- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.12.02
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. december. 2.
Kossuth rádió, 13.05

- R.: És akkor az a feladat, hogy a képet összekötöd ezzel a kis grafikonnal?

- Igen, a megfelelõ szóval.

- R.: És a betûket be kell írni a hiányzó helyre?

- Igen. Be kell karikázni... ja, a betûket azokat nem kell beírni, mert egy azért, mert az elõzõbe se írtam bele és akkor is csillagot kaptam, meg senki nem írja be.

- R.: Ez micsoda, ez a kép?

- Pulcsi.

- R.: Nem pulcsi, kabát. Mi a vastagabb kabát? Ami szõrös kabát és nagyon meleg, amikor nagyon hideg van télen, akkor kell hordani.

- Ja, az dzseki mondjuk.

- R.: Azt a szót, hogy bunda, hallottad már?

- Hallottam már azt a szót, hogy bunda.

- R.: Na ez itt egy bunda. Próbáld meg, hogy a bundát be tudod-e írni.

- Azt ide.

- R.: Igen. Hát valószínûleg ez lesz a busz - nem?

- B - u - sz.

- R.: Jó. Na akkor nézzük meg, az mi lehet?

- L - u -k.

- R.: Lehet, hogy a luk lesz a jó, nem?

- De. L - u - k. Az a jó!

- R.: Na nézzük, hogy mibõl van még leckéd.

- A leckébõl még ebben is van egy lecke.

- R.: Ebben mi?

- Az, hogy vannak betûk és olyan betû, ami be van karikázva kékkel és megnézed, hogy milyen az a három betû, a kis u, meg m-betû meg egy hosszú ú és ezt a betût ki kell keresni a sorból, ezt a szavat és akkor azt kell bekarikázni. A legutolsó az és akkor azt karikázom be, és egy darab van csak, ha jól látom és akkor ezt kell csak bekarikázni.

- R.: Jó. Na, nézzük a többi leckédet. Ebben van?

- Azt hiszem, van, ez az írás lecke. Abban most nincsen lecke...

- R.: Közben kinyitottad az olvasás könyvedet. Ebben mi a lecke?

- Ebben az a lecke, hogy a különbözõ szavakat kell olvasni, most pedig az van ide írva, hogy a-i-n-i-a-...

- R.:Ezeket a betûket végig kell olvasnod?

- Igen és ami mögötte van kép, négy betû meg ott van egy-két háttér és akkor azokat a betûket - azt a négy betût el kell olvasni és ki kell mondani, hogy mi az.

- R.: Na mondd ki!

- /Érthetetlen./ Miau.

- R.:Ez milyen szó?

- Ez a macskának a hangja, és akkor itt pedig az a feladat itt pedig, hogy ezt már megoldottuk, de azért még egyszer csinálom, hogy el kell mondani, vannak itt ... csak két betû vagy három betû van meg belõle...

- R.: A többi betû helyén pontok vannak.

- És azt el kell olvasni és hogyha az lenne odaírva, hogy majom, akkor csak két betû van belõle odarakva, például a közepébõl van két betû odarakva, akkor a közepébõl.

- R.: És ki kell találni, hogy mi az a szó?

- Ki kell találni, hogy mi az a szó és a megfelelõ képhez kell kötni. Most például ide az van írva, hogy é-b.

- R.: Ez milyen szó lehet?

- Ez nem lehet benne semmilyen szó, mert az se jó, hogy ha a ... gyereknek fáj az ujja, akkor se mondhatja, hogy..., akkor nincsen semmilyen szóval benne, hogy im, legfeljebb ... benne van, de az se nincsen...

- R.:Tehát nincs ilyen szó?

- Nincs ilyen szó itt. Így akkor ennek a ...

- R.: Ez melyik szónak az eleje?

- Ez az a-m... Ennek van egy párja, azt még nem kötöttük be, mert még ebben nincsen meg minden. Mert még nem tanultunk belõlük sok betût és akkor azokat még megtanuljuk a következõ ... megtanuljuk, és akkor aztán írjuk ezt meg.

- R.: Várod már, hogy minden betût ismersz?

- Nagyon várom már, akkor például hogyha anyuval olvasnánk olyan mesét, amiben nincsen kép, akkor én is úgy tudok olyat, hogy anyu olvassa a mesét és amikor már elolvasta, mindig azt mondta, hogy amikor elolvassa a mesét és kijönnek, akkor még ébren vagyok egy darabig és akkor el tudnám olvasni a többi részét a mesének, hogy ne legyek annyira holnapig, a másik napig izgatott.

- R.: Izgatott szoktál lenni másnap?

- Igen, hogyha érdekes a mese, akkor izgatott egy kicsit.

- R.: Te szeretnéd, ha anyu aznap befejezné a mesét?

- Hát sokszor szeretném, amikor például izgalmas a mese meg ilyenek.

- R.: És ha már tudsz olvasni, akkor amikor anya kimegy, akkor...

- Igen, akkor be tudnám fejezni és akkor már a másik nap a másik mondattal már....

- R.: Hát nem azért hallgattuk ilyen hosszan, mert pont eddig tartott a leckeírás, a leckeírás sajnos sokkal tovább tartott annál, mint amennyit mi meghallgattunk belõle. A kisfiú nagyon szeretne olvasni. Én azt érzem, hogy fog tudni, mert õszintén szólva nehezen követtem, hogy mi az a módszer, ahogy most õ itt olvasni tanul.

- Erre nagyon nehéz válaszolni. Azt hallottuk, hogy ez a tanév kezdetekor történt rögtön ez a felvétel, tehát ez második-harmadik hét követelménye volt.

- Csabay Katalin, a Beszédvizsgáló Országos Szakértõi Bizottság igazgatója: A tanítás harmadik hetében, amikor az elsõ két hónap kifejezetten csak az elõkészítõ idõszak lehetne, amikor játékosan, hallás után ismerkedik bizonyos hangokkal, itt ennek a gyereknek szókép-tárgykép egyeztetési feladatokat adnak, azon kívül pedig olyan számára elvont nyelvtani ismereteket követelnek tõle, amibe szegénykém bele is keveredik, hisz halljuk ugye, hogy az u, hol a hang, hol a betû, hol a szótag hol hallatszik. Hogy elsõ osztályban ilyen feladatot kapjon egyrészt a harmadik héten és otthon még lecke és feladat és még tanulni, hát ez valami egész egyszerûen azt tudom mondani, hogy ez fizikailag is, pszichésen is a gyerekek többsége nem bírja, nem tudja, és ilyenkor szoktam azt mondani, hogy nem a gyerek fogyatékos, hanem az oktatási rendszerünk fogyatékos. Ennek a kisgyereknek, akinek otthon tudnak segíteni nagy-nagy türelemmel és a gyerekben is még van tolerancia és nem annyira fáradt, hogy tud is még otthon tanulni, de akinek nem tudnak itt segíteni a szülei, vagy késõ este kezdenek el még a házi feladattal megbirkózni, kifejezetten veszélyeztetettek, de nem azért veszélyeztetettek, mert bennük van a hiba, mert magukban hordják a veszélyeztetõ tényezõt, amit ráfognak sokszor a részképesség gyengeségre, hanem hangsúlyozom, a helytelen követelménycentrikus, úgynevezett alapozó általános iskolai oktatásra, mert ez nem alapozás.

- R.: Számomra ez az egész olvasás tanítás valamilyen rejtvényfejtéshez volt hasonlatos, tehát talán nemcsak arról van szó, hogy túlzott, hogy korai, hanem mint hogyha itt fölösleges körök lennének befutva.

- CsK.: Hát ez a fölösleges kör, a követelményrendszer.

- R.: Nemcsak az, hanem, hogy a gyereknek kvázi ki kell találni dolgokat. Hát nagyon eklatáns példa volt, hogy nem ismeri fel a bundát, úgy látszik, anyunak nincs bundája, dzsekihez, pulóverhez van szokva, holott neki arról a képrõl a bundát kellene felismernie, hogy a bundának a hangsorát, szóképét, leírt betûalakjait hozzá tudja kapcsolni. Tehát ezt értem azon, hogy fölösleges körök vannak megfutva.

- CsK.: Hát természetesen, mert nyilvánvaló elkezd számlálni, ugye?

- R.: Hány betûbõl áll.

- CsK.: Elkezdi, hogy vajon hány betûbõl áll. Itt megint más a betû meg a hang, ugye, mert például az sz-hangot egy hangnak ejtjük, két betûvel jelöljük.

- R.: Ne beszéljünk most a furulyáról...

- CsK.: Hogy a furulyáról nem is beszélve, plusz az elipszilonos ly elsõ osztályban.

- R.: Igen.

- CsK.: Szóval erre mondtam azt, hogy itt a gyereknek már ugye magyar nyelvtant is tanítanak. Nem lenne szabad, három hónapig kifejezetten csak játékosan a hangoztatás, hangokkal játszunk különbözõ játékos feladatokkal, ehhez vannak segédeszközök, tankönyvek. A tér tájékozódást fejleszteni, a hallási figyelmet fejleszteni, a ritmusérzéket, tapsolni, mozgás, játékos feladatokkal, de semmiféleképpen sem ilyen szinten, ilyen helytelenül harmadik héten a gyerekekkel tanítani.

- R.: Hát most már lassan karácsony van és biztos vagyok benne, hogy ez az az osztály, amelyiknél az volt a cél, hogy karácsonyra olvassunk.

- CsK.: Igen, és hát ezért fordul elõ például, hogy októberben, novemberben nem egyszer küldenek hozzánk szülõket a pedagógusok, hogy a gyereket vizsgáltassa meg, mert még mindig nem tud összeolvasni és biztos diszlexiás. Hát szóval ez egész egyszerûen tragédia. Nem lehet egy gyerek diszlexiás és nem is mondjuk ki második elõtt sohasem, sõt, második év végén, addig legfeljebb probléma volt a tanítási módszerrel és a begyakorlásra szánt idõvel. 

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?