Vendég a háznál
2002. október. 22.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Pont, pont, vesszõcske, készen van a fejecske. Kicsi
nyaka, nagy a hasa, készen van a török basa. Kifejezheti-e ez a
versike a gyerekrajzot?
Kárpáti Andrea, mûvészettörténész, pedagógiai kutató:
- Ez a versike szerintem inkább azt fejezi ki, hogy mit gondol a
felnõtt arról, hogy hogy készül egy gyerekrajz és hogy hogyan
kell kinéznie egy gyerekrajznak. Ezzel kapcsolatban van egy
történetem. Howard Gardner, a Harvard Egyetem világhírû
pszichológusa nagyon elégedetlen volt azzal, hogy hogyan rajzolt
az õ 3 éves kislánya. Nagyon okos gyerek, mindent tud, beszél,
már a betûket is formázza, mégis egy nagy köröcskének
rajzolja az embert és abból kilóg egy-két pálcika, micsoda
emberfigura ez? Gardner megkérdezi a kislányt, hogy szerinted
van-e az embereknek nyaka? Hát persze, mondja a kislány és keze
hány van neki? Hát kettõ és két lába, stb. Felsorolják a test
összes részét és akkor azt mondja az apuka, akkor most én
diktálok és rajzoljunk együtt egy embert. Hát mi is van az
embernek? Feje. Rajzolj fejet, nyaka következik, füle, stb. A
kislány engedelmesen lerajzolja az embert és így egy óra alatt
több rajzfejlõdési korszakot ugrik át, gondolja az apuka. A
kislány szuszogva és erõlködve, gondolom leteszi a rajzot és
elmegy. Másnap, amikor Gardner ismét rajzoltatni kezdi a gyereket,
szomorúan látja, hogy az emberfigura a megszokott nagy pocak, belõle
kilógó póklábacskákkal. Megkérdezi, hát kislányom, hát
tegnap olyat szépet rajzoltál nekem, hát mi történt? Tegnap
papa úgy rajzoltam, ahogy te akarod. Ma viszont úgy, ahogy én.
Nos Gardner gyerekrajzfejlõdési könyvének mottójául
választotta ezt az idézetet és arra hívja fel a figyelmünket,
hogy ha csak lehet ne szóljunk bele, hogy a kisgyerek hogyan
rajzolja a pontot, pontot, vesszõcskét.
- Csutoros Gergely jegyzete.
Az egész család nagyon szeret étteremben enni, mégis ritkán
járunk. Én azt szeretem a legjobban, amíg kihordják az ételt.
Jó várni, iszogatni az ásványvizet, elõre meginni a salátát
és beszélgetni. Nem nagy dolgokról, egy-egy eseményrõl, filmrõl,
könyvekrõl, meg az idõjárásról. Már gyermekkoromban is
szerettem így üldögélni és hallgatni a felnõttek
társalgását. Mindig csendben voltam és a fogpiszkálókkal
játszottam. Majd 3 évtizeddel késõbb, amikor a fiam már
nagycsoportos óvodás volt, egy falusi étteremben ültünk. Az
asztalon piros kockás vászonterítõ volt és a restiben csak
egy-két helybéli ücsörgött. Én pedig ugyanúgy játszottam a
fogpiszkálókkal, mint egykor. A fiamnak Áronnak azonnal
felcsillant a szeme. Elétoltam a pálcikákat és mondtam neki,
hogy építsen házat. Gyorsan kirakott egy négyzetet, majd
egymással párhuzamosan 7-8 fogpiszkálót tett bele. Nem értettem
a dolgot, ezért újból mondtam neki, hogy házat építsen. Teljes
döbbenetet láttam az arcán, aztán kinyögte, hogy már kész.
Kezdtem bepipulni, már hogy lenne kész, mondtam, amikor nincs
teteje és odatoltam elé még két fogpiszkálót, hogy a
négyzetre rátegye a sátortetõt. Fogta a két pálcikát és
azokat is a négyzetbe tette, a többi párhuzamosan álló fadarab
közé. Elfutott a méreg. Ez nem ház, mi ez? - förmedtem rá. Õ
meg kétségbeesve sírásra görbülõ szájjal válaszolta, hát
nem látod, hát nem látod a gerendákat? Akkor esett le a tantusz,
akkor döbbentem rá, hogy a gyerek felülnézetbõl építette meg
a házat. Csak én nem láttam a gerendákat, mert az én elmémben
a képzeletet már elnyomta a betanult, társadalmilag elfogadott
forma. Hetekkel késõbb elvittem Áron rajzait egy
gyermekpszichológushoz, aki elsõsorban a gyermekrajzok
értelmezésével foglalkozik. Egy szót sem szóltam, elétoltam
2-3 irkafirkát és kíváncsian vártam mit mond, mit lát. A
következõket mondta, ez egy 4-5 éves gyermek, talán középsõ
csoportos kisfiú rajza, aki a fiúkra jellemzõ módon
szerkezetekben gondolkodik. Vagyis nem azt rajzolja, amit lát,
hanem azt, amit a látvány mögé képzel. A dolgok belsejét
mutatja meg. Korának megfelelõen felülnézetbõl ábrázol és
mondandóját keretbe foglalja. Nagyot hallgattam és a
kriksz-krakszokból elõtûnt valami, valami csoda, amit az én
képzelõerõm már nem tudott életre kelteni.
Kárpáti Andrea: - A vizuális képességek fejlõdése
azt mondják 2-3 évente, de 2 évente szinte bizonyosan ugrásszerûen
változik. Éppen ezért egy-egy iskolai osztályban vagy óvodai
csoportban együtt vannak a még éppen csak firkálók vagy embert,
házat, napocskát, virágokat rajzolók. Olyan fejlesztési
probléma ez, amellyel az óvónõnek szembe kell néznie és az
anyukának is és csakis differenciáltan más és más feladatokat
adva a fejlõdési korszak elején, ill. már a végén tartóknak
tudja tovább segíteni a gyerekeket. Minden életkornak megvan a
maga vizuális nyelvi jellegzetessége és megvan az a sajátos
funkciója is, amit a kép betölt.
R.: - Az egészen kisgyerek, amikor még csak így vonalakat kezd
húzogatni és nagyon örül annak, hogy egy mozgást többször
elvégez, ez mennyire csak saját vagy már a legkisebb is akar
valamit a rajzával? Vagy mikor kezdõdik az, amikor a kisgyerek a
rajzot már használja?
Kárpáti Andrea: - Nagyon érdekesek egy kaliforniai óvónõ,
Ruda Kellog vizsgálatai. Kellog rendelkezésére állt
Kaliforniában az egyik legelsõ nagy számítógép, amellyel az
általa összegyûjtött 15-20 ezer gyermekrajzot alaposan
vizsgálni tudta. Kutatásai bebizonyították, hogy már a
legkisebbek is a firka korszakban, tehát 1-2 éves korban
komponálnak. Persze nem tudatosan, sokkal inkább belsõ
késztetéstõl hajtva. Egyszer csak azt mondják elég, kész a
kép. És lám a firka néha centrális, tehát egy középpontú
kompozíciót mutat, akár a reneszánsz mesterek körképei, a
rondók. Máskor meg diagonális, igen mozgékony, mozgalmas
kompozíció. Harmadjára csak a kép felsõ vagy alsó részét
telíti meg kusza, számunkra rendezetlen vonalakkal. És azt
mondja, nem akarok többet rajzolni, én készen vagyok. Máskor
hiába próbálnánk elvenni tõle a számunkra már nagyon
esztétikus kész rajzot, a gyerek ismét csak idézõjelben a felnõtt
nézõ szemében elrontja a képet, mert õ még belülrõl nem
elégedett a mûvével. Tehát a komponálás, a vizuális elemek, a
képelemek összerendezésének szándéka a kezdetektõl fogva
megvan. Hogy mikortól tekintjük formai kifejezések nyelvi
megjelenítésének a rajzot, arról megint csak megoszlanak a
vélemények. Hiszen egy 3-4 éves már tud alakot rajzolni és el
is mondja, hogy ez a Gizi néni. És a mellette álló Gizi néni
nagy lelkesedéssel fogadja a rajzot. Tehát szomorúan hallja egy
óra múlva vagy egy nap múlva, hogy a gyerek immár Bandi
bácsiként azonosítja a rajzon látható figurát, hiszen ezúttal
Bandi bácsi áll mellette, kezében nagy tábla csokoládéval. Nos
a gyerekek a jelentésadásban az érzelmeikre hallgatva
váltogatják a lehetséges címeket. 3-4 éves korukban még
bizonytalan a jelentés, amivel felruházzák a képeiket. 5-6 éves
korban, tehát az iskolás korba lépve immár határozott
jelentéssel bír a rajz. A gyermeklélektan ekkor már feltáró
eszközként, sõt diagnosztika mellett terápiás eljárásként is
alkalmazza a gyermekrajzot, melynek az üzenetét, jelentését
megfejteni próbálja.
R.: - Ezt a jelentést ezt mi felnõttek követeljük meg a
gyerekektõl? Tehát a mi kívánságainkra és kérdéseinkre
kezdik el megnevezni az õ kis firkáikat?
Kárpáti Andrea: - Hát a kezdeteknél mindenképpen ott van a
felnõttek szándéka, hogy a gyerekektõl egy olyan rajzot
kapjanak, amin látszik valami. De a gyerekek önmaguktól is
eljutnak mondom iskoláskorig szép lassan maguktól. Mi
siettethetjük ezt, sõt a szörnyû hatvanas évekbeli óvodai
programokban pl. kivágott mintaalakokkal kifejezetten
presszionálták a gyerekeket, erõltették arra, hogy jelentéssel
bíró figurákat, formákat hozzanak létre. Igen, ha kérjük
korábban is megnevezni, mint ahogy önmagától szeretné. A 3-4
éves gyereknek azonban még pontosan jó ok a mûre, a rajzolásra,
hogy íme itt van a szép filctoll, a csillogó festékkel az ecset,
a hatalmas papír, lehet vele valamit kezdeni. Lehet formálni,
lehet csinálni valamit. A kisgyerek jellegzetes módon nem azt
mondja rajzolok, hanem hogy most csinálok. Csinálok neked egy
házat, egy embert, teremtek valamit. No ez a teremtõ gesztus az,
ami a gyereket a papír, az agyag, a színes pamut felé vonzza.
  
R.: - Ti már hatodikosok vagyok. Szerettek-e vagy szoktatok-e
magatoktól csak úgy elõvenni egy lapot és egy kicsit
rajzolgatni?
- Nekem nagyon nagy a fantáziám, úgyhogy szoktam, de hogyha
nem sikerül, akkor mindig feladom, vagyis nekem ez nem nagyon
megy. Tesómnak, annak, õ nagyon szépen rajzol, neki megy, neki
még türelme is van hozzá ahhoz, hogy megrajzoljon valamit.
R.: - És te miket szeretnél megrajzolni?
- Hát mondjuk nekem a régebbi idõk tetszenek, amikor karddal
harcoltak, meg ilyen várak voltak, azok nagyon érdekelnek.
R.: - És ezeket próbálod meg lerajzolni?
- Hát próbálom is, meg a képzeletembe, hogy hogy
harcolhattak, úgyhogy ezek. Hát igen.
R.: - És ilyenkor mivel rajzolsz?
- Ceruzával.
R.: - Színessel?
- Nem, grafittal. Csak próbálgatok.
R.: - Tehát egyszínû grafittal csak.
- Igen.
R.: - És ha színeket kéne választani?
- Hát attól függ, mert mondjuk a páncél az mondjuk szürke
lenne. Mondjuk embereket én nem nagyon tudok, úgyhogy azt még
gyakorolni kell, meg fölülrõl az nekem még nehéz.
R.: - Feri, te?
- Szoktunk rajzolni rajzórán, de amúgy otthon nagyon ritkán
állok neki. De akkor úgy, hogy meg is csinálom. Mondjuk a
rajzfilmfigurákat szeretem én lerajzolni, hogy megvan valami
hozzá és nem kopírozni, hanem simán úgy, hogy látom és
általában egész jók szoktak lenni.
R.: - És melyik rajzfigurákat?
- Hát a Simpson családból a Bart-ot, meg a Simpson
családból párat, azokat bírom, meg a South Park-ot.
R.: - És te mivel rajzolod ezeket?
- Hát grafittal, de hogyha nagyon muszáj lenne színt
választani, akkor csak az ilyen terepszínû zöldet, mást nem.
R.: - Miért nem? Miért mást nem?
- Mert a zöld az olyan szép szín. Én úgyis fradista
vagyok, ott is birkózom és színessel nem nagyon szeretek
rajzolni.
R.: - Iskolába kerülve, amikor rajzolni tanulnak a gyerekek
és ugye megpróbálnak egy almát lerajzolni, egy vázát, egy
kockát, akkor vajon jót tesznek-e velük? Tehát az, hogy az
egész osztály egy vázát rajzol, az egyrészt tanítja a
gyereket bizonyos formákat megalkotni, másrészt meg a saját
fantáziáját, képzelõerejét vagy a saját stílusát egy
picit nyesegeti.
Kárpáti Andrea: - Amikor elolvastam mit csinált Picasso
édesapja » az ifjú Pabloval, nevezetesen másoltatta
reggeltõl estig, akkor elszomorodtam, hogy ez a szegény gyermek,
hát hogyan is volt képes késõbb olyan kreatív mûveket
alkotni. Aztán megtanultam a rajztanároktól, kollégáimtól
és társaimtól a kutatásokban, hogy a fantáziának munícióra
van szüksége. A mostani rajztantervek, amelyek egyébként
Magyarországon európai színvonalúak, változatosak,
nagyon-nagyon sokféle technika és téma szerepel bennük. Persze
az idõ sajnos nagyon kevés, ami rajztanításra jut. Nos, ezek a
tantervek nemcsak kockák, vázák és leplek leképezésérõl
szólnak, hanem vannak bennük fantáziamozgató feladatok is. 6
éves kortól iskolába kerülve a kifejezõkészlet, a technikai
repertoár gazdagodására kell helyezni a hangsúlyt. Tehát mi
amikor alsó tagozatos tanterveket terveztünk, mindig arra
törekedtünk, hogy minél kevesebb kész formát kelljen
leképezni és minél több technikát és ennek fogásait
lehessen megismerni, amelybõl a gyerek szabadon alakíthat. Más
a helyzet a 10-11 éves korban, amikor a gyerek igényli a
szabályismeretet és vágyik rá, hogy õ is olyan alkotásokra
legyen képes, mint a nagyok, idézõjelbe téve azok, akiknél
egy-egy kocka úgy van odatéve, hogy szinte legurul a képrõl.
Nos a szabályokra való vágyás szerencsés módon egybeesik
ezek tanításával. Ezek masszívan akkor kezdenek jelen lenni
ezek a rajztanítási konvenciók, rajzolási konvenciók, amikor
a gyerekek elég idõsek ahhoz, hogy élvezzék, hogy õk képesek
ezeket megtanulni. Pl. a tér adekvát kifejezését. Tehát a
fantáziának anyagra, ismeretekre van szüksége, hogy igazán
szabadon szárnyalhasson. Nagyon-nagyon kevés olyan ember van,
aki a semmibõl pusztán a képzeletére hagyatkozva világokat
tud teremteni. Nemrég kezdtük el vizsgálni a kamaszok vizuális
nyelvét. Pl. korábban úgy gondoltuk, úgy gondolták a kutatók
szerte a világon, hogy a 12 éves korban véget ér a rajzi fejlõdés,
ezután már csak kínlódás, szabályelsajátítás zajlik és
az igazi önkifejezõ alkotások már rejtve maradnak, nem
születnek meg a technikai képtelenség miatt. Na dehát
megjelent a számítógép, amelybe bármilyen képek
varázsolhatók, megjelent az Internet, ahonnan képek ezrei
tölthetõk le a gyerekek számára könnyedén. Megjelent az
olcsó fényképezõgép, sõt a megfizethetõ videokamera is
számos családnál, amellyel olyan látványok örökíthetõk
meg, melyek a kamasz szívében-lelkében éltek, de eddig rajzban
ceruzával, nem tudtak alakot ölteni. Tehát azt mondhatnám,
hogy egyrészt fejlõdési korszak függõ, másrészt
eszközfüggõ, hogy mit látunk abból, amit a gyerek vizuális
nyelvének nevezünk.
  
Szoboszlai Péter rajzfilmrendezõ, a Kecskeméti Ifjúsági
Otthon képrõl képre animációs filmszakkörének vezetõje. -
A mai gyerekeknek a vizuális befogadókép készsége és talán
visszatükrözõ készsége abszolút mozgóképben történik.
Mert hát álló képeket azt hiszem, hogy nem díjaznak.
Legfeljebb csak egy olyan defektként, hogy mi a következõ.
Tehát ott megállunk, egy állókép is villan utána.
R.: - Mikor mozdul meg.
Szoboszlai Péter: - Mikor mozdul meg. Itt beszélnek
tulajdonképpen és én ezt nem tudom, hogy a verbalitáshoz megszûnt-e
a közük, de hogy a vizualitáshoz és a mozgóképi
vizualitáshoz nagyon megnõtt, ez biztos. Szóval annyira
mozgóképpel vagyunk mi körülvéve és ebbe a gyerekeink a
nagyon védtelenek. S abszolút védtelenek. Mi is, de nekünk
vannak esetleg rögeszméink, vagy szentképeink régrõl, amihez
ragaszkodunk. Nagyon fura módon ugye több, mint 40 éve
csinálok mozgóképet és nekem még mindig az állókép a kép.
Szóval ez egy paradoxon tulajdonképpen. Ezeknek a gyerekeknek
már a mozgókép.
R.: - Azt mondja, hogy védtelenek vagyunk, hogy védtelenek a
gyerekek. Ez a védtelenség abban is megnyilvánul, hogy ebben a
filmben, amit a gyerekek készítettek, ami az õ alkotásuk
valami fantasztikus hangsúllyal van jelen az agresszió. A
fáknak karmaik vannak és azok a szállongó madarak azok mind
nagyon hangsúlyosan kemény, lefelé nyúló karmokkal
rendelkeznek, hogy most ne beszéljek az agressziónak a sokkal
nyilvánvalóbb formáiról. Azért ennyi az agresszió, mert
védtelennek és kiszolgáltatottnak érzik magukat vajon ezek a
gyerekek?
Szoboszlai Péter: - Az a furcsa, hogy ahogy az évek haladnak
elõre, ugye 4 éve kezdtem a gyerekekkel foglalkozni, az
agresszió, tehát az, hogy megjelenik valamilyen agressziós
cselekedet ábrázolása, az azt hiszem egy eléggé fiús tempó
volt mindig. Én is voltam cowboy annak idején. De ahogy az idõ
megy elõre, ez egyre erõsebb, céltalanabb valamilyen módon.
Tehát a céltalanságot abban érzem, ahogy game over, tehát
hogy újrakezdjük a dolgot és megy tovább a verkli, csak be
kell dobni akármit. És ez annyira nemhogy jelen van az
életükben, kuszán van jelen az életünkben. Tehát olyan
kuszasággal, minthogy az ember egy este a televíziócsatornát
végigjátssza, ugye szörfözik rajta és mint hogyha egyik
folytatódna a másikban. Nem történet, itt már nem is
történtekrõl van szó. Tehát bizonyos megmagyarázhatatlan, a
logika szerint megmagyarázhatatlan, nem logikus vagy a logikát
nem is keresõ események kapcsolódnak egymás után. Egy
bizonyos logikai felépítésbe, ahogy a Bence filmjében is
elindul valahonnan és mint egy logikus lánc lenne, hogy beleesik
a csõbe, a csõbõl a temetõbe, a temetõbõl kinyúlnak. Hogy
kerül egy 12 éves egészséges karatézõ elkényeztetett gyerek
életére a temetõ ilyen szinten, hogy kinyílnak a sírfedelek,
karok nyúlnak ki, berántják, továbbmegy. És ebbe nem mint
vesztes megy végig, hanem mint egy hõs megy végig. Nyilván a
végén megjelenõ kis gépember, aki lefejezi az emberkét az
nyilván õ maga.
R.: - És vajon az az alkotási folyamat, amelyen Bence
végigment, aki az egyik alkotótársa ennek a filmnek, hiszen
több gyerek készítette a filmet, ez a folyamat vajon segíti õt
abban, hogy feldolgozza ezeket a nyilvánvalóan benne élõ
szorongásokat?
Szoboszlai Péter: - Ezt nem tudom. Nem tudom. Talán, talán.
Annyiban biztosan, hogy ugye kijön belõle valami. Kiéli magát.
És õ olyan szinten szereti ezt csinálni és ennek én nagyon
örülök, hogy nem tudom, hogy van-e még ilyen dolog az
életében, lehet, hogy van. Ha éjjel felköltené, hogy Bence
üres a trükkasztal, senki nem dolgozik rajta, lehet csinálni,
abba a pillanatba odaállna, valakitõl kölcsönvenne egy-két
ilyen kis figurát vagy bármit, odatenné és már csinálja
tovább. Döbbenetes módon. Ilyet az életben nem láttam.
R.: - Lehet, hogy belõle filmrendezõ lesz és majd folytatja
azt a munkát, amit maga megkezdett. De tulajdonképpen mi a cél?
Szóval miért kezdõdött ez a filmes szakkör és miért folyik
a gyerekekkel?
Szoboszlai Péter: - Ez hosszú mese. Én mindig vonzódtam az
oktatáshoz. Tehát én tanítottam fõiskolán, tanítottam
külföldi fõiskolán nagyobb korosztályt. Én mindig szerettem,
amit én tudok odaadni és amit más tud, arra kíváncsi voltam.
És nagyon örültem mindig, ha össze tudtunk rakni valamit vagy
valakit meg lehetett egy olyan ponton nyomni vagy szólítani,
hogy beindult nála valamilyen folyamat. Azt én hallatlanul
izgalmasnak éreztem és akkor jött az ötletem, hogy jó lenne
gyerekekkel is megpróbálni.
R.: - Jó ez a maga szempontja, de a gyerekek szempontjából
vajon mi a cél? Szóval mit szeretne? Legyenek õk is filmrendezõk
vagy mit szeretne velük csinálni? Tanuljanak meg egy technikát,
ennyi?
Szoboszlai Péter: - Egy nyelvet biztos, hogy megtanulnak,
tehát hogy valamilyen kis történetet elmesélni mozgóképben
és itt ugye a korszellem, a mozgókép korszellem biztos, hogy
visszaköszön. Már csak abban is, hogy sokkal gyorsabban
ráakadnak erre a nyelvre. Hallatlanul gyorsan elkezdik beszélni.
A másik, ami ugyanolyan, hogy találnak egy szakkört maguknak,
ami megtetszik.
R.: - Egy kifejezési formát talán, éppenséggel egy olyat,
ami a mindennapi feszültségeik csökkentésére alkalmas. A
szülõk szívesen engedik ide a gyerekeket?
Szoboszlai Péter: - Úgy vettem észre, hogy igen, igen.
R.: - Õk mit látnak benne? Milyen hasznot? Vagy
egyáltalán kíváncsiak arra, hogy mi történik ott?
Szoboszlai Péter: - Most már kezdenek kíváncsiak lenni.
Igen, most már el tudják képzelni, hogy ez nem akármi.
R.: - Kezdetben nem voltak kíváncsiak?
Szoboszlai Péter: - Nem, nem, azt hiszem a kezdetben nem.
Nagyon érdekes élmények voltak. Az nagyon fontos, hogy
megnézzük egymás dolgát. Tehát valaki valamit befejez, az
úgy érzi, hogy ez kész van, akkor megnézzük kettesben és azt
mondja, hogy oké, nem oké, valamit javítunk rajta. Mikor kész
van, akkor megkérdezem, hogy megmutathatjuk a többieknek? Akkor
jön, hogy mozi van és akkor mindenki körülállja a monitort,
megnézzük és megtapsoljuk egymást. Ez nagyon fontos. Na most,
ez nyilván haza is sugároz valamit, hogy hát azért az apának
is meg kell nézni, az anyának is meg kell. Tulajdonképpen úgy
cibálták be a szülõket és most már tényleg az van, hogy
kötelességüknek érzik, hogy megnézzék és díjazzák.
R.: - És a gyereknek számít a szülõ elismerése? Neki
fontos?
Szoboszlai Péter: - Igen, igen, igen, fontos. Fontos, hogyha
büszke a papa rá, az biztos, hogy fontos.
  
|