Vendég a háznál
2002. október. 3.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Hányadik iskola ez, ahova most jársz?
- Harmadik.
R.: - Na sorold föl, hova mindenhova jártál eddig!
- Jártam a Waldorfba, a Móra Ferencbe és a Csesbe.
R.: - Csesbe, az micsoda?
- Ez az iskola, ahova most járok.
R.: - És ha összehasonlítod ezt a három iskolát, akkor miben
különböznek ezek?
- Waldorfban kicsit engedékenyebbek voltak a tanárok, és a
Mórában meg kicsit olyan szigorúak, meg csúnyán beszéltek, s
engem az kiborított, itt meg azért jobban tudok dolgozni,
gyorsabban, és már jól megy a magyar, magyar az jól megy, csak a
matekban...
R.: - Hányadikos vagy?
- Harmadikos.
R.: - Harmadikos vagy. És miért kellett eljönnöd az elõzõ
iskolákból, nagyon rossz tanuló voltál, vagy nagyon rossz
voltál, mi volt veled a baj?
- Nem, csak a napközis tanáromat nem bírtam, meg ott a
gyerekek kicsit idegesítettek ott a Mórában azért.
R.: - Milyenek voltak azok a gyerekek?
- Hát azt csinálták például, hogy valaki véletlenül ott,
ezt most nem akarom kimondani, hogy, hogy ott elkezdtek nekem ott
nevetgélni, és akkor énnekem az kellemetlen volt.
R.: - Hogy rajtad nevettek?
- Igen.
R.: - Én semmi nevetségeset nem látok rajtad!
- Rosszak, rosszalkodtak.
R.: - Bántottak téged?
- Hát egyik igen.
R.: - Hogy bántott?
- Fenekembe rúgott az egyik.
R.: - De hát ez fiúk között azért megtörténik Kristóf,
valljuk be!
- Persze az igen, de azt nem akarom elmondani, amit én
csináltam vele mondjuk, mert...
R.: - Megkapta a magáét?
- Igen.
R.: - Milyen tanuló voltál?
- Hát akkor még nem voltam olyan jó, mint most, mert én nem
tudtam jól írni, olvasni.
R.: - Néha kicsit megakadtál az olvasásban, vagy hát valljuk
be egymás között, hogy egyáltalán nem ment?
- Nem ment, nem.
R.: - És mióta az új iskolába jársz, azóta mit tanultál
meg, amit eddig nem tudtál?
- Olvasni és írni.
R.: - Most már egyedül el tudsz például egy mesét olvasni
magadnak?
- El tudok.
R.: - Milyen mesét olvasol most?
- Elkezdtem egy könyvet, csak elakadtam, mert az elsõ fejezetet
befejeztem, de a másodikat nem bírtam.
R.: - Mi volt a címe?
- E.T., a földönkívüli.
R.: - Érdekelnek az ilyen földönkívüli dolgok?
- Igen, meg hogy milyen technikák vannak benne, meg ilyenek.
R.: - És ha Te egy ilyen földönkívüli helyre kerülnél, és
ott az lenne a feladatod, hogy teremtsél ott egy várost, ahol a
gyerekek jól érzik magukat, iskolával, lakással, akkor mit
csinálnál?
- Parkot csinálnék, meg olyat, hogy a gyerekekrõl, gyerekeket
ne üssék el, mint itt néha a kocsisok szokták azok, akik így
nem figyelnek, meg amik ilyen jók lennének.
R.: - Milyen lenne ott egy iskola?
- Nagy.
R.: - Sok gyerek járna oda?
- Igen.
R.: - És milyenek lennének a tanárok?
- Hogy nem káromkodnának, mint a napközis tanárom.
R.: - Szigorúak lennének?
- Ez azért mondjuk el kéne egy kicsit.
R.: - Merthogy minden gyerek jó lenne, ha megtanulna írni,
olvasni, aki odajár?
- Igen.
R.: - Ehhez szigorúság kell?
- Nemcsak az hanem biztatni kell õket.
Kristóf édesanyja: Szerintem már egész pici korában
megfogalmazni nem tudtam, hogy miben más, de valahogy úgy egy
ilyen érzés volt, talán hároméves lehetett, mikor elõször oda
a nevelési tanácsadóba elmentünk, és szerettem volna
segítséget kapni.
R.: - Õ elsõ gyerek ugye?
- Õ az elsõ gyerek, és nagyon várt gyerek, készültünk rá,
tehát minden, minden tökéletes volt körülötte. Tulajdonképpen
addig is tökéletes volt, és akkor kezdett úgy feltûnni, mikor
más gyerekeket láttam magam körül, hogy azok valahogy mégiscsak
másképp mûködnek.
R.: - Miben?
- A legmegrázóbb élményem az volt, hogy úgy elindult a
játszótéren, és nem fordult hátra. Egy normál kisgyerek azért
úgy körülnéz, visszanéz, hol a mama, visszaszalad, bóklászik
egy kicsit, megint vissza, szóval õ nem, õ elindult. Sokszor elõfordult,
hogy például az Állatkertben elveszett, egy pillanat alatt el tud
ott egy ilyen kicsi gyerek tûnni, és nincs annál szörnyûbb
érzés, mint amikor az ember jár, és nem találja a gyerekét. Ez
volt az õ belsõ világa, ezt aztán késõbb meg is fogalmazta egy
kirándulásunkon. Ugyanígy elbóklászott, és azt mondta, hogy
mit izgultok, én tudom, hogy hol vagyok, azt is tudom, hogy ti hol
vagytok, csak ti nem tudjátok, hogy én hol vagyok, és erre
született egy kifejezése, nagyon sok ilyen saját megfogalmazása
van, hogy õ most magányéletet él, és valahol tényleg ez benne
van, hogy az õ magánya, és a saját élete az, amit, amibe mi
úgy nem fértünk nagyon bele.
R.: - Szóval akkor hároméves korában...
- Körülbelül hároméves volt, igen.
R.: - ...elindultak a nevelési tanácsadóba.
- Igen, onnan aztán mentünk tovább a korai fejlesztõbe, ott
ilyen játékos terápián vettünk részt, aztán, aztán
eljutottunk a Budai Gyerekkórház neurológiájára, ahol elõbb-utóbb
minden ilyen hiperaktívnak minõsített gyerek felbukkan.
R.: - Mert azt mondták, hogy hiperaktív?
- Mert azt mondták, hogy hiperaktív akkoriban, és akkor már
javasolták nekünk a gyógyszert. Megpróbáltuk, de nem volt olyan
hatása, hogy azt mondtam volna, hogy hosszú távon ez kell,
szóval nem vált be nálunk. Jártunk gyógyúszásra, alapozó
terápiára, tehát ami csak létezik, és amit az ember így össze
tudott információt szedni, azt én megpróbáltam, és nem rövid
ideig, hanem egy évig, másfél évig, két évekig jártunk ezekre
a helyekre. Aztán az óvoda elküldte erre az iskolaérettségi
vizsgálatra, ahol a figyelemzavara miatt olyan alacsony
teljesítményt nyújtott, hogy felhívták a figyelmet, hogy
maradjon még egy évet az oviban. Akkor volt hatéves, és akkor
kerültünk egy fejlesztõ óvodába. Végül is másfél évet ott
töltött, és ott nagyon-nagyon sokat behozott a hátrányából.
Akkor úgy döntöttem, hogy mintegy kétéves késéssel, tehát
nyolcévesen mégiscsak megpróbáljuk az iskolát, természetesen
szó se lehetett arról, hogy normál általános iskola, nagy
létszámú osztály, én tudtam, hogy van ott a közelünkben egy
Waldorf iskola, és azt gondoltam, hogy az a fajta nem padba
kényszerített, hanem sok mozgással, sok zenével, nagyon
muzikális, tehát van érzéke a zenéhez, szereti a meséket,
hallgatja, minden este olvasunk is, hátha avval be tudja hozni ezt
a hátrányát. Ott két évet csináltunk végig, de nem tudtak
vele külön foglalkozni, ott is viszonylag nagy létszámú
osztály volt, tehát nem vált be a módszer nála, úgyhogy
eljöttünk onnan, és akkor született egy olyan
kényszermegoldás, hogy próbáljuk meg a kerületben, tõlünk
pár percre lévõ nem tudom most pontosan mi a neve, indult
pedagógiai kisegítõ iskola, ahol kis létszám volt, tehát 10-12
gyerek, és ahova betették õt a harmadik osztályba, de
tulajdonképpen bizonyos alapkészségekben, alaptárgyakban, mint
az írás, olvasás, számolás nem érte el a harmadik osztályos
szintet.
R.: - Még abban az iskolában sem?
- Még abban az iskolában sem, mert azok a gyerekek azért
viszonylag jól haladtak.
R.: - De még mindig ott tartunk, hogy a kisfiú hiperaktív és
figyelemzavaros.
- Igen, igen.
R.: - De akkor aztán történt egy fordulat, amikor többet
tudott meg a betegségérõl.
- Igen, nagy meglepetésünkre saját problémámmal fordultam
egy logopédushoz, aki elmondta, hogy ennek tulajdonképpen
pszichés okai is lehetnek, hogy nekem így a hangszálam idõnként
berezeg, és mondtam, hogy van egy ilyen problémás gyermekem,
akivel nagyon sokat küzdünk jobbra, balra, mert még mindig nem
tudom, hogy mi lesz az õ sorsa, és akkor azt mondta, hogy ez
nagyon érdekli, mert õ egyébként foglalkozik ilyen gyerekekkel,
menjünk el. Elmentünk, és legnagyobb megdöbbenésemre ránézett
tíz méter távolságról, és azt mondta, hogy ennek a gyereknek
Szedlacskova szindrómája van.
R.: - Szedlacskova szindrómája?
- Szedlacskova szindróma, amit addig még soha nem hallottam,
pedig elég sok szakemberrel találkoztam.
Simonné Nagy Erzsébet, logopédus: - A logopédus ránéz a
gyerek arcára, és a külsõ jegyekbõl felmerülhet benne, hogy a
gyereknek ilyen problémája van, abból, hogy van egy szûk
szemrés, széles, lapos orrgyök, a fülkagyló-anomália, illetve
a száj, a fölsõ ajak egy kicsit fel van húzódva. Abban a
pillanatban, ha ez a gyermek megszólal, akkor azt fogja hallani a
logopédus, hogy a gyerek így beszél, egy nyílt orrhangzós
beszéde van, tehát ez a szindrómához még hozzátartozik, hogy a
szájpadlása rövidebb, vagy nem mozog, vagy valamilyen lágy
szájpadrendellenesség is tartozik. Ezeknél a gyerekeknél
általában van egy értelmi elmaradás is, de ez az értelmi
elmaradás nem behozhatatlan, én mindig itt érzem ennek az
ellentmondását, hogy a logopédushoz ötéves korban kerülnek a
gyerekek, amikor ha három- vagy négyéves korban legalább szûrésszerûen
bekerülnének egy logopédiai szûrõvizsgálatra, a logopédus
kiszûrheti már száz gyerekbõl azt az egy kis arcocskát, amelyik
egy picit más, mint a megszokott. Ha három- és négyéves kor
között ezt észrevesszük, akkor egy nagyon speciális
fejlesztési módszerrel ezek a gyerekek hat-hétéves korra
behozhatják az elmaradásukat. Nyilvánvaló, hogy nem lesz belõlük
egyetemi professzor, de az általános iskolát közepes
eredménnyel általában el tudják végezni. Általában
matematikából, olvasásból, írásból gyengébbek ezek a
gyerekek, lassabban tudnak haladni.
R.: - Elképzelhetõ az, hogyha idõben fölfedezik ezt a
szindrómát, tehát mondjuk hároméves korában, amikor a
legoptimálisabb, akkor a gyerek már teljesen normális iskolában
kezdhet?
Simonné Nagy Erzsébet, logopédus: - Persze. Nagyon sok ilyen
gyereket tudok mondani, akit Szedlacskova szindrómával kezeltünk,
és utána az derült ki, hogy a gyerek mehetett normál iskolába,
és semmiféle problémája nem volt. Igen, nem õ volt az
osztály legjobb tanulója, de nem is ezt vártuk tõle, azt várjuk
tõle, hogy elvégezze az általános iskolát, és tanulhasson egy
szakmát, be tudjon illeszkedni a társadalomba. Sajnos ezek a
gyerekek a kisegítõ iskolában kötnek ki, ahol nagyon sok nagyon
jó szakember foglalkozik velük, nyilvánvaló, hogy
megpróbálják behozatni velük az elmaradásukat, de ahol már
sokkal nehezebb.
R.: - A logopédushoz elkerül a gyerek, tételezzük föl, hogy
fölfedezi ezt a szindrómát, utána mi a teendõ?
Simonné Nagy Erzsébet, logopédus: - Hát utána el kell
küldeni a foniáter orvoshoz, õk megállapítják, hogy a
logopédus jól gondolta-e, jól vette észre ezt a problémát, és
akkor õk továbbküldik genetikai vizsgálatra,
kromoszómavizsgálatra, ahol a kromoszóma rendellenesség
kimutatható, és ez alátámasztja a logopédus sejtését.
Dr. Hirschberg Jenõ professzor, fül-orr-gégész: - Ma már
több mint 205 olyan szindrómát, vagyis tünetegyüttest,
tünetcsoportot ismerünk, ami ajak- és szájpadhasadékkal,
köznapi megfogalmazás szerint nyúlajakkal és farkastorokkal,
vagy valamilyen egyéni szájpad rendellenességgel jár, tehát a
szájpad rövidülésével, fejletlenségével vagy mûködészavarával.
R.. - Ebbõl a 205-bõl csak az egyik ez a betegség?
Dr. Hirschberg Jenõ professzor, fül-orr-gégész: - Ez az
egyik, de az egyik legfontosabb. Az édesanya is felismerheti, a
gyerekorvos is annak alapján, hogy a gyermek orrhangzósan beszél,
tehát ha ezt tapasztalja akár az anyuka, akár a gyermekorvos,
akkor meg kell az orrhangzós beszédnek az okát találni. Erre
logopédus, fül-orr-gégész és foniáter orvos segítségét kell
igénybe venni, mert ha késlekedünk, vagy bárki által
helytelenül indikált garatmandula-mûtétet végzünk, amit néha
- meg kell mondjam - még a szülõ is úgymond kierõszakol, azzal
a hallást nem javítjuk, a beszédet pedig egyértelmûen rontjuk.
R.: - Ez egy elég gyakori betegség.
Dr. Hirschberg Jenõ professzor, fül-orr-gégész: - Három-
hatezer szülés között egy esetben elõfordulhat. Ez
génkárosodás eredménye, a 22. kromoszómának a hosszú szára
sérült általunk nem ismert ok folytán, és ezért a
kromoszómának a géntulajdonságai sérülnek. Ma már egyesek azt
is feltételezik, hogy ennek a szindrómának a hátterében egy
speciális gén lapul meg, ezért nemzetközi vizsgálatok is
folynak ezen a téren, amibe mi magyarok, a mi Hasadék Centrumunk
is bekapcsolódik. Hát amennyiben ezt sikerül felfedezni, nyilván
nagyot fogunk elõrelépni a kezelés terén. Az is egy érdekes
megfigyelés, hogy a betegség öröklõdhet, nem dominánsan, hanem
ahogy szoktuk mondani: sporádikusan, és magam is tapasztaltam,
hogy néha az utódokban nem ugyanolyan formában jelentkezik a
génmutáció, hanem valamilyen hasonló elváltozás formájában,
például rejtett szájpadhasadék formájában.
R.: - Ez is egy olyan betegség, amit ha idõben felfedezünk,
akkor nagyon jól gyógyítható, de ha késõn, akkor nagyon nagy
bajok lesznek belõle?
Dr. Hirschberg Jenõ professzor, fül-orr-gégész: - A
logopédiai kezelést akkor helyes és célszerû elkezdeni, ha a
beszédzavar nyilvánvaló, és a gyermek a kezelést vállaló
logopédussal együttmûködik. Ha a logopédiai kezelés nem jár
eredménnyel, akkor a beszédjavító mûtétet is még az
iskoláskor elõtt célszerû elvégezni, általában ötéves
korban, hogy a mûtétet követõ logopédiai kezelést még a
beiskolázás elõtt befejezhessük.
  
Kristóf jelenlegi iskolájának, a Cogito Ergo Sum Oktatási
Központjának vezetõje, Baraksó Gábor: Olyan gyerekek
jönnek hozzánk, akik más iskolából kiszorulnak, vagy a szülõk
észreveszik, hogy nem igazán közösségbe valók a gyermekek,
vagy óvodás korban, amikor a játszótéren esetleg nem tudnak
játszani a többi gyerekkel, vagy akkor, amikor az iskolába
bekerülve problémát jelent az, hogy a tanárok nem úgy
foglalkoznak velük, mint a többi gyerekkel.
R.: - S én gondolom, a gyerekért meg nem küzdenek, mert
nagyon sok ilyen gyerek van manapság.
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Így van, rengeteg gyerek van, azonban ez az oktatás, amikor
minden tanár egy gyerekkel foglalkozik, rendkívül költséges.
R.: - Szóval maguknál minden gyerekkel egy tanár,
gyógypedagógus?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Gyógypedagógus, fejlesztõ pedagógus és szaktanár, tehát
ezt úgy kell látni, hogy egy órán belül egy tanár
foglalkozik, azonban egy-egy gyerekkel 4-5-6 pedagógus,
pszichológus, pszichopedagógus foglalkozik.
R.: - A gyerekek magántanulók valójában?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Igen, igen, illetve egyéni oktatási rendszerben tanuló
diákok õk. Minden gyermek valamely inter magániskola tanulója.
R.: - Tehát akkor ha jól értem, a gyerekek hivatalosan
valamely iskolának a tanulói, és Önöknél kapják azt a
felkészítést, hogy magántanulóként meg tudjanak annak az
iskola követelményeinek felelni?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Így van, így van. Ez több lépcsõn keresztül mehet,
hozzánk kerül egy gyermek egy iskolából, lehet, hogy csak
egy-két órát fog felkészítést kapni nálunk egy héten, és
az összes többit az iskolában tölti, azonban van olyan diák,
aki minden órát nálunk tanul, minden tantárgyat a mi
tanárainktól sajátít el, és esetleg egy év múlva, két év
múlva folyamatosan visszakerül az adott anyaiskolába.
R.: - Hány gyerekük van?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Jelen pillanatban 22, ami a körülményeknek megfelelõen a
maximális létszámot jelenti, többet nem is tudunk egy
tanévben foglalkoztatni.
R.: - Mit jelent az, hogy a körülményeknek megfelelõen?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Egyelõre két lakásban dolgozunk, és a két lakás nem enged
több gyermeket. Eddig több mint húsz gyerek került vissza az
anyaiskolába, és egyéb gyerekek pedig sikeresen tettek
pótvizsgát több mint százötvenen, miután hozzánk kerültek.
R.: - Általános iskolai korosztályról van szó ugye?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- És középiskolásokról. Magatartásproblémás gyerekekrõl
éppúgy szó van, mint ahogy egyéb hiperaktív, részképesség
zavaros gyerekekrõl.
Ez egy hivatalosan bejegyzett iskolának tekinthetõ, az Önök
intézménye, vagy micsoda?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Jelen helyzetben várunk arra, hogy hivatalosan bejegyezhetõ
iskola legyünk, aminek azonban olyan feltételei vannak,
amelyeknek inkább financiális okoknál fogva nem tudunk eleget
tenni.
R.: - Például?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Például nem tudunk négy vécét szolgáltatni egy ötszobás
lakásban, mert hiába is próbálnánk ezt megtenni, egy szoba
maradna arra, hogy tanítsunk, és akkor a 22 gyerek helyett egy
gyerekkel tudunk foglalkozni.
R.: - Tehát akkor elsõsorban épület kellene, vagy elég
lenne helyiség is?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Igen, helyiség is elég lenne, bármilyen iskolában bármilyen
olyan helyre, amelyben igazán nem tudnak mit tenni, szívesen
mennénk.
R.: - Egyfelõl van egy szakmai programjuk, amely...
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Így van.
R.: - ...hivatalosan elfogadott, ha jól fogalmazok?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Így van, sõt többünk önkormányzat által támogatott is.
R.: - Az önkormányzat fizet Önöknek a gyerekekért?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Így van, így van, ez egészen pontosan azt jelenti, hogy az
anyaiskolán keresztül fizet nekünk több önkormányzat is,
aminek egyetlenegy oka van: a magániskolák sem képesek már
ezeket a gyerekeket foglalkoztatni, ez nem egy nyereséges
üzletág egy gyereket külön tanítani, merthogy hogyha csak az
önköltségét nézzük, háromszor négy órának egy hónapra
az több mint 76 ezer forint. Több mint 76 ezer forint, ezt nem
tudja kifizetni egy szülõ sem, tehát az önkormányzatoknak
viszont van egy kényszerük, hogy ezeket a gyerekeket
taníttassák.
R.: - És akkor Önök szerzõdést kötnek az
önkormányzattal?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Az önkormányzatokkal, illetve az iskolákkal, így van.
R.: - Hány ilyen önkormányzat van Budapesten?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Jelen pillanatban négy ilyen önkormányzat van.
R.: - A huszonkettõbõl.
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Így van.
R.: - És akkor végül is mibõl élnek?
Baraksó Gábor, a Cognito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Ez egy nagyon jó kérdés, a kérdésre a válasz is igazán az
lenne most, hogy semmibõl, mert jelen pillanatban veszteséget
veszteségre halmozunk, azonban olyan emberek dolgoznak nálam,
olyan pedagógusok, akiknek a türelme végtelen, nemcsak...
R.: - Hányan vannak?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Több mint huszonnyolcan tanítanak huszonkét gyereket.
R.: - És õk fõállásban tanítanak egyébként?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Fõállásban, mellékállásban, illetve, illetve
tanlétszámon kívül még vannak óraadó tanárok is. Vannak
szülõk, akik tudnak befizetni összegeket, és hát ez bizony
java részét képezi a bevételeinknek.
R.: - Ez körülbelül mennyi?
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Gyakorlatilag az óradíjban számolva, amit a szülõknek kéne
kifizetni az 1.500 forint.
R.: - Tehát egy óráért a szülõnek 1.500 forintot kellene
fizetnie ahhoz, hogy a mûködés költségét és a tanár
költségét is fedezze.
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Így van.
  
R.: - Itt van most Kristóf esete, de a Kristófok nagyon sokan
vannak, az olyas fajta gyerekek, akik nem férnek bele az
általános iskola padjaiba, hogy - ezt most szimbolikusan
fogalmazzak. Hogy látják itt anyaként és intézményvezetõként,
mi lenne a megoldás, az általános iskolának kellene olyanná
fejlõdnie, hogy képes legyen befogadni ezeket a gyerekeket, vagy
ezt a fajta sokszínûséget kellene növelni még a
továbbiakban, hogy legyenek általános iskolák, magániskolák,
alapítványi iskolák, ezeket támogató intézmények, szóval
mi lenne az eszményi?
Simonné Nagy Erzsébet logopédus: - Én azt hiszem,
alapvetõen az lenne a cél, hogy maga az állami oktatás keretei
bõvüljenek úgy ki, hogy minden fajta gyereket be tudjanak
fogadni, tudniillik erre külföldi példák vannak. Én az
amerikait vizsgáltam meg, és ott azt csinálják, hogy amint
felmerül egy ilyen probléma valamely gyerekkel, rögtön
föláll egy úgynevezett segítõ team, akik kivizsgálják a
jelen állapotot, megnézik, hogy mi az elérendõ cél, és ehhez
bevonják a különbözõ szakembereket, a pszichológust, a
logopédust, a gyógypedagógust, a nem tudom kicsodát, akire
csak szükség van, ugyanakkor...
R.: - És a gyerek marad ott, abban az iskolában, ahová jár?
Simonné Nagy Erzsébet logopédus: - A gyerek marad az
iskolában, a saját közösségében, csak köré jönnek,
szervezõdnek, ha õ csak matematikából gyenge, akkor a
matematika óráról kiemelik, és ott egy egyéni fejlesztést
kap, ha több tárgyból, akkor többõl is, de van egy csomó
tárgy, amibe be tud kapcsolódni, a többibõl megkapja az
egyéni fejlesztést, amit most mi itt külön csinálunk
teljesen, elszakítva tulajdonképpen a kortársaitól.
Baraksó Gábor, a Cogito Ergo Sum Oktatási Központ vezetõje:
- Én azt gondolom, hogyha ez így megvalósulhatna, akkor az
ideális megoldás lenne. Itt a probléma pontosan ebbõl fakad,
hogy egyrészt az intézményrendszer sincsen kiépítve még
teljes mértékben, másrészrõl pedig az információk sem
áramlanak igazán. De további probléma is van: az államnak a
szerepe rendkívül fontos, nagyon fontos, mert az állam nélkül
egyetlenegy iskola vagy egyetlenegy iskolarendszeren kívüli, de
fontos célt ellátó intézmény sem tud megélni.
R.: - Igen, most elmondom a hallgatóknak, hogy ma este ezt a
témát fél tizenegykor, 22.30-kor itt a Kossuth rádióban
folytatni szeretnénk. Meghallgatjuk, hogy az oktatás
irányítói hogy látják ennek a problémának a megoldását,
vendégünk lesz Hiller István, az Oktatási Minisztérium
politikai államtitkára.
R.: - Kristóf, Te naponta bejársz az iskolába?
- Igen, most kilencre járok.
R.: - És ott ki vár téged?
- Zsuzsa néni, meg van egy néni, akit úgy hívnak, hogy Kati
néni.
R.: - Leültök ketten egy asztalhoz, és elkezdtek tanulni?
- Igen, hát négy órám van.
R.: - Négy órád, van közte szünet is?
- Igen, de van olyan, amikor áttanulom a szünetet, mert nincs
kedvem kimozdulni.
R.: - Mondd Kristóf, és ebben az iskolában, ahova Te most
jársz, gyerekkel nem is találkozol?
- Gyerekkel?
R.: - Ühüm.
- De szünetben igen, hát ilyen nagyobbakkal, ekkora most még
nincs, de azt mondták, hogy valami jövõre vagy nem tudom mikor
lesz.
R.: - Szeretnél olyan iskolába járni valaha, jövõre, két
év múlva, ahol sok gyerek van, és ahol találkozhatsz velük?
- Hát ahogy ezt elvégzem, úgy bemennék oda társalogni, azt
nem szeretem, hogy így egyedül ülök, de mondjuk azért ez is
jó nekem.
  
|