2002.05.28 12:24
Szerző: Anonymous
Mercedes, egy Trabant fékjével
Mostanában a hiperaktivitás a felkapott téma az iskolákban, a szülõk között. Sokan kételkednek abban, hogy betegség, mondván, szegény gyerek csak mozgékony, nem kell mást tenni, mint levezetni az energiáját karateedzéseken vagy balettórákon. Mások szerint viszont igenis betegség, nagyon sok tanár és szülõ - anélkül, hogy pontosan tudná, mi is a hiperaktivitás - ráfogja a "rossz" gyerekre, hogy hiperaktív.
A nemzetközileg használt és elfogadott amerikai kódrendszer, a DSM-IV a többi mentális zavar között a figyelemzavarral járó hiperaktivitást is osztályozza, és megadja diagnosztikus ismérveit.
- Mi is eszerint diagnosztizálunk - állítja Dr. Kovács Ferenc, a Budai Gyermekkórház neurózis osztályának fõorvosa. A figyelemzavaros, hiperaktív gyerek például gyakran feledékeny, elveszti a tevékenységéhez szükséges tárgyakat, hamar alábbhagy az érdeklõdése a feladatok vagy a játékok iránt, nem tud egy helyben megülni stb. Ez öröklött tulajdonság, általában a születéstõl kezdve jelen van.
- Divat lett a hiperaktivitás, rengeteg tanár hív fel minket azzal, hogy vizsgáljuk meg az egyik tanítványát, mert hiperaktív, zavarja az órát, nem tanul semmit és írjunk fel neki Ritalint. Persze akkor behívjuk a gyereket, és legtöbbször kiderül, hogy nem hiperaktivitásról van szó. Sokszor összekeverik a hiperaktív gyereket például az agresszív, vagy a magatartászavaros gyerekkel, pedig ezek különbözõ betegségek különbözõ tünetekkel. De el kell különíteni õket, mert más kezelést, és ha szükséges más gyógyszert is igényelnek. Valahol a szcientológusok is jól kapizsgálnak, mert a Ritalin egy nagyon reklámozott gyógyszer, aminek következtében a hiperaktivitás is divat lett, így felmerülhet a gyanú, hogy divatból adják a pszichiáterek. Ezt nem szabad. A gyerek viselkedését és reakcióit egy-két héten át megfigyelik, szorongó-e vagy agresszív, dühös, nyüzsgõ, vagy figyelemzavarásos. Hat területre kap pontokat, és az osztályozás alapján állapítják meg, hogy melyik terület a domináns. Ha ezt jól kezelik, a többi is könnyebben szûnik meg. Szükség van egy élettérképre is: a szociális körülményekrõl, a biológai fejlõdésérõl, arról, hogy milyen események befolyásolták a páciens lelki fejlõdését, hogy milyen genetikai térképpel rendelkezik, milyenek a képességei, az intelligenciája. Az a hiedelem sem helytálló, hogy a hiperaktív gyerek butább lenne. Csak nem tud odafigyelni hosszú ideig az órán, nem képes leülni tanulni, mert szétszórt a figyelme, de a képességei ugyanolyanok, mint a többieknek. Az a tapasztalat, hogy ha a gyerekek kitöltenek egy tesztet, akkor a hiperaktív gyerekeknek rosszabb lesz az eredménye, de ha megkérdezik milyen volt a sorminta a papíron vagy a berendezés a szobában, arra részletes választ adnak, míg a többiek nem emlékeznek rá.
- Betegség?
- általában a hiperaktív gyerekekbõl lesznek jó újságírók, menedzserek. Rengeteg mai politikusról tudok, akit régen hiperaktivitással itt kezeltek, bár voltak, akiket agresszivitással - meséli dr. Kovács Ferenc. Ez nem betegség, inkább tulajdonság. Akkor válik igazán problémává, amikor a gyerek már nem tud tanulni, sõt szocializálódni sem, nem tud egyetlen feladatot sem végigcsinálni, vagy egy ötletét, elhatározását megvalósítani, kívánságait kielégíteni, mert mindent csak elkezd, de nem fejez be. Akkor ezek a problémák egymást generálják, kisebbrendûségi érzése lesz, hiszen nem lesznek olyan tanulmányi eredményei, bizonyítványai, amelyek a képességihez mértek. Könnyebben kerül konfliktusba, õ a rossz gyerek az iskolában és a családban is. A kisebbrendûségi érzésbõl hamarosan szorongás lesz, vagy agresszivitás, viselkedészavar, és akkor még kevésbé tud kitörni a körbõl. Tehát ebben az esetben feltétlenül szükség van kezelésre, hogy normalizálják az állapotát, hogy most is, és késõbb is teljes értékû életet élhessen.
Ha a hiperaktivitás kis mértékû, nincs szükség gyógyszerre. Ilyenkor rá kell vezetni a gyereket, hogy ismerje fel tevékenységében a változást, azt a pontot, amikor áttér valami más tevékenységre, amibe szintén csak belekezdett és nem fejezi be. Például szeretne homokvárat építeni, összetúrja a homokot, majd elmegy fürödni, aztán enni, aztán labdázni, mindezt gyors egymásutánban, és teljesen elfelejti, hogy õ homokvárat akart építeni. Azt tanácsolják a szülõknek, hogy bontsák fel a tevékenységeket lépcsõfokokra. Mondják azt a gyereknek, hogy gyere, hordjunk össze egy nagy kupac homokot. Ez olyan rövid idõ, hogy még a hiperaktív gyereknek is kitart idáig az érdeklõdése, nem vonja el figyelmét egy másik inger. Aztán azt mondjuk, hogy gyere, döngöljük le. Aztán azt, hogy, fúrjuk alagutat, aztán csöpögtessünk rá iszaptornyot stb. Mivel állandóan elvonja valami a figyelmét, minden ingerre reagál, úgy lehet irányítani, hogy mi adunk neki ingereket. érdemes az iskolában egy olyan tanárhoz átiratni, akinek már volt dolga hiperaktív gyerekkel.
- Káros-e a Ritalin?
Ha a gyerek két személyes helyzetben is hiperaktív, tehát szinte vizsgálhatatlan, nemhogy tanítható, akkor gyógyszerre van szükség. Kényszerbõl, hogy munkaképes legyen a gyerek. Már csak azért is, mert a hiperaktivitás tünete sokszor más zavarokkal is jár, például beszédzavarral. A gyereknek logopédushoz kell járnia, de hiába, mert nem jut elõre a tanulásban figyelemzavara miatt. Tehát egyetlen probléma gyógyszeres kezelése a többit is megoldja.
- Sokan attól félnek, hogy a Ritalinra rá lehet szokni - mondja Dr. Kovács. - Ez nem igaz, négy-öt óra alatt teljesen kiürül a szervezetbõl, és mindent változatlanul hagy maga után. Nincs mellékhatása sem. Azt szoktuk ajánlani, hogy a gyerek reggel vegyen be egyet, így az iskolában tud figyelni, aztán estleg még egyet, de négy óra után már ne, hiszen éjszakára nem kell. Ha a szülõk bírják otthon délután, akkor naponta egy is elég. A Ritalin két-három évre megoldja a problémákat, késõbb már nincs rá szükség, mert a gyerek összeszedi magát, és tud annyira uralkodni maga felett, hogy szabályozza a viselkedését.
Sokan azért tartanak a Ritalintól, mert a Belügyminisztérium régebbi osztályozása szerint második kategóriájú kábítószer. De egyrészt az új osztályozás szerint nem az, másrészt pontosan azért sorolták oda, hogy erõssebb legyen az ellenõrzése, ne élhessen vele vissza senki, tehát ugyanolyan megszorításokkal lehet felírni, mint a morfiumot például. Most már bármely patikában kiváltható, az OGYI törzskönyvezte.
- A szcientológusok felvetették, hogy a nemrégiben történt iskolai tragédiák elkövetõi, például az a két amerikai fiú, aki meggyilkolta az osztálytársait, Ritalin hatása alatt állt - meséli a fõorvos. - Ezzel kapcsolatban az a véleményem, hogy valószínûleg félrediagnosztizálták õket, mert inkább viselkedészavaros, agresszív gyerekeknek tûnnek, mint hiperaktívnak, tehát arra kellett volna gyógyszert adni. Másrészt, ha valóban Ritalin volt, a gyógyszer csak betöltötte a feladatát: a gyerekek véghez tudták vinni, amit kigondoltak. Nem ettõl lettek agresszívak, és nem ettõl jutott eszükbe ilyesmi. Ezért fontos nagyon, hogy pontos legyen a diagnózis.
- A Ritalin tulajdonképpen serkentõszer. érdekes ellentét, mert azt hinnénk, hogy a hiperaktív gyerek inkább nyugtatóval kezelhetõ.
- Erre azt szoktam mondani - meséli Dr. Kovács Ferenc, hogy a hiperaktív gyerek olyan, mint egy Mercedes motorja egy Trabant fékjével. A motor annyira felpörgött, hogy a gyógyszer már nem tudja jobban serkenteni, viszont a féket igen. Tehát egy Mercedes féket ad a Mercedes motorjához.
Fehérváry Kisztina
Testközelbõl
- öt gyerekünk van, a legynagyobb lány 17 éves, van egy 14 éves ikerpárunk, egy lány és egy fiú, illetve egy tíz éves kislány és a legkisebb kisfiú, aki hat éves. - meséli Magyar Bertalanné, aki férjével együtt hiperaktív volt gyerekkorában. - Hárman hiperaktívak, az ikerfiam inkább figyelemzavaros, a lányom inkább túlmozgásos, a legkisebb gyerekem pedig mindkettõ. Mindig is fárasztóak voltak, de sokáig azt hittem, hogy ez a normális. Az ikreket egyébként nem lehet összehasonlítani másokkal, mert leverik egymáson az energiáikat. A lányom kettes volt magatartásból, de jól ment neki a tanulás, a fiamnak viszont nem. Tíz éves korukban vizsgálták meg õket a Vadaskert Kórházban, külön-külön egy hetet töltöttek ott, és az intelligenciateszten elég jó eredményt értek el, 120-130 pontot. A Ritalin hatására jobban tudtak összpontosítani, fõleg a fiú, és ez az eredményin is látszott. Aztán jött a legkisebb fiam, akirõl már nem is kellett kérdezni, hogy hiperaktív-e. Nem lehetett nem észrevenni, mert gipszelt kézzel, lábbal is folyton rohangál. Ô három napos kivizsgáláson volt.
Nehéz lekötni a lurkók energiáit. Sportolnak, különórákra járnak, zenélni tanulnak. Kaptak számítógépet, ami nagyon foglalkoztatja õket, bár a legkisebb fiút csak tíz-húsz percre köti le. A nagyobbik fiú a helyi iskolaújságot tördeli, a kerületi lapban pedig a rejtvényt szerkeszti. A kislány aranyminõsítést kapott a megyei népdalversenyen, jelenleg a Tanoda címû mûsorban szerepel folyamatosan, szóval sok mindennel foglalkoznak.
- Itt Gödöllõn vannak mentorok, tanácsot adnak, találkozót szerveznek a szülõknek, persze ott én csoda vagyok a három hiperaktív gyerekemmel - meséli a fõállású anya.
Fehérváry Krisztina
Figyelemhiányoshiperaktivitás zavar
A. Vagy (1) vagy (2)
(1) figyelmetlenség alábbi tüneteibõl hat vagy több, amelyek legalább hat hónaig olyan mértékben fennállnak, ami maladaptív és nem felel meg a fejlõdési szintnek:
Figyelmetlenség:
(a) gyakran nem figyel megfelelõen a részletekre vagy gondatlan hibákat vét az iskolai és egyéb munkában vagy más tevékenységben
(b) gyakran nehézséget jelent a figyelem megtartása a feladat- vagy játéktevékenységen belül
(c) gyakran úgy tûnik, nem figyel, amikor beszélnek hozzá
(d) gyakran nem követi az instrukciókat vagy elmarad az iskolai és egyéb munka vagy kötelességek stb. befejezése (nem oppozíciós viselkedés vagy az instrukciók megértési zavara miatt)
(e) gyakran nehézség a feladatok és tevékenységek megszervezésében
(f) gyakran elkerüli, nem szereti vagy ellenáll, hogy olyan feladatokban vegyen részt, amelyek tartós mentális erõfeszítést igényelnek (pl. iskolában vagy otthon)
(g) gyakran elveszti a feladatokhoz vagy tevékenységekhez szükséges dolgokat (pl. játékokat, iskolai felszerelést, ceruzákat, könyveket vagy szerszámokat)
(h) gyakran elvonják a figyelmét külsõ ingerek
(i) napi tevékenységben gyakran feledékeny
B. hiperaktivitás-impulzivitás alábbi tüneteibõl legalább hat, amelyek legalább hat vagy több hónapig olyan mértékben fennállnak, ami maladaptív és nem felel meg a fejlõdési szintnek:
Hiperaktivitás:
(a) gyakran babrál, kézzel-lábbal, az ülésen fészkelõdik
(b) gyakran elhagyja helyét az osztályban vagy más helyzetekben, amikor az ülve maradást várják el
(c) gyakran rohangál vagy ugrál, mászik olyan helyzetekben, amikor az nem helyénvaló (serdülõknél vagy felnõtteknél ez korlátozódhat a nyugtalanság szubjektív érzéseire)
(d) gyakran nehézségei vannak az önálló nyugodt játéktevékenységben vagy az abban való részvételben
(e) gyakran "izeg-mozog" vagy gyakran úgy cselekszik, "mint akit felhúztak"
(f) gyakran túlzó mennyiségû beszéd
Impulzivitás:
(g) gyakran kimondja a választ, mielõtt a kérdés befejezõdött volna
(h) gyakran nehézsége van a várakozással
(i) gyakran félbeszakít másokat (pl. beszélgetéseket vagy játékokat)
B. Olyan hiperaktív-impulzív tünetek vagy figyelmetlenség, amelyek a 7. életév elõtti megjelnés esetén sérülést okozhatnak.
C. Legalább két vagy több helyzetben (pl. iskolában vagy munkahelyen és otthon) a tünetek miatt bizonyos fukciózavar van jelen.
D. A szociális, iskolai vagy foglalkozási mûködésben egyértelmûen észlelhetõ a klinikailag jelentõs károsodás.
E. A tünetek nem kizárólag átfogó fejlõdési zavar, skizofrénia vagy egyéb pszichotikus zavar folyamán jelentkeznek és nem magyarázhatók jobban más mentális zavarral (pl. hangulatzavar, szorongásos zavar, disszociatív zavar vagy személyiségzavar).
Típusok:
- Kombinált tipusú figyelemhiányoshiperaktivitás zavar: ha mind az A1, mind az A2 kritériumok megtalálható az elmúlt hat hónapban
- Fõleg figyelemhiányos típusú figyelemhiányoshiperaktivitás zavar: ha az A1 kritériumok megtalálhatók, de az A2 kritériumok nincsenek meg az utóbbi hat hónapban
- Fõleg hiperaktív-impulzív típusú figyelemhiányoshiperaktivitás zavar: ha az A2 kritériumok megvannak, de az A1 kritériumok hiányoznak az utóbbi hat hónapban
(Forrás: DSM-IV Diagnosztikai kritériumai 1997)