


R.: - Hányadikos a kisfiú?
- Ötödikes a kisfiú.
R.: - És mi a problémája?
- Nagyon túlmozgásos, magatartászavarai vannak, diszlexia
veszélyeztetett, ilyesmi.
R.: - És ez hogyhogy ilyen késõn derült ki?
- Hát ez már óvodás korosztályban kiderült, na most én
jártam is vele logopédiára két évig, csak ott sajnos meghalt
a logopédus, ezért megszakadt. Na most én Érden lakom, és
sajnos Érdnek nincsen logopédusa, tehát Tárnokra kellett a
gyereket vinnem, na most ez nagyon sok iskolába nem elfogadott
tény, hogy ez igenis egy létezõ betegség, ez a diszlexia,
nagyon sok helyen elintézik avval, hogy lusta, hogy...
R.: - Rossz a gyerek.
- Igen.
R.: - S õ hány éves volt, amikor iskolába ment?
- Egy évet ráhúztunk az óvodára, tehát hétéves volt.
R.: - De hát úgy tûnik, hogy ez sem volt elegendõ ahhoz,
hogy ne legyenek problémái.
- Hát nem, tehát erre speciálisan kellett volna odafigyelni,
csak hát sajnos erre Érden nincs lehetõségem.
R.: - Tehát ott nem volt olyan iskola, ahol olyan módszerrel
tanítottak volna, ami neki jó lett volna?
- Nem, ahova én beírattam, körzetileg tartozunk, ott két
osztályt jártunk mi kis létszámúba, de hát sajnos ezt most
tudtam meg, hogy négy évet kellett volna egy ilyen diszlexiás
iskolába járnia.
R.: - Tehát ezek szerint van ott ilyen iskola, csak nem
mondták?
- Ott nincs, vagy a Törökbálinton van egy ilyen speciális
osztály, vagy az Auchan háta mögött létezik egy ilyen iskola,
aminek van egy ilyen speciális osztálya, de ezt sajnos alsó
tagozatba tanítják, tehát ez a nem tudom milyen módszernek
nevezik, utána ötödiktõl már a többi elfogadott módszer
létezik.
R.: - Tehát amikor õ megtanult írni és olvasni, az elsõ
két osztályba még szótagoló módszerrel tanult meg?
- Igen, igen, hangolvasást tanulnak, na most ezt kellett volna
neki négy évig tanulnia.
R.: - És ezt akkor ott senki nem mondta a második osztály
után?
- Semmit, senki, sõt én megkérdeztem, hogy nem-e kellene õt
kisegítõ iskola, azt mondták, hogy nem, nem, ilyenek a
képességei.
R.: - Hát igen, mert az, hogy õ diszlexiagyanús, az nem
feltétlenül jelenti azt, hogy neki egyébként szellemileg
problémái lennének!
- Igen, nagyon gyakorlatias gyerek, nagyon önálló, tehát
ilyen sportban például nagyon kiváló.
R.: - És mennyire eredményesen tudott õ megtanulni
ebben a speciális osztályban az elsõ két évben
írni-olvasni-számolni?
- A számtan az mindig nagyon nehezen ment, na most nála elsõsorban
az értõ olvasás okoz problémát meg a helyesírás.
R.: - Tehát hogy nem érti a feladatot.
- Nem, igen, na most ez ezáltal ugye minden tantárgyra kihat,
mert jönnek matekból is a szöveges feladatok, és nem érti
meg, hogy mit kell csinálni. Szétszórt, nagyon könnyen el
lehet a figyelmét terelni, például nem tud sokáig egy dologra
koncentrálni.
R.: - És otthon mennyit kell vele foglalkozni?
- Hát nálunk ez úgy mûködik, hogy hazamegyek a
munkahelyemrõl, ledobok mindent a kezembõl, se fõzés, se
semmi, és akkor estig, tehát én háromnegyed ötre érek haza,
és nálunk ez úgy mûködik, hogy akkor este hétig tanulás. Na
most hatkor kel.
R.: - Hát ez nagyon sok!
- Nagyon sok, hát jóformán egy-két óra kivételével
egész nap tanul, tehát unalmas is neki, meg most hadd legyek õszinte:
a napközi sem olyan, mint még az én idõmben volt, hogy ugye
egy házi feladatot nem hozunk haza hibásan vagy nem kapok
olyanra egyest másnap, hogy nincs kész a házi feladat.
R.: - Hát ezt az iskola nem tudja fölvállalni, hogy
foglalkozzon a gyerekekkel?
- Nem figyelnek oda rá igazán, tehát én otthon jóformán
radírozom ki az egészet, és kezdem elölrõl.
R.: - Hú, és nem szokott ellenállni, nincs neki néha ebbõl
elege?
- De, de mindig elege van, mindig elege van, hát és fõleg
amikor én is fáradt vagyok, hogy a munkahelyemen is
teljesítsek, akkor jön az, hogy emelt hangszín, és hát akkor
dac, s akkor, akkor is meg kell csinálni, mert másnap ugye
jegyet kapunk rá.
R.: - És mennyire van õ azzal tisztában, hogy neki van egy
kisebb problémája, és hogy emiatt nem megy a tanulás, tehát
ez nyilvánvaló számára?
- Hát õ ennek így mondja a nevét, hogy õ diszlexiás, de
szerintem õ effektív nem fogja fel, hogy az mit is jelent.
R.: - És ez nem zavarja õt?
- Nem, nem, õt egyáltalán, szóval õ most már - megmondom
õszintén - így helybõl megutálta a tanulást. Nagyon,
például az angol nyelv, az idegen nyelv is, hát szóval neki
mivel a magyar nagyon nehezen megy, hát idegen nyelv aztán meg,
õ angolt tanul, borzalmasan nehéz. Most nem is köti le
ezáltal, na most...
R.: - Hát lehet, hogy nagyon korai is volt ez az õ
helyzetében, nem, hogy idegen nyelvet tanuljon?
- Szerintem nem is kellene, szóval énnekem az az
álláspontom, hogy inkább magyarul tanuljunk meg elõször
helyesen írni meg olvasni, és ne idegen nyelvet, fõleg az ilyen
gyerekeknél. Na most ez ilyen, hogy igen, én felmenthetem õt,
csak éppen ennek van egy tortúrája, ugye hogy pszichológus,
logopédus, itt ez az országos beszédvizsgálat, és ennek a
szakvéleményezését kell bevinnem az iskolába, és akkor ott
elbírálják, hogy más pontszám szerint osztályozzák, vagy
felmentik az idegen nyelv alól, de sajnos az iskola nem sok
segítséget nyújt, és ezt én magamtól, tehát amit hallok
barátnõimtõl.
R.: - És az iskolában hogy fogadják, vagy mennyire veszik
figyelembe azt, hogy neki van azért egy ilyen
részképesség-hiánya?
- Semmilyen módon nem veszik figyelembe, tehát neki ugyanazt
kell teljesíteni, mint egy jó tanulónak, nincsenek
különválasztva a gyerekek.
R.: - Õ egyébként nagyon rossz tanuló?
- Igen, igen, tehát inkább a sport, tehát amibõl már
bizonyít, matematika, nyelvtan, olvasás, ez már nála gondot
okoz.
R.: - Merthogy nincsen sikerélménye - gondolom - és a
sportban viszont van sikerélménye.
- Igen, igen, pontosan, pontosan.
R.: - És õ elfogadta ezt, hogy õ kész, rossz tanuló,
õ már itt úgysem tud jó eredményt elérni, és akkor már nem
is akarja?
- Igen, neki valahol ez a természetes, hogy hú, nem egyest
kaptam, hanem kettest, de hát ezt én érzem magamnak kudarcnak,
mert én viszont minden áldott nap tanulok vele, és nem tudok
felmutatni semmit. Az egészben az bánt a legjobban, hogyha
végiggondolom ezt a dolgot, a gyerekem egész életére ez
kihathat, mert hogyha ezt négy éven keresztül tanulta volna,
ezt a diszlexiás módszert, talán mehetett volna gimnáziumba
is, így lehet, hogy csak egy szakmunkásképzõbe fog eljutni,
és nyolcadikig bukdácsolunk, és ez mind egy tanáron múlt, aki
felvilágosítson róla.



R.: - Ön milyen korú gyerekeket tanít?
Nagyné Szabó Ildikó, a Bicskei 1. sz. Általános Iskola
tanára: - Felsõ tagozat, 11-14 éves korig. Harmincéves
pálya után, harmincéves munka után az emberben nagyon sok
minden tisztázódik, letisztul, és annak idején úgy kezdõdött
ez körülbelül tíz éve nálam, hogy miért nem lehet segíteni
a betûproblémás, betûtévesztõ, hosszú, rövid
magánhangzó, magatartászavaros, koncentrációzavaros
gyerekeken, miért sodródnak a perifériára, mi történik
velük? Így kezdtem foglalkozni a fejlesztõ pedagógiával, és
a mai napig a magyar, mert kapcsolódik, úgyhogy kiscsoportos
foglalkozások vannak az iskolában, tavaly 68, jelenleg 34
gyereket fejlesztek, 5-8. osztályig, és kimondottan
olvasás-írásproblémás gyerekekkel foglalkozok.
R.: - Akkor a fejlesztõ pedagógiát nem egyes osztályokban
alkalmazza, hanem összevontan a rászoruló gyerekeknek?
Nagyné Szabó Ildikó, a Bicskei 1. sz. Általános Iskola
tanára: - Az osztályban is alkalmazom, mert két osztályban
tanítok magyart, és onnan kiveszem a gyerekeket, tehát van
egyszer nyolc, heti nyolc óra magyar órám, a többi tizenegy
órában pedig fejlesztem a gyerekeket, tehát kiscsoportokban
minden osztályból, felmérjük az írásukat, olvasásukat ennek
alapján.
R.: - Milyen érdekes, hogy felsõ tagozatban kell fejleszteni
ilyen problémák kapcsán a gyerekeket, amikor már alsóban
rendezõdnie kellett volna ezeknek a problémáknak!
Nagyné Szabó Ildikó, a Bicskei 1. sz. Általános Iskola
tanára: - Ez valóban így van, valahogy úszunk az árral,
tanító nénik nem tudnak sokszor mit kezdeni ezekkel a
gyerekekkel. Vagy meg sem mondják a szülõnek, illetve felmentem
õket, nem tudnak róla. Ez nálunk Magyarországon tíz éve,
körülbelül azóta terjed, addig semmit nem tudtunk, volt a
normál pedagógia, és nem tudtak mit kezdeni a gyerekekkel, a
mocorgó gyerekekkel, a figyelemzavaros gyerekekkel, s ezért
kezdjük ötödik osztálytól a kiscsoportos fejlesztést.
R.: - Nem lenne az úgy helyesebb, hogyha már rögtön elsõtõl
kezdve kezdõdne ez a fejlesztés?
Nagyné Szabó Ildikó, a Bicskei 1. sz. Általános Iskola
tanára: - Így lenne a helyes, a mi iskolánkban az idén kezdõdött,
hogy alsó tagozatban külön foglalkozik fejlesztõ pedagógus a
gyerekekkel, de akkora az iskola, hogy nem két ember kellene ide,
hanem akár 5-6 ember is kevés lenne.
R.: - Mi a tapasztalat régmúltba visszagondolva, hogy azok a
gyerekek, akiket nem fejlesztettek, és rendelkeznek ezzel a
problémával, mi lesz velük, milyen jövõ vár rájuk?
Nagyné Szabó Ildikó, a Bicskei 1. sz. Általános Iskola
tanára: - Hát a bizonyos periféria, nagyon sok tehetség tûnik
el, mert a fejlesztés nemcsak a gyenge képességbõl, illetve a
szétszórtságból ered, hanem van a nagyon tehetséges gyerek,
õ is lehet hiperaktív valamilyen formában. Ezek a gyerekek
sodródnak, jönnek a kiscsoportok, jön a kábítószer, ez a
túlzó forma természetesen, ha a családi háttér nem olyan,
és nem tudja feldolgozni az iskolai kudarcélményt. Az
iskolában ha a kudarcélmény csökkenne, ha minden gyereket
személyisége szerint egyénenként fejlesztenénk, és
foglalkoznánk vele órán, akkor ez a probléma háttérbe
kerülne.
R.: - Úgy tûnik, hogy, hogyha ötödik osztályban elkezdik
ezekkel a gyerekekkel, akkor ez nyolcadik végére míg ebbõl a
viszonylag zárt közösségbõl, fészekbõl kikerülnek, akkor
már rendbe lesznek addigra?
Nagyné Szabó Ildikó, a Bicskei 1. sz. Általános Iskola
tanára: - Ez egy folyamatos munka, van némi tapasztalatom már,
voltak olyan tanítványok, akiket gyógyszerrel is kezeltünk,
szükség volt rá, volt olyan tanítványom, aki kettesbõl
négyes tanuló lett, csupán arról volt szó, hogy a
neuronsejtek rendezõdtek az agyban, megtanult figyelni, ma már
középiskolások. Vannak olyan gyerekek, leérettségiztek, és
már fõiskolára mennek, ha idõben nem vesszük észre,
elkallódtak volna, lettek volna bukott tanulók valahol, és
valóban megcsúfolt gyerekek.
R.: - Nagyon sokszor a szülõ egy kicsit fél attól,
szégyenkezik, hogy az õ gyerekével baj van, mert ez a
gyerek biztosan nem normális - gondolja magában a szülõ - és
hogy ezt legjobb, hogyha eltitkolja, mert akkor majd az iskolába
nem fog bekerülni, nem veszik fel, elutasítják, szóval õ fél
ettõl a problémától, amelyet nyilván hogyha nem kezel, csak
nagyobb gond lesz belõle. De ezt hogy lehetne a szülõk
tudomására juttatni?
Nagyné Szabó Ildikó, a Bicskei 1. sz. Általános Iskola
tanára: - Nagyon sok függ a pedagógus személyiségétõl, ha
olyan lelkületû ember áll a pályán, és bejön a szülõ, és
megérzi, hogy segíteni akarnak, nem elnyomni, nem
kiközösíteni, nem bélyeget akasztani, hanem segíteni, az a
szülõ elindul, és elmegy a Kovács fõorvoshoz is, ha kell,
mert tudja, hogy segítés lesz a gyerekén. Ha ez nincs, hogyha
lekezelõ szinten szólunk a szülõhöz, ha idegesít egy
gyerekprobléma, akkor jön a másik oldal, ami gyakori sajnos.



Dr. Kovács Ferenc gyermekpszichiáter fõorvos, az Anonymus
Alapítvány elnöke: - A gyermekek iskolai készségeit föl
tudjuk mérni, hogy ezek hogyan fejlõdnek, van-e azokban
valamilyen zavar. Olyan készségekrõl van szó, amelyek az
íráshoz, olvasáshoz, szövegértéshez, beszédértéshez, a
tanuláshoz, képességeinek a kifejtéséhez, harmonikus
kifejtéséhez kellenek. Ezek közül némely állapot
biológiailag meghatározott, és bizony zavart jelent. Ilyenek a
manapság divatos szóval hiperaktivitásnak nevezett
mozgékonyság, ilyen a figyelemzavar, figyelemzavar járhat
mozgékonysággal, vagy egy speciális másfajta figyelemzavar,
ilyen például a nagyon-nagyon-nagyon lassú gyerek és nagyon
lassan fejlõdõ gyerek, ilyen az agresszív, külön
kategóriában a bedühödõ, bemérgesedõ gyerek, és
tulajdonképpen ilyenek a magatartási zavarral rendelkezõ
gyerekek, ezzel terrorizálják gyakran az órát, a tanárt, a
családot, a szüleiket, stb., tehát akik nyíltan opponálnak,
akik bandákban utcán diszociális, aszociális dolgokat
csinálnak, vagy éppenséggel annyira agresszívak, hogy már a
kriminalitás felé sodródtak, és tulajdonképpen rendõrségi
ügyeik vannak. Most ez a pedagógus ilyenekkel nehezen tud mit
tenni, igaz, hogy az orvos sem tud, és kerülnek a
gyerekpszichiátriára a gyerekek. Valahogy a tehetetlenség a
pedagógia felõl a pszichológia és az orvosi oldal felé nyomja
ezeket, mint hogyha ott volna megoldás, de ezekkel az orvosi
lehetõségek hát nem nagyon tudnak mit tenni, ehhez család
kell, ember kell, társadalom kell, törvény, jog és olyan
pedagógia, amelyik egyénileg, személyesen, jól kommunikálva,
rátermettséggel, határozottsággal, erõvel meg tudja fogni
ezeket a gyerekeket. Amiben az orvos segíteni tud, az a
hiperaktivitásnak a gyógyszerelése, bizonyos értelemben egy
kicsit az agresszivitásnak a csökkentése, a bedühödésnek a
mérséklése, illetõleg a figyelemzavarnak a korrigálása,
valamint a lassú gyereknek a meggyorsítása bizonyos
mértékben, erre különbözõ gyógyszerek vannak.
R.: - Hány éves koruktól kezdve kapnak gyógyszereket ezek a
gyerekek, hogyha már egyszer kiderül ez a probléma?
Dr. Kovács Ferenc gyermekpszichiáter fõorvos, az Anonymus
Alapítvány elnöke: - Hát mondjuk jó, hogyha óvodás korban
nem nagyon kerül rá sor, de elég gyakran kényszerülünk erre,
hogy már akkor elkezdjünk. Sajnos éppen a kisiskolás kor az,
ahol hamar megjelennek, vagy éppen kicsúcsosodnak a tanító
néninek a problémái, mert lehet azt mondani, hogy talán a
gyerek tanulási zavara nem is azt jelenti, hogy õbenne van a
zavar, hanem a tanítást zavarja, és a tanító nénit zavarja.
Itt van egy határ, hogy hol a tûrõképesség, hol a megfelelõ
eszköz a tanító néni kezében, hogy ilyenekkel bánni tudjon,
tehát igazából van lehetõség, hogy a gyerekeket egy kicsit
jobb tanulási állapotba hozzuk, hogy a pedagógiai módszerek
jobban érvényesülhessenek, de nem helyettesíti egyik
gyógyszer sem magát a szülõt, a pedagógiát, a nevelést, a
hozzáállást, a gyereknek a szeretetét, megbecsülését és
így tovább.
R.: - Mi lesz azokkal a gyerekekkel - mert gondolom, egy
darabig kapják a gyógyszert, azt nem tudom, hogy meddig kell
szedni, hogy mi lesz ezekkel a gyerekekkel. Befogadja egy idõ
után majd õket teljesen az osztály, vagy meddig kell nekik
szedni ezt a gyógyszert, vagy gyógyszer nélkül egyáltalán
nem mûködnek, az integráció - nem tudom, hogy lehet-e ezt a
szót mondani - ez megtörténik ezeknek a gyerekeknek az
esetében?
Dr. Kovács Ferenc gyermekpszichiáter fõorvos, az Anonymus
Alapítvány elnöke: - Addig, amíg jól diagnosztizálva,
megfelelõ gyógyszerrel kezelve a gyerek megfelelõ pedagógus
és szülõ kezében van, addig rengeteget korrigálódnak, fejlõdnek,
jól érzik magukat, minden közösségi, vagy egyéni vagy
érzelmi funkciójuk helyreáll addig, ameddig a gyógyszer benne
van. Ezalatt az idõ alatt kell bele is építeni azokat a
vonásokat, amelyek a kapcsolatokat majd késõbb megalapozzák, a
tanulásnak az alapjait megadják, mert hogyha ez elmarad - és ez
elég gyakori -, hogy csak úgy rábízzák a gyógyszerelésre,
hogy most akkor szedi a gyógyszert jól van, akkor csöndben van,
mert akkor nincsen semmi dolgom vele, nagyon is ott kell lenni,
elé kell állni a gyereknek, hát hacsak nem mellé, vagy nem
éppen ölbe venni, mert akkor a gyerek nagyon sokat tud
korrigálódni. A gyógyszerelés, mondjuk egy-két évig szed
valamit, utána természetesen ugyanaz a biológiai személyiség
marad, mint azelõtt, a gyógyszerek biológiailag - úgy értem
genetikailag vagy az idegrendszernek az alapmûködését tekintve
- nem változtatnak, csak zakóba kell menni, hát akkor
fölveszem a zakót, bevettem a gyógyszert, és akkor megfelelek
az elvárásoknak, csak errõl van szó. Tehát gyógyszerelni egy
kis esély arra, hogy a gyereket ne 5-6-8-10 iskolából rakják
ki, hogy ne elkeseredjen, ne feladjon minden reményt, hanem
beilleszkedjen abba a tanulási, családi és egyéb közösségi
rendbe, amiben hát õ egyébként él.
R.: - Mi a tapasztalat, hogy mi lesz akkor ezekkel a
gyerekekkel, amikor befejezik a nyolcadikat, gondolom, ez is
személyi függõ?
Dr. Kovács Ferenc gyermekpszichiáter fõorvos, az Anonymus
Alapítvány elnöke: - Nem annyira a gyerektõl függ, hanem a
környezettõl függ, hogy segít, tud-e segíteni a család,
megfelelõ iskolába tud-e kerülni, megfelelõ jogi, pénzügyi
és egyéb, munkaügyi védelmet kap-e maga a család, mondjuk a
szülõ. Alapvetõen jó kifutású maga az állapot akármelyiket
tekintem, nem olyan súlyos, életveszélyes állapot, de ember
kell hozzá.