- Van otthon egy biciklizni nagyon szeretek, meg rolizni.
R.: - Amikor egészen kicsi voltál már akkor is
playstationeztél?
- Nem, akkor még nem.
R.: - Hogyan emlékszel vissza, amikor majdnem kisbaba voltál,
akkor miket játszottál?
- Kocsikáztam,
R.: - Most a kezeddel ilyen toló mozdulatokat mutatsz,
tologattad az autókat. Anya, apa szokott veled játszani?
- Igen. Szoktunk apával sakkozni. Anya meg olvas könyvet.
R.: - Jó a felnõttekkel játszani?
- Jó.
R.: - Miért?
- A felnõttek már kitapasztaltak mindent, úgyhogy õk
már tudják, hogy mi lesz a vége annak, amit csinálunk, meg
ilyenek.
R.: - És az miért jó, hogyha tudják, hogy mi lesz a vége?
- Akkor én nem tudom és akkor nekem izgalmas.
R.: - Kivel a legjobb játszani?
- Hát a testvéremmel, barátaimmal.
R.: - Mindenkivel ugyanúgy jó játszani vagy a barátokkal
jobb, mint a szülõkkel, vagy a testvérrel.
- A szülõkkel meg a testvérrel jobb.
R.: - Jobb a szülõkkel meg a testvérrel, mint a baráttal?
- Hát a barát olyan, hogy megunja, akkor elmegy és más
barátot keres meg én is.
R.: - És a szüleid nem unnak meg téged?
- Néha, néha. Például, hogyha rossz vagyok, akkor megunnak
és akkor elmennek.
R.: - Ki mondja azt, hogy te rossz vagy?
- Hát amikor otthon rossz vagyok, akkor azt mondja anya, meg
apa, hogy jaj én már itt hagylak, játsszál, akivel akarsz, de
velünk ne.
R.: - És akkor ilyenkor nem tudod õket rávenni, hogy
játszanak, napokig nem játszanak veled a szüleid.
- Amikor reggel dolgozik, meg mosogat, akkor nem annyira, akkor
mindig mondja, hogy most nagyon sok dolgom van, most nem tudok veled
játszani és akkor egyedül játszom vagy a Kristóf olvas nekem
könyvet.
R.: - Ki az a Kristóf?-
- A testvérem.
R.: - És ilyenkor baj, hogy anya nem tud veled játszani?
- Hát baj.
R.: - Miért?
- Mert én még nem tudok olvasni meséket magamnak.
R.: - De az olvasás az nem játék.
- Hát az nem játék, de azért jó hallgatni.
R.: - Úgy veszem ki a szavaidból, hogy te nagyon igényled a
szüleiddel való játékot. Egyedül nem is jó játszani?
- De, egyedül is jó játszani.
R.: - Olyankor miket szoktál csinálni?
- Olyankor azt szoktam, hogy játszok egy játékkal és Alibus
játékkal.
R.: - Azt hogyan kell játszani?
- Úgy, hogy van egy zöld meg egy piros meg egy kék bábú,
kiválasztom valamelyiket és vannak kis kulcsok, meg nagy kulcsok
és megnyomok egy gombot és hogyha kijön egy süti vagy egy alma,
ha süti, akkor egyszer kimaradsz, az alma meg az, hogy továbblép.
R.: - Te soha nem szoktál unatkozni?
- De.
R.: - És akkor?
- Mert már sok játékot kipróbáltam, akkor meg azt
kérdezném, hogy anya légy szíves egy kicsit bekapcsolhatom a
tévét? (nem érthetõ) és akkor mással játszok. Mert akkor meg
a tévét unom meg. De azt, hogy hát anya mostanában megtiltja,
mert sokszor csináltuk.
R.: - És mit szeretnél?
- Azt, hogy még amikor régebben hazajöttünk, akkor megmostuk
a fogunkat és szépen elõbb olvasott a Kristóf aztán szépen
megkértük, hogy mami egy picit megengeded vagy apa
R.: - Szerinted miért tiltotta be anya a playstationt?
- Hát nagyon sokat playstationoztunk, mert azt mondja, hogy az
rontja a szemed és ez így is van sajnos.
R.: - És te is úgy gondolod, hogy igaza volt?
- Néha azt mondom, hogy nem, mert légyszi, ez nagyon jó és
akkor mondja, hogy nem, mert szemrontó, meg ilyesmi. Meg nagymamám
azt mondja, hogy vannak olyan véres játékaink, pedig csak
ügyességi játékaink vannak.
R.: - A játék és a gyermeki személyiség fejlõdése a címe
annak a 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzésnek,
melynek szervezõje Oroszlány Péter.
Oroszlány Péter: - Öt éve szervezzük meg ezt a kurzust
és mindig rengeteg jelentkezõ van, 50, 60, 70, 80, tanár egy nagy
tornacsarnokban önfeledten játszik, ez már önmagában megéri a
szervezésnek a fáradtságát.
R.: - Lehet, hogy ez is a lényege ennek a kurzusnak, hogy egy
picit a tanárok is visszataláljanak a gyerekkori önmagukhoz, hogy
aztán majd amikor a gyerekekkel foglalkoznak, ne legyen olyan
óriási távolság közöttük.
O.P.: - Hajlamosak vagyunk arra, hogy felnõttként elfelejtsük
a gyerekkort és akár beülünk az iskolapadba, akár elkezdünk
mozogni, játszani, egy kicsit közelebb kerülünk a gyerekekhez
és egészen más egy ilyen tanárnak az élete, aki együtt is tud
játszani a gyerekekkel, mint aki csak mint tanár abban az elõadói
szerepben jelenik meg a gyerekek elõtt.
R.: - Ez a tanfolyam, ez a kurzus mennyiben különbözik a
többi ilyen jellegû tanfolyamtól.
O.P.: - Itt átfogó képet kapunk a teljes gyerekkorról, tehát
egészen 5 éves kortól, beleértve a serdülõket is. Itt ez
kerül a középpontba, hogy hogyan épül be a
személyiségfejlesztésbe a játék, mint pedagógiai módszer.
Tehát nem egyszerûen játékoknak a tudása és a véletlenszerû
vagy eseti alkalmazása, hanem hogy úgy gondolkozunk, hogy mit
tudunk tenni a személyiségfejlõdés érdekében a játékokkal.
Milyen korban, milyen gyerekekkel, milyen temperamentumokkal, mit
érdemes játszani és kire, hogyan hat.
R.: - Bent a pedagógusok már nagyban próbálnak különbözõ
játék típusokat. Nézem ezeket a játékokat, ezek többnyire a
mozgásra épülnek.
O.P.: - Rettentõen fontos, a jelentõségét ennek nem látjuk
mindig eléggé, hogy a mozgás mennyire összefügg a fejlõdésünkkel,
a szellemi kibontakozással, a szellemi elevenség. Ugye a mozgás
maga egy dinamikát jelent és az a gyerek, aki nem mozog annak a
szellemi tevékenysége is sokkal lanyhább, sokkal
visszahúzódóbb. A fejlõdés menetében ez a mozgás kihozza a
képességeket és kedvet csinál az élethez a mozgásnak ez a
vitalizáló szerepe, ami a mai korban különösen jelentõs, mert
a gyerekek jelentõs része vagy sok-sok gyerek ül a képernyõ elõtt
és a számítógép elõtt és csak a fejével játszik. És akkor
felnõ, serdülõ lesz és akkor derül ki, hogy mennyi problémát
okoz ez az egész személyiségében, hogy a mozgás nevelésnek a
hiányában nem alakultak ki olyan utak, amik aztán az egészséges
felnõtt élethez szükségesek.
R.: - Például melyek ezek az utak?
O.P.: - Gondoljunk a párkapcsolatra, vagy olyan a társakkal
való együttmûködésben a játékban, ahol szabályok vannak,
ahol együttmûködni kell, ahol gondolkozni kell. Meg lehet tanulni
a jó kommunikálást. A frusztáció feldolgozását, hiszen vannak
nyertesek és vannak vesztesek. Ez a közösségi funkciója a
játéknak. Én például a magam részérõl azért szeretem
különösen a bonyolult angol játékokat, mert gondolkozni kell
hozzá és együttmûködni és ennek a szocializációs szerepe
semmi mással nem helyettesíthetõ csak a gyerekkori játszással,
amikor a gyerek belenõ, természetszerûen veszi fel azokat a jó
kapcsolati mintákat, amelyek nélkül a felnõtt életben igen sok
problémája lesz.
R.: - Mondta, hogy angol játékok és már ezzel meg is elõlegezte
a következõ kérdésemet, hiszen ez a kurzus egy angol
játékkönyvre épül. Beleolvastam én ebbe a könyvbe és való
igaz, hogy ez a játékkönyv, melynek címe Gyermekeink játékai,
más, mint a többi játékkönyv, hogy nemcsak az van benne, hogy
milyen korú gyerekeknek, milyen játékokat lehet, illetve jó,
hogyha játszanak, hanem azt is, hogy a különbözõ típusú
gyerekek, a különbözõ személyiségjegyû gyerekek arra az adott
játékra hogy reagálnak és hogy lehet változtatni, hogy lehet
javítani ezen?
O.P.: - Igen. A pedagógiában rendkívül jól lehet használni
ezeket az ókori temperamentum típusokat, tehát a kolerikus,
melankolikus, szangvinikus, flegmatikus, ezek ma is használható
személyiség típusok és ha egy tanár elkezd ebbe az irányba
nézni, látni és figyelni, akkor kulcsot kap sok gyereknek az
irányításához. Egy játékban egy kolerikus egészen másképpen
vesz részt. A kolerikus gyerekek azok, akik nagyon benne élnek a
játékban, õk azok, akik nehezen viselik el a vereséget,
akik a társaikat korholják, akikben rendkívül sok energia van
és egy ilyen gyereknek a játékban való kezelése az más
tényleg figyelmet kíván, mint egy melankolikus gyereké, aki
sérülékeny, visszahúzódik, minden erõteljesebb szóra magába
roskad esetleg. Tehát a játék közben látjuk a gyerekeket,
tanárok figyeljük és ez egy olyan lehetõség a
személyiségformálásra és vannak olyan játékok, ahol például
a melankolikusnak kell megvédeni a kolerikust. Úgy és akkor a
temperamentumnak a bizonyos fokú áttörésére is van lehetõség,
mert a temperamentum is nevelhetõ valamennyire, attól függ, hogy
milyen helyzetbe hozzuk a gyerekeket.
R.: - Milyen tanároknak ajánlja ezeket a játékokat? Akár
hogy ide jöjjenek el és itt tanulják meg önöktõl, akár hogy
vegyék meg ezt a könyvet és használják.
O.P.: - Minden tanárnak szüksége van erre, akár osztályfõnök
valaki, akár nevelõ kollégiumi nevelõ vagy nevelõotthonban
dolgozó. Nekem az egyik fájdalmas tapasztalatom most, hogy
például nevelõotthonokból nagyon kevesen jönnek, holott ott a
gyerekekkel való együttlétnek ez az oldott és tanórán kívüli
formája, ez óriási lehetõségeket nyitna meg, de minden tanár,
aki nemcsak a tanítási órára koncentrálja a nevelési
hatásait, olyan eszközt kap a kezébe, amit használhat
kiránduláson. A testnevelõknek amúgy is elég gazdag
játékrepertoárja van, de itt újabb játékokat ismerhetnek meg
és egy olyan szemléletmódot, amiben a játék nemcsak egy
tombolás, hanem utána beszélgetés van, értékelés van és
ilyen fajta kézben tartott nevelés van. Tehát minden tanárnak
nagyon-nagy szüksége van erre.



- Somodiné Verbi Veronika vagyok, Gyõrbõl jöttem erre
a tanfolyamra, amit nagyon fontos dolognak tartok. Nagyon örülök,
hogy eljöttem, mert ismét olyan játékokat tanulhatok meg, amit
azonnal már hétfõn, a hétfõi órán tudok játszani a
gyerekekkel. Nagyon fontos, hogy a gyerekek új és új játékokat
tanuljanak tõlünk, illetve, hogy megtanuljanak újra játszani.
Mert én azt tapasztalom, hogy vissza kell tanítanunk egyrészt a
régi elfelejtett játékainkat. Az a furcsa helyzet állt elõ,
hogy a gyerekek nem egymástól, a nagyobb a kicsitõl tanulja a
játékot, hanem a tanítónak kell segíteni újra a régi
hagyományõrzõ játékainkat megtanítani, hogy aztán a
gyerekeket magukra hagyva azt tapasztalhassuk, hogy a tanító néni
nélkül is játssza ezeket a játékokat, ezt meg kell velük
szerettetni.
R.: - Melyek azok a játékok, amelyeket nehezebben tanította
meg a gyerekekkel, bár tudja, hogy nagyon hasznos és majd hogyha
megtanulják, akkor az jó lesz nekik, de ami ellen tiltakoztak?
S.V.V.: - A népi játékok közül azokat, amiket annak idején
észrevétlenül megtanultunk a Lánc, lánc, eszterlánc, a dalos
játékokat, kicsit bugyutának találják ezek a gyerekek, talán
emiatt a nagyon elmodernizálódott korban egy számítógép mellõl
felálló gyerek nem biztos, hogy szívesen játssza a Tüzet
viszek, lángot viszek játékot. Ebben van nekünk felelõsségünk,
hogy úgy adjuk át ezeket a játékokat, hogy bármit énekeljünk
hozzá, bármi legyen a dallama, a játék izgalma elfeledtesse
azzal a gyerekkel ezt a kicsit lefitymáló, kicsit lenézõ
hozzáállást ezekhez akár a népi gyermekjátékokhoz. És hogyha
az ember jól tanítja ezeket a játékokat, akkor legyen az magyar
népi játék vagy itt a Martin Bakertõl tanult angol
gyerekjáték, mindegyikben az örömérzés kell, hogy elsõdleges
szerepet kapjon.
R.: - Melyik a kedvenc játéka azok közül, amelyeket most
tanult?
S.V.V.: - Magamon is észrevettem ezt a határtalan izgalmat,
még el is estem olyan lelkesen játszottam ezt a páros
macska-egérfogó - ez nekem nagyon tetszett annál is inkább, mert
a mozgásra nagyon-nagy szükségünk van, minél többet mozogjon a
gyerek, az is szempontunk, a sok ülõs óra után, úgyhogy ez
biztos, hogy ez lesz az elsõ, amit kipróbálok otthon.
Horváthné Révész Virág vagyok, Budapesten tanítok a Gulner
utcai általános iskolában.
R.: - Látom, hogy babát vár. Csak nem azért jött el, hogy
majd õvele is tudjon ilyen játékokat játszani?
H.R.V.: - Ez volt az egyik ok, a másik pedig az, hogy
színjátszó csoportom is van az iskolában, szerettem volna ezt a
kettõt így összekötni, mint kellemest a hasznossal. Igen, az is
volt célom, hogy majd a születendõ gyermekemnek is taníthassak
olyan játékokat, amelyek hasznosak is és kellemesek is. A játék
az elsõdleges dolga, munkája úgymond a gyereknek, tehát erre
nagyon sok idõt és energiát szeretnék fordítani, hogy minél
több játékot és minél többféle játékot megtanítsak majd
neki. És majd hogyha visszatérek az iskolába, akkor az ottani
gyerekeknek is.
R.: - A színjátszó csoporton belül a gyerekek játékos kedvûek?
Az ember azt tételezné fel, hogy azok szeretnek játszani.
H.R.V.: - Hát fõleg a kisebbek, a nagyobbak, amikor már
nagyobb korban jönnek színjátszóra, akkor egy picit még fáznak
eleinte, de utána annyira belejönnek és fõleg, hogyha látják,
hogy nem kell félni, hogy ez olyan közeg, ahol nyugodtan
elengedhetik magukat és játszhatnak, akkor már nem. Akkor már
nagyon szívesen játszanak, akár a kisebbekkel is. Tehát a
nagyobbak a nyolcadikosok a negyedikesekkel is. Volt olyan
vélemény is, például egy nyolcadikos kislánytól, hogy nagyon
örül, hogy idejött, mert megtanult újra játszani. Visszatért
azokhoz a játékokhoz, amiket régen játszott és ennek örült.
Szabó Katalin vagyok Szegedrõl a Zrínyi Ilona általános
iskolából. Napközis nevelõ vagyok.
R.: - Miért vállalta, hogy eljön ide hétvégeken, szabadidõben
játszani, játszani tanulni?
Sz.K.: - Azért vállaltam, mert úgy érzem, hogy kell egy
feltöltõdés a pedagógus számára, mert a gyerekek között,
amikor vagyok, a gyerekek ugyanúgy töltõdöm tõlük is az
energiával, de ugyanúgy leszívják az ember energiáját és kell
valami felfrissülés.
R.: - Mit lehet itt tanulni mi az, ami tölti az embert?
Sz.K.: - A tanárnak az aurája, a tanárnak a kisugárzása az,
ami magával ragadó, illetve számomra ugyanazt a biztonságot
adja, hogy így kell a pedagógusnak viselkednie, önmagát kell
adnia, ahogy õ fogalmazta, ott kell lenni a gyerekek között és
át kell élni azokat a dolgokat, velük együtt kell átélnünk,
eljátszani, ha úgy tetszik ezeket a játékokat és akkor
megtanulunk az õ szemükkel látni.
R.: - Láttam egy-két közös játékot, ahol ugye, mint
pedagógusok játsszák a gyerekjátékokat, az utolsó éppen egy
ilyen kacsintós játék volt, amikor egy kör belül és egy kör
kívül és egyvalaki, akinek nincs párja megpróbálja magához
édesgetni egy kacsintással a többi párnak az egyik tagját is.
Olyan érdekes volt, hogy ez végül is majdnem hogy lehet egy
alsótagozatos játék, körülbelül azon a szinten van és mégis
felnõttek, pedagógusok határtalan jókedvvel csinálták.
Sz.K.: - A játék öröméért. Tehát úgy gondolom, hogy
játszani lehet 1 éves kortól egészen 80 éves korig, csak ezt a
játékszellemet ne felejtsük el. Ne felejtsünk el a másiknak és
önmagunknak is örömet adni, okozni.
R.: - Amikor arról beszélgetnek, hogy különbözõ típusú
gyerekek, különbözõ személyiségjegyû gyerekek adott
játékokban hogyan viselkednek, akkor az, hogy az ember ki is
próbálja ezt a játékot és saját bõrén tapasztalja meg,
mert látja, hogy a másik kolléga hogy reagál az adott
szituációban, ez segít ahhoz, hogy jobban megértõdjenek azok a
gyerekek, akikkel a mindennapokban találkozik?
Sz.K.: - Rengeteget segít benne, önmagamat is kipróbálom,
ugyanakkor a reakciókat, hogy amikor a gyerekeknél kipróbáljuk
ezeket, hogy tudjuk elsimítani akár az ellentéteket, vagy
megtanítani a gyereknek, hogy ne csak õ legyen elõtérben, hanem
háttérbe is tudjon vonulni, illetve tudjon veszíteni, tudja
élvezni azt a játékot. Minden pedagógusnak el kellene jönni és
egy kicsit játszani, akkor más szemmel néznék a világot és a
gyerekeket.
- A kurzusvezetõ Martin Baker Angliából játék és
sporttanár, mozgáspedagógus. Kamaszkorú gyerek, hogyha elõtte
nem játszott, tehát nem voltak hosszú felvezetõ játékkal teli
évek, akkor nagyon nehéz már játékra bírni, hogyan lehet
játékra késztetni a gyereket, a kamaszkorú gyereket?
Martin Baker :- Azok a gyermekek, akik nem szeretnek
játszani, azok nagyon sokszor mondjuk, hogy a média áldozatai.
Tehát olyan elvárásokkal fordulnak a mozgás fele, mely a
médiából és a profi sportból sugárzik. Ugyanakkor lehet
találni nagyon sok olyan játékot, amely sport irányába visz. De
még nem sport. Hasonló képességeket, hasonló izgalmakat
tartalmaz, mint a sport, de még nem igényel olyan
koncentráltságot, mint a sport. Játékokkal kapcsolatban három fõ
olyan terület van, amelyet meg kell, hogy nézzünk. Az egyik ilyen
elv, hogy döntést kell hozni a játékban és milyen gyorsan kell
ezeket a döntéseket meghozni. A második, hogy milyen kapcsolat
kialakítására ösztönöz ez a többi játékossal. A harmadik
pedig, hogy milyen formája van a játéknak, milyen folyamaton megy
keresztül az ember a játék során. Ez a három elv, ennek mentén
gyakorlatilag minden játékot az ember megvizsgálhat és
megnézheti, hogy milyen életkorban, milyen képességekkel
megáldott gyermekek számára tudja elképzelni.



- Hát mi már elmúltunk tizennyolc, azért inkább az ilyen
maketteket, amik a valóságot bemutató ilyen tárgyakat keressük,
amiket így magunk építhetünk, festhetünk és tényleg, ami itt
bemutatja az igazi fegyvereket végül is, mert ezek azok.
R.: - És mi érdekel benneteket ezek közül?
- Hát van, akit a repülés. Van, akit a szárazföldi erõk és
van, akit ugye a vizijármûvek. Mondjuk én speciel inkább a
repülést jobban kedvelem és inkább a repülõket keresem.
R.: - Ez hozta össze esetleg a barátságotokat is?
- Hát osztálytársak vagyunk és így egymásra hatottunk
végül is, de mi ketten már régebb óta ûzzük ezt az ipart
végül is, mert hát például nekem is van otthon negyven darab
makettem így a szobámban, aztán szépen gondozgatom õket.
R.: - Ilyen korosztályban miket játszotok még?
- Hát nekem van két öcsém azért én szoktam egy-két
pillantást vetni a kisebb korosztálynak nyújtott játékok
iránt, de nagyrészt inkább a makettek érdekelnek.
R.: - És az öcséiddel miket játszol?
- Hú, hát én már egyre kevesebbszer ugye, de öcséim azok
szívesen az autókkal eljátszogatnak. Nem nagyon szeretik
például az ilyen mûanyag katonákat, pedig szerintem manapság a
felnövekvõ ifjúság az inkább az ilyen vérmesebb játékokat
szereti, de õk inkább ellegózgatnak, meg autókkal
eljátszadoznak.
R.: - És a ti korosztályotok, játszotok még
társasjátékokat vagy ilyen hagyományos szellemi játékokat?
- Persze, játszunk. Én például nagyon szeretem a különbözõ
ilyen gazdasági játékokat. A Hoteltõl kezdve az Élet játékán
át bármit. Nagyon össze tudja hozni a társaságot.
R.: - És ezt így kortársaid között játszod vagy családban,
vagy hogy?
- Hát a családban nagyon sokat játszunk társasjátékot, de a
kortárak között a kártyajátékok mennek ugye és ezeket
kezeljük.
R.: - Malom, meg sakk, ilyeneket is szoktatok még?
- Hát már nagyon régen játszottam ilyet. Most, hogy
számítógépes világban élünk, fõleg a számítógép felé
orientálódtam.
R.: - De ott egyedül játszol nem, a számítógéppel?
- Hát össze szoktunk jönni haverokkal, úgynevezett
hálópartikra, amikor több gép és ott azért megvan a hangulat.
R.: - Van ebben kedvenc játékod?
- Többféle is van számítástechnika, például a repülõsjátékok,
de az autóversenyek is, de ugyanúgy a lövöldözések is,
R.: - És ebben mi a jó?
- Hát nem tudom, hát végül is az embert kikapcsolja,
szórakoztat és hát addig sem a szürke hétköznapok
problémájával foglalkozik.
R.: - Szerintetek eljön olyan életszakasz, amikor így a
játék valahol elmúlik az ember életében?
- Szerintem nem, mert szóval a társasjátékok, azok mindig
megmaradnak és nagyon össze tudják hozni a társaságot. És
mondjuk én nagyon szeretem a társasjátékokat, de ugyanakkor én
is elvagyok a számítógéppel, bár nem annyira véresebb
játékok, hanem inkább a szimulátorok és a taktikai lövöldözõs
játékok, amikben gondolkodni kell.
- Hát énszerintem se múlik, mert az ember belül gyerek marad
és mindig szeret játszani. Megragadja magával az a hangulat és
nem tud ellenállni.
- Szerintem sem, ez nem függ kortól, a felnõttek is ugyanúgy
szeretnek társasjátékozni és akár ugyanúgy ahogy a fiatalok
is.
R.: - Szüleitekkel játszotok például?
- Hát igen ritkán, de õk is szoktak, szóval más
vendégekkel, felnõttekkel szintén, szoktak játszani.


