- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.10.22
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. október. 29.
Kossuth rádió, 13.05

M.v.: - Két gyermeked van, a nagyobbik az már most elsõs középiskolában, a kisebbik pedig 7. osztályos, ha jól tudom. Van tapasztalatod. Szerinted lehet beszélni a tanárokkal, hogyha van problémád, akkor oda lehet menni az adott tanárhoz?

- Nekem volt, voltak problémáim. Én mindig felkerestem az adott tanárt. Ha bárki kérdez ilyesmirõl, mindig azt tanácsolom, hogy nyugodtan menjen oda, a tanárok mindig meghallgatják, valamilyen lépést tesznek is a megoldásra. Nekem jó tapasztalataim vannak. Általában ez el szokott rendezõdni olyankor a probléma vagy a konfliktus, hogyha van valami, nem volt még rossz tapasztalatom.

M.v.: - Akkor mész oda egy pedagógushoz, hogyha a te gyermekeddel van valami gond és szeretnéd megbeszélni vele, vagy akkor mész oda a pedagógushoz, hogyha te a gyermekeden keresztül úgy érzékeled, hogy a pedagógussal van gond?

- Is-is, mind a két esetben elmegyek. Nyilván amikor a gyerekemmel van probléma, azt megpróbálom nagyon alaposan átgondolni, hogy indokolt-e, érdemes-e ezért nekem most harcolnom és küzdenem. Tehát csak amikor tényleg valami nagyon fontos dologra akadok, csak olyankor zavarom a tanárt. Lehet, hogy emiatt is úgymond megbecsülik a véleményemet, mert apróságokkal nem fordulok senkihez sem, és nyilván ugyanúgy elõfordult olyan is, hogy a tanárral van problémám és akkor megbeszéltük. De ez mindig kiderül, hogy tudod, áttételesen mikor jönnek az információk, azok általában durvulnak egyre, és a végén egy teljesen más lesz belõle, mint amibõl kiindult, tehát meg tudja indokolni, hogy az tulajdonképpen hogy is volt, mint is volt.

M.v.: - Nem félsz attól, hogy azzal, hogy te odamész a pedagógushoz, kiadod a saját gyerekedet? Valamilyen probléma kapcsán kiderülhet valamilyen hiányossága. Nem félsz attól, hogy erre a tulajdonságára majd fény derül, és esetleg visszaél ezzel a tanár?

- Ez nehéz kérdés, mert volt már ilyen esetem. De igen, félek, de másrészrõl a tanárt, mivel hogy nagyon szoros kapcsolatban vagyok a nevelõkkel, valamilyen szinten már ismerem, tehát tudom, hogy kivel hogyan és milyen témáról lehet beszélni. Aki egyszer úgymond eljátssza a bizalmamat, nem úgy oldja meg a problémát, ahogy én elvártam volna, nyilván ahhoz a nevelõhöz többet nem fogok fordulni semmilyen problémával, mert akkor nincs mirõl beszélgetni.

M.v..: - A gyermeked azt tudja, hogy te majd oda fogsz menni valamelyik tanárjához? És nem mondja azt, hogy jaj, anya, csak azt ne?

- De igen, megbeszélem otthon, mert az õ beleegyezése nélkül nem mehetek oda, mert ezt ugyanúgy neki is fel kell vállalni ezt a problémát, hogy ha véletlenül szóba kerül, akkor neki ezt tudnia kell, hogy itt az anya intézkedett, az anya ott volt, az anya már elmondta. Tehát ezt csak akkor tehetem meg, ha az egész család, mindenki jóváhagyását adta, igen, menjél be, rendezd le.

M.v.: - Jelezted, hogy egyszer már volt olyan, hogy nem megfelelõen reagált a pedagógus. Ezt nem mondanád el, hogy mi volt?

- Nem.

M.v.: - Ezek szerint te igényled azt, hogy rendszeres kapcsolatban legyél a pedagógussal, tehát nem csak akkor keresed meg, amikor valami gond van, hanem akkor is, amikor nincs semmi gond, csak azért, hogy ismerjétek egymást, és esetleg õ is megkeressen téged, hogyha valami gondot talál a gyerekedben?

- Igen, én nagyon szívesen segítek a tanároknak mindenben, ha nem hívnak, általában akkor is ott vagyok, ha kell, akkor terítek, ha kell, akkor süteményt sütök, viszek be, asztalterítõt, szóval bármit, bármit kérnek tõlem, én azt azonnal ugorva mindent félretéve megyek és megteszem nekik, mert hogy õk nevelik az én gyermekemet, és én ezért nekik ellenszolgáltatásul úgymond úgy érzem, hogy nekem ez kötelességem, hogy õk jókedvûen, kiegyensúlyozottan, kellemes légkörben neveljék a gyereket. Ezt megteszem nekik, bármit megteszek.

M.v.: - Na és a pedagógusok szeretnek téged, értékelik ezt?

- Hát mivel problémám nekem velük nincsen, gondolom, elfogadnak olyannak, amilyen vagyok. Biztos néha az agyukra megyek, de kinyilvánítani nem mondták még sosem.

M.v.. - Nem kivételeznek a gyerekeddel?

- Nem, nem, nem hiszem.

M.v.: - Nem azért csinálod, hogy most a te gyerekeddel kivételezzenek?

- Nem, ez teljesen belemagyarázott dolog lenne részemrõl, hogyha valaki ilyet állítana, mert én ugyanúgy harcolok a többi gyerekért is. Tehát hogyha bármilyen problémát észlelek a többiekkel kapcsolatban, azért is szoktam szót emelni, úgyhogy én azt gondolom, hogy én a gyerekekért mint általában olyan, és a tanárokért, hogy jól tudjanak dolgozni, mindegyikõjükért harcolok és küzdök, hogy jó legyen a kettejük viszonya.

- Vannak olyan gyerekek, akikkel kivételeznek, mert mondjuk az õ anyukájuk egy tanár, és akkor mondjuk lehet, hogy ugyanazokat a hibákat vétették egy dolgozatban, mint én, de én négyest kapok, õk meg ötöst. Szóval elég buta, és mégis kitûnõt adnak neki, õnekik több mindent megengednek és náluk nem olyan nagy az elvárás, és mégis megkapják azt a jegyet, amit õk nem is érdemelnek meg.

M.v.: - Csak azért, mert õ tanárgyerek?

- Igen, mert hogy ne vesszenek össze, meg a tanárok általában úgy szokták, hogy a barátnõjük osztályába járatják a gyereküket. Mondjuk van két tanár, és az egyik tanár a barátnõjéhez, a másik tanár meg a barátnõjéhez járatja a gyerekét, és így ki vannak elégítve, így mind a kettõ gyerekkel kivételezni lehet.

M.v.: - A tanárgyerek hogyha kikerül ebbõl az iskolából, ahol a szüleinek a kollégái tanítják, és majd szembesülni fog azzal a helyzettel, hogy nem fog vele senki kivételezni.

- De nem, mert addigra már annyi önbizalma lesz, hogy akkor azokat már ki fogja tudni bírni, és azokat a dolgokat már bemagolja. Meg mivel a tanárgyerekek általában magolnak. Jó, tisztelet a kivételnek, de általában õk a kis szorgalmasak, meg hú, de nyalizni, meg hú, de szépek vagyunk, meg hú, de okosak vagyunk, meg nagyon szeretjük a tanár néniket, meg csókoljuk a kezüket, meg minden egyéb.

M.v.: - És ez téged nagyon bosszant.

- Igen, mert olyan gusztustalan dolog.

M.v.: - Nem lehetséges az, hogy ez a tanárgyerek, mert gondolom, hogy akkor konkrétan van ilyen élményed...

- Igen, nagyon sok. Így erõsítik. Olyan dolgokban erõsítik, amiben jók, és mondjad meg, hogy kislányom, te ebben a dologban nem vagy tehetséges, te inkább csináld ezt és ezt, mert ebben te ügyes vagy és célokat tudsz elérni. De az önbizalmat nem így kéne növelni.

M.v.. - Nem lehetséges az, hogy féltékeny vagy erre a gyerekre, és azért látod így ezt a helyzetet?

- Semmi okom féltékenynek lenni, mert én is ugyanúgy kitûnõ vagyok.

M.v.: - A többi gyerek is így vélekedik, vagy csak te gondolkodsz errõl így?

- Általában így vélekednek. De úgy nyíltan nem merik megmondani, mert félnek, hogy ez rajtuk fog csattanni. Szóval hogy a tanárok ezt mondjuk hallják vagy visszamondják nekik, és akkor sokkal jobban elnyomják õket. Szóval nem foglalkoznak velük, rossz jegyeket adnak, mindent észrevesznek, amiket õk csinálnak.

M.v.: - Mit gondolsz, mi lesz ennek a vége?

- Végül is az egész életükben helyt tudnak állni, mert lesz annyi önbizalmuk, hogy ezt végig tudják csinálni, és mindig olyan helyekre fognak menni, ahol nekik lesz lehetõségük, mert az anyukája keresztanyjának a nagynénijének a fiának a lányának az anyukája ott dolgozik, és akkor hú, de jóban vagyunk.

M.v.. - Úgy gondolod, hogy majd a késõbbiekben is keresni fogják a kapcsolatokat ismerõsöknél, akik kivételeznek majd velük? Tehát az egész életükben ki fogják használni majd ezeket a helyzeteket ahelyett, hogy saját maguk tehetsége révén érvényesülnének?

- Igen, mert ez mondjuk a példa, a dédimamája a bölcsiben, a nagymamája az óvodában, az anyukája az iskolában, az anyukája barátnõje a másik iskolában, a nagynénje a harmadik iskolában, a gimnáziumban, és akkor így mindig vannak a kapcsolatok.

M.v.: - Ezek a gyerekek tudják, hogy õ velük kivételeznek a tanárok, vagy nem tudják? szerinted?

- Van egy olyan réteg, aki tudja, és van egy olyan réteg, aki nem tudja.

M.v.: - És aki tudja, hogy õ nem annyira zseniális, mint amilyen jegyeket kap, az hogy viselkedik? Hogy viselkednek az osztálytársaikkal, iskolatársaikkal?

- Olyan lenézõen, lekezelõen, hogy õvelük nagyon kedvesek, hogy jaj, hú, de szeretünk téged, meg olyan kedves vagy, meg minden, de ott a hátuk mögött jól összesugdolóznak, hogy hú, ez ilyen hülye, hú, ennek most nem ötös lett, hanem négyes a dolgozata.

M.v.: - Biztos, hogy minden tanárgyerekkel kivételeznek?

- Nem, nem mindegyik tanárgyerekkel, mert sokszor az anyukájuk vagy az apukájuk nem akarja, hogy kivételezzenek vele. Ezt általában sok tanár szúrja el, hogy nyalizzon a másik tanárnak, mert mondjuk az õ férje vagy felesége az igazgató.

- Nekem olyan kérdésem lenne, hogy hallgattam már többször így a mûsorukat, hogy a gyermekem az általános iskolába jár, 6. osztályos, és szóval olyan probléma van az iskolában, de ez most már nem a 6. osztályban, elõzõleg is volt ilyen gond, hogy például házi feladatot kapnak, és hát van olyan ugye, hogy fõleg még kisebb korban volt, amikor még ugye kisebb volt, hogy véletlenül elfelejtette ugye bejelölni. Na most ez ugye sokszor abból adódott, hogy a tanár ugye nem jegyzi fel mindig a táblára a házi feladatot, hanem szóban elmondja a gyerekeknek. Hát valamelyik gyerek ugye szétszórtabb, tehát nem tud úgy összpontosítani, vagy nem figyel oda, nem jelöli be, és ebbõl utána gondok vannak, mert legutóbbi eset volt például, hogy egy jelentéktelen kis feladat volt, utána aztán pótolta is, a következõ órára megcsinálta, de hát kapott egy egyest magyarul. Hát az volna a kérdésem magyarul, hogy ez szabályszerû vagy nem szabályszerû, illetve hogy esetleg az iskolának, mert õ egyébként annyiban különbözõ, hogy nem önkormányzati iskolába jár, hanem egy rendi iskolába, de általános iskola, hogy esetleg külön az iskola szabályzatában eltérhet vagy rendelkezhet errõl, hogy ilyen esetben tantárgyi jegyet kaphat-e a gyerek például hogyha házi feladatot nem, vagy hiánytalanul csinálja meg.

M.v.: - Az oktatási törvény olyan paragrafust, miszerint az el nem készített házi feladatra tantárgyi jegy adható vagy nem adható, nem tartalmaz.

- Igen, ezt olvastam én is, illetve nem találtam ilyen rendelkezést.

M.v.: - Nem, nem, szóval ilyen fajta nincsen, és azt gondolom, hogy nem is lenne jó, mert akkor a végtelenségig lehetne bõvíthetõ azoknak a kérdéseknek a köre, amelyek kvázi törvényben várunk elrendezni. Én úgy gondolom, hogy ilyen esetben tantárgyi elégtelent adni nem kellene. És ezek tipikusan azok a dolgok, amelyek csak ott az iskolában lennének megoldhatók, semmilyen felsõbb hatalommal, kívülrõl jövõ felsõbb hatalommal nem azok. Nem tudom, hogy volt-e errõl esetleg szülõi értekezleten már szó, felvetették-e, minden tanárra jellemzõ-e az iskolában az önöknél, hogy van ez?

- Hát elõfordul egy-két tantárgy esetében, de most már felötlött bennem az a gondolat, hogy most már csak lépni kellene vagy szólni kellene az ügyben, mert szóval igazából nem jó nevelési módszernek tartom a dolgot. Mert egyrészt a házi feladatot, én beszéltem szakemberrel, ugyanezt mondta egyébként, és õ azt mondta, hogy esetleg akkor tudná elképzelni, hogy ha, és úgy volna szabályszerû, hogy mint röpdolgozat bekéri szúrópróbaszerûen egy-két gyerektõl úgy a házi feladatot, és rendesen kijavítja. De még abban benne van az a veszély, hogy hát nem biztos, hogy a gyereknek ugye az önálló munkája van a házi feladatban. Tehát szülõi segítség, tehát nem a tudását méri a gyereknek...

M.v.: - Így van.

- ...az órai munkában.

M.v.: - Meg kéne próbálni szülõi értekezleten felvetni ezt a dolgot, hát vagy sikerül, vagy nem.

- Õszintén szólva szóval mindig az a probléma, hogy ha van az embernek egy konkrét problémája, most hogyha én egyedül ugye szólok, akkor az van úgy általában, hogy hát lehet, hogy a gyereknek lesz ugye problémája belõle.

M.v.: - Ez nagyon nehéz, mert elõtte akkor talán célszerû, hogy az ember egy kicsit magát is védje, beszélgetni a szülõkkel, ha találkoznak, hogy neked mi a véleményed, hogy gondolod, mit szólnál hozzá, ha én egy szülõi értekezleten felvetném, te vajon csatlakoznál-e hozzám, és ha már vannak úgy hárman-négyen, akkor az ember nem érzi magát olyan nagyon magányosnak ezekben a dolgokban. Miközben azt gondolom, hogy azért mi jobban félünk attól, hogy majd a gyereken megtorolják, ha mi szóvá teszünk valamit, mint ami ténylegesen meg is történik. Nem, nem gondolja?

- Igen, meg még a következõ gondolatom ehhez kapcsolódóan, tehát magával a házi feladattal, hogy most én nem igazából nem találtam rá, nem tudom, hogy erre van-e, lehet, hogy ugyancsak nincs rendelkezés, én szerintem pedagógusnak is hát elemi követelmény volna az, hogy ha látja, hogy ez problémaként jelentkezik, ugye hogy a házi feladatok elmaradnak, akkor igen is hogy esetleg írja fel a táblára. Ha õ önszántából ugye nem csinálja, akkor ezt lehet kérni a pedagógustól?

M.v.: - Amíg azt mondom, hogy egyértelmûen helytelenítem hogy az elmaradt házi feladatért tantárgyi elégtelent adnak, addig én nem tenném, hogy mondjam, szabállyá az iskolában, hogy a tanár köteles felírni a táblára egy hatodikos gyerek esetében azt, hogy mi a házi feladat. Más a helyzet egy elsõ, második osztályban természetesen. Ezért én nem marasztalnám el a tanárt, megmondom õszintén, de ez egy szubjektív vélemény.

- Nem elmarasztalás szempontjából mondtam én, hanem szülõi értekezleten lehet-e ezt esetleg kérni a tanártól. Tehát kérés.

M.v.: - Kérni lehet.

- Tehát akkor ön is úgy gondolja, visszatérve a legelsõ gondolatra, hogy tehát akkor tantárgyi jegyet semmiféleképpen nem.

M.v.: - Egyértelmûen így gondolom. Nem tudom, hogy az iskola házirendje, vagy ki szoktak adni az iskolák olyasmit, ami tartalmazza az egyes tantárgyak követelményrendszerét és az ellenõrzésnek a módját, van-e ilyen az iskolában, kell lennie, úgy hívják, hogy pedagógiai program. Olvasta már ön az iskolában?

- Igen, most odáig én még nem jutottam, mert hát az a könyvtárban, vagy valahol elvileg hát hozzáférhetõ is kell hogy legyen, mert ugye van az iskolának könyvtára is.

M.v.: - Normális iskolák ezt minden szülõnek a kezébe adják, már bocsásson meg, hogy így fogalmazok.

- Igen. Tehát én ilyennel még nem találkoztam, megmondom õszintén. 

- Most a nagyobbik 5. osztályos, a középsõ 2. osztályos. Amíg alsós volt a nagyobbik, illetve most a középsõ, addig azt gondolom, hogy majdnem mindenrõl kapok információt üzenõ füzet útján, gyakran beszélek a tanító nénivel, így utcán összetalálkozom. Amióta a nagyobbik felsõs lett, azóta viszont alig-alig kapok róla visszajelzést.

M.v.: - Mennyire tud az iskola a gyermek személyére, egyéniségére odafigyelni? Ezekrõl milyen visszajelzéseket kap?

- Azt gondolom, hogy ez is olyan, hogy amíg alsós, amíg sokat van ugyanazzal a tanító nénivel, az a tanító néni jobban megismeri a gyereket. A felsõben, ahol egy-egy tanár mondjuk hetente kétszer vagy háromszor találkozik a gyerekkel, azt gondolom, hogy nagyon felületes az ismeretség.

M.v.: - Felsõsöknél kinek a feladata azt, hogy a szülõknek visszajelezzen a gyermek emberi mivoltáról?

- Hát nem tudom, hogy lenne-e az iskolának ez a feladata, mert én úgy látom, legalábbis az én gyerekem amikor nyílt órán bent voltam az iskolában, másmilyen, mint otthon. Talán az osztályfõnöknek lenne a feladata. De hát pont az én fiamnak az osztályfõnöke nem tanít semmit.

M.v.: - Sokan panaszkodnak az iskolára, hogy az iskola skatulyáz, bedobozol, és egyáltalán mintha párhuzamos malomban õrölnének a szülõk és az iskolák, egészen más gyerekeket látnak, amikor egy ugyanazon személyrõl van szó.

- Egy gyerek nem feltétlen viselkedik ugyanúgy otthon és az iskolában. Az én nagyobbik gyermekem az iskolában egy nagyon fegyelmezett gyerek, otthon elengedi magát, de azt gondolom, hogy ez természetes.

M.v.: - Én inkább arra gondolok, hogy alapvetõ problémák nem derülnek ki a szülõk számára. Tudja a tanító, de valahogy nem beszélnek róla, vagy nem fontos.

- Ez azért érdekes kérdés, mert én tanárként úgy gondolom, hogy ami nekem problémás az iskolában a gyerekkel, azt ott nekem kell megoldani. És kevés olyan probléma van, amit közösen a szülõvel tudunk megoldani. Igaz, én gimnazistákat tanítok.

M.v.: - De ez nem olyan, ahol a tanár is és a szülõ is hogyha összedugja a fejét, akkor meg tudják oldani a problémát, mert valahol közös a gyerek?

- Nem, én azt gondolom, hogy nekem tanárként az iskolában kell megoldani azokat a problémákat, tehát én nem szoktam a gyereknek beírni az ellenõrzõjébe, hogy milyen gondom volt vele az órán, mert azt nekem kell ott helyben elintézni, és nem akarom a szülõre hárítani a felelõsséget, hogy majd õ vegye otthon elõ a gyerekét egy olyan tettért, amit az iskolában követett el.

M.v.: - Nem is erre gondoltam, hanem ami esetleg megkönnyítené a szülõknek a segítségét a nevelésben.

- Ezzel kapcsolatban meg a középsõ gyermekemmel van az a tapasztalatom, hogy bár elismeri a tanító néni, hogy a Panna egy értelmes, nagy szókincsû gyermek, de mégis az osztályzataiban ez nem tükrözõdik vissza. Tehát most nem tudom, hogy a tanító néni magában ezt hogy intézi el, hogy egy egyébként jó képességû gyereknek szívfájdalom nélkül ad rossz jegyet, hogyha nem teljesít úgy, ahogy õ elvárja. Õk 30-an vannak egy osztályban, tehát egy-egy tanórán nincsen idõ arra, hogy az õ tempójában kivárja azt, hogy esetleg õ lassabban olvas, mint a másik, hanem azt mondja, hogy nem érte el mondjuk a 4-es szintet, ami õszerinte a 4-es szint, a tanító néni szerint, akkor kapjon 3-ast vagy 2-est. De óraközi szünetekben beszélgetésbõl kiderül, hogy a gyerek mennyire tájékozott, milyen jó szókincsû, milyen értelmes, az összefüggéseket meglátja, de az adott órán az elvárt viselkedést nem produkálja, akkor azt osztályozza a tanító néni.

M.v.: - Ehhez mit szól a kislánya? Õ meg tudja érteni?

- Panna nagyon szereti a tanító nénit, az iskolát is, de lehet, hogy azért sem csinál magának ebbõl gondot, mert én sem tulajdonítok annak túlzott jelentõséget, hogy éppen hányast kapott aznap olvasásból. Megbeszéljük, hogy mit kéne jobban, de ezzel nem minõsítem a gyereket, és azt próbálom elültetni benne, hogy az, hogy hányasra produkált, az nem minõsíti õt, mint embert.

M.v.: - És az sem zavarja, hogy valójában nem a tudását, nem a tartalmat osztályozzák itt, hanem a viselkedés is belejátszik a jegybe?

- Ez nagyon zavar, éppen ezért én egy olyan szülõ vagyok, aki elég gyakran bemegyek a tanító nénihez, elmondom neki, hogy én mit gondolok, hogy nekem mi okoz problémát ezekkel az osztályzatokkal vagy minõsítésekkel, de úgy látom, hogy ennek olyan nagy hatása nincs a tanító nénire. Nagyon kedves, elfogadja azt, amit mondok, de úgy látom, hogy semmi nem változik. Tehát legközelebb õ pontosan ugyanúgy minõsíti az én izgõ-mozgó, esetleg belebeszélõ lányomat.

M.v.: - És mit lehet ilyenkor tenni?

- Én azt gondolom, hogy semmit.

- Ha olyan helyzet adódik, hogy valami konfliktus van a tanárral, akkor ezt õszintén meg lehet a tanárral beszélni?

- Tanára válogatja. Van olyan tanár, akivel meg lehet beszélni, volt is erre példa, de sajnos ellenpéldát is tudunk, mégpedig azt, hogy Ottó, a férjem ment be egyszer egy szülõi értekezletre, probléma volt a tanítással, ugyanazért a dologért kapott egy beírást a gyerek meg egy egyest. És hát a férjem ugye elmondta, hogy még a magyar büntetõjog sem rendelkezik úgy, hogy egy cselekedésért két büntetés, és hát persze indulatos volt, meg egyebek. Másnap a gyerek hazajött öt darab egyessel a tantárgyból visszadátumozva. Akkor ki is vettük abból az iskolából. Tehát azért mondom, hogy van olyan pedagógus, akivel meg lehet beszélni, van olyan, akivel viszont egyáltalán nem sajnos.

M.v.: De hát lehet ezt elõre tudni?

- Hát aki kicsit már kifinomultabb érzékkel rendelkezik, az azért már megérzi, úgyhogy nálunk most már a papa eltiltott a szülõi értekezletekrõl, csak én járok ezekbe a közületekbe, én viszont ráérzek. De ez nehéz.

M.v.: - Azért ez az elõzõ példa azt bizonyítja, hogy nem biztos, hogy érdemes õszintének lenni a tanárral.

- Nem mindig, sajnos ez így igaz. Ezen nagyon sokat kéne változtatni, és az iskolarendszer is nagyon sokat tudna ebben segíteni.

M.v.: - A gyerekek egyébként mennyire voltak kritikusak itthon a tanárokkal szemben? Tehát sokszor volt itthon kritizálás, hülye ez, hülye az?

- Ó, hogyne, persze, hát az elsõ reakció mindig ez. De mindig leültem velük és megbeszéltük. És oda jutottunk, hogy persze sajnos van olyan, aki tényleg az, és akkor azt mondtam, hogy figyelj, ilyen, el kell fogadni, õ a tanár, de ezt aláírom, hogy õ tényleg ilyen. Viszont azt is elértem a gyerekeknél, hogy aki nem az, azt meg tudtam gyõzni, az, hogy ezt tette, az nem azt jelenti, hogy hülye, hanem csak egyszerûen neki ez a dolga, ez a cél lebeg elõtte, és annak a célnak az eléréséhez ez az út vezet, hogy most ezt kellett tennie. És amikor jogos volt, akkor nem is ágáltak ellen a gyerekek. Tehát elfogadták. De muszáj leülni velük és megbeszélni.

M.v.: - Lehet azt innen, itthonról reálisan látni, hogy mi is a valóság? Hát hiszen a gyerekek elmesélésébõl tudjuk a helyzetet mi is.

- Nemcsak a gyerekek elmesélésébõl, hanem a nyílt napokon én majdnem mindig ott vagyok, és ugyan tudom, hogy a nyílt nap az egy kirakatmunka, de azért én belátok a színfalak mögé, és akkor én már fel tudom mérni, hogy ott mi a valóság, és a kettõbõl már össze lehet rakni a mozaikból a képet.

M.v.: - A gyerekek egyébként mennyire látják reálisan a dolgot?

- Eléggé, eléggé reálisak a gyerekek, az az igazság, és hogyha van egy ilyen külsõ szem, aki rávilágít, hogy azt ott nem jól láttad, akkor azt is felvállalja.

M.v.: - Tehát te tudtad is ezt jól irányítani ebben a kérdésben.

- Mikor hogy. Hát azért mindig nem sikerült.

M.v.. - A tanárokat is lehet irányítani?

- Én azt gondolom, igen.

M.v.: - Neked volt már ilyenre példa?

- Hogyne, persze, persze, mert amikor egy tanár úgy azzal kezdi, hogy ez a vásott gyerek ilyen, olyan, erre, arra, arra én úgy reagálok, hogy á, hát az én gyerekem, mit képzel, akkor ott már balhé van, akkor ott már nem értjük meg egymást. De ha én azt mondom ennek a tanárnak, hogy hát én megértem, nagyon nehéz, nekem is nagyon nehéz otthon, de hát tudja, azért ezt a fajta embert is meg lehet érteni, mert hogy nem vagyunk egyformák és a többi, és oda lehet csûrni-csavarni, hogy a végén õ mondja nekem, hogy anyuka ne nyugtalankodjon, ez a gyerek egy nagyon-nagyon jó ember lesz. Szóval lehet õket, csak hát kell hozzá egy kis manõver.

M.v.: - Szerinted érdemes egy ilyen konfliktus helyzetet kisimítani a szülõnek?

- Az attól függ, hogy mennyire nyomja a gyereket. Én azt gondolom, mert csak akkor kell belemászni, ha ez a gyereknek nagyobb sérülést okozhatna, vagy nagyon nyomja, különben hagyni kell, nem ez a fontos.

M.v.: - Hanem mi?

- Hanem az, hogy a gyerek jól érezze magát az iskolában, boldog gyerek legyen, mert akkor tud majd boldog felnõtt lenni.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?