- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.12.03
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. december. 3.
Kossuth rádió, 13.05

- Van otthon egy biciklizni nagyon szeretek, meg rolizni.

R.: - Amikor egészen kicsi voltál már akkor is playstationeztél?

- Nem, akkor még nem.

R.: - Hogyan emlékszel vissza, amikor majdnem kisbaba voltál, akkor miket játszottál?

- Kocsikáztam,

R.: - Most a kezeddel ilyen toló mozdulatokat mutatsz, tologattad az autókat. Anya, apa szokott veled játszani?

- Igen. Szoktunk apával sakkozni. Anya meg olvas könyvet.

R.: - Jó a felnõttekkel játszani?

- Jó.

R.: - Miért?

- A felnõttek már kitapasztaltak mindent, úgyhogy õk már tudják, hogy mi lesz a vége annak, amit csinálunk, meg ilyenek.

R.: - És az miért jó, hogyha tudják, hogy mi lesz a vége?

- Akkor én nem tudom és akkor nekem izgalmas.

R.: - Kivel a legjobb játszani?

- Hát a testvéremmel, barátaimmal.

R.: - Mindenkivel ugyanúgy jó játszani vagy a barátokkal jobb, mint a szülõkkel, vagy a testvérrel.

- A szülõkkel meg a testvérrel jobb.

R.: - Jobb a szülõkkel meg a testvérrel, mint a baráttal?

- Hát a barát olyan, hogy megunja, akkor elmegy és más barátot keres meg én is.

R.: - És a szüleid nem unnak meg téged?

- Néha, néha. Például, hogyha rossz vagyok, akkor megunnak és akkor elmennek.

R.: - Ki mondja azt, hogy te rossz vagy?

- Hát amikor otthon rossz vagyok, akkor azt mondja anya, meg apa, hogy jaj én már itt hagylak, játsszál, akivel akarsz, de velünk ne.

R.: - És akkor ilyenkor nem tudod õket rávenni, hogy játszanak, napokig nem játszanak veled a szüleid.

- Amikor reggel dolgozik, meg mosogat, akkor nem annyira, akkor mindig mondja, hogy most nagyon sok dolgom van, most nem tudok veled játszani és akkor egyedül játszom vagy a Kristóf olvas nekem könyvet.

R.: - Ki az a Kristóf?-

- A testvérem.

R.: - És ilyenkor baj, hogy anya nem tud veled játszani?

- Hát baj.

R.: - Miért?

- Mert én még nem tudok olvasni meséket magamnak.

R.: - De az olvasás az nem játék.

- Hát az nem játék, de azért jó hallgatni.

R.: - Úgy veszem ki a szavaidból, hogy te nagyon igényled a szüleiddel való játékot. Egyedül nem is jó játszani?

- De, egyedül is jó játszani.

R.: - Olyankor miket szoktál csinálni?

- Olyankor azt szoktam, hogy játszok egy játékkal és Alibus játékkal.

R.: - Azt hogyan kell játszani?

- Úgy, hogy van egy zöld meg egy piros meg egy kék bábú, kiválasztom valamelyiket és vannak kis kulcsok, meg nagy kulcsok és megnyomok egy gombot és hogyha kijön egy süti vagy egy alma, ha süti, akkor egyszer kimaradsz, az alma meg az, hogy továbblép.

R.: - Te soha nem szoktál unatkozni?

- De.

R.: - És akkor?

- Mert már sok játékot kipróbáltam, akkor meg azt kérdezném, hogy anya légy szíves egy kicsit bekapcsolhatom a tévét? (nem érthetõ) és akkor mással játszok. Mert akkor meg a tévét unom meg. De azt, hogy hát anya mostanában megtiltja, mert sokszor csináltuk.

R.: - És mit szeretnél?

- Azt, hogy még amikor régebben hazajöttünk, akkor megmostuk a fogunkat és szépen elõbb olvasott a Kristóf aztán szépen megkértük, hogy mami egy picit megengeded vagy apa

R.: - Szerinted miért tiltotta be anya a playstationt?

- Hát nagyon sokat playstationoztunk, mert azt mondja, hogy az rontja a szemed és ez így is van sajnos.

R.: - És te is úgy gondolod, hogy igaza volt?

- Néha azt mondom, hogy nem, mert légyszi, ez nagyon jó és akkor mondja, hogy nem, mert szemrontó, meg ilyesmi. Meg nagymamám azt mondja, hogy vannak olyan véres játékaink, pedig csak ügyességi játékaink vannak.

R.: - A játék és a gyermeki személyiség fejlõdése a címe annak a 30 órás akkreditált pedagógus továbbképzésnek, melynek szervezõje Oroszlány Péter.

Oroszlány Péter: - Öt éve szervezzük meg ezt a kurzust és mindig rengeteg jelentkezõ van, 50, 60, 70, 80, tanár egy nagy tornacsarnokban önfeledten játszik, ez már önmagában megéri a szervezésnek a fáradtságát.

R.: - Lehet, hogy ez is a lényege ennek a kurzusnak, hogy egy picit a tanárok is visszataláljanak a gyerekkori önmagukhoz, hogy aztán majd amikor a gyerekekkel foglalkoznak, ne legyen olyan óriási távolság közöttük.

O.P.: - Hajlamosak vagyunk arra, hogy felnõttként elfelejtsük a gyerekkort és akár beülünk az iskolapadba, akár elkezdünk mozogni, játszani, egy kicsit közelebb kerülünk a gyerekekhez és egészen más egy ilyen tanárnak az élete, aki együtt is tud játszani a gyerekekkel, mint aki csak mint tanár abban az elõadói szerepben jelenik meg a gyerekek elõtt.

R.: - Ez a tanfolyam, ez a kurzus mennyiben különbözik a többi ilyen jellegû tanfolyamtól.

O.P.: - Itt átfogó képet kapunk a teljes gyerekkorról, tehát egészen 5 éves kortól, beleértve a serdülõket is. Itt ez kerül a középpontba, hogy hogyan épül be a személyiségfejlesztésbe a játék, mint pedagógiai módszer. Tehát nem egyszerûen játékoknak a tudása és a véletlenszerû vagy eseti alkalmazása, hanem hogy úgy gondolkozunk, hogy mit tudunk tenni a személyiségfejlõdés érdekében a játékokkal. Milyen korban, milyen gyerekekkel, milyen temperamentumokkal, mit érdemes játszani és kire, hogyan hat.

R.: - Bent a pedagógusok már nagyban próbálnak különbözõ játék típusokat. Nézem ezeket a játékokat, ezek többnyire a mozgásra épülnek.

O.P.: - Rettentõen fontos, a jelentõségét ennek nem látjuk mindig eléggé, hogy a mozgás mennyire összefügg a fejlõdésünkkel, a szellemi kibontakozással, a szellemi elevenség. Ugye a mozgás maga egy dinamikát jelent és az a gyerek, aki nem mozog annak a szellemi tevékenysége is sokkal lanyhább, sokkal visszahúzódóbb. A fejlõdés menetében ez a mozgás kihozza a képességeket és kedvet csinál az élethez a mozgásnak ez a vitalizáló szerepe, ami a mai korban különösen jelentõs, mert a gyerekek jelentõs része vagy sok-sok gyerek ül a képernyõ elõtt és a számítógép elõtt és csak a fejével játszik. És akkor felnõ, serdülõ lesz és akkor derül ki, hogy mennyi problémát okoz ez az egész személyiségében, hogy a mozgás nevelésnek a hiányában nem alakultak ki olyan utak, amik aztán az egészséges felnõtt élethez szükségesek.

R.: - Például melyek ezek az utak?

O.P.: - Gondoljunk a párkapcsolatra, vagy olyan a társakkal való együttmûködésben a játékban, ahol szabályok vannak, ahol együttmûködni kell, ahol gondolkozni kell. Meg lehet tanulni a jó kommunikálást. A frusztáció feldolgozását, hiszen vannak nyertesek és vannak vesztesek. Ez a közösségi funkciója a játéknak. Én például a magam részérõl azért szeretem különösen a bonyolult angol játékokat, mert gondolkozni kell hozzá és együttmûködni és ennek a szocializációs szerepe semmi mással nem helyettesíthetõ csak a gyerekkori játszással, amikor a gyerek belenõ, természetszerûen veszi fel azokat a jó kapcsolati mintákat, amelyek nélkül a felnõtt életben igen sok problémája lesz.

R.: - Mondta, hogy angol játékok és már ezzel meg is elõlegezte a következõ kérdésemet, hiszen ez a kurzus egy angol játékkönyvre épül. Beleolvastam én ebbe a könyvbe és való igaz, hogy ez a játékkönyv, melynek címe Gyermekeink játékai, más, mint a többi játékkönyv, hogy nemcsak az van benne, hogy milyen korú gyerekeknek, milyen játékokat lehet, illetve jó, hogyha játszanak, hanem azt is, hogy a különbözõ típusú gyerekek, a különbözõ személyiségjegyû gyerekek arra az adott játékra hogy reagálnak és hogy lehet változtatni, hogy lehet javítani ezen?

O.P.: - Igen. A pedagógiában rendkívül jól lehet használni ezeket az ókori temperamentum típusokat, tehát a kolerikus, melankolikus, szangvinikus, flegmatikus, ezek ma is használható személyiség típusok és ha egy tanár elkezd ebbe az irányba nézni, látni és figyelni, akkor kulcsot kap sok gyereknek az irányításához. Egy játékban egy kolerikus egészen másképpen vesz részt. A kolerikus gyerekek azok, akik nagyon benne élnek a játékban, õk azok, akik nehezen viselik el a vereséget, akik a társaikat korholják, akikben rendkívül sok energia van és egy ilyen gyereknek a játékban való kezelése az más tényleg figyelmet kíván, mint egy melankolikus gyereké, aki sérülékeny, visszahúzódik, minden erõteljesebb szóra magába roskad esetleg. Tehát a játék közben látjuk a gyerekeket, tanárok figyeljük és ez egy olyan lehetõség a személyiségformálásra és vannak olyan játékok, ahol például a melankolikusnak kell megvédeni a kolerikust. Úgy és akkor a temperamentumnak a bizonyos fokú áttörésére is van lehetõség, mert a temperamentum is nevelhetõ valamennyire, attól függ, hogy milyen helyzetbe hozzuk a gyerekeket.

R.: - Milyen tanároknak ajánlja ezeket a játékokat? Akár hogy ide jöjjenek el és itt tanulják meg önöktõl, akár hogy vegyék meg ezt a könyvet és használják.

O.P.: - Minden tanárnak szüksége van erre, akár osztályfõnök valaki, akár nevelõ kollégiumi nevelõ vagy nevelõotthonban dolgozó. Nekem az egyik fájdalmas tapasztalatom most, hogy például nevelõotthonokból nagyon kevesen jönnek, holott ott a gyerekekkel való együttlétnek ez az oldott és tanórán kívüli formája, ez óriási lehetõségeket nyitna meg, de minden tanár, aki nemcsak a tanítási órára koncentrálja a nevelési hatásait, olyan eszközt kap a kezébe, amit használhat kiránduláson. A testnevelõknek amúgy is elég gazdag játékrepertoárja van, de itt újabb játékokat ismerhetnek meg és egy olyan szemléletmódot, amiben a játék nemcsak egy tombolás, hanem utána beszélgetés van, értékelés van és ilyen fajta kézben tartott nevelés van. Tehát minden tanárnak nagyon-nagy szüksége van erre.

- Somodiné Verbi Veronika vagyok, Gyõrbõl jöttem erre a tanfolyamra, amit nagyon fontos dolognak tartok. Nagyon örülök, hogy eljöttem, mert ismét olyan játékokat tanulhatok meg, amit azonnal már hétfõn, a hétfõi órán tudok játszani a gyerekekkel. Nagyon fontos, hogy a gyerekek új és új játékokat tanuljanak tõlünk, illetve, hogy megtanuljanak újra játszani. Mert én azt tapasztalom, hogy vissza kell tanítanunk egyrészt a régi elfelejtett játékainkat. Az a furcsa helyzet állt elõ, hogy a gyerekek nem egymástól, a nagyobb a kicsitõl tanulja a játékot, hanem a tanítónak kell segíteni újra a régi hagyományõrzõ játékainkat megtanítani, hogy aztán a gyerekeket magukra hagyva azt tapasztalhassuk, hogy a tanító néni nélkül is játssza ezeket a játékokat, ezt meg kell velük szerettetni.

R.: - Melyek azok a játékok, amelyeket nehezebben tanította meg a gyerekekkel, bár tudja, hogy nagyon hasznos és majd hogyha megtanulják, akkor az jó lesz nekik, de ami ellen tiltakoztak?

S.V.V.: - A népi játékok közül azokat, amiket annak idején észrevétlenül megtanultunk a Lánc, lánc, eszterlánc, a dalos játékokat, kicsit bugyutának találják ezek a gyerekek, talán emiatt a nagyon elmodernizálódott korban egy számítógép mellõl felálló gyerek nem biztos, hogy szívesen játssza a Tüzet viszek, lángot viszek játékot. Ebben van nekünk felelõsségünk, hogy úgy adjuk át ezeket a játékokat, hogy bármit énekeljünk hozzá, bármi legyen a dallama, a játék izgalma elfeledtesse azzal a gyerekkel ezt a kicsit lefitymáló, kicsit lenézõ hozzáállást ezekhez akár a népi gyermekjátékokhoz. És hogyha az ember jól tanítja ezeket a játékokat, akkor legyen az magyar népi játék vagy itt a Martin Bakertõl tanult angol gyerekjáték, mindegyikben az örömérzés kell, hogy elsõdleges szerepet kapjon.

R.: - Melyik a kedvenc játéka azok közül, amelyeket most tanult?

S.V.V.: - Magamon is észrevettem ezt a határtalan izgalmat, még el is estem olyan lelkesen játszottam ezt a páros macska-egérfogó - ez nekem nagyon tetszett annál is inkább, mert a mozgásra nagyon-nagy szükségünk van, minél többet mozogjon a gyerek, az is szempontunk, a sok ülõs óra után, úgyhogy ez biztos, hogy ez lesz az elsõ, amit kipróbálok otthon.

Horváthné Révész Virág vagyok, Budapesten tanítok a Gulner utcai általános iskolában.

R.: - Látom, hogy babát vár. Csak nem azért jött el, hogy majd õvele is tudjon ilyen játékokat játszani?

H.R.V.: - Ez volt az egyik ok, a másik pedig az, hogy színjátszó csoportom is van az iskolában, szerettem volna ezt a kettõt így összekötni, mint kellemest a hasznossal. Igen, az is volt célom, hogy majd a születendõ gyermekemnek is taníthassak olyan játékokat, amelyek hasznosak is és kellemesek is. A játék az elsõdleges dolga, munkája úgymond a gyereknek, tehát erre nagyon sok idõt és energiát szeretnék fordítani, hogy minél több játékot és minél többféle játékot megtanítsak majd neki. És majd hogyha visszatérek az iskolába, akkor az ottani gyerekeknek is.

R.: - A színjátszó csoporton belül a gyerekek játékos kedvûek? Az ember azt tételezné fel, hogy azok szeretnek játszani.

H.R.V.: - Hát fõleg a kisebbek, a nagyobbak, amikor már nagyobb korban jönnek színjátszóra, akkor egy picit még fáznak eleinte, de utána annyira belejönnek és fõleg, hogyha látják, hogy nem kell félni, hogy ez olyan közeg, ahol nyugodtan elengedhetik magukat és játszhatnak, akkor már nem. Akkor már nagyon szívesen játszanak, akár a kisebbekkel is. Tehát a nagyobbak a nyolcadikosok a negyedikesekkel is. Volt olyan vélemény is, például egy nyolcadikos kislánytól, hogy nagyon örül, hogy idejött, mert megtanult újra játszani. Visszatért azokhoz a játékokhoz, amiket régen játszott és ennek örült.

Szabó Katalin vagyok Szegedrõl a Zrínyi Ilona általános iskolából. Napközis nevelõ vagyok.

R.: - Miért vállalta, hogy eljön ide hétvégeken, szabadidõben játszani, játszani tanulni?

Sz.K.: - Azért vállaltam, mert úgy érzem, hogy kell egy feltöltõdés a pedagógus számára, mert a gyerekek között, amikor vagyok, a gyerekek ugyanúgy töltõdöm tõlük is az energiával, de ugyanúgy leszívják az ember energiáját és kell valami felfrissülés.

R.: - Mit lehet itt tanulni mi az, ami tölti az embert?

Sz.K.: - A tanárnak az aurája, a tanárnak a kisugárzása az, ami magával ragadó, illetve számomra ugyanazt a biztonságot adja, hogy így kell a pedagógusnak viselkednie, önmagát kell adnia, ahogy õ fogalmazta, ott kell lenni a gyerekek között és át kell élni azokat a dolgokat, velük együtt kell átélnünk, eljátszani, ha úgy tetszik ezeket a játékokat és akkor megtanulunk az õ szemükkel látni.

R.: - Láttam egy-két közös játékot, ahol ugye, mint pedagógusok játsszák a gyerekjátékokat, az utolsó éppen egy ilyen kacsintós játék volt, amikor egy kör belül és egy kör kívül és egyvalaki, akinek nincs párja megpróbálja magához édesgetni egy kacsintással a többi párnak az egyik tagját is. Olyan érdekes volt, hogy ez végül is majdnem hogy lehet egy alsótagozatos játék, körülbelül azon a szinten van és mégis felnõttek, pedagógusok határtalan jókedvvel csinálták.

Sz.K.: - A játék öröméért. Tehát úgy gondolom, hogy játszani lehet 1 éves kortól egészen 80 éves korig, csak ezt a játékszellemet ne felejtsük el. Ne felejtsünk el a másiknak és önmagunknak is örömet adni, okozni.

R.: - Amikor arról beszélgetnek, hogy különbözõ típusú gyerekek, különbözõ személyiségjegyû gyerekek adott játékokban hogyan viselkednek, akkor az, hogy az ember ki is próbálja ezt a játékot és saját bõrén tapasztalja meg, mert látja, hogy a másik kolléga hogy reagál az adott szituációban, ez segít ahhoz, hogy jobban megértõdjenek azok a gyerekek, akikkel a mindennapokban találkozik?

Sz.K.: - Rengeteget segít benne, önmagamat is kipróbálom, ugyanakkor a reakciókat, hogy amikor a gyerekeknél kipróbáljuk ezeket, hogy tudjuk elsimítani akár az ellentéteket, vagy megtanítani a gyereknek, hogy ne csak õ legyen elõtérben, hanem háttérbe is tudjon vonulni, illetve tudjon veszíteni, tudja élvezni azt a játékot. Minden pedagógusnak el kellene jönni és egy kicsit játszani, akkor más szemmel néznék a világot és a gyerekeket.

- A kurzusvezetõ Martin Baker Angliából játék és sporttanár, mozgáspedagógus. Kamaszkorú gyerek, hogyha elõtte nem játszott, tehát nem voltak hosszú felvezetõ játékkal teli évek, akkor nagyon nehéz már játékra bírni, hogyan lehet játékra késztetni a gyereket, a kamaszkorú gyereket?

Martin Baker :- Azok a gyermekek, akik nem szeretnek játszani, azok nagyon sokszor mondjuk, hogy a média áldozatai. Tehát olyan elvárásokkal fordulnak a mozgás fele, mely a médiából és a profi sportból sugárzik. Ugyanakkor lehet találni nagyon sok olyan játékot, amely sport irányába visz. De még nem sport. Hasonló képességeket, hasonló izgalmakat tartalmaz, mint a sport, de még nem igényel olyan koncentráltságot, mint a sport. Játékokkal kapcsolatban három fõ olyan terület van, amelyet meg kell, hogy nézzünk. Az egyik ilyen elv, hogy döntést kell hozni a játékban és milyen gyorsan kell ezeket a döntéseket meghozni. A második, hogy milyen kapcsolat kialakítására ösztönöz ez a többi játékossal. A harmadik pedig, hogy milyen formája van a játéknak, milyen folyamaton megy keresztül az ember a játék során. Ez a három elv, ennek mentén gyakorlatilag minden játékot az ember megvizsgálhat és megnézheti, hogy milyen életkorban, milyen képességekkel megáldott gyermekek számára tudja elképzelni.

- Hát mi már elmúltunk tizennyolc, azért inkább az ilyen maketteket, amik a valóságot bemutató ilyen tárgyakat keressük, amiket így magunk építhetünk, festhetünk és tényleg, ami itt bemutatja az igazi fegyvereket végül is, mert ezek azok.

R.: - És mi érdekel benneteket ezek közül?

- Hát van, akit a repülés. Van, akit a szárazföldi erõk és van, akit ugye a vizijármûvek. Mondjuk én speciel inkább a repülést jobban kedvelem és inkább a repülõket keresem.

R.: - Ez hozta össze esetleg a barátságotokat is?

- Hát osztálytársak vagyunk és így egymásra hatottunk végül is, de mi ketten már régebb óta ûzzük ezt az ipart végül is, mert hát például nekem is van otthon negyven darab makettem így a szobámban, aztán szépen gondozgatom õket.

R.: - Ilyen korosztályban miket játszotok még?

- Hát nekem van két öcsém azért én szoktam egy-két pillantást vetni a kisebb korosztálynak nyújtott játékok iránt, de nagyrészt inkább a makettek érdekelnek.

R.: - És az öcséiddel miket játszol?

- Hú, hát én már egyre kevesebbszer ugye, de öcséim azok szívesen az autókkal eljátszogatnak. Nem nagyon szeretik például az ilyen mûanyag katonákat, pedig szerintem manapság a felnövekvõ ifjúság az inkább az ilyen vérmesebb játékokat szereti, de õk inkább ellegózgatnak, meg autókkal eljátszadoznak.

R.: - És a ti korosztályotok, játszotok még társasjátékokat vagy ilyen hagyományos szellemi játékokat?

- Persze, játszunk. Én például nagyon szeretem a különbözõ ilyen gazdasági játékokat. A Hoteltõl kezdve az Élet játékán át bármit. Nagyon össze tudja hozni a társaságot.

R.: - És ezt így kortársaid között játszod vagy családban, vagy hogy?

- Hát a családban nagyon sokat játszunk társasjátékot, de a kortárak között a kártyajátékok mennek ugye és ezeket kezeljük.

R.: - Malom, meg sakk, ilyeneket is szoktatok még?

- Hát már nagyon régen játszottam ilyet. Most, hogy számítógépes világban élünk, fõleg a számítógép felé orientálódtam.

R.: - De ott egyedül játszol nem, a számítógéppel?

- Hát össze szoktunk jönni haverokkal, úgynevezett hálópartikra, amikor több gép és ott azért megvan a hangulat.

R.: - Van ebben kedvenc játékod?

- Többféle is van számítástechnika, például a repülõsjátékok, de az autóversenyek is, de ugyanúgy a lövöldözések is,

R.: - És ebben mi a jó?

- Hát nem tudom, hát végül is az embert kikapcsolja, szórakoztat és hát addig sem a szürke hétköznapok problémájával foglalkozik.

R.: - Szerintetek eljön olyan életszakasz, amikor így a játék valahol elmúlik az ember életében?

- Szerintem nem, mert szóval a társasjátékok, azok mindig megmaradnak és nagyon össze tudják hozni a társaságot. És mondjuk én nagyon szeretem a társasjátékokat, de ugyanakkor én is elvagyok a számítógéppel, bár nem annyira véresebb játékok, hanem inkább a szimulátorok és a taktikai lövöldözõs játékok, amikben gondolkodni kell.

- Hát énszerintem se múlik, mert az ember belül gyerek marad és mindig szeret játszani. Megragadja magával az a hangulat és nem tud ellenállni.

- Szerintem sem, ez nem függ kortól, a felnõttek is ugyanúgy szeretnek társasjátékozni és akár ugyanúgy ahogy a fiatalok is.

R.: - Szüleitekkel játszotok például?

- Hát igen ritkán, de õk is szoktak, szóval más vendégekkel, felnõttekkel szintén, szoktak játszani.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?