Kérdések-válaszok
Válasz
Tisztelt Levélíró! Ha terhességi-gyermekágyi segélyt kíván igénybe venni, ezt a munkáltatóhoz kell bejelenteni. Az igényt a munkáltató (ha tb. kifizetõhely), a Magyar Államkincstár (ha a munkáltató nem tb. kifizetõhely), vagy ha nincs kifizetõhely, illetve egyéni vállalkozó esetén az illetékes Megyei (Fõvárosi) Egészségbiztosítási Pénztár bírálja el és folyósítja. Ha gyedet kíván igényelni, akkor a munkáltató kifizetõhelyéhez, vagy a Megyei (Fõvárosi) Egészségbiztosítási Pénztárhoz kell benyújtani. Ha gyest kíván igényelni, azt az „Igénybejelentés gyermekgondozási támogatásra” címû nyomtatványon a munkáltató kifizetõhelyén, illetve a lakó- vagy tartózkodási helye szerinti Magyar Államkincstár Megyei Területi Igazgatóságánál kell benyújtani. Ha családi pótlékot szeretne igénybe venni, akkor azt az „Igénybejelentés családi pótlékra” címû nyomtatványon a munkáltató kifizetõhelyén, illetve a lakó- vagy tartózkodási helye szerinti Magyar Államkincstár Megyei Területi Igazgatóságánál kell benyújtani. Ha egyéni vállalkozásból származó jövedelme nincs, akkor a munkaviszonyból származó jövedelmét fogják alapul venni az ellátások kiszámításánál. Fõszabály szerint a szülést megelõzõ naptári évben elért keresete lesz az irányadó, ha abban az évben legalább 180 napig jogviszonyban állt. A részletekrõl az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlõségi Minisztérium ügyfélszolgálatán a 331 13 94-es telefonszámon érdeklõdhet, vagy a www.icsszem.hu internetes honlapon.