2009.06.18 22:04
2009.06.18 22:22
2009.06.19 08:32
2009.06.19 12:31
2009.06.19 12:43
2009.06.19 20:38
2009.06.20 15:32
2009.06.21 15:05
2009.06.21 19:24
2009.06.22 08:27
2009.06.22 12:37
2009.06.22 13:19
2009.06.22 14:41
2009.06.22 14:55
[quote]A írta: tanévkezdés után néhány nappal megszüntették a tornasort az egyik budapesti általános iskolában. A nagyság szerinti sorakozó ugyanis sérti a gyermekek személyiségi jogait – indokolta a döntést a tantestület.
A szakember véleménye szerint csak szélsőséges esetekben jelenthet hátrányt a tornasorban elfoglalt hely
„A testnevelési óra veszélyes üzem” – mondja Derczi Gábor testnevelő tanár, a tornasor elleni akcióra reagálva. „A tanórákon a padban ülő gyerekkel nem sok baleset történhet, így érthető, ha ott nem kell ehhez hasonló rendszabályokkal élni.” A személyiségi jogokat sértő sorakozóról a pedagógusok többsége pozitívan nyilatkozik. Szerintük a kisiskolások fejében meg sem fordul, hogy kevesebbek lennének nagyobb társaiknál. A tornasornak ugyanis sosem volt rangsoroló funkciója. Egyszerűen a tornateremben a szokásosnál is fontosabb fegyelem miatt volt és van rá szükség. „Nálunk nem is kell nagyság szerint állniuk a gyerekeknek” – teszi hozzá a tornatanár. „A lényeg az, hogy ne szanaszét várják az órakezdést. Szabadon választják ki a helyüket, bár aki ragaszkodik a rendhez, az állíthatná őket névsor szerint is.”
Ennek ellenére minden iskolának joga eldönteni azt, hogy sorakoztatja-e a csemetéket. Amennyiben a tantestület, vagy a testnevelői munkaközösség úgy dönt, hogy káros a gyerekekre nézve ez a rendszer, megszüntethetik a sorakozót. „A kisiskolás- és a serdülőkor – az adott életkori sajátosságoknak megfelelően – a testi és pszichikus érés időszaka, amikor a gyerek személyiségszerveződésében változás áll be” – mondja Sass Diána gyermekpszichológus. „A gyerek önértékelése, önbecsülése, önmagáról alkotott képe több tényezőtől függ, csakúgy, mint például az osztályban elfoglalt hely, hogy ki népszerű s ki kevésbé az a társai között.”
A szakember véleménye szerint csak szélsőséges esetekben jelenthet hátrányt a tornasorban elfoglalt hely. Túlzás lenne tehát azt állítani, hogy csupán a testmagasság és a tornasorban elfoglalt hely lelki törést okoz, hacsak nem, egy már fennálló hátrány kiemeléséről van szó. Ilyenkor ez a rangsor negatív élménnyel párosulhat a gyerekben: például, ha a testmagassággal járó utolsó hely esetleg némi túlsúllyal is párosul, és emiatt csúfolódás tárgya lesz. Semmivel sem befolyásolja károsabban a gyerekek egészséges személyiségfejlődését a testmagasság szerinti tornasor, mint a névsor – állítja a gyermekpszichológus. Ugyanakkor a tornasor fegyelemre való hatásos alkalmazása sem hozható kizárólagos összefüggésbe azzal, hogy nagyságrendileg állnak-e a gyerekek vagy sem.
„Jó módszer lehet a tornasor időközönkénti változtatása, így elkerülhető a testmagasságból adódó előítéletek kialakulása” – teszi hozzá Sass Diána.
A testmagasság adottság. Ezzel a tornaórán kívül is együtt kell élniük a tanulóknak, s hogy ezt miként építik be a személyiségükbe, az nemcsak a tornasorban elfoglalt hely kérdése. A testsúly adott esetben sokkal nagyobb problémát jelenthet a tornaórán, ráadásul ez még változtatható tulajdonság is.
2009.06.22 15:18
2009.06.22 17:11
2009.06.22 20:05
2009.06.22 20:52
2009.06.24 09:27
2009.06.24 20:30
2009.06.24 20:55
2009.06.24 21:22
2009.06.24 22:40
2009.06.25 09:16
2009.06.25 09:50
2009.06.25 19:47
2009.06.27 21:12
2009.06.28 10:44
2009.06.28 12:40