2002.01.24 13:19
Szerző: keke
Keri, próbáltam a könyveinket végiglapozni, de annyit találtam csak, hogy vannak csecsemõk, akik aszociálisnak látszanak csecsemõként, de késõbb kifejlõdik bennük, és vannak akik nagyon is érdeklõdõ csecsemõk (lásd az enyém), és mégis késõbb gond van velük.
Én kétféle megnyilvánulásról tudok (de NEM VAGYOK SZAKEMBER), az egyik, amikor már születésétõl kezdve látszik a gyereken, (visszamesélésekbõl nagyon sírós vagy nagyon passzív, ha felveszik eltartja magát, stb...), de az, hogy ez autizmus, ez szerintem max a második félévtõl lehetne gyanakodni, nem nyújtja a kezét, vegyék fel, nem kezdeményez mosolyt, nem vesz fel szemkontaktust, stb...
A másik, amikor látszólag vagy sem (ez kérdés ma még) teljesen normálisan fejlõdik, és valahol a második életév táján kezd valahogy "más" lenni. Van amikor élesen esik vissza (beszélõ gyerek egyszercsak nem beszél, nem vesz fel szemkontaktust, egyre magába fordulóbb lesz), van amikor nem. Elég gyakori, hogy szóvesztés van, az addig mondott szavakat is elfelejti.
Állítólag ennek a száma nõ vészesen, ma már fél százalékról beszélnek, de senki nem tudja ez valódi növekedés, vagy csak a felismerés javulása miatt van.
És van ha jól tudom egy harmadik eset is, amikor késõbb csinálja ugyanezt, de ez ha jól tudom, nagyon nagyon ritka.
Aztán persze van az atipikus, az asperger -> felnõttként akár önmaguk diagnosztizálják magukat), nekik nagyobb esélyük van önálló életre. (A német levlistát egy aspergeres lány felügyeli, és az itthonin is vannak egy-kettõ.)
Ezen vitán mennek, veleszületett, szerzett, én a hajlamra szavazok, érzékenyebb az idegrendszerük, nem tudom. De mostanában ezt kezd a hivatalos verzió is lenni. De ebben a témában nem túl régóta kutatnak, hiszen még a hetvenes években is az a verzió volt a hivatalos, hogy a szülõk okozzák a gyermek autizmusát (Bettelheim).
Az a gond, amit én látok, szinte minden tünete az autizmusnak. Ha utánoz, ha nem, ha beszél, ha nem, ha mászik mint a kismajom, ha nem, ha rámol, ha nem, ha nevet, ha nem, ha szemedbe néz, ha nem... És van egy rakás tünet, amit nem csak az autisták produkálnak (vakok, siketek, szellemi fogyatékosok, sõt a komolyabb beszédproblémás gyerekeknek is vannak autisztikus dolgai...). Melyikünknek nincsenek dilijei, ahogy reggel felkelünk, vagy amikor telefonálunk, közben csavargatjuk a zsinórt, firkálunk a papíron, .... Melyikünket ne zavarna egy költözés, vagy ha rumli van otthon, valami nem a helyén van, vagy ha idegen helyre kell mennünk, amit nem ismerünk.
Keri, én csak azt tudom mondani, magamból kiindulva, hogy ha a szülõ úgy érzi, valami nem stimmel, menjen vele, inkább feleslegesen aggódjon. Valahol a Szabadsághegyen van egy fejlõdésneurológia is. Illetve írj nyugodtan (profilban a cím). De ilyen korban nem tudok még gyerekrõl, akit autistának tartottak volna.
Két dologban akartam még hozzászólni, én azért is vagyok híve a korai diganózisnak, még ha az nem is annyira pontos, mert a szülõ, amikor a gyerek nem úgy fejlõdik, mint a többi, többnyire magában keresi az okot, és a család, meg a környezet erre fõleg ilyen esetekben gyönyörûen rátesz, és amikor sokszor már három vagy akár hét éves gyerekkel végre kiderükl mi a baj, addigra már az önbecsülés a béka feneke alatt. És sokszor érzem azt, (nálunk is volt ilyen, csak mi ugrasztottuk a nyulat a bokorból), ez a ráér vele késõbb megbírkózni, és addig hátha ki is növi. Ez azért rossz, mert hadd én döntsem el, mivel bírok megbírkózni, mi a jó nekem, és elvették (elveszik) a lehetõséget, hogy én keressek, olvassak, tájékozódjak, és segíthessek rajta. De ez elég tipikus Mo-on, nehezen közölnek rossz hírt, és döntenek a szülõ helyett. Nem csak ebben a témában.
A másik dolog, ha hozzáértõ tapasztalt ember mondja ki a gyanút másfél év felett, akkor a gyerekkel valami probléma mindenképp van, csak nem biztos, hogy az autizmus okozza nála a tüneteket. Ezért óvatosak, és igazából a szakmán belül sem egyértelmû, fõleg határeseteknél, hogy ki hova sorol egy esetet. És persze elismerten minden huszadik kimászik belõle. Hallgasd meg egyszer Temple Grandint, nyoma sincs a beszédében az echolálásnak, névmástévesztésnek, stb, vagy olvass el egy Donna Williams könyvet, mert az uj könyve óta azon gondolkozok, hogy ki is a normális kettõnk közül.
Amit Kerimama írtál, hogy vannak jó meg rossz szakemberek, ez igaz. Sõt szülõk is különbözõek vagyunk. Az Autista Alapítvány többnyire (nincs velünk kapcsolatunk, mert nem vagyunk a kiválasztottak között) nem szereti a szülõt bevonni. És tényleg vannak olyan emberek, akik ezt inkább másra bízzák, ettõl még nem rosszabbak, mint aki maga is foglalkozik vele. Sõt, míg az egyik terapeuta passzol a gyerekhez, és a kezei alatt szárnyal a gyerek, addig egy másik gyerekkel, lehet semmit nem fog tudni kezdeni. És a módszerekkel is ugyanez van. És nem hiszem, hogy lenne más fogyatékosság a világon, ahol ennyire nagy az ellentét a szülõk és a szakma közt. És ez tényleg olyan, amit könyvekbõl nem lehet megtanulni, ezért van sokszor elvee ellentét, mert a szakemberek egy része a könyvekbõl olvasottak alapján itéli meg a gyereket, és ami azok szerint nem lehetséges, arra szinte rögtön rámondják, csak a szülõ képzelgése.
Amit irtál Zsóka, van egy film, és errõl hagy írjak, mert számomra nagyon sokat jelentett, pedig egy tipikus igaz történet sztori, mint az RTL-en szokott menni. Van egy kisfiú, aki ül, hintázik, pörget, repked a kezeivel, zongorázik az ujjaival a szeme elõtt, se kép se hang (az én fiam ettõl messze van, mégis sok olyan volt a filmben, amin érzésben én is átmentem). Másfél évesen diagnosztizálták, adják intézetbe, szülõk végigmentek az összes akkkori lehetõségen (hetvenes évek eleje), és ebben a tortúrában sok helyen szintén magamra ismertem.
Aztán az édesanya megpróbált vele foglalkozni, (de aki tudja ez mit jelent, az tudja, nagyon nehéz, ehhez kellene a külsõ szakemberi segítség). És van egy jelenet, ahol miután elkeseredve, hogy a a gyerek mint aki se lát, se hall, elkezdett vele együtt hintázni. És innen jött az ötlet. Kerestek egy minél ingerszegényebb helyett a lakásban, történetesen a fürdõszobát (nem panel méretû volt persze), leszedtek mindent a falakról, ablakot is besötétítették, és heteken keresztül csak utánozták, mondogatták, neki, nagyon szeretik, elfogadják, õk így is szeretik. Ez elsõ hallásra hülyeségnek tûnik (a szakma reakciója ez is (volt), de aki probálkozott már utánmozni a gyereket (és ezt e film nélkül is sok szülõ megteszi), az tudja ilyenkor a gyerek valami miatt odafigyel. Talán tõlük indult el az, hogy nem szabad õket ezekben a kissé bizarr szokásaikban akadályozni. És a gyerek fokozatosan elkezdett figyelni, egyre több mindenbe be lehetett vonni, beszálltak a testvérek, a segítõlány, önkéntesek, ... Három és fél éven keresztül napi tiz tizenkét órában. És ez a kiskölyök azóta már felnõtt egyetemet végzett ember. Azóta készült egy BBC film egy angol gyerekrõl is, és sokan használják a világban. Persze vannak apróbb trükkök, hogyan lehet szemkontaktusra, kommunikációra bírni a gyereket, felhasználják a gyógypedagógia eddigi módszereit is, de abban nagyon különbözik a módszer az eddigiektõl, hogy itt abszolút a gyerek diktálja a tempót, nincs kell, motiváció van, azzal vesszük rá a gyereket, hogy dolgozzon, nem jutalmazással, büntetéssel.
Bocs, ez most jó hosszúra sikeredett.