Így készült a “Mickey egér játszótere”

Amikor a Disney Csatorna Playhouse Disney csapata elkezdett létrehozni egy új, óvodásoknak szóló, tanulás-orientált sorozatot, nem kellett sokáig keresgélniük, hogy megtalálják a megfelelő házigazdát. Hiszen ki lehetne alkalmasabb arra, hogy a 2-5 éveseket bevonja a feladatok megoldásába, szórakoztassa és megtanítsa nekik a legalapvetőbb matematikai műveleteket, mint Mickey egér, a világ legkedveltebb animációs figurája? 

"Tisztában vagyunk vele, hogy a kisgyerekek azokat a műsorokat kedvelik leginkább, amelyek interaktívak, ahol a közönség úgy érezheti, hogy együtt játszik a karakterekkel, és nem csak ül és figyel” – magyarázza Nancy Kanter, a Disney Csatorna eredeti műsorok szerkesztésért felelős vezető alelnöke. "Mindig Mickey feladata volt a gyerekekkel való közvetlen kapcsolat megteremtése, a Disney parkokban éppúgy, mint a képernyőn keresztül, így ő a tökéletes karakter arra, hogy még szorosabb kapcsolatot alakítson ki a gyerekekkel óvodáskori tanulási környezetben is.”  

A sorozat létrehozása során a Disney Csatorna különféle előzetes koncepciókat mutatott az óvodáskorú gyerekeknek, és megkérdezte tőlük, hogy mit szeretnek leginkább Mickey egérben. „Újra és újra azt hallottuk, hogy „Ő a barátom” – mondja Kanter, „Így úgy döntöttünk, hogy úgy állítjuk össze a műsort, mintha a gyerekek Mickey egérrel együtt játszanának.”

A nagyreményű új sorozat munkálatainak ellenőrzésére a Disney Csatorna Bobs Gannaway producert kérte fel, aki az Emmy-díjas „Mickey egér művek” producere és rendezője. Ez a sorozat később a Disney „Mickey egér klubja” című műsorává alakult át, amelyben nemcsak Mickey, hanem gyakorlatilag az összes animációs Disney karakter szerepelt.

A Walt Disney Television Animation társaságnál végzett munkájának köszönhetően Gannaway- nek alkalma nyílt együtt dolgozni a legendás Roy Disney-vel, valamint olyan a Disney-vel hosszú ideje dolgozó szinkronszínészekkel, mint Wayne Allwine, aki 20 éve Mickey egér hangja; Russi Taylor, aki Minnie egérnek kölcsönzi a hangját; Tony Anselmo, aki Donald kacsát játsza; és Bill Farmer, aki Goofy-t szólaltatja meg. 

Gannaway nagyon izgatott volt, amiért részt vehetett a Playhouse Disney projektben, ami már a kezdetektől számos izgalmas kihívást tartogatott. Mindenekelőtt biztosítani kellett, hogy azok a szerethető tulajdonságok, amelyek Mickey karakterét közel 80 éve olyan kedveltté teszik a közönség számára, a 2-5 éveseknek szóló, szórakoztató, tanulás-orientált sorozatban is megmaradjanak. "Biztosra kellett mennünk, hogy Mickey nem tanári vagy szülői szerepben jelenik meg. Azt szerettük volna elérni, hogy a gyerekek úgy érezzék, mintha a barátjukkal játszanának” – nyilatkozza Gannaway.

Habár a karakter ábrázolásában az 1940-es évekbeli rajzokat követték, a készítők úgy döntöttek, hogy a számítógépes 3D animációs technológiát is alkalmazzák, amely Gannaway szerint logikus lépés a karakterek fejlődését tekintve, akik a filmtechnológia fejlődésével párhuzamosan fekete-fehér figurák helyett színes, háromdimenziós alakban tűnnek fel.

"Kissé bonyolult, mert a karakterek eredetileg síkbeli rajzokként készültek. Az egyszerű ábrázolásuk lehetővé tette, hogy a háromdimenziós változatukat könnyebben elkészíthessük, de voltak olyan apróságok, amelyekre figyelnünk kellett. Például, Mickey füle eredetileg mindig tökéletesen kerek, mindegy merre fordítja a fejét. Az általunk megszokott ábrázolásmód a fej és a fülek esetében a három kör alak. Végül sikerült olyan megoldást találnunk, amely figyelembe veszi a sík ábrázolásmódot azáltal, hogy úgy alkottuk meg a füleit, hogy gördüljenek a fején, így mindig kereknek tűnnek.” – magyarázza Gannaway. 

„A „Mickey egér játszótere” című műsor másik figyelemre méltó eleme a környezet.” – jegyzi meg Gannaway. „Olyan menő játszóteret akartunk egy új helyen létrehozni, amelynek helyszíne a világ többi részéhez képest nincs egyértelműen meghatározva. Megpróbáltunk egy igazán játékos környezetet teremteni.”

Gannaway így összegzi a műsor általános megjelenését: „Egy H.G. Wells- féle, játékos, barátságos, rajzfilmes környezet, amely tiszta, szórakoztató és remélhetőleg igazán szuper az óvodások számára.”

A Szenzációs hatos - Mickey, Minnie, Plutó, Goofy, Daisy és Donald – mellett a műsor visszahozza Mickey régi ellenfelét, Pete-et, bár egy kicsit kedvesebb, szelídebb karakterként. „Már egy óvodásoknak szóló műsorban is kell egy karakter, aki egyfajta riválist testesít meg.” – mondja Kanter. „A gyerekek szeretik és élvezik, hogy mindig egy lépéssel előtte járnak, és már nem szivarozik.” 

A sorozat producere és sorozatszerkesztője Leslie Valdes, aki korábban a „Dóra, a felfedező” című műsor elkészítésében vett részt, így nyilatkozik: „Leslie az óvodáskori tanulással és a közönség bevonásával kapcsolatos tapasztalataival nagymértékben hozzájárult a sorozatunkhoz. Nagyszerű mesélő és pontosan tudja, hogy milyen iramot diktáljon, és mennyi időt hagyjon a gyerekeknek a gondolkodásra és a válasz bemondására.” – magyarázza Kanter.

A „Mickey egér játszótere” című műsor létrehozásának másik kulcsszereplője egy kutatócsoport, amely a sorozat oktatási céljainak meghatározásában és a korosztálynak megfelelő tananyag összeállításában segít.

"Megkértük őket, hogy mérjék fel, mely fogalmak hiányoznak a jelenlegi oktatási programban. Megtudtuk, hogy a matematikai ismeretek hiányosak. Kiszélesítettük a matematikai készségek fogalmát és a számoláson kívül bevontuk a formákat, mintákat, színeket és törteket is.” – ismerteti Gannaway.

"A matematikai készségek korai elsajátítása döntő fontosságú az óvodáskorúak fejlődése szempontjából, mert ha korán elsajátítják őket, a gyerekek egész életükre kedvet kapnak a matematikához.” – hangsúlyozza Kanter.

Mielőtt egy produkciót műsorra tűznek, át kell mennie egy végső teszten: az igazi 2-5 évesek tesztjén. Annak érdekében, hogy minden epizód valóban szórakoztató és érthető legyen a célközönség számára, az írók és a Disney Csatorna kutatói óvodákat keresnek fel, ahol a műsor alapján készült meséskönyvekből olvasnak fel a gyerekeknek. 

"Azt figyelik, hogy élvezik-e a történetet, felfogják-e a fogalmakat és eléggé aktívak-e. Ez egy olyan eljárás, amit minden Playhouse Disney-s műsornál alkalmazunk, hogy lássuk, mi működik, és mit kell átdolgozni. A gyerekek válaszaiból kapott visszajelzések alapján vagy kitartunk az eredeti elgondolás mellett, vagy változtatunk rajta.” – mondja Kanter.

"Csodálatos, hogy az ilyen korú gyerekek, mennyire imádnak számolni és készségeket elsajátítani. Nem érzik úgy, hogy ez munka vagy tanulás, hanem tényleg büszkék rá, hogy meg tudják mondani, mi a nagyobb és mi a kisebb, mi van közel és mi van távol. Ez nem munka számukra, hanem szórakozás.” – részletezi Kanter.

 




További cikkek »