-Szabó Jánosné óvónõ: Nagyon sokat változtak a gyermekek.
Amikor bekerültek a gyerekek kiscsoportba, már akkor elég
illemtudóak voltak. Sokkal több gondot fordítottak a szülõk a
gyerekeknek a neveltetésére. Akkor sokkal kiegyensúlyozottabbak
voltak a lehetõségek, mert sok munkalehetõség volt, nem volt
ennyi munkanélküli, nem volt olyan pszichikai teher a szülõkön
és hát volt egy biztos forrásuk a megélhetésre. Emlékszem,
hogy amikor mi is nagyon keveset kerestünk ez elõtt is, mások
voltak a lehetõségek, tehát jobban ki tudtuk használni azt a kis
pénzt, ami volt. A gyerekekkel meg mondom, sokkal többet tudtak
ezért foglalkozni.
- Mv.: Milyenek voltak azok a gyerekek húsz évvel ezelõtt?
- SzJ.: Elevenek voltak, egészségesek voltak és nagyon sokat
játszottak, de az egymáshoz való viszonyuk, a fenõttekhez való
viszonyuk teljesen más volt. Jobban odafigyeltek egymásra. Nem
voltak talán ennyire agresszívek. Ott is voltak nyilván
problémák, mert mindig voltak problémák, de ilyen
ingerlékenyek, agresszívek - több a válás, ami szintén
ugyanúgy a gyermekeknek a pszichikai fejlõdését, a lelki fejlõdését
nagyon-nagyon befolyásolja. Az, hogy az anyuka-apuka nem tud
megélni, mert azon kell neki fáradozni, hogy egyik napról a
másikra mi lesz, mit fog adni a gyereknek esetleg enni,
ingerlékenyebbek lesznek a szülõk is, ezért ez lecsapódik a
gyerekekre is. Mikor bekerülnek az óvodába, akkor ezek a
feszültségek, mivel, hogy õ nem tudja elmondani, hogy mi
ez, mi bántja, ezt kijátssza magából és ez a játékában egy
ilyen durvaság, agresszivitásban nyilvánul meg. Ez a csoport
létszám, amiben most én jelenleg, harminckettõ. Ez lehet több,
mert ugye minden nagycsoportos korút fel kell venni, a csoportunk
meg olyan 20-25 fõre épül. Amikor szaladgálnak, mert valami belsõ
kényszer hajtja õket, hogy kifutkossák vagy kiszaladgálják,
vagy kijátsszák magukból, vagy kirajzolják magukból azokat az
élményeket, ami érte. Ez lehet jó és van is jó, tehát jó
példa is van, most nem az, hogy csak rossz, akkor ez a tér már
kevés, a gyerek viszont sok. Mindenkivel egyénileg kellene
foglalkozni az ilyen gyermekekkel, a pszichológusok, logopédusok
nagyon sokat segítenek de nekik is nagyon túlfeszített a
munkájuk és nekik is egyre kevesebb idõ jut egy-egy gyerekre és
nekünk is.
- Mv.: Milyenek még ezek a mai gyerekek azon kívül, hogy
agresszívek, hogyan lehetne õket jellemezni?
- SzJ.: Értelmileg fejlettek. Nagyon aranyosak, nagyon szépek
és ha egyénileg le tudunk ülni még az agresszív gyerekekkel is,
egyszerûen nevelhetõk õk általában, de nagyon sok idõt kellene
velük külön-külön foglalkozni és ezt nem tudjuk úgy
biztosítani, mert nagyon sok a gyerek.
- Mv.: Tényleg ennyire szoros a kapcsolat a között, hogy a
szülõknek milyen a megélhetési körülménye meg a között,
hogy a gyerek agresszív vagy nem agresszív? Tehát pontosan
azoknak a szülõknek a gyerekeivel van gond, akik éppen
munkanélküliek vagy nagyon szegények?
- SzJ.: Nem feltétlenül, nem azt akarom mondani, hogy csak a
munkanélküli szülõknek a gyerekei agresszívek, mert ennek más
oka is van. Egyébként valahogy az óvoda és a család közötti
kapcsolat sem olyan felhõtlen, mint azelõtt volt, mert szégyellik
elmondani azt, hogy mi a problémájuk. Nagyon sok szülõ magában
tartja az õ problémáját, nem keres meg minket, pedig minden
szülõi értekezleten elmondjuk, hogy bármi probléma van,
nyugodtan keressenek meg, mert közösen neveljük a gyerekeket,
közösen szeretnénk megoldást találni és nem keresnek meg.
- Mv.: Ti amikor érzitek egy gyereken, hogy valami probléma
van, nincs rendben, akkor ti megkeresitek a szülõket?
- SzJ.: Igyekszünk megkeresni õket és a zöme fogja is a
dolgokat, nyitottak. Volt sajnos olyan, hogy bárhova bekerült a
gyereke, mondjuk kórházba, ott mindenki rossz volt, az orvos,
rossz a pedagógus, rossz mindenki, az õ gyereke az nem. Nem meri
felvállalni, hogy esetleg probléma van a gyerekével, mert
szégyelli. Ó, hát ha esetleg pszichológushoz kell vinni, akkor
az már micsoda bûn, micsoda szégyen, pedig ez nem szégyen, hanem
a gyerek érdekeit képviselni, csak azt kéne megérteni, hogy a
gyerekek nem egyformán érnek.
- Mv.: Nehezebb most óvónõnek lenni, mint régebben?
- SzJ.: Igen. Igen, mert ez az anyagi vonzat ez az óvodákat, az
önkormányzatokat ugyanúgy érinti és hát úgy az
intézményekre sem jut annyi pénz, mint azelõtt. Most ugyanazok
az eszközeink vannak szinte majdnem, és hát nyilván, hogy ami a
családban problémát jelent, az itt kivetítõdik, ez itt
felhalmozódik nálunk a nevelésben, az oktatásban.



- Mv.: Hogy lehet beosztani a pénzt? Be lehet-e egyáltalán?
- Nehezen lehet beosztani. A legelsõ nálunk az, hogy
befizetjük ezeket a kötelezõ csekkeket. Aztán ami marad, azon
felül jöhetnek a luxusok, de sajnos nevetséges, nálunk
luxusnak számít az is, hogy a gyerek jár úszni az óvodával.
Vagy sikerül befizetni, vagy nem. Megvesszük az ilyen kötelezõ
dolgokat, tehát tisztasági csomag, élelmiszer, meg mindenféle
ilyesmit és akkor utána ami fennmarad, abból lehet kalkulálni,
hogy akkor most költünk luxuscikkre, vagy elmegyünk-e valahova
kirándulni hétvégén meg ilyesmik.
- Mv.: Mi az, amibõl spórolni szoktatok?
- Ennivaló inkább. Tehát azt mondom, hogy én hétközben
nem fõzök, mert a gyerekek esznek az oviban és inkább csak
hétvégén eszünk fõtt ételt, amikor õk is itthon vannak és
a kaján spórolunk a legtöbbet. Tehát a tésztán, hát egy
ilyen egészségtelen életmód, tészta, tészta, valami hús...
- Mv.: A tészta a legolcsóbb?
- Igen. Az a legolcsóbb ennivaló, abszolút.
- Mv.: Mit tesznek a tésztára?
- Sajt, tejföl, túró, de mondjuk nálunk nekem a párom
nagyon húspárti, tehát így tésztát azt nem nagyon eszi meg,
tehát hétvégén húsosat kell csinálni és akkor az rengeteg.
Tehát egy hétvégi bevásárlás egy négytagú családnak az
egy olyan nyolcezer forint. És akkor abban mondjuk benne van a
gyümölcs is már. De ezt hétközben ezt nem tudjuk megjátszani
kétnaponta.
- Mv.: Mi az, amin nem lehet spórolni, amin soha nem
spóroltok?
- Például egy gyerekcipõ, annak is irdatlan ára van. Egy
nyár alatt kinövik ugye és négy-ötezer forintért lehet kapni
újat, ami megint csak három-négy hónapig jó. Azon nem tudunk
spórolni, mert hát valamiben menni kell. Kabát, overáll,
ilyeneken nem spórolunk. De mondjuk én például én már csak a
piacról öltözködök, a kínai piacról, tehát így, hogy
bemegyek egy butikba és azt mondom, hogy hú, de jó az a blúz,
megvenném, akkor nem veszem meg, hanem kimegyek a piacra és
megnézem, hogy van-e olyan hasonló blúz a harmadáért. És
így. Mi így ruházkodunk.
- Mv.: Csekkeken, azon nem gondolkodtatok még, hogy azon
spóroltok?
- Azon nem tudunk spórolni, mert nem érdemes, mert annyira
elmarad az ember, hogy utána nem tudja behozni magát és akkor
elúszik a lakásban minden. Úgyhogy ez az egy, ami szigorúan
hó elején, amikor bejön a pénz, akkor a kötelezõ csekkeket
azonnal befizetjük, tehát ezen nem. Azt nem toleráljuk, hogyha
nem muszáj, de elõfordul olyan, hogy áttolódik másik
hónapra, de azt meg is érezzük, mert akkor abszolút nincs
luxus vásárlás.
- Mv.: Mennyi kéne havonta nektek ahhoz, hogy ne kelljen
spórolni?
- Hát egy kétszázötven-háromszázezer forint biztos.
- Mv.: És mennyi hiányzik?
- Fele, háromnegyede. Körülbelül fele hiányzik.
- Mv.: Ha annyi meglenne, akkor nem kellene arra gondolni, hogy
mikor esztek húst.
- Hát akkor nem megy el majdnem, akkor könnyebb lenne.
Mondjuk akkor se azt mondom, hogy nagylábon élnénk, de
normálisabban, tehát nem kéne ennyit filléreskedni.
- Mv.: Nagyon megérzitek azt, hogy te most itthon vagy gyesen,
tehát jobban élnétek, ha dolgoznál?
- Most még nem, mert még most gyeden vagyok, hanem amikor
lejár a gyed és én gyesre megyek, az ugye havi húszezer
forint, az eleve egy olyan hatvanezer forint kiesés lesz, tehát
nem is leszek gyesen, mert nem éri meg anyagilag, hanem vissza
kell mennem dolgozni, mert ezt nem bírjuk.
- Mv.: Visszavesznek?
- Vissza. Vissza, hál Istennek, tehát visszavárnak
abszolút. Nekem nagyon családbarát fõnököm van és bármikor
visszamehetek dolgozni.



- Mv.: Miközben a szülõk azt mondják, hogy nálunk, a mi
családunkban mindenrõl õszintén beszélünk, például arról
is, hogy milyen anyagi helyzetben vagyunk, hogy a gyerek elfogadja
azt, hogy ha most egy picit meg kell húznunk magunkat, én mégis
úgy érzékelem, hogy ez egy olyan téma, amit legalább olyan
szemérem övez, mint a szexualitást vagy a halált. Mit kell
egyáltalában a gyereknek arról tudnia, hogy mi hogy állunk a
pénzügyekkel?
- Sallai János pszichológus. Itt azt hiszem a két
végletet kell elkerülni, egyik az a sosem beszélünk
pénzügyekrõl. Valahogy misztikusan zajlik a dolog, a dolgok
vannak és akkor a gyereknek fogalma sincsen, hogy gazdálkodni
kéne, be kell osztani és majd õ felkerül felnõtt állapotba,
akkor nem tudom, mit fog csinálni, de akkor így a spórolást se
tanítom meg neki, meg lemondást, mert mindig úgy van dolog.
Tehát ha valamit sóhajtok, akkor máris az ott terem, mint egy
ilyen mesebeli asztalkán, terülj-terülj asztalkám, és amit
kérek. Szóval ez az egyik végleg, ez nem vezet semmi jóra, a
másik pedig, hogy a fõ téma, majd egyetlen téma otthon, ha a
pénzrõl van szó. Ebben azt érzi a gyerek, hogy az életben
egyetlen fontos dolog van a pénz, más nem is számít, másról
nincs is mirõl beszélni, tehát nem fontos. Na most ezt se
ajánlanám, mert ez már komoly torzulás megint. A kettõ
között kellene nézni, hogy a gyereknek fogalma, hogy pénz,
gazdálkodás, életkorának megfelelõen, egy serdülõnek jóval
többet, mint egy ötévesnek, de azért hogy a pénzért meg kell
dolgozni, azért megy el egyik vagy mindkét szülõ megy, a
pénzt azt azért be kell osztani. Tapasztalom vagy nézek
embereket, hogy gátlástalanul mindent megvesznek, a gyerek
sóhajt kettõt, megveszik neki. Tévedésben van a szülõ, azt
hiszi, hogy ezzel a gyereket meg lehet vásárolni, illetve, hogy
a szeretetet kifejezi. A gyereknek nem ez a dolog kell.
- Mv.: Én is azt gondolom, hogy azt fontos látni egy
gyereknek, hogy bármennyi pénzünk van, vannak dolgok, amikre
mindenképpen van és vannak dolgok, amikre semmiképpen nem
költünk. Valamiféle olyan értékrendet is megtanul a gyerek,
ami sokkal több annál, mint hogy a pénzzel így vagy úgy
gazdálkodunk. Szóval valami olyasmire gondolok, hogy azért
könyvre, ami fontos, telik. Bizonyos cukros üdítõitalra mi nem
költünk. Nem ez az igazán fontos dolog?
- SJ.: De, tehát így tanítjuk az értékrendet. Ha mindent
megeszünk, felfalunk, tehát sosem veszünk semmilyen
kultúrcikket, akkor az a tanulság, hogy az mellékes dolog, arra
nem kell pénzt csinálni. Tehát az értékrendet sem feltétlen
csak úgy lehet tanítani, hogy szövegelek, hogy ez kell, azt
kell. Nem, mit csinálok a pénzzel, mit tartok fontosnak, mit
nem. Hát ez a legjobb tanítás egyébként, ha a szülõ ott elõéli
ott az életet, hogy hogy kell csinálni. Na most egyébként be
lehet venni, a zsebpénz is pénz, hogy most adjunk, ne adjunk,
mennyit és mikor.
- Mv.: Én azt mondom, adjunk.
- SJ.: Na most én is azt mondom, adjunk pénzt, ami szerintem
életkorral növekvõ összeg, de az legyen közös megegyezés,
tehát a család beszélgessen, hogy miért ennyit gondolunk, ez
körülbelül szerintünk mégis mi mindenre elegendõ. A gyerek
megvitathatja, mondhatja, esetleg engedhetünk, ide ötven forint
stb. szóval valamit engedünk és utána megegyeztünk, hogy az
hetente jár, havonta jár, mit tudom micsoda.
- Mv.: Ez is életkorilag változik, nem?
- SJ.: Változik, de azért valami rendszert bele kell vinni.
Tehát amire a gyerek számíthat. Ha elkölti, tudja, hogy nincs
hitelezés. Hát öregem elköltötted! És az is egy érdekes
tapasztalat, hogy a gyerek a szülõt gyötri, hogy vegyük meg
ezt-azt. Vedd meg a zsebpénzedbõl - ja, akkor nem veszem meg.
Tehát a gyereknek van valami kapizsgálása, hogy a pénznek
tényleg lehet értéke. A szülõ, hogyha olyan csacsi, megveszi,
de hogyha van nekem eszem, akkor elmegy a pénzem, nem jut jobbra,
nem veszi meg. Ami nem zsebpénz, az étel, az ellátás, a fûtés,
a rezsi stb., az a szülõnek a rezsije. De vannak olyan dolgok,
amik a gyereknek. Akkor is, ha a hajunk égnek áll, tehát olyat
is tud venni a zsebpénzbõl a gyerek, hát az az övé. Nem
szólunk bele, az jár, nem függ jóságtól. Néha a szülõ
összekeveri, hogy na most nem kapsz zsebpénzt, mert mit tudom
én , egyest hoztál vagy bármit, nem, nem errõl szól a
történet. Jutalmat azt lehet megvonni, mert azt nem adok, ha
rossz voltál, de ez egy juttatás, ez jár és ezt oszd be a
pénzedet.
- Mv.: Vannak gyerekek, akik nagyon szeretnek ajándékba
pénzt kapni.
- SJ.: Jaj! A pénz az nem ajándék, szóval az inkább én
azt mondanám csúnyán, hogy szegénységi bizonyítvány, tehát
magyarul nem vagyok hajlandó gondolkozni, hogy a másik minek
örülne, nem vagyok hajlandó utánajárni, azt beszerezni, akkor
kellõ körítéssel azt becsomagolva átadni meg megadni a
módját, meg - szóval ami kifejezi, hogy ez nekem szól személy
szerint.
- Mv.: De ha a gyerek azt kéri.
- SJ.: Ha nem kapja. Hát szóval a gyerek sok mindent kérhet,
de valószínû egyébként, hogy azért megint a család
értékrendje szerint szóval nem a pénz volt központi, a gyerek
nem valószínû, hogy pénzt fog kérni. Ha megszokta, hogy
minden pénzzel zajlik, akkor ide azt az ezer, kétezer,
akármennyi forintot. Tehát ez megint egy vizsga kérdés, hogyha
õ pénzt kér. De hát ezt mondhatnám nemcsak gyerekkel, hát a
házaspár egymásnak meg bárki ajándékozza, nem pénz kell.
Szóval törõdés, szeretet, idõ, ami esetleg pénzbe is kerül,
szóval ez hozzátartozik a dologhoz. De a pénznek így a helyén
kellene lenni. És egyébként azon is érdemes gondolkodni, hogy
ki a szegény, ki a gazdag, mert ez nem egy objektív dolog, az a
megfigyelésem, hogy én milyennek tartom magam. Ha én folyton
magam szerencsétlennek tartom, akkor - és szegénynek, akkor én
szegényként fogok élni. De lehet valakinek - hát mi is úgy nõttünk
fel, hogy papa nélkül három gyerek meg ilyen háború utáni idõkben,
pedagógus fizetésbõl. Azt kell mondani utólag, te jó ég,
milyen szegények voltunk és nem éreztük igazán annak, jókat
röhécseltünk, valami ennivaló mindig volt, kenyér és valami
rajta volt, de lehetett volna dramatizálni. De az anyukám
szerencsére nem dramatizálta, jókat vigyorogtunk,
hülyéskedtünk, de nem volt központi pénz bankban vagy
nincsen, annyi, amennyi kellett, volt. Tehát azt, hogy ki gazdag,
ki szegény, azt azért meg kéne fontolni, hogy ez rajtam múlik,
hogy minek hiszem én magam.



- Van egy kedvenc történetem, azt a Konrad Lorenz mesélte el
a saját kutyáiról, akik rettentõ jóban voltak egymással és
az egyik egy igen nagy csínytevõ volt, jól meghajszoltak
együtt egy macskát és akkor utána õ az egyik kutyát azt
kegyetlenül leszidta és belerúgott és mit tudom én, hogy
többet ilyen ne csináljon, a másikra pedig ránézett és azt
mondta, hogy ejnye. És az emberek nézték, hogy milyen
iszonyatosan igazságtalan ez az ember, hogy az a kutya, akit ugye
megvert, aminek persze fájdalmat nem tud neki okozni és
kegyetlenül leszidta, az a következõ ..., a másik kutya, aki
egy ilyen lelkiismeretes típus volt, az pedig egy hétig lelki
beteg volt attól, hogy azt mondták neki, hogy ejnye. Na hát azt
hiszem, valahogy így van a gyerekek zsebpénzével is. Van akinek
szüksége van rá és van akinek nincs, és ez idõben is
változik.
- Egy idõben próbáltunk mindenféle szisztémákat
kialakítani életkor szerint meg heti bontásban meg havi
bontásban, de ezekbe részben magunk is belebonyolódtunk, mert
nem vagyunk elég rendesek ahhoz, hogy ilyen dolgokat számon
tartsunk, meg a gyerekeknek is szerintünk úgy tûnt, hogy nem
volt jó. Aztán volt olyan, hogy teljesen elfelejtettünk
zsebpénzt adni. Az lett a vége, hogy amikor mondtuk, hogy jaj,
nem adtunk nektek zsebpénzt már száz éve, akkor azt mondták,
hogy de hát úgyis mindent megkapunk tõletek, úgyhogy akkor
most minek kapjunk zsebpénzt? És én ezt tulajdonképpen jónak
is tartottam, egy olyan nagyon bizalomteli dolog volt, hogy õk
abszolút világosan megmondták, hogy mit szeretnének, mi
világosan megmondtuk, hogy van-e rá pénz vagy nincsen, tudjuk-e
támogatni, vagy esetleg túlzottak a vágyak, szépen kialakult
és nem volt belõle semmi gond. De elkezdtük érezni az egyik
gyerekünknél, hogy õneki gondjai vannak a pénzbeosztással és
õneki viszont megajánlottunk éppen mostanában egy havi
szerintem tisztességes összeget, 2500 forintot, hogy ebbõl
gazdálkodjon. Õ 19 éves, egyetemista, tehát vannak neki saját
kiadásai, de talán még nem olyan nagyon sok és ami olyan
kiadás, hogy megindokolható, hogy az miért nem zsebpénz, hanem
szülõi támogatás, azt továbbra is ugyanúgy megbeszéljük
és kap rá pénzt és a bizalom az ezáltal nem szûnt meg, de õneki
van egy saját összege, amivel gazdálkodik. A többieknek úgy tûnik,
hogy enélkül is megy az, hogy gazdálkodni tudjanak a pénzzel.
- Mv.: De » az « szerintem egy nagyon fontos
kérdés, hogy mi az, ami szülõi feladat és mi » az
«, ami a zsebpénz tárgya, tehát ebbõl nem voltak
ütközések? Mert másfajta gondolatmenetek lehetnek, hogy hát
ezt ti vegyétek meg nekem, a szülõ meg azt mondja, hogy azt a
zsebpénzbõl kell összegazdálkodni.
- Nehezen tudnám most ezt kitalálni, hogy mitõl alakult ez
így, de nálunk inkább az van, hogy a gyerekek mondják azt,
hogy te figyeljetek, hát ez igazán már az én zsebpénzemnek a
terhére, vagy ez már igazán az én felelõsségem és szinte
nekem kell mondanom, hogy de hát hogyha osztályprogram van,
akkor kifizetem a mozijegyet vagy hogyha a csoportoddal mész
moziba, akkor már kifizetem, akkor az ne a zsebpénzedbõl
menjen, mintha még õk lennének gondoskodóbbak, mint én.
- Mv.: És akkor az megy zsebpénzbõl, ami az õ egyéni
abszolút saját luxus igénye?
- Hogyha a barátaival el akar menni a Mc Donalds-be, vagy
hogyha akar venni magának egy olyan cipõt, aminek semmi más
értelme nincs, mint hogy szép...
- Mv.: Mennyire avatjátok be a gyerekeket hát így a családi
büdzsébe, hogy most ennyi van, ennyi nincs, erre van, erre
nincs, hogy mennyire tájékozottak õk a családról, mint
gazdasági egészrõl, tehát mennyire közteherviselésnek a
részesei?
- Hát én sem vagyok nagyon tájékozott a családi büdzsérõl
meg ilyen gazdasági szempontokról. Ez azzal is összefügg, hogy
a munkám olyan, hogy én számítógépet programozok és ha
elkészül a program, akkor keresek, és ha meg nem készül,
akkor meg nem keresek és így néha hónapokon keresztül nem
keresek semmit és akkor egyszer csak meg van pénz, tehát elég
nehéz ilyen büdzsét, illetve sok munkával lehet csak elõállítani
és nincs rá energia. Egy olyan közhangulat van, hogy
igyekszünk nem túlzásokba esni.
- Mv.: Csináltatok-e olyat, hogy jutalomból pénzt, vagy
házimunkáért, vagy segítésért, ez egy tipikus kérdés.
- Ez is nagyon jó volt, volt olyan lányunk, akinek hatalmas
nagy vágya volt, speciálisan egy görényt szeretett volna
vásárolni, ami túlságosan drága és akkor hosszasan keresett
magának munkát, mindenféle diákmunka szervezeteken keresztül
és nem sikerült neki kapnia. Én meg azon a ponton voltam, hogy
tényleg nem bírtam már a kerttel meg a háztartással, és
megbeszéltem vele, hogy miért hívjak én külsõ segítséget,
akkor fizetek én õneki órabért, de akkor nem akkor és azt
csinál, amit õ akar, hanem akkor és azt, amire én megkérem
és tényleg dolgozzon becsülettel. Meglett a pénz, meglett az
állat és nagyon jó együttmûködés volt közben közöttünk.
- Mv.: Tehát egy ilyen kampányszerû dolog volt. Egyébként
mondjuk a mindennapokba ez nem ment át szisztémának.
- Abszolút nem volt ilyen szisztéma nálunk. Azt, hogy
jegyeket vagy jóságokat pénzzel jutalmazzunk, azt teljes
mértékben elleneztük, nevelési elvszerûen elleneztük, de
nagyobb teljesítményért volt jutalom. Hogyha valaki kitûnõ
bizonyítványt hozott, akkor azért õneki volt, kérhetett
valamit meg nyelvvizsgáért, vagy amikor leérettségizett, vagy
amikor felvették az egyetemre, tehát ami tényleg akkora
teljesítmény, tehát...
- Mv.: Zsuzsa, azt hogy csináljátok, hogy te meg a négy
lány így felsorakoztatok, én ritkán láttam ennyire szépen
öltözött, harmonikus, gyönyörû szép ruhában virágzó öt
nõt úgy egy sorban. Mibõl, hogyan?
- Zs.: Az egyik része az az, hogy nagyon szeretünk varrni,
én is nagyon sokat varrok és ezt a lányok is átvették.
Részben a Burdákat bújják, de olyat is csináltunk, hogy
elmentünk butikba, szépen leméregettük a ruhákat, pontosan
szabásmintát kitaláltuk és még az eladónõ is partner volt
ebben, mert teljes mértékben belátta, hogy ezt ember kifizetni
nem tudja, amibe ez a ruha kerül, viszont megvarrni esetleg igen.
Az is biztos, hogy nagyon fontos, hogy fantasztikus jó ízlésük
van a lányoknak. Én is mindig csodálom, hogy hogy tudják úgy
összeválogatni a ruhadarabokat, hogy annyira csinosak legyenek
benne, és az, hogy körülbelül egyforma a méretünk, az is
nagyon hasznos és vannak olyan ruhadarabok, amik valakinek a
tulajdona és amit kölcsön kell kérni, de többségében
odaadják egymásnak. Többségében, mert van amikor nem, szóval
azért nem kötelezõ mindent odaadni.
- Mv.: Azért egy nagyon erõs igényszint akkor, pozitív
említem, hogy igényszint jelen van és ki is van elégítve,
csak a módokat kell megtalálni, hogy hogyan.
- Zs.: Még az is benne van, hogy pozitív igényszint és hogy
a saját egyéniségüknek a kibontakoztatása. Én úgy gondolom,
hogy õk tudatában vannak annak, hogy az öltözködésük
kifejezi azt, hogy õk milyen emberek. Már csak ezért sem lehet
mindig a divat szerint öltözködni, mert az embernek a lelke nem
a divat szerint változik.
- Mv.: És nektek szülõknek van-e zsebpénzetek?
- Nincs.
- Mv.: Nektek nem jár, csak a gyereknek?
- Ez nálunk tulajdonképpen úgy van, hogy én állandóan
rengeteg pénzzel a zsebemben járok, hogyha valami így hirtelen
úgy érzem, hogy jó, hogyha megvásárolom, akkor kifizessem és
megveszem, már csak azért is, mert az a tapasztalat, hogy amikor
az ember visszamegy, akkor már nincsen. Viszont iszonyú nehezen
fordítok magamra pénzt. A Zsuzsa is nagyon nehezen fordít
magára pénzt.
- Zs.: Teljesen bizalmon alapuló pénzgazdálkodás alakult ki
közöttünk. Mindig találok pénzt vagy a fiókban, vagy a
férjem pénztárcájában, meg úgy lazán meg is beszéljük,
hogy most hirtelen mire kell meg mire ment el, de semmi szigor
nincsen benne.
- Amikor nagyon kevés pénzünk volt, akkor volt olyan, hogy
nekiláttunk írni, hogy mire költünk és igyekeztünk
visszafogni a kiadásokat, amennyire ez egyáltalán lehetséges
volt. De csak közös pénzünk volt mindig, tehát se nekem
nincsen önálló bankszámlám és félrerakott pénzem, se a
feleségemnek nincsen ilyenje és a gyerekek is tudják, hogy hol
van a pénz.
- Zs.: Azért ehhez tudni kell, hogy ezek már nagy gyerekek.
Tehát a legkisebb is éppen elmúlt tizenhat éves.
- Mv.: Akkor õk ezt nem igénylik, hogy hát ti nagyon
keveset töltötök magatokra, meg ez nehéz, hogy ez ember
magának vegyen valamit, hogy mindent értünk, anyáék semmit
és akkor mi vagyunk a világ teteje?
- Zs.: Õk se kapnak meg mindent. Ez nem mazochizmus, hogy nem
költünk magunkra, hanem igazából egy józan belátás. Nem
kell, hogy az ember a szükségleteit a reklámok világához meg
a kirakatoknak a csillogásához mérje. És ha a szülõk
következetesen így élnek és a gyerekeket is következetesen e
szerint öltöztetik és hát szolgálják ki vagy nevelik,
nevezzük, ahogy akarjuk, akkor ez az értékrend átkúszik a
gyerekekbe is.
- Úgy van!