Tökéletes kocsi NINCS!!!!
A te igényeidnek, körülményeidnek leginkább megfelelőt megtalálni művészet!
Függ attól, h. hol laksz:
Caládiházban csak be kell tolnod a kocsit a kapun és kész
Emeletes háznál, ha van lift, akkor két verzió van:
- nagy a lift és simán beférsz a kocsival
- még a kocsi sem fér be
(jó esetben van tárolód lenn, de a gyereket akkor is vhogy fel kell cipelned, ilyenkor célszerű olyat venni, amire hordozó csatlakoztatható!)
Függ attól, h. hogyan közlekedsz:
- ha többnyire gyalog, akkor fontos, h. a terepviszonyoknak megfelelő legyen a kocsi kereke, mert a kiskerekű kocsit nehéz egyenetlen talajon tolni (az, h. zötyög nem kifogás, mert pl. Gergő simán alszik a kocsiban akkor is, ha tiszta ragya az út, sőt kifejezetten élvezi, csak éppen a szülőt üti meg a guta, mert állandóan elakad a kocsi!!!
)
- ha sokat buszozol, akkor a kocsi súlya és összecsukhatósága számít, de szerintem az első hónapokban inkább hordozókendő v. fekvőkenguru a megodás, mert a fekvőkocsik többsége dögnehéz, a Quinny féle csodák pedig kissé drágák! Később meg minél könnyebb esernyőkocsit célszerű választani, amit EGY kézzel is össze tudsz csukni (a másikban a gyerek van!!!). Ja és kezdj el növeszteni egy harmadik kezet is a kapaszkodáshoz!!!!
- ha mázlista vagy és van saját kocsid, akkor elengedhetetlen, h. a babakocsi választásnál belepróbáljátok a babakocsit a csomagtartóba!!!!!
Hiába látszik úgy, h. kicsire csukható, elég, ha a kereke egy kicsit kilóg és máris nem tudod lezárni a csomagtartót!!!!! (nálunk pl. a PP Venezzia alig fér be anyuék Wagon R+- jába!!!)
Az is fontos, h. van-e utas oldali légzsák a kocsiban, mert akkor nem kötheted be előre a gyerekülést, csak hátra, tehát nem tudod úgy sem betenni a babakocsit a csomagtartóba, h. lehajtod a hátsó ülést!!!!
A bolygósítható kerekű kocsi szerintem jobb, sokkal könnyebben kanyarodsz vele!
A fix kerekű kocsikat emelgetned kell a kanyarokban! Sajnos a nagykerekű kocsik nagy része fix kerekű, kivéve a 3 kerekűek egyes típusait!
Egyes 3 kerekűek viszont nagyon könnyen borulnak, ami nem elhanyagolható akkor, amikor a gyerek már 8 kiló és oldalra is szeret kihajolni!
A műanyag kerekűek jobban ráznak (bár egyes gyerekek ezt kifejezetten élvezik!), a felfújható gumikerekűek viszont mindig éppen a gyerekorvoshoz való elindulás reggelén lukadnak ki a sörösüveg szilánkokon!(Rutinos anyukák hordanak magukkal bicikligumi javító szettet és minipumpát!
És ez nem vicc!!!!)
A küllős kerekűeknél az apró faágak, falevelek teszik próbára az idegeidet!
Többféle babakocsi van: mélykocsi, sportkocsi, esernyőkocsi ill. I-V funkciós (az V funkcióst már én sem értem!)
A mélykocsi lényegében az alvázon rögzített mózeskosár (hagyományos angol babakocsi), csak addig jó, amíg a gyerek megmarad fekve és nem óhajt nézelődni. (3-4 hónapos korig!)
A sportkocsi az, amiben ücsörög a gyerek, de ált. nem fektethető vízszintesre, így újszülötteknek nem jó (pláne, ha hason fekteted a gyereket!!). Ennek esernyőszerűen összecsukható kikönnyített verziója az esernyőkocsi. (Amikor már megy a gyerek, ilyet fogsz hurcolni, mert különben cipelheted, ha elfáradt! Úgyhogy semmiképpen nem úszod meg egy kocsival!!!
)
Ezek az I funkciósak.
II. funkciós a kocsi, ha mélykocsiból sportkocsivá alakítható, így tovább használhatod. De ezek ált. nehezebbek sportkocsiként, mint egy normál sportkocsi, ráadásul a gyerek is közben megnő kissé!!!
III. funkciós a gép, ha babahordozó is ültethető rá. (Szerintem ez a verzió éri meg leginkább!!!!)
IV. funkciós, ha még mózeskosár is.
Namármost:
Mózeskosár: én filóztam rajta, de:
- a mózest csak nagyon rövid ideig tudod használni
- a kocsiba csak a merevfalúak köthetők be ( a puha falúak helyett inkább vegyél pólyát, ugyanannyit ér, kocsiban történő szállításra EGYIK SEM ALKALMAS!!!!!!!) de egyrészt a teljes hátsó ülést kitölti, másrészt nem igazán tűnik biztonságosnak sem a mózeskosár autóhoz történő-, sem a gyerek mózeskosárhoz történő rögzítése (ez utóbbi egyetlen szélesebb haspánt! ), ráadásul a bekötéshez szükséges felszerelést külön kell megvenni!
Szerintem mindenképpen jobb a babahordozó, mert abban minden oldalról védve van a baba, 3 pontos biztonsági övvel stabilan be van kötve a hordozóba, a hordozó vagy az autó biztonsági övével rögzíthető a kocsiba, vagy a kocsiba bekötött talpra pattintható rá (és még az öv is fogja).
Könnyebb benne a gyereket pl. bevásárlóközpontokba bevinni, mert a bejáratnál ráteszed a hordozót a bevásárlókocsira és szabad mindkét kezed, nem kell a babakocsit és a bevásárlókocsit egyedül terelgetned (kivitelezhetetlen, szerintem
).
Szóval ha sokat autóztok és nem a helyi kisboltba jársz bevásárolni, akkor szerintem elengedhetetlen alapfelszerelés.
( Meg akkor is, h. ha - mint én- a 4.-en laksz és nincs lift! Ilyenkor a babakocsi lennmarad a tárolóban és a gyereket a hordozóban tudom felhozni.)
Egyébként kiválóan alkalmas sírós csecsemők altatására is a pihenőszék helyett (bár minden gyerekortopédust a guta kerülget emiatt, de a Gergő összes unokatesója gyerekülésben töltötte az első hónapjai nagy részét, Gergő nem).
Ja és mostanában anyuéknál etetőszékként is funkcionál, ott ül velünk a vasárnapi ebédnél a babahordozóba bekötve(!!!) és a normál székre felrakva a gyerek!
Saját tapasztalatom az, h. mi direkt a kocsiba köhető talp miatt kerestük a PP Venezzia hordozóját, de azóta szídjuk, mint a bokrot, ugyanis az autó biztonsági övét át kell fűzni a talpon ÉS a hordozón is! Amikor tehát kiveszed, ki kell akasztanod az övet a hordozóból, kiveszed a hordozót, az öv szépen visszacsorog, csak éppen a biztonságiövek úgy vannak megszerkesztve, h. az öv kicsatolása nélkül többé nem tudod újra kihúzni a szükséges hosszra a biztonságiövet!
Úgyhogy minden egyes alkalommal, amikor vissza akarod pattintani a hordozót, ki kell kötnöd és újra bekötnöd az egész rendszert!
Akkor már a Chicco, hordozóbekötése szimpibb, itt az öv hasi része a hordozó fölött megy keresztbe, a mellkasi része pedig a hordozó hátulján.Tehát előlről és felülről is az ülésre fogja a hordozót.
Azok a típusok, ahol a biztonsági öv hasi részét a hordozó alsó részébe kell befűzni, szerintem csak heveny anyázást fognak kiváltani belőletek!
A sportkocsinál, v. sportkocsivá alakítható mélykocsinál nagyon fontos, h. a gyerek lehetőleg 5 pontos biztonsági övvel legyen beköthető a babakocsiba, mert a 3 pontosakból állítólag bámulatos ügyességgel tudnak kiszabadulni és emiatt esetleg kiesni a kocsiból. Ez tényleg nagyon fontos!!! Ha nincs hozzá, lehet venni külön is!!!!!!
Egyes sportfelépítményeknél nincs a babának megfelelő lábtámasza (pl. a Quinny Bizz-t szídták ezügyben!), vagy, ha van is, túl magasan van és hátulról vágja a gyerek vádliját!
Fontos lehet a tolókar áthajthatósága, h. két irányból lehessen tolni a kocsit, főleg a kétfunkciósaknál, mert amíg mélykocsiként funkcionál, addig be kell látnod a kupola alá, amikor viszont már sportkocsiként, akkor a gyerek szeretne előre nézelődni.
(Ma már inkább úgy mondanám, h. nem szeretne, hanem AKAR!!!!)
Meg utálja, ha a szemébe süt a nap ill. előlről fúj a szél.
Úgyhogy ezt a funkciót igen sűrűn használjuk!!
Ilyen esetben viszont jobb, ha az első és a hátsó kerék is bolygósítható, különben áthajtás után nehezebben irányítható a kocsi!!! Ez azért fontos, mert ugyan tudsz vele kanyarodni, de jóval nagyobb íven!!!!!! (Bár anyuék meg pont úgy szeretik tolni, ha a hátsó kerék bolyong, engem meg a guta ütöget, amikor átveszem a kocsit!
)
Ha nagy a magasságkülönbség közted és a párod közt, jó, ha a tolókar magassága is állítható!!! Ugyanis a járdára való felugratásnál neked kell a tolókart lenyomni ahhoz, h. a kocsi eleje megemelkedjen, ez meg nehéz, ha a tolókar hozzád képest magasan van, ugyanakkor a párodnak esetleg kényelmetlen a túl alacsony tolókar!
Ehhez még annyit tennék hozzá, h. a kar vízszintes kinyúlása sem mindegy! Egyrészt a járdára való felugratásnál jobb a hosszabb erőkar! (Majd rájössz!!!
) Másrészt, ha szeretsz hosszúakat lépni, akkor rövid túlnyúlásnál állandóan rá fogsz lépni a kocsi hátuljára!
Attól függően, h. a helyi boltba v. a bevásárlóközpontba jársz-e bevásárolni, fontos lehet a kocsi alján elhelyezett kosár mérete (utóbbi esetben fontosabb, h. az autótok csomagtartójába a babakocsin kívül a bevásárlás is beférjen! ), ill. egyes típusoknál a járdára való felugratást nehezíti, ha a kosárba bepakoltál vmit, mert fennakad, leszakad.
Az sem mindegy, h. hogyan férsz hozzá a kosárhoz, mert hiába nagy, ha a gyerek fekvő helyzeténél nem tudsz belepakolni!
Az, h. hagyományos fékes, v. tárcsafékes, tolókarról fékezhető, szerintem semmi jelentősége! Semmiből nem tart a hagyományos fékre rálépve befékezni a kocsit!
Összecsukhatóság:
- van lapracsukható, itt nem előnyös, ha a tolókar és a kerekek ugyanazon irányba csukódnak, mert ha sár van, a tolókar is sáros lesz!
- vannak újabban esernyőre csukhatók, itt külön van a tolókar két fele, nem egy ívben, ennek előnye, h. ráakasztható a
bevásárlószatyor v. a baba cuccai, de lefoglalja mindkét kezedet a tolásnál, mert állítólag nehezebben irányítható egy kézzel!
- és vannak az újabban piacra került ufók (Quinny, Maxi Cosi) egészen speciális csukási módokkal. (Ma már ilyet vennék, kerül, amibe kerül!!!!!
)
A mai modern kocsiknál variálható a váz (Egy adott cég többféle alvázat is gyárt, többféle kerékmegoldással) és a felépítmény. Ugyanarra az alapvázra rápattintható a mózes (így lesz mélykocsi), a babahordozó és a sportkocsi is. Könnyű alumínium v. titán vázasak, egészen helytakarékosra csukhatóak. Egyetlen bajuk van: 120 ezernél kezdődnek!!!
Ha viszont körülnézel a neten az apróhirdetések közt, jóval olcsóbban lehet hozzájutni teljesen jó állapotú babakocsikhoz.( Mi pl. a PP Venezziánkat 30000 Ft ért vettük, egy vadiúj ilyen felszereltségű PP Venezzia 120-150000 alatt nem áll meg!!!)
De előtte célszerű kiválasztanod, h. mit szeretnél és célirányosan keresni!!! És ki kell várni a megfelelő ajánlatot!
Vagy, ha mindenképpen újat akarsz, akkor sűrűn kell járni a boltokat akcióra vadászva! De szerintem egy jó minőségű kocsi használtan is jó minőségű!!!!
Még vmi: Ha sok olyan hely van a környéketeken, ahol 2-3 lépcsőn fel kell vinni a kocsit, akkor válassz minél könnyebb kocsit!
Szerintem a tényleges választás előtt mindenképpen cserkéssz be séta közben v. a játszótéren pár anyukát és kérdezz rá a tapasztalataikra, hidd el, szívesen el fogják mondani!!!!
(Na, elég kimerítő voltam????
)
De nyugodtan mondja el mindenki a véleményét, mert nem vagyunk egyformák és nem egyforma körülmények között élünk! Mindenkinek mások az elvárásai a kocsival szemben és mindenkinek más válik be!
Ja és újabban a ded egészen speciális módon szeret utazni: Hason fekve, de előre nézve, ezért nekem nagyon tetszik, h. a PP Venezziának teljesen lehajtható, sőt levehető a kupolája!