Vendég a háznál
2002. november. 26.
Kossuth rádió, 13.05
Bacskai Bea tanár: Van
képzés, amely pedagógusoknak szól, ilyen egészségnevelési
képzés, amelyben a drog is mint probléma megjelenik. Igazából
ismernie kell az embernek, ismerni kéne az összes drog valamennyi
tünetét, tehát a felgyorsulást, a lelassulást. Az van, hogy a
gyerekeket folyamatosan figyelni kell. Ha nagyon eltérõ a
viselkedésük az átlagostól, akkor, ha valami egészen extrát
produkál, akkor nyugodtan le lehet vele ülni beszélgetni, hogy
van-e problémája, és ezek...
R.: - Mint tudjuk, ezt nem szokták megmondani.
Bacskai Bea: - El szokták mondani. Még ez is érdekes, hogy el
is mondják. Annyira maguk vannak, annyira elhagyatottak. Nem
állítom, hogy minden gyerek, de a zömük. Amikor otthon nem
érnek rá beszélgetni velük, amikor a gyerekeknek már nem
mesélnek, inkább nézzék a tévét. Amikor itt az iskolában
hihetetlen tananyag mennyiségeket akarunk megtanítani és közben
elfelejtkezünk arról, hogy pedagógusnak szerzõdtünk és a
kis lelkükkel is kéne foglalkozni, akkor a gyerekek nagyon
könnyen meg tudnak nyílni. Szóval nem volt, azt hiszem, az
elmúlt idõben olyan eset, hogy egy gyereket meg akartam
nyitni és nem nyílt meg. Tele vannak problémákkal,
feszültségekkel. Nagyon, nagyon kevés helyen tudnak elmondani,
mert sosincs rá idõ. Szóval õk is azt élik meg,
hogy otthon sincs idõ rájuk, itt sincs idõ rájuk,
elvárnak tõlük, legyen fegyelmezett, legyen ilyen, legyen
olyan, és azért van az, hogy a közösségek így befelé
fordulnak. Ami nem egy jó tendencia, nagyon sok közösségben egy
eldurvulás indul el. Sokszor felnõttellenessé válnak
annyira, hogy most magam ellen beszélek különben,
közösségként elutasítják a felnõtteket,
közösségként nem bíznak meg a felnõttekben. De ha az
ember, az egyén le tud ülni, ha van rá ideje, ha tud szakítani
az életébõl annyi idõt, hogy a gyerekkel külön
leüljön, akkor pillanat alatt kiborul a bili és elõjön a
rengeteg sérelmük a világgal szemben. Tehát azt gondolom, hogy
ez is egy megoldás, igenis lehet tudni egy gyerekrõl, hogyha
droghoz nyúl, csak az a baj, hát a következõ lépés hogy
mit csináljunk. Olyan kollégák állítják, középiskolai
kollégák, hogy sokszor úgy érzik, hogy nem lehet még a
szülõnek sem, úgy fogalmaznak, hogy a szülõknek sem
merik kiszolgáltatni a gyereket, mert nem tudják azt, hogy a
szülõ hogyan fog reagálni a lépésre. Nagyon komoly
vergõdés van, azt hiszem, a tanártársadalomban, mert aki
lelkiismeretes pedagógusként próbálkozik egy drogos gyereket
megmenteni, annak hihetetlen nehéz dolga van. Sokszor a
szülõk nem értik meg a gyerek problémáját, vagy nem
akarják, szégyellik azt, hogy drogossá vált, meg a törvény
ugye azt mondja, hogy jelenteni kéne, tehát ráadásul még
cinkosságot is vállal a pedagógus, szóval egy nagyon rendezetlen
helyzetben vagyunk, és hát talán ennek köszönhetõ az,
hogy nagyon elkenõdik ez az egész kérdés.
- Mostanában egyre fiatalabbak is isznak így rendszeresen.
Hallottam az iskolában is, hogy ilyen, hogy ilyen hetedikesek
cigarettáznak, meg...
- Azt mondják, hogy bedrogoznak és így levetkõztetik
egymást, ezt csinálják, ezt hallottuk.
R.: - Milyen drogot használnak szerintetek?
- Hát valami nagyon erõset, vagy hát nekik ami a
korukhoz erõs.
- Semmi érdekes nincs benne.
- Én szeretném valamire vinni az életemben, és ahhoz nem kell
a drog, hanem az, hogy tanuljak, felvegyenek majd 18 éves koromban
egyetemre, meg diplomát szerezzek, és nem az kell ehhez. Biztos,
hogy most szóval így nem tudjuk meghatározni, hogy 18 évesen mi
nem fogunk inni, teljesen tiszták leszünk, semmi nem. Biztos, hogy
fogunk cigizni, fogunk inni, meg lehet, hogy ki is próbáljuk,
lehet, hogy azt mondjuk, hogy nem többet, de ki fogjuk próbálni
szerintem, és ezt így nem tudjuk elõre megmondani, de
próbáljuk mindig magunkban azt éleszteni, hogy eddig
megbeszéltük, meg hogy kis korunkban mit mondtunk. Mert most ezt
így nem tudjuk megmondani, hogy hát mi teljesen tiszták leszünk,
és nekünk mindegy, mit mondanak, mi teljesen egészségesek
leszünk, mert ez nem lehesz így, én biztos vagyok benne.
R.: - Szerintetek az, aki cigizik és alkoholt iszik, az nem
tudja, hogy ez káros az õ egészségére?
- Szerintem tudja, tudja, csak nem tud leszokni róla. Mert hát
mindig nagyon hiányzik neki, és akkor még szív, és akkor még
jobban, igen.
- ...ehhez az anyaghoz.
- Van egy barátunk, aki nagyon, szóval egy nap három dobozzal
elszív, és leszokott, de úgy, hogy mostantól akkor nem
dohányzik. És szerintem így nem lehet leszokni, most már nagyon
is ideges, így nem lehet leszokni, hanem úgy, hogy fokozatosan
mondjuk most már csak két dobozzal szív, utána csak eggyel,
utána csak féllel, és akkor így fokozatosan. Ezt így nem lehet,
hogy mert nagyon ideges lett.
- Szerintem nemcsak az befolyásol, hanem nekem a családomban
egy csomóan úgy haltak meg, hogy cigarettáztak fiatal korukban,
és most a nagymamám is rákos volt, de szerencsére
megoperálták, és most él. Meg a dédpapám is úgy halt meg,
vagy egy csomó mindenki ilyen rákban halt meg az ilyen füst
miatt, meg az ilyesmi miatt.
R.: - Te a jó barátaidnak elmondanád, hogy neked a nagypapád
is ebben halt meg, és hogy azért nem....?
- Én el is mondom. Például amikor, mert ez nemrég történt,
amikor a nagymamámat megoperálták, azt is elmondtam.
R.: - Beszélgettetek errõl még itt az iskolában?
- Nem nagyon. Néha, néha.
- Úgy a tanárokkal nem nagyon.
- Egyszer akkor beszélgettünk, amikor még régebben a
negyedikesek kaptak ilyen cukorkát egy ilyen embertõl, de
igazából nem is volt benne drog meg semmi, csak akkor így
elbeszélgettünk róla, hogy nem szabad semmit elfogadni.
- Egy bácsi a kerítésen keresztül adott nekik valamilyen
cukorkát és elfogadták. Tudjuk, mert ez a mindennapjainkban benne
van, szóval látjuk, hogy ott a buszmegállóban éppen cigiznek
így titokban, és akkor eldugják, hogyha jön egy felnõtt
vagy egy tanár. Szóval ez a mindennapjainkban, és akkor
beszélgetünk róla így barátnõk, barátok.
R.: - Ellentétes szakmai vélemények hangzanak el arról, hogy
a drog az általános iskolákban mennyire veszély. Felfújják a
szakértõk, egyáltalán megjelenik-e ez egy felsõ
tagozatban?
Bacskai Bea tanár: Csak konkrét tényeket tudok mondani, a
mi általános iskolánkban jelen pillanatban nem jelent problémát
egyelõre. A félelem az jogos, tehát bármikor elérheti az
általános iskolákat is. Az iskolánkban is a tanulmányi
eredményekben is egyre jobban tükrözõdik az, hogy az az
iskola az melyik kerületben van, milyen körülmények közül
érkeznek a gyerekek. Mi hiába vagyunk a VIII. kerületben, ennek
ellenére úgy gondolom, hogy az is segít minket abban, hogy nem
ért még el a drogveszély, hogy mégiscsak képviselünk egy olyan
értékrendet, amelyben a gyerek az gyerek tud maradni 14 éves
koráig.
R.: - Kíváncsiak rá egyáltalán, hogy mi micsoda, melyik
tabletta, hogyan lehet hozzájutni, vagy abszolút tudatlanok, csak
úgy valami köd van róla?
Halácsi Ágnes tanár: - Érdekli õket, hogy mi
zajlik, hogy zajlik, ez mi, az mi, amaz mi, de én azt gondolom,
hogy ez az én tapasztalatom az, hogy inkább csak az
érdelõdés szintjén marad. Inkább középiskolában
kezdenek el amiatt, hogy könnyebben hozzájutnak bizonyos
szerekhez. Dílerek számára még nem célközönség az
általános iskola, tehát nem feltételezik, hogy annyi pénze
lenne a gyerekeknek, hogy hozzájutnának annyi pénzhez, hogy
rendszeres használóvá váljanak. De most hogyha erre gondolok,
akkor nyugodtan megtörténhet, hogy elõbb-utóbb valóban
eljut az általános iskolához is a dolog. Valóban van egy ilyen
kettõsség, tehát vannak a nagyon nyomorult, nagyon szegény
családokból való gyerekek, akik az utcán megtalálják egymás
között a sziput, különbözõ ragasztószereket és
oldószereket. Van a másik réteg, amely meg olyan jelentõs
zsebpénze van, és ezt lehet is tudni. A mi osztályunk az nem
tartozik azok közé az osztályok közé, ahol túlzottan jó
anyagi körülmények között élnének a családok. De ugyanakkor
van egy másik probléma, hogy a szülõk olyan mértékben
próbálnak megfelelni a társadalmi elvárásoknak, hogy
erõn felül próbálnak teljesíteni. Tehát olyan
gyerekeknek is komoly zsebpénze lehet, akiknél nem tudják a
szülõk megengedni maguknak azt, hogy például egy erdei
iskolát befizessenek, de zsebpénzt azt erõn felül adnak.
Vagy megveszik a mobiltelefonokat, megveszik a drága ruhákat.
Tehát adnak egy olyan mintát, amit igazából nem adhatnának.
R.: - Errõl folyamatosan kell beszélni, vagy csak amikor
éppen valami konfliktus van, vagy struccot játszunk?
Halácsi Ágnes: - A gyerekekben van egy olyan borzongós
érdeklõdés. Tehát amikor felsõsök lesznek, akkor
minden dorggal kapcsolatban, tehát vegyük ide az alkoholt meg a
dohányzást is, egy ilyen mély elutasítás, soha életében nem
fogja csinálni, hát elképzelhetetlen, hogy ehhez köze legyen, de
mindegyik érdekli õket. Na most a cigaretta az ugye azért
nem annyira, nincsen egy ilyen ködben, hiszen látják nap mint
nap, hogyha nincs szerencséjük, akkor a szüleik is dohányoznak,
sokszor a tanárok is. Az alkoholt sem vonja be semmiféle ilyen
félelmetes köd, de a drog az ilyen. Tehát a drog az úgy érdekli
õket, hogy jó lenne tudni, hogy ez miért veszélyes.
Nálunk volt egy amerikai indítású program volt, a Narko-non, ez
volt a neve, fiatalok csinálták, ez volt számukra is vonzó, hogy
fiatalok csinálják, és fiatalokat tanítanak be arra, hogy
járják az általános és középiskolásokat, és tartsanak ilyen
beszélgetõ órákat a gyerekekkel a drogról.
R.: - Mirõl beszélgetnek? Szóval mit mond egy fiatal a
másik fiatalnak, amit egy fiatal pedagógus például hiába mond?
Halácsi Ágnes: - Annyiban volt jó, annyiban volt más, mint
egy megszokott óra, hogy nagyon színesen, játékosan próbálták
meg elõadni a mondókájukat. Egy része nagyon könnyen
befogadható volt. Ami nekem ezzel problémám volt annak idején,
hogy szakmailag nem tartottam annyira elfogadhatónak. Volt egy-két
olyan megjegyzés, amit én így biológiatanárként nem fogadnék
el.
- Azt gondolom, hogy ez mégiscsak jó volt, én nem vagyok
biológia szakos, azért volt jó ez az elõadás, mert újra
meg újra felidézõdik bennük. Valahogy olyan mélyre ült
le, hogy elég csak utalni rá, és nem is tudom, hogy mit
mûveltek a gyerekekkel, de felidézõdnek egész
konkrét helyzetek. Mert voltak jelenetek, amiket eljátszott a
leányzó, volt, amit lerajzolt, és egész pontos ismereteket
szereztek a drogról. Én nem gondolom, hogy az baj, hogyha a gyerek
azt tudja, ugye szokták mondani, hogy miért kínáljuk fel nekik,
miért mondjuk el, hogy mit okoz. Azt gondolom, hogy attól nem lesz
vonzóbb a drog, hogy beszélünk róla. Tehát nem azért
próbálja ki valaki, mert...
- Viszont aki kipróbálja, az nyilván tudja tanúsítani a
többi számára, hogy bizony a zenét nagyobb élevezettel lehet
hallani, bizony csomó feszültségtõl meg lehet szabadulni,
és hát az már csak szerencse kérdése, hogy utána ez az
ismétlési kényszer kialakul-e valakiben, vagy sem.
- Lehet, hogy nagyon idealista vagyok, én azért mondtam, hogy a
szülõi háttér meg az iskola meg a környezet, minden hat
erre a dologra, mert az a gyerek fogja kipróbálni szerintem,
akinek valamiféle hiánya van. Ha a gyerekben ki tudunk közösen,
tehát nem egyedül az iskola, nem egyedül a szülõi ház,
hanem közösen ki tudunk egy olyan értékrendet alakítani,
amelyikben harmónia van, amelyikben olyan értékek szerepelnek. Ha
a gyereknek van önbizalma az életéhez...
R.: - Ez egy iskola szellemiségén múlik, hogy mennyire
építenek arra, hogy egy gyerek önmagából kihozza a sok minden
jót?
- Nem gondolom, hogy az iskola felelõssége az, hogyha egy
gyerek droghoz nyúl. Az iskoláé is.
R.. - Például ha holnap kiderülne, hogy mondjuk egy
nyolcadikos diáknál nem lehetetlen, hogy valami ilyenbe
keveredett, akkor van-e arra valami sztenderd, hogy egy pedagógus
mit csinál?
- Azt gondolom, hogy az iskoláknak nincsenek ilyen stratégiái.
Onnan tudom, hogy volt tanítványainktól hallom azt, hogy
különbözõ iskolák hogyan reagálnak a drogra, és sok
helyen nem elutasító, hanem passzívan elviselik. Tehát nem tud a
pedagógus mit kezdeni azzal a helyzettel, hogy a gyerek drogosan
megy be az órára. Mint ahogy azzal sem tud mit kezdeni, hogy a
gyerekek isznak az órák között szünetekben, tehát néhány
iskolában egészen elborzasztó helyzet van.
- Egy valakirõl tudok, akinél felmerült ez
kérdésként. Pont akkor abban az idõben, amikor ez a
program az iskolában futott, a megelõzõ program, de
nem bizonyosodott be.
R.. - Mi történt? Szülõkkel, gyerekkel bárki beszélt
valakivel?
- Nem az én osztályomban volt, úgyhogy nem tudom konkrétan,
hogy mit tett az osztályfõnök, de én nem tudok arról,
hogy nagyon utánajárt volna a dolognak. Azt hiszem, hogy
nyolcadikos volt a fiú, és nyilván elment az iskolából, és
utána meg nem nyúltunk, hogy mi történik vele.
  
Gálusi Márta, az Egészségvirág Egyesület programvezetõje:
- A legnagyobb probléma a mai fiatalok számára, hogy
nincsenek hiteles személyek, akikkel beszélgetni tudnak. Elvileg
az édesanyjukkal és az édesapjukkal kellene, hogy
megbeszéljék a problémáikat. Ezt sajnos nagyon kevesen tudják
megtenni. Ezért aztán a tanárokra és az egészségnevelõkre
sok feladat hárul. Ha egy gyerek megérzi a beszéd fonalából,
hogy a felnõtt feléje forduló, és nem csak egy pillanatig
fordul feléje, hanem egy folyamatos segítségadásra számíthat
tõle, akkor képes teljes egészében megnyílni, képes aktívan
bekapcsolódni azokba a feladatokba, amit kínál számára a felnõtt,
megérzi belõle, hogy igen is az az alternatíva, hogy
tanulásvágya legyen, és derûs ember váljék belõle.
R.. - Járt szerte az országban más-más megyékben, ugye elõadásokat
tartani. Találkozik tehát pedagógusokkal. Hogy tapasztalja,
mennyire nyitottak õk egyáltalán a drogkérdésben, nem
söprik-e ahogy mondani szokták, szõnyeg alá a problémát?
Gálusi Márta: - Vannak olyanok, akik jól tájékozódtak
szakirodalomból, vannak, akik kevésbé. Egyben megegyeznek,
mindenkinek az a gondja, de hogyan közelítsenek a gyerekek
felé.
R.: - Milyenféle módszereket vehetnek igénybe, hogy a
gyerekek rájuk figyeljenek?
Gálusi Márta: - Az a tapasztalatom, hogy amikor egy-egy ilyen
tréninget elkezdünk, akkor a tanárok visszafogottak, és ahogy
haladunk elõre a tréning napjai sorában, egyre nyitottabbak
lesznek. Nemcsak abban mutatkozik meg, hogy a hozzászólásaik
gazdagabbak és intenzívebbek, hanem még a küllemük is
megváltozik. Az elsõ nap sokszor csapzottan, rohanva érkeznek,
a második nap már kevésbé, és az utolsó napra mindenki
igyekszik a legcsinosabb külsõjét mutatni. Mosolygós arcokat
látok az utolsó napon. Utána másnap azonnal szeretnék
kipróbálni az iskolában, és meg is teszik ezt.
R.: - Elõfordul-e az, hogy felhívja önt XY, hogy az én
iskolámban a diákokkal probléma van, hétvégén
kábítószereznek, nem tudom õket megközelíteni, mit tudtok ti
nekem tanácsolni, ti, az Egészségvirág Egyesület?
Gálusi Márta: - Már elõfordult többször is ilyen. Azt
tudjuk tanácsolni, hogy kapcsolódjanak be egy következõ
foglalkozásunkba, de ha távolabb esik a következõ
foglalkozás, akkor személyes beszélgetésnek kell következni.
Nem lehet hónapokat, heteket ilyen esetben várni. Minden létezõ
anyagunkat felajánlunk, és ha máshogy nem megy, akkor például
a saját iskolánkba is meghívhatjuk az illetõt, amire volt is
precedens. Arra is volt példa, hogy egy egészen kis faluba az
Alföld közepén, én Pécsett élek, tehát ez azért
különleges, meghívtak egy nyolcadik osztályos csoporthoz, hogy
vezessek nekik drogprevenciós tréninget, merthogy ez egy olyan
csintalan osztály. Azt hiszem, hogy többen megmenekültek egy
nagyon rossz sorstól, mert megerõsítést kaptak azok, akik még
nem voltak kipróbálók, akik pedig már nagyon közel voltak,
vagy már ki is próbálták például a marihuanás cigarettát,
azt hiszem, õk is idõben kaptak segítséget.
R.: - Az ön tanítványai között voltak olyanok, akik már
szerfüggõk voltak, viszont az önök segítségével sikerült
leszokniuk. Ez hogyan történt?
Gálusi Márta: - Kommunikációs gyakorlatokat szerveztem
például én az adott osztályban, ahol délutánonként ilyen
kiscsoportos beszélgetések voltak. Megnyílhattak a gyerek, és
elmondhattak bizalmas körben minden olyan gondjukat, ami
nyomasztotta õket. A másik megoldás pedig az volt, hogy én egy
ilyen nagy természetjáró vagyok, felajánlottam, hogy amikor
megyek, eljöhetnek velem, és éltek a lehetõséggel, és utána
már nem én ajánlottam fel hogy jöjjenek el velem, hanem
õk mondták, hogy szeretnének elmenni, és kísérjem el
õket. Ez egy rendkívül jó kapcsolat, mondhatnám, hogy baráti
kapcsolat ez ma már. Boldog családapa az illetõ, aki a
legrosszabb helyzetû volt annak idején.
R.: - Más segítségre nem is volt szüksége? Tehát önök
például nem ajánlják azt, hogy keressenek meg egy
drogambulanciát esetleg, vagy egy rehabilitációs intézményt,
ha már valaki komolyan szerfüggõ, és eldöntötte azt, hogy le
akar szokni?
Gálusi Márta: - Természetesen ha komolyan szerfüggõ
valaki, akkor szakember segítségére van szükség. De én azt
hiszem, hogy addig, amíg tanári ráhatással folyamatosan a napi
kapcsolattartással lehet segíteni, addig ezt az utat nem kell
választani. Ezt akkor kell választani, hogyha már nem tudunk
segíteni. Tehát ha úgy szembesülünk a problémával, hogy
már én kevés vagyok ehhez. A drogambulanciák pedig nagyon jó,
hogy léteznek. Én azt látom benne a problémának, hogy ezek
eseti történetek. A gyereknek a mindennapokban van szüksége
segítségre, ha kell, reggel 8-kor, ha kell, délután 2-kor, ha
kell egy óraközi szünetben, és ha kell, este. Tehát a
folyamatosság ebben a legalapvetõbb. Ha ez nincs, akkor siklanak
ki a gyerekek.
  
Oppe László, a Kópé Egyesület elnöke: - Nagyon
megtetszett a munka, amit a SOTE-n a kortárs kutatók kezdtek el
itt Magyarországon. Két orvostanhallgató egyetemista jött le
Pécsre, õk tartották 96-ban az elsõ AIDS-prevenciós
oktatásokat, és ezeket a témákat továbbfejlesztve dolgoztuk
ki a drog-, alkohol-, dohányzás-, stresszmegelõzés témákat.
A lényeg az, hogy a fiatalok szólnak a fiatalokhoz a fiatalok
nyelvén. És a kis jelszavunk is ilyen, hogy Oktass, hogy
óvhass. Tehát megpróbálunk a magunk útján, a magunk módján
a primer prevenció eszközeivel élve a fiatalokat megszólítani
ezekben a témákban, és elmondani nekik magyarul, a fiatalok
pörgõ nyelvén, hogy mirõl is van szó.
R.: - Hogy szerzik az aktivistáikat?
Oppe László: - Régebben nagyon nehéz volt. Most már elég,
hogyha az iskolába kimegy egy levél, az
igazgatóhoz, védõnõhöz, hogy lesz egy ilyen képzés, és
iskolánként 2-3 kortárs oktatót kérünk. Általában mindig
tizedikes, illetve másodikos középiskolás diákokat kérünk,
mert õk azok, akik már megfelelõ érettséggel rendelkeznek
ahhoz, hogy számíthassunk rájuk, ugye mert elõbb-utóbb
kiöregszik a kortárs oktatásból, mert az a lényeg, hogy a
kortársainak, tehát a hasonló korú a hasonló korúnak
beszélgessen, tartsa az órát.
R.: - Másodikos gyerekeket várnak, és õket kiképzik. Mire
képzik ki õket?
Oppe László: - AIDS-bõl, drogból, dohányzásból,
alkoholból és stresszbõl külön tartunk háromnapos
felkészítõ tréningeket. A harmadik nap végén egy szóbeli
és egy írásbeli vizsgával zárul a dolog. Aki megfelelt
azután párosával elmehet, és osztályfõnöki, biológiai,
lyukasórákon, s a többi tarthat órákat, és két-három hét
múlva tartunk egy ilyen esetmegbeszélést, szupervíziós
találkozót, ahol megbeszéljük azokat a problémákat, amelyek
menet közben felmerültek, kérdéseket, hogy sikerült, hogy nem
sikerült, s a többi.
R.: - Hogy tudnak segíteni azokon a gyerekeken, akik ezeken az
elõadásokon megkeresik a kortárs oktatókat, és kiderül, hogy
súlyosabb problémájuk van?
Oppe László: - Egyrészt a személyes hitelesség. A kortárs
oktató az nem drogozik. Õk tudnak mondani segítõ helyeket,
ahova el tudnak menni. Telefonszámokat, személyes kapcsolatokat
ki tudunk építeni ott. Baranya megye ilyen szempontból nagyon
jól ellátott.
R.: - Segítenek abban is, hogy szakemberhez kerüljön az
adott beteg?
Oppe László: - Így van. Tehát az egyesület elmegy, és
ellátogatunk különbözõ rehabilitációs otthonokba. A komlói
alapítvány, vagy a pécsi drogambulanciára, vagy meghívunk mi
is onnan elõadókat, illetve ott dolgozó szakembereket, és
személyes kontaktus alakul ki. Tehát egy telefonnal akkor
rögtön tudják, hogy ez a kortárs oktató küldte oda, mert
problémája van. És akkor tudja a kortárs kutató is
irányítani, hogy melyik rehabilitációs otthon, melyik terápia
felelne egy talán annak az emberkének. Nyilvánvaló, utána
már az emberke dönti el, hogy igénybe veszi-e vagy nem.
Minekünk nem a tanácsadás ilyen szempontból a feladatunk, azt
döntse el õ. Mi a lehetõségeket felajánljuk, és elmondjuk,
hogy melyik lehetõség hova vezet. A döntés mindig azé a
fiatalé, aki megkeres minket.
R.: - Hány aktivistájuk van?
Oppe László: - Egy olyan számot tudok mondani, hogy 980 fõt
képeztünk ki 96 óta eddig a régióban az öt témában. Hát
most jelenleg csak 200 körülire saccolom, akik most aktívan a
régióban dolgoznak.
R.: - Ezekkel az oktatókkal, kiképzett oktatókkal önök
tartják most a kapcsolatot?
Oppe László: - Igen, igen, igen. Havonta van a kortárs
kutató találkozó, ott várjuk és ott a helye.
R.: - Van köztük drogos?
Oppe László: - Jó a kérdés. Tehát mondom, legális
droghasználó van, tehát alkoholfogyasztó, cigarettafogyasztó
van. Én legális droghasználóról nem tudok.
R.: - De lehet, hogy van?
Oppe László: - Hát nézze, mi, akik ezzel foglalkozunk, fel
tudnánk ismerni, hogyha valaki úgy tartana órát, vagy úgy
jönne el egy találkozóra, akkor annak azért nyomai vannak,
tehát külsõ árulkodó nyomok vannak.
R.: - Eredményesnek tartja a tevékenységüket?
Oppe László: - Igen . Különben nem is végezném.
  
|