Vendég a háznál
2002. november. 22.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Anita neked már van két nagyobb gyermeked és most a
harmadikat várod és most jársz elõször kismama jógára. De
tornáztál elõtte, vagy a másik két gyerekkel ilyen kismama
tornára jártál?
- Hát kismama tornára, arra jártam, mert még kismama jóga
akkor nem volt, mert 14 meg 7 évesek a gyermekeim, de rendszeresen
sportoltam egyébként elõtte és most is kismama tornázom
mindennap. Ez a kismama jóga ez csak egy plusz felüdülés,
kikapcsolódás. Olvastam róla, hogy a baba, meg a mama között ez
egy olyan relaxációs, egy olyan kapcsolat, ami még bensõségesebbé
teszi a várandóságot és mivel a harmadik babámat várom és
úgy gondolom, hogy valószínû nem fogok már több gyermeket
vállalni, minden pillanatát, rezdületét élményszerûen
szeretném átélni és nagyon örülök, hogy most már van ilyen
lehetõség. Még ebben még nagyon kötöttek voltak, ezek
szigorúbbak voltak az elõírások. Most nagyon sok alternatív
megoldás van a várandóság alatt és én az egész
várandóságot szeretném élményként megélni.
R.: - És segít ebben, úgy érzed ez a jóga?
- Segít. Segít, igen. Van benne olyan meditációs gyakorlat,
ahol tényleg kapcsolatot lehet kialakítani a kisbabával. Nekem
néha sikerül, mert nem mindig, mert tényleg elég komoly
koncentrációt igényel, de úgy érzem, hogy a babának is jó ez.
Nem tudom, remélem, hogy a szülésben is segíteni fog. Két
nehéz szülésem volt, spontán szültem, de nagy fájdalommal,
tehát úgymond könnyû szülésnek mondta az orvos, én nem
találtam annak, mert õrületesen fájt és nagyon félek is most tõle.
Nincsenek illúzióim a szüléssel kapcsolatban. Talán ez a
meditáció a légzõgyakorlatok remélem, hogy könnyebbé teszik.
R.: - És amikor sikerül a babáddal így kapcsolatba lépni,
olyakor mi történik, mit érzel olyankor?
- Nagyon sokat mozog, szerencsére. Nekem az tetszik, amikor el
kell képzelni, hogy beszélünk hozzá meg megsimogatjuk. Ez ment a
legnehezebben az elején, de aztán elmentünk, az is ma divatos
ilyen látványos ultrahangra, ott láttam 18 hetes korában a
kisbabát és azóta úgy képzelem õt el, ahogy ott láttam a
méhemben és akkor úgy próbálok rágondolni és akkor valószínûnek
tartom, hogy õ ezt érzi, hogy akkor még jobban rákoncentrálok
és itt vagyunk együtt. Ezt a zenét, amit a jóga
aláfestéseként ugye adnak, ez is egyfajta különleges zene,
ezzel se mindennap találkozik az ember, általában a hétköznapi
zenét hallgatja, én legalábbis. Úgyhogy itt egy egész más
légkör, más dimenzióban vagyunk.
R.: - Gondolod, hogy a szülésnél is tudod majd használni
ennek a jógának néhány elemét?
- Bízom benne, mert mint mondtam én nagyon félek a szüléstõl,
tehát nem tudom, hogy az én fájdalomküszöböm túl alacsony-e,
de tényleg nagyon fájdalmasak a szülések. De a férjem velem
lesz, én nagyon bízom benne, hogy a 34. héttõl, ami itt a
szülésre felkészítõ jóga még könnyebbé fogja tenni azt,
hogy a szülés még jobban átéljük, még koncentráltabban
tudjunk arra figyelni, hogy tényleg a légzõgyakorlatok
segítsenek a gátizomtorna, az intimtorna amit itt még pluszban
kapunk. Én bízom benne, hogy könnyebbé teszi a szülést.
R.: - Elsõ gyermekedet várod, de annyi elõnyöd van, hogy már
hét éve jógázol. A rendes jógát és ezt a kismama jógát
összehasonlítva milyen különbségek vannak?
- Hát nekem teljesen furcsa volt ez az egész rendszer, merthogy
maga a jóga, legalábbis az az iskola, ahova én járok, az sokkal
statikusabb, sokkal inkább befeléforduló és hát tényleg
energiákra, csakrákra koncentrálunk, de a dinamikus részét
úgymond itt megkapom.
R.: - Te hanyadik hetes vagy?
- Huszonegy.
R.: - És mióta kezdted ezt a kismama jógát?
- Negyedik hét körülbelül, tehát végül is négy hete. Elõtte
otthon csináltam azt a reggeli egy óra, fél óra, másik jóga
iskolában, ahova járok, azokat az órákat.
R.: - És ez a hagyományosabb jóga, amit te csinálsz hét éve
az folytatható a kismamaság alatt is?
- Vannak bizonyos ászanák, amik tiltottak vannak bizonyos
technikák, amik tiltottak, de van néhány ászana, amit végig
lehet, így csoportosítani lehet van, amit az elsõ három
hónapban még szabad, aztán van, amit tehát így végig vannak
fokozatosan, hogy mi az amit el kell hagyni és mi az, amit végig
lehet csinálni.
R.: - Mi az, ami tilos, amit nem lehet?
- Hát elsõsorban a hasbehúzó gyakorlatok, tehát minden, ami
hasat terhelné, illetve azt a területet terhelné az tilos.
Energetikailag megbeszéltük, hogy minden, ami lábkeresztezõ,
tehát ami erõs lábkeresztezés, mert az lezár. Olvastam, hogy a
légzés visszatartás, illetve még a fordított tartások, de
nagyon sok ászana nagyon jól használható és segít a
tudatosság, ami nekem amúgy is nehezen megy a tudatosság
eléréséhez, a saját tested megismeréséhez a kettõtök
megismeréséhez.
R.: - És te is vágysz ilyenekre, hogy mondjuk könnyítse a
szülésedet, vagy segítse valamilyen módon?
- Én azt gondolom, hogy ez fog segíteni amellett, hogy én
nagyon félek, lehet, hogy azért, mert ez az elsõ, de hogy én azt
gondolom, hogy ez menni fog.
- Novák Julianna a Gordon iskola Szülõsulijának oktatója:
- Azt szoktuk mondani, próbáljanak meg minden olyan tényezõt
kiiktatni, ami váratlan esemény lehet. Tehát a lehetõ
legváratlanabb dologra is próbáljanak meg valamilyen választ
kitalálni. Ha a eset, ha b eset, ha c eset és akkor már nem
állnak úgy ott, hogy jaj, most mit is tegyek.
R.: - Ez egyébként elsõsorban a szülésre vonatkozik?
N.J.: - Elsõsorban a szülésre vonatkozik, hiszen a
várandóság idején még nincsen annyira éles helyzet, meg hát a
szülés után tudnak lenni éles helyzetek, de a szülést azt meg
kell oldani. Szóval az egyszer elindult, akkor annak be kell fejezõdni.
Felkészülni mindenképpen érdemes annál is inkább, mert a
mostani generációnak már semmiféle természetes tapasztalata
nincs és nem is nagyon lehet a szülésrõl, hiszen nemcsak az õ
anyáik, már a mi anyáink is a természetes tudástól alaposan
elzárva indultak neki a szülésnek, valahogy majd csak lesz
alapon. Én pedig azt gondolom, hogy ez egy nagyon-nagyon jelentõs
életeseménye nemcsak a párnak, hanem a babának is. És erre egy
olyan példát tudnék mondani, egy ismerõsöm, amikor az esküvõjére
készült, voltak szempontjai. Meg szerette volna megkomponálni ezt
az eseményt és fontos volt neki, hogy lépcsõn le lehessen
jönni. Na most nagyon kevés olyan házasságkötõ terem van, ahol
lépcsõn le lehet jönni, úgyhogy megkereste az a házasságkötõ
termet, ahol lépcsõn le tudott jönni, mert ott egy nagyon mókás
szertartást szeretett volna magának és ez sikerült is. Na most
azt gondolom, hogy ugyanígy a szülésre is föl lehet készülni,
de pontosan tudni kell, hogy nekem lépcsõre van szükségem vagy
labdára, vagy bordásfalra, vagy kádra, vagy akármire. Vagy
lehet, hogy arra nincsen szükségem, csak álljon a
rendelkezésemre és majd az adott pillanat eldönti, hogy melyiket
használom.
R.: - Ez egyfajta tudatosság.
N.J.: - Pontosan. Tehát hogy legyek kapcsolatban a mindenkori
érzéseimmel és szükségleteimmel.
R.: - Gondolom a babával is.
N.J.: - És a babával, hát ez egy nagyon fontos és sarkalatos
pont, de ez már nem a szülés környékén kell, hogy elkezdõdjön,
hanem még a várandóság idején. És az is nagyon fontos, hogy a
segítõ személyek, azok kik legyenek. Nem a hely az elsõsorban
számít, hanem a segítõ személyek személyisége és hogyan
tudok vele együttmûködni. Hogy nekem van egy tervem erre a
dologra. Tudom, hogy mit szeretnék, mit akarok elkerülni és akkor
az én tervemhez keresek szakembereket, akik ezt vállalják. Na
most hallottam olyat is, hogy valakinek a fejében megvolt az a
bizonyos terv, már így a szüléshez eléggé közel lévén és
az az orvos, akiben eddig megbízott, egyszerûen nem volt hajlandó
ezzel a tervvel elfogadni õt, illetve azt mondta, hogy hát ez így
nem fog mûködni.
R.: - Keresett egy másik orvost?
N.J.: - Hát kétségbeesett szegény, mert a bizalmát vesztette
ebben az emberben és hát eléggé kétségbeesett, hogy õ ennél
az embernél egyféleképpen szülhet, õ meg szeretne nagyon sok
alternatívát a kezében tartani mindenféle esetre. El tudja
fogadni ezt az egyfélét is, hogyha adott esetben erre kerül sor,
ez a császármetszés volt. De õ nem úgy szeretne elindulni,
merthogy neki semmi baja, hogy jön ahhoz egy orvos, hogy eldöntse
elõre, hogy császármetszéssel kell szülnie, tehát semmiféle
olyan indok nem volt ennél a mamánál, ezt így körbezongoráztuk
és ezt írásba se adta az orvos, hogy márpedig én
császármetszéssel vagyok csak hajlandó. Márpedig azt gondolom,
hogy a születés környékén az a legfontosabb, amit a pár
szeretne és amit gondol, hogy a gyerekének jó lehet és nem a
szakmai protokoll az elsõdleges, hanem az õ igényeik. És hát
itt lehet a partnerségen valamit alakítani, mert eddig egy
alá-fölérendeltségi viszony volt, egyfajta szülõ-gyerek
kapcsolat. Most pedig az lenne nagyon fontos, hogy a párok azt
tudatosítsák magukban, hogy õk felnõtt emberek és felnõtt
módon szeretnék megoldani ezt a nagyon is jelentõs életeseményt
és ehhez keresnek partnert.
R.: - Ugyanez a partnerkapcsolat folytatódik aztán hogyha a
szülés után megvan a baba a babával is. Erre hogy lehet
fölkészülni?
N.J.: - Hát az ismeretlenben való tapogatódzás, mert hogyha
valakinek nem volt még gyerekkel dolga a szülés elõtt, akkor
igen nehéz dolga van, nehezen fogja tudni ezt megvalósítani. Erre
is szoktuk biztatni a párokat, hogy ne a saját gyerekük legyen az
elsõ, akiket a kezükben fognak, hanem ismeretségi, baráti
körben, családi körben menjenek és próbálkozzanak csecsemõvel,
meg aztán nagyobb gyerekkel is. És hát a szülésnek az egyik
fele a szülésrõl szól, a másik pedig a szülõségrõl, mert
sajnos azt tapasztaljuk, hogy a párok, amíg nem jutnak túl a
szülés akadályain, addig nem nagyon tudnak figyelni ezekre a gondokra.
De azért valamit talán sikerül beléjük csöpögtetni és hát
nagyon sokan visszajeleznek, hogy de jó, hogy errõl is szó volt,
mert egy csomó mindennel hát bizony akkor szembesültek elõször
és egészen másképp képzelték, mint ahogy történt és milyen
jó, hogy volt a tarsolyukban valami muníció vagy eszköztár,
amit úgy be tudtak vetni az elsõ nehéz napokban legalábbis.
R.: - Ilyenkor eszükbe jut, hogyha a gyerek mondjuk öt órán
keresztül folyamatosan sír, hogy most valamit tenniük kell.
N.J.: - Merthogy nemcsak beszélgetünk dolgokról, hanem olyan
élményátadásra próbáljuk invitálni az érdeklõdõket, ami
nemcsak a verbalitást, hanem nagyon sok minden mást is
feltételez, tehát filmeket nézünk, mozgásos gyakorlataink
vannak, kommunikációs gyakorlataink, szerepcserével, próbáljunk
ilyen, olyan, amolyan helyzeteket és hát ezek az információk
nagyon jól beindítanak egy csomó olyan problémamegoldó
folyamatot, amit ott helyben a párok egymástól egymásból
tanulva, tapasztalva tudnak összeszedni és hát ez nagyon fontos,
hogy nem mi mondjuk meg, hogy hogyan kéne, vagy hogy lehet ezt jól
megoldani, hanem õk maguk hozzák ki magukból, illetve
egymásból.
  
- Az én kisgyerekem most már 2 éves, mi a párommal úgy
gondoltuk, hogy szükséges információkat begyûjteni, de
nemcsak tárgyi szinten, hanem nagyon fontos volt nekünk, hogy
bár a szüleink sok mindent ugye jól csináltak a
nevelésünkkel kapcsolatban, mert hát sikeres emberek vagyunk
és végzettségünk is magas szintû, de az érzelmek
iskolájához másképpen csinálták a dolgokat, hogy tanítottak
minket, mint ahogy mi gondoltuk. Tehát hiányosságokat
éreztünk.
R.: - Voltak rossz gyerekkori élményeitek mind a kettõtöknek?
Tehát neked is, meg a férjednek is?
- Nem feltétlenül konkrét egy-egy ilyen ügyre gondolok,
hanem összességében, mi jobban kimutatott szeretetet, több
elfogadást, esetenként több megmutatott korlátot, kicsit
másképp gondoltuk ezt és kerestünk olyan helyet vagy olyan
iskolát, ahol errõl beszélünk.
R.: - És miért nem volt elég, hogy ti ezt tudtátok és
akkor azt végig tudtátok nyilván magatokban gondolni, hogy
akkor mit kell majd nektek másképp csinálni. Vagy volt egy
gát?
- Hát az egy dolog, hogy az ember érez egy hiányt. Nem
nagyon tudja akkor még, akkor még csak valaminek a rossz voltát
tudja, de mi az, amihez kapcsolódhat, nyilván mások már
kitaposták ezt az utat, csak meg kell keresnem azt a forrást,
ahonnan merítkezhetek és így jutottunk el Szülõsuliba. Hát
nekünk úgymond váratlanul jött a baba, illetve kilenc
hónapunk volt arra, hogy erre kellõképpen felkészüljünk mind
a ketten. De úgy gondoltuk, hogy ez a kilenc hónap annyiban
rövid, hogy az elõzõ konzervatív nevelés gátjait levetkõzzük
és egy újfajta dolgot találjunk.
R.: - Akkor, amikor kiderült, hogy a baba már ott van a
pocakban, tehát hogy kismama vagy, akkor rögtön el is
döntöttétek a férjeddel, hogy akkor most nagyon fel kell
készülni nemcsak a szülésre, hanem arra is, hogy akkor milyen
szülõk leszünk.
- Hát igen, a lehetõségeinkhez képest a legjobbat akarja
mindenki a gyerekének és akkor így örülünk annak, hogy van
egy ilyen lehetõség. Kicsit a természetes szülés felé is
orientálja az embert, illetve a kórházban mi az, amit a
leginkább meg tudok valósítani. Sok minden csak a
kommunikáción múlik, hogy megmondjam azt, hogy én ezt vagy azt
szeretném és az orvos válaszol, hogy igen, erre van lehetõség.
De ha meg se mondom egyrészt elismerem az igényeimet
R.: - Ebben is tudod segíteni a segíteni a szülõsuli?
Tehát a saját igényeiddel kapcsolatban is.
- Feltétlenül. Tehát a mi környezetünkben nem nagyon
voltak olyan házaspárok, akiknek épp akkor gyerekük született
volna, tehát mi teljesen tiszta lappal indultunk és itt igen,
felismertük azt, hogy hiszen ez milyen jó lenne nekünk is,
egy-egy ötlet ottan másoktól elhangzott vagy mi az, amit
kérhetünk egy kórházban, ami megillet minket egy-egy
bánásmód.
R.: - Emlékszel, hogy akkor mi fogalmazódott meg benned,
tehát hogy mit szeretnél, tehát milyen szülést szeretnél?
- Nem tárgyi dolgokról gondolkodtam elsõsorban, hanem
mindenképpen érzetekrõl, tehát hogy belsõ folyamatnak
gondoltam, én magam mintegy vízesését tudtam elképzelni,
tehát ami kisegíti a gyereket, tehát ha én engedem, hogy
táguljon és engedem, hogy a dolgok a maguk útján folyjanak,
akkor nem lehet különösebb probléma. Alapvetõen nekem kell
segíteni a babát, ösztökélni arra, hogy õ maga is részt
vegyen a folyamatban és nekem segíteni az elõrejutását.
R.: - Ez így is történt?
- Igen. Ez így történt.
R.õ: - Tehát akkor ez azt jelenti, hogy addigra te már
nagyon jó viszonyban voltál a babával, aki ott volt a
pocakodban.
- Hát feltétlenül, kilenc hónap az mindenféleképpen egy
belsõ kommunikáció minden édesanyának gondolom, hogy
megbeszélje a gyerekével, hogy mikor, mi történik.
R.: - És sokat beszélgettetek kilenc hónap alatt? Tehát
egyáltalán mikor kezdtél vele elõször kommunikálni?
- Rögtön.
R.: - Mikor kiderült, hogy ott van és még gyakorlatilag egy
ilyen kis
- Hát a beszélgetés nem feltétlenül szavakra kell csak
gondolni, inkább gondolatokban, akár a zenében, tehát hogy
amikor feltettem egy mondjuk egy CD-t, akkor gondoltam arra, hogy
na vajon neki jó-e vagy nem. Hát késõbb, amikor már nagy volt
a pocakom, õ megmutatta, mert a rumbánál igen hát ezzel már
közelebb kerültünk egymáshoz és ahhoz, hogy az édesapja is
így viszonyult, hát ezt nem ilyen idilliképpen kell
elképzelni, de az apukáknak is fel kell készülni ez alatt a
kilenc hónap alatt, ha utána egy sírórívó csecsemõt kapnak
két hónapra, akkor azért jobb, ha van egy elõérzetük, vagy
egy elõképzettségük arra, hogy kit várunk és jobb az
elfogadás talán. Tehát amikor fogadtuk, tehát amikor
megszületett, akkor utána is beszéltünk és mondtuk, hogy úgy
vártuk, és na akkor köszöntöttük együtt a babát, hogy
mennyire örülünk neki, hogy itt van velünk. És utána ugye
két órát ott maradhatott velünk, együtt lehettünk egy kicsit
és nagyon jó volt és rögtön szopott, szóval ez is olyan
szenzációsnak tûnt nekem, hogy annyira tudják a gyerekek, hogy
mit kell csinálni és annyira jól mûködik az egész folyamat,
hogy nem kell nekünk bonyolítani.
R.: - Mikor gondolkodtál ezek után elõször azon, hogy akkor
na, hogyan tovább. Itt van egy pici baba és akkor most anyaként
kell mûködnöm. Hogy fog ez menni?
- Hát ez a felkészülés az már elõrevetíti azt, hogy
utána ez a dolog folytatódik.
R.: - Ez a felkészülés, aminek a Szülõsuli is a része
volt? Tehát ott már arra is készültetek, hogy majd milyen
szülõk lesztek?
- Feltétlenül, tehát ez is az az érzelmi felkészülés
volt és hát végig ez volt a mottó és a gondolat, hogy a
gyerekközpontú gondolat, tehát soha nem a gondozási mûvelet
volt a lényeg, hát persze az is történt közben, de mondjuk
nem ez a fõ irány, hanem az, hogy mindig az õ szükségleteit
figyelembe venni, hogy mit jelenthet egy-egy dolog. Hogy miért
sírhat. Hogy tudom a legjobban megoldani azt a helyzetet, vagy
akár a védõoltásoknál rögtön megszoptatni, ha igényli a
baba, hogy tudok ráhangolódni érzelmileg, gondolatilag arra,
hogy õ most mit érezhet. És miben tudom én legjobban
segíteni, akár örömében, hogyha elér egy játékot, amikor
már utána nyúl, hát ennek nagyon örülnek a babák. Mi az,
amivel még tudom segíteni, hogy még színesebb legyen. Nem
feltétlenül drága játékokra gondolok, ötletekre, hogy
mindenbõl lehet játékot csinálni, ami körülöttünk van, a
legegyszerûbb parfümös dobozból, eljátszik két órát azzal
a kék dobozzal. Ez számomra banálisan hangzik, de nagyon fontos
felismerés volt.
R.: - A Szülõsuli vezetett el eddig a felismerésig, vagy az
csak egy ilyen katalizátor volt, hogy elindított valamit és
utána az a dolog mûködött benned?
- Hát úgy érzem, hogy a szemléletmód, hogy tehát hogy a
gyereket nem az, hogy hányszor van fölmosva egy konyha, hát az
is nagyon fontos, hogy rend legyen körülöttünk, de hogy a
kapcsolat mindig az, ami fontosabb. Tehát ha szüksége van a
gyereknek, mert sír, akkor leteszem a mosogatni valót és nem az
az elsõdleges. És hát késõbb a Gordon iskolával kapcsolat,
hát amikor a gyerek föláll és úgymond átvette a hatalmat,
akkor
R.: - a lakásban
- a lakásban is, de minálunk sose volt ez a járóka
módszer, hanem azért inkább elkerítettünk egy-egy nagyobb
területet neki, de amikor már úgy gondolta, hogy ezek a
korlátok is szûkösek és hogy lehet az, hogy más területre
nem mehet és hát az akaratát még inkább kifejezte, akkor egy
kicsit úgy pánikba estünk, akkor hogyan tovább? Mert hát
azért nekünk is vannak szükségleteink, mint szülõknek.
R.: - Gyakorlatilag két igény konfrontálódik, de nagyon erõsen.
- Igen, mert eddig úgy voltam vele, hogy nullától egy évig
minden, ahogy neki jó, de hát szóval közben én is egy ember
vagyok. Szóval nem mártírnak kell lenni, hanem a mi
igényeinket is valahogy kielégíteni.
R.: - Különben türelmetlen vagy és nyilván nem fogsz tudni
vele sem úgy viselkedni, ahogy azt õ szeretné.
R.: - Igen, tehát csak boldog anyukának tud boldog gyereke
lenni. Tehát attól nem lesz boldog, ha én mindent körülötte
maximálisan megcsinálok, de én közben dúlok-fúlok
mérgemben, hogy már erre se jutott idõ vagy arra se.
Tehát, hogy ezt optimálisan. És amikor ezt úgy felismeri az
ember, hogy igen nekem jogom van azért két órát a nagymamára
bízni és akárcsak egyedül egy kirakatot megnézni.
R.: - Nincs lelkiismeret furdalásod.
- Igen, hogy közben ne legyen lelkiismeret furdalásom, mert
ez az én igényem és ha boldogan megyek haza utána sokkal
jobban tudok játszani, mintha összeszorított foggal még
valamit megcsináltam volna. Ez egyszerû dolognak tûnik, de
sokszor ezeken is múlnak hangulatok és ez is segít, például a
klub is, hogy a lelkiismeret furdalásból egy kicsit lejjebb adni
és akkor igen, ezeket a szükségleteket összeegyeztetni.
R.: - Amikor otthon vagy és egy következõ ilyen
találkozóra jössz, akkor úgy megfogalmazod magadban, hogy mik
azok, amik fölmerültek vagy akár le is írod, amit meg kell
beszélni a többiekkel?
- Hát szinte így együtt élünk, jönnek a történetek,
nagyon hasonló korú gyerekek, tehát tudjuk egymást bíztatni
is, hogy ez úgy abba fog maradni egy-egy idõszak vagy korszak,
amit hát elsõbabás anyukák lévén hát mi nem nagyon tudunk
honnan merítkezni. Ezért kell ez a klub.
R.: - Szoktatok vitatkozni, hogy akkor most mit, hogyan kellene
csinálni vagy lehet, hogy nem pont egyformán gondolkodtok egy
helyzet megoldásában.
- Hát itt nemcsak a helyzet megoldása, hanem hogy arról
beszélünk sokat, hogy mi hogy érezzük magunkat ebben a
helyzetben, mi az, amit figyelembe kell venni vagy mennyire fontos
a környezetünket, tehát a társadalmat figyelembe venni vagy
ott megint a kapcsolat a fontos, az a fontos, hogy elhallgattassam
a gyereket, ha bõg, vagy hogy megtudjam azt, hogy mi miatt
sír.
R.: - Mire jutottatok?
- Hát azt kell megtudni, hogy a gyerek miért sír. Tehát nem
feltétlenül az a lényeg, hogy csönd legyen a buszon így vagy
úgy, hanem azt, hogy mi az, ami belõle kiváltotta ezt az
érzést, illetve mivel tudom jobbá tenni most a várakozást
vagy a közlekedési idõ tartamát. Tehát erre is ötleteket
tudunk egymásnak adni.
R.: - Van esetleg olyan emléked most a közelmúltból, mert
most már õ nagyobbacska, ugye 2 éves, tehát nyilván
játszótérre azért szoktatok menni, olyan konfliktus volt, ami
a ti kapcsolatotokban is megjelent, meg mondjuk egy más
gyerek-anya kapcsolatában is megjelent. És szemmel látható
volt a különbség, ahogyan azt megoldottátok.
- Talán olyasmi, hogyha elvesz egy játékot, hát mondjuk mi
Máltai játszótérre szoktunk menni, ahol közös játékok
vannak, tehát tudja azt, illetve mondom is neki, hogy meg lehet
beszélni, hogy éppen ki használja, tehát itt ugye a
birtokviszonyok másképp alakulnak, mintha mi viszünk játékot
valahova. És szoktam hagyni, próbálja megoldani azért a
konfliktusát egy másik gyerekkel vagy biztatni arra, hogy mondja
el a másiknak, hogy szüksége van erre. Tehát hogy hogy
kommunikálok akkor, ha szükségem van, nemcsak üvöltök, hanem
elmondom, hogy kérem azt a játékot. Hát õ most már tud
beszélni, tehát ez így könnyebb, illetve nem feltétlenül
kell õket rögtön szétválasztani, mert azzal nem biztos, hogy
meg van oldva a konfliktus.
R.: - Ezt tapasztalod, hogy más szülõk ezt csinálják?
Tehát hogy ez az egyik különbség?
- Igen, igen. Tehát én se hagyom, hogy megüssön vagy
bántson másokat, de kicsit arra figyelek, hogy kell neki az a
játék, mi az, amivel meg tud állapodni a másik gyerekkel.
Tehát több kommunikációt kellene tanulnunk ez ügyben, illetve
hogy jobban odafigyelni arra, hogy a gyerekek mit szeretnének.
Van, amikor egymás közt is el tudják rendezni a konfliktusaikat
és hagyni kell õket egy kicsit tapasztalni.
R.: - És te és a férjed úgy elégedettek vagytok
magatokkal, hogy mint szülõk jól tudtok mûködni?
- Hát elégedettek nem vagyunk, de igyekszünk tanulni, minél
többet kell gyakorolni valamit úgy gondolom és annál jobb
lesz, mert újabb és újabb helyzetek jönnek, amiben ha jó
szemlélet van és hát ezt a szemléletet valahogy a gyakorlatban
is minél egyszerûbben át tudjuk ültetni, akkor leszünk
elégedettek, illetve ez egy elég rögös út azt hiszem, tehát
a konzervatív nevelés, az sok tiltásával helyzetben lehet,
hogy gyorsabban megoldja, de mi hosszú távra próbálunk
gondolkodni. Tehát nekünk a visszajelzés majd 10-20 év múlva
fog megjönni, hogy jól, elégedett lelkületû gyerekünk nevelõdött
vagy élt közöttünk.
  
|