Vendég a háznál
2002. december. 19.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Hogyan lehet a kicsi gyerekeket tudatos
környezetvédelemre nevelni, hiszen hát õk azt nem nagyon
értik, hogy most azért kell elzárni a csapot, mert majd nem lesz
víz, meg azért kell a szemetet összegyûrni, mert ellep minket a
szemét, hogy lehet ezt nekik megmagyarázni, hogy ez miért fontos?
Kozek Lilla pszichológus: - Az elsõ
pont ezen az úton az, hogy mi pontosan tudjuk, hogy ez miért
fontos, mi, a szülõk, hiszen
ez egyfajta felelõsségvállalás közvetlenül a gyermekeinkért,
hogy tényleg lesz nekik hely, meg jó levegõ, meg víz, tehát az
életfeltételeik biztosítva lesznek ötven év múlva is, és hogy
ez azon is múlik, hogy mi hogyan vezetjük otthon a háztartás, a
legapróbb vagy a legegyszerûbb dolgokig, és hogyha mi felnõttek
látjuk az okokat, akkor a személyes példa már nagyon sok mindent
kérdéssé sem tesz a gyerekben.
Tehát
hogyha azt látja mondjuk a nagymamánál is meg otthon is, hogy az
olajat nem a csapba öntjük, mert ugye nagyon nehéz akkor a
szennyvíztelepen megtisztítani a vizet, hanem kidobjuk a kukába
egy befõttesüvegbe, vagy valahogy, esetleg egy olajgyûjtõnek
átadjuk, akkor ez nem kérdés, hogy ezt így kell csinálni, ez a
háztartásnak a rendje. Akkor persze kérdései lesznek, ha a
nagymama így csinálja, anya meg úgy csinálja, tehát hogyha
különbözõ példákat lát.
R.: - És akkor ezt hogyan kell neki elmagyarázni, hogy ezt mi
miért csináljuk így?
Kozek Lilla pszichológus: - De el lehet neki magyarázni, az
óvodás gyerekek is már nagyon élvezik a kísérletezést, és
igazából a környezettudatos magatartásnak a szülõk személyes
példája mellett ez a másik gyökere, hogy megismeri azt, amit
hivatott megvédeni, vagy amiért felelõsséggel tartozik.
Tehát a
környezetvédelem és a környezettudatos magatartás sokszor
azért tûnik olyan elvont fogalomnak és olyan távolinak, mert
fogalmunk sincs, hogy most mi is az a környezet, amit meg kéne
védeni, de hogyha elkezdünk a gyerekkel elindulni ezen a nagyon
szép úton, a megismerés útján, akkor rájövünk, hogy tényleg
hát otthon egy pohár vízbe beleöntöm az olajat, és akkor
látszik, hogy úszik a víz tetején, s adok neki egy használt
fogkefét, hogy na fiacskám, akkor most szedegesd le, és rájön,
hogy bizony nagyon nehéz, na látod, a szennyvíztelepen ugyanez
van, csak sok ezer köbméter, hatalmas nagy mennyiségû vízzel,
és hogyha mindenki beleönti, akkor nem lesz annyi tiszta víz,
vagy belekerül a Dunába, satöbbi.
Mv.: - És elpusztulnak a halak.
Kozek Lilla pszichológus: - Például. Aztán a másik, hogy
amikor alkalmunk van rá, és nem biztos, hogy eljutunk vele erdõbe,
de csak ha a parkig, akkor meg tudjuk nézni a rigókat, meg tudjuk
nézni a pókokat, ha úrrá tudunk lenni azon az érzésünkön,
hogy jaj, fiam, ne fogd meg, mert ugye egy pók az nem bánt, de
hogyha ez a fajta személyes kapcsolata kialakulhat a természettel,
azzal a mikromiliõvel, ami õt körülveszi, akkor nem fog tõle
félni, és akkor máris tett egy nagyon nagy lépést afelé, hogy
felelõsséget érezzen iránta.
R.: - Mit jelent egyébként a gyerekek szempontjából egy ilyen
környezeti nevelés, tehát hogy milyen pluszt tud nekik adni, amit
egyébként a többi foglalatosság lehet, hogy nem tud megadni?
Kozek Lilla pszichológus: - Már egészen kicsi kortól segít
kialakítani azt az életformát, ami tényleg csak azokon az apró
mozdulatokon múlik, hogy egy kicsit tudatosabban vezetjük a
háztartást, illetve hogy egy olyan területen tanul a gyermek
felelõsségvállalást, ami egy nagyon fontos terület, tehát hogy
nemcsak saját magáért tartozik felelõsséggel, ami mondjuk az
iskola kapcsán egy nagyon pozitív dolog, hogy ezt megtanulja, hogy
én írom meg a leckémet, mert én kapok rá jegyet, hanem megtanul
felelõsséget vállalni egész olyan távoli dolgokért, amikkel
lehet, hogy nem is kerül soha kapcsolatba, például ha azt mondjuk
neki, hogy az
unokádért, ez neki...
R.: - Ezt érti?
Kozek Lilla pszichológus: - Nem biztos, hogy akkor érti, de azt
megtapasztalja, hogy itt valami olyan felelõsség van, amire nem
kapunk azonnali visszajelzést, tehát hogy bennünket nem fognak
megdicsérni, hogy milyen szépen kilapítottuk az üdítõs
dobozokat, azok, akik mondjuk még száz év múlva is tudnak
szeméttelepeket használni, mert lesz még helyük rá...
R.: - Ez nem nagyon megfoghatatlan egy gyerek számára, tehát
az, hogyha van egy kis állata, és azt gondoznia kell, és azért
felelõsséget kell vállalni, az ugye egy azonnali és folyamatos
visszajelzés, tehát azt valószínû, hogy érti, de ezek szóval
annyira távoli dolgok lehetnek a számára, ezeket hogyan lehet
megértetni kicsi korban?
Kozek Lilla pszichológus: - Pont, tehát hogy errõl
beszéltünk az elején, hogyha van egy személyes példa, akkor sok
minden nem lesz majd kérdés, hogy hogy kell csinálni, és akkor
jól fogja csinálni, illetve hogyha van egy ismeret, ehhez az
ismerethez vagy a megismeréshez, az elkötelezettséghez segíthet
az, hogyha
van egy állata, de akkor megtanulja, hogy a kis tengerimalacomért
tényleg felelõsséggel tartozom, és ha nyaralni megyek, akkor
keresek neki pótmamát.
De nem
biztos, hogy megtanulja azt, hogyha nyaralni megyek, akkor azon a
helyen is vigyázzak azokra az állatokra, amikkel az erdõben
találkozom, hanem akkor ugyanúgy virágot szed a
természetvédelmi területen, satöbbi, tehát hogy valóban
egyfajta elvontabb vagy globálisabb felelõsséget tudunk
kialakítani, ha mi magunk is érezzük ezt, tehát hogyha mi magunk
is úgy gondoljuk, hogy igenis felelõsséggel tartozunk azokért a
dolgokért is, amiket nem használunk minden nap, és azokért az
emberekért is, akikkel nem találkozunk minden nap.
R.: - Fruzsika, van neked saját virágod, ami csak a tiéd?
- Igen, van kettõ is. Van egy, ami nagyra nõtt, olyan fölfutó
vagy ilyesmi.
R.: - És ez még pici volt, amikor hozzád került?
- Igen, nagyon pici, virágzott is, de most már ilyen, csak
ilyen levelek vannak rajta. A második az pedig kék cserépben van,
és tavaszkor szokott virágozni, õszkor pedig már úgy látszik,
mintha meghalna.
R.: - De aztán újjáéled?
- Igen, újjá.
R.: - De hát akkor neked is valamit tenned kell azért, hogy
õ újjáéledjen, nem?
- Hát igen, locsolni, meg ápolni, meg ilyesmi. Például most
is meglocsoltam õket.
R.: - Tehát neked ápolni és gondozni kell ezeket a virágokat,
hogy így szép nagyra megnõjenek.
- Igen.
R.: - És azokat a virágokat, amelyek nem itt bent vannak a
lakásban
nálad, hanem kint vannak a szabadban,
azok a fák, azokat is gondoznunk és ápolnunk kell?
- Szerintem igen, és már láttam is, amikor mentünk is a
moziba, akkor levágták a gallyakat, hogy nehogy megsebesüljön
azért. Meg még a növényeket is kell ápolnunk, szóval
kerítést kell tennünk oda, hogy nehogy rálépjenek, ne kelljen
meghalni neki, és ezek vannak az állatokkal is például, az õzekkel
vagy ilyen vadon élõ állatokkal is nagy baj van. Vannak rossz
vadászok, akik azt az állatot is lelövik, amit nem szabad, aztán
még azokat az állatokat, amelyeket lelövik, azokból
bõrkabátot készítenek belõle, táskát, cipõt vagy
ilyesmit.
R.: - És ez rossz dolog, úgy gondolod?
- Nagyon rossz, meg kéne õket védeni. A gepárd, azt is kéne
védeni, meg nekem például a fekete párduc és az oroszlánok
azok az én kedvenc állataim, az oroszlán az az állatok királya.
Meg nem jó, hogy van állatkert, mert ott ketrecekben, nekem ha én
lennék az állatkert fõnöke, akkor inkább kinyitnám az összes
ketrec ajtaját, hadd menjenek el, szerintem nagyon rossz, be van
zárva, és naponta nem kapnak enni.
R.: - De, biztos, hogy kapnak enni, hát azért ott vigyáznak
rájuk!
- Hát igen, de ha nem is akarják, akkor is tömik így, így
belé. Meg az is a legrosszabb, van egy hajó, ami összetört,
sok-sok-sok olaj összefolyt, kifolyt a tengerbe, és ezért
ráhullott az egész madárra, és akkor ugye próbálja lekaparni a
csõrével, s akkor belemegy a szájába, és meghal.
R.: - És ez ellen szerinted mi tehetünk valamit, hogy ilyenek
ne történjenek meg?
- Azt én nem tudom, hogy mit tehetnénk, hát tehetnénk olyat,
hogy ne robbantson szét, szóval hogy legyen egy tökéletes
megállása a hajóknak.
R.: - S mit gondolsz, hogy ezeket az állatokat, amelyek ilyen
környezeti katasztrófák miatt kerülnek bajba, tehát merthogy
olajos lesz a szárnyuk a madaraknak, ezeket meg tudják menteni?
- Szerintem meg tudják menteni, nem mindet, mindet nem tudom.
Hát úgy tudják megmenteni, hogy csinálnak egy nagy épületet,
amin van a kormos, koszos, mindenféle víz, azt elgátolják, és a
tiszta víz pedig egy másik oldalon elfolyik.
R.: - Tehát megpróbálják megtisztítani a vizet?
- Igen.
R.: - És odaviszik ezeket az állatokat?
- Hát odaviszik, a beteg állatokat meg valahogy meg
megpróbálják gyógyítani, lemossák róluk az olajat.
R.: - És szerinted mit lehetne még tenni azért, hogy szebb
legyen a környezetünk, vagy hogy megvédjük?
- Nem kéne az olajt így beletenni a tiszta vízbe, aztán pedig
ne legyen ilyen sok autó.
R.: - Mert az autó mit csinál?
- Hát így kifújja a gázt, s akkor nagyon rossz, mert
betegíti az embereket, másrészt meg a madarak azok beszívják
ezt a rossz levegõt, és egy szempillantás alatt puff az megy a
begyükbe, aztán pedig leesnek azt hiszem.
R.: - Tehát akkor azt mondod, hogy nem kellene olajat
szállítani, nem kellene, hogy ilyen sok autó járjon, de hát
akkor mivel járnának az emberek?
- Hát ilyen biciklivel, rollerrel vagy ilyesmivel.
R.: - És Te mit tennél még, tehát ha rajtad múlna, akkor mit
csináljanak még az emberek azért, hogy tiszta levegõt szívjunk,
meg jó legyen nekünk?
- Hát én már kifogytam, nem tudom, még az, hogy jó legyen a
világ.
R.: - Kivel szoktál ezekrõl beszélgetni?
- Anyával, apával vagy magával is szoktam, a testvéremmel, az
nagy környezetvédõ, jár madártáborba, a madarakat védi, de
még úszótáborba is járt, de azt nem nagyon szerette.
R.: - És anya meg apa szokta neked mondani, hogy még mit lehet
csinálni azért, hogy jobb legyen a világ - ahogy Te mondod?
- Nem nagyon szokták mondani, anyuci szokta csak mondani.
Például van egy vicces reggeli szokásom, amikor mindig folyatom a
vizet, anyuci meg azt mondja mindig, hogy ne folyasd a vizet, mert
egész Afrikában nincs víz, meg száz év múlva már nem lesz.
Meg ne játssz a gyufával, meg nem tudom mi, meg ha van valami
innivaló, azt így kiszakítom, és akkor így összegyûröm, és
akkor bedobom a szemétbe, akkor kevesebb helyet foglal el.
R.: - Tehát ezeket a kis innivalós dobozokat, ezeket szoktad
összegyûrni?
- Igen.
R.: - És az fontos, hogy kevés helyet foglaljon el a szemét?
- Igen, igen, nagyon fontos.
R.: - Miért?
- Hát mert a többi szemét, például láttam, mikor mentünk
az oviusziba, hogy ömlik kifele a szemét a szemétkosárból, mert
mindenki úgy csak bedobálta, aztán láttam, arra ment a két
fiú, s azon szórakoztak, hogy megfordították a szemétládát,
így megpördítették, és közben meg ömölt ki a szemét.
R.: - És ez csúnya volt, nem tetszett neked?
- Nekem nem. Ja, meg még van egy barátom, úgy hívják, hogy
Cecília, és õ nem szokott tévében ilyen butaságokat
nézni, nem olyan, mint én...
R.: - Mert Te szoktál?
- Hát igen, és vele szoktam még a természetrõl beszélgetni.
R.: - Ühüm, és õ mit csinál?
- Hát õ is védi a természetet, úgy, ahogy én, vigyáz
a fákra, növényekre, és hát így lesz szép a világ, és így
az emberek is megjegyzik, hogy jobban kéne vigyázni a
természetre.
  
- Minden hónapban egyszer egy hétvégén el szoktunk menni
egy-egy csoport, ami azért az egész iskolából minden
évfolyamból jöhetnek emberek, és akkor szombaton szokott lenni
egy nagy program, ami túrázást jelent, tehát a
környezetvédelemmel kapcsolatos programok is vannak, például
szemetet szedünk, szoktunk ültetni is, vagy cserjét irtunk,
mert hogyha nem irtanánk, akkor egy bizonyos növényt elnyom a a
cserje, és van egy tanárunk, és akkor szoktak lenni kérdések
ebbõl, meg csoportokra oszlunk, és akkor mindenkinek van külön
feladata, és akkor azt megcsinálja.
R.: - És ez fontos szerinted meg a társaid szerint?
- Persze hogy fontos, hát enélkül kihalnának különbözõ
állatfajok, vagy például a szemét az károsítja a Földet.
R.: - Na de az a Te mindennapi életedet nem befolyásolja,
szóval akkor miért fontos neked?
- De hát befolyásolhatja, például kevesebb lesz a zöld,
és akkor nem tudok kimenni biciklizni oda, ahova akarok, meg a
szemét az engem is zavar.
R.: - Például az, hogy kihal a zöld, vagy bizonyos állatok
kihalnak, az azért a Te életedben nem valószínû, hogy
elkövetkezik, tehát az sokkal hosszabb, tehát fontos az neked,
hogy mondjuk a Te gyerekeidnek vagy unokáidnak milyen lesz,
tehát ezen gondolkodsz?
- Persze hát hogy megelõzzük ezt az egészet, minél több
állatfaj hal ki, annál színtelenebb az egész, meg...
R.: - Ez téged elkeserít, hogy látszódnak ilyen
tendenciák?
- Persze, hát rengeteg állatról olvastam, amiket
levadásztak, és teljesen értelmetlen, az emberek mesterségesen
is telepíthetnének oda állatokat, ilyen szórólapokat is
szoktunk csinálni, és akkor kivesszük õket...
R.: - Szórólapokat, és mi van a szórólapon?
- Mindenféle képeket rakunk oda a kihalt állatokról, és
odaírják, hogy hát ugye ezt ne csináld, mert milyen kárt
okozol, meg hogy ez hogy elõzhetõ meg.
R.: - S milyen állatokról van szó?
- Hát például a dodóról, ami egy madár, és amikor kihalt
a dodó, akkor egy bizonyos fafaj is kihalt vele együtt, merthogy
csak az õ csõre képes föltörni annak a fának a magját, és
az õ ürülékével kikerül, és akkor az betrágyázza, és kinõ
belõle a fa, ezek így kölcsönhatásban vannak egymással.
R.: - Hova szoktátok ezeket a szórólapokat kiakasztani?
- Legfõképp az iskolában
de hát úgy utcára is ki szoktuk tenni.
R.: - És az iskolában arról is beszéltek, hogy Ti saját
magatok mit tehettek
még ezenkívül, hogy mondjuk egy hónapban egyszer elmentek, és
összeszeditek a szemetet, meg beszéltek ennek a
fontosságáról, de hogy úgy a mindennapokban mit tudtok Ti
tenni a környezetért?
- Hát például hogyha mondjuk fogat mosol, akkor nem folyatod
teljes gázzal a vizet.
R.: - Ettõl elfogy?
- Hát igen, és kinyitod, bevizezed a fogkefédet, elzárod,
és akkor tehát spórolni is kell.
R.: - És ezt Te komolyan így csinálod minden nap?
- Hát persze igen, legalább én meg hát néhányan, tehát
hogy akkor ennyivel több marad. Az árammal is takarékoskodni,
meg a hulladékot azt különválogatjuk, tehát mindig szoktunk
vinni három zacskót, és akkor az egyik a szerves, a másikba a
papír...
R.: - Otthon?
- Nem, ez, hát ez, ez jó lenne otthon is, mert láttam ilyen
kukákat, hogy három részre vannak osztva, de hát hogy ezt
inkább a táborokban
szoktuk.
R.: - És otthon a szüleid vagy a családi környezeted
mennyire fordít figyelmet a környezetvédelemre?
- Az én családom már inkább, mert hát én mondom nekik,
és akkor õk is átveszik. Hát anyukám is benne van ebben
a dologban,
és õ is egy ilyen érdekvédõ egyesületben
van, és akkor ott is megakadályoznak mindenféle
természetrombolást, például hát így iszonyú nagy területre
hatalmas garázsokat meg TESCO-kat építenek, és az egyáltalán
nem jó, és akkor ezt megakadályozzák, és akkor az tök jó.
Az autóbuszok egyszerûen nem tudnak közlekedni, mert annyi
a..., és akkor hogyha odaépítik azt a sok férõhellyel,
rengeteg autó jönne már ott, és akkor így hát nem lehetne
közlekedni.
R.: - S ezeket például otthon veled megvitatja, tehát ilyenrõl
beszéltek, hogy mit tehetnének még azért, hogy azért a
környezetet megmentsük majd a következõ generációknak?
- Hát szoktunk róla beszélgetni, igen, és hogyha elmegyünk
vásárolni, akkor kiválasztjuk, hogy melyik a
legtermészetbarátabb vegyszer igazából...
R.: - Már hogy tisztítószer?
- Hát tiszítószer, és azt vesszük meg, merthogy az hogyha
belekerül a csapba, akkor ez nem rongálja annyira a vizet.
R.: - Hogy tapasztalod, általában az embereket érdekli az,
hogy milyen környezetben élnek, vagy hogy egyáltalán maga a
környezetvédelem, hogy lesz-e tiszta ivóvíz tíz év múlva,
meg egyáltalán lesznek-e erdõk?
- Hát egy részét biztosan, de szerintem nagyon sok embert
nem, és ez nagy baj, mert akkor azt mondják, hogy hát én most
élek, engem nem zavar ennyire, s akkor õ nem törõdik vele, és
ez egyáltalán nem jó.
Mert
nagyon el fog csodálkozni, ha másnap fölébred, és akkor egy
nagy pusztaságot lát maga elõtt, s nem tud levegõt venni a
szmogtól, tehát egyszer így teljesen elromlik az élet, és
akkor hopsz, hát ezt könnyû lett volna megelõzni, mert akkor
például lenne egy zsebkendõnyi zöldterület, lennének parkok,
meg nem tudom idõnyi oxigén lenne.
  
R.: - A Baraka Alapítvány Ismerd meg önmagad! címmel
indított programot, amiben a környezetvédelem, az
egészségvédelem, illetve a drogmegelõzés is szerepel. Hogyan
kötik össze ezeket, miben más ez a program, mint a többi
mentálhigiénés program?
Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - Pont
abban, hogy komplexitásában kezeljük ezeket az egyébként
külön is nagyon fontos és fajsúlyos témákat, mert úgy
gondoljuk, hogy ahhoz, hogy valaki megérthesse például a
környezetvédelem legfontosabb problémáit, ezt mondjuk
önismeret vagy az egészséges életmód ismeretei nélkül
nehezebb. Az önmagunk megismerése, az önmagunkhoz való
viszonyunk és a környezetünk közötti viszony ez lehet a
párunk, az emberek és a természet között szoros
összefüggés van, ezt szeretnénk érzékeltetni a programban,
ez az egyik legfontosabb eleme. Harminc órás
foglalkozássorozatunk az díjmentes, ez úgy mûködik, hogy
minden második osztályfõnöki óra alakul át - úgymond -
Baraka-órává vagy önismeret, emberismeret órává.
R.: - Honnan a Baraka névválasztás?
Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - 8-9
évvel ezelõtt, amikor megalapítottam ezt a programot, akkor
láttam egy mozifilmet, aminek az volt a címe, hogy Világok
arca, Baraka.
Úgy
mutatta be a földünket, mint egy sok ezer arcú, mégis együtt
lélegzõ élõlényt, szoktam is mondani ezt a szép kifejezést
a diákoknak, utána azt szoktam mondani, hogy vagyis mi, akik itt
élünk együtt a növényekkel, állatokkal, ásványokkal és
magával a Földdel, nem tekinthetjük magunkat kívülállónak
ebbõl a rendszerbõl, a részei vagyunk, és bármit ártunk,
tehát ha mondjuk kiirtunk egy erdõt, azzal magunknak
is ártunk logikusan.
Ami ma
zajlik a világban az
olyan, mint amikor mondjuk az történne, hogy a máj legyõzi a
szívet, és tapsikol örömében. A Baraka-programnak a
legfontosabb kérdése: mit tehetünk egyénileg a környezetünk
védelméért, mert nagyon sok diák azzal szokta kezdeni ezt a
témát, amikor meglátja a programunkat, hogy most minek
beszélni itt a környezetvédelemrõl, hát ez egy globális
probléma? Nekünk az a feladatunk és az a hitünk, igenis meg
lehet világítani számukra, hogy de igenis tehetünk nagyon is
sokat egyénileg, és pont azokat a dolgokat soroljuk el,
például ha meggondoljuk azt, hogy meddig folyatjuk a meleg vizet
tusolás kedvéért, akkor ezzel, hogy mondjuk esetleg hamarabb
elzárjuk a vízcsapot, akkor már egy csomó mindent tettünk.
Még egy egyszerû példa: a cégek azt termelik, amikre
igényünk van, ha nekünk más igényünk lenne, környezetvédõ
papírcsomagolásra, vegyszermentes táplálékokra, és ezt így
ki is fejeznénk, akkor egész biztos, hogy átállnának
egészségesebb, környezetvédõbb termékek gyártására, de
hogyha egyszerûen mi megvesszük, akkor nemcsak azok
hibáztathatók azért, akik termelik ezeket a környezetszennyezõ
dolgokat, hanem azok is, akik ehhez asszisztálnak azáltal, hogy
elfogyasztják. Én azt látom, hogy legtöbben nem vesszük
komolyan a saját felelõsségünket, és azt mondjuk, hogy hát
ha már a többi ember is, akkor én miért ne, és igazából m
is fogjuk, és megvesszük a környezetszennyezõ termékeket,
tudjuk, de mégsem érdekel, és folyatjuk a meleg vizet, és
használjuk az autót.
Ezzel a
fajta közömbösséggel a környezetünk iránt úgy érzem, hogy
egy mentális környezetszennyezést végzünk, megalapozva azt,
hogy ezzel sokszor közönyösségünkkel is pusztítjuk tovább a
környezetünket.
R.: - És egyébként föl szoktak merülni a diákokban,
fiatalokban olyan kérdések, hogy mi lesz velünk tíz év
múlva, mi lesz velünk harminc év múlva, vajon a gyerekeim
milyen környezetben fognak élni, hogy én ezért konkrétan mit
tehetek?
Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - Az
érdeklõdõknek a legnagyobb problémája az az, hogy jó, nem
folyatom a meleg vizet, de valahol érzik, és az én hitem
szerint is igazuk van, hogy ezzel mintha már nem lehetne
megoldani, a probléma sokkal súlyosabb, tényleg globálisabb,
mint hogy most százezer, tízezer ember, mert hall egy riportot,
lát egy filmet, esetleg változtat a szokásain.
Itt
sokkal szélesebb körûbb és hatékonyabb változtatásokra van
szükség, s én egy dolgot szoktam itt elmesélni ezzel
kapcsolatban, hogy azzal, hogy én mit gondolok, azzal, hogy
milyen az én belsõ lelki, szellemi tisztaságom,
rendezettségem, azzal nagyon-nagyon sokat segíthetek, és hatok
a környezetemre is. Azzal, hogy több ember mondjuk elkezd
pozitívabban, környezetvédõbben gondolkozni, az a többi
emberre is hat.
R.: - És úgy gondolja, hogy ezek a programok elõsegítik a
fiatalokban ezt a gondolkodásmódot, illetve hogy kialakuljon az
effajta gondolkodásmód, amíg az emberek egymás iránt nem
toleránsak, tehát amíg az ember embertársát nem védi meg,
akkor hogyan kerül elõtérbe az, hogy õ a környezetét
megvédje?
Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - A kudarca
vagy a sikere azon múlhat egy programnak, hogy aki tanítja ezt,
az éli is, amit tanít, vagy teljesen hatástalan lesz az egész,
tehát én speciel nem cigarettázom, hacsak tehetem, akkor
BKV-val közlekedem, és egyáltalán nem autóval, személy
szerint nincs is autóm, és én úgy érzem, hogy ez az, ami
igazából hathat, mert a diákok ezt érzik, valaki csak ezt
mondja, de hát látja, hogy utána õ is kimegy, beül az
autójába,
és rá fog gyújtani, tökéletesen hatástalan lesz az egész.
R.: - De Ön, mint oktató megjelenik az iskolában havonta
egyszer, nem tudom, jobb esetben havonta kétszer, viszont a szülõvel
ugye minden nap találkozik!
Fekete Gábor, a Baraka Alapítvány megalapítója: - Mivel
nagyon árral szemben úszunk, tehát a média, család és a
barátok hatása mellett a mi hatásunk szerintem inkább kisebb,
mint nagyobb. Csodát én nem várok, és nem is vártam a
múltban, de ha egy emberért mentünk be abba a terembe, az se
semmi, hiszen eddig már tanítottunk száz osztályban,
és akkor már száz embert azért sikerült megérinteni, és ez
szerintem óriási fontosságú, gondoljunk bele, hogy nekünk -
idézve - csak száz újabb ilyen tudatosabban gondolkodó fiatalt
sikerül - ha úgy tetszik - a programunk révén elindítani a
saját útján, óriási eredménynek tartanám!
R.: - A Baraka Alapítványt a következõ címeken érhetik
el: a VII. kerület, Almássy tér 16. szám alatt,
telefonszámuk: 322-0489, vagy megtalálhatják õket az
interneten a www.barakaprogram.hu
oldalon.
  
|