Elõzõ számunkban sajnálatos félreértés folytán a "Beszélgetés Tárnoky Kamill csolnoki plébánossal tévesen jelent meg. A helyes szöveget itt közöljük. Az érintettektõl elnézést kérünk.
Beszélgetés Oberlander Báruch rabbival
-Mi a véleménye a vegyesházasságról (zsidó és nem zsidó között)?
-A vegyes-kapcsolatokban maximum csak egy tökéletes testi kapcsolat alakulhat ki a két fél között, de egy tökéletes lelki kapcsolat elképzelhetetlen, mivel a két ember különbözõ. Nem állíthatják, hogy mind a ketten azonosak, mert ez nem igaz, még akkor sem, ha valaki azt mondja, neki a zsidóság nem a legfontosabb. Lehet a második vagy a harmadik helyen, azonban ott nem képesek egyesülni.
Minden zsidó érez valamit például Jom Kipurkor, lehet hogy csak az évben egy napig érzi magát zsidónak, de azon a félelmetes szent napon tapasztalja, hogy párja nincs vele. Ez egy tökéletes egyesülés? És hogyan házasodhat zsidó egy nem zsidóval, ha ezáltal elõsegíti a saját népe megszûnését?! Hiszen a vegyesházasságból származó gyermekek már nem lesznek zsidók.
-Nem segíthet a tolerancia elve egy vegyesházasságban?
Tolerancia mindössze annyit jelent, hogy a másik felet nem zavarja, amit a párja tesz, azonban nem jelenti azt, hogy érzelmileg ugyanazt képes átélni. Tiszteli a másik hitét, megérti hogy Jom Kipur fontos neki, de nem lehet tõle elvárni, hogy a nap különleges szentségét õ is átérezze. Milyen egyesülés az olyan, ahol az egyik félnek fontos momentumokat egyedül kell megélnie, és nem oszthatja meg mindezt társával?
-Elhangzott, hogy a vegyesházaságban a gyermek már nem viszi tovább a zsidó tradíciókat. Miért nem adhatja át mindkét szülõ a magával hozott hagyományt és a gyermek ezután eldönthetné melyiket szeretné követni?
-A vegyesházasságból származó gyermekek vagy háláchikusan nem lesznek zsidók, vagy gyakorlatilag nem lesznek azok.
-Ha a nem zsidó fél a feleség, akkor nincs mit tenni, a gyerek nem lesz zsidó, és én azt mondom, ilyen esetben kár õt zavarni a zsidósággal. Õ nem zsidó, élje a saját életet, így az õ esetében kizártuk ezt az utat. Ha az anya a zsidó, akkor háláchikusan nincs semmi akadálya a zsidóságra nevelésnek, de gondoljunk bele, mikor a gyerek felnéz az apjára, és egy nem zsidót lát, akkor ennek milyen hatása lehet? Átadni a gyereknek mindkét tant – mondjuk a zsidót és a keresztényt – erre azt mondhatom, hogy ebbõl lehet „egy jó sólet”, de zsidóság biztosan nem, mert kizárt, hogy a gyerek feldolgozza mindezt.
Itt nem kell elvekben beszélni. A Magyarországon eddig eltöltött 10 éves gyakorlatom során azt láttam, hogy egy vegyes-kapcsolatban még akkor is, ha az anya nagyon igyekszik, hogy gyermekének zsidó identitást adjon, leginkább annyit sikerül elérnie, hogy fia bár-micvá lesz, de általában ez az elsõ és utolsó alkalom, amikor a gyerek elmegy a zsinagógába. A gyermeket azonban nem hibáztathatjuk, hiszen mit várhatunk tõle, mikor annyira tiszteli a szüleit, hogy úgy gondolja: „én is olyan leszek, mint õk”.
-Mit lehet annak mondani, akit nem érdekel a zsidóság, nem érdekli Jom Kipur, nem érdekli, hogy a zsidó nép meg fog szûnni?
-Neki annyit mondhatok, hogy adjon még egy esélyt! Ne felejtse el a zsidóság több mint 3000 éves gyönyörûségét, a 3000 évnyi szenvedést, ha õ maga ezt nem képes értékelni és élvezni, legalább adja meg a lehetõséget gyermekeinek, azáltal, hogy biztosítja számukra zsidóságukat. Kapja meg a gyermek a döntési jogot: akarja-e folytatni a zsidó nép több ezer éves láncolatát.
-Akárcsak Magyarországon mindenki számára fontos, hogy a mai Románia területére szakadt erdélyi magyarok, vagy éppen a szerbek között élõ vajdaságiak megõrizhessék kultúrájukat, nyelvüket, nemzetiségi egységüket, ugyanúgy ehhez a zsidóságnak is meg kell adni a lehetõséget.
(forrás:
www.zsido.com) Magyarország 2002. A FIDESZ kormányzata alatt.
A KÖVETKEZO MUSÖRBAN A NYUGALOM MEGZAVARÁSÁRA ALKALMAS KÉP ÉS HANGHATÁSOK FOGNAK ELHANGOZNI, AMELYEK SÉRTHETIK EGYES NÉZOINK ERKÖLCSI ÉS VALLÁSI MEGGYOZODÉSÉT! Nem igazán kapcsolódik a topichoz, de ugyan, hadd mondjam már el a véleményemet, Rabbi Úr!
Én magam körül vagyok ugyan metélve, de ebben ki is merül a zsidóságom. Ismerek azonban elég sok zsidót, sot, mitöbb, pár "pajeszost" is. Szóval, nekem megvan a véleményem a zsidóságról. A hívõk legtöbbje ugyanolyan gyarló, mint a többi halandó...sot, az én szememben még inkább, hiszen míg én vállalom , hogy olyan vagyok, amilyen, ok vizet prédikálnak, szeretetrol, tisztességrol, erkölcsrol, stb. Képmutató álszent , alakok, akik megfojtanák egymást egy kanál vízben, saját kisstílüségüket , komplexusaikat próbálják valami mögé bújtatni, ill. gyenge, megtört, a kihívások, megpróbáltatások elol a hitbe menekülo szerencsétlenek..Ugyan, mondja már meg Rabbi Úr, hol van leírva az Ószövetségben, hogy aki nem zsidó, azt kasztrálni kell, aki ellentmond a Tora tanításainak, amirol a tudósok 2000 éve tudják, hogy hülyeség, máglyára, gályára kell vonszolni.. aki egyformán sémita, csak épp palesztin, annak iskolába tartó gyerekeit F-16-osról kell rakétákkal hajigálni? Egyvalamire talán jó a vallás, egy viszonylag jól muködo szociális intézmény, ezt nem vitatom. Amúgy pedig nem kell hívonek lenni ahhoz, hogy valaki jó ember legyen, és viszont..
Ugye, Rácz Karcsi?