Vendég a háznál
2002. szeptember. 20.
Kossuth rádió, 13.05
Rip.: - Ki dönti el és mi alapján, hogy egy nagycsoportos
óvodás õsztõl menjen majd iskolába vagy sem?
-Rick Istvánné tanítónõ: Elsõsorban ez a döntés a
szülõ feladata, hiszen a saját gyerekérõl van szó.
Mindenképpen helyes, hogyha kikéri az óvónõ véleményét és
ezt a kettõt megpróbálja összehozni. Hogyha ez a kettõ nem
elegendõ ahhoz, hogy el tudja dönteni, akkor érdemes
szakirányban tovább gondolkodni, ami azt jelenti, hogy az óvónõ
véleménye vagy tanácsa alapján fölkereshet egy nevelési
tanácsadót vagy pszichológust, ahol a nevelési tanácsadóban
pszichopedagógusok vizsgálata vagy velük együtt történõ
beszélgetés alapján dõlhet el, hogy õk javasolják-e az
iskolakezdést a kisgyermek számára vagy sem.
Rip.: - Attól, hogy valaki május 31-vel betölti a hatodik
életévét automatikusan iskolás lesz, iskolássá válik?
Rick Istvánné tanítónõ.: - Az iskolaérettségnek számtalan
összetevõje van. Ez egy pszichés, egy szociális egy fizikai, egy
szellemi érettséget jelent az iskolaérettség, ami megnyilvánul
a kisgyermek viselkedésében, magatartásában, a különbözõ
viszonyulásaiban. Ezt most hosszadalmas volna részletezni, csak
néhány dolgot ragadnék ki belõle. Például megnyilvánul abban,
hogy hogyan viszonyul egy feladathoz. Észre lehet venni a gyereknek
a rajzában, hogy iskolaérett-e vagy sem. Tudatosabban rajzol
például. A játékaiban céltudatosabbá válik. A gondolkodása
is egy kicsit más irányba terelõdik, az is céltudatosabb lesz,
összetettebb lesz. Ok, okozati összefüggésekben kezd
gondolkodni. Például a beszélgetésében jól használjam
helyesen használja a múlt idõt egy iskolaérett gyermek, illetve
hát várja magát az iskolát. Kérdezi a szüleit errõl. Ha a
gyereknél ilyesmit lehet tapasztalni, akkor érdemes ebbe az
irányba haladni. Ha viszont nem, akkor megfontolandó, hogy esetleg
adunk úgymond még egy évet a kisgyermeknek. Hiszen ma jellemzõen
a gyerekek 70, 80, van olyan iskola, ahol a 90 %-ka is hét, hét
és fél évesen kezdi az iskolát.
Rip.: - Miért jó az a gyereknek, hogyha marad még egy évet az
óvodában?
Rick Istvánné tanítónõ.: - Én azt gondolom, hogy
semmiféleképpen sem üdülés. Nem pusztán arról van szó,
hogyha egy évet ott tölt, akkor az az egy év eltelik.
Mindenképpen az alatt az egy év alatt rengeteget változik. Eleve
fizikai változásokban is kell gondolkodni, hiszen fizikailag fejlõdik,
nõ, erõsebb lesz. Például egy kis termetû gyereknél
kifejezetten hasznos lehet, hogyha a fizikai teherbírása az egy
év elteltével pozitív irányba változik. Az alatt az egy év
alatt fejlõdik a gondolkodása. Számtalan olyan spontán hatás
éri, amibõl profitálhat tulajdonképpen, ami hát kvázi
felkészíti az iskolás életre.
Rip.: - Hogyan lehet rábeszélni a szülõket, hogy ott tartsák
még gyermeküket egy évre az óvodában, hogyha arra szükség
van, mert sokan ezt úgy gondolják, hogy ciki, vagy olyan, mint egy
bukás?
Rick Istvánné tanítónõ.: - Én azt hiszem, hogy az elsõdleges
célja minden szülõnek az, hogy a gyermekének az iskolakezdése
sikeres legyen. Én önmagam számára is megfogalmaztam, hiszen a
saját gyermekemet is tartottam egy évet az óvodában és én
magamnak azt mondtam, ha csak egy százalék esélyt látok arra,
hogy valami úgymond nem jön be, akkor nekem az a kötelességem,
mint szülõnek, hogy ott tartsam még egy évet az óvodában, mert
a legfontosabb az, hogy az iskolakezdés a gyermek számára sikeres
legyen.
  
- A tíz éves fia hány évig járt óvodába?
- Hét éves elmúlt, amikor az iskolába került. Kétszer
volt nagycsoportos. Az volt a probléma, hogy több irányban volt
a figyelme, mint egy konkrét dologra. Nagyon sok cikket is
olvastam evvel kapcsolatban, hogy ez nem egy kis probléma, ez egy
általános probléma, hogy a gyerekek nagyon sokrétû figyelmet
bonyolítanak egy idõben és ezért egy kicsit túl fokozottak
is. Annyiban változott ez az egy év, hogy tényleg kicsit
komolyabb is lett és hát ezidõ alatt megtanult írni, olvasni.
Szerintem egy kicsit összefogottabb lett, kicsit fegyelmezettebb
lett, kicsit ez a szétszórtsága egy kicsit összpontosult
bizonyos dolgok felé.
Rip.: - Kisebbik fia Dominik sem megy most iskolába. Mivel fog
eltelni a következõ egy év az óvodában?
- Hát mivelhogy lényegében úgy készültünk, hogy esetleg
megy iskolába, úgyhogy születésnapjára õ egy íróasztalt
kért, amit már gyönyörûen berendezett és a kincsei és a gyûjtögetései
vannak. Azon kívül hát azért vannak neki olyan elõkészületes
füzetei, amibe õ ilyen kis feladatokat készít. Úgyhogy ezeket
szereti, figyelmesen csinálja. Hát próbálunk tényleg arra
összpontosítani, hogy amit csinál, akkor arra a konkrét
feladatra figyeljen és azt hiszem ez az elsõdleges ami fontos,
hogyha elsõ osztályba került ezt a negyvenöt percet tényleg
végig tudja ülni és arra figyeljen, amire a feladat õt
kötelezi.
Rip.: - Ezek a kis feladatfüzetek ahogy nevezte, ezek jók,
ezek hasznosak? Szeret ezekben dolgozni a fia?
- Igen. Hát kézügyesség, vonalvezetésre jó. Egyébként
ami hasznos, mert hogyha az iskolába ugye fogják tanulni, meg õ
is már kezdi, hogy hogy kell a mamát, a saját nevét ugye le
tudja írni, de egy kicsit a forma, a vonalvezetés, a magasságok
tartása, logikai feladatok.
Rip.: - Ilyen elõkészítõ füzetek nélkül az óvodások
nem készülnének fel az iskolára? Én úgy gondolom, hogyha egy
óvodás egész nap játszik, rajzol, közben épít, különbözõ
ritmusokat visszatapsol ugyanúgy felkészül az írás, olvasás
elsajátítására. Biztos, hogy szükségesek ezek a konkrét,
merev feladatlapok?
- Nem. Ezt én nem erõltetem. Szóval ez nem úgy van, hogy
most leül és negyven percig, vagy negyvenöt percig játszik,
vagyis hogy feladatot készít, hanem egy picit arra próbál
összpontosítani, hogyha öt percig is, vagy ha csak egy sort
csinál, de akkor arra figyeljen. Hát az óvodában ugyanaz. Ott
is vannak ilyen játékos feladatok, ugyanúgy saját maguk
készítenek dolgokat, rajzolnak, festenek, számolnak ugye hát
nem papíron, de logikailag és evvel semmi probléma nincs. Ezek
csak azért vannak, hogy tudja azt, hogyha majd iskolába kell
kerülni, akkor ez a feladat, akkor arra az idõre arra kell
figyelni és az alatt nem lehet mondjuk játszani.
Rip.: - Most, hogy Dominik nem megy iskolába mi lesz az íróasztalával?
Hogyan dolgozza õ föl, hogy a többiek elmennek a csoportból
iskolába, de õõ még óvodás marad?
- Ezt mi megbeszéltük egyébként a Dominikkal és hasznos az
íróasztal, mert azért ezeket a dolgokat, meg õ állandóan gyûjtöget
különbözõ képeket, matricákat, matricás füzeteink vannak.
Szóval ennek mindennek meg van a helye és mindenféle dobozkát
és szögeket, mert azt mondta, hogyha majd õ megöregszik és
nagy lesz és valakinek szüksége lesz rá, akkor tud adni belõle.
Úgyhogy semmiféle lelki válságot nem okozott. Azon kívül a
csoportjában nagyon sok gyermek maradt, úgyhogy ebbõl nekünk
semmiféle nézeteltérés, vagy probléma nem volt, mivelhogy
így jó néhány gyermek barátja esetleg egy iskolába mennek.
  
|