- Igen, a megfelelõ szóval.
- R.: És a betûket be kell írni a hiányzó helyre?
- Igen. Be kell karikázni... ja, a betûket azokat nem kell
beírni, mert egy azért, mert az elõzõbe se írtam bele és akkor
is csillagot kaptam, meg senki nem írja be.
- R.: Ez micsoda, ez a kép?
- Pulcsi.
- R.: Nem pulcsi, kabát. Mi a vastagabb kabát? Ami szõrös
kabát és nagyon meleg, amikor nagyon hideg van télen, akkor kell
hordani.
- Ja, az dzseki mondjuk.
- R.: Azt a szót, hogy bunda, hallottad már?
- Hallottam már azt a szót, hogy bunda.
- R.: Na ez itt egy bunda. Próbáld meg, hogy a bundát be
tudod-e írni.
- Azt ide.
- R.: Igen. Hát valószínûleg ez lesz a busz - nem?
- B - u - sz.
- R.: Jó. Na akkor nézzük meg, az mi lehet?
- L - u -k.
- R.: Lehet, hogy a luk lesz a jó, nem?
- De. L - u - k. Az a jó!
- R.: Na nézzük, hogy mibõl van még leckéd.
- A leckébõl még ebben is van egy lecke.
- R.: Ebben mi?
- Az, hogy vannak betûk és olyan betû, ami be van karikázva
kékkel és megnézed, hogy milyen az a három betû, a kis u, meg
m-betû meg egy hosszú ú és ezt a betût ki kell keresni a
sorból, ezt a szavat és akkor azt kell bekarikázni. A legutolsó
az és akkor azt karikázom be, és egy darab van csak, ha jól
látom és akkor ezt kell csak bekarikázni.
- R.: Jó. Na, nézzük a többi leckédet. Ebben van?
- Azt hiszem, van, ez az írás lecke. Abban most nincsen
lecke...
- R.: Közben kinyitottad az olvasás könyvedet. Ebben mi a
lecke?
- Ebben az a lecke, hogy a különbözõ szavakat kell olvasni,
most pedig az van ide írva, hogy a-i-n-i-a-...
- R.:Ezeket a betûket végig kell olvasnod?
- Igen és ami mögötte van kép, négy betû meg ott van
egy-két háttér és akkor azokat a betûket - azt a négy betût
el kell olvasni és ki kell mondani, hogy mi az.
- R.: Na mondd ki!
- /Érthetetlen./ Miau.
- R.:Ez milyen szó?
- Ez a macskának a hangja, és akkor itt pedig az a feladat itt
pedig, hogy ezt már megoldottuk, de azért még egyszer csinálom,
hogy el kell mondani, vannak itt ... csak két betû vagy három betû
van meg belõle...
- R.: A többi betû helyén pontok vannak.
- És azt el kell olvasni és hogyha az lenne odaírva, hogy
majom, akkor csak két betû van belõle odarakva, például a
közepébõl van két betû odarakva, akkor a közepébõl.
- R.: És ki kell találni, hogy mi az a szó?
- Ki kell találni, hogy mi az a szó és a megfelelõ képhez
kell kötni. Most például ide az van írva, hogy é-b.
- R.: Ez milyen szó lehet?
- Ez nem lehet benne semmilyen szó, mert az se jó, hogy ha a
... gyereknek fáj az ujja, akkor se mondhatja, hogy..., akkor
nincsen semmilyen szóval benne, hogy im, legfeljebb ... benne van,
de az se nincsen...
- R.:Tehát nincs ilyen szó?
- Nincs ilyen szó itt. Így akkor ennek a ...
- R.: Ez melyik szónak az eleje?
- Ez az a-m... Ennek van egy párja, azt még nem kötöttük be,
mert még ebben nincsen meg minden. Mert még nem tanultunk belõlük
sok betût és akkor azokat még megtanuljuk a következõ ...
megtanuljuk, és akkor aztán írjuk ezt meg.
- R.: Várod már, hogy minden betût ismersz?
- Nagyon várom már, akkor például hogyha anyuval olvasnánk
olyan mesét, amiben nincsen kép, akkor én is úgy tudok olyat,
hogy anyu olvassa a mesét és amikor már elolvasta, mindig azt
mondta, hogy amikor elolvassa a mesét és kijönnek, akkor még
ébren vagyok egy darabig és akkor el tudnám olvasni a többi
részét a mesének, hogy ne legyek annyira holnapig, a másik napig
izgatott.
- R.: Izgatott szoktál lenni másnap?
- Igen, hogyha érdekes a mese, akkor izgatott egy kicsit.
- R.: Te szeretnéd, ha anyu aznap befejezné a mesét?
- Hát sokszor szeretném, amikor például izgalmas a mese meg
ilyenek.
- R.: És ha már tudsz olvasni, akkor amikor anya kimegy,
akkor...
- Igen, akkor be tudnám fejezni és akkor már a másik nap a
másik mondattal már....



- R.: Hát nem azért hallgattuk ilyen hosszan, mert pont eddig
tartott a leckeírás, a leckeírás sajnos sokkal tovább tartott
annál, mint amennyit mi meghallgattunk belõle. A kisfiú nagyon
szeretne olvasni. Én azt érzem, hogy fog tudni, mert õszintén
szólva nehezen követtem, hogy mi az a módszer, ahogy most
õ itt olvasni tanul.
- Erre nagyon nehéz válaszolni. Azt hallottuk, hogy ez a
tanév kezdetekor történt rögtön ez a felvétel, tehát ez
második-harmadik hét követelménye volt.
- Csabay Katalin, a Beszédvizsgáló Országos Szakértõi
Bizottság igazgatója: A tanítás harmadik hetében, amikor
az elsõ két hónap kifejezetten csak az elõkészítõ idõszak
lehetne, amikor játékosan, hallás után ismerkedik bizonyos
hangokkal, itt ennek a gyereknek szókép-tárgykép egyeztetési
feladatokat adnak, azon kívül pedig olyan számára elvont
nyelvtani ismereteket követelnek tõle, amibe szegénykém bele
is keveredik, hisz halljuk ugye, hogy az u, hol a hang, hol a betû,
hol a szótag hol hallatszik. Hogy elsõ osztályban ilyen
feladatot kapjon egyrészt a harmadik héten és otthon még lecke
és feladat és még tanulni, hát ez valami egész egyszerûen
azt tudom mondani, hogy ez fizikailag is, pszichésen is a
gyerekek többsége nem bírja, nem tudja, és ilyenkor szoktam
azt mondani, hogy nem a gyerek fogyatékos, hanem az oktatási
rendszerünk fogyatékos. Ennek a kisgyereknek, akinek otthon
tudnak segíteni nagy-nagy türelemmel és a gyerekben is még van
tolerancia és nem annyira fáradt, hogy tud is még otthon
tanulni, de akinek nem tudnak itt segíteni a szülei, vagy késõ
este kezdenek el még a házi feladattal megbirkózni,
kifejezetten veszélyeztetettek, de nem azért veszélyeztetettek,
mert bennük van a hiba, mert magukban hordják a veszélyeztetõ
tényezõt, amit ráfognak sokszor a részképesség gyengeségre,
hanem hangsúlyozom, a helytelen követelménycentrikus,
úgynevezett alapozó általános iskolai oktatásra, mert ez nem
alapozás.
- R.: Számomra ez az egész olvasás tanítás valamilyen
rejtvényfejtéshez volt hasonlatos, tehát talán nemcsak arról
van szó, hogy túlzott, hogy korai, hanem mint hogyha itt
fölösleges körök lennének befutva.
- CsK.: Hát ez a fölösleges kör, a követelményrendszer.
- R.: Nemcsak az, hanem, hogy a gyereknek kvázi ki kell
találni dolgokat. Hát nagyon eklatáns példa volt, hogy nem
ismeri fel a bundát, úgy látszik, anyunak nincs bundája,
dzsekihez, pulóverhez van szokva, holott neki arról a képrõl a
bundát kellene felismernie, hogy a bundának a hangsorát,
szóképét, leírt betûalakjait hozzá tudja kapcsolni. Tehát
ezt értem azon, hogy fölösleges körök vannak megfutva.
- CsK.: Hát természetesen, mert nyilvánvaló elkezd
számlálni, ugye?
- R.: Hány betûbõl áll.
- CsK.: Elkezdi, hogy vajon hány betûbõl áll. Itt megint
más a betû meg a hang, ugye, mert például az sz-hangot egy
hangnak ejtjük, két betûvel jelöljük.
- R.: Ne beszéljünk most a furulyáról...
- CsK.: Hogy a furulyáról nem is beszélve, plusz az
elipszilonos ly elsõ osztályban.
- R.: Igen.
- CsK.: Szóval erre mondtam azt, hogy itt a gyereknek már
ugye magyar nyelvtant is tanítanak. Nem lenne szabad, három
hónapig kifejezetten csak játékosan a hangoztatás, hangokkal
játszunk különbözõ játékos feladatokkal, ehhez vannak
segédeszközök, tankönyvek. A tér tájékozódást
fejleszteni, a hallási figyelmet fejleszteni, a ritmusérzéket,
tapsolni, mozgás, játékos feladatokkal, de semmiféleképpen
sem ilyen szinten, ilyen helytelenül harmadik héten a
gyerekekkel tanítani.
- R.: Hát most már lassan karácsony van és biztos vagyok
benne, hogy ez az az osztály, amelyiknél az volt a cél, hogy
karácsonyra olvassunk.
- CsK.: Igen, és hát ezért fordul elõ például, hogy
októberben, novemberben nem egyszer küldenek hozzánk szülõket
a pedagógusok, hogy a gyereket vizsgáltassa meg, mert még
mindig nem tud összeolvasni és biztos diszlexiás. Hát szóval
ez egész egyszerûen tragédia. Nem lehet egy gyerek diszlexiás
és nem is mondjuk ki második elõtt sohasem, sõt, második év
végén, addig legfeljebb probléma volt a tanítási módszerrel
és a begyakorlásra szánt idõvel.


