R.: - Elég sokat néztem ennek a kislánynak az arcát,
és kerestem a szavakat, hogy hogyan tudnám a hallgatók számára
is megvilágítani annak a könyvnek a címlapján levõ portrét,
amelynek az a címe, hogy Ez a kislány kicsit más. Hát hacsak a
képet nézem, akkor látok egy kicsit tétova arcú kislányt, aki
szeretne mosolyogni, de nem tudja, hogy szabad-e, a szemében
inkább valami csodálkozás, nem rémület, inkább csodálkozás
van.
Szomor Éva, a könyv szerzõje- Ez a kislány abban más,
hogy nem hall, úgy szoktuk mondani nagyon hivatalosan, hogy
hallássérült. Ennek a kislánynak hiányzik a hangok világa, ez
így nagyon romantikusan hangzik, meg ezt úgy szeretjük is
mondani, de ami ennél sokkal fontosabb, ennek a kislánynak az is
hiányzik, hogy saját magát nem tudja kontrollálni, tehát azt,
hogy õ mikor mit mond, hogy mondja, miért mondja, milyen dallammal
mondja, hogy neki mit mondanak, és az a bizonytalanság - és ez a
legfontosabb -, hogy biztos, hogy engem értenek, biztos, hogy én
jól értem-e, amit nekem mondanak, hát én nem is vagyok olyan,
mint a többi.
R.: - Talán a családjában még ez a kislány pontosan tudta,
hogy õt értik, de hát ez a kislány óvodás lett, és a
történet tulajdonképpen egy óvodai történet. Ott derül ki a
számára, hogy õ más, neki egy picike készülék van a
fülében. Gyerekeknek írta a könyvet Éva tulajdonképpen, vagy
felnõtteknek?
Szomor Éva szerzõ: - Én igazából elõször azt gondoltam,
hogy gyerekeknek, aztán késõbb rájöttem, hogy én úgy írtam
ezt a könyvet a gyerekeknek, hogy a felnõttek elõször értsék
meg, és aztán értessék meg a gyerekekkel, merthogy az idõk
folyamán kiderült - mármost szakmai idõm folyamán
kiderült -, hogy tulajdonképpen nem a gyerekekkel van a legnagyobb
probléma, a gyerekek egymással megvannak, a gyerekek egymást
elfogadják vagy nem fogadják el, de mindenki valahol megtalálja
saját magát, önmagát, másikat. A legtöbb probléma abból van,
hogy a szülõk, a felnõttek - és most szándékosan javítottam
ki magam, hogy nem a szülõk, hanem a felnõttek -, és ebben benne
van bizony az óvó néni, benne van a gondozónõ, ha még bölcsõdérõl
van szó, aki fél, aki fél a nehéz helyzettõl.
R.: - Zavarban van.
Szomor Éva szerzõ: - Zavarban van, és egy kicsit attól fél,
hogy meg fogja-e tudni õ oldani ezt a kérdést, igazából attól
tart, hogy hogy fog õ válaszolni, ha megkérdezi tõle a másik
gyerek, hogy mondd, és neki mi van a fülében, mit kell neki
mondani, miért kell mondani, kell-e egyáltalán mondani, és hogy
kell neki viszonyulni ehhez a gyerekhez. Mert amikor mi azt
kérjük, és kértük mindig, amikor én még hallássérültekkel
foglalkoztam régebben, hogy mindig álljon vele szembe, mindig
legyenek egymással szemben, mindig lehessen látni az õ arcát,
amikor beszél, akkor mindig az volt, hogy na de én hogy tudom azt
megoldani, hát azért adódnak olyan helyzetek, és mindig egy
mesterséges szituáció kerekedik, és az elsõ perctõl kezdve,
ahogy belép a csoportba, azon gondolkozik, hogy eleget törõdtem-e
evvel a gyerekkel, eleget figyeltem-e rá, biztos nem, holott errõl
nincs szó. Persze ott kell lenni az agyunk egyik kis csücskében,
hogy itt van egy kislány, aki kicsit más, de azért az örömei, a
bánatai ugyanolyanok, néha kicsit súlyosabbak.
R.: - Igen, ez tulajdonképpen a könyv utolsó mondata is, amit
kimondott. Ez a kislány a születésnapján, amelyen sikerül
elmondania azt a bizonyos versszakot, amit olyan nehéz volt
megtanulni, mondja ki, hogy olyan vagyok, mint a többi gyerek, csak
egy kicsit más, mint ahogy mindannyian egy kicsit mások vagyunk.
Szomor Éva szerzõ: - Igen, én azt gondolom, hogy a szülõnek
és a gyereknek együtt olvasva, vagy ahogy hallottam, egy mama, aki
megvette ezt a könyvet, és azt mondta nekem, hogy az õ
kislánya bevitte az elsõ osztályba, és a tanító néni
fölolvasta, mert hát elsõben még nem tudnak olvasni, s a
tanító néni fölolvasta, és elkezdte kérdezgetni a gyerekeket,
hogy õk errõl mit gondolnak. És akkor, akkor egyszer csak valami
borzasztó nagy boldogság vett rajtam erõt, hogy igen, én
tulajdonképpen ezt akartam, beszélgessünk errõl, mi történne,
mert énnekem bizony van olyan nagyon szomorú tapasztalatom, amikor
általános iskolába akartunk integrálni egy hallássérült
kisfiút, és akkor volt olyan szülõ szülõi értekezleten, aki
azt mondta, hogy azt azért nem szeretném, ha az én gyerekem
mellett ülne, és én akkor oda mint szakember voltam meghíva,
hogy segítsek ennek a gyereknek a beilleszkedésében, én
megmondom õszintén, a mai napig emlékszem, pedig közel húsz
éve volt a történet, hogy elképedtem, hogy hogy gondolhat egy
ember ilyet? Na most az a szülõ, aki nem is biztos, hogy
rosszból, ezt közvetíti a gyerekének, akkor a gyerek is
háromszor el fog kezdeni gondolkozni rajta, hogy van kedvem nekem
evvel a gyerekkel játszani, vagy nincs kedvem, csak én azt
szeretném, ha ez soha nem merülne föl!
R.: - Szomor Évát, az Ez a kislány kicsit más címû könyv
szerzõjét hallották.



- Mi történt a készülékeddel, Zsolti?
- ...
R.: - Elromlott a készüléked?
- Igen...
- Mondd neki, hogy Zsolti, Zsolti, az elemet kicserélni...
- Lemerült.
- Ezt kicserélni.
R.: - Most már hallasz?
- Nagyon jól...
R.: - Hogy hívnak?
- Tímár Zsolti.
- Hogy hívnak, mi a neved?
- Tímár Zsolti.
R.: - Mindig ennyire lehet érteni, amit mond?
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - Igen, de
mostanában sokkal jobban, amióta visszajöttünk a nyári
szabadság óta, azóta sokkal jobban érthetõ.
R.: - Ti értitek, amit az elõbb mondott, mert én nem
értettem.
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - Volt, amit
értettem, és volt, amit nem. Egy-egy mondatból egy-egy szóba
kapaszkodunk bele, és annak alapján fejtjük meg, hogy mit mond,
van, amikor megfejtjük, van, amikor nem, nem mindig sikerül de
most már olyan 50-50%-ban igen.
R.: - Próbáljuk meg azt, hogy Te kérdezel tõle valamit, hogy
hátha akkor érthetõbb, amit válaszol!
- Ki a barátod Zsolti?
- A barátom...
- Kivel szeretsz játszani?
- ...
- Robival, a barátommal játszani...
R.: - Te vagy a Robi, s mi van a Zsolti fülébe, azt tudod?
- Tudom.
- Mi az?
R.: - Mi az?
- Hallóka.
R.: - Az miért kell neki?
- Hát hogy jobban tudjon beszélni.
R.: - Nyakában is van valami, tudod, hogy az mi?
- Nem tudom.
R.: - Tetszik neked ez a készülék, Te szeretnél egy ilyet?
- Hát én már tudok beszélni!
R.: - Szerinted miért kell a Zsoltinak az a fülébe?
- Mert hall tõle.
R.: - Én bizony nem nagyon értettem Zsoltikát, nektek mennyi
ideig tartott, amíg megtanultátok õt megérteni?
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - A Zsolti tavaly
szeptember óta van az óvodában, hát bizony az elején mi sem
értettük egyáltalán, de tavaly még nem is igazán beszélt.
Általában mutogatott, egy-két szóval fejezte ki magát, és
mindenhez elvitt minket, amit õ meg akart nekünk mutatni,
és folyamatosan fejlõdött a szókincse, nyáron rengeteget fejlõdött,
most már mondatokban gagyog vagy beszél, ezekbõl próbáljuk
kihámozni az érthetõ szavakat, és ebbe kapaszkodva értjük,
illetve kommunikálunk vele.
R.: - Nem szigetelõdött el Zsolti emiatt a többiektõl?
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - Emiatt nem.
R.: - Valami más miatt igen?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - A sérülésébõl
adódóan a feszültség jobban felgyülemlik benne, és ez idõnként
nagyon heves reakciókban jön ki. Hogy úgy mondjam, ilyenkor
dühös, csapkod, idõnként kezelhetetlen, de ez nem tart nála
sokáig. Ilyenkor a gyerekek nem játszanak vele, de ez az állapot
hamar megszûnik nála, és ahogyan egyre jobban kifejezi magát,
úgy ez a feszültség is egyre inkább csökken, és ezt egyre
kevésbé tapasztaljuk nála. És ebben megpróbáltuk segíteni a
szüleit is, javasoltuk, hogy vigyék el pszichológushoz, és
nagyon elcsodálkoztunk rajta, hogy a Hallássérültek
Szövetségénél nincsen pszichológus. Pedig ez biztos, hogy
nemcsak a Zsolti problémája, hanem minden hallássérült
kisgyereknek a problémája, mert nem õ az egyetlen, itt az
óvodában más csoportban is van hallássérült gyerek, ugyanilyen
problémával küzd õ is.
R.: - Amikor megérkeztem ide a csoportba, a gyerekek most épp
ebéd után vannak, és alváshoz készülõdnek, Ti pedig
szereltétek Zsolti készülékét, még ehhez is értenetek kell?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Ez a legnehezebb feladatunk
Zsoltival kapcsolatban, mert, mert Zsolti nagyon kedves, nagyon
aranyos, nagyon szerethetõ kisgyerek, nagyon értelmes, hallatlan
intelligenciával rendelkezik. Nekünk a legnagyobb gondunk az õ
hallókészülékének az elemcseréje, úgyhogy, de már ezt is
tudjuk, megtanultuk. Csak az a baj, hogy ezek a készülékek nagyon
sérülékenyek, idõnként más készüléket kap, amíg szerelés
alatt van, addig cserélik, és ez nem ugyanolyan, mint az elõzõ,
és ebben másképp kell kicserélni az elemet, és ez nekünk
gondot okoz, de azért ezt is megtanuljuk.
R.: - Hogy jött ez az ötlet, hogy fölvállaljátok Zsoltit?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Hát ez tulajdonképpen
természetes számunkra. Zsolti már a negyedik sérült
gyermekünk, évek óta vállalunk sérült gyermekeket a
csoportban, a kolleganõmmel évek óta harmóniában együtt
dolgozunk, volt már olyan gyermekünk, aki agyvérzéses
károsodott volt, volt olyan, aki autisztikus jegyekkel
rendelkezett, volt olyan, aki Down-kóros gyerek volt, most a Zsolti
a negyedik, aki valamilyen fajta sérüléssel került a csoportba.
Természetes, hogy az ember segít, és nagyon fontos ezeknek a
gyerekeknek, hogy természetesen, egészséges közösségbe, halló
gyerekekkel, illetve ép, egészséges gyerekek között nõjenek
fel. Mert nemcsak ezek a gyerekek kapnak pluszt így, hanem az a
közösség is, amelyikbe jár egy ilyen kisgyerek, mi magunk is
rengeteget kapunk erkölcsileg, és hála Istennek hogy a szülõk
is érzik ezt, és a gyerekeikkel hasonló módon próbálnak otthon
beszélgetni errõl a gondról.
R.: - Milyen változást láttok a gyerekeknél?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Hát sokkal elfogadóbbak
mindenkivel szemben, minden fajta sérüléssel, illetve más
emberrel szemben, akik az átlagtól valamilyen szinten eltérõek,
és megvédik, például már most tavaly a Zsoltit megvédték a
külsõ csoportba járó gyerekektõl, megmagyarázták az udvaron
annak a gyereknek, aki rákiabált a Zsoltira, és a Zsolti nem
értette, hogy mit akar, hogy a Zsolti egy hallássérült gyerek,
és ne kiabáljanak vele, mert úgysem érti, meg kell neki mutatni,
tehát szeretik és egyfajta ilyen szövetséget, védelmet
biztosítanak számukra.
R.: - A szülõkkel is ugyanilyen könnyû volt a helyzet?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Ebben az esetben igen, a
hallássérült pajtást jobban elfogadják a gyerekközösségben.
A szülõkkel nekünk a legnagyobb gondunk akkor volt, mikor a
Down-kóros kislányunk járt hozzánk, a Kata, akit bizony a
gyerekek könnyen elfogadtak, és az egészséges gyerekek szülei
pedig nagyon nehezen, de a gyerekeken keresztül aztán a szülõk
is elfogadóbbak lettek.
R.: - Kell-e valami képzettség ahhoz, hogy az óvónõk
bevállaljanak egy sérült gyereket?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Képzettségünk nincs erre
külön, de szerencsére most már biztosítva van a Zsolti fejlõdéséhez
többfajta szakember is, akik kijárnak az óvodába. Tavaly már
szurdopedagógus járt az óvodánkba, és most az idén pedig egy
szurdologopédussal bõvül ez a kör, mellette a Zsolti rendszeres
pszichológiai ellátást kap, és még zeneóvodai képzésben is
részt vesz.
R.: - Kell-e nektek vele foglalkozni, gyakorolni valamit?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Mikor a Zsolti hozzánk
jött, ezt a szülõk nagyon jól megalapozták, elhívták ide az
óvodába az õ gyógypedagógusát, akivel hosszasan
beszélgettünk, és elmondta nekünk, hogy amit mi tehetünk a
Zsolti érdekében az az, hogy befogadjuk, ugyanúgy bánunk vele,
mint bármelyik más gyerekkel, és biztosítjuk neki azt, hogy
egészséges gyerekek között lehet, és nekünk ezzel kapcsolatban
több teendõnk nincsen. Hát természetesen azért adódik, mert
egészen másképp kell a Zsoltival foglalkozni bizonyos
helyzetekben, mint más gyerekkel, például irodalom
foglalkozáson.
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - Tavaly
például májusban voltunk Simonpusztán kirándulni, ezt alaposan
elõ kellett készíteni minden gyerek számára, a Zsoltinál ez
különösen nagy elõkészítést igényelt. A szülõkkel
beszéltünk, és már elõtte egy héten keresztül minden áldott
nap otthon este errõl beszélgettek, ez volt az esti mese után a
téma, hogy kirándulni megyünk, hogy kell ott viselkedni, mit kell
ott csinálni, tehát hogy legyen a Zsoltinak errõl valamilyen
fajta képzete.
R.: - És végül hogy sikerült a kirándulás?
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - Nagyon jól
sikerült a kirándulás, nem is volt vele semmi gond, pedig nagyon
féltünk, mert akkor még az õ hallásértése közel nem volt
ilyen jó, mint most.
R.: - A gyerekeket fölkészítettétek-e arra, hogy a Zsoltival
egy csoportba kell majd járniuk?
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Igen, megbeszéltük, hogy
jön egy kisfiú, aki, aki nem hall, most esett át egy mûtéten,
nagyon vigyázni kell rá, hallóka lesz a fülén, és a gyerekek
is gyönyörûen betartják, szinte már föl sem tûnik nekik, hogy
azon az oldalon beszélnek, ahol a hallókája van. Hogyha a Zsolti
véletlenül nem figyel rájuk, ami egyre ritkábban fordul elõ,
akkor egy kicsit jelzéssel is értésére adják, amit szeretnének
neki mondani.
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - Nagyon jó
volt, hogy a Zsolti nem szeptemberben került hozzánk rögtön,
hanem egy hónappal késõbb. Addigra a csoport beszokott, megszokta
az óvodai közösséget, és októbertõl már egy viszonylagosan
beszokott társaságba került.
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - És nagy szeretettel vártuk,
úgyhogy a gyerekek kíváncsiak is voltak, érdeklõdõek is
voltak, és két percen belül befogadták.
R.: - Soha nem voltak türelmetlenek, hogy nem érti Zsolti, amit
mondanak neki,
Benéné Horváth Hilda óvónõ: - Nem, nem.
Czakó Zsuzsa, a Szél Utcai Óvoda óvónõje: - Sõt néha
túlzásba is viszik a toleranciát, úgy gondoljuk, hogy hamarabb
kellene megálljt mondani a Zsolti felé, tehát a Zsoltinak is
türelmesebbnek kellene lennie a gyerekekkel szemben.
R.: - Zsolti családja, szülei és bátyja.
- Zsolti valószínû, hogy vele született hallássérült,
azért mondom, hogy vele született, mert a mai napig nem tudjuk
igazán, csak az audiogram alapján mondja ezt a szakember, hogy aki
ilyen súlyos hallássérülésben szenved mindkét fülére, az
vele született és örökletes.
R.: - Mikor tudtátok meg ezt?
- Nyolchónapos volt Zsolti, amikor azt vettük észre, hogy
olyan hangokra és kérdésekre nem reagál, amire a bátyja annak
idején reagált, úgyhogy egy kicsit már gyanús volt, elkezdtük
vizsgálgatni, és hát úgy beigazolódott a gyanú. Ez eléggé
sokkolt minket annak idején.
R.: - Nyolchónapos koráig ugyanúgy fejlõdik egy
hallássérült gyerek, mint egy teljesen ép gyermek?
- Igen azt lehet mondani, sõt azt a fajta hiányt, amit a
hallás hiánya okoz nála, azt kompenzálja mással, tehát a
mimikája, illetve az, hogy a szemével gyakorlatilag ami a
látómezejébe kerül, mindent észrevesz és kapja a fejét minden
mozdulatra, ezzel elvonja a figyelmet a szülõtõl meg más felnõttõl,
aki esetleg észrevenné, hogy hát nem figyel rá a gyerek, mert
figyel, csak hát nem a hangra, hanem a mozgásra.
R.: - Tehát akkor nyolchónapos volt, amikor fölmerült a
gyanú, mi történt utána?
- Felhívtam a gyerekorvost telefonon, és elmondtam, hogy mit
gondolok, és õ rögtön azt mondta, hogy elirányít minket a
János Kórház megfelelõ helyére, tehát rögtön komolyan vett
az elsõ pillanattól kezdve, és másnap ki is jött hozzánk, és
megnézte a Zsoltit, és hát szomorúan nyugtázta, hogy lehet,
tehát a kétség az benne is fölmerült. Õ addig többször,
gyakran látta a Zsoltit, és szûrt már ki hallássérült
gyereket, úgyhogy nagyon-nagyon rosszul viselte, hogy a Zsoltit nem
õ vette észre, hanem az anyuka - úgymond -, úgyhogy elkezdtük
az utat járni.
R.: - Gondolom, egy hosszú tortúra volt. Zsolti most öt és
fél éves, és egy évvel ezelõtt megmûtötték, és kapott egy
készüléket, jól mondom ezt?
- Igen, egy külsõ és belsõ készüléket, tehát van a belsõ
fülében egy inplantátum, és a külsõ része az pedig áll a
hagyományos hallókészülékhez hasonlóan egy mikrofonból, ebben
egy processzor van, tehát egy kis számítógép továbbítja a
hangot a belsõ fül csigájába egy mágnesen keresztül, tehát
van egy külsõ mágnes is, a fejbõrén az tapad meg, van egy nagy
energiaforrás, ami három gombelembõl áll, úgyhogy maga a
készülék egész pinduri lenne, csak ez a három gombelem ez nagy
helyigényû, úgyhogy még az a súly, úgyhogy az egy kicsit
bonyolítja a dolgot.
R.: - Mi az, amit most hall, tudjuk ezt?
- Igen, most már tudjuk, tehát egy évvel a mûtét után most
már nagyon szép audiogramot tudunk felmutatni. Minden frekvencián
30 decibel hangerõt mértek szabad hangtérben, ami azt jelenti,
hogy nem tudtak olyan csendes környezetet biztosítani, hogy ne szûrõdjön
be utcai zaj, és ezzel nem lehetett jobbat mérni, úgyhogy lehet,
hogy még ennél is jobb, ez az optimista hozzáállás. Na most a
30 decibel az körülbelül egy ilyen 60 éves ember hallásának
felel meg, ezzel meg lehet tanulni szépen beszélni.
R.: - Hogy tudtatok vele idáig kommunikálni?
- Nehezen. A mûtét elõtt volt hallókészüléke, hagyományos
hallókészülék, ami végül is kiderült, hogy kevés, tehát nem
erõsített annyit, amivel hosszabb távon fejlõdött volna, de
arra elég volt, hogy zajokat hallott, tehát végül is
kommunikálni már tudtunk azelõtt is, beszélni nem, beszélgetni.
R.: - És most, most hol tartotok?
- Azt lehet mondani, hogy amikor egy csecsemõ elkezd fejlõdni a
beszédben, és egy év alatt eljut valamilyen szintre, hát most
kis túlzással ezt a szintet közelítjük, de már beszélget...
- Igen.
- ...néhány szavas mondatokat tud mondani.
R.: - Nem siketek óvodájába jár, hanem teljesen normális
óvodába. Másképp fejlõdik õ emiatt, mint hogyha
hallássérültekkel járna együtt óvodába?
- Igen, ez egyértelmû, és kezdettõl fogva így is gondoltuk,
tehát mi nem kezdtünk itthon mutogatni, sem a rendes jelnyelvet
nem tanultuk meg, nem is vittük õt jelelõ környezetbe. Amíg õ
nem hallott rendesen, addig is arra kényszerítettük, hogy
próbáljon meg hallani, és ennek érdekében kerestük meg azt az
óvodát, aki befogad minket, úgy látjuk, hogy most jó helyen
van.
R.: - Az tervezitek, hogy rendes iskolába fogjátok adni?
- Ez a célunk, tehát a mûtétet is azért kértük, illetve
kezdeményeztük, hogy nyolcéves korára mivel hatévesen õ még
nem járhat iskolába, tehát nem lesz olyan szinten, de legalább
nyolcéves korára elérje azt a szintet a beszédben és a
figyelemben, amit egy iskolai fejlõdés normál környezetben,
tehát nem siketek iskolájában, hanem normál iskolában igényel.
Két évünk van még, ezt a szintet szeretnénk elérni.
R.: - Fogtok-e találni ilyen iskolát?
- Fogunk, addig keressük, míg meg nem találjuk.
R.: - Te most hányadikos vagy Csongor?
- Másodikos.
R.: - Mit építetek most Csongor?
- Most várat.
R.: - Együtt Zsoltival?
- Igen.
R.: - Sokat játszotok együtt?
- Igen.
R.: - A barátaid azok tudják, hogy a Zsolti nem hall?
- Igen, régebben kérdezték mindig mindenki meg mindenfele,
hogy, hogy milyen betegsége van meg miért, meg néha azt is
hitték, hogy walkmant hallgat.
R.: - És akkor mit mondtál?
- Hát azt azt mondtam, hogy õ siket, nem hall, meg...
R.: - És akkor ezen csodálkoztak?
- Igen.
R.: - Neked ez jelentett valaha is gondot?
- Nem, nem.
R.: - És mi a kedvenc játékotok, mit szoktatok játszani?
- Hát az autó meg ez a Lego.
R.: - Beszélgetni azért szoktatok egymással?
- Ühüm, igen.
R.: - Mirõl?
- ...
R.: - Mirõl szoktatok beszélgetni Csongival?
- Az ...
- Beszélgetni mirõl szoktunk?
- Hogy együtt...
- Biciklizünk, és arról szoktunk, amikor fölmegyünk
beszélgetni.
R.: - Ezt mondta most Zsolti?
- Ühüm.
R.: - És még mirõl szoktatok beszélgetni, Zsolti?
- Együtt...
R.: - Mit mondott?
- Azt, hogy a Dunán kenuztunk.
R.: - Mikor kenuztatok, Zsolti?
- Sátorban.
R.: - Sátorban, azt mondta?
- Sátorban aludtunk.
- Igen.
R.: - És Te eveztél, Zsolti?
- Beszéltem...
- Várjál, nem, eveztél? Eveztél Te?
- Igen.
R.: - Nehéz volt megtanulni megérteni amit mond?
- Én már attól kezdve tudtam, amióta megszületett.


