Ha egy kiskölyök nem mosolygós, érdemes megnézni a szülei arcátBeszélgetés Csernus Imrével
Szilágyi Diána és Földes Petra
2009 01 27 |
Rugalmasság, tapintat, együttmûködés: ezek is olyan fogalmak, amelyek szerintünk nélkülözhetetlenek egy gyerek nevelése során. Hogy viszonyul egymáshoz a rugalmasság és a következetesség, az õszinteség és a tapintat? Ezt a pár fogalmat össze lehet fûzni: például rugalmas következetesség. Lehet mereven is következetesnek lenni. Tudja, egy könyvben az ember csak megpróbál felvillantani valamit, hiszen az egyértelmû, hogy leírni mindent nincs is értelme. Amíg valakinek írásban megmagyarázom, mit jelent a rugalmas következetesség…. Nem lehet egy könyvben megmondani, hogy így kéne élni, ez nem mûködik. Az én munkám is valójában ajánlatok felvetése. Hogy aztán a másik ember csinálja, vagy nem csinálja, az meg rátartozik. De jó esetben arra is rádöbben az illetõ közben, hogy nagyon sok egyéb út, lépcsõfok nyílik meg elõtte. Ha valaki szívesen megtenné az elsõ lépést, de nem tudja, hogy merrefelé induljon el, mit tegyen? Mondjuk, ott a gyerek, akire nem tud hatni. Ilyenkor a legtöbb szülõ elcipeli a gyereket a pszichológushoz vagy a pszichiáterhez, hogy segítsenek rajtuk. Aztán akihez elcipelik, általában van annyira reális, hogy tisztán látja, a gyerek valójában csak a zûrzavar következménye, nem az oka. Csak tünet. Eddig arról beszéltünk, hogy a gyereket tulajdonképpen a szülõk rontják el a bizonytalansággal és hiteltelenséggel. De hol van az a pont, amikor én, mint gyerek, átveszem a felelõsséget a saját életem fölött? Nem lehet azt mondani, hogy a gyerek felelõssége 18 éves kortól kezdõdik. Az már kiskortól kezdve jelen van, onnantól kezdve, hogy megérti: közösségben él és a közösségben mindenkinek megvan a megfelelõ feladata és pozíciója. Persze az összképet nézve a gyerek felelõssége kezdetben mondjuk 1 százalék. Hogyan adható át egyre nagyobb felelõsség a gyereknek? Ennek van egy természetes útja. De akkor nem fog sikerülni, ha a szülõ hagyja, hogy a félelmei erõsebbek legyenek nála. Ebben az esetben soha nem fog sikerülni átadni a gyereknek sem egy, sem száz százalékot. Mitõl félhet annyira a szülõ? Bármitõl. Boldog leszek-e? Jól fogom-e nevelni a gyerekemet? Jó anya leszek-e? Nem fog megcsalni a férjem? Mit csináljak azzal, hogy az anyám abszolút nem tisztel, hanem még mindig csicskáztat? Miért nem teszem meg azt, amit tudok, de mégsem teszem, miközben hitegetem magam, hogy én nem tudom? A „nem tudom” és a „nem merem” között azért van különbség. Az, hogy „nem tudom”, hazugság, valójában csak kifogás. Így mentesülök a felelõsségem alól. De valójában hazudok magamnak. Ha ezek a folyamatok ott vannak az emberben, az mindig egyre masszívabb görcsöket okoz, ezt pedig a gyerek meg fogja érezni. És abban a pillanatban, bár a szülõ még nem tudja, de már hiteltelenné vált. A gyerek érzi a szülõben rejlõ félelmet, a félelem okozta feszültséget, éppen ezért érzi, hogy a szülõ csak játssza az erõset. De valójában nincs mögötte erõ. Ezért a gyerek gõzerõvel, önmaga biztonságának a megteremtõdése érdekében elkezdi kihasználni és manipulálni a szülõt. Ki nevel a végén? a Könyvajánlóban |