


- Igazából nekem a saját gyerekeimmel nincsen gondom. Van
egy 3 és féléves kisfiam, meg egy 5 éves kisfiam. De nekem
olyan problémám lenne, hogy férjem tanár és egy olyan
osztályban tanít, amelyik ötödikes kortól végül is 18 éves
korig visz õket és meglepõdve vettem tudomásul azt, hogy a
gyerekanyag aki úgy nézett ki, hogy nagyon jól nevelt, nagyon
aranyos, nagyon kedves gyerekek, mire 18 évesek lettek - mondjam
úgy, hogy elromlottak.
Mv.: - Ezt hogy érti?
- Mint hogyha a neveltetés valahol abbamaradt volna.
Szemtelenek, flegmák, nem adnak semmit arra, hogy a felnõttek
mit mondanak nekik, tanárok.
Mv.: - Egyszerûen kamaszkorba lépnek nem?
- Hogy is mondjam, én is voltam kamasz és nem is olyan nagyon
régen és én ezt a saját társaságomban így ilyen mértékben
nem véltem felfedezni. De most osztálykirándulásra kísértem
el a férjemet és ott döbbentem meg leginkább, hogy mennyire az
életnek bizonyos részei foglalkoztatják a gyerekeket. Szóval
nincsen semmi más csak legyünk szépek, legyünk bombázók.
Mv.: - Ezek a lányok gondolom.
- Hát a fiúk is benne vannak a dologban. Ez számomra,
eléggé silány újságokat olvasgatva olvastak fel dolgokat és
ahogy reagáltak rá, hogy miért vágynak a férfiak arra, hogy
õk is szebbek legyenek vagy hogy vonzóbbak legyenek. És a
másik véglet pedig az volt, hogy itt elõ volt irányozva, hogy
majd a lányok fõznek és milyen jó lesz és megmutatjuk azt,
hogy mit tudunk, de szégyen szemre egy paprikáskrumplit nem
tudtak összehozni. Én meg is mutattam nekik, hogy hogy kell
csinálni, de én 18 éves koromban azért már paprikáskrumplit
tudtam csinálni és 20 lányból, hogy senki ne tudja
megcsinálni. Hát megmondom õszintén, hogy ez egy katolikus
iskola. Szóval tényleg egy válogatott társaságnak kéne
lennie és azért lepõdtem meg mert én hogy gyerekek szültem az
elején voltam ott, közte kimaradt, akkor bõven babáztam és
most a végére csöppentem be és ez az óriási nagy váltás,
hogy azok a tényleg szorgalmas, aranyos és kedves és jól
nevelt gyerekek hogy a tanárral vagy akárkivel úgy beszéljenek
ahogy beszéltek. Megmondom õszintén engem ez háborított fel,
hogy mint hogyha egy felnõttnek nem lenne szava.
Mv.: - És a férje mit mond? Õ miben látja annak az okát,
hogy ezek a gyerekek megváltoztak, ha õ egyáltalán így
látja.
- Szerintem õ is úgy látja és nagyon sok gyerekbõl az jön
ki, hogy a szüleik olyan anyagi helyzetben vannak, hogy
lényegében sokkal több mindent megengedhetnek maguknak, mint
például mi. Egyes gyerekeknek sokkal nagyobb a heti zsebpénzük
mint nekünk az egész havi.
Mv.: - Tehát ha jól értem akkor a férje azt gondolja, hogy
a szülõk pénzzel oldják meg a nevelést és nem az
együttléttel.
- Igen, nagyon sokaknál úgy van, hogy megveszed fiam magadnak
azt amit akarsz, elmehetsz oda ahova akarsz. A másik véglet az,
hogy olyan szülõk vannak akik pedig ezt nem engedhetik meg
maguknak, és azok a gyerekek, akik ebbõl úgymond kimaradnak
azok pedig azért háborognak, hogy az miért teheti meg, õneki
miért nincs erre lehetõsége.
Mv.: - És ezt a többi szülõnél vagy pedagógusnál is
tapasztalta, hogy õk úgy érzik, hogy nagyon mások lettek
ezek a gyerekek?
- Igen, itt négy évente ahogy mondják most a kollegák
négyévente változik a gyerekanyag. Szóval azon lehet például
lemérni, hogy olyanokat, akiket a férjem tanított régebben
azok akár 10 évvel ezelõtt érettségizettek is a mai napig
segítõkészek, azokra a mai napig lehet számítani bármiben,
de mondom azok, akik mondjuk tavaly vagy tavalyelõtt végeztek
lehet, hogy nem is köszönnek, meg se ismerik az embert.
Mv.: - És a férje miért nem tud, vagy a többi pedagógus
hatással lenni ezekre a gyerekekre.
- Nem tudom. Én a saját tapasztalatomat tudom a saját
családunkon lemérni. Ahhoz, hogy a megélhetésünk meglegyen a
férjem reggel 8-tól este 8-ig tanít. Egy iskolában. Délutáni
órák, ez egy gimnáziumban meg az estisek, levelezõsök,
akárkik.
Mv.: - Tehát ebbe már nem nagyon fér bele az, hogy akkor
külön beszélgessenek.
- És az, hogy én most a gyerekek szexuális neveléssel vagy
háztartási ismeretekkel, vagy gyere fiam mondd el, hogy mi a
gondod, habár ezt én mint tanár feleség felajánlottam az
osztálynak, hogy fiúk, lányok ha valami gondotok van akkor
gyertek nyugodtan megbeszéljük, én nem tanár vagyok, én nem
szülõ vagyok. Mondjam azt, hogy kívülálló.
Mv.: - És éltek vele?
- Nem éltek, senki nem élt vele.
Varró Gábor pszichiáter: - Borzasztó sok információt
és nagyon jó információt kaptunk ettõl a betelefonáló
mamától. Legfontosabbnak tartanám azt, hogy két dolgot külön
válasszunk. Egyrészt volt szó arról, hogy a kamaszkorban mi
az, ami megváltozik egy gyereknél. És valóban a kamaszodásnak
tudhatjuk be ezeket a változásokat. Na most ugyanakkor megjelent
a riportban párhuzamosan ezzel egy másik problematika, amit én
úgy neveznék, hogy az értékrendek problematikája. A mama
hozott egy bizonyos értékrendet, ezt õ képviseli a saját
családjában és azt gondolta, hogy esetlegesen ezt sikerül neki
képviselnie a férje által vezetett osztálykiránduláson is.
Na most itt nemcsak arról van szó, hogy a kamaszok nem
reagálnak bizonyos dolgokra, amire esetleg mondhatnánk azt, hogy
õ ugye két, három és fél, és ötéves gyerekkel otthon meg
tud valósítani. A kamaszokkal már nem tudja megvalósítani.
Azonban van az a másik vonulat ami azt fejezi ki, hogy a mai
világban sokkal gyorsabban történnek az események, sokkal
több információt kénytelenek feldolgozni nemcsak a kamaszok,
hanem a felnõttek is. A sokkal több információ között
nyilvánvalóan nemcsak a pozitív információk hanem a negatív
információk száma is megszaporodott. Úgy érzem, hogy nagyon
fontos ezt a két dolgot különválasztani. A riport elején a
mama elmondta, hogy hát ezek a gyerekek - úgy fejezte ki magát,
hogy elromlottak. Szertelenek, flegmák. Használt egy másik
kifejezést is a mama, mintha egy felnõttnek nem lenne a szava. A
kamaszra ez is jellemzõ. A saját kiteljesedõ egyénisége
érdekében mindenkit le akar hengerelni, azt gondolja, hogy
végre az õ kezébe került a saját sorsának az intézése,
ezenkívül a világ sorsának az intézése is az õ kezébe
került. Azt gondolom, hogy ezeket a dolgokat hacsak nem
kirívóak és nem járulnak együtt nagyon drasztikus vagy
agresszív viselkedéssel, akkor ezeket el kell fogadnunk. Na most
ide tartozhat az is, hogy ami már részben azért átvezet az
értékrendbeli problémákhoz. Azt mondta a mama, hogy silány
újságokat olvasnak. Bizonyos olyan ideálokat követnek. A
kamaszok mindig más ideált követtek mint a szüleik, tehát ez
is elfogadható. Azt mondta a mama, hogy sok gyereknek sok a
pénze az osztályban, a másik felének kevesebb a pénze. Na
most egy kamaszra az is jellemzõ lehet, hogy ahogy a
személyisége megpróbál kiteljesedni az igényeit megpróbálja
nemcsak érzelmileg és más szinten, hanem anyagilag is sarokba
szorítani a szülõt, megpróbálják megpumpolni a szülõt.
Anyagilag is követelõzõbb viselkedésformát vesznek fel,
ugyanúgy ahogy ez lelkileg vonatkozik arra, hogy követelõdzik
abba az irányba, hogy önállóbb lehessen, hamarabb
csinálhasson meg bizonyos dolgokat és hamarabb legyenek anyagi
lehetõségei, amit esetleg a szüleitõl lát, de ugyanezt a
mintát nem láthatja az a gyerek, akinek esetleg kevésbé tehetõsebbek
a szülei. Itt is két dologról van szó. Egyrészt az a
kérdés, hogy otthon a családban megkapják-e azokat a normális
kamasznak is szükséges értékrendbeli útmutatásokat a szülõktõl
a gyerekek. Nagyon sok családban ezeket nem kapják meg.
Mv.: - Egyik a másik gyerekkel gondolom konfliktusba is
kerülhet vagy az a gyerek saját magában konfliktusba
kerülhet aki mondjuk megkap egyfajta keretet, de az osztály
többi részében lévõ gyerekek pedig nem és õ nyilván ehhez
akar majd alkalmazkodni.
Varró Gábor: - Hadd mondjak erre konkrét példát. Több
szülõ jön azzal, hogy most legyen otthon tévé vagy ne legyen
otthon tévé. Én a döntést mindig a szülõre bízom, de
felhívom a figyelmüket arra, hogy itt nemcsak arról van szó,
hogy sajnos a tévébõl sokkal több negatív információ árad
a gyerekek felé és sokkal nagyobb mennyiségben, mint korábban
vagy mint amire szükség lenne, teljes mértékben nem zárhatjuk
ki ebbõl. Hadd mondjak erre egy példát. A gyerek sírva jött
hozzám azzal, hogy bement az iskolába és mivel otthon a tévét
eladták nem tudta megbeszélni az osztálytársaival az adott
filmet és ezáltal õ egy peremhelyzetbe került az iskolában.
Azokkal az információkkal nem rendelkezett. A szülõ azt
érezze meg, hogy ez egy probléma lehet abban az esetben, hogyha
ez az iskolában egy konfliktushelyzetbe keveri a gyereket. Ezen
mindenképpen el kell gondolkozni. Tehát azt mindenképpen
javasolnám, hogy üljenek le a gyerekkel és beszéljék meg,
hogy õk miért vitték el a tévét a lakásból,
visszahoznák-e, ha visszahoznák akkor milyen feltételekkel
lehetne azt nézni, milyen értékeket tudna a család azonkívül
felmutatni, de azt gondolom, hogy totálisan számûzni a tévét
nem lehet. Meg kell próbálni azokat a csatornákat
felhasználni, ami ezeket a negatív információkat
ellensúlyozza. Ez az amirõl riportban szereplõ mama is
beszélt, akkor amikor azt mondta, hogy õ már 18 éves korában
nemcsak paprikáskrumplit hanem talán valami mást is meg tudott
fõzni, ugyanakkor ezek a lányok akik osztálykiránduláson
voltak...
Mv.: - Csak az újságokat nézegették.
Varró Gábor: - Húzták a szájukat valószínûleg, amikor
arról volt szó, hogy õk most megtanulhatnának
paprikáskrumlit vagy valami egyéb egyszerû ételt fõzni, õk
inkább az újságokat nézték. Na most én azt gondolom, hogy
itt részben van egy kamaszkori lázadás és részben van egy
értékrendbeli különbség a mama, illetve a pedagógus valamint
a gyerekek között. Igaza van a mamának abban, hogy elsõrendûen
az otthonunkból hozunk, de a pedagógus soha nem adhatja fel azt,
hogy ezt megpróbálja befolyásolni.
Mv.: - Mennyire dolga ez egy iskolának?
Varró Gábor: - Ha komolyan vesszük az iskola kettõs
feladatát, az oktatás és a nevelési feladatot, mindenképpen a
pedagógusnak azt hiszem, hogy belsõ szükséglete kell, hogy
legyen, hogy egy bizonyos értékrendet mutasson föl annak a
gyereknek is, aki ezeket megkapta otthon és azoknak a gyerekeknek
is, akik ezt nem kapták meg. Akik nem kapták meg, azoknak
azért, hogy legyenek információjuk arról, hogy többféle
értékrend közül is választhatnak, aki pedig otthon kapott
egyfajta értékrendet bármilyen is legyen az a pedagógus adjon
alternatívát arra, hogy milyenek létezhetnek még ezenkívül.
Mv.: - Merthogy alapvetõen ezeknek a gyerekeknek az a bajuk,
hogy keresik a helyüket a világban, amiatt van az, hogy nemcsak
a normál kamaszkori sajátosságokat mutatják, hanem ennél
többet?
Varró Gábor: - Azt kell mondjuk, hogy a mai világ
értékrendjei között nagyon nagyon sok manipulatív és rossz
irányba mutató érték van, amit a gyerek éppen azért mert
kamasz és keresi a helyét a világban nem rendelkezik kellõ
információval arról, hogyan differenciáljon ezek között az
értékrendek között. Na most azt gondolom, hogy a szülõnek is
és a pedagógusnak is az a feladata, felhívja a gyerek
figyelmét, hogy vannak még más értékrendek is és hogy ezek
közül is választhat. Sokkal fontosabbak az emberi kapcsolatok,
mint az, hogy egy tárgy és egy ember kapcsolatba kerüljön.
Hogy ha ezt felismeri a pedagógus ezt az értékrendet próbálja
a gyerek felé közvetíteni, akkor én azt gondolom, hogy mindent
megtett annak az érdekében, hogy betöltse azt a feladatát,
amit akár egy kamasz gyerekkel kapcsolatban egy iskolában meg
kell tennie.



Az osztályban:
Mv.: - Néztek gyakran tévét?
- Igen.
Mv.: - Melyik mûsort nézitek a leggyakrabban?
- Barátok közt.
- Barátok közt és Való világ.
- Big Brother.
- Barátok közt.
- Való világ és a Barátok közt.
Mv.: - Mi az, ami jó ebben a Big Brotherben és a Való
Vilgában. Miért tetszik?
- Nem tudom. Olyan jó. Hogy lehet egy hónapig több emberrel
bezárva lenni és hát olyan különleges.
- Nekem abba csak a kismacska tetszik.
- Meg gusztustalanságok vannak benne. Én nem mutogatnám
magamat.
- Ugyanez a véleményem.
- Én sem tudom, mit szeretek a Big Brotherben, mert hát azok
a különlegesek mikor meg kell csinálni azokat a feladatokat,
amiket nekik kitûznek és az az érdekes, hogy ezt mindig meg
tudják csinálni. Egy volt az amit nem tudtak, például puzzle
amit kirakni nem tudtak.
- Én szeretem nézni. Nem tudom én sem, hogy mit szeretek
benne, de valahogy úgy az ilyen szórakozás, mert nem tudok mit
csinálni otthon akkor mást nem tudok, tehát akkor nézem a
tévét és odakapcsolok és akkor azt nézem.
Mv.: - A való világ az szerintetek ilyen, mint ott a képernyõn?
- Szerintem nem, mert ugye tudják, hogy kamerák vannak és
azért egy kicsit produkálják magukat nem úgy mint a való
világban.
Mv.: - Szerintetek mi lesz ennek a vége, három hónapon
keresztül, mit fognak õk csinálni ott?
- Elegük lesz egymásból, mert bekattannak. A bezártságtól
is.
- Csak azért a 15 millióért csinálják.
- Szerintem ennek nem lesz jó vége, mert a Györgyi is meg a
Oki is már most az elején veszekszik.
Mv.: - Mi a véleményetek arról, hogy Õk ott vannak
bent akárhányan és mi meg nézzük õket. Ez jó dolog, hogy
bekukkanthatunk a másiknak a legszemélyesebb dolgaiba is?
- Végül is nem mi égünk le magyarul, hanem õk.
- Múltkor is volt a Való Világban, hogy Oki meztelenül
mutogatta magát és mesélt a gyermekkoráról, de ezt nem
kellett volna. A Big Brotherben nem mutatnak ilyeneket. A Való
Világban inkább részletesebben mutatják az ilyen dolgokat.
Mv.: - Szüleitek engedik, hogy nézzétek ezeket a filmeket?
- Nálunk ez mindennapos dolog, anyu is, apu is szereti. És a
mamáék is a Való Világot nézik, mi pedig a Big Brothert és
ez nálunk mindennapos dolog.
A tanáriban:
- Nagyon károsnak tartom azt, hogy a gyerekek a tévében nap
mint nap látnak olyan elõadásokat, olyan felvételeket, ahol a
nemiség kerül elõtérbe. Na most ez nem a maga pozitív
értelmében, illetve valóságában nyilvánul meg. Mit látnak:
a szex. A szex na most érzelem nélkül, mert nem hiszem, hogy
két olyan ember, akinek azelõtt semmi köze nem volt egymáshoz,
most odarendeltetett és mindenféle érzelem, beszélgetés
pozitív kötõdés nélkül csak a szexnek szánjuk most ezt a
percet vagy ezt az órát. Na most a gyerekek elõtt nyilván
különválik ez a két dolog. Szoktuk azt mondani, hogy szex és
érzelem összekapcsolódik, teljesen különváltan látom ezt a
kettõt. Tehát valahogy a gyereknek a gondolkodásában is úgy
jelenhet meg, hogy a szex és az érzelem az valami egészen más
világ. Nem szerelmes abba akivel éppen a szexuális életét
éli és rendkívül, rendkívül káros ez a késõbbiekben.
Kialakul benne egy olyan nézet, hogy ó, hát én bármikor
csinálhatom ezt is meg azt is meg amazt is és nem ébred rá
igazán arra, hogy mi is a szerelem, mi is ez a nemes érzés.
- A napokban fordult elõ, hogy a Mézga családnak vége volt
ugye a televízióban és a gyerek ujja másik csatornára tévedt
a nyomógombon és hát igen kellemetlen helyzetben kerültünk,
mert az ott látható események nem éppen az én harmadikos
korú gyerekem számára voltak éppen szánva és hát úgy
gondolom, hogy azon túl, hogy ez törvénybe ütközik azontúl
nagyon veszélyes, mert én abban a pillanatban éppen ott voltam,
de nagyon sok gyerek - tudom mert tanár vagyok és tudom, hogy
mikor érnek haza a szülõk, nagyon sok gyerek ugyanezt egyedül
éli meg otthon. Azonkívül mint tanárnak az a véleményem,
hogy iskolában azt a problémát látom, hogy azok a gyerekek,
akik valamilyen indíttatásból nem nézik, vagy szülõi tiltás
vagy saját meggyõzõdés vagy bármi oknál fogva nem nézi õk
az iskolai közösségben a margóra sodródnak. Aki nem nézi az
nem tud róla beszélni és mivel nem tud róla beszélni kiszorul
a társaságból és úgy gondolja õ is, hogy ezáltal valamibõl
kimaradt. Nem maradt ki semmibõl természetesen, de egy
közösség ezáltal kizárja õket, oldalra helyezi egy nemlétezõ
dolog miatt, egy álérték miatt és ezt nagyon nagy
problémának látom.
Mv.: - Mi a legnagyobb gondod ezekkel a filmekkel, miért nem
javaslod sem a gyermekeidnek, sem pedig az osztályodból a
gyerekeknek?
- Én az egész életszemléletet vagy amit sugall a mûsor
azzal nem értek egyet és úgy gondolom, hogy ez a korosztály
nagyon nagy veszélynek van kitéve, hiszen még nem tudja a
dolgokat a maguk értékében nézni. Tehát amikor kérdeztem a
gyerekeket, hogy õ szerintük miért nézik egyáltalán.
Nyilván nem én mondtam el elsõnek a véleményem, hanem
kíváncsi voltam az övékre, akkor azt mondták, hogy azért
szeretik, mert egyik az egyik szereplõt, a másik a másikat mert
önmagát adja, mert azért így hasonlít meg úgy a valóságra
és szép lassan kiderült, hogy igazából ezek a gyerekek a
média által át vannak verve. Azt gondolja, hogy az az ember aki
15 millió forint vagy nem tudom mennyi pénz reményében bemegy
és minden jóérzését feladja egész nap filmezik bármilyen
tevékenységét az bármilyen szempontból is hasonlíthat a
valóságra, de ez csak az elnevezés ami egy rossz elnevezés,
hogy valósághow. Õk titokban talán tudja is, hogy nem
valóságshow, de mindaz amit sugall a mûsor, tehát az értékek
félredobása, a szexualitás egyértelmûen mindenek fölé
helyezése, a gátlástalanság, már maga az, hogy ha valaki
bemegy és azt gondolja, hogy engem egész nap filmezhetnek minden
egyes idõpontban, úgy gondolom, hogy õ feladta magát.
Mv.: - Hetedikes osztályod van, mit tapasztalsz, nézik-e a
gyerekek a Big Brothert és a Való Világot?
- Sajnos nézik mindkét produkciónak nevezett valamit. Nagyon
rossz véleményem van róla. Mondhatom úgy is, hogy rabjává
váltak ennek a mûsornak mindkét mûsornak. Teljesen a hatása
alá kerülnek. Ez a világnak egy elfordított, eltorzított
képe. De nekik sajnos ez a minta.
Mv.: - És mi lesz a következménye, hogy állandóan ezt a
világot keresik majd a rendes való világban és nem találják
a helyüket a mindennapokban?
- Valószínû, hogy keresnek egy olyan világot, ami nem
létezik és eszerint ilyen elferdült életképük lesz.
Mv.: - És miért leszel te ideges ezektõl a filmektõl?
- Pontosan azért mert nem ez a való világ és én már
tudom, hogy nem ez a való világ.


