Vendég a háznál
2002. október. 16.
Kossuth rádió, 13.05
- Ma az önök kérdéseire válaszolunk. Telefonszámunk:
328-8972
- Azt szeretném megkérdezni, hogy van nekem egy 5 éves fiam
és az a problémám vele, hogy nagyon hogy is mondjam csak, olyan
nagyon elutasítóan viselkedik a nagymamájával. Két éve
költöztünk le mamihoz, mikor meghalt az édesapám, utána egy
fél év múlva és hogy egyszerûen nem tudom elképzelni, hogy
miért. Elõtte nem volt különösebb bajuk, meg hát a nagymama
nagyon szereti és egyszerûen nem tudom, hogy miért ilyen. Azt
mondja a mami, ha ketten vannak akkor aranyos, kedves és amikor
hazamegyünk én meg a férjem, akkor szóval olyan kis undok. Most
én gondoltam esetleg arra, hogy a szeme láttára halt meg a
nagypapája, ültünk a vasárnapi ebédnél és úgy lefordult a
székrõl. Hogy akkor a kicsi olyan 2 éves volt. Most 5 éves. Hogy
ez játszhatott-e közre, vagy hogy miért tud ennyire undok, elég
undokul beszélni a mamival. Mondjuk az is igaz, hogy mami semmiért
nem szól rá, akárhogy viselkedik, milyen tündér, meg milyen
aranyos. Még szoktam is neki mondani, hogy hogy tudod megdicsérni,
amikor ilyen undokul beszélt veled? Hogy most emiatt vagy és
zavaró, mert sokszor szóval idegenek elõtt is, meg hogy nehogy
azt gondolja anya, hogy esetleg mi beszélhetünk így róla a háta
mögött. Szóval el tudom képzelni, hogy hogy lehetne jobb
belátásra bírni, mert nagyon okos, értelmes kis kölyök, amikor
úgy elbeszélgetünk vele, akkor hallgat nagyokat, meg mondja, hogy
igen, igen. És akkor aztán egy perc múlva megint nézi, hogy mi
látjuk-e, vagy halljuk-e, hogy õ hogy beszél vagy mit mond.
Esetleg én arra gondoltam, hogy akkor õ úgy megijedt, hogy az idõs
kortól, vagy szóval nem tudunk mit kitalálni. Meg azt lehetett
látni, hogy amikor úgy feketében volt a mami, meg sokat sírt
utána, hogy akkor kezdõdhetett talán ez el, hogy olyan
ellenérzés alakult ki benne. Akkor már mami is gondolta erre és
akkor mami utána egy pár hét múlva, ha mi lent voltunk, már nem
volt feketében, hogy levette, hogy azért, hogy a kicsi ne lássa
rajta azt a ruhát. Sokszor úgy arra gondoltam, hogy esetleg a mami
nagyon sokáig sírt, meg nagyon sokáig szomorú volt, meg õ
rengetegszer emlegette aput, mert õrajta sokkal jobban lehetett ezt
észrevenni, hogy õbenne akkor alakulhatott ki. De hogy miért,
amikor mi ott vagyunk, akkor miért, szóval nem tudom. Hogyha
ketten vannak, akkor olyan szépen békésen megvannak, meg tényleg
egy olyan, egyébként olyan kis jóindulatú, szóval ennek
ellenére még nem tudom megmagyarázni, hogy miért ilyen anyuval.
R.: - Elképzelhetõ, hogy a nagypapa halálával kapcsolatos,
hogy emiatt alakult ki ez az utálatos viselkedés ebben a
kisfiúban, tehát ez önmagában elég magyarázat?
Kozek Lilla pszichológus: - A gyermeki gyász olyan mély
és sokszor olyan kiszámíthatatlan területe a léleknek, ami sok
mindenre tartogat magyarázatot. Én gyanítom, hogy többek közt
erre a viselkedésre is magyarázatot adhat. Ugyanis azt a helyzetet
látjuk, hogy van egy elözvegyült asszony, akihez leköltözik a
lánya a családjával, a nagypapa halála után fél évvel. Amikor
a gyerekben még élénken él annak az emléke, amikor a nagypapa
egyszer csak megszûnt létezni. A 2 éves gyerek, aki még a
szimbólumokkal sem tud még annyira bánni, hogy ezt átdolgozhassa
magában, nagyon sok idõt fordít arra valószínûleg azóta is,
hogy ezt a történést megeméssze, hogy õ elvesztette a
nagyapját.
R.: - No de miért bünteti a nagymamát? És hogy a nagymamát fõként
akkor büntette, amikor feketében járt, tehát egy 2 éves gyerek
összefüggésbe hozza a nagymamával a nagypapa halálát, tehát
õt okolhatja?
K.L.: - Az édesanya szavaiból az derül ki, hogy az unoka és a
nagymama között igazából jó a kapcsolat. És az anya többször
is említi azt, hogy mindez akkor jön elõ ez a fajta õ így
fogalmaz, hogy komiszság, amikor a szülõk jelen vannak. Azt
kiemeli az anya, hogy õk a nagymamáról nem beszélnek így,
tehát hogy nem arról van szó, hogy a gyerek egyszerûen csak õszinte.
R.: - Azt a mintát követi, merthogy otthon azt hallja a
szüleitõl.
K.L.: - Pontosan és a gyerekszáj elmondja, amit a felnõttek
nem mernek vagy nem akarnak elmondani, nem errõl van itt szó.
Talán arról lehet szó, hogy pontosan azért, mert a gyerek
szereti a nagymamáját, fél attól, hogy õt is elveszítheti
ugyanígy bármikor. Különösen annak kapcsán merülhetett ez fel
benne, hogy látta õt sírni, szomorúnak lenni, mindazt átélni,
hogy ez a veszteség, ez végleges, a nagypapa. A nagypapa már nem
fog visszajönni és ez nagymamának nagyon fáj. És mivel õ, a
kisfiú szereti a nagymamáját, sokszor esetleg haragudhat is rá,
hogy õt, az unokát, akivel pedig igen jóban vannak, bármikor itt
hagyhatja.
R.: - És miért csak a szülõk elõtt teszi?
K.L.: - Ez egy kérdés, hogy miért a szülein kéri számon,
hogy vigyázzanak a nagymamára, vagy hogy biztosítsák neki azt,
hogy neki mindig legyen nagymamája. Az édesanya szavaiból nem
igazán derül ki, hogy a gyászfolyamat a gyerekben hogyan zajlott
le. Mivel tanúja volt a nagyapja halálának magát a tényt, nem
titkolhatták el elõle, ilyen szempontból ez nagyon segítheti a
gyászfolyamatot. Hiszen az egyik legnagyobb akadálya a gyermeki
gyász lezajlásának hogyha a szülõk titkolódznak és hogyha
ködösítenek. Tehát itt ez most nem volt lehetséges, de hogy
utána errõl hogy beszéltek, hányszor, milyen körülmények
között, a nagymama hogyan beszélt errõl, mert hát a nagymama is
próbált tapintatos lenni, levenni a gyászt, kilépni abból a
hangulatból, abból az életállapotból, amiben éppen volt. De
vajon tényleg sikerült-e kilépnie? Vajon olyankor lépett-e ki,
amikor erre már õ felkészült volt, vagy inkább elõbb és csak
sírt, sírt és a kisfiú nem tudta mindezt mire vélni. Ilyenkor a
gyermekekben nagyon sok olyan gondolat van, amit mi felnõttek nem
is gondolnánk, hogy esetleg õ tehet valamirõl ebben az
egész szomorú történetben, hogy õ okozhatta esetleg a nagypapa
halálát, vagy hogy õmiatta sír a nagymama? Tehát hogy nagyon
sok olyan azt mondjuk, hogy inlogikus gondolat merülhet fel a
gyerek fejében, ami
R.: - Aminek lehet következménye egy ilyen undok viselkedés.
K.L.: - Ami magyarázhatja azt, hogy õ undok és számon
kéri a nagymamáján azt, hogy és meddig leszel még velem? Most
idézõjelbe téve.
R.: - Arról nem lehet esetleg szó, hogy ez a kisfiú, ugye
leköltöztek oda a nagymamához és amikor a szülõk ott
megjelennek, akkor õ egyszerûen a hovatartozását akarja
érzékeltetni, hogy én a mamához tartozom, tehát hogy nem a
nagymamához, hanem a mamához tartozom.
K.L.: - Ez is számításba jöhet, de ezt megint nem tudjuk,
hogy õk hogy hogy laknak, mennyire egy térben, fizikailag mennyire
külön, tehát hogy ez a gyereknek mennyire szükséglete. Biztosan
sokat van a nagymamával, de ebben a helyzetben nem a nagymama fogja
megfordítani a dolgok menetét.
Egyedül a mama tudja ezt a helyzetet kezelni?
K.L.: - A család tudja, tehát a nagymama mondhatja azt, hogy
nem veszek neked csokit, meg kisfiam ne legyél komisz, a
nagymamától ez soha nem lesz hiteles. Tehát a gyerek pontosan
tudja, hogy nagymamának most kiadták feladatba, hogy ilyeneket
mondjon nekem, de a nagymama igazából imád engem és azt
gondolja, hogy én vagyok a legédesebb komisz kölök az egész
világon. Tehát hogy a nagymama így fogad el engem, ahogy vagyok.
R.: - És hogyan tud akkor a mama segíteni, az édesanya?
K.L.: - Azt hiszem, hogy mielõtt fegyelmeznék ezt a kisfiút,
elõször meg kéne tudni pontosan, hogy miért alakult ki nála ez.
Mert az egy nagyon informatív dolog, hogy csak a szülõk
jelenlétében, tehát nem a nagymamával vannak olyan bajai, amirõl
a nagymama személyisége vagy viselkedése adhat magyarázatot.
Hanem az egész helyzetbõl következik ez, akár a gyászból,
akár a szülõk hozzáállásából. Hogyha a szülõk ezt egy
kényszernek érzik, hogy õk az özvegy édesanyát támogassák
és segítsék, hogyha ez az egész leköltözés egy muszáj volt,
akkor a kisfiú még akkor is, hogyha ez nem napi téma, érezheti
és akár ezért is beolvashat a nagymamának. De ezeket nem tudjuk,
de a szülõk ezt nagyon szépen ki tudják deríteni egymással,
meg a kisfiúval folytatott beszélgetésekben. Tehát azt
tapasztaljuk, hogy a kisgyerek viselkedésében van egy bicsaklás,
hogy egyszer ilyen vagyok, egyszer olyan vagyok és hogyha
kongruenssé sikerül tenni a mögöttes információkat, hogy jó
helyen vagy, mi itt akarunk lenni, a nagymamával akarunk élni és
a nagymama addig szeret téged, míg csak vagy, bár lehet, hogy el
fog hagyni, a nagymama fizikai jelenlétét nem tudjuk megígérni
örökéletedre, akkor késõbb rendezõdhetnek ezek a dolgok és
akkor megszûnhet ez a kétértelmûség.
- Várjuk kérdéseiket a 328-8972-es számon.
  
- Én egy nagymama vagyok, másodikos a kisunokám, dadog és
voltak már pszichológusnál is, a pszichológus
gyógypedagógust ajánlott neki. Na most egy évig hordták
gyógypedagógushoz, de hát foglalkozott vele. Volt, amikor
sikeres volt, volt, amikor nem. De volt, amikor megdicsérte,
ugyanakkor hazahoztuk, akkor már itthon újból dadogott. Na most
az van, hogy állítólag a levegõt nem jól szedi. Óvodába is
járt, akkor is foglalkozott vele a gyógypedagógus és hát már
most másodikos, de hát sajnos sokszor csak tátja a száját,
nyújtja a nyakát és nem jön ki hang a torkán.
R.: - Tehát mióta ez a kisfiú elkezdett beszélni, azóta
egyfolytában dadog?
- Nem. Nem. Ez lehetett olyan 3 éves korában, amikor kezdõdött
ez nála. Amikor megszületett, meg kezdett beszélni, nem volt
semmi probléma.
R.: - Logopédushoz járt a gyerek?
- Jár most is jár, de hát én nem látok semmi javulást
nála. Mert én is voltam vele a gyerekkel és akkor ott
összeszedi, nem tudom, összeszedi a kis erejét vagy mit, ott
elmond mindent, mikor kijöttünk a terembõl, már újból
elkezdett dadogni. Olyan is van nála olyan kis szorongás, olyan
kis idegesség. Például mostan ment iskolába és akkor egy
hétig már nem lehetett vele nyugodtan eljátszani vagy
beszélgetni, mert rájött egy ilyen kis idegesség, nem találta
a helyét, nem tudott semmivel se nyugodtan foglalkozni.
R.: - És miért szorong ez a kisgyerek annyira az iskolától,
mit tetszik gondolni?
- Nem tudom. Nem tudom, holott jó tanuló, mert most is tegnap
megdicsérte a tanító néni, mert nagyon szép, hát igaz hogy
foglalkoztak vele a szünidõben is a szülõk, de megdicsérte a
tanító néni is, hogy jól olvas, minden.
R.: - És miért foglalkoztak vele a szülõk a szünidõben?
- Hát hogy el ne felejtse. És egyedüli gyerek és hát ugye
minden szeretet ráirányul és talán az is rossz, hogy nem tud
elszakadni például az anyukájától, apukájától. Ha itt
alszik, mert én a nagymama vagyok, akkor este sírva fakad, hogy
hát hol van az én anyukám, mi van az én anyukámmal? Megérti,
hogy itt kell aludni, mondjuk egy olyan esetben, hogyha el kell
utazni a szülõknek vagy valami rendkívüli esemény van, õ azt
mind tudomásul veszi, minden, de mégis sírva fakad.
R.: - Én õszintén szólva nem tudom, hogy itt a dadogás-e
az igazi probléma?
Szomor Éva logopédus: - Egy dadogásnak annyi sok
összetevõje van, itt azért egy párról megtudtunk valamit. Itt
egy nagyon komoly együttmûködés és egy együtt dolgozás kell
részben családdal, részben pszichológussal, részben
logopédussal. Ez egy borzasztó összetett probléma. Egyrészt a
dadogás az egy külön szakma.
R.: - Ez egy külön szakma?
Sz.É.: - Ez ma már egy külön szakma, ez ma már egy külön
szakma, igazából azok a logopédus kolléganõk csinálják
nagyon jól a dadogás terápiát, akik erre adták az életüket
ugyanúgy, mint én mondjuk a nyelv és kommunikáció fejlõdésre.
Ezt külön szakemberek végzik, ezeket a szakembereket meg kell
találni. Az nagyon fontos, hogy azt tudják az emberek, hogy nem
akárki, most az akárki alatt azt értem, hogy aki igazán nagyon
ért a dadogó terápiához.
R.: - És akiben a szülõ megbízik, azt hiszem ez a másik.
Sz.É.: - Feltétlenül. Nehéz, nagyon nehéz. Nehéz a szülõknek,
nehéz a nagyszülõknek, mert nem is az a kérdés, hogy most
szeretjük vagy nem szeretjük és mennyi szeretetet adunk ennek a
gyereknek. Egy gyereknek minden szeretet meg kell adni.
R.: - Éva nagyon sokat beszélt már korábbi adásokban is
arról, hogy a gyerek kommunikációjának miféle
megnyilvánulásai vannak, nemcsak a beszéd, hallottuk. De hát
vannak családi kommunikációk is.
Sz.É.: - Ennek a családnak a kommunikációjáról elárult a
nagymama egy-két dolgot. Van egy nagyon szoros együttlét, egy
nagyon összetartozás, ami egy oldalról kiváló. Egész biztos,
hogy meg lehet ezt lazítani, szóval én azt egy picit úgy
érzem azért, hogy itt szorong mindenki, hogy megfeleljen a
másiknak. Tehát a nagymama is, hogy a szülõknek, a szülõk
is, hogy a gyereknek, a gyerek is szorong, hogy megfeleljen
kifelé, a szülõk is szoronganak, hogy megfeleljen a gyerek
kifelé, tehát egy ilyen mindenhova való megfeleléssel hát
bizony el lehet érni egy jó kis nem beszélünk, meg nem tudjuk,
hogy hogy mondjuk ki, meg nem tudjuk, hogy hova lépjünk, meg
hogy is kommunikáljunk itt egymással.
R.: - Dadogva.
Sz.É.: - És akkor dadogva, igen.
- Hívjanak bennünket, telefonszámunk: 328-8972
  
- Jó napot kívánok S. Erika vagyok. 6 éves a kisfiam és
marokra fogja még mindig a ceruzát.
R.: - Õ már iskolás?
S.E.: - Nem, most volt nyáron 6 éves, jövõre megy csak
iskolába és hát próbáltuk ezt már erõltetni, hogy fogja
rendesen a ceruzát és hát akkor sírva fakad, meg úgy fogja,
de utána mindjárt visszaáll marokra. Hogyan tudnék neki ebben
a segíteni, hogy ne érezze úgy, hogy most kényszerítem rá.
R.: - És õ rajzolni is így rajzol?
S.E.: - Igen.
R.: - Hát az óvodában gondolom azért voltak már
foglalkozások. És ott sem tudtak segíteni, vagy nem látta,
hogy a többi gyerek másképp fogja?
S.E.: - Nem. A kisebb testvére, õ négy és féléves
és õ rendesen fogja és hát nem.
R.: - Más problémája is van a ceruza fogással vagy
egyáltalán a kezével?
S.E.: - Hát õ eleve ilyen laza izomzatú nagyon hipoton
és ilyen delekátó tornára járunk vele február óta. Hát ez
ilyen izomfejlesztõ. Én annyit tudok róla, hogy az agyban az
idegpályákat segíti összekapcsolni ez a torna, ez egy ilyen
speciális torna.
R.: - És ott ezen a tornán nem mondta, hogy önnek még
egyébként ilyen problémája is van?
S.E.: - De mondtam, de hát
R.: - És ott mivel biztatták?
S.E.: - Ezzel nem foglalkoztak ott.
R.: - Tudja a 6 éves úgy általában fogni szépen rendesen a
ceruzát? Ez a kisfiú egy kivétel?
Dr.Balla Mária ortopéd szakorvos: - Akkor, ha gyerek
iskolaérett, akkor biztos.
Az alapvetõ probléma azt hiszem az, bár nem igazán
ortopédiai probléma, amikor a kisgyerek elõször ceruzát vesz
a kezébe, hagyjuk, vagy sokan hagyják, hogy úgy fogja, ahogy õ
akarja.
R.: - Nem szabad hagyni?
dr.B.M.: - Nem szabad hagyni. Ahogy a gyerek mindent meg tud
tanulni, akár utánzással, akár úgy, hogy megtanítom neki,
úgy meg lehet tanítani neki a ceruzafogást is.
R.: - Gondolom az evõeszközre akkor ugyanez vonatkozik.
dr.B.M.: - Pontosan errõl van szó. Megtanítjuk a gyereket
cipõt kötni, a megtanítjuk a kés, villa fogására és ezt
gyakoroltatjuk vele. Tehát egy bizonyos automatizmus alakul ki.
Most ha egy kisgyerek 3 vagy 4 éves korában elkezd egy ceruzát
marokra fogni és az óvodában, otthon, ebben a helyzetben
rajzolgat vagy festeget vagy firkál, neki ez szokásává válik,
ez neki kényelmes, mert megszokta. És ekkor már egy rossz
szokásról leszoktatni egy gyereket nagyon nehéz. Hogy egyéb
problémája van-e a gyereknek, én ezt természetesen nem tudom
megállapítani.
R.: - Ez a hipotónia, amirõl a mama beszélt, ez micsoda?
dr.B.M.: - A hipotónia tulajdonképpen semmi mást nem jelent,
mint azt, hogy egy kicsit gyengébb az izomzat. Ez önmagában nem
mond semmit még, mert alkati sajátság is lehet, hogy valaki nem
olyan izmos, nem olyan erõs, örökölhette is. Hogy ennek a
kisfiúnak egyéb baja vagy nem, én csak azt tudom az anyukának
tanácsolni, feltétlenül forduljon akár nevelési
tanácsadóhoz, akár iskolaelõkészítõ szakemberhez, aki
meg tudja állapítani, van-e emögött valami kóros dolog. De
ugyanakkor azt is meg kell nyugtassam a anyukát lehet, hogy a
gyerek egész életében így fogja fogni a ceruzát és tökéletesen
fog tudni írni vele, rajzolni és soha nem lesz neki semmi
problémája.
- Véleményüket, közhasznú információikat is várjuk a
328-8972-es telefonszámon.
  
- Van egy 21 hetes kisfiam és az lenne a kérdésem, hogy
kell-e neki teát adni vagy valami kiegészítõ táplálékot?
R.: - Szopik a gyerek?
- Igen, csak szopik.
R.: - És miért gondolná, hogy kellene teát adni?
- Egyrészt, mert a védõnõ mondja, másrészt meg most már
úgy látom két napja, mintha ki lenne cserepesedve a szája. És
az etetést, azt mikor kellene elkezdeni?
R.: - Mármint úgy érti, a hozzátáplálást?
- Igen. Meg az a kérdésem, hogy akár 12 órát is aludhat
egyben?
R.: - Hogyne, természetesen. Örüljön neki, persze.
- Mert a védõnõ mondta, hogy hét óra után keltsem föl.
R.: - Miért keltené föl?
- Nem tudom.
R.: - Egészen kivételesen azt javaslom Judit, hogy ne is
próbáljon meg az édesanyának válaszolni, mert ez csak három
volt körülbelül, ha jól számolom abból a nagyon-nagyon sok
kérdésbõl, amit föltett. Tudniillik azért, mert olyan alapvetõ
dolgokat kérdezett, amit az ember megdöbbenve hall. Hova
fordulhatnak azok a mamák, akik ilyen éteri egyedüllétben
kell, hogy megfogalmazzák a nagyon alapvetõ kérdéseiket?
Szõdy Judit szoptatási tanácsadó: - Nekem is
állandóan ez jár a fejemben, hogy ez egy nagyon-nagy
hiányosság Magyarországon, tehát terhesgondozás van és pont.
Amikor az édesanyának a gyakorlatban kéne nagyon sokat
segíteni, akkor igazából magára marad, mert akár még ha jól
képzett a védõnõ, akkor se képes mindig ott lenni, amikor
szükség van rá.
Elég kevés lehetõség van egyrészt, amit nagyon ajánlok
mindenkinek, de csak nagyon kevesen juthatnak hozzá.
R.: - Miért juthatnak hozzá kevesen
Sz.J.: - Azért, mert kevés csoport van.
R.: - Mármint hogy csak Budapesten vannak ilyen csoportok?
Sz.J.: - Most már van vidéken is néhány és most egyre
jobban fejlõdik a dolog, mert egyre több kiképzetlen egyszeri
bevezetõ van, de ez még mindig nagyon kevés. Tehát jó,
mondjuk most már lassan lesz hat csoportunk itt Magyarországon
és akkor hány embernek tudunk segíteni. De az nagyon fontos,
hogy az anyukák azokat a tanácsokat fogadják el jobban, amiket
olyan tapasztalt asszonyoktól kapnak, akiknek már van gyerekük
és sokáig szoptatták is õket. Tehát én ismerek olyan anyát
többet is, aki hiába hallja ugyanazt a védõnõtõl vagy
a gyermekorvostól, mégis akkor úgy mondom, akkor esik le neki a
tantusz, hogy ez tényleg jó tanács volt, amikor más anyukák
is megerõsítik. Ezt kéne valahogy egy picit Magyarországon is
jobban elterjeszteni.
R.: - Tehát a laikus segítõknek egy olyan hálózata
kellene, akik meg tudnák támogatni ezeket a mamámat, mert
tulajdonképpen errõl van szó.
Sz.J.: - Igen, tehát nagyon hiányzik az a régi nagycsaládos
környezet az anyukáknak, ami átsegítette õket ezeken a
problémákon és az a baj tulajdonképpen, hogy hiába van most
valaki egy nagy családban, a mi szüleink sajnos pontosan olyan
dolgokat tanultak és olyan dolgokat gyakoroltak, amikor mi kicsik
voltunk, amik sajnos valljuk be, nem voltak jók.
R.: - Ez számtalan konfliktus forrása a nagymamák és anyák
között.
Sz.J.: - A legszörnyûbb. Az mondjuk nem biztos, hogy
mindenkinek jó hallani, hogyha egészségügyi dolgozó a
nagymama, mert akkor aztán végképp nehéz vele zöld ágra vergõdni.
Úgyhogy igazából az lenne a legjobb, hogyha országszerte
alakulnának kicsi kismama klubok, ahol lennének olyan asszonyok,
akik viszont valóban értenek ehhez. Tehát azért egy kicsit
nevetségesen hangzik, hogy vizsgázni kell szoptatásból, hogy
néz ki, de hát ez ad egy biztonságot, hogyha egy ilyen
szoptatási szakértõ szervezet azért ellenõrzi azt, hogy jó
tudást ad-e át az anya a többieknek vagy nem.
- Jó napot kívánok G. Éva vagyok Szegedrõl. Én egy
hétgyermekes anyuka vagyok és most a hetedikkel vagyok itthon,
egy tízhónapos babám van és nagyon sokat segített nekem az
elején, merthogy ugyan eddig végig szoptattam minden
gyermekemet, de most mégis õ egy különleges gyerek volt és
nem állt be a sorba, ahogyan a többiek ezt tették és nagyon
sok nehézséget jelentett ez nekem.
R.: - Ez nagyon furcsa, hogy a hetedikkel volt szoptatási
problémája? Hogyhogy?
G.É.: - Igen, ezt én is nagyon furcsálltam. Eléggé
betegesen született, mûtéteken estünk át és sok aggódás
volt ebben benne, de nagyon más is volt. Tehát õ 50-60
grammnál többet egyszerre nem volt hajlandó szopni és ez nekem
annyira, tehát lelkileg okozott nehézséget, hogy elfogadjam,
hogy van ilyen baba, aki bizony óránként és ez nekem nagyon
sokat jelentett, amikor föl tudtam hívni valaki, ezzel
megnyugtatott, hogyha õ ilyen, akkor így kell elfogadni. És
azóta is nagyon jól, hát a maga módján, de nagyon jól
szopik. Most ez leginkább a problémám, hogy mást nem hajlandó
enni.
R.: - Mennyi idõs most?
G.É.: - Inkább tizenegy.
R.: - Inkább tizenegy és nem eszik semmi mást?
G.É.: - De hát próbálkozunk, de megint úgy van, hogy száz
grammnál többet semmibõl nem hajlandó egyszerre, de már ennek
is nagyon-nagyon örülünk.
R.: - Az is nagyon sokak gondja egyébként, hogy az
elválasztás nagyon nehezen látszik sikerülni. Szegeden mûködõ
klubhoz fordult?
G.É.: - Nem, sajnos nincs Szegeden. Amikor ezzel kapcsolatba
kerültem, akkor próbáltam itt Szegeden egy ilyet létrehozni,
sajnos akkor sem idõm, sem energiám nem volt rá.
R.: - Pedig fontos lenne?
G.É.: - Igen, nagyon. Én is gondoltam, hogyha egy picit
kilátok magamból, akkor próbálok itt helyben szervezni. Van
egy kismama klubunk és azon belül próbálnék hasonlót
szervezni. És a saját bõrömön tapasztaltam, hogy mennyire
fontos, hiába van az embernek gyakorlata. És a klinikán is
hasonló volt, tehát én, mint hétgyerekes anyuka bekerültem
egy szobába, végig segítettem ott mindenkinek, tehát én adtam
be effektíve a mellét a kismamának, hogy hogyan kell
egyáltalán tartani. És azt gondolom azóta is fölhívnak ezek
a kismamák akikkel együtt voltunk, hogyha bármi gondjuk van,
hogy mondjam el, hogy most mit csináljon.
|