Vendég a háznál
2002. december. 12.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Mennyi idõs a nagyfiú?
- Hét és féléves.
R.: - És mi a problémája?
- Hát diszlexiája és diszgráfia, már meg is állapították.
R.: - És ez az óvodában nem derült ki?
- Már középsõben kiderült, csak hát nem igazán figyeltek
rá. És nem volt fejlesztve eléggé a gyerek. Az óvodából
küldtek el a nevelési tanácsadóba és ott állapították meg,
hogy milyen magatartászavara van a gyereknek. De a diszlexia az
most derült ki, most elsõ osztályban. Hiába foglalkozott vele 4
éves korától pszichopedagógus, nem jöttek rá, hogy a gyerek
diszlexiás.
R.: - És most hogy derült ki?
- Járt egy általános iskolába elsõ osztályba és év vége
fele elvittem egy magánpszichológushoz és az állapította meg.
R.: - Ja, hogy õ most másodszor járja az elsõ osztályt.
- Igen.
R.: - Tehát amikor elõször járta az elsõ osztályt, akkor
sem derült ki?
- Nem derült ki, mert senki nem figyelt rá, hiába
vizsgálták, nem tudták, hogy miért van ez, hogy nem tud se
olvasni, se írni rendesen.
R.: - És milyen iskolába jártak, milyen módszerrel tanul õ
elsõ osztályban?
- A Romankovics módszerrel, hangokat kell keresni és az
egyáltalán nem ment a gyereknek.
R.: - És akkor senki nem gondolta, hogy ennek esetleg az az oka,
hogy lehet egy ilyen részképesség hiánya és ennek lehet, hogy
nem felel meg ez a módszer?
- Nem. Senki nem és még az iskolai pszichológust is úgy kellett
kérni, de még egyszer vizsgálja meg a gyereket, mert ennek a
gyereknek valami baja van. Hát én se ismertem ezt a
részképesség kieséseket, csak hallottam róla. Elkerültem egy
munkahelyre és mondtam, hogy nekem ez a problémám a gyerekkel és
mindjárt ajánlották a Meixner Ildikót, hogy vigyem el oda és
ott megállapították, hogy ez a baja a gyereknek.
R.: - És mennyire törte õt le az, hogy volt egy sikertelen egy
éve az iskolában?
- Nagyon. Nem szeretett leülni tanulni, mindig húzta az idõt,
hogy ne tanuljunk, de viszont olvasni az elején nagyon szeretett,
tehát jött, hogy az olvasással kezdjük és azt csináljuk, de
aztán a vége felé már semmi. Tehát hogy ne tanuljunk, nem akar
másik iskolába menni, nagyon nehezen barátkozik. Viszont
matematikából nagyon jó, négyesre írta meg az év végi felmérõjét.
Mv.: - Hát akkor neki igazából, ami miatt újra kellett járni
az elsõ osztályt járni, az az volt, hogy olvasni, meg írni nem
tudott rendesen megtanulni.
- Igen. Betûket kihagyott, szótagokat kihagyott, nem hallotta a
hangokat a szavakban és nem írta bele. Egybe írt mondatokat, már
igazából 4 éves korában ki tudták volna deríteni ezt az
egészet és senki nem foglalkozott vele és ez a legborzasztóbb,
hogy nem jöttek rá elõbb. Mert most nem így állnánk, nem
újból járnánk az elsõ osztályt, ha tudjuk, hogy van egy elõkészítõ
osztály, akkor oda viszem a gyereket és akkor utána normál
általános iskolában kezdheti az elsõ osztályt.
R.: Nem tudom, indokolt-e az édesanya elkeseredése? Mert hát
azt mondja 4 éves korában is láthatták volna, akkor jobb lett
volna valamit tenni?
- Csabay Katalin a Beszédvizsgáló Országos Szakértõ
Bizottság igazgatója: Nem, hát azért 4 éves korban egy
természetes érési folyamat még folyamatban van. Ezek az
úgynevezett részképesség funkciók, azok a cenzorok, mint az
érzékszervek, amik a késõbbi tanulásnál is
nélkülözhetetlenek ugye a szemünk, a látás, tehát a tekintet
egy pontra fixáló képessége, ez általában 6 éves kor körül
alakul ki. De a legfontosabb, ami jelen esetben fennáll, ez az
úgynevezett hallási észlelés, tehát hogy ez a kisgyerek azzal
együtt, hogy a Romakovics módszerû olvasókönyv szintén egy
hangoztató, szótagoló olvasástanítási módszer, de nem volt
képes ugye, hogy az anyuka többször említi a hangok
keresésére.
Mv.: - Nem hallja, - mondja a mama.
Cs.K.: - Borsi Mária kutatásai is bizonyítják, hogy az
úgynevezett beszédhangok kihallása, meghallása a szavakból
általában a gyerekeknél 6 éves korban még 40 százalékánál
nem érett be. Tehát azt jelenti, hogy 6 éves korban a gyerekek 40
százaléka még nem képes arra, hogy a beszédhangokat, azoknak a
helyét, azoknak az egymásutániságát, hallás után a szóból
ki tudja emelni.
Mv.: - Majdnem a fele a gyerekeknek.
Cs.K.: - Majdnem a fele nem tudja a hangokat egymás után
kódolni, nem képes a hangokat kiemelni a szóból, hogy például
a szó elején, a szó belsejében, vagy a szó végén hallja-e és
nem képes, ami a magyar nyelvben rendkívüli jelentõséggel bír
a zöngés, zöngétlen mássalhangzókat megkülönböztetni
egymástól. Hogy most azt kell leírnia, hogy papa, vagy azt kell
leírnia, hogy baba. Kép vagy gép stb. Valószínû, hogy ennél a
kislánynál iskolába menetel elõtt volt egy olyan probléma, hogy
a hallási észlelés még nem érett be. Akkor, hogyha ezt
szakember meglátta volna, akkor itt a hallási észlelést lehetett
volna fejleszteni.
R.: - Mikor lehetett volna ezt fejleszteni, hány évesen?
Cs.K.: - Hát ezt 5 és fél, nagycsoportos óvódás korban el
lehet kezdeni,
R.: - Még az óvodában el kellett volna kezdeni.
Cs.K.: - Igen, hát mondjuk ezért készültek a Lexi-könyvek
is, hogy ebben segítségére legyen a szülõnek, hogy amilyen
területen a gyerek elmaradt még a fejlõdésben vagy az érésben,
ami nem kóros elmaradás hangsúlyozom. Na most ennek a szegény
gyermeknek hiába volt egy relatív jó módszerû olvasókönyve,
hogyha ezt rosszul tolmácsolták, márpedig ezt nagyon rosszul
tolmácsolták. Ez akkor sült ki, amikor azt mondja az édesanya,
hogy az elsõ osztályos gyerek mondatokat egybeírt. Tehát mirõl
van szó? A túlzott követelmény-rendszerünkkel, elsõ
osztályban hogy lehet egy gyereknek tollbamondást mondatokban
diktálni? Nem szabad. Elrontják, hogyha túlzott követelményeket
állítanak. Gondoljunk abba bele, hogy ennek a gyereknek még
technikailag az íráskészsége nem alakult ki, még a beszédhang
kihallása nem érett be és akkor ilyen magas mércét állítanak.
Ebbõl lesz aztán a késõbbiek során valóban, amire azt
hisszük, hogy diszlexia, diszgráfia. Na most itt nem a
pszichopedagógus feltárása, felderítése kellett volna, hanem
itt az óvodákban általában nagycsoportban már ez a szûrés
megtörténik. Tehát a mulasztás itt történt. Akkor szoktuk azt
javasolni, hogy a gyerek egy olyan beszédjavító vagy logopédiai
elsõ osztályban kezdje meg a tanulmányait, ahol ehhez megkapja a
megfelelõ szakirányú fejlesztés.
R.: - Hátha van ilyen.
Cs.K.: - A fõvárosban már egyre több van, sajnos csak elsõ,
második osztályok többnyire, kisebb létszámmal mûködnek és a
követelményük messze nem olyan magas, mint sajnos a többségi
iskoláknak, de reméljük, hogy most az Oktatási Minisztériumban
igen intenzíven foglalkoznak azzal, hogy egy igen alapozó,
részletes minimum két évig olvasni, írni tanító alapozó
osztályokat indítsanak.
R.: - Adrienn hány éves?
- Hat éves múlt januárban, tehát elvileg idén iskolába
kellett volna neki menni, de Ezsivel (Nagy Erzsébet logopédus)
úgy döntöttünk, hogy inkább okosodjon még egy kicsit, mert
nagyon késõn kezdett el beszélni és a kitartás az 10
perc, 15 perc, ami úgy leköti és utána egész mással kezd
foglalkozni, úgyhogy jobb, hogyha marad gyereknek.
R.: - Miért gondoltál arra, hogy logopédushoz hozod, ezt is az
óvodában ajánlották?
- Az óvodában kiszûrték, hogy ugye, mivel nagyok voltak a
mandulái és ki kellett venni a manduláit, ugye ebbõl
adódóan nem hallott rendesen. És kaptunk egy ilyen listát, amit
elkezdtem olvasni és nem tudtam, hogy mi a baj, hogy most a gyerek
rosszul hall vagy egyáltalán mi az, amire oda kéne figyelnem,
hogy foglalkozni, hogy leülni és játszani vele, vagy betûket
rajzolgatni vagy rajzoltatni és így aztán van egy ismerõsöm,
akit az Erzsi ismert és így kerültünk hozzá.
R.: - Mióta jár ezekre a foglalkozásokra?
- Már jó egy éve.
R.: - Meddig kell járnia?
- Amíg iskolába nem járunk, de hát azért én szeretném,
hogyha idõnként még utána is maradnánk egy kicsit, látszik az,
hogy tanítják, nagyon szépen beszél.
R.: - Te is szoktál Adriennel otthon foglalkozni?
- Persze, persze. Sokat. Hát ugye ez a vers is, hogy tanuljunk
és akkor így jött ez a vers, ez a Móra Ferenc: Zengõ abc-je,
mióta megvan ez a Játékház könyv, meg munkafüzet, azóta
otthon is van egy füzetünk, ahol ugye gyakorolunk, hogy kis vonal,
nagy vonal, kis vonal, nagy vonal. Akkor u-betû, az írás
randa volt nem figyelt oda. És hát gyakorolunk. Úgy gondolom,
hogy az elsõ osztályban, ha õ már ennyit tud, azt csak szépen
tovább kell fejleszteni, hogy szebben írjon, jobban olvasson és
akkor könnyebb lesz vele foglalkozni.
Nagy Erzsébet logopédus: - Én meg szoktam tanítani a betûket
és az összeolvasás alapelemeit, hogy ezek a problémák ne
legyenek és õ legyen az iskolában a királykisasszony. A
formafelismerést természetesen gyakoroljuk ilyen egyszerû
képeken, mielõtt belekezdünk a betûkbe, hogy négyszöget
fölismerni, meg kört, meg háromszöget, tehát
különbözõ formákat, egyeztetni a levél alakját
egyeztetni, ezek mind formaészlelések. De én azt mondom, hogyha
egy gyereknek ilyen nehézségei vannak, akkor nyilvánvaló, hogy
sokkal lassúbb ütemben fog tanulni, mint a többi gyerek, az
osztálytársai. Tehát õneki ez elõny lesz, amit az
osztálytársai be fognak elég hamar hozni.
R.: - Szükség van arra, hogy az anyuka is otthon gyakoroljon a
gyerekkel? Mi az, amit otthon õ is meg tud csinálni?
N.E.: - Hát az anyuka nagyon sok mindenben tud segíteni, hiszen
ha megy az utcán, akkor azt mondja, hogy ugye elõször balra
nézünk, jobbra nézünk, jön az autó, már ezzel tulajdonképpen
egy téri orientációs feladatot old meg. Otthon ha a mindennapi
életben tulajdonképpen egy picit odafigyel az édesanya erre,
akkor állandóan lehet egy ilyet gyakorolni. Tehát, hogy nézd
csak meg, hogy ez kerek, az pedig tojás alakú, ez ovális, ez
pedig gömbölyû, tehát ezeket a formákat, amiknek a felismerése
szintén nehézséget jelent ezeknél a gyerekeknél. Én azt
mondom, hogy meg kell elõzni a diszlexia kialakulását. Mert abban
a pillanatban, amikor a gyereknek az iskolában csupa kudarc, csupa
elégtelen, csupa szidás, csupa negatívum, minden, mindig
negatív, akkor a gyerek egyszerûen már nem akarja csinálni és
azt mondja, hogy tojok az egészre, hagyjatok békén. Bohóckodik,
idétlenkedik az iskolában, magatartási zavarai lesznek, de ezek
már ráépült problémák. Tehát én azt mondom, hogy megelõzni
kell a bajt és nem amikor már nagy baj van, akkor a tüzet oltani.
  
Csépe Valéria a Pszichológiai Intézet munkatársa: -
Van egy olyan színvizsgálat, amelyik újszülött kortól kezdve
nagyon sokféle dolgot vizsgál. Az emlékezet
fejlõdését, a nyelv fejlõdését. Ebben a
vizsgálatban most 8 évesek a gyerekek és most próbálnak
visszafelé keresni, hogy mik azok a mintázatok, ahogy mondani
szoktuk a pszichológiában a megismerõ rendszerben, amik arra
utalnak, hogy diszlexia alakul ki. Az intõ jel nagyon sokszor az,
amikor nagyon késve indul a beszéd fejlõdése,
ebbõl persze nagyon sok minden lehet, nem feltétlenül
diszlexia, de másfél, két évet késik a beszéd, tehát 3
éves, 4 éves a gyerekecskénk és még mindig nem beszél, akkor
azért nagyon érdemes szakemberhez menni. Az is nagyon
figyelmeztetõ, hogy a rosszul fejlõdõ nyelvi rendszer azt
eredményezi, hogy ezek a gyerekek nem szeretnek a nyelvvel
foglalkozni. Tehát nem, ahogy szokták mondani nem vevõk a
mesére, nem szeretnek verset tanulni, visszahúzódnak, keveset
beszélnek.
R.: - Ezeket a jeleket észreveheti a szülõ, észreveheti az
óvónõ az óvodában és észreveheti a logopédus is, aki
kijár az óvodába.
Cs.V.: - Így van, sõt a korai fejlõdésnél egy jól
felkészült védõnõ is észreveheti. Tehát amikor elmarad a
gügyögés korszaka, tehát a gyerek nem játszik a szájával,
nem fúj, prüszköl, berreg, nem képez hangokat, már az is egy
olyan elõjel lehet, amire érdemes felfigyelni. Nagyon sok
kutató laboratórium ezzel foglalkozik, amivel jobban lehet
megfogni ennek a zavarnak a jellegzetességeit.
Mv.: - Van valami új felfedezés?
Cs.V.: - Nagyon sok olyan eredmény van, ami azt mutatja, hogy
a súlyos olvasási zavar biológiai okokra vezethetõ vissza,
tehát a másfajta agyfejlõdésre. Sok mindent tudunk arról,
hogy milyen úgynevezett kapcsolat szakadás lehet az egyes
féltekék között, a bal féltekén belül, ami
elsõsorban a nyelvvel foglalkozik az egyes területek
között és hogyan kényszeríthetõ ez az úgynevezett rugalmas
hardver arra, hogy amit adunk neki programot, azzal új
kapcsolatokat és jól mûködõ kapcsolatokat alakítson ki.
Tehát olyan eredmények vannak, amelyek azt mutatják, hogy jól
kialakított, célzott fejlesztõ módszerekkel az agy
áttanítható körülbelül 8-10 éves korig. Tehát utána már
sokkal nehezebb. Na most, ami a problémát szokta okozni, hogy a
technikát elsajátítják és utána az értõ olvasással lesz
problémájuk és ennek már nemcsak nyelvi okai vannak, hanem az
emlékezeti funkcióknak a zavarai, amit úgy szoktunk hívni,
hogy munkaemlékezet, tehát megtartani a mondatokat. Tehát
nagyon sok olyan diszlexiás fiatallal találkozunk, aki a
negyedik, ötödik mondatnál már nem tudja, hogy mi volt a
szöveg eleje. Nagyon sok multimédiás lehetõség van. Van
a számítógép, tehát nagyon sok olyan lehetõsége van ezeknek
a gyerekeknek, amit használni tudnak. Nagyon sok eleme van annak,
hogy miért maradnak rejtve a diszlexiás gyerekek, hiszen ha
elég intelligens, jó az emlékezeti - így szoktuk mondani -
kapacitása, tehát sok mindent meg tud fejben tartani, akkor
nagyon sokáig nem látszik a tanító számára, hogy õneki
olvasási problémái vannak. Nagy tévedés, amikor olyasmiket
hallunk, hogy olvasás tanítási módszer diszlexiát okoz, nem
okoz, hanem rejtve maradnak azok a gyerekek, akik problematikusak
és majd negyedik, ötödik osztályban derül ki, hogy lám,
lám, Pistikének ugye súlyos problémái vannak azzal, hogy
olvasson és ez akkor derül ki, amikor oldalszám kapja a
tanulnivalót és nem tud vele megküzdeni.
R.: - De van olyan módszer, amivel a diszlexiásokat is meg
lehet tanítani olvasni. Az elképzelhetetlen, hogy ezzel a
módszerrel tanítsunk meg mindenkit és akkor együtt tanulnak
meg a diszlexiás és nem diszlexiás gyerekek olvasni az
iskolában?
Cs.V.: - Én örülök a kérdésének, mert én azt gondolom,
hogy persze, hogy van olyan módszer, ma a diszlexiás gyerek az
úgynevezett Meixner módszerrel tanul, ami hát nagyon sokféle
törvényszerûséget figyelembe vesz. Én nem azt mondom, hogy ez
az egyedül üdvözítõ módszer. Tehát az a gyerek, akinek
semmilyen problémája nincsen, mindenféle olvasástanítási
módszerrel meg tud tanulni. Egyébként azok a jó módszerek,
amivel a tanító jól tud dolgozni, de ha visszagondolunk arra,
hogy mi milyen módszerrel tanultunk, tehát az én
korosztályomnak azt gondolom, hogy az öné is, tehát külön
betûket tanultunk, aztán szótagokat és aztán szótagolva
összeolvastuk. Ez a jó. Különösen ez a jó a magyar nyelvnek.
Például a finnek soha nem tértek át semmilyen más olvasás
tanítási módszerre, mint ahogy az olaszok is csak egy kis idõre,
a görögök egyáltalán nem, tehát minden olyan nyelvben, ahol
nincs az a fajta nagy különbség az írott és a beszélt nyelv
között, mint az angolban, ezeket a hagyományos módszereket
használják. Ezek a módszerek pontosan arra építenek, hogy
fölbontani a nyelvet, egymáshoz rendelni a hangot, a betût,
megtanulni a betûhang szabályt, fölépíteni. Tehát
elõször lebontani, fölépíteni kell és utána lehet
majd áttérni, hiszen az úgynevezett szóalak szótár az úgyis
abból fog kialakulni, hogy sokszor olvasom ugyanazt a szót. Nem
kell már elemezni, de erre a lebontásra mindig szükségem lesz,
amikor ismeretlen szóval találkozom és szükségem van ahhoz,
hogy meg tudjak tanulni írni. Ami nagyon érdekes és a saját
kutatásaink is azt mutatják, hogy a gyerekek olyan 6 éves kor
körül rendelkeznek egy természetesen kifejlett
érzékenységgel arra, hogy a szavak hangokból állnak. Na most
ezt vétek nem kihasználni és azonnal erre építeni. Ugyanis
kétféle olvasási mód van. Tehát mindig elemzek, amikor le van
írva valami furaság. Hát gondoljon arra, hogyha nem ismerek egy
angol szót, mert sose hallottam kiejtve, akkor azt úgy fogom
elolvasni, ahogy a magyarban szoktam úgy, hogy így lesz
Shakespearebõl shakespeare ugye, de a magyar nyelvben ez
egy nagyon jól használható módszer, tehát nem kell
megtanulnom, hogy ezt másféleképpen ejtik ki. Azt gondolom,
hogy diszlexiásoknak és nem diszlexiásoknak alapvetõen ugyanaz
a fajta olvasástanítási módszer a jó.
  
|