Vendég a háznál
2002. október. 24.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Volt már olyan, hogy amikor az utcán sétáltatok anyuval
vagy apával, akkor odajöttek hozzád idegen emberek?
- Hát nem idegen emberek, mert azok ismerõsök. Azt
kérdezték, hogy nem ülnék az ölembe, nem ülnék az ölükbe,
de én azt mondtam, hogy nem szeretnék.
R.: - Az ölükbe akartak ültetni?
- Igen.
R.: - Szerinted miért?
- Biztos azért, mert aranyos voltam, meg biztos puszit adni, meg
ilyesmiket.
R.: - Olyan is volt, hogy megpróbáltak megpuszilni?
- Ilyen még nem volt.
R.: - És Te miért nem szereted, hogyha mások téged
megpuszilnak, vagy az ölükbe ültetnek?
- Mert nem ismerem õket, és nem szeretek más idegen emberek
ölébe ülni.
R.: - Anyán és apán kívül még kinek az ölébe ülnél
bele?
- A testvéremébe meg a nagymamáméba meg a nagypapáméba.
R.: - És kitõl fogadnál el még puszit?
- Az unokatestvéreimtõl.
R.: - Neked van egy nagyon sármos ötéves fiad, Ramon, és egy
szintén nagyon helyes hároméves kislányod, Laura. Volt-e olyan
élményed, hogy a gyerekeket így mások nem valódi gyerekekként,
hanem szinte ilyen játékszerként, mint egy kis macit így
elkezdték gyömöszködni?
- Volt, fõként konkrét családtagként anyósomat tudnám
emlegetni, aki rendszeresen úgy jött hozzánk, hogy az volt az elsõ,
hogy puszilgatja, gyömöszöli, a gyerek sír, és kérdezte, hogy,
hogy miért sír, nála mindig sír, biztos nem szereti a gyerek.
Azt hiába magyaráztam neki, hogy a gyerek utálja ezt, hogy
gyömöszöli, nem, nincs olyan, hogy a gyerek utálja, a gyerekek
ezt szeretik, de mondom: értse meg, hogy ezt nem minden gyerek
szereti, nálam egyik gyerkõc se viselte, szerintem fõként hogy
rögtön belépünk az ajtón, és gyömöszölni akarok bármelyik
gyereket, aki amúgy szereti, az se fogja jó néven venni, hanem le
kell kötni a gyereket és játszani vele, és hogyha magától
odamegy, közeledik, és õ szeretné, hogy pusziszkodás vagy
bármi egyéb kontaktus kialakuljon, akkor elfogadja a gyerek, de
amúgy mint bárki, akár családtag vagy idegen, hogy most rögtön
gyömöszöljük, mint hogyha tényleg egy baba lenne, azért, mert
aranyosak. Nyilván én is sokszor gyömöszöltem volna, de tudtam,
hogy utálja a gyerek, és csak amikor már olyan helyzet alakult
ki, akkor lehetett úgy agyonbabusgatni.
R.: - Tehát Te még magadnak is ilyen határt szabtál, hogy
mikor lehet közeledni hozzájuk, vagy mennyire engedik közeledni?
- Konkrétan nem szabtam határt, hanem mert láttam a gyereken,
hogy mikor van az, hogy szereti, tehát én nem erõltettem rá,
hogyha tudtam, hogy nem akarja, vagy rossz kedve van, hogy én most
agyongyömöszölgessem, mert nekem ahhoz van kedvem. Szóval az a
gyereknek kell, hogy jó-e, hát azt figyelembe kell venni
mindenféleképpen.
R.: - És õk egyébként könnyen veszik a közeledést,
tehát hogyha mondjuk idegen a nem tudom, buszmegállóban
megszólítja õket, akkor õk figyelnek, és válaszolnak, vagy
rögtön hátat fordítanak?
- Most, hogy már ekkorák, most már könnyebben, de kisebb
korukban ilyen ellenállás, szóval hogy, hogy idegen számára,
és hogy hagyja békén, szóval egy ilyen tartás, nem is félelem,
hanem egy ilyen tartás, hogy nem ismerem, ne közeledjen felém.
Most már, hogy értelmesebbek, komolyabbak, most már tudják
mérlegelni, hogy ki kicsoda, vagy hogy ki az, aki közeledhet
esetleg hozzájuk, s jó néven veszik, de hogyha olyan, még a mai
napig észreveszi, hogy az csúnya bácsi, nem, szóval mondják.
R.: - És ezt õk maguk döntik el, vagy Te is erre egy picit
azért nevelted õket?
- Hát azért neveltem is, hogy ne az legyen, hogy bárki
elviheti õket, mert én nem tartom azt jónak, hogy a gyerek
alakítson ki mindent magának. Mert van olyan gyerek, meg látok is
olyat, aki bárkihez odamegy, és szó nélkül mondjuk én egy
pillanatra nem figyelek, mert ugye két irányba mennek, és már
ott sincs a gyerekem, szóval ezt mondjuk azért nyilván
kialakítottam valamely szinten, de most már a gyerekben tudatos,
hogy õ mérlegeli, hogy mi az, ami hát szóval magának megszabja
azt a határt, hogy nem kell most már az én segítségem ehhez.
- Azt nagyon nem szeretem, hogyha idegen emberek hozzáérnek a
gyerekemhez, mert az intim szférájukba ezzel maximálisan
behatolnak, tehát a gyermek lelkét is sértik ezzel, és ezáltal
az enyémet is. Meg a másik az, hogy pontosan ilyenkor azt szoktam
gondolni, hogy ez a felnõtt sem örülne neki, hogyha egy másik
felnõtt hozzáérne, megsimogatná, hát egy gyereknek miért kell
azt eltûrni, csak azért, mert kicsi? Nem, nem kell, és nagyon sok
felnõtt olyan bután nyúl a gyerekhez, például amikor kicsik
voltak a gyerekeim, és ültek az ölemben, sok felnõtt a kezüket
simogatja, na most én ettõl rosszul vagyok, mert õk nem
játékok, hanem õk is kis emberek.
R.: - És mit lehet csinálni ezekkel a nagymama korú, nagyapa
korú nénikkel, bácsikkal, akiknek erre szüksége van elvileg?
- Én mindig el szoktam húzni a gyerekemet, vagy pontosabban egy
idõ után már az ember számít ezekre az érintésekre, és
sokszor csináltam azt, ölemben ült a lányom vagy a fiam, és
láttam, hogy már nyúlnának a kezéhez, és akkor én
automatikusan elõtte megfogtam a gyerekem kezét, hogy az én
kezemhez érjen hozzá. Észreveszi azt a másik felnõtt, hogy én
valamit most így hárítok, ha nem veszi észre, elhúzom a
gyerekem, de még akkor sem veszi észre, akkor megkérni érdemes,
hogy ne tessék simogatni a gyereket, mert nem szeretem, hogyha más
hozzányúl, mert esetleg valami betegséget elkaphat, és ha ezt
intelligensen, normálisan elmondom, még soha nem tapasztaltam azt,
hogy valaki megsértõdött volna.
- Amikor egészen picik voltak, csecsemõk, és esetleg
babakocsiban toltam õket az utcán, akkor én védtem meg õket
ezektõl a helyzetektõl, nem engedtem senkit egy lépésnél
közelebbre a babakocsihoz, nem engedtem meg, hogy benyúljanak a
babakocsiba. Sokszor láttam, hogy megfogják a pici baba kezét,
és megpuszilgatják, ettõl engem mindig a hideg rázott ki,
úgyhogy én nagyon határozottan léptem fel ezekben az esetekben,
s innentõl fogva amikor nagyobbak voltak, nem is igazán adódott
elõ ilyen szituáció.
R.: - Ez ösztönösen, vagy tudatosan alakult ki magában?
- Teljesen tudatosan, mert engem nagyon zavart az, amikor
láttam, hogy mások gyerekével hogy bánnak, idõs nénikék elõszeretettel
simogatták a baba arcát, vagy egészen közel hajolva gügyögtek
neki. Én mindig nagyon udvariasan megfogalmaztam, próbáltam olyan
köntösbe öltöztetni a mondanivalómat, hogy ne bántsam, ne
sértsem õket meg, ezért õk teljesen normálisan viselkedve
hátrébb is léptek, és nem közeledtek ilyen módon a
gyerekeimhez.
R.: - Amikor a férje vagy a maga munkahelyére bevitte
megmutatni a gyerekeket, vagy késõbb, amikor már nagyobbak
voltak, 4-5-6 évesek, akkor nem rajongták agyon a felnõttek õket?
- Nagyon kedvelték õket, nagyon örültek nekik, de nem volt
olyan kellemetlen, ami miatt nekem közbe kellett volna lépnem.
Valószínû, hogy a gyerekek arcán, a viselkedésén látszott,
hogy azért annyira nem szeretnék a testközelséget. Ilyen
élményem a nagyobb korukból van, amikor a kisfiam találkozott
valamely közeli ismerõsünkkel, és a két ujja közé
csippentette a kisfiam arcát, és azt õ nagyon kellemetlenül
viselte, hát ez fáj is, próbálja ki bárki a saját arcán,
szóval ez nem egy kellemes közeledési mód, meg egyáltalán
amikor egy fiú nagyobb, önérzetesebb, akkor már rosszabbul
viseli ezeket az ujjongásokat meg csipkelõdéseket.
R.: - A gyerekek és a szülõk is kerülnek sokszor olyan
kellemetlen helyzetbe, hogy egy közeli vagy egy távoli ismerõs
egy-egy találkozónál egyszerûen megölelgeti, megfogdossa a
gyereket, aminek a szülõk sokszor nem örülnek. Mit lehet egy
ilyen helyzetben tenni, tehát hogyan lehet arra fölkészíteni a
gyerekeket, hogy adott esetben ha nekik ez nem jó, vagy nem
tetszik, akkor nemet tudjanak mondani?
Kozek Lilla pszichológus: - A nem mondás az tényleg elég
nehéz dolog, hogy a gyerekeknek ezt megtanítsuk, mert a gyerek
magától is nagyon sokszor mond nemet, de olyan formában, ami a
szülõ számára nem elfogadható, nem kultúrált, nem udvarias,
és ezekben a helyzetekben, amikor valamiféle társadalmi
elvárásnak kell megfelelni, maga a szülõ is úgy érzi, hogy
bajban van, hogy hogyan utasítson vissza egy kedves közeledést,
ami esetleg számára terhes. Hogyha megnézünk egy ilyen
helyzetet, akkor elgondolkodtató az, hogy a gyerekek intim
szférája egyáltalán mennyire átjárható, vagy átjárt a mi
mai magyar társadalmunkban, mert ez nyilván egy kulturális
jellemzõ, tehát ez most ránk jellemzõ, hogy a simogatás az már
túlzás vagy még teljesen megengedett dolog. Most hogyha azt
vesszük, hogy tényleg nagyon sokan, akár idegenek is megállnak
kisbabát toló anyukák mellett, és belenyúlnak a babakocsiba,
mélykocsiba, vagy hozzáérnek a kisgyerekhez, ez fölveti azt a
kérdést, hogy milyen jogon, szóval hogy miért, és az anyukát
teljes mértékig megérthetjük, amikor aggódik, hogy fogalma
sincs, hol járt az illetõ elõtte, mosott-e kezet, tehát ilyen
alapvetõ higiénés szabályok, illetve...
R.: - Másrészt a babának sem biztos, hogy olyan jó, hogy egy
számára idegen ember, mert ha még a családnak jó ismerõse, egy
gyerek számára akkor is feltehetõen idegen.
Kozek Lilla pszichológus: - Igen, tehát a gyerek sem tanulja
meg azt, hogy neki van egy olyan nagyon személyes szférája,
mondjuk az a három lépés távolság, amit klasszikusan szoktunk
emlegetni, ami az övé, s azt enged be, akit jónak lát. És itt
nemcsak az önvédelemrõl van szó, hanem arról is, hogy a
intimitást mennyire tudja kezelni, tehát nem, ez nemcsak egy
negatív kategória, hogyha bántani akarják, akkor meg tudja
védeni magát, hanem ha szeretni akarják, akkor azt õ azzal ki
tudja fejezni, hogy odaengedi azt, aki õt szeretni akarja, tehát
hogy a testünk, ez az intim szféránk ez nem valamiféle ilyen
átjárható dolog, hanem itt igenis nagyon komolyan meg kell
tanulnunk szabályozni, hogy ki jöhet és ki nem, mert ezzel ki is
tudjuk fejezni azt, hogy kit mennyire engedünk közel magunkhoz
lelkileg is.
R.: - Ezt egy kisgyerek nagyon nehezen tudja fölmérni, tehát
ezt nyilván nekünk kell megtanítani. De hogyan lehet ezt nekik
megtanítani úgy, hogy közben azért ne veszítsék el a
bizalmukat a világ felé, tehát ne az legyen a következménye
ennek, hogy aztán soha senkivel nem akarnak szóba állni?
Kozek Lilla pszichológus: - Az egyik fontos dolog, hogy a
gyereket egyfajta kölcsönösségre vagy viszonosságra tanítsuk.
Számos alkalommal elõfordul, hogy kedves bácsika kérdezi, hogy
na és téged hogy hívnak kisfiam, és kisfiam megmondja, mert ugye
anyukája büszkesége, hogy már kétévesen meg tudja mondani,
hogy hogy hívják, hány éves, stb., de ilyenkor sem a szülõnek,
sem a gyereknek nem jut eszébe, a gyereknek még csak csak, hogy
megkérdezze, hogy és bácsi téged hogy hívnak, és a felnõttnek
sem jut eszébe, és ez a szomorú, hogy...
R.: - Hogy bemutatkozzon.
Kozek Lilla pszichológus: - ...hogy bemutatkozzon, hogy én
pedig a Józsi bácsi vagyok. Szóval hogy nekünk is felnõtteknek
nagyon-nagyon meg kéne tanulnunk, hogy a gyereket ugyanúgy
tiszteletben kell tartanunk, mint egy velünk egykorú másik
személyt, merthogy õ is egy másik személy. Persze az õ világa
még sokkal átjárhatóbb azzal, hogy fürdetik, pelenkázzák a
szülei, stb., de nyilván nem idegenek, vagy olyan ismerõsök
számára, akik nincsenek vele ebben a nagyon közeli viszonyban.
R.: - Fakad-e az, hogy a gyerekek nagyon nehezen tudnak egy ilyen
szituációban nemet mondani, vagy ha pont a köszönésrõl van
szó, akkor nem mondja azt, hogy én ez vagyok, és nyújtja a
kezét, várva azt, hogy neki is bemutatkozzanak, fakad ez abból,
hogy mi szülõk sokszor olyan esetben is túlságosan közel
megyünk, vagy belépünk a gyerek intim szférájába, amikor
lehet, hogy neki erre nem lenne igénye?
Kozek Lilla pszichológus: - Ebbõl is fakadhat, bár mondjuk a
szülõ-gyerek kapcsolat az tényleg egy más kategória - én azt
gondolom. Sokkal inkább az, hogy a gyerek milyen példát lát,
tehát hogyha én elmegyek vele a parkba sétálni, vagy a
játszótérre és én belenyúlok más gyereknek a kocsijába, vagy
én megsimogatom más gyerek fejét az áruházban, akkor nyilván
õ se veszi rossznéven, ha az õ fejét valaki megsimogatja,
anya is így szokta, mondja. Tehát hogy van egyfajta
önkorlátozás, amivel élhetünk, s amivel példát mutathatunk,
de nyilván ez nem egyedi vállalás, hanem hogyha sokan így
csináljuk, akkor elõbb-utóbb ez szabállyá válik. Illetve az,
hogy a gyereket ilyenkor biztassuk arra, hogy például az, hogyha
nem köszön, az sokszor a szülõnek nagyon-nagyon kellemetlen
érzés, és valamikor õneki ez az ember nem szimpatikus egyszerûen,
ezt ilyenkor meg lehet vele beszélni. Tehát nem azt mondom, hogy
hagyjuk udvariatlanul viselkedni a gyerekeinket és pokróc
módjára, de hogyha olyan okból tart valakitõl, és nem akarja
beengedni a személyes terébe, mert egyszerûen neki ez
bizonytalanságot okoz, vagy a biztonságot félti, akkor ezt
engedjük meg neki, de beszéljünk vele róla. A másik a
viszonosság biztosítása, hogy ilyenkor biztassuk arra, hogy te is
kérdezd meg, te is nem tudom, érjél hozzá...
R.: - Lehet, hogy a gyerek nem akar hozzáérni, akkor azt hogyan
érhetjük el, hogy mondjuk az a gyerek számára idegen ember ne
érjen hozzá. Tehát mondjuk meg, hogyha te úgy látod, hogy
hozzád akarnak érni, vagy amit szoktak ugye sokszor felnõtteknél,
hogy jaj, gyere, adj egy puszit, akkor merje azt mondani, hogy nem,
tehát ezt meg tudjuk beszélni?
Kozek Lilla pszichológus: - Természetesen, tehát a harmadik
összetevõ a személyes példa és a kölcsönösség mellett pedig
az, hogy mi is nemet mondunk annak a felnõttnek, aki a gyerekünk
intim szférájába akar behatolni. Azt mondjuk, hogy igaz, hogy mi
jóban vagyunk, de õ még nem ismer téged, hagyj neki egy kis idõt,
ez is egy udvarias kitérõ kérés lehet, vagy mondhatjuk azt, hogy
ha például puszit kér, hogy kifogyott a puszizsák, most nem
tudok több puszit adni, mondhatja a gyerek, és ez aranyos is még
amellett, hogy betartja a saját határait.
R.: - És mennyi idõs kortól lehet ezt a gyerekeknek
megtanítani?
Kozek Lilla pszichológus: - Azt gondolom, hogy elõször a szülõnek
magának kell megtanulni, tehát a pocaktól kezdve ezt a szülõ
edzheti saját magát az anya, az apa, hogy metrón, buszon,
akárhol persze az emberek megszólítják a kismamákat
önkéntelenül, biztatnak, hogy már csak egy kicsi van hátra, de
ahogy a pocakot ne simogassák.
R.: - Igen, ez a másik rossz szokás - ha úgy tetszik - igen,
amit az ember rendszeresen tapasztal, hogy ahogy meglátnak egy
kismamát, elkezdik a hasát simogatni, miközben mielõtt nagy hasa
lett volna, nyilván soha senkinek nem jutott volna eszébe, hogy
elkezdje simogatni.
Kozek Lilla pszichológus: - Igen, a nõ teste egészen más
jelentést hordoz, amikor babát vár, és ez egyfajta
köztulajdonná válik, aztán majd ez megint visszaáll. Tehát
pontosan errõl van szó, hogy nem annyira intim már egy
kismamának a teste sokszor, de azért ez nem jelenti azt, hogy a
metrón bárki odamehet, és meggratulálhatja az ifjú
trónörököst személyesen hozzáéréssel. Tehát ez itt kezdõdik,
hogy a szülõ a maga korlátait tudja betartani, tudjon maga is,
merjen maga is nemet mondani, s amikor a gyerek eljut odáig, hogy
már beszélni tud, a nevét meg tudja mondani, akkor ezeket a
helyzeteket õ megtanulja kezelni, úgyhogy ezek az interakciós
minták rögzüljenek már akkor is, amikor õ esetleg nem tud
aktívan belekapcsolódni beszéddel, de már így rögzül, hogy
kutyát lehet simogatni, kutyát is csak akkor...
R.: - Ha meg lehet.
Kozek Lilla pszichológus: - ...merünk simogatni, hogyha a
gazdája megengedi. De érdekes, gyerekrõl senkinek nem jut
eszébe, hogy esetleg megharaphat, hogyha hozzáérek, szóval hogy
azért gondolkodtasson el bennünket. Nagyon sok elvárás terheli a
gyerekeket, hogy legyél barátságos, legyél kedves, legyél
udvarias, köszönjél, legyél szociábilis, meg nyitott, ahelyett,
hogy pontosan azt tanítanánk meg a gyereknek, hogy legyél nyitott
azzal, aki méltó rá, vagy akirõl azt gondolod, hogy szeretnéd
jobban megismerni, de nem bárkivel, és különösen nem azzal, aki
elvárja. Tényleg nehéz, hogyha a gyerek megfelelésbõl akar
közeledni, vagy megfelelésbõl akar kedves lenni, nemcsak azért,
mert olyan helyzetekbe kerülhet, amik a fizikai biztonságát
veszélyeztetik, ez a legutolsó lépése ennek az egész dolognak,
hanem sokkal inkább a barátságok alakulását, hogy olyan
gyerekekkel kerülnek esetleg kapcsolatba, akik irántuk nem is
érdeklõdnek, vagy olyan felnõttekkel, és akkor azt érezhetik
ilyen helyzetekben, hogy õk nem érdekesek, õk nem fontosak, õket
nem szeretik. És ez mind-mind ugyanúgy abból adódik, hogy az
intim terüket mennyire tudják szabályozni, odaadni annak, akinek
akarják, és megvonni attól, akitõl úgy gondolják, hogy nem
méltó rá vagy nem akarják.
  
- Mikor a gyerekekkel ismerõsökhöz megyünk, nem közeli
ismerõsökhöz, akiket ritkábban látnak, hát akkor ugye egybõl
lerohanják a gyereket, különbözõbbnél különbözõbb
kérdéseket tesznek fel nekik onnantól kezdve, hogy hogy vagy,
na milyen az óvoda, tehát olyan dolgokat, amikre végül aztán
konkrét választ nem is várnak, csak sokszor a felnõttek nem
igazán tudják, hogy hogyan kell bánni a gyerekkel, és
próbálnak egy - úgymond - ilyen közelítõ kérdést
föltenni, de igazából szerintem nem érik el ezzel a céljukat,
mert a gyerek leblokkol, hát nem szeretik õk sem.
R.: - Ezekben a helyzetekben maga mit csinál?
- Énnekem van egy ilyen önkéntelen mozdulatom, amit csak
pár ilyen helyzet után vettem észre, hogy mindig így közelebb
húzom magamhoz a gyerekeimet, és megsimogatom a fejüket, vagy
hozzájuk érek, hogy érezzék azt, hogy én ott vagyok a
háttérben. Nem nagyon szoktam beleszólni, de ha látom, hogy
nagyon tolakodó, és a gyerek rosszul érzi magát, akkor akár
beleszólok, és próbálom elterelni a szót valami másra, hogy
ne a gyerek legyen a középpontban. Az én gyerekem az egyik
elég zárkózott, és õnála látom, hogy õ mindig, általában
azt szoktam mondani, van egy ilyen kérdés, hogy na hogy vagy
Matyikám, és akkor én erre azt szoktam mondani, hogy
köszönöm jól, jól, csak tessék békén hagyni. Tehát õnála
látom, hogy õ egybõl így hátrahúzódik, és nem szükséges
erõltetni a közeledést, mert õ úgyis megnyílik azok felé a
felnõttek felé, akik felé érdemes.
R.: - Ezekre a kérdésekre hogyan válaszol a fia, mit
csinál, hogyan reagál?
- Hát az értelmes kérdésekre a hogy is hívnak, vagy milyen
az óvoda, vagy kik a barátaid, ezekre tõmondatokban válaszol,
de azért a gyerek is megérzi azt, hogy ez a kérdés most
mennyire szól õneki, illetve, tehát mennyire kíváncsi a
válaszra a felnõtt. Hogyha érzi, hogy ez csak egy ilyen
összekötõ mondat, akkor õ is ugye zárkózottabb, de ha látja
azt, hogy tényleg õszintén érdekli, akkor válaszol
bátrabban.
R.: - Ha maga van a másik oldalon, akkor mit tesz, hogyha
ugyanígy vendégségbe megy, és gyerekeket kérdez, hogyan teszi
ezt?
- Én pont talán emiatt, mert látom azt mint anya, hogy
mennyire nem jó ez a gyereknek, én nem szoktam a gyerekeket egybõl
lerohanni. Ha én egy gyerekre kíváncsi vagyok, hát a gyerek
általában ugye 150 centiméter alatt van, éppen ezért hogyha
én egy gyerekre kíváncsi vagyok, akkor leguggolok, ez az elsõ,
leguggolok hozzá, és próbálok úgy közel kerülni hozzá,
hogy elõször nézem, tehát mondjuk egy játszó gyerekhez az
ember leül, és megvárom sokszor, amíg a gyerek engem
megszólít, vagy valami olyan jelt ad, hogy észreveszi, hogy ott
vagyok, és akár szívesen bevonna engem is. Onnantól kezdve
már megy a dolog, és ez ugyanígy igaz fordítva is, hogy
kerüli az olyan felnõtteket, akitõl folyton a buta kérdéseket
kapja, és érzi, hogy a felnõtt nem tud vele foglalkozni.
R.: - Mit gondol, bizonyos felnõttek miért tesznek fel a
gyerekeknek folyton buta kérdéseket?
- Nem is tudom, sokszor lehet, hogy éppen zavarba jönnek,
mert tudják, hogy õk nem értenek a gyerekhez, és próbálják
ezt áthidalni, és sokszor inkább lehengerlik a gyereket azzal,
hogy õk egyszerûen felnõttek, és õk meg merik kérdezni. Én
úgy veszem észre, hogy nagyon sok felnõtt a gyereket nem tartja
partnernek, ami azt jelenti, hogy úgy gondolja, hogy nem lehetnek
közös témáik, nem tudnak gyereknyelven beszélni, ami nem
gügyögést jelent, egyszerûen egy egészen kis gyerekkel, aki
már tud beszélni, értelmesen el lehet beszélni.
R.: - Van rá lehetõség, hogy megtanuljanak ezek a felnõttek
is gyermeki nyelven hozzászólni a gyerekekhez?
- Ez attól függ szerintem, hogyha, tehát akinek van gyereke,
az elõbb-utóbb ebbe beletanul, legalábbis remélem, hogy elõbb-utóbb
beletanul. Én nem is tudom mi kell ehhez, hogy valaki,
énszerintem ez attól is függ, hogy annak idején, amikor gyerek
volt, milyen felnõttek vették körül, hogy õt a felnõttek
partnernek tekintették-e, vagy egyszerûen lenézték csak
pusztán azért, mert gyerek, én azt hiszem, hogy aki soha nem
érezte azt, hogy gyerekként õt elismerik, mint embert, az késõbb
sem fog tudni felnõttként máshogy viszonyulni egy gyerekhez.
R.: - Te egy nagyon szép, fekete göndör hajú kislány vagy.
Szokott-e olyan történni, hogy az utcán odajön hozzád egy
néni vagy egy bácsi, és meg akar puszilni, simogatni?
- Néha szokott, de akkor voltunk Salonikiben, akkor volt egy
szálloda, abban laktunk, és ott volt néni, és mindig mondta,
hadd pusziljalak meg, meg milyen szép, meg hogy mi a neved, hadd
pusziljalak meg, és hogy gyere, hadd adjak cukorkát, meg ilyen.
R.: - És ilyenkor megengeded, hogy megpusziljanak?
- Jó, megengedem.
R.: - S anya mit szól ehhez?
- Azt mondja, nyugodtan, nyugodtan.
R.: - Ezeket a néniket Te ismered?
- Nem ismerem, de mindig szoktam látni a szállodában õket.
R.: - Szerinted õk miért akarnak megpuszilni téged?
- Mert minden öreg néni ezt csinálja, meg szépnek látnak,
meg azt mondják, hogy szép a hajam.
R.: - Nem rossz érzés az, hogy idegen emberek, akiket
nem is ismersz, odajönnek hozzád, megsimogatnak, nem baj ez?
- Nem tudom, azt mondja anyu, hogy csak akkor engedi meg,
amikor látja õ is, hogy aranyos emberek, ha mondja, hogy ne, ne
fogadd el, akkor nem fogadom el, ha mondja, hogy elfogadhatom
nyugodtan azt a cukorkát, akkor én elfogadom.
R.: - Ez most Görögországban volt, Salonikiben, és itthon
Magyarországon mit szoktak neked mondani a néni, a bácsik?
- Azt, hogy nyugodtan ülj az ölembe, hátha a metrón vagy az
autóban, meg a trolin, meg a buszon.
R.: - És Te ilyenkor mit csinálsz?
- Ha akarok, akkor az öledbe, ölükbe ülök, de ha nem,
akkor nem ülök.
R.: - És ilyenkor miért nem ülsz anya ölébe?
- Hát mert nincs hely, ha aranyos ember, akkor nyugodtan az
ölébe ülök, és beszélgetek vele, de ha nem, jaj, nincs ülõhelye,
meg ilyenek, akkor nem ülök az ölébe.
R.: - Ilyet is szoktak mondani?
- Igen szoktak néha.
R.: - Ki mondja neked azt?
- Hát egyszer néni, egyszer bácsi, a buszon amikor az
ölébe ülök. Ha leszállok az ölébõl, akkor ha ezt mondja.
R.: - Miért mondta neked valaki azt, hogy csúnya vagy?
- Hát mert akkor nagyon-nagyon göndör volt a hajam, meg hát
nem jött ki mind a fogam, ez a hat kiesett.
R.: - És mondtak más ilyen butaságokat is még neked?
- Nem, csak ezeket.
  
|