Kíváncsi,
magam sajna hat éven át cigiztem
14 éves koromtól 20 évesig. Brrrrr! Ma már kiráz a hideg tőle. A leszokásban több környezeti hatás egyszerre segített; ismerősök lesajnáló véleménye, a cigi folyamatos drágulása, valamint igenis a dohányzás elleni kampány!
Matska!
Ó...hm...piruló sárga-fej nincs?
A neten azért találni dolgokat:
(csak kiragadtam a ránk vonatkozó dolgokat, a nyilatkozat teljes tartalmát megtaláljátok a megadott linken)
"AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK BIZOTTSÁGA
A BIZOTTSÁG 1991. május 14-i IRÁNYELVE
az anyatej-helyettesítő és anyatej-kiegészítő tápszerekről
(91/321/EGK)
"...A 79/112/EGK irányelv 3. cikkében meghatározottakon kívül a címkézés kötelezően tartalmazza a következőket:
(3)Az anyatej-helyettesítő és az anyatej-kiegészítő tápszerek jelölését úgy tervezik, hogy biztosítsa a szükséges információt a termékek megfelelő felhasználásáról úgy, hogy ne bátortalanítson el a szoptatástól. Az "emberi", "anyaszerű", vagy hasonló kifejezések használata tilos.
(4)Az anyatej-helyettesítő tápszerek címkéjének ezenfelül tartalmaznia kell a következő kötelező részletes adatokat is, előtte a "Fontos figyelmeztetés"; vagy ezzel egyenértékű kifejezésekkel:
a)egy nyilatkozat a szoptatás kiválóságáról;
b)egy nyilatkozat, amely ajánlja, hogy a terméket csak olyan független személyek tanácsára használják, akik orvosi, táplálkozástudományi, gyógyszerész vagy más hasonló képzettséggel rendelkeznek, vagy akik felelősséggel tartoznak a csecsemő- és gyermek-gondozás iránt;
(5)Az anyatej-helyettesítő tápszerek címkéje nem tartalmazhat csecsemőképeket, sem más olyan képeket vagy szövegeket, amelyek eszményíthetik a termék használatát. Ugyanakkor lehetnek rajtuk grafikus megjelenítések a termék könnyű azonosítása és az elkészítés módjának szemléltetése érdekében.
8. cikk
(1)Az anyatej-helyettesítő tápszerek reklámozása olyan kiadványokra korlátozódik, amelyek a csecsemő-gondozásra és a tudományos publikációkra szakosodnak. A tagállamok tovább korlátozhatják vagy betilthatják az ilyen reklámozást. Az anyatej-helyettesítő tápszerek ilyen reklámozása figyelemmel van a 7. cikk (3), (4), (5), (6) bekezdésében és (7) bekezdésének b) pontjában megállapított feltételekre, és csak olyan információt tartalmaz, amely tudományos természetű és tényszerű. Az ilyen információ nem utalhat arra vagy nem teremthet olyan hiedelmet, hogy az üvegből történő táplálás egyenértékű vagy kiválóbb, mint a szoptatás.
(2)Nem lehet az értékesítés helyén reklámozást folytatni, mintákat vagy bármely más vásárlást előmozdító eszközt, például különleges kiszereléseket, árleszállításra jogosító kuponokat, prémiumot, különleges akciókat, értéken alul eladott reklámcikkeket, árukapcsolással járó vásárlási feltételeket közvetlenül ráruházni a fogyasztóra a kiskereskedelemben azzal a céllal, hogy ösztönözzék az anyatej-helyettesítő tápszerek megvásárlását.
(3)Az anyatej-helyettesítő tápszerek gyártói és forgalmazói sem közvetlenül, sem a közegészségügyi rendszeren vagy az egészségügyi dolgozókon keresztül közvetve nem nyújtanak a lakosságnak vagy a terhes asszonyoknak, az anyáknak vagy családtagjaiknak ingyenes vagy alacsony árú termékeket, mintákat vagy bármiféle egyéb vásárlást elősegítő ajándékokat.
9. cikk
(1)A tagállamok biztosítják, hogy objektív és következetes információval szolgálnak a csecsemők és a kisgyermekek táplálásával kapcsolatban a családoknak és azoknak, akik a csecsemők és kisgyermek élelmezésével foglalkoznak, ami kiterjed az információ tervezésére, biztosítására, felvázolására, terjesztésére és ellenőrzésére is.
(2)A tagállamok biztosítják, hogy azok a tájékoztató és oktató anyagok, amelyek a csecsemők táplálásával foglalkoznak, és amelyeket arra szántak, hogy eljussanak a terhes asszonyokhoz, a csecsemők és kisgyermekek édesanyjaihoz, akár írásos akár audiovizuális formában legyenek is megjelenítve, világos információval szolgáljanak a következő szempontokról:
a)a szoptatás előnyei és kiválósága;
b)az anyai táplálkozás és a szoptatásra való felkészítés és annak fenntartása;
c)annak szoptatásra való lehetséges negatív hatásai, ha bevezetik a részleges üvegből való táplálást;
d)a szoptatás elvetéséről szóló döntés visszafordításának nehézsége;
e)ahol szükséges, az anyatej-helyettesítő tápszerek helyes használata, akár iparilag gyártott, akár otthon elkészített tápszerről legyen szó.
Amikor az ilyen anyagok információt tartalmaznak az anyatej-helyettesítő tápszer felhasználásáról, azoknak tartalmazniuk kell a tápszer használatának szociális és pénzügyi vonatkozásait; a nem megfelelő élelmiszerek és etetési módszerek egészségügyi kockázatait, és különösen az anyatej-helyettesítő tápszerek helytelen használatának egészségügyi kockázatait. Az ilyen anyag nem tartalmazhat semmiféle képet, ami eszményítheti az anyatej-helyettesítő tápszerek használatát..."
Forrás:
http://europa.eu.int/eur-lex/hu/dd/vol/hu_volume_13_10.html Vagy itt van ez is:
Az egészségügyi miniszter 22/2001. (VI. 1.) EüM
rendelete az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek, gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények és tápszerek reklámozásáról és ismertetéséről...
(5) A 4-6 hónapos életkort betöltött gyermekek táplálására szolgáló, vény nélkül is kiadható anyatejet kiegészítő tápszer reklámja a fogyasztó részére akkor tehető közzé, ha a reklám megfelel a (2)-(4) bekezdésben meghatározott feltételeknek és tartalmazza az alábbi figyelmeztetést:
"A csecsemő legjobb-tápláléka az anyatej.
A legegészségesebb táplálási mód a szoptatás. Az alkalmazást megelőzően olvassa el a csomagoláson levő tájékoztatót, vagy kérdezze meg a gyermek orvosát, védőnőjét vagy a gyógyszerészét!"
Forrás:
http://www.mpt.iif.hu/pages/4/page12.html Na, most akkor mi van?
Szipola teljesen beleőrült ezek olvasgatásába és nem ért már semmit.
Ha már voltak ezek bemásolva, elnézést, én most kerestem rá, a délelőtti vitából kiindulva...