Kérdések-válaszok
Válasz
Tisztelt Levélíró! A biztosított jogviszonytól függõ gyermekellátásokra az alábbiak szerint lehet jogosult. Az 1997. évi LXXXIII. tv. alapján fõ szabály szerint terhességi-gyermekágyi segélyre (TGYÁS) jogosult az a nõ, - aki a szülést megelõzõ két éven belül legalább 180 napon át biztosított volt - és a biztosítás tartama alatt szül, - vagy a biztosítás megszûnését követõ 42 napon belül szül, - vagy a biztosítás megszûnését követõ 42 napon túl táppénz folyósításának az ideje alatt, - vagy a folyósítás megszûnését követõ 28 napon belül szül. Tehát TGYÁS-ra jogosult, ha a szülést megelõzõ két évben rendelkezik 180 nap biztosítási idõvel, és a fenti jogosultsági feltételeknek megfelel. A passzív táppénz is biztosítja a folyamatos biztosítást. A TGYÁS a szülési szabadságnak megfelelõ idõtartamra jár, 168 napon keresztül, melyet a szülés várható idõpontja elõtt 4 héttel korábban is igénybe lehet venni. Javaslom, hogy közvetlenül a TGYÁS lejárta után következõ naptól vegye igénybe a munkanélküli járadékot, amit a Munkaügyi Központtól kell igényelnie. A járadékban részesülõ személy biztosítottnak számít, így ha a járadék folyósításának ideje alatt igényli a GYED-et jogosult lesz az ellátásra, mert a gyermek születése elõtt kettõ éven belül rendelkezik 180 nap biztosítási idõvel (levelébõl erre következtetünk). A GYED megállapítását a Megyei Egészségbiztosítási Pénztártól kell kérnie. Az igénybejelentés elõtt kérnie kell a Munkaügyi Központtól a gyermekgondozási díj (GYED) igénybevétele miatt a munkanélküli járadék szüneteltetését, a szüneteltetésrõl szóló határozatott és a Munkaügyi Központ által kiállított foglalkoztatói igazolást. Annál, aki munkanélküli ellátás folyósításának a szüneteltetése alatt igényli a GYED-et és nincs 180 napi rendszeres jövedelme, a GYED alapja a minimálbér kétszerese, de legfeljebb a munkanélküli ellátás alapját képezõ átlagkereset harmincad része. Javaslom, hogy bõvebb felvilágosításért személyesen, vagy levélben – személyi azonosító adatainak, TAJ számának, valamint munkahelye megnevezésének és címének megjelölésével – forduljon a területileg illetékes Megyei Egészségbiztosítási Pénztár (MEP) ügyfélszolgálatához. A MEP az Ön megkeresését hivatalos ügyként kezelve, a szükséges információk ismeretében részletes és pontos tájékoztatást ad az egészségbiztosítás által nyújtható, illetõleg az Ön által igényelhetõ ellátásokról.