#baba#anya

ADHD

Asperger-szindróma

B-vitamin

Brulamycin

CMV vírus

Crohn-betegség

Enterococcus

Fenistil

Gripe Water

Hirschsprung-kór

Kouriles emulzió

Leiden-mutáció

Maalox

Maltofer

Neo-panpur

Recklinghausen-kór

Smecta por

Staphylococcus

Streptococcus

Streptococcus pyogenes

Tamarin

Tobrex

UV szűrés

Vermox

abortusz

adottság

Összes címke »

Kérdések-válaszok

Az EÜM honlapján található 1997. évi LXXXIII. tv. szövegében a következõt találtam a TGYÁS-ra és a GYED-re vonatkozóan: A terhességi-gyermekágyi segély és a gyermekgondozási díj alapjául szolgáló jövedelem megállapításának részletes szabályai Vhr. 26. § (1) Tényleges jövedelem hiányában az ellátásra való jogosultság kezdõ napján érvényes szerzõdés szerinti jövedelmet kell figyelembe venni. A tényleges, illetõleg a szerzõdés szerinti jövedelem naptári napi összegét a 31. § (7) bekezdésének megfelelõ alkalmazásával kell kiszámítani. Az egyéni és társas vállalkozók ellátását tényleges jövedelem hiányában a jogosultság kezdõ napján érvényes minimálbér figyelembevételével kell megállapítani. Kérem, segítsen értelmezni, hogy ez mit jelent pontosan, mert számomra ennek fényében nem egyértelmû, hogy a tényleges jövedelem hiányában mi a számítás alapja.

Válasz

Tisztelt Levélíró! Levelére, amelyben a terhességi-gyermekágyi segély és a gyermekgondozási díj összegének megállapításáról érdeklõdik, az alábbiakban tájékoztatom. A kötelezõ egészségbiztosításról szóló 1997. évi LXXXIII. tv. 42. §-a rendelkezik a terhességi-gyermekágyi segély összegének megállapításáról. A T. 42. § (2) bekezdése kimondja, hogy a terhességi-gyermekágyi segély alapjául szolgáló naptári napi átlagkeresetet a T. 48. § (1)-(3) bekezdésében foglaltak alapján kell megállapítani az alábbiak szerint. A terhességi-gyermekágyi segély összegét a szülést megelõzõ naptári évben elért, egészségbiztosítási járulék alapját képezõ jövedelem naptári napi átlaga alapján állapítják meg, azt vizsgálják, hogy az anya a szülést megelõzõ évben rendelkezik-e legalább 180 napi tényleges jövedelemmel. Abban az esetben, ha az anya a szülést megelõzõ évben nem rendelkezik legalább 180 naptári napi tényleges jövedelemmel, az ellátás összegét a jogosultság kezdõ napját megelõzõ 180 naptári napi átlag alapján kell megállapítani. A 180 naptári napi jövedelmet legfeljebb a terhességi-gyermekágyi segélyre való jogosultság kezdõ napját közvetlenül megelõzõ naptári év elsõ napjáig lehet figyelembe venni, ha a biztosítási idõ folyamatos. Továbbá, abban az esetben, ha az anya a fenti irányadó idõszakban nem rendelkezik 180 napi jövedelemmel (vagyis a szülést közvetlenül megelõzõ 180 napban), az ellátás naptári napi összegét a jogosultság kezdõ napján érvényes minimálbér kétszerese harmincad részének figyelembevételével állapítják meg. Ha azonban az igénylõ egészségbiztosítási járulék alapját képezõ jövedelme a minimálbér kétszeresét nem éri el, a tényleges jövedelmet veszik figyelembe. Itt lép be a VHR 26. § (1) bekezdése, miszerint tényleges jövedelem hiányában az ellátásra való jogosultság kezdõnapján érvényes szerzõdés szerinti jövedelmet kell figyelembe venni, melyet a 31. § (7) bekezdésének megfelelõ alkalmazásával kell kiszámítani. Az egyéni és társas vállalkozók esetében, tényleges jövedelem hiányában, visszautal a jogszabály a minimálbér figyelembevételére. Megjegyzem: hogy mindig a Törvény a magasabb rendû jogszabály, s a tv. végrehajtási rendelete a tv. alá rendelt. A GYED-et a fent ismertetett táppénzszabályok alapján állapítják meg. Fõ szabályként azt vizsgálják, hogy a GYED igénylését megelõzõ évben az igénylõ rendelkezett-e 180 nap tényleges jövedelemmel. Ha azonban a táppénzszabályt nem lehet alkalmazni, mert az igénylõ a tényleges 180 napi keresettel nem rendelkezik, gyermekgondozási díjának naptári napi összegét a jogosultság kezdõ napján érvényes minimálbér kétszeresének harmincad része alapján állapítják meg. Ha az igénylõ egészségbiztosítási járulék alapját képezõ jövedelme a minimálbér kétszeresét nem éri el, a tényleges jövedelmet veszik figyelembe. A fentiekrõl bõvebb felvilágosítást kaphat a megállapításra hatáskörrel rendelkezõ szervtõl, a Megyei Egészségbiztosítási Pénztártól.

X
EZT MÁR OLVASTAD?