- Nyolcadikos vagyok egy hagyományos általános iskolában.
R.: - Tudod már mi szeretnél lenni?
- Nem. Szeretek rajzolni, de festõ nem lesz belõlem, de nem
tudom, ezzel akartam valamit csinálni.
R.: - Ez az év nehezebb, mint a korábbiak?
- Nehezebb. Nyolcadik sokkal nehezebb, mint a hetedik, mert most
nagyon sok dolgozatot kell írnunk meg felelnünk, a tanárok most
nagyon bombáznak minket dolgozatokkal.
R.: - Korábban ez nem így volt?
- Hát nem. Az a baj, hogy némelyik tantárgyból kicsit túl
sokat akarnak és gyorsan, hirtelen ránk zúdítják ezt az
anyagot, nem nézik meg talán meg jól. Megírunk egy dolgozatot,
aztán tovább megyünk.
R.: - Jobb lenne lassabban keveset tanulni?
- Legalábbis úgy, hogy ismételni többször..
R.: - Milyen iskolában fogsz továbbtanulni?
- Gimnáziumban az biztos, csak nem tudjuk melyikben. Mert túl
sok van, valamelyikbõl pedig túl kevés aki oda akar menni,
például mûvészetire, abból egy van.
R.: - Minek alapján lehet eldönteni, hogy hova fogsz
továbbtanulni, hogy milyen jegyeid vannak?
- Igen, az végül is, én jó vagyok töribõl, biológiából,
irodalomban, de matek, kémia, fizikából nem annyira jó. Olyan
helyre szeretnék menni, ahol inkább ezek a humán tárgyak erõsebbek.
- Mennyit kell tanulnod?
- Tanítás tart kettõig, de néha van, hogy négykor végzek,
ha van valami plusz órám, hazaérek, megebédelek és elkezdek
tanulni. De van olyan nap, amikor hazaérek, mondjuk négyre és
hétre végeznem kell, mert akkor elmegyek tornázni. Sokat kell
tanulni, nincs elég idõ.
R.: - Nagyon sok gimnázium van, mégis azt mondtad, hogy nehéz
a választás. Miért?
- Azért, mert van néhány gyenge gimnázium, de van olyan, ami
túl erõs, talán nem elég a pontod, vagy elég a pontod, de
végig szenvednéd az éveket, mert olyan nehéz. Vagy olyan van,
amibe te szeretnél menni, csak abból pedig kevés van vagy nem
vesznek föl.
R.: - És a gyenge gimnáziumokról mit tudsz?
- Nem tanulok meg semmit, tehát nem haladnék, onnan talán nem
mehetek tovább, ahova én szeretnék.
R.: - Mit gondolsz, az mitõl függ, hogy gyenge egy gimnázium,
az ott tanuló gyerekekrõl vagy a tanároktól?
- Szerintem mind a kettõtõl függ, mert ha egy tanárt nem
érdekli, hogy a gyerek hogy tanul és engedni, hogy az órán
órán szórakozzanak, akkor sem jó. De ha egy gyerek nem tanul
szorgalmasan, akkor nem fog neki menni.
R.: - Mondjuk a hetedikhez képest nagyobb a terhelés, a
korábbi nyolcadikakhoz képest nem, mert hát akkor is
körülbelül így készültek fel.
- Sebestyén Magdolna általános iskolai tanár: - Elég
sokan járnak elõkészítõkre, elég nagy a tananyag.
R.: - Az elõkészítõkre miért van szükség?
S.M.: - Végül is talán úgy szükség nincs. Elég sok
középiskola indít elõkészítõt, fõképpen magyarból és
matematikából, a gyerekek szeretnek oda menni, egy kicsit
megismerni a tanárokat, ismerkedni az iskola légkörével, sok
helyen indítanak versenyeket és hogyha azok a gyerekek jól
szerepelnek, akkor már felvételizniük sem kell. Tulajdonképpen
egy kis ismerkedés a középiskolával, kipróbálása annak, hogy
mégis mennyire tudnának megfelelni az ottani követelményeknek.
R.: - Csak akkor veszik fel õket, hogyha elmennek vagy
igazából nem is kellene?
S.M.: - Az, hogy csak akkor vennék fel, ha elmennek, ez így
biztos, hogy nem igaz. Arra jó, hogy egy kicsit beleszokjanak a
középiskolai légkörbe. De elvileg az általános iskola azt a
tananyagot, amire a felvételihez szükségük van, megtanítja,
tehát ilyen nem lehet, hogy csak akkor veszik fel, hogyha odajár
egy elõkészítõre.
R.: - Ön már elég régóta van a pályán, változott-e a
tananyag, terheltebbek-e a gyerekek, mint korábban?
S.M.: - Az én tárgyam matematika, a matematikából kerültek
ki anyagrészek, de kerültek be mások. Tehát ha a szülõ most
belelapoz, akkor biztos talál olyat, amire azt mondja, hogy hú!
ezt én nem tanultam. De talán matematikából több nem lett a
tananyag, viszont csökkentek az óraszámok, bizony tulajdonképpen
majdnem ugyanannyit kevesebb óra alatt kell megtanítani. Ez
biztos, hogy nagyobb terhelés.
R.: - Mennyiben változott a felvételi jellege? Régen ugye nem
is volt mindenhová felvételi, hanem a jegyek alapján vették fel
a gyerekeket. Jobb-e, hogy most felvételizniük is kell, vagy ez
külön terhet jelent nekik?
S.M.: - Mindenhova most sem kell felvételizniük, most is vannak
iskolák, amelyek csak annyit mondanak, hogy bizonyos eredménytõl
hozzájuk be lehet jutni. Azok a középiskolák felvételiztetnek,
amelyekbe sok gyerek jelentkezik és valahogy szûrniük kell, hogy
kik a legjobbak, akiket felvehetnek. Gimnáziumba annak érdekes
menni, aki jó tanuló és úgy gondolja, hogy késõbb egyetemen,
vagy fõiskolán folytatja a tanulmányait. A szakközépiskola nem
könnyebb, mint a gimnázium, mert ugyanúgy le kell érettségizni,
de mellette még szaktárgyakat is kell tanulni. A szakmunkásképzõ
iskolák pedig hát inkább a gyengébb gyerekeket várják. Én a
tanítványaimnak azt szoktam tanácsolni, hogy olyan iskolába
menjenek, amelyik körülbelül megfelel az õ színvonaluknak. Nem
elég bejutni egy középiskolába, ott meg is kell tudni maradni.
Hogyha egy gyerek elmegy a középiskolába, egy nagyon erõsbe és
ott csupa rossz jegyekkel végigbukdácsol sokkal rosszabbat tesz
magának, mintha mondjuk egy kicsit gyengébb középiskolában
elfogadható eredményekkel tudna végezni.
R.: - Mire kell számítaniuk a szülõknek, hogyan néz ki ma
egy felvételi?
S.M.: - A felvételek február tájékán kezdõdnek.
Tulajdonképpen lényeges különbség a korábbiakhoz képest
nincs. Talán annyit, hogy nem szabott elõre, hogy hány iskolába
adnak be jelentkezési lapot, mondjuk nagyon sokba nem érdemes,
mert nem tudnak a felvételiken megjelenni. A középiskolák nem
egymásnak küldik el a jelentkezési lapokat, hanem mindenhova
külön megy egy-egy levél, így az általuk választott iskolákba
azonos eséllyel juthatnak be a gyerekek.



R.: - Milyen lehetõségei vannak a fiúnak, milyen iskolába fog
továbbmenni?
- Elit gimnáziumba nem fog menni, szeretnénk egy viszonylag jó
hírnevû gimnáziumba ha bejutna és nem is nagyon szeretnénk arra
gondolni, hogy mi van, ha nem.
R.: - Miért félnek attól, hogy nem kerül be egy jó
gimnáziumba? A többi gimnáziumban is ugyanaz a tananyag van.
- A jó gimnázium az olyan szempontból fontos, hogy nem annyira
a tudás mennyiség az, amit jó lenne, hogyha átadna, hanem
egyfajta szemléletet, egyfajta kultúrát. Ha a gyerekek igényes
szellemiséget hozhatnak a gimnáziumból, ez nyilvánvalóan hat
rájuk. A közeg az, ami legjobban meghatározza egy ilyen fiatal
gyereknek a gondolkodását, hiszen ebben a korszakban a
kortársaknak a szerepe és a mintája az, ami elsõsorban
meghatározza a gyereknek a világlátását és általában a felnõttek
és a szülõk egyre kevésbé vagyunk fontosak ebben a 14-18 éves
életkorban. Az intézménynek az értékén, az emberi értékek,
amiket közvetítenek, számomra ilyen választásnál ez a
legfontosabb.
R.: - Milyen gimnáziumot választanak, ahova kell vagy ahova nem
kell felvételizni?
- Hát miután általában azokban a gimnáziumokba kell
felvételezni, amelyek a gyerekeknek nagyobb igényességgel lehetõségeket,
programokat nyújtó gimnáziumok, ezért nyilván elõször azokat
fogjuk megpróbálni, ahol felvételizni kell és csak abban az
esetben, hogyha ez nem sikerül, vagy nem úgy sikerül, akkor
fogunk olyan gimnáziumba menni, ahol nem kell felvételizni.
R.: - Ma korlátlanul lehet menni bármennyi helyre, tehát
felvételizhet a gyerek akár harminc gimnáziumba is.
Gondolkodtak-e azon, hogy mennyi az ideális jelentkezési szám,
amennyivel terhelhetõ a fiú?
- Öt, hat attól többet semmiképpen nem hiszem, hogy célszerû
megjelölni. Ez megint a siker és kudarc kérdése, hogy kell-e a
gyereket kitenni annak, hogy egy kudarccal szembesüljön, hogy nem
voltam elég jó, ide se kellettem és ide se kellettem.
R.: - Anna nyolcadik osztályos, hova fog menni tovább, milyen
iskolába szánták?
- Egyelõre még nem tudjuk, õ nem egy túl jó tanuló,
mindenképpen csak ilyen közepes kategóriájú gimnáziumba,
tehát nem egy erõs iskolát gondolok a gyereknek. Pillanatnyilag
inkább hajlunk a sportvonal felé.
R.: - Mennyire jelent gondot ma a továbbtanulás egy szülõnek?
- Másodszorra kerülök ebbe a helyzetbe, hogy továbbtanulás,
mert van már egy nagyfiú, aki gimnazista. Az elsõ esetben a fél
év arról szólt, hogy jaj istenem mi lesz, hogyha a gyereket nem
veszik föl ebbe, abba, amabba a gimnáziumba. Majd, amikor
túljutottunk a felvételin és a gyerek hál' istennek lazán vette
az egész kérdést és nagyon könnyen bejutott a gimnáziumba,
abba, amit õ szeretett volna. Utána jöttem rá, hogy mennyire
kár volt ennyire izgulni az egészért és mennyire kár volt
ezért görcsösen körömrágásokig elmenni, hogy jaj istenem mi
lesz a gyerekkel? Azt hiszem ismerni kell igazándiból a gyereket,
hogy az ember tudja azt, hogy hova irányítsa. Ez egy nagyon nehéz
dolog még egy szülõ részérõl is, mert a szülõ sok esetben
többet lát a gyerekében, mint ami valóban van. Könnyebben
félre tud menni ezzel a jelentkezési dologgal. Én szerintem
figyelembe kell venni elsõsorban azt, hogy a gyerek mit szeretne,
bár 14 éves korban nagyon nehéz eldönteni, ki kell kérni a
tanárok véleményét is, hogy õk kívülállóként hogy látják
a gyereket és mit javasolnak nekik. Az esetek nagy részében
azért meg lehet fogadni az õ tanácsukat.



- Az idei felvételi rendszer egyik újdonsága, hogy a gyerekek
bárhová jelentkezhetnek, tehát korlátlanul akármennyi
középiskolába. Mikor nyer értelmet ez a lehetõség? Hiszen ha
belegondolunk, akkor két-három iskolánál többe nem érdemes
jelentkezniük a gyerekeknek.
- Rudas Péter a Teleki Blanka gimnázium igazgatója: Az a
tapasztalatunk, hogy ez a bárhová jelentkezés rossz a szülõnek,
rossz a gyereknek, rossz az általános iskolának és rossz a
középiskolának. Ugyanis egy olyan kényszert eredményez a szülõben,
hogy megpróbáljon minél több helyre jelentkezni. Nem kevés
diák jelentkezik hozzánk úgy, hogy indítunk öt, hat, hét,
nyolcféle tagozatot, mindegyiket megjelöli. Tehát ez a rendszer
azt jelenti, hogy mondjuk tíz iskola három tagozata, vagy három
tíz-tíz tagozata, elvileg harminc darab felvételit jelent, ami
ugye ad absurdum. Nagyon rossz a középiskolának, hiszen rengeteg
gyereket felvételiztetünk, akirõl nagyon jól tudjuk, hogy minket
tartalékba jelölt meg, nem komolyan jelentkezik hozzánk, mégis
nekünk természetesen õt felvételiztetni kell. Ez ugye azért
van, hogy maga az iskola ne tegyen a felvételizõ diákkal szemben
különbséget. Ne éreztesse vele, hogy ja fiam, te úgyse jössz
ide, téged mi nem is felvételiztetünk, nem is veszünk igazán
komolyan. Tehát én egyetértek, de rengeteg munkát okoz nekünk.
Február közepétõl március végéig az iskola élete másról
sem szól, mint a felvételirõl. Ez rossz a gyereknek, mert
megannyi izgalom, megannyi vizsgaláz, rossz a szülõnek, mert ugye
ezek által az iskolás korú gyerekek neki vinnie kell,
szabadságot kell kivenni, elkéredzkedni a munkahelyérõl, el kell
hozni a gyereket mondjuk délben, vagy akár késõ délelõtt, hogy
a középiskolába oda érjenek a koradélutáni felvételire. A mi
kollégáink azokban az idõszakokban éjfélig, hajnalig vannak
talpon, hiszen délutánig felvételiztetnek, akkor este kell
javítaniuk, készülni a másnapi órákra, vagy éjszaka, hiszen
az iskolaélet a gimnáziumi oktatás attól nem áll le. Az
általános iskolák élete is gyakorlatilag tönkremegy abban az idõszakban,
nem lehet tanítani, mert az osztályok fele, harmada eltûnik már
a reggeli elsõ, második órák után, de nagyon sok gyereket
egész napra kivesznek vagy napokra kivesznek az iskolából, hiszen
adott esetben a város másik részére vagy akár másik városba
viszik õket felvételiztetni. Tehát ez egy teljesen rossz
rendszer. Amikor kiderül, hogy ki az, aki ténylegesen oda
jelentkezett abba a gimnáziumba, a gimnázium azzal kénytelen
szembesülni, hogy nem tudja föltölteni a helyét, holott pár
héttel korábban a jelentkezési idõszakban még azt hihette, hogy
tízszeres a túljelentkezése. Valójában csak ötven férõhelyét
tudja betölteni a százból. Az iskolák egy része biztos azt
mondhatná, hogy nem felvételiztetünk, mert hozzánk nincs
túljelentkezés és adott esetben ez növelhetné a vonzerejét az
iskolának, hogyha azt mondaná, hogy csak a hozott pontszámok
alapján. Ugyanakkor a szülõk szemében presztízskérdés, hogy
van-e felvételi az általuk kiszemelt középiskolában. Ha nincs,
a szülõ szemében az egyfajta alacsony színvonalat jelent. Ezért
is egy kicsit rá van kényszerítve a középiskola arra, hogy
felvételiztessen. Van egy javaslatunk itt a kerületi igazgató
kollégák körében fogalmazódott meg, hogy úgy, ahogy a hat és
a nyolc évfolyamos gimnáziumok esetében már néhány éve
központi felvételik vannak, ugyanez a rendszer terjedjen ki a
nyolcadikosok négy évfolyamos középiskolába történõ
felvételijére is. Azaz egy darab felvételit kelljen csak írni a
gyerekeknek és azt az egy darab felvételit fogadja el valamennyi
középiskola. Ne tegyük ki a 14 éveseket olyan tortúrának,
amely tortúrát most már tapasztalataink szerint évek óta
kénytelenek végigjárni.
R.: - Megfigyelhetõ-e az évek során, hogy a jelentkezõ
nyolcadikosok körében az ismeretekben, felkészültségben
változások vannak.
R.P.: - Azt figyelhetjük meg, hogy csökken azért a
nyolcadikosoknak a tudása, ennek több összetevõje lehet. Az
olyan közhelyeken kívül, minthogy a mai gyerekek kevesebbet
olvasnak, és bizonyos elõismeretekkel, amelyekkel mondjuk a mi
generációnk rendelkezett, õk már nem rendelkeznek. Emellett
azért az is az oka, hogy akikkel mi találkozunk itt a
felvételiken, azok már nem az osztályok krémjétõl érkezõ
gyerekek, hanem hát azok, akik csak kényszerbõl maradtak az
általános iskolában, mert nem jutottak be egy úgymond jobb hat
és nyolc évfolyamos iskolába. Bizonyos dolgok elmennek a gyerekek
mellett vagy õk mennek el a dolgok mellett, vagy a szülõk nem
hívják el rá a figyelmüket olyan történelmi, földrajzi,
kultúrtörténeti tényezõkre, amelyekre mondjuk a mi
generációnk szülei még rávilágítottak. Tehát valóban
csökkennek a gyerekek ismeretei.
R.: - Ugyanakkor a tankönyvek meg egyre vastagabbak, ha egy
szülõ belenéz, aki mondjuk húsz évvel ezelõtt végzett
általános, illetve középiskolát, azt látja, hogy háromszor,
négyszer annyi a tananyag. Nem ellentmondás ez?
R.P.: - Alapvetõ ellentmondása ez a magyar oktatásügynek,
hogy miközben a szakma arról beszél, hogy minden szempontból
csökkenteni kell a gyerekek terhelését, eközben valóban a
követelmény-rendszerek nem csökkennek. Mi az ami csökken? A
kerettantervek csökkentették az óraszámokat, fõleg a
természettudományos tantárgyak közül van, ami csak heti egy,
másfél, két órával szerepel, ugyanakkor az adott tantárgy
követelmény-rendszere nem csökkent, hanem vagy szinten maradt, sõt
inkább növekedett. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek az iskolában
valóban tán kevesebb idõt töltenek, viszont az otthoni
felkészülési kötelezettségük pedig növekedett, tehát
összességében a terhelésük nõtt. Nagyon nagy ellentmondás ez
már csak azért is, mert a tavasszal napvilágot látott felmérés
is arra világít rá, hogy a magyar diákok alapkészség
kompetenciája nem jó, harminc egy országból a 23. helyen
szerepeltek például olyan alapvetõ ismeret, mint a szövegértés
területén. Tehát ez a nagyon magas szinte tudományos
követelmény-rendszer nem éri el a célját, nem hasznosul.
Terheljük a gyereket, terhelõdik a gyerek. A szülõk részérõl
is egyébként nagy az igény arra, hogy minél többet tanítsunk,
ugyanakkor viszont az eredménye ennek nem igazán mutatkozik.
R.: - Ezek között az ellentmondások között hogyan tud ma egy
szülõ helyesen dönteni, segíteni a gyerekeknek?
R.P.: - Mi alapján választ a szülõ középiskolát? Hogyan
mérlegel? Az egyik fõ szempont mindig a felvételi arányok,
tehát, hogy az adott középiskolából milyen arányban jutnak be
a felsõoktatásba a tanulók. Ennek a mérvadó jellege azért szûnt
meg, mert kibõvült a költségtérítéses felsõoktatás, tehát
a felsõoktatásba egyre könnyebb bejutni. Tudjuk azt, hogy nem
mindegy egy ELTE Jogi Karára államilag finanszírozott képzésre
bejutni, vagy pedig egy, hát most hadd ne mondjak ellenpéldát, fõiskola,
költségtérítéses karára bejutni. Nem azonosak a feltételek.
Tehát nagyon-nagy a különbség és a szülõk ezt noha ugyan
tudják, de mégiscsak aszerint nézik a középiskolákat, hogy
milyen arányban jutnak be a tanulók és ebbe most már azt lehet
mondani, hogy a középmezõny vagy az úgymond gyengébb
gimnáziumok is elég jó eredményeket fel tudnak sorolni. Csak
hát ugye a hagyományos klasszikus jó elit gimnáziumok a
hagyományos klasszikus elit egyetemekre is juttatják be a
diákjaikat, a gyengébb gimnáziumok pedig ugye az újonnan alakult
karok képzési formák alacsony pontszámmal tanulót fölvevõ
karaira juttatják be a tanulóikat. Tájékozódni kell, ami tudom,
hogy nehéz és fáradtságos, minden középiskola tart valamilyen
tájékoztatót, nyílt napot a gyerekeknek, szülõi fórumot.
Ezekre a szülõknek el kell menni, ahol a középiskolák nagyon
sok szépet és jót ígérnek különbözõ többlet képzések,
emelt óraszámú tantárgyakat, de én hadd mondjam azt, hogy ne
csak ezt nézzék a szülõk. Próbáljanak megkeresni olyan
diákokat, akik már abba az iskolába járnak, próbáljanak meg
olyan diákokat megkeresni, akik abban az iskolában végeztek.
Széles korú kutatómunkát végezzenek, hogy milyen légkörben,
milyen szellemiségben tölt el majd a gyerek négy évet.
Mégiscsak ez a legfontosabb, hogy mennyire fogják abban az
iskolában a gyereket szeretni, mennyire fogják a gyerek
képességeihez igazodva átadni a tananyagot. Mennyire fogja a
gyerek elsajátítani az alapvetõ tudáselemeket és mennyire
készít föl az adott iskola a felsõoktatásra. Felsõoktatásra
való felkészítés ugyanis nemcsak azt jelenti, hogy az adott
tantárgyból tudományos szinten tanítjuk a gyereket és nem is a
felvételire, hanem már-már a szigorlatokra, vagy az
államvizsgára készítik fel õket, nem. Meg kell tanítani a
gyerekeket tanulni. Képessé kell õket tenni arra, hogy a saját
érdeklõdési körüknek, saját céljaiknak megfelelõen a maguk
tempójában próbáljanak a lehetõ legjobb eredményt nyújtani.
Ami én szerintem a jövõ útja, hogy egy gimnázium nem azzal
versenyez társaival, hogy minél többet töm a gyerek fejébe, sõt
több tantárgyat hoz be az oktatásba, hanem azzal tud versenyben
marad, hogyha mindezt gyerekbarát módon adja elõ, humánus
szellemiséget közvetít.
R.: - Milyen iskolába jár ez a 14 éves fiú?
- Teljesen hagyományos általános iskolába, vagy gimnázium
amelyik nyolcosztályos általános iskola és egy négyosztályos
gimnázium, annak a nyolcadik osztályába jár.
R.: - Mit mond a gyerek a nyolcadik osztályról, egyáltalán a
tanulásról, hogy áll hozzá, mi szeretne lenni?
- Õ nem panaszkodik, csak egyszerûen érzékeli azt, hogy hol
van a teljesítményének a határa és akkor elkezd passzív lenni,
amikor már úgy tûnik, hogy fáradt. Én csak, mint kívülálló
felnõtt megfigyelõ gondolom azt, hogy egy 14 éves gyereknek még
nem adatokkal kell megtömni a fejét és nem azt kell tõle számon
kérni, ami évszámokban, kilogrammokban feltétlenül képletekben
mérhetõ, hanem meg kellene õket tanítani jól gondolkodni, a
világ különbözõ dolgaiban eligazodni. Úgyhogy a gyerek õ nem
panaszkodik, mert az õ számára ez a természetes, hiszen ez az ,
ami az õ élete, csak én gondolom úgy, hogy ez nem feltétlenül
a legüdvözítõbb, legcélravezetõbb módja annak, hogy éplelkû,
egészséges felnõtteket, jó gondolkodásra neveljünk majd.
- Hogyha mindennek igyekezne megfelelni és mindenben azt
szeretné, hogy ötösre teljesítsen, hiszen ez tulajdonképpen az
elvárás egy jó gimnázium felé, akkor tulajdonképpen semmilyen
szabadideje nem lenne. Amit még nagy nehezen sikerül
beleszuszakolni a napjába, az mondjuk egy minimális kötelezõ
sporttevékenység. Mondjuk vannak olyan napok, amikor elmegy reggel
negyed nyolckor otthonról, hogy odaérjen az iskolába, és hazaér
negyed ötkor, aztán még edzésre megy és aztán kezd el tanulni,
egy felnõttnek a munkaidejét és munkabeosztását jelenti
tulajdonképpen, hihetetlen fegyelmezettséget, összeszedettséget
követel a gyerektõl is, meg tulajdonképpen, hogyha úgy vesszük,
akkor a szülõtõl is, hiszen ezt a gyerek igazán nem tudja még
ezt a fegyelmezettséget követni, folyamatosan figyelemmel kell
kísérni nógatni, sürgetni. Úgyhogy belül az ember nem ért
egyet ezzel a szisztémával, de a jelenlegi rendszerben eltúlzott
követelményeinek meg kell felelni tehát hogyha elõre akar jutni
az életben és egyetemista akar lenni, akkor bizony ezeket a
feltételeket rá kell kényszeríteni akkor is, hogyha a lelkem
mélyén nem értek vele egyet. Kezd olyanná válni a kép, mintha
ez lenne a végsõ cél egy 14 éves gyerek életében, hogy
egyetemista lehessen. Mindent ennek kell alárendelni.
R.: - Mit tart a legnagyobb veszélynek az oktatási rendszerben?
- Nagyon sokat beszéltünk mostanában az oktatási reformról
és Nemzeti Alaptantervrõl és egyebekrõl, de mégis úgy érzem,
hogy a legalapvetõbb dolgot nem sikerült végiggondolni. A végsõ
cél végül is az kellene, hogy legyen, hogy boldog embereket
neveljünk és olyan embereket, akik megtalálják a helyüket az
életben, van önbizalmuk, szeretnek élni, szeretik az
embertársaikat és mindig találnak olyan elfoglaltságot, amiben
sikeresnek tudhatják magukat. Most ez a rendszerrel, ami jelenleg
van folyamatosan a kudarckerülésre szoktatjuk rá a gyerekek
többségét, hiszen azért ez egy nagyon csekély réteg, aki
kimondottan tehetségesnek mondható minden területen és ezzel a
kudarc kerüléssel nem adjuk meg azt a gyerekeknek, hogy szeressék
a dolgokat, hogy el tudjanak mélyülni benne. Föl kellene hívni
tényleg azoknak a figyelmét, akik ebben döntésképes emberek,
hogy ez a rendszer egy kontraszelekciót eredményez. Az a gyerek,
aki 12-14 éves kora között nem volt elég összeszedett vagy nem
figyeltek rá eléggé a szülei, azok az esélyt is elvesztik arra,
hogy diplomás ember legyen belõle, hogy továbbtanuljon.


