Hosszabb távú jelentőséggel bírhatnak a csecsemőkori mérföldkövek
Kiderült, hogy azok a csecsemők, akik viszonylag hamar megtanulnak felállni, óvodás korban egy kicsit jobban teljesítenek a figyelem, a memória és a tanulás terén is.
A szakértők eddig is tudták, hogy a mozgással kapcsolatos „mérföldkövek” (mászás, felállás, járás) elérésében tapasztalt jelentős késedelem annak jele lehet, hogy a csecsemőben a későbbiekben fejlődési mozgáskorlátozottság alakulhat ki. A Pediatrics című szaklap június 27-i számában megjelent új kutatásból azonban az is kiderül, hogy hasonló minta mutatható ki még azok a csecsemők között is, akik a normál időkereten belül érik el a mérföldköveket. Az eredmények szerint azok, akik bizonyos mérföldköveket hamarabb értek el, általában magasabb pontszámokat értek el bizonyos fejlődési méréseken 4 éves korukra. Azok a csecsemők például, akik viszonylag hamar megtanultak segítséggel állni, 4 évesen magasabb pontszámokat értek el a kognitív teszteken. Ezek a kisgyermekek figyelmi, tanulási és emlékezési képességeit mérik fel.
Azok az óvodások, akik hamarabb érték el az állás mérföldkövét, az adaptív készségeket mérő teszteken is magasabb pontszámot értek el, vagyis jobban tudtak eszközöket használni és egyedül öltözködni.
Annak ellenére, hogy a kutatás nem bizonyított ok-okozati összefüggést, a kutatók azt írták, hogy az eredmények tanúsága szerint a motoros mérföldkövek elérésének életkori időpontja fontos alap lehet a későbbi gyermekkori fejlődés különböző aspektusai számára.
Babanet/Medipress, 2016. július 01.