R.: - Ezt az önkormányzat hozta létre ezt az osztályt?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Hát ez hagyomány volt Szoboszlón, hogy
mindig volt egy, régebben úgy hívták, hogy kis létszámú
osztály, ma már fejlesztõ osztály, és ez az iskola vállalta
föl tulajdonképpen az egész városból, de utalnak ide gyerekeket
a nevelési tanácsadó vagy a tanulói képességet vizsgáló
szakértõi bizottság Debrecenbõl. Tehát ide csak úgy jöhetnek
gyerekek, hogy szakvéleménnyel ellátva, hogy miért kerülnek
ide, és ha a szülõ nyilván elfogadja, mert ez is lényeg.
R.: - Nagyon le vannak maradva ezek a gyerekek a többiekhez
képest?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Hát magyarból igazán nem nagyon vagyunk
lemaradva, sõt a felméréseink szinte jobbak lettek, mint a
normál osztályé, tehát itt több lehetõség van a
fejlesztésre, mivel hát ez úgynevezett fejlesztõ osztály is,
meg egyéni bánásmódra sokkal nagyobb a lehetõség, ezért így
jobbak lettek, mint egy átlaggyerek.
R.: - Az nehézséget okoz, hogy van az osztályban kisegítõ
iskolába való gyerek is?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Nehézséget jelent, mivel az azért már
borzasztó nagy hátrány, és borzasztó nagy lemaradás. Én
gyógypedagógus is vagyok, meg tanító is vagyok, tehát
körülbelül tudom, hogy hogyan kell vele bánni, meg hát ugye
minden gyerek más tulajdonképpen. Év elején nagyon nehezen
indultunk vele, hát õ is inkább figyelemzavarral küzd, nagyon
nagyfokú figyelemzavarral, és hát most már azért õ is
olvasgat, vannak vele magatartásbeli gondok.
R.: - Mennyire nehéz a szülõkkel együttmûködnötök?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Mindegyik osztályunkban még volt olyan szülõ,
akire lehetett számítani, hát most is van 3-4 család, akire
nagyon lehet számítani akár anyagiakban, akár segítségben.
Hiszen ez a program, amivel dolgozunk, ez igényli a családi ház
segítségét is, és a többi hát az meg úgy viszi, mert
próbáljuk õket nevelni. Tehát mindenre tulajdonképpen a szülõk
is, vagy ha fiatal szülõ, ezt meg kellene tanítani, úgyhogy
szülõi értekezleteken sokszor nyolc óráig is itt vagyunk, mert
szeretnek beszélgetni velünk, és annyiszor elmondtam, hogy amit a
szülõ elsõbe befektet egy gyerekbe, az mindig visszatérül. És
aki az anyagiakat hajtja, annak is elmondom mindig, hogy gondoljon
arra, hogy ez legalább olyan befektetés, mint hogyha a legnagyobb
vállalkozásába dolgozik, hogyha a gyerekével, különösen elsõ
osztályba foglalkozik, hiszen az elsõ év az egy meghatározó a
gyerek életében.
R.: - Vannak ennek a programnak neve is?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Hát igen, az a neve, hogy Lépésrõl
lépésre, ezt valamikor Soros György hozta be Magyarországra, és
õ finanszírozta. Tehát az iskolánknak nagyon nagy szerencséje
volt, hogy az elsõk között be tudtunk ebbe lépni, és a Soros
György által írt pályázatból nagyon sok pénzt nyertünk,
hiszen látod, hogy az osztály berendezése is teljesen más, mint
egy hagyományos iskola, ugye itt a gyerekek asztaloknál ülnek,
nincs állandó helye, szõnyeg van, játéksarok van, ezek az
építõelemek, amit itt látsz a sarokba, ezek a faépítõk, ezt
még a Soros alapítványától kaptuk tulajdonképpen. Hát sajnos
õ már kilépett ebbõl a programból, de megmaradt
Magyarországon.
R.: - Mi lett azokkal a gyerekekkel, akiket most már
kiengedtetek, biztos figyelitek a sorsukat?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - A lakásomon is megkeresnek, mert tényleg
olyan viszonyban voltunk, meg a szülõkkel ha találkozunk, hát
tulajdonképpen nehezen ment a beilleszkedés, de aránylag tudnak.
R.: - Téged hogy hívnak?
- Csongi.
R.: - Hány éves vagy?
- Nyolc.
R.: - Óvodába jártál?
- Igen.
R.: - És az milyen volt?
- Jó.
R.: - Mit csináltatok az óvodában?
- Játszottam, akkor írtam, tanár, óvó néni mondta, el kell
pakolni, diktál szavakat, akkor leírtam, és megdicsért, ha jól
leírtam.
R.: - Miben más az iskola, mint az óvoda?
- Ezt írni kell.
R.: - De hát azt kellett az óvodában is, nem?
- Ja, akkor tornázni, olvasni, oda kell figyelni a tanár néni
mond.
R.: - Anyukád dolgozik?
- Nem.
R.: - Apukád?
- Igen.
R.: - Mit csinál apukád?
- Hegesztõ.
R.: - S anyukád miért nem dolgozik?
- Velünk van.
R.: - Hányan vagytok testvérek?
- Ketten, én vagyok és Bendzsi.
R.: - És Bendzsi mekkora?
- Nagyobb.
R.: - És hányadikos?
- Másodikos.
R.: - És amikor iskolába vagytok, mit csinál anyu?
- Anya? Fõz nekünk.
R.: - Mikor mész haza az iskolából, hány órakor?
- Délben.
R.: - Délben már mész haza?
- Nem.
R.: - Na akkor mikor mész haza?
- Délután.
R.: - Mi a legjobb ebben az iskolában?
- Hát tanulni kell.
R.: - Az a jó?
- ...
R.: - Jobb tanulni, mint játszani?
- Igen.
R.: - És akkor mi leszel, ha nagy leszel?
- Szerelõ.
R.: - Mit akarsz szerelni?
- Kocsikat.
R.: - Miért, szereted a kocsikat?
- Igen.
R.: - Olvasni szeretsz-e?
- Igen.
R.: - Mit szoktál olvasni?
- Olyan szavakat, írni, a tanár néni adja fel, és van nekem
olyan ... kisbetû van benne, és felismerem, és otthon van,
olvasok.
R.: - Otthon is szoktál olvasni?
- Csomót.
R.: - Van barátod?
- Van, Pali.
R.: - Pali?
- És Morzsa.
R.: - És honnan ismered Morzsát?
- Ebbõl az iskolából a...
R.: - Hányadikos?
- Harmadikos.
R.: - És szoktatok együtt játszani?
- Igen.
R.: - Mikor, az iskolában vagy otthon?
- Iskolában.
R.: - Akkor kit hallottunk beszélni?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - B.Tamást hallottuk beszélni, aki
nyolcévesen került ebbe az osztályba, és szinte alig érthetõ
volt, ahogy beszélt, és hát látni, hogy szinte félév alatt
rengeteget fejlõdött, hát jár logopédiára is, külön még egy
logopédus is foglalkozik vele, de maga szerintem az olvasás-írás
tanítás, tehát ez a módszer rengeteget jelentett a beszédfejlõdésében
is.
R.: - Miért nem tudott õ beszélni nyolcéves koráig?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Igazából nem tudták megállapítani,
hordták a szülõk mindenhova. A valóságban beszédfejlesztõ
osztályba kellett volna neki menni, de ugye a szülõnek ma már
joga, hogyha nem adja, mert ez egy gyógypedagógiai intézményben
van itt Szoboszlón, ezért a szülõ nem volt hajlandó adni, és
akkor más lehetõség nem volt, csak egy, egy ilyen fejlesztõ
osztályba kerüljön, ahol kevesebben vannak, és több idõ van
velük foglalkozni. Így egyénileg is tudunk velük foglalkozni,
tehát hogyha például neki ilyen problémája van, hogy nem tud
beszélni, vagy nem tud mondani valamit, ezeket a gyerekeket
intenzívebben kell beszéltetni, mert utánmondással. Hát én
mondjuk gyógypedagógus is vagyok, de logopédus nem vagyok, tehát
én gyakoroltatni tudom már, ha megvan a hangja, amit a logopédus
ugye elõhoz náluk, és akkor mindent megteszünk azért, hogy
minél többet beszéljen. Hát sajnos az osztályban öt legalább,
amelyik nehezen tud beszélni, tehát súlyos beszédproblémákkal
küzdenek, elég sokat fejlõdtek, hiszen mindent megpróbálunk
azért, hogy fejlõdjenek. Kitaláltam, hogy járjanak furulyára,
hiszen sok oldalon kell fejleszteni õket, tehát igyekeztünk
minden oldalról, ami lehetséges, Katika, a kolleganõ õ
mozgásterápiát vezetett be nekik, azt csinálja, bevezettük ugye
a relaxációt is, akkor plusz még ez a furulyaoktatás, hiszen azt
gondoltam, hogy van, amelyik gyereknek azért van a súlyos
beszédhibája, mert nagyon renyhe a szájmozgása, na most arra
gondoltam, hogy esetleg ez a furulyaoktatással ugye a szájizmok
fejlõdnek, és nagyon aranyos volt a tanár bácsi, mert
elvállalta õket, és amint hallom, egész szép sikereket érnek
el.
R.: - És a többiek, akik nem mennek furulya órára, õk
nem érzik úgy, hogy kimaradnak valamibõl?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Hát tulajdonképpen õk négyen is
nagyon nehezen fértek be, meg ennek anyagi vonzata is van, tehát
egy az, hogy a furulya is több ezer forintba kerül, aztán maga az
oktatásért is fizetni kell, és ezért hát nem minden gyerek
teheti meg, hogy ezt igénybe vegye, meg nem is fértek volna már
be, ezt a négyet is a tanár bácsi nagyon nagy jóindulatán
múlt, hogy befértek.
Vargáné Cige Melinda pedagógusasszisztens: - Az én
munkám a pedagógusok segítése, mivel ez rengeteg plusz
tevékenységgel jár, értem ezalatt a fénymásolástól kezdve a
mindenféle bedolgozást, az, ami egyébként a pedagógust
terhelné, és ezt én veszem át, ezt a szerepet.
R.: - Te mindig itt vagy az órán és mindig figyeled, ami
történik, és segítesz a gyerekeknek. Mibõl áll ez a
segítség?
Vargáné Cige Melinda pedagógusasszisztens: - A gyengébb
gyerekek mellé ülni külön, segíteni fölvenni az óra
ritmusát, hogy fel tudja venni ezt a tempót, amellyel a jobb
képességû esetleg gyorsabban tud haladni.
R.: - Miközben folyik az óra, aközben Te még egy kicsit
külön beszélsz a gyerekeknek, hogy ezt csináld, vagy ide
figyelj, vagy oda figyelj?
Vargáné Cige Melinda pedagógusasszisztens: - Igen,
irányítanom kell nekem is a gyerekeket a differenciált
feladatoknál.
R.: - Mik ezek a differenciált feladatok, a nehezebbek?
Vargáné Cige Melinda pedagógusasszisztens: - Csoportokban
dolgozunk, igen, asztaloknál ülnek a gyerekek, kiscsoportokban
dolgoznak, van olyan asztal, amelyiknél önálló munkára képesek
a gyerekek, van olyan, amelyiknél lassabban haladók és a
lassabban haladókhoz megyek oda, és akkor külön leülök, és mi
külön dolgozunk.
R.: - Mit szokott a Melinda néni csinálni veletek?
- Minket ha, ha nem tudunk valamit, akkor tanít, segít Melinda
néni, meg aztat is, ha például megakadunk, akkor õ szokott
nekünk nagyon sokat segíteni, és mond, és mondja, és hova kell
húzni, hát így összeolvassuk, hogy például kocsi vagy autó
és oda kell húzni az autóhoz, vagy ásó meg virág, azt oda kell
húzni például.
R.: - És ezt a Melinda néni megmutatja nektek?
- Igen, meg össze szoktuk olvasni is.
R.: - És akkor abban is a Melinda néni segít?
- Igen.
- Igen, és Melinda néni is nekem is segített olvasásból,
hogy hova kell húzni az olvasókönyvbe, és, és abba is segít
nekünk, hogy fénymásol nekünk ilyen papírokat, amit lehet
játszani, meg megenged is nekünk mindent.
R.: - Nehezebb lenne tanulni, hogyha nem volna Melinda néni?
- Igen.
- Igen.
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Olyan képességproblémákkal jöttek ide, amit
év elején mi felmértünk Borikával együtt különbözõ tesztek
alapján, és kiderült az, hogy eleve a figyelemkoncentrációtól
kezdve a finom motorikáig minden képességben jóval alul vannak,
viszont a motivációnak meg a szorgalmuknak köszönhetõen nagyon
sokat be tudnak hozni. Vannak olyan gyerekek, akiknek családi
problémáik vannak, és úgy jönnek iskolába például, hogy nem
aludtak egész éjszaka, tehát ilyen is volt tavaly is.
R.: - Miért nem alszanak ezek a gyerekek, félnek valamitõl?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Szülõk veszekednek, ez már személyes problémák.
R.: - És ilyenkor mit csináltok ezzel a gyerekkel, altatjátok?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Igen, pontosan, tehát itt van szõnyegünk, ahol
lefekszik, mert ezzel a gyerekkel akkor semmiképpen semmit nem
lehet tenni.
R.: - Hogy derül ez ki, hogy nem aludt éjszaka?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Minden nap van nálunk reggeli beszélgetés, és ott
elmondják, hogyha problémájuk van. Vannak például olyan
gyerekek, akiket örökbe fogadtak, és régi problémák derülnek
ki, és azért nem alszik, tehát jó családi körülmények
között él most már a kislány, de...
R.: - De a régi emlékek még visszajönnek.
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Igen, visszajönnek, és sokszor elmondja reggeli
beszélgetésnél, amikor elkezdjük, hogy rosszat álmodott, és
ilyenkor mi is megértõbbek vagyunk, és akkor tudjuk, hogy azért
idegesebb, vagy másabb, mint a többiek.
R.: - Mennyire kell másképp tanítani a matematikát ezeknek a
gyerekeknek?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Hát elõször is szerintem a legfontosabb a
matematika tanításában, hogy megszeressék a gyerekek a
matematikát. Ugyanis sokszor azt mondják, hogy a matematikához
érzék kell, hát én ebben nem nagyon hiszek, s olvastam is errõl
néhány könyvet, hogy nem attól függ, hanem az a legfontosabb,
hogy a gyerek eléggé motiválva legyen, hát erre nagyon sok
játékot szerkesztünk, vannak különbözõ társasjátékok,
akkor vannak olyan játékok, amik didaktikai játékok a
gyerekekkel együtt játsszuk, vannak körjátékok, amit
használunk. Tavaly indítottunk már év vége fele versenyeket, a
gyerekek körében nagyon népszerû volt, versenyeztek a gyerekek,
hogy ki mennyit tud megoldani a feladatok közül. És volt egy
aranyos eset, amikor az anyuka feljött hozzám, és mondta, hogy
egy nagy baj van, hát kérdeztem tõle, hogy mi az a nagy baj,
tessék már ennek a gyereknek megmondani, hogy ne éjfélig
csinálja a házi feladatot meg a szorgalmit, mert egyszerûen nem
tudom róla lebeszélni, és akkor nagyot nevettem, és mondtam,
hogy csak ennyi baj legyen mindig az életben.
R.: - És milyen képességekkel távoznak tõletek két év
után a gyerekek, behozzák matematikából a lemaradást?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Nagyon jó eredményeink voltak most a tesztekben,
pár hónap alatt nagyon sokat fejlõdtek, most már a leggyengébb
60%-os volt, és 80-90%-os volt a legtöbb gyereknek a tesztje.
R.: - Mi az, amit tanítasz még nekik matematikán kívül?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Matematikán kívül rajzot, technikát és
testnevelést tanítok, és a testnevelés keretében
mozgásterápiát, de hogyha nincs testnevelés óránk, akkor is
minden nap csináljuk a mozgásterápiát, mert ez is
képességfejlesztõ.
R.: - Ebben is le vannak maradva, rajzból, testnevelésbõl?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Igen, igen, mindenképpen, hát eleve a mozgás és a
szellemi fejlõdés az kicsi kortól kezdve összefügg, és sajnos
a mozgásukon ezeknek a gyerekeknek már látszik.
R.: - Te gyógypedagógus vagy?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Nem, nem, én önszorgalomból végeztem a
mozgásterápiát és megyek fejlesztõ pedagógia szakra
másoddiplomára, mert ez érdekel, hát mivel mind a ketten
szeretjük ezeket a gyerekeket és azért vállaltuk ezt a munkát,
mert nem mindenki vállalja és szereti, és nagyon sok türelmet
igényel.
R.: - Nagyon különleges játékot láttam itt. Egy kicsit ahhoz
hasonlít, mint amikor a meteórákba fölhúzták a pópákat, egy
ilyen hálóban benne volt egy kisgyerek, így körbeálltátok és,
és lökdöstétek. Szeretik a gyerekek ezt a játékot?
Újhelyi Katalin, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános Iskola
tanítója: - Hát igen, szeretik, csak az a baj, hogy annyi a
tananyagunk, hogy kevés idõ van ezekkel játszani. Ez
tulajdonképpen, a háló arra szolgál, hogy ebbe bezárunk egy
gyereket, nyilván önként vállalkozó, mert van, aki nem akar
belemenni, ez azt utánozza, mintha anyaméhben lenne, tehát ez a
ringás, abszolút instabil helyzet, állítólag ez nagyon jó,
különösen ezeknek a fejlesztõ osztályba járó gyerekeknek.
R.: - Az elõbb láttam, hogy valaki benn volt ebbe a hálóba,
ki volt benn?
- Enikõ.
- Enikõ, igen, és össze-vissza dobáltuk, és én meg majdnem
elszédültem.
R.: - És ez minden nap van, ez a hintázás a hálóban?
- Nem, nem mindig.
- Jó vagy, akkor játszunk.
R.: - Ez a jutalom?
- Igen.
- Igen, meg szoktunk relaxálni.
R.: - Relaxálni? Na mutassátok meg, hogy relaxáltok! Na most
minden gyerek lefeküdt a szõnyegre, hanyatt fekszik, becsukjátok
a szemeteket relaxá...
- Igen.
- Igen, és van egy ilyen zene...
- Kézmosós, egy mérges és egy, és egy jó...
- Vidám.
- Egy vidám.
R.: - És ezt a mesét ki mondja el?
- Tanító néni, meg néni.
- A magnóban egy néni.
R.: - A magnóban egy néni? És mi a címe ennek a mesének?
- Mérges nyuszi.
- Vidám nyuszi.
R.: - És relaxálás közben ezt hallgatjátok?
- Igen.
- Igen, és a néni azt mondja, hogy el kell engedni, és akkor
sóhajtani.
- Mindkét lábunkat, és hogyha vége, akkor fel kell ébredni.
- Meg azt mondja, meg azt mondja, hogy be kell csukni a
szemünket, s akkor ellazulni, a hármas szám mondva az az
ellazulás.
R.: - És hányszor lazultok el egy nap?
- Sokszor.
- Sokszor.
- És úgy lazulunk el, hogy mondanak számokat, és aztat ezt
úgy mondani kell magunkba, és akkor ellazul mindenünk.
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Nálunk egy rituáléval kezdõdik a
reggel, ami minden nap visszatér. Körbeülünk a szõnyegen,
köszöntjük egymást, hát ez különbözõ köszöntési forma
lehet, és utána elmondjuk, hogy milyen nap van ma, milyen év,
tehát a dátumot, és ezek után mindenki elmondja, hogy mi
történt vele, mióta nem találkoztunk, hát a saját élményeit.
R.: - Van egy köszöntõ a táblán, minden nap van köszöntõ
a táblán?
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Igen, minden reggel van egy reggeli üzenet,
amibe egyrészt köszöntöm õket, másrészt fölírom azt, hogy
mit fogunk azon a napon csinálni, és egy kellemes napot vagy jó
munkát kívánok nekik.
R.: - S ki az, aki el tudja olvasni?
- Jó reggelt, elsõsök, ma a...
R.: - Na ki tudja folytatni?
- ...tanult betût kell...
R.: - Folytasd!
- Felismerését összeolvasását gyakoroljuk.
R.: - Na, Te is folytatod, gyere, mondd!
- Jó munkát, Borika néni.
R.: - Ki a Borika néni?
- Fiatal.
R.: - De õ mit csinál itt veletek?
- Tanul, meg...
- tat, tanultat.
R.: - S mit tanít nektek?
- Olvasni, írni.
- Meg összeolvasni betûket, meg õ mondja nekünk, hogy mit
játsszunk, és itt lehet játszani többet, mint...
R.: - Mit szoktatok játszani?
- Rajzolni, rajzolni, amikor még tanulunk.
R.: - Mit tanultok?
- Hogy összeolvassunk, meg hogy eltapsoljunk.
R.: - Mit tapsoltok?
- Az ilyen szótagokat, hogy hány szóból áll, igen, és
utána meg mindig szoktunk építeni.
R.: - Mit építetek?
- Hát ilyen várat szoktunk, és egy ilyen várat Bencével, egy
ilyen magasat, igaz Bence?
R.: - Igaz Bence?
- Igen.
R.: - És mit szoktál még építeni?
- Szoktunk tankot, várat, és még csinálunk hozzá egy ilyen
szökõkutat, egy ilyen izékbõl, olyan formákból, amik ott
vannak, abból ilyen folyót is csinálunk, egy ilyen
hullámosokból olyan folyót is csinálunk, és majd, és úgy már
készen is van egy ilyen vár, meg Palival mindig katonavárt
szoktunk építeni, Palival.
- Meg?
- Meg ha a tanár néni mondja, hogy el kell kapolni, akkor el
szoktunk kapolni.
R.: - Kapolni, az mi, hogy kapolni?
- Én már tudom.
- Elpakolni.
- Elpakolni, ugye hogy rend legyen.
R.: - És az jó, ha rend van?
- Igen.
R.: - Az miért jó?
- Mert nincsen rumli.
R.: - És ki szokta mondani, hogy rend legyen, tanár néni?
- Igen.
- Meg, meg mi, mi mondjuk, hogy amikor tanulni kell, ilyen
szótagokat, le kell írni, hogy hány szóból áll, le kell írni,
hogy Éva és vagy ilyesmiket, le kell írni, és utána akkor
mindig elpakoljuk, mert el kell pakolni, mert mindig szoktunk
tanulni, és, és úgy mondtuk hangosan, hogy például É-va, É-a,
Év-a.
- Meg, meg úgy is szoktunk, hogy, hogy tanár néni diktál
szavakat, és eltapsoljuk, és úgy kell, hogy le-, leírjuk aztat,
hogy például Éva, É és a szavakat aki szépen leírja,
hibátlanul és nem kell neki radírozni, nagy mosit kap.
R.: - Nagy mosit, mi az a nagy mosi?
- Vigyorog.
R.: - Az egy nagy mosoly, amit lerajzol a tanár néni a
füzetbe?
- Igen.
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - És ami még nagyon fontos, hogy bármit
tanulunk, amihez lehet, mozgást tanulunk, és ezáltal sokkal
hamarabb megtanulják. Ugyanígy amikor a betûket tanuljuk, és
minden betûnek van egy mozgásos jele, s akkor így bármikor ha
valami nem jut eszébe, akkor ehhez a mozgási jelhez tud
folyamodni.
R.: - Én úgy láttam, hogy szünetben sem engedtétek ki õket,
hanem itt szünetben is együtt játszottak.
Kuruczné Korda Borbála, a Hajdúszoboszlói 4. sz. Általános
Iskola tanítója: - Hát szünetben is együtt vagyunk, mert az
iskolaotthonos a gyerek sosincs egyedül.