Találtam valamit,idemásolom hátha van ami tetszik belőle
--------------------------------------------------------------------------------
Fejlesztési feladatok a 7-14. hónapban
Ezeknek a feladatoknak az összeállítása Deákné B. Katalin: Anya, taníts engem! című könyvében találhatók meg részletes, hetekre lebontott, konkrét feladatsorokkal. A szerző saját, pedagógusi tapasztalatait felhasználva, illetve pszichológusok és pedagógusok véleményét figyelembe véve állította össze ezeket a mindenki számára érthető, szinte semmilyen anyagi befektetést nem igénylő, a gyermekek számára élvezetes fejlesztő programot. A program születéstől iskolakezdésig, hat évre szóló anyagot tartalmaz. A feladatok, a játékok az értelmi fejlesztésen túl hozzájárulnak egy kiegyensúlyozott, szeretetteljes anya-gyermek kapcsolat kialakításához.
Mindenkinek bátran ajánlom ezt a könyvet.
A gyermekek 6-8 hónapos koruk körül megtanulnak felülni, de legalábbis hosszabb ideig képesek már felülni. Ettől kezdve tágabb lehetőségek kínálkoznak a foglalkoztatás terén. Az ülés lehetővé teszi a kezek felszabadulását, így egyre több feladat megoldása válik lehetővé. A kézügyesség fejlesztése is megkezdhető ebben az időszakban.
Az érzékelés fejlesztése:
Adj a baba kezébe különböző tulajdonságú tárgyakat, melyeket a szájába is vehet!
Egy alkalommal puha-kemény, máskor rugalmas-merev, hideg-meleg stb. tulajdonságú tárgyakat kapjon!
Kóstoltass vele különböző ízű ételeket, melyeket egyedül is szopogathat!
Fürdés közben tölts poharakba hideg és meleg vizet! Dugd a gyermek kezét az egyikbe, mondd, hogy meleg, majd a másikba, mondd, hogy hideg! Magyarázni nem kell! Többször ismételjétek ezt a játékot!
Fürdőjében add az üres poharat a kezébe, mondd "könnyű", majd merítsd tele vízzel, mondd "nehéz"!
Ha már tud ülni, akkor is fektesd el a kádban, engedd benne mászni, hasra fordulni, játszani! Fürdőjében egy pillanatra se hagyd egyedül!
Mászni tudó gyermek számára építs székekből, asztalból akadálypályát, ami alatt át tud bújni!
Vakargasd, simogasd egyes testrészeit! Ilyenkor nevezze meg a testrészeket!
A látás, a gondolkodás fejlesztése:
Tükörben ismertesd meg arcával, s annak részleteivel!
Ültesd szembe magaddal, mutasd meg saját arcodon a szemet, fület, szájat, fogat, nyelvet, hajat!
Fogd be szemét gyöngéden kezeivel, majd vedd el, s mondd: "kukucs"!
Tanítsd a testrészeket! "Hol a fejed, orrod, szád, lábad, kezed stb.?"
Tegyél fel kérdéseket és várd a választ! "Éhes vagy?", "Álmos vagy?" stb. Fejmozgással várd az "igen" és a "nem" jelzéseket!
Ismertesd meg vele a lakás helyiségeit! "Gyere, megyünk a fürdőszobába!", "Menj apához a szobába!" stb.
Engedd konyhai eszközökkel játszani!
Nevezd meg neki őket! "Itt a pohár!", "Tessék a kanál!" stb.
Engedd lépcsőn mászni! Lefelé csak háttal másszon!
Tanítsd a fel-le szavak jelentését! A leesett játéknál mondd: "le"! Mikor felveszed, mondd: "fel"!
Tegyél az asztalra kekszet! Kérd a babát, vegye el!
Tedd a kekszet messzebb, hogy nehezebb legyen elérni!
Tedd a kekszet pohárba! A pohárban lévő kekszet mutasd meg neki, majd takard le zsebkendővel! Mondd: "Hol a keksz? Keresd meg!"
9-12 hónapos kor körül kezdd az utasítások tanítását! "Add ide anyának!", "Tedd bele a dobozba!" stb.
Engedd játszani a szabadban található tárgyakkal! Pl. kavics, bot, falevél, homok stb.
Engedd fürdőjében játszani! Mutasd meg a víz merését és kiöntését!
Tegyél fürdőjébe lebegő és lemerülő játékokat! Kérdd, hogy keresse meg őket!
A környezet megismerésére szolgáló feladatok:
Adj kezébe érdekes tulajdonságú tárgyakat: ragtapaszt, dörzspapírt, fürdőjében a szappant! Engedd fogkrémes, mustáros tubusból kinyomni a benne lévő anyagokat!
Engedd, hogy "veszélytelen" állatokat simogasson!
Mutass neki minél több kis állatkát, s nevezd meg őket! Pl.: katicabogár, csiga, hangya.
Adj kezébe falevelet, hogy eltéphesse; füvet, terméseket, melyeket sétátok során gyűjtötök.
Hallgattass vele madárhangokat!
Télen adj kezébe jeget, havat!
Adj kezébe száraz gallyat, hogy eltörhesse! Mondd: "Reccs!"
Engedd, hogy a gyümölcsöket egyedül "malackodva" egye!
Engedd, hogy az őt érdeklő tárgyakat megfogja, tapintsa!
Legyél következetes! Ha csak azért kér valamit, hogy ledobhassa, ne adj a kezébe semmit, tedd vissza a játszóhelyére! Tudatosítsd a "nem szabad" kifejezést!
Az érzelmei élet befolyásolása:
Az esti lefektetésre fordíts gondot! Mesélj, énekelj gyermekednek! Ne engedd, hogy sírva aludjon el!
Hancúrozz vele sokat! Dögönyözd, birkózzatok, nevessetek együtt!
Bármilyen baj éri, azonnal vigasztald meg! Ne hagyd bajában magára még akkor sem, ha a gyermek hibás a "balesetért"!
Képeskönyvet nézegetve találj ki rövid, kedves történeteket! Ne mesélj szomorú meséket!
Engedd gyakran odabújni! Simogasd, dédelgesd, puszilgasd!
Erős akaratú gyerekkel szemben lépj fel határozottan! Büntetésül rakd vissza játszóhelyére! Ne engedd, hogy hisztériás jelenetekkel mindig elérje, amit akar! Később ebből sok konfliktus származhat!
Kezdd el gyermeked tudatos nevelését! Gondolkozz rajta, mik azok a tevékenységek, melyeket megengedsz gyermekednek! Amelyeket nem tartassz helyénvalónak, azt tiltsd következetesen!
Legyél határozott, de mindig kedves és türelmes gyermekedhez!
Az utánzóképesség fejlesztése:
Cuppants felé puszit! Kérd, hogy utánozzon téged!
Intsél "pápá"-t!
Játsszatok "Süti, süti pogácsát"!
Vágj szomorú és vidám arcot!
Dugd ki a nyelved!
Simogasd kezével mindkettőtök haját! Kérd arra, tegye ezt egyedül is!
Szagoljatok virágot, mondd: "hapci"!
Ütögess össze tárgyakat, add az ő kezébe, segítsd összeütögetni!
Köhögj! Mondd: "kuc-kuc"!
Játssz az ujjain: "Elment vadászni..."!
Gyakorlatok a beszéd fejlesztésére:
7-8 hónapos kortól napi 5-10 percet szánj ezekre a gyakorlatokra!
Közös játék közben kisautót tologatva berregj!
Sétáltass játék babát: "Jár a baba, jár"!
Dugj el egy játékot, mikor előveszed mondd: "itt", "ott"!
Ablaknál integess "pápá"-t!
Beszélj játék telefonba: "Halló"!
Add a kezébe a telefont, hátha próbálkozik ő is!
Képeskönyvben nézegessetek képeket! Egy-egy szóval nevezd meg a látott élőlényt, vagy tárgyat!
Ismételj gyakran egy szótagú szavakat!
Az önálló játék kialakítása:
Az önálló játék fejlesztése ebben a korszakban fontos igazán. Az egyre rövidebb alvásidők, a meghosszabbodott ébrenléti szakaszok nagy megpróbáltatásokat okoznak azokban a családokban, ahol a gyermek nem tudja napi 1/2-1 órán keresztül önálló játékkal elfoglalni magát.
Sokszor a játékoktól hemzsegő járókában áll és sír a gyermek azt követelve, hogy foglalkozzanak vele! Más esetekben a gyerek játékideje csak addig tart, amíg az összes játékát kiszórja. Mi lehet ennek az oka, és mi a megoldás?
Ha a gyermek napról napra ugyanazokkal a játékokkal találkozik, azokat megunja. Érdeklődését nem kelti fel egy idő múlva egyik sem. A rengeteg játéktól, amelyekkel nem tud mit kezdeni, ideges lesz, kiszórja őket. A megoldás: szedd össze az összes játékot, amivel a család rendelkezik. ( A játékként szolgáló háztartási eszközöket is!) Csoportosítsd 4-5-ösével dobozokba, kosarakba! Ezek az ún. foglalkoztató csomagok. Minden nap másik kosarat adj be a gyereknek az önálló játék idejére! Így ő a játékokat újdonságnak találja, szívesebben ismerkedik, játszik velük. Ha mindent kiszór, csak egy játékot adj neki. Ha ezt is kidobja, hagyd kicsit unatkozni!
Néhány ötlet a dobozok tartalmának összeállításához:
1. doboz: műanyag pohár; csörgőkocka; kisautó; ruha zsebkendő
2. doboz: nagy kupakú flakon, melyet csavargatni lehet; tárgy, amely belefér a flakonba; sípoló játékfigura; kemény táblás képeskönyv
3. doboz: felnyitható fedelű doboz; labda; járókára gumival felkötött játék; kisebb tárgyak, melyek beleférnek a dobozba
4. doboz: két egymásba rakható pohár; csörgő; pici állatfigurák vagy babák
5. doboz: orsó; műanyag tál; kartonlap, ujjméretű lyukakkal (mutasd meg, hogyan tudja kidugni és mozgatni az ujját); kanál; pohár
Hetente variáld át a dobozok tartalmát, újítsd fel a játékkészletet! Ne vásárlással, hanem saját ötleteiddel!
A könyvben napi lebontásban összeállított feladatsorokat találhatsz.
Linda