- Én kommandós.
- Én is katona.
R.: - És miért?
- Én azért akarok, mert...
- Nekem...
- Azért, mert hogyha nem öljük meg õket, minél elõbb
megölnek minket, mert meg tudnak minket követni, és akkor
megkövetik a házunkat,...
- De nem direkt öljük meg õket.
R.: - Ilyen emberek akartok lenni, akik majd megölnek másokat?
- A gonosz embereket öljük meg, de nem direkt.
- De csak tankban leszünk, hogy ne lássuk. Csak akkor szabad
visszaadni, hogyha másik is bánt téged.
R.: - Gondoljátok el, hogy a gonosz ember meg rólatok fogja
majd azt gondolni, hogy ti vagytok a gonoszok. Õ is meg akarja
védeni magát.
- Mi azért csináljuk ezt, hogyha õk támadnak minket,
akkor mi azt tudjuk, hogy õk a rosszak, és utána meg õk
azt hiszik, hogy mi vagyunk a rosszak, akkor mi ... az, mert
látják, hogy õk kezdték, nem mi kezdtük.
R.: - És ti ilyen izgalmas életet akartok, hogy az egész
családotok majd folyton rettegjen, izguljon, hogy ti élve
visszatértek-e majd a harcból?
- Én nem, csak akarok azért híres, tudod, mert volt az olyan
háború vége, hogy meghaltak....
R.: - Csak így lehet híressé válni, hogy háborús hõsök
lesztek?
- Nem.
- Lehet úgy is, hogy híres katonák voltunk és megöltek
minket.
- Én már láttam olyan filmet, amiben egy bácsi olyan jól
tudott karatézni, hogy a másik, és egy másik bácsi kilõtte a
nyilat, és a bácsinak a hasába akart így menni, és a bácsi
így elkapta a nyilat.
- Jackie Chan is azért híres, mert mindenkit legyõz, mert õ
nagyon erõs, mert nem az, hogy.. hanem nagyon gyors.
R.: - Nem lehetne, hogy úgy váljatok híressé, hogy nem
öltök meg senkit, hogy senkit nem bántotok?
- De ... azok az igazi aranyos emberek a rosszaknak.
- Úgy is híressé lehet válni, hogyha hogyha mondjuk olyan a
pókember az is úgy vált híressé, hogy .. meg a felhõkarcolót
is meg bírja kötél nélkül mászni.
R.: - Nektek már így fel kell készülni a védekezésre?
- Igen.
- Igen. Azért kell felkészülni, mert hogyha mondjuk valaki,
mert vannak olyanok, hogy jön egy nagy kocsival, és akkor ott megy
mellette a gyerek, megfogja a gyereket, aztán bedobja a kocsiba, de
most már meg fogunk tanulni katonázni, úgyhogy meg bunyózni,
hogyha mondjuk minket akarnak bántani.
R.: - Nem lehet a békére készülni, nem lehet a
beszélgetésre felkészülni?
- Azért nem lehet, mert nem ülünk le velük megbeszélni, mert
ha mondjuk 10 milliót adok nekik, és akkor az nem elég nekik,
akkor nem tudok, hogyha mondjuk nincs annyi pénzem, nem tudok
többet adni.
R.: - Hogy lehetne mégis megbeszélni, kiegyezni?
- Azért nem lehet megbeszélni, mert már a Jackie Chan filmben
láttam, hogy õ is beszélt, kazettát akartak, meg akarták
beszélni, tiszta sötét volt, és nem tudták...
R.: - Nem lehet kibékülni?
- Azért nem lehet kibékülni, mert mi úgy csináljuk, hogy
benne van, mondjuk úgy békülök ki, hogy nem békülök ki
igazából, hogy jaj, most barátod vagyok, hanem csak úgy, hogy
viccbõl, akkor úgy is lehet, hogy ... valakit, valaki megöli.
R.: - Arra gondolsz, hogy igazából csak viccbõl békülnek ki,
és utána újra harcolnak?
- Van olyan, hogy titokban azt hiszik, hogy kibékült vele,
mégsem békült ki vele, és akkor lehet, hogy kezet fognak, aztán
a hivatalába tesz egy bombát, aztán felrobbantja.



R.: - Hogy hívják azt a tárgyat, amirõl most beszélünk?
Gyenese Györgyi középiskolai tanár : - A pontos és
hivatalos neve az mozgóképkultúra és médiaismeret.
R.: - Mióta tanítjátok itt ebben a gimnáziumban?
Gyenese Györgyi: - Harmadik éve dolgozunk ezzel a tantárggyal,
most már a harmadik osztály tanulja éppen. Az elsõ osztály
tavaly érettségizett, ebbõl a tárgyból 12-en érettségiztek.
R.. - Miért tartottátok fontosnak, hogy elkezdjétek ennek a
tárgynak a tanítását?
Gyenese Györgyi: - A minket körülvevõ világ az
tulajdonképpen olyan szinten mediatizált, tehát annyira át van
itatva a médiából jövõ képekkel egyfelõl, hogy fontossá
válik ez a tantárgy, másfelõl pedig folyamatosan azt
érzékeljük, hogy a gyerekeket egyre inkább a televízió
szocializálja, tehát a család és az iskola szerepe egy kicsit
mintha hátrébb szorult volna, és így borzasztó meghatározó
az, hogy a gyerekeket milyen mozgóképi élmények érik, és ezzel
úgy tûnik, hogy nem igazán tudnak mit kezdeni. A harmadik pedig,
hogy az egész informatika olyan robbanásszerû fejlõdésen megy
keresztül, amivel lépést kell tudni tartani.
R.: - Fontosnak tartod, hogy minden középiskolában legyen
ilyen tantárgy?
Gyenese Györgyi: - Hát én nagyon fontosnak tartom. Szóval nem
tudomásul venni azt, hogy a gyerekek mirõl beszélnek egymás
közt, nem tudomásul venni azt, hogy a mintájukat honnan veszik,
honnan öltözködnek, milyen zenéket hallgatnak, mi foglalkoztatja
õket, ez mind, mind a médiából jön. Ha egy iskola ezt nem veszi
tudomásul, akkor nagyon eltávolodik a gyerekektõl, pont azoktól,
akikkel dolga lenne. Látni kell, hogy ma már még a kis óvodások
szintjén is szinte elkülönül az a gyerek a gyerekcsoportban, aki
például egy sorozatot nem néz a tévében, mert a
gyerekbeszédnek az a középpontja, hogy láttad tegnap a..., és
bizony az a gyerek, aki nem nézte a televíziót, az kikerült
abból a közösségi beszélgetésbõl.
R.: - Mi az, amit úgy érzel, hogy feltétlenül meg kell
tanítani a gyerekeknek, tehát anélkül nem hagyhatják el az
iskolát?
Gyenese Györgyi: - A kurzusnak az a célja, hogy lássák azokat
a dolgokat, amelyek a képek mögött vannak egyfelõl, másfelõl
hogy elég pontosan tudják elkülöníteni a valóság képi
ábrázolását attól, hogy mi a valóság, hogy lássák át azt,
hogy hogyan próbálják meg õket manipulálni. Nagyon fontosnak
tartom azt, hogy a gyerekek azt mondják, hogy mindenféle filmbõl
vannak jó filmek, tehát hogy a kommersz, vagy közönségfilmnek
nevezett filmállományból is vannak egészen kiemelkedõ
alkotások, amelyek meghatározóak, és a másik oldalon, tehát az
úgynevezett mûvészfilmekbõl is vannak olyanok, amelyek nem
feltétlenül értékesek vagy elõre mutatóak. Mert azt látni
kell hogy 2,5-3 órát tévéznek ma Magyarországon az ilyen korú
gyerekek naponta. Na most ez már olyan mennyiség, amiben nem lehet
eligazodni. Tehát ez olyan képdömping, amiben nem lehet látni
igazán. Ez csak úgy van kulisszaként, háttérként jelen van az
életükben. De nincs egy olyan tudatos odafordulás, mint a mi
generációnknak, aki mozgóképeket valójában moziban láttunk,
ahova egy más attitûddel érkeztünk. Ott filmet akartunk nézni.
Most a televízióban, ahol a nap 24 órájában ott van a
családoknál egy olyan ablakként, ami valamilyen módon behozza a
külvilágot. Ez egy más minõség, azt gondolom.
R.: - Hogy kell ehhez viszonyulni?
Gyenese Györgyi: - Én azt gondolom, hogy ez nem baj, ez egy
helyzet, és pontosan úgy kell viszonyulni hozzá, hogy meg kell
tanulni ettõl elzárni magunkat, ha azt tartjuk fontosnak, vagy nem
elzárni, hanem válogatni, ha azt tartjuk fontosnak, kiemelni,
elhagyni, felidézni fontos dolgokat, és hagyni, elengedni nem
fontos dolgokat. A televíziónak óriási elõnyei is vannak,
amelyeket feltétlenül használnunk kell, nem beszélve az
internetrõl, meg az egyéb ilyen multimédiás eszközökrõl, de
látni kell, hogy milyen hátrányai is vannak, és hogy ezektõl
pedig meg kell tudni a gyerekeknek megvédeni magukat.



R.: - Mi a különbség a maga rajzfilmjei és Wald Disney
rajzfilmjei között?
Jankovics Marcell filmrendezõ: - Amerika az egy sajátos
rövid memóriájú nemzet, mert ugye összesen kétszázvalahány
éves. Ezen belül Disney egy rettenetesen tehetséges ember volt,
de egy viszonylag múlt nélküli világból jön. Amikor
megcsinálja a Hófehérkét, akkor lesz világhírû, mert az már
legalábbis az egész fehér civilizáció számára mond valamit.
Az õ giccses megközelítése az az én nagy bajom. Amikor fiatal
voltam én rendkívüli mértékben tiszteltem, amikor õ meghalt
66-ban, én írtam róla nekrológot az akkori Filmkultúrába,
akkor én tudtam, hogy meghalt vele valami, ami az õ stúdiójában
és világszerte folytatódik, de az õ tehetsége nélkül. Mert a
giccses világa ellenére volt valami hihetetlen átütõ erõ
abban, amit õ produkált, és azóta én igazán egyetlen egy
Disney filmet nem néztem végig, csak bele-belenéztem, mert
hiányzik. És nem véletlen, hogy teljesen amióta bankárok
irányítják a stúdiót, tönkre is ment. Ezt utánozzák, vagy ha
el akarnak tõle szakadni, akkor valami juszt is módon, azért is
módon, azért is mást csinálunk alapon szakadnak el tõle, de én
elvbõl is és meggyõzõdésbõl nemzeti alapú rajzfilm készítõ
vagyok, vagyis én igen is keresem azt a forrást, és próbálom
inni a vizét, amely a magyar nemzeti kultúrát jelenti, mert úgy
gondolom, hogy egy kis nemzetnek, mint amilyen mi vagyunk, nagyon
fontos, hogy akkor azt mutassa fel, és ne próbáljon mondjuk egy
másodosztályú amerikai filmet csinálni. Az amerikai filmekhez
nagyon sok pénz kell. Ez eleve meghatározza, hogy milyen
stíluseszközökkel, milyen módon csinálok filmet. Nekem ki
kellett találnom egy olyan világot, hogy századannyiból. Hát a
csodaszarvas film az egymillió dollárból készült a
forgalmazási költséggel együtt, egy Disney-film az százmillió
dollárba kerül. Az én filmjeim üzleti sikert nem nagyon arattak
a világban, szóval ez a magyar közönségnek szól, amit én
csinálok.
R.. - Létezik kommersz rajzfilm, létezik mûvész rajzfilm?
Jankovics Marcell: - Hogyne, ez egy alapvetõ
megkülönböztetés. Még nyelvi megkülönböztetése is van az
angolban, az angol animationnak mondja azt, ami mûvészet, és
cartoonnak nevezi ami kommersz. Cartoonnak hívták régen az
újságokban a karikatúra képsorokat. Míg az animation azt pedig
evidens módon azokra a filmekre vonatkozik, amelyeknek a
megnézésével az ember több lesz, amikor kijön, tehát lelke
lesz tõle. Tehát nem egyszerûen a tárgyak mozdulnak meg, hanem
az ember lelkét mozdítják meg. Képes arra, hogy érzelmeket
kavarjon, hogy megrendítsen, hogy könnybe lábadjon az embernek a
szeme, ne csak egyszerûen kacagjon vagy nevessen. De ma már
egyszerûen csak akció van, sziporkázás van, hihetetlen
felfokozott tempó van, nem tudom követni a cselekményt, túl
zavaros, túl hosszú, túl bonyolult, túl komplikált, túl sok az
ugrabugrálás, idegesít, fáraszt, nem tudok odafigyelni, és
bünteti õket a közönség, mert nem véletlenül buknak meg. Az
idei év elején ugye bemutatták az Atlantisz címû Disney filmet,
és teljes érdektelenségbe fulladt. Hasonlóképpen ugye az
utóbbi évek több Disney filmje ugyanígy járt.
R.: - De egy rajzfilmnél nemcsak a sztori érdekes, hanem ahogy
megjelenik, hiszen ezzel egy fajta vizuális kultúrát
közvetítünk a gyerekeknek. Azért ez elég nagy felelõsség,
nem?
Jankovics Marcell: - Hát hogy a csodába ne. Én ezt a részét
tiszta lelkiismerettel vállalom, az én filmjeim kezdetben mindig
visszatetszést keltenek, legalábbis a nagyközönség szemszögébõl
nézve, mert azt mondják, hogy ó, hát ez nem olyan, mint a
korábbi volt miért nem olyan, mint a korábbi volt. Mert én
mondjuk kísérletezem, nekem van egy ilyen ambícióm, de ez nem a
vizualitás tekintetében, mert az felismerhetõ, az tagadhatatlan,
hogy én olyan filmeket csinálok, amit rajtam kívül senki, tehát
nekem tulajdonítható. Én azt mondom, hogy a vizualitásnak az a
szerepe, hogy az egész kép az, ami ki kell hogy fejezze a fõhõs
helyett azt, amit én mondani akarok. Ahogy ránézek egy népmûvészeti
tárgyra, az egész önmagában gyönyörû. De amikor elkezdem
nézni, hogy hogy van megrajzolva, megrajzolva?, kivésve bicskával
a fejecskéje annak az alaknak, akkor látom, hogy ügyetlen. Nem a
részletek, az egész adja a varázsát, és az egész kompozíciós
elve, az üzenete, a gondolkodásmódja teszi gyönyörûvé. Egyes
elemei pedig lehetnek olyanok, amelyek nem azt a fajta szakmai
profizmust képviselik, mint amit a nagy stúdiókban. Most a gyerek
ugye az egy nagyon érdekes és összetett lény, mert egyrészt
õ tulajdonképpen arra törekszik egy bizonyos életkortól,
hogy utánozza a felnõtt világot, és nagyon realista akar lenni,
de azt is tudja, hogy amikor õ már nagyon realista, akkor az csak
egysíkú dolog, akkor az arról szól, hogy az egri nõk köveket
hajigálnak a törökökre a vár oldalán. De a gyerek abban a
pillanatban, amikor szimbolikusan gondolkozik, ez inkább kisebb
korra jellemzõ, tehát pontosan tudja, hogy a stilizált világ az
többjelentésû. Tehát én errõl nem mondok le, illetõleg
keverem. Például a Csodaszarvas filmben tudatosan keverek, van
benne egy realisztikus világ, hogy a gyerekeknek legyen
kapaszkodója ahhoz, hogy na milyen lehetett egy lóáldozat a
szkíták körében. Akkor azt én megpróbálom úgy rekonstruálni
legjobb tudásom szerint, amilyen tényleg lehetett, ugyanakkor
amikor ez a történet átbillen és immár nem arról szól, hogy
milyen egy áldozat, hanem hogy miért van ez az áldozat, akkor
már megjelenik egy stilizált világ, és ezt szerintem a gyerekek
pontosan tudják, hogy most itt másra kell gondolni, itt többrõl
van szó.



- Õk úgy gondolják, hogy egy boldog gyerekkoruk volt. Vannak,
vannak sérelmek, a tipikus ez a sérelem ez a tévéjegy esete.
Bevezették a lakótelepen a HBO-t, és ezek után már a gyerekek
egyszerûen állandóan a tévé elõtt guvadtak, és állandóan
nézték a tévét. Ezt úgy szüntettem meg, hogy azt találtuk ki,
hogy egy hétre kaptak 24 darab tévéjegyet, 20 percet nézhették
a tévét egy tévéjegyért és a tévé tetején volt egy doboz,
és abba bele kellett tenni a tévéjegyet, hogyha tévét akartak
nézni. Most a hét végén én visszavásároltam 5 forintos
összegért körülbelül a megmaradt tévéjegyeket, kvázi
fizettem nekik azért, hogy ne nézzenek tévét. Na most erre a
két gyerekre a különbözõség, hogy akkor a lányom amikor
kiderült, hogy ilyen tévéjeggyel lehet csak tévét nézni, akkor
összetépte, hogy õt ne korlátozzuk, és ilyet nem lehet
csinálni, ilyet nem játszik. Összetépte a tévéjegyet, azon a
héten nem nézett tévét, és nem is kapott semmi pénzt. A fiam
pedig õ kategorikusan nem nézte a tévét, neki fontosabbak voltak
azok a forintok, hogy amikor, pedig elõtte a fiam két hétre elõre
tudta a mûsort, hogy mikor mi lesz a tévében.
- Érdekesen alakult ugye aztán, mert a fiam ettõl nagyon sok
zsebpénzhez jutott, amibõl jó kis matchboxokat lehetett
vásárolni, és utána a lányomnál meg, miután látta, hogy
tetszik, nem tetszik, mégiscsak korlátozva lesznek az õ jogai,
akkor kitalálta, hogy tényleg csak azokat a mûsorokat nézte meg,
ami nagyon-nagyon érdekelte, és akkor így eléggé jól meg
lehetett szûrni azokat a dolgokat, amik nem nekik valók voltak.
Ami másik egyébként ilyen volt, hogy míg kisebbek voltak, addig
tévénézés azért csak úgy volt, hogy közösen néztük. Tehát
hogyha valamilyen kérdésük lett volna, akkor ezt azonnal le
tudjuk kezelni. Életemben nem láttam annyi jó gyerekmûsort, és
hát azt nagyon sajnálom, hogy felnõttek, mert azóta olyan felnõttként
már azért csak nem ül oda az ember a tévé elõtt, de így a
gyerekekkel könnyebb volt a dolog.
- Jellemzõ a két gyerekre, és a kapcsolatunkra, hogy a
gyerekek teljesen becsületesek voltak. Akár ott voltunk, akár nem
voltunk ott, akkor nézték a tévét, amikor berakták a dobozba a
tévéjegyet.
- Egyébként ez tényleg nagyon-nagyon jellemzõ volt rájuk,
tehát soha semmilyen fondorlattal ilyen szempontból nem éltek,
vagy nem próbáltak a bizalmunkkal visszaélni. Tehát
megtiszteltek minket azzal, hogy elfogadták azokat a feltételeket,
amiket mi szabtunk.
- És úgy a mai napig is, ugye 20-21 évesek most, és a mai
napig is szólnak, hogyha elmennek valahova, hogyha nem alusznak
itthon, akkor szintén szólnak, hogy na most úgy alakul, hogy nem
fognak itthon aludni, és a mai napig is tudjuk azt, hogy akkor,
legalábbis gondolom, hogy tudjuk azt, hogy mi történik a két
gyerekkel. 20-21 évesek.



R.: - Ön családterapeutaként tapasztalja-e, hogy a médiának
van hatása a családok gondolkodására?
Kovács Miklós családterapeuta : - Óriási hatása van elsõsorban
a gyerekeken keresztül, a felnõttnek már jobban mûködnek a tûrõmechanizmusai.
A gyerek pedig hát fiziológiásan nyitottabb a világra, egyszerûen
nem alakultak még ki azok a tûrõ mechanizmusai, amelyeken
keresztül differenciálni tud, hogy egyáltalán mi az, ami
érdekli, mi az ami nem. Elárasztja a médiából áradó minden
fajta információ, beleértve a pozitív, építõ jellegû
információkat ugyanúgy, mint a romboló, vagy destruktív vagy
negatív információkat.
R.: A szappanoperákkal kapcsolatban nem olyan egyértelmû az
állásfoglalás, mint például az akciófilmekkel, amire azt lehet
mondani, hogy agresszívek, mert sokan azt mondják, hogy a
szappanoperák olyan érzelmeket fejeznek ki, mintákat adnak, amit
nagyon sokan megpróbálnak a saját életükben is alkalmazni.
Mások azt mondják, hogy nagyon egyszerûek, primitívek ezek a
szappanoperák.
Kovács Miklós: - Inkább a mások közé tartozom, mert én azt
gondolom, hogy nagyon egyszerûek meg primitívek, és nem tartom erõsnek
ezt a jelzût. A dolog valószínûleg úgy mûködik, hogy itt nem
kell mélységekben utazni, tehát hogy van három vagy négyféle
érzelem, és akkor ezzel ki lehet fejezni nagyon sok mindent. Mint
ahogy hogy egy hasonlatot mondjak, vagy négy alapszín, és ezzel
elõ lehet állítani több ezer vagy több tízezer féle
színárnyalatot. A gyerek, vagy az ember úgy fejlõdik, hogy a
négy alapszínt mondjuk befogadja, vagy a négy alapérzelmet
befogadja, és aztán ahogy fejlõdik, differenciálódik a
személyisége, kialakítja saját színsprektumát, érzelmi
spektrumát, a viszonyulást a világhoz, az emberekhez való
kapcsolódás mintázatait, ahogyan fejlõdik, differenciálódik a
személyiség, az érzelmi differenciáció is hát alakul és
bekövetkezik. Na most a szappanoperákkal éppen az a baj, hogy
csak ezt a két-, három-, négyféle alapszínt, alapérzelmet
produkálják, ami nem teszi lehetõvé, nem segíti elõ azt az
olyan gyerek számára, aki csak ezeken nõ fel, hogy megfelelõ
módon kialakítsa a saját érzelmi, szín és egyéb spektrumait.
Picit azt lehet mondani, hogy hátrányosabb helyzetben van érzelmi
értelemben, vagy érzelmi fejlõdési értelemben az a gyerek, aki
szappanoperákon nõ fel szemben azzal, aki emberi
kapcsolatokkal, reális, valóságos emberi kapcsolatokkal
találkozik az életében mondjuk úgy, hogy részt vesz a család
életében, beszélgetnek vele a szülei, kapcsolata van a
testvéreivel, rokonaival, satöbbi, satöbbi, és nem a tévé elõtt
ül egész nap. Óriási felelõssége van a szülõknek, de hát
bizonyos szempontból a szülõket is meg lehet érteni, abban a
túlterhelt, túlfeszített társadalomban, amiben élünk bizonyos
szempontból egy áldás az, hogy van televízió. Bekapcsolja a
televíziót és kikapcsolja a gyereket. Tehát onnantól kezdve tud
saját magával foglalkozni, úgy tud az otthoni munkáival
foglalkozni, és tud egy kicsit maga is lenni, és nem csak a
gyerekkel foglalkozni. Hát ennek vannak veszélyei, tehát
elindividualizálódhat egy család, egyénekre bomolhat, és nincs
igazán kapcsolat, vagy nagyon kevés kapcsolat van. Ha adva van egy
jó szülõ, fontosabbnak tartja, hogy foglalkozzon vele, játsszon
vele, beszélgessen vele, lekösse, aktivitásra serkentse. Ez
persze kölcsönös elõnyökkel jár, a szülõnek is jó lehet ez,
meg a gyereknek is jó, viszont a legtöbb szülõnek sem ideje, sem
energiája, sem motivációja nincsen arra, hogy ezt így csinálja,
hanem sokkal egyszerûbb bekapcsolni egy videót, egy
tévécsatornát, vagy most már ugye elég gyakori, odaültetni a
számítógép elé a gyereket, hogy a számítógépes játék elé
a gyereket, ami mû információkat ad, és azzal úgy elvan a
gyerek és elrágógumizik ezeken az információkon.



M.v.: - Te szoktál olyan filmeket nézni a tévében, mint ez az
üldözõs játékot, ahol a rendõrök üldözik a rablókat?
- Néha-néha. Néha láttam egyet.
M.v.: - Nem félelmetesek ezek a filmek?
- Nem, az amerikai nindzsa az sokkal jobb, mert az nindzsás, de
igaziból abban finoman harcolnak, az csak film.
M.v.: - Mit jelent az, hogy finoman harcol?
- Olyan, hogy finoman rúgja meg, finoman üsse meg. De a
Kokóban már nem ilyen, az már igaziból játssza.
M.v.: - Kokóra, a bokszolóra gondolsz?
- Igen.
M.v.: - Tehát te úgy gondolod, hogy az amerikai nindzsában
finoman harcolnak, ott nem fáj nekik, a Kokó pedig igazából üt?
- Igen, de hát volt az amerikai nindzsában, hogy majdnem
berúgott neki egy kicsit, és úgy csinált, mintha erõbõl rúgta
volna, és lehetett, majdnem, de megkapaszkodott, és utána
lehetett, de utána az szerintem az a föld már puha lehetett.
M.v.: - Amikor a filmekben verekednek az emberek, akkor nem
igaziból verekednek?
- Nem.
M.v.: - És amikor az életben csinálják ezt?
- Akkor igen.
M.v.: - Miért jó az, hogyha a filmekben verekednek?
- Én abból tanulok.
M.v.: - Mit tanulsz abból?
- Hogy hogy is kell verekedni. De én nem akarok senkit sem
megverni.
M.v.: - Ha te senkit sem akarsz megverni, akkor miért tanulsz
verekedni ezekbõl a filmekbõl, mire lesz jó az, hogyha te majd
tudsz egyszer verekedni?
- Ilyen nem lesz.
M.v.: - Akkor miért tanulsz verekedni a filmekbõl?
- Én nem szoktam ilyeneket nézni, tíz óra felé gondolom,
mert kilenckor már lefekszem, vagy nyolckor.