- Hát jó kell lenni, ha kipakolok egy játékot, akkor azt
pakoljam vissza. Meg még olyanokat, hogy amikor vécén vagyok,
akkor utána húzzam le, próbáljam megtörölni magamnak a
fenekem, meg ilyenek.
R.: - Fõzésben, takarításban szoktál segíteni anyunak?
- Takarításban igen.
R.: - Ezt õ kéri?
- Nem. Én magam szeretném megtanulni, amikor felnövök, akkor
már jó legyen, ha nincs ott a feleségem, akkor én is tudjam
egyedül megcsinálni.
R.: - Anyának amikor segítesz a takarításban, nem szokta azt
mondani, hogy Máté menjél arrébb, most nem tudok úgy söpörni,
porszívózni?
- Néha szokta ezt mondani. Akkor én elmegyek és akkor játszom
valamivel.
R.: - Apának, anyának milyen feladatai vannak a családban? Mit
kell nekik csinálni? Mi az, amit te szeretnél tõlük?
- Például ebédben mindig paradicsomlevest, meg milánóit fõz,
mert azt nagyon szeretem.
R.: - Van, hogy anya olyat fõz, amit nem szeretsz?
- Hát ritkán.
R.: - Anyának, apának mi a feladata a családotokban?
- Például ha ebéd van, akkor anya fõz, apa kihozza a
tányérokat, vagy mi.
R.: - És még ebéden kívül mit csinálnak a szüleid
például reggel, napközben, amit nekik meg kell csinálni?
- Hát felöltöznek, gyorsan megreggeliznek, aztán puszi,
puszi, és aztán beülnek a kocsiba és elmennek.
R.: - És mi az, amit veletek kell hogy megcsináljanak?
- Ha lusta vagyok, akkor felöltöztetik rám a ruhát.
R.: - Még így segítenek egy ilyen nagy fiúnak?
- Tegnap még segítettek, de ma már magam egyedül csináltam.
De egyébként mindig én csinálom.
R.: - A ti családotokban mindenkinek van dolga, mindenkinek van
feladata?
- Igen.
R.: - A tiéd micsoda?
- Az, hogy mondjuk ha valamilyen feladatlap van, és a mami elsõsöket
tanít, akkor én azt a feladatlapot meg tudom csinálni.
R.: - Én nemcsak feladatlapra gondoltam, hanem olyan dolgokra,
amit neked meg kell csinálni. Például elpakolni a játékot, vagy
részt venni valamilyen takarításban. Ilyenekbõl mit kell neked
megcsinálni, mi az, amit kér tõled apa vagy anya?
- Az, hogy megterítsek az asztalon.
R.: - És te ezt mindig megcsinálod?
- Hát a Csabival meg szoktam mindig.
R.: - És hogyha elmarad, akkor mit szólnak anyáék?
- Akkor az apu megcsinálja, ha otthon van.
R.: - Még mi az, amit elvárnak tõled a szüleid, amit meg kell
csinálni?
- Mondjuk az, hogyha nagy rumlit csinálok, akkor egyedül
pakoljam el, a testvérem pedig ne segítsen.
R.: - És miért csinálod meg?
- Azért, mert meg szeretném rendesen tanulni, hogy hogy kell
összepakolni a dolgokat.
R.: - Anyának, apának mi a feladata a ti családotokban? Nekik
mit kell megcsinálni?
- Apunak hogyha a maminak valami baja van és otthon van a papi,
akkor segítenek mindenben, amit kér a mami. Anyának az a dolga a
családban, hogy tanít iskolásokat.
R.: - Azt az iskolában csinálja. Otthon mit csinál?
- Otthon megcsinálja a vacsorát, meg végzi a dolgát otthon
is, hogy mibõl jók a gyerekek.
R.: - Mindenki elvégzi otthon a feladatát, vagy néha
elmaradnak a dolgok?
- Hát néha elmaradnak a dolgok.
R.: - Mi marad el?
- Ha az apu vásárol valamit, akkor elfelejti, hogy mit kell, ha
nem írjuk fel egy listára.
R.: - Anya ilyenkor mit szól?
- Akkor szokott kiabálni.
R.: - És apa?
- Apa pedig megnyugtatja.
R.: - És mi az, amit anya el szokott felejteni?
- Ha valamit elfelejt és nem szól apának, hogy írja fel a
listára és késõbb jut eszébe, akkor megint azt csinálja, amit
amikor a papa felejti el a dolgokat.
R.: - Mármint mit csinál?
- Kiabál.
R.: - Azért is anya kiabál, amikor anya felejti el a dolgokat?
- Igen.
R.: - És amikor ti nem csináltok meg valamit, akkor anya, apa
mit szól hozzá?
- Akkor azt szokták mondani, hogy nem kapunk enni, a papi ezt
szokta mondani, de a mami nyugtatja meg ilyenkor a papit.
R.: - És tényleg volt már olyan, hogy nem kaptatok enni, mert
valamit elfelejtettetek megcsinálni?
- Nem, olyan még nem volt.
R.: - Mindenkinek megvan a feladata, be van osztva, hogy anya,
apa és te ezt meg ezt csinálod? Hogy van ez?
- Hát mindenkinek elõször is le kell húzni, ha pisilt a
vécét, amikor megkérnek, akkor ki kellene kapcsolni a
számítógépet, akkor mást nem annyira szoktam.
R.: - Mi az, ami csak a te feladatod a családodban?
- Például ha nem akarják az esti kakaót megcsinálni, akkor
meg szoktam én csinálni.
R.: - Érzed azt, hogy anya meg apa elvár tõled valamit, hogy
ezt meg azt meg kell csinálnod?
- Hát meg kell érteni.
R.: - Miért?
- Azért, mert ha nagyon sokáig várok, hogy nem csinálom meg,
akkor egyszerûen behangosulnak.
R.: - És miért hangosulnak be?
- Azért, mert már elfogyott a türelmük.
R.: - Te mit vársz el a szüleidtõl?
- Hogy minél hamarabb bekapcsoljam, vagy bekapcsoljak valamit,
vagy elintézzek valamit.
R.: - Én arra gondoltam, hogy apának, anyának mit kell
csinálni a családban? Mi az, ami nagyon fontos, amit ha nem
csinálnának meg, akkor neked rossz lenne?
- Hát egyelõre semmit.
R.: - Anya akkor nem takarít, nem fõz?
- Van egy takarítónõnk, az csinálja akkor a takarítást, de
anya minden nap legalább egyszer fõz vagy vasal.
R.: - Akkor azt neki kell megcsinálni, ugye, azt nem te
csinálod, meg nem apa?
- Nem, a vasaló az forró, az a legegyszerûbb, hogy anyának
nem kell mosogatni, mert van mosogatógép.
R.: - Mindenki tudja, hogy mi a dolga a családban?
- Igen. Van egy beosztás, hogy az ajtóra ki van téve, vagyis
egy parafa táblára, és akkor arra ki van téve, és arról
tudjuk, hogy ki mit csinál, meg hol mit, és bele van írva, hogy
Bali, akkor oda mellé, hogy mi a dolgom, apa, oda mellé, hogy mi a
dolga, anya, oda mellé, hogy mi a dolga.
R.: - A Bali rubrikánál, tehát tenálad mi van felírva?
- Például az, hogy kapcsoljam ki mindig a számítógépet,
húzzam le a vécét, az mindenkinek oda van írva, kivéve
anyának, mert mi el szoktuk felejteni apával, és akkor például
mindig hogy kivegyem a kazettát, ha videót nézek.
R.: - És ezt a beosztás nélkül nem tanulnátok meg?
- Anélkül nem, de viszont már egy év múlva szerintem igen.
R.: - Ezen a beosztási lapon kinek van a legtöbb feladata?
- Szerintem anyának, mert neki is meg kell tanulni, hogy ha
számítógépezik, a játékot ikszelje már ki, mert én sem
szoktam kiikszelni, amíg meg nem tanulja anya.



- A fiam, aki ötéves, mondjuk az õ feladata lenne az,
hogy a saját szobájukban rendet rakjon, ami nagyon nehezen
valósul meg, és igazából akkor mûködik, hogyha én is
segítek neki, de azt soha nem hagyom, hogy csak én egyedül
rakjam a rendet.
R.: - És ezt meg lehet valósítani, hogy õ is segítsen?
- Azt elég nehezen és elég következetesen, de valamilyen
formában meg lehet valósítani, de az úgy megy, hogy bemegyünk
a szobába és konkrétan kiadom azt a feladatot, hogy te most ezt
a kosarat fogod, én addig a másik kosarat fogom, te most ezt
válogatod ki, én meg azt, de mindenképpen igényli azt, hogy
én is ott legyek, mert egyedül talán át sem látja, hogy mit
hova kellene, vagy egy kicsit irányításra szorul még.
R.: - Nehéz megküzdeni ezekkel a feladatokkal a fiának?
Elfogadja ezeket a feladatokat?
- Nehéz megküzdeni vele, mert nagyon sokszor megpróbálja
elodázni, tehát hogy majd késõbb, vagy most nem, vagy most
inkább az anya, vagy ezt nem is én borítottam ki, úgyhogy
inkább õ mégsem, szóval elég nehéz, és csak nagy
következetességgel lehet elérni, hogy legalább ez mûködjön,
hogy együtt elpakoljunk valamilyen szinten.
R.: - Milyen feladatok hárulnak még a gyerekeire?
- A fiam ugye most már ötéves, kezd önállósodni, tehát a
reggeli készülõdés az abszolút önállóan kell, hogy
végbemenjen, de meg is teszi. Otthon talán az, hogy
megpróbáljuk a vacsorát együtt elõkészíteni, tehát hogy
megbeszéljük, hogy mit eszünk, akkor hogy mi kell ahhoz a hûtõszekrénybõl,
amit elér, azt kiveheti, de ez, azt hiszem, nem feladat, hanem
inkább még az õ kedvére való játék, hogy õ egyáltalán
benyúlhat a hûtõszekrénybe.
R.: - És õ ezt mindennap szívesen vállalja?
- Igen, igen, fõleg hogyha körülnézhet, hogy egyáltalán
mi van a hûtõszekrényben, hogy mit lehet ebbõl kihozni. Az
evés utáni elpakolás az megint nem egy egyszerû feladat, mert
nagyon sokszor csak otthagyja a tányérját, otthagyja a poharat,
tehát külön figyelmeztetni kell arra, hogy hozza be maga után,
vagy hogy ne pattanjon fel az asztal mellõl, hogyha még a
többiek esznek.
R.: - Van magukban olyan, hogy elvárnának még több mindent
a fiuktól, de azt nem teljesíti? Vagy az nem is baj?
- Lehet, hogy nem várunk el tõle elég sok mindent még,
tehát biztosan több önálló dolgot meg lehetne tenni, csak
valahogy én is úgy vagyok vele, hogy nem is gondolom végig, és
automatikusan megcsinálom azokat a dolgokat, amiket esetleg õ
már meg tud csinálni.
R.: - Szokott néha haragudni rá, hogy hú, ezt úgy szerettem
volna, hogy megteszi, vagy annyiszor megkértem már, hogy csinálja
meg, és még mindig nem?
- Igen, igen. Tehát fõleg mondjuk fõleg az elpakolás terén
van, mert amikor rend van a szobában, azt egy perc alatt szét
tudják dobni, és amikor este fürdés elõtt kérem õket, hogy
rakjuk el, akkor õk még mindig játszani szeretnének, akkor
inkább még mindig elõvesznek valami mást. Egy ideig szépen
kérjük, meg csúnyábban kérjük, picit emeltebb hangon
kérjük, aztán azért akkor mûködni szokott, de hogyha
másképp nem megy, akkor fogom a kezét, beviszem a szobájába
és nagyon konkrétan közlöm vele, hogy mit csináljon meg, és
vagy a fürdésidõbõl lehet lecsippenteni, mert együtt fürdik
a két gyereke, és õk ezt nagyon szeretik, egy jó 20-25
percet elvannak játékkal a fürdõkádban, akkor beígérem,
hogy ma csak zuhanyzás lesz 2 perc alatt, mert az az idõ elmegy
a játékpakolásra, de olyan is elõfordul, hogy ha még
fürdésig sem pakoltak össze, akkor bizony a meseolvasás egy
része helyett kell elrakni a játékokat, és akkor a három mese
helyett csak egyre van idõ.
R.: - Tisztában van azzal a fia, hogy némi kötelezettsége
van a szüleivel szemben a családban?
- Igen, ezzel teljesen tisztában van. Csak próbálkozik
azzal, hogy meddig lehet elmenni, hogy még a szülõ elfogadja,
hogy ezt nem csinálja meg, de õ addig a határig azért elmegy
mindig. Tehát nagyon megvárja, hogy mi az, amit most nagyon
muszáj megcsinálnia, mert akkor már botrányok lesznek.
R.: - És miért engedik el addig a határig?
- Talán kényelembõl, vagy idõhiányból, nem tudom. Azért,
mert sokszor elfogy a türelmem attól is, hogy leültetem már
magammal szemben, hogy nézzen a szemembe, addig, amíg mondom
neki azt, hogy mit kellene csinálni, de ha ezt sem teszem meg,
akkor egyszerûen a mondatom közepén õ egész mással elkezd
foglalkozni, és nem is figyel arra, hogy én mit szeretnék. Van
olyan, hogy visszamondatom vele, hogy én mit mondtam, de még az
sem mindig hatásos. Tehát nagyon, nagyon közel kell vinni a
feladathoz ahhoz, hogy el is végezze azt a feladatot. Ez egy
elég nagy probléma nálunk, én azt hiszem.
R.: - És hogy lehetne ezt orvosolni?
- Nem tudom, mert különben orvosolnám. Én is már tegnap
este azt a kérdést tettem fel, hogy hogy lehetne, hogy egy
kicsikét szófogadóbb legyen a gyerekem. Úgy tûnik
egyébként, hogy mindenkinek szót fogad, csak nekem nem, illetve
otthon nem, a páromnak sem mindig. Komoly harcok vannak azért,
hogy elérjük a mi akaratunkat, vagy hát az, ami az õ
kötelezettsége lenne, és én is gondolkodom, hogy miért van
az, hogy a nagyapjának szót fogad, hogy a szomszédnak szót
fogad, hogy a nagynénjének szót fogad, csak velem
próbálkozik, hogy meddig mehet, és próbálja a határait
tágítani.
Lázár Ervin: Szamárfül
Akinek még soha sem tûnt el fél pár zoknija, az akár bele
se kezdjen mûvem olvasásába, mert akkor nem abba az
embercsoportba tartozik, ahová én és a családom, és számára
ez a rendkívül súlyos problémakör nem létezik. Nálunk
bizony el-eltûnnek a fél pár zoknik. Ott áll valamelyikünk a
szoba közepén és vadul lobogtat egy zoknit: Hol a párja? Hol a
párja? - kiáltozza kétségbeesetten, és persze hiába, a
másik zokni nincs se égen, se földön. Pedig átkutatunk,
feltúrunk mindent, olyan helyeket is, ahol egy jólnevelt fél
pár zokninak semmi keresnivalója. De nincs és nincs. Lássuk
be, van valami misztikus a dologban, mert elõfordulnak más
váratlan eltûnések is a lakásban. Eltûnik egy konzervnyitó,
egy könyv, egy olló, ne adj' isten egy fél pár cipõ, de ezek
mindig megkerülnek. A fél pár zoknik soha. Próbáltam rá
racionális magyarázatot keresni, de hiába, beletörött a
bicskám. Ám örömmel jelenthetem, vagy inkább búbánattal,
hogy tegnap megoldódott a titokzatos fél pár zokni eltûnések
rejtélye. A lányom tankönyvével kezdõdött, amit döbbenten
és porig sújtva tartottam a kezemben. Rémes, mondtam, ha ezt
Gutenberg elõre tudja, soha ki nem találta volna a
könyvnyomtatást. A lányomnak is megvan a magához való esze.
Azt kérdezte: Ki az a Gutenberg? Most ne gutenbergezz, - mondtam
mérgesen, - hanem ezekrõl az iszonytató, rémületes,
gyalázatos szamárfülekrõl beszélj! Hogy bánsz te a
könyveiddel? Ilyenkor az a módszere, hogy megsértõdik: Te
kezdted a gutenbergezést, - mondta megbicsakló hangon, kikapta a
kezembõl a szamárfüles könyvet, és sírós képpel átvonult
a másik szobába. Bennem meg viaskodott a fel-fellobbanó
következetesség a lelkiismeret furdalással, egyszóval maga a
pedagógia csõdje voltam, miközben gyerekkori tankönyveimet
próbáltam magam elé idézni. Így telt el egy jó félóra.
Akkor nyílt az ajtó, és belépett a lányom. Szemrehányóan
rám nézett: Te ugye azt képzeled, hogy ezeket a szamárfüleket
én csináltam? Miért, talán a padszomszédod csinálta, vagy
netalántán kötelezõ az iskolában a szamárfül? Külön
szamárfülezõ óráitok is vannak? Most ne viccelj, fontosat
akarok mondani. Közelebb hajolt: Nem hallottál még soha sem
éjszaka surrogást, meg motoszkálást? Dehogynem. Na és? Tudod,
ki surran és motoszkál? Ki? Hát a szamárfülezõ manó.
Bebújik szépen a kulcslyukon és hipp-hopp már szamárfülez
is. Tegnapelõtt is itt járt a harmadik emeleten. Ha nem hiszed
el, nézd meg a szomszéd gyerekek füzeteit meg könyveit! Már a
nyelvemen volt, hogy akkor az én könyveimet miért nem
szamárfülezi ki ez a fránya manó, amikor megvilágosodott az
agyam. Te! - suttogtam. Lehetséges, hogy ez a te szamárfülezõ
manód hordja el a fél pár zoknijainkat is? Hát persze! -
mondta felcsillanó szemmel. Nem tudtad? Csak azt nem értem, mire
jó neki a fél pár zokni. Mert fél lába van. - világosított
fel a lányom, aztán mélyen elgondolkodott, és helyesbített:
Azaz hogy nem fél lába, hanem egy. Fél lába akkor volna, ha
valaha kettõ lett volna neki, de soha sem volt, így született.
Ez egy egylábú manó. Úgy ugrál, mint a kenguru, és szükség
esetén repülni is tud. És szamárfülez, meg lopkodja a fél
pár zoknikat. Bizony, a múltkor kitördelte az összes ceruzám
hegyét. Te! - mondom ijedten. - Ma reggel találtam az arcomon
egy új ráncot. Ide nézz, itt! Lehet, hogy ezt is a te egylábú
manód véste ide? Lehet, mondta kissé elbizonytalanodva. -
Ráncvésést is csinál. Meg hajfestést. Beoson, és õsz
szálakat bûvöl az ember hajába. Meglazítja a fogakat,
tompítja a látást, kis szúró fájdalmakat cseppent a térdbe,
derékba, a homlok mögé, hideg ujjakkal matat a szív körül.
Szamárfül. Ott benn az agyban is. Aj, haj, - sóhajtottam, -
elég rettenetes manót találtál ki. Én kitaláltam? De hiszen
nem találtam ki, kérdezd meg akárkitõl. Hát akkor most
megkérdezem: Önökhöz is jár ez az egylábú manó,
Szamárfüle?



- Most bõvítettük a házat, és én kaptam külön szobát.
Addig a testvéreimmel laktunk egy szobában hárman.
R.: - És az milyen volt?
- Hát az azért kellemetlenebb volt, mert zavartuk egymást
olyan szempontból, hogy néha külön-külön feküdtünk le,
vagy elalvásban zavartuk egymást, felkelésben, hogy aki
korábban kelt fel, az esetleg felkeltette a másikat. Együtt
voltak a holmijaink is.
R.: - Amikor bejöttünk ide a szobádba, akkor apukád rád
szólt, hogy pakold le a székrõl a ruhákat. Rendet tartasz a
szobádban, vagy olyan teenager rendetlenség van?
- Egy-két hetente rendet szoktam csinálni, de attól pár
napon belül ismét rendetlenség van.
R.: - Például most rend van vagy rendetlenség?
- Hát most inkább rendetlenség van. A székemen ruhák
vannak, asztalon is elég nagy a felfordulás. A polcokon is
vannak olyan dolgok, amiket nem ott kéne tárolnom.
R.: - Miért van rendetlenség? Azért, mert nem férsz el,
vagy azért, mert nincs kedved állandóan elpakolni magad után?
- Nincs kedvem állandóan elpakolni. Tankönyveim is
szanaszét vannak, és akkor mindennap másik tankönyv, és
külön polcon tartom õket elvileg, de nem mindennap szoktam
visszatenni az éppen használaton kívülieket.
R.: - Hát igen, itt néhány füzet van, meg könyvek vannak
az ágyon, ahol ülünk, akkor van itt az ágyon ruha, dzseki,
néhány táska a földön. Gondolom, még a reggeli
kávéspoharad is itt van. Anyu mit szól ehhez?
- Nem örül neki, de idõnként rendet csinálok, akkor rend
van.
R.: - És õ, õ sose csinál rendet?
- Hát õ nem annyira szokott már itt rendet csinálni,
nem annyira ér rá. A testvéreim után is kell rendeznie a
dolgokat, mert õk azért önállóan nem annyira szokták
megcsinálni.
R.: - Tehát a testvéreid szobájában rendet rak, a tiedben
már nem?
- Náluk sem rak úgy rendet, csak a ruháikat rendezi fõleg.
Azokat én már el szoktam rendezni. Csak általában egy-két
hét alatt.
R.: - És te hogy szereted jobban a szobádat, hogyha kupi van,
vagy amikor rend van?
- Hát szeretem, hogyha rend van, csak rendet rakni nem annyira
szeretek.
R.: - Jó volna, hogyha anyu néha titokban rendet rakna?
- Jobban szeretem saját magam rendezni a dolgaimat. Na jó,
lehetne gyakrabban, de kedvem, meg idõm sincs annyira rá.
R.: - Azért nem olyan nagyon nagy ez a szoba. Van benne egy
ágy, egy íróasztal, három szekrény és ennyi. Elég ez neked?
- Hát elférek benne, jól érzem magam itt. Elférnek a
lomjaim még. Van egy ilyen kisebb hifi, amin tudok zenét
hallgatni.
R.: - A falak viszont teljesen üresek, úgy látom. Nem lehet
képet rakni a falra?
- A szüleim eléggé ellenzik, hogyha különbözõ
posztereket szeretnék kirakni. Focistákról szeretnék, zenei
személyekrõl.
R.: - És ilyen szófogadó vagy, hogy akkor nem is teszel?
- Hát nem nagyon szeretek velük annyit vitázni, akkor elég
hosszadalmas viták alakulnak ki, hogyha ilyet szeretnék
csinálni.
R.: - A régi szobátokban, a közös szobában sem lehetett
semmi a falon?
- Hát ott volt egy-két kép, de olyan leginkább ilyen
iskolai, festmények, amiket még kis koromban csináltam,
általános iskolában, meg ehhez hasonlók.
R.: - Biztos vagyok benne, hogy nem ti raktátok ki, hanem anyu
vagy apu.
- Igen.
R.: - Ugye a kishúgod még most is kicsi, csak negyedikes. Õ
nem firkált soha a falra?
- Egyszer-kétszer elõfordult, hogy egy-két tollvonás volt a
falon, de más nem volt.
- Csak annyit szeretnék elmondani, hogy nálunk a gyerekszoba
úgy lett kialakítva, hát három gyerek van, de hát ugye nem
hármat tervez rögtön az ember, hanem úgy szépen sorban
jöttek. Olyan fehérre le volt festve a fal, és az én gyerekeim
hát most is amíg ilyen kicsik, nyugodtan bent az õ szobájukban
alkothatnak a falra bármit.
R.: - A falra is, aztán mindig újrafestik?
- Nem festem újra. Egyszer volt, hogy raktam fel, vettem ilyen
fehér tapétát, azt a teljesen egyszerû fehér tapétát, és
abból csíkokat felragtapaszoztam a falra, akkor arra rajzoltak,
akkor levettem, akkor raktunk fel újat, vagy ragasztunk ki
mindenféle ilyen gyerek kicsi képeket, amit õk akarnak.
Teljesen azt csinálnak a szobájukban, amit akarnak. Egyetlen az
új emeletes ágy az, amit már nem firkálhatnak és nem
ragasztgathatnak össze.
R.: - És betartják, ugye?
- Igen, és ez teljesen, szóval meg lehet velük beszélni,
hogy ha van egy olyan új dolog, amit már úgy veszünk meg, hogy
a jövõben ez már nagyobb is lesz, és akkor használja, mert
ugye ez olyan hogy szétszedhetõ emeletes ágy, hogyha már nagy
fiú lesz, akkor az már neki a saját szobájában majd akkor az
már ne legyen összefirkálva, mert hogy fog kinézni, hogyha
már olyan nagy, akkor már nem fog neki tetszeni az a sok matrica
meg ilyesmi, és azt teljesen tiszteletben tartják. Viszont a
falra olyan mûveket festhetnek, vagy itt nálunk mindig
rajzolnak, és mindenhova a lakásban szerteszéjjel fel vannak
rakva a festmények meg a rajzok meg a kivágások, nagyon
alkotós a legnagyobb fiam, és így kiélik, de a lakás többi
helyiségét viszont tiszteletben tartják teljesen.
R.: - Ez annyira fontos, amit elmond, pontosan abból a
szempontból, hogy mennyire fontos megvonni a határokat.
- Igen.
R.: - És a szülõnek pontosan eldönteni, hogy mi az, amit
szabad, mi az, amit nem szabad, és ha a gyerek pontosan tudja,
hogy hol vannak a határok, akkor azokat próbálgatja eleinte, de
egy idõ után nem lépi át.
- Persze. Nem. Meg az az igazság, hogy nekem is nagyon
tetszenek ezek a nagyon szép gyerekszobák, amit ilyen otthon
újságban lehet látni, meg gyönyörû tapéták, és majd
egyszer, amikor már olyan nagyok lesznek, hogy már azt is
rendben fogják, szóval ott már nem lesz a fal ugye igénybe
véve, akkor majd lesz olyan. De most nem éreztük a férjemmel
ezt ilyen gyorsan fontosnak, sõt nálunk a lámpa is ez a
rizslámpa van, amit én festettem nekik, a legeslegnagyobb gömb
alakú rizslámpa, ami tele van ilyen gyerek, hát én festegettem
nekik, amit én úgy magamtól tudtam. Szóval abszolút ilyen
gyerekszoba, gyerekparadicsom, de viszont a többi helyiségben
igen is vissza kell vinni a játékot este, és tiszteletben kell
tartani, hogy itt már más dolgok történnek.


