Vendég a háznál
2002. november. 7.
Kossuth rádió, 13.05
Szabó Margit a Magonc óvoda vezetõje: Most
nagyon közkedvelt a dzsúdó. Hát ez is ugye úgy jött a házba,
hogy filmek, meg felnõtt élmény, meg elmegyek az apával az edzõterembe,
stb. stb. A Zsoltot nagyon megszerették még a lányok is.
R.: - Õ az edzõ.
Sz.M.: - Õ az edzõ igen, õ az egyetlen férfi tagja a
csapatnak, hiszen ezeket a külsõs munkatársakat mi csapattagnak
tekintjük, fel kell, hogy vállalják a mi nevelési programunkat.
R.: - Milyen hatásra jelentek meg az óvodában külön
foglalkozások a gyerekek számára?
Sz.M.: - Én 28 éve vagyok a pályán, úgy gondolom az utóbbi
10-15 év az, amikor ez a tendencia így felgyorsult. Elõtte
valahogy elég volt a szülõknek az, ami kaptak a gyerekek az óvodában
és utána jelentkeztek ezek az igények. A piac beindult ugye úgy
az úszásoktatás, mint a nyelvoktatás terén a felnõtteknek ugye
a testedzés programok és akkor itt begyûrûztek úgymond a szülõk
révén a gyerekek közé is.
R.: - Te milyen csoportokba jársz?
- Én járok dzsúdóra, drámára is járok, az egy kicsit elõbb
van, az udvarról visz el Kati néni.
R.: - Melyiket szereted a legjobban?
- A dzsúdót.
R.: - Miért?
- Mert ott lehet kidobózni és lehet sok mindent játszani, meg
lehet pókot is, meg lehet bemelegítést is csinálni.
R.: - És te mondtad anyának, hogy te dzsúdóra szeretnél
járni?
- Ühm. Mondtam.
R.: - És hogy találtad ki, hogy te pont dzsúdózni szeretnél?
- Hát csak úgy.
R.: - Tudtad, hogy mi az, hogy dzsúdó?
- Nem.
Sz.M.: - A mi óvodánkban is, ugye mi tíz éve nyitottunk,
kezdettõl fogva jelentkeztek ezek az igények, de mi nem voltunk
mindjárt kaphatók mindenféle különfoglalkozásra. Egyfelõl
azért, mert nem voltak meg a tárgyi feltételeink, másfelõl nem
voltak meg a személyi feltételeink. És ugye ha az óvodavezetõ
igényes, illetve igényes egy nevelõ-testület, akkor bárkit nem
enged a falai közé. Legyen az akármilyen jó oklevéllel
rendelkezõ, jó képzettségû ember, hogyha az óvodás
korosztályt nem tudja kezelni. Ugyanakkor itt a belsõ erõk is
ugye megmozdultak, az óvó nénik olyan szakirányú tanfolyamokon,
továbbképzéseken vettek részt, amelyek ezt a programot úgymond
kiszolgálják. Tehát van két mozgásfejlesztõ óvoda
pedagógusunk, három edzõi tanúsítvánnyal rendelkezõ, nyolcan
elvégezték a tartásjavító lábtorna tanfolyamot. Például
egyik elvégezte a drámapedagógiát. Van gyermektánc oktató
óvó nénink és ezek is nagyon népszerûek ezek a foglalkozások.
Az külön jóság, hogy a Városliget közel van, tehát a
korcsolya oktatást nagycsoportosoknak a téli idõszakban föl
tudjuk vállalni.
R.: - Említette, hogy ellenálltak sokáig. Miért?
Sz.M.: - Az ellenállás elsõsorban az ismeretlenségbõl
adódott. Tehát nem ismertük azokat a szakembereket, akik el
próbálták adni magukat, mi egy kicsit erõszakosnak ítéltük
ezt a fajta közeledést. A másik, iszonyatos árakat kértek, nem
terhelhetjük a szülõt azzal, hogy ilyen drága szakembereket
engedünk a házba, mert elõbb-utóbb az van, hogy
presztízskérdést csinálnak abból, hogy az õ gyerekük jár-e
egyfajta szakkörre, tanfolyamra vagy nem. És akkor egymást
lovallják bele ebbe a lehetetlen helyzetbe.
R.: - Elsõsorban a mozgás, a testedzés az, amit ki kell
elégíteni ezeknél a pici gyerekeknél vagy azért a szülõk
szeretnék, ha már külön valamilyen szellemi pluszt is kapnának
itt?
Sz.M.: - Persze, a szülõk nagyon szeretnék, ha minél
sokoldalúbban képzett gyermekek kerülnének már az iskolába. Mi
azért nagyon fontosnak tartjuk a játékot és a játék elsõdlegességét.
Igen, hát az informatika is az, ami most ugye menõmanó, amit most
nagyon szeretnének behozni, tehát mi is visszük hetente kétszer
a nagycsoportos gyerekeket ide a Multicenterbe, ahol
számítógépes programokkal egy másfajta játékot tapasztalnak
meg. Nagyon fejlesztõ hatású játékokat.
R.: - Te milyen szakkörbe jársz?
- Én dzsúdóra meg angolra. Meg drámára.
R.: - Drámára? Mi az, hogy dráma?
- Hát csak úgy az a dráma, hogy játszunk.
R.: - És kivel játszotok?
- A többi gyerekekkel.
R.: - És az mennyivel másabb játék, mint amikor délelõtt
játszotok a csoportban?
- Hát semmivel.
R.: - Akkor mitõl dráma?
- Hát csak attól, hogy játszunk vele.
R.: - És a dzsúdó az milyen?
- A dzsúdó az, hogy birkózunk meg kidobózunk, meg ott is meg
van ilyen fogók meg ilyenek.
R.: - És hogyan választottad azt, hogy te dzsúdózni
szeretnél?
- Hát nem én választottam, hanem az anyukám és hogy erõsödjek
meg, hogy megvédjem magamat, hogyha valami van.
R.: - Ühm. És kellett már megvédened magadat valaha?
- Hát nem.
R.L: Sokan jártok a csoportból?
- Sokan.
R.: - Szereted azt csinálni?
- Én szeretem.
R.: - És ezt nehéz volt megtanulni?
- Nem volt nehéz. Csak egy kicsit bonyolult volt.
R.: - És angolra miért jársz?
- Hát azért, hogy tudjak angolul beszélni, hogy nagyon jól
tudjak angolul beszélni, meg az iskolában is fogok.
R.: - És már tudsz valamit mondani?
- Igen. A kutya az dog, és akkor így.
R.: - Te választottad, hogy angolra járhass?
- Nem, mindegyiket anyu választotta.
Sz.M.: - Hát a nyelvoktatás még az, amit feltétlenül meg
kell említeni, bár miután ennyi más programot kínálunk a
gyerekeknek, ez úgy kezd leépülni. Már tavaly is kevés volt a
jelentkezõ, az idén meg még csak hárman jelentkeztek a
nyelvtanuásra, de én úgy gondolom, hogy miután annyi minden
mást kínálunk nem baj ha ez egy kicsit kopik. A nyelvoktatás nem
feltétlenül az óvodás korosztály sajátja, ráadásul nem e
szerint a tematika szerint, amellyel õket tanítgatják és
mondókák és dalok, alap szókincs, ezzel õk nem mennek sokra,
csak legfeljebb megtapasztalják, hogy van egy más kultúra, van
egy más nyelv. De azt egyébként is megtapasztalják a csoportban
is, hiszen vannak francia, vietnámi, kínai gyerek, angol kislány,
tehát ez nem idegen nekik.
R.: - És a gyerekek, õk mit szólnak ehhez? Mert ugye a
szülõ azt mondja, hogy kislányom van kedved dzsúdóra járni?
Nem is tudja elképzelni, hogy mi az, hogy dzsúdó? Tehát hogy a
gyerekek részére mennyire válnak be ezek a programok?
Sz.M.: - Hát ez nagyon jó kérdés. Mert ugye a szülõ a
gyerek, tehát õ dönt a sorsáról, mi mint nevelõtárs esetleg
beleszólhatunk, kicsit terelgethetjük valamerre. Nem az a
tendencia, hogy lemorzsolódnak a gyerekek, inkább az, hogy a
barát, a csoporttárs kedvéért egyre többen nyúzzák a
szüleiket, hogy mehessenek.
R.: - Körülbelül mennyibe kerülnek átlagosan ezek a
foglalkozások?
Sz.M.: - Van, amely ingyenes, van amelyet az önkormányzat
támogat, a dzsúdó a legdrágább, az 400 forint foglalkozásonként
óránként, heti két alkalom.
R.: - Ön szerint jó ez, hogy a szülõk nem saját maguk
tanítják meg korcsolyázni a gyereket, hanem az óvodára bízzák
és vagy nem õk maguk viszik el az uszodába a gyerekeket?
Sz.M.: - Tudjuk, hogy agyonhajszoltak a szülõk. Az nekünk is
érdekünk, hogyha amikor már hazaviszi a gyereket az oviból este
otthon csak vele tud foglalkozni és akkor nem rohangál még az
uszodába, nem rohangál még az edzõterembe, stb. De nincsenek
teljesen kirekesztve ezekbõl a földi jókból, hiszen
korcsolyázni is hetente egyszer vihetjük a gyerekeket. De
onnantól, ha a gyerek már valamilyen szinten tud csúszkálni a
jégen, úgy is nyúzni fogja a szüleit, hogy legalább hét
végén csináljanak egy közös programot. Az uszoda nem zárt,
tehát oda bejöhetnek a szülõk, megnézhetik a gyerekeket, hogy
haladnak az úszással, illetve addig mi még úgymond úsztatjuk a
gyerekeket, addig õk a másik medencében lubickolhatnak, van ilyen
is, nem is egy. Nem hiszem, hogy ki lennének ebbõl rekesztve, de
az biztos, hogy a hétköznapokban ezt a terhet levesszük a
vállukról. A hétvége a családé.
R.: - Te jársz valamilyen külön foglalkozásra?
- Csak balettra.
R.: - Hogy kezdtél te el balettozni?
- Anyukám valamelyik reggel azt mondta, hogy akkor megyünk
balettre, délután. És akkor mondtam, hogy igen és azóta járok.
R.: - És nehéz azt csinálni, balettozni?
- Hát nem nehéz, estefelé lesz vége és akkor álmos vagyok,
mert még játszani szeretnék.
R.: - És ott valami nagyon szépeket csináltok, nem?
- Még nem. Még csak a bemelegítést tanuljuk.
R.: - És volt kedved neked, amikor anya ezt mondta?
- Hát sajnos nem tudtam még mi, és akkor mondta, hogy
próbáljam. Aztán amikor szeretnék menni, amikor meg nincs, akkor
meg nem.
R.: - És láttál már igazi balettot, ahol igazi
balett-táncosok táncolnak?
- Hát van olyan mesém, amiben táncolnak ilyen balettosok.
R.: - Videón?
- Igen.
  
R.: - A Fõvárosi Gyakorló Óvodában nem mûködnek
szakkörök, nincs úszásoktatás, nem járnak a gyerekek külön
angolra, külön énekórára, külön tornára.
-- Szalontai Judit a Fõvárosi Gyakorló Óvoda vezetõje:
Egyszerûen büszkék vagyunk arra, hogy ellen tudtunk állni
különféle nyomásnak, kérésnek és meg tudtuk hagyni
reményeink szerint az óvodát annak, ami. Tehát hogy az
óvodában csak játékkal töltsék a gyerekek az idejüket.
Mivel szakemberként tudjuk, hogy a játék ennek a korosztálynak
a legfejlesztõbb tevékenysége, azért mi amellett állunk és
úgy döntöttünk, hogy ezt érvényesítjük az óvodánkban.
Így aztán a mi óvodánkban nincsenek különórák. Ami van, az
a preventív gyógytorna, de minden gyereket érint és nem veszi
el a játékidõtõl a gyerekeket, mert játékos módon
tartásjavító gyakorlatokkal a gyerekek mindannyian részt
vesznek ebben a preventív gyógytornában. És ami még van a mi
óvodánkban, az a logopédus, aki dolgozik azokkal a gyerekekkel,
akiknek szükségük van rá, hogy az iskolás éveiket megfelelõ
módon tudják kezdeni. Tehát igyekszünk úgy szervezni az
életünket, hogy a gyerekek idejét, amit az óvodában itt
töltenek azt a játék töltse ki.
R.: - De hallottam olyan véleményt egy apukától, hogy
annyira befogadók ilyenkor a gyerekek és annyira kaphatóak
mindenre, annyira nyitottak, hogy kár kihagyni ezeket az éveket
és megismertetni velük már ilyen korban egy csomó dolgot.
Önök hogy látják?
Sz.J.: - Igen, hallottunk mi is sok ilyen véleményt, de
nagyon fontosnak tartjuk, hogy elmondjuk a szülõknek azokat a
dolgokat is, amik ellene szólnak. Elsõsorban azt kell tudniuk,
hogy a játékban megfelelõ módon fejlõdnek a gyerekek és
megfelelõ módon tanulnak egymástól és tõlünk. És nem
vesszük el az idõt az õ legfejlesztõbb tevékenységüktõl.
A legnagyobb öröm számunkra, mikor azt mondják, hogy de jót
játszottunk és közben nekünk egy tudatos készülésünk volt
és egy tudatos foglalkozásunk egyfajta tanítással, de idézõjelben
szeretném mondani. A játék fejlesztõ hatásába vetett hitet
kell erõsíteni a szülõkben is és sokszor még kollégákban
is.
R.: - És nem érzik úgy a szülõk néha, hogy valamirõl
lemarad a gyerekük, bár nem feltétlenül szabályosan, de az
iskolákban is már felvételiket tartanak, tehát bizonyos
produkciót kell a gyerekeknek teljesíteni ahhoz, hogy
egyáltalán már az általános iskolába is bekerülhessenek.
Sz.J.: - Igen, ez egy nagyon érdekes folyamat és mikor az
óvodába bekerülnek a gyerekek kiscsoportos korukban, nem kerül
a felszínre még a szülõnek effajta igényük, de ahogy
közeledünk az iskoláskor felé a gyerekek középsõs, majd
amikor nagycsoportba kerülnek és az iskolaválasztás
dilemmájával találják magukat szembe, akkor viszont többször
és gyakrabban felszínre kerül ilyenfajta érdeklõdés, de
igyekszünk mindig a szülõket megnyugtatni arról, hogy
higgyenek ennek a játékfejlesztõ hatásnak és be is hívjuk õket,
megtekinthetik azokat a módszereket, ahogyan a gyerekeket
különféle tudás birtokába tudjuk juttatni anélkül, hogy õk
kötelezõ jelleggel körbeülve, hosszú perceket, félórákat
egy helyre figyelve töltenének el. Szoktunk olyat mondani a
szülõknek, legyenek szívesek figyelni egy nyílt nap keretén
belül, hogy szerintük a bent töltött idejük alatt mit
tanultak a gyerekek. Sokszor úgy gondolják, hogy a tanulás az,
hogyha egy új verset visz haza vagy egy új éneket visz haza,
vagy számoltunk és közben a tanulás észrevétlenül lopja be
a gyerekek életébe magát. Mert csak annyit, hogy ugyanannyi
tányért tegyen, mint ahogy gyerek vagy ugyanannyit, ahányan az
asztalnál ülnek, vagy számlálja meg, hogy elég pohár elég
van-e az asztalon, vagy kell-e még valamibõl tenni, ez egy
matematika, akárhogyan is nézzük. És közben a gyerekek észre
se vették, hogy õk most tanultak. Tehát ez az egésznek a
titoknak a nyitja, hogy az élet minden pillanatában tanulnak a
gyerekek, a jó példa az, ami nagyon fontos. Nekik nem kell
tudni, hogy tanulnak. És ha hazamegy egy kisgyerek és azt
mondja, hogy csak játszottunk, akkor annak mi is nagyon
örülünk. Sajnos a játék egy hosszú ideig leértékelõdött
és pejoratív értelmezést kapott, hogy csak csak játszott.
Ilyen nincsen, annak kell örülni, hogyha csak - idézõjelben -
csak játszott.
  
Szirtes Józsefné a Kecskeméti Kertvárosi Általános Iskola
tanítója: - Amikor itt Kecskeméten egy bábtanfolyamot
szerveztek Báron László, aki a Ciróka Bábszínház atyjának
nevezhetõ, tartott egy tanfolyamot, ott határoztam el
igazából, hogy most már enélkül nem élhetek tovább. És
akkor szerveztem meg az elsõ bábos gyerekcsoportot, évekig csak
gyerek bábszakkört vezettem, az ifjúsági otthonban, illetve az
iskolámban. És részt vettünk még az úttörõ korban
különbözõ fesztiválokon, találkozókon, ami nagyon-nagy
élmény volt. És egyszerûen nem lehetett letenni, mert nem telt
el olyan nap, nem telt el olyan óra, hogy két-három gyerek, aki
mellettem elment, meg ne kérdezte volna, hogy megint mikor lesz
báb. Tudták, hogy mikor van, ennek ellenére megkérdezték és
nem lehetett abbahagyni.
R.: - Mi az a bábban, ami megfogja a gyerekeket?
Sz.Jné.: - Elõször is egy, a bábu eleve egy csoda. Mert ha
egy bábot lerakunk az asztalra, vagy bárhova, akkor az nem él.
Tehát amíg meg nem mozdul, addig nem él. De abban a
pillanatban, amikor megmozdul a bábu, akkor életre kel. Mindig
valami csoda történik és erre vágynak a gyerekek és mi is. Ez
az egyik. A másik dolog pedig az, hogy egy óriási segítség a
kapcsolatteremtésben. Bármilyen feszültség, probléma
megoldásában. Volt olyan és az volt a másik oka, ami tényleg
nagyon az elején volt és nem lehetett ettõl letenni a bábot,
hogy egyszer volt olyan, hogy összeszidtam egy kisgyereket, pici
volt, nagyon mérges voltam rá, hangosan összeszidtam
rosszaságért, már nem tudom miért, mert nagyon régen volt.
És azt hittem, hogy én most ezt a gyereket elvesztettem és soha
nem tudok vele úgy dolgozni, mint régen. És az a gyerek
belebújt egy bábuba, és odajött hozzám és megsimogatott.
Tehát végül is valami olyan, egy olyan kapaszkodó, egy olyan
segítség, akkor úgy éreztem, hogy ez tényleg nagyon fontos.
R.: - A bábu kel életre, vagy a gyerek kel éltre a bábu
által?
Sz.Jné.: - Azt hiszem, hogy mind a kettõ egy kicsikét,
tehát valahogy felold olyan gátlásokat a gyerekekben, ami
majdnem olyan, mint a bábu életre kelése. Tehát egy
felszabadultság, egy játék.
R.: - Mi által old fel a gyerekekben feszültségeket a báb?
Attól, hogy az ujjára húz valamit.
Sz.Jné.: - Hát ettõl is, ettõl is, mert belebújik, nemcsak
a kezével bújik bele a bábuba, hanem belebújik abba a
személyiségbe, ami a kezén van, amit hord. Végül is nem
személyiség a bábu csak egy szimbólum, egy jel, de mégis
átlendíti a gyereket egy másik világba.
R.: - Tehát kimondhatóvá válik valami, amit a gyerek maga
nem mondana ki a báb által?
Sz.Jné.: - Feltétlenül, feltétlenül. Mivelhogy cselekszik,
csak cselekvésben él meg a báb, egyrészt kimondhatóvá
válik, másrészt pedig olyan fogalmak válnak érthetõvé
általa, ami más módon nem. Például a gonoszság. Mi az, hogy
rossz, mi az, hogy gonosz. Mi az, hogy jóságos, az erkölcsi
normák, amiket úgy magyarázhatunk a gyereknek akármeddig,
mindazok, amik benne vannak a mesékben, a népmesékben, azok az
erkölcsi tartalmak, amit meg szeretnénk tanítani a gyerekekkel,
hogy megéljenek. Puszta magyarázat útján nagyon nehezen vagy
talán soha, de a bábu segítségével, a bábu játékával
megélik ezeket az erkölcsi fogalmakat, normákat és belsõvé
válik.
R.: - Szóval te többet tudsz meg a báb által a gyerekrõl,
mint megtudnál egyébként?
Sz.Jné.: - Feltétlenül, feltétlenül többet tudok meg,
feltétlenül és ezen kívül tulajdonképpen többet is tudok
megtanulni, együtt meg tanítani a gyerekeknek a bábu
segítségével, tehát oda-vissza hat ez a dolog.
R.: - Te próbálod ezt mondani egyébként a szülõknek is?
Tehát eltanulják például tõled a bábozást vagy pedig ez a
te titkod?
Sz.Jné.: - Nem titok, egyáltalán nem titok, azt hiszem, hogy
eltanulják a szülõk. Van egy úgynevezett családi
bábszínház, minden hónapban egyszer szombatonként a
Kecskeméti Ifjúsági Otthonban itt Kecskeméten a
legkisebbeknek. Ez nem bábszínház, inkább azt mondanám, hogy
bábjátszóház. A 3 éves gyerekektõl kezdve a 8 éves
gyerekekig járnak oda szülõk gyerekekkel. Nem úgy ülünk,
mint a mûvészi bábszínházban sorokban, hanem szõnyegen. És
kicsi mesékbõl áll össze és bármikor felállhat és
sétálhat a gyerek és a mesén kívül, amibe egyébként
igyekszem õket bekapcsolni, de itt kész bábokkal történik a
játék, igyekszem a gyerekeket bekapcsolni, bármikor
felállhatnak, közösen játszunk és végül pedig bábot
készítünk anyukák, apukák, gyerekek. Anyuka, apuka, gyerek
visszamegy és újrajátssza a mesét az ott lévõ kész
bábokkal.
R.: - Szóval a szülõ is bekapcsolódik a játékba, õ is
bábozik.
Sz.Jné.: - Nekem ez mikor elõször volt, óriási élmény
volt az, hogy minden nehéz és komoly bábot meg lehet csinálni,
mert ott van a szülõ és segít a gyereknek. Tehát együtt
alkotnak. És amit én kitalálok, hogy most mit tudom mikuláskor
például Mikulás bácsit fogunk készíteni gyufás
skatulyából, az biztos, hogy tesznek hozzá, tehát én is
tanulok tõlük. Kis kocsicskát ördögöcskével, kicsi
zsákokkal, szóval olyan fantasztikusak a szülõk egyébként,
csodálatos dolgokat és érdemes csinálni, lehet velük. És azt
hadd mondjam még el, ami borzasztó nagy élmény, hogy most már
azok az anyukák hozzák a gyerekeiket, az elsõ bábcsoportomban
voltak. A családi bábszínházba a pici gyerekeiket. Tehát nem
titok és örülök, ha jönnek, örülök ha csinálják, ez azt
jelzi, hogy érdemes volt, jó volt.
R.: - Én úgy gondolom, hogy önmagában családterápia is ez
a foglalkozás.
Sz.Jné.: - Hát az az igazság, hogy lehetséges, mert végül
is látja, láthatja a szülõ a saját gyerekét ott a többi
között játszani. Láthatja, hogyan szólal meg a báb a
gyerekek kezében és mit mond.
R.: - Tényleg látja?
Sz.Jné.: - Van, aki látja és van, aki nem. Van igen, szóval
ez valóban olyan dolog, hogy van úgy, hogy nem nagyon figyelnek
a gyerekekre, van úgy, hogy a szülõk elalkotgatnak az
asztalnál, a gyerekek viszont körbe rohangálnak és amikor a
gyerek elesik és jól beveri a fejét, akkor észreveszik.
R.: - És te tudsz nekik segíteni abban, hogy jobban lássák?
Szóval én egyszerûen azt érzem, hogy a szülõknek iszonyú
szükségük lenne segítségre ahhoz, hogy lássák a saját
gyereküket, hogy tudjanak vele játszani.
Sz.Jné.: - Hát igen. Igen azt hiszem, hogy valóban nagy
szükség lenne rá és ha azzal, hogy együtt alkotnak ott a
családi bábszínházban és együtt játszanak újra és
megpróbálom a szülõket is motiválni arra, hogy játsszunk
együtt és van is, aki beáll. És ha már egy-kettõ beáll,
akkor akad még három-négy szóval több is, aki beáll és ez
azt hiszem, hogy egy fejlõdés és a fejlõdés, az mindig egy
folyamat és hiszek abban, hogy ezt is eredményez elõbb-utóbb.
Bízom benne.
  
|