- Érdeklõdni szeretnék, ha lehet. Õsszel lesz 3 éves a
kislányom, óvodába szeretném adni és van olyan lehetõség,
hogy vegyes korosztályú csoportba kerüljön. Anyukák pozitív
tapasztalatként ebbõl a csoportból a szocializációt emelték
ki. Hátrányként viszont azt említették, hogy az iskolára való
felkészítés talán kevésbé sikeres épp az életkor keveredés
miatt. Nem tudom, hogy egy szakembernek mi a véleménye.
R.: - Menjen-e a gyerek vegyes csoportba, rendkívül gyakori
kérdés. Én úgy tudom, hogy nagyon sok helyen nagyon jól mûködik
és nagyon sok helyen nem megy. Számomra, aki nem vagyok szakember
ebben a kérdésben úgy tûnik, hogy ez többszörös munkát ró
az óvónõre. És van óvónõ, aki ezt zseniálisan csinálja,
hát ha szabad így fogalmazni, közepes szakember viszont
összeomlik ez alatt a feladat alatt.
Barabásné Murkács Kinga, óvodavezetõ: - Én is úgy
tapasztalom, hogy a vegyes csoport hihetetlenül nagy felelõsséget
ró az óvónõre, hiszen egyenként kell valamennyi gyereknek az
eltérõ fejlõdését biztosítani. Beíratások idõszakában
jöttek is hozzám szülõk ezzel a kérdéssel, hogy homogén
csoport vagy heterogén és én mindegyiket arról próbáltam meggyõzni,
hogy a gyerek az egész iskolai pályafutása során homogén
csoportba fog járni. Nagyjából azonos korú gyerekek lesznek. Ezt
fõként a mai iskolarendszer feltétlenül a versenyeztetésre
használja ki. Ma, amikor a családokban egy-egy gyerek születik,
nem ismeri meg, hogy milyen a testvérhelyzet, nem ismeri meg, hogy
milyen kicsinek lenni.
R.: - Ezt ismerhetné meg az óvodában egy vegyes csoportban.
Barabásné Murkács Kinga: - Ezért mondtam errõl, hogy a
vegyes csoport lenne az, ahol egy gyerek bekerül kicsinek,
megtanulja, hogy nekem segítenek. Aztán megtanulja, hogy van,
akinek már tudok segíteni, van, aki nekem segít és ott vagyok
nagy és már átlátom a folyamatokat. És ez szociálisan,
különösen van, mikor egy-egy gyerek születik a családokban,
társadalmilag nagyon szükséges lenne. Tanuljunk meg együttmûködni,
segíteni, elfogadni, támogatni, bátorítani. Ez kialakulhat egy
homogén csoportban is. De ott, ahol a gyerekeknek a fejlettsége
ennyire eltérõ egymástól, sokkal több gyakorlási mód van a
szocializációra.



R.: - Jó napot kívánok, Vendég a háznál. Parancsoljon.
- Jó napot kívánok, én T. Krisztina vagyok és hallottam a
rádióban az Önök riportját egy olyan anyukáról, akinek a
kisgyereke mindig sír, amikor óvodába kell menni. És ugyanebben
a cipõben járok én is, csak az én kislányom már nagycsoportos.
És minden reggel eljátssza azt a cirkuszt, hogy õ utál óvodába
járni. De viszont hazahozni meg nem lehet az óvodából és nem
tudom, hogy hogyan lehetne ezen segíteni, hogy reggel is vidáman
menjen, mert végül is én este idõben lefektetem, tehát ki is
alussza magát. Szóval ezt egyáltalán nem lehet úgy megoldani,
hogy õ ne sírjon? Mert én már mindent kipróbáltam. Ajándékot
ígértem, azt is megígértem, hogyha nagyon, nem sír, nem
hisztizik, akkor azt, amit nagyon-nagyon szeretne, azt is megkapja,
de ugye azt ki kell érdemelni. De valahogy nem akaródzik a dolog.
R.: - Mindig maga viszi az óvodába?
- Igen.
R.: - Nem megoldható, hogy esetleg egy ilyen átmeneti idõre
mondjuk a papa legyen ebben a reggelben a fõszereplõ?
- Az az igazság, hogy amikor õ viszi néha, akkor neki is
csinálja a cirkuszt és õ még ráadásul ott is marad
vigasztalgatni.
R.: - Értem. Mit mond, amikor?
- Hogy utálok óvodába járni. Nem akarok óvodába menni. És
mondom, miért? Hát ott olyan jó. De hogy õ utál óvodába
járni, de nem magyarázza meg miért. És már én kérdeztem, hogy
esetleg óvónõvel van baj vagy gyerekkel van baj? Azt mondja, hogy
nem, nem, senkivel, õ velem szeretne lenni és utálok óvodába
járni.
R.: - Az óvónõ mit mond? Tényleg jól érzi magát az
óvodában a kislány?
- Igen, igen.
R.: - Igen.
- Az elején ugye, amikor otthagyom és sír, akkor ugye egy fél
óráig nem, akkor utána úgy beindul és mire megyek, addigra
mondja, hogy anya várjál még, egy kicsit még játszunk.
R.: - És akkor úgy kezdõdik a reggel, hogy maga felébreszti
és abban a pillanatban indul a cirkusz?
- Igen, igen.
R.: - És mindaddig, amíg oda nem érnek ez folyik?
- Igen és amikor odaérünk, akkor már szinte be kell vonszolni
az óvodába és visít, hogy én nem akarok itt maradni.
R.: - És maga mit mond, amikor õ azt mondja, hogy nem
akarok óvodába menni veled? Akarok maradni.
- Én azt mondom, hogy én nekem dolgozni kell és neked ez a
dolgozóhelyed, te ide mész és mindenkinek van dolga, amit
napközben csinálnia kell. Tehát hogy nem tudunk együtt lenni.
R.: - Hangsúlyozza azt maga eléggé, hogy maga is nagyon
szeretne vele maradni?
- Igen, de néha nagyon elvesztem a türelmemet. Úgy érzem,
hogy egy kicsit féltékeny is, mert a testvére most ment iskolába
és õt délben el is hozom azért, hogy tudjunk délután tanulni.
R.: - És õt nem tudná elhozni az oviból?
- Attól félek, hogy akkor õneki, szóval hogy zavarná, hogy
nem lenne meg az a nyugodt légkör, ami ugye ilyenkor kell egy
kisgyereknek, hogy beinduljon. Nekem fontos õ is, meg a testvére
is. És nagyon szokott fájni ez a sírdogálás reggel.
R.: - Mi lehet annak az oka, hogy ennek a kislánynak mindig
ilyen rosszul indulnak a reggelei? Tehát ki lehet azt deríteni,
hogy kinek szól az õ reggeli sírása?
Kozek Lilla, pszichológus: - Érdemes lenne egy rejtett
kamerával felvenni ezeket a reggeleket egészen odáig, hogy a
kislány oldottan és felszabadultan játszik az óvodában a
csoportban fél órával azután, hogy az édesanyja otthagyta. Az
egy nagyon tanulságos felvétel lenne, hogy onnantól hogy õ
felébred és az édesanyjával õk találkoznak, hogyan zajlik a
kettejük kapcsolata. Nekem az a meglátásom, hogy a kulcs, a
válasz a kettejük kapcsolatában rejlik valahol erre a
problémára. Az édesanya kérdésébõl nem derül ki az, hogy ez
a kislány mindig is ettõl a problémától szenvedett az óvoda 3
éve vagy 4 éve során vagy pedig ez most, a nagycsoportban alakult
ki, összhangban azzal, hogy a testvére iskolás. Ha így van, ha
ez az utóbbi a helytálló, akkor felmerül az a kérdés, hogy a
kislány szeretne együtt maradni az édesanyjával, hiszen az idõsebb
testvér többet van az édesanyával, merthogy tanulni kell vele.
R.: - Tehát segítene ennek a kislánynak az, hogyha délbe õt
is hazavinnék? Ha nem is a hét minden napján, de legalább
háromszor.
Kozef Lilla: - Nem tudom, hogy segítene-e, mert hogyha az anyuka
nem tudja úgy hazavinni, hogy neki szenteli a figyelmét, hanem
csak valahol elkallódna vagy tehát egyedül kéne játszania,
akkor nem biztos, hogy ez õt kielégítené. Azt gondolom, hogy meg
lehet próbálni. Tehát érdemes megpróbálni, hogy ennek a
kislánynak elég-e az, hogy csak ott van és játszik, amíg a
nagyok tanulnak vagy esetleg õ is kap feladatot, õ is kap valami
színeznivalót, olyat, ami komoly dolog. És hogyha ez a
hármasbanlét ez neki elég, akkor ez egy jó megoldás lehet. De
azt nem gondolom, hogy csak azért, hogy a kislány otthon legyen
és az anyuka pedig idegeskedjen, hogy nem tud megfelelni az iskola
elvárásainak a nagyobb gyereke, akkor nem gondolom, hogy a család
összességében nyerne ezzel. Mindenképpen meg kell próbálni és
valami olyan kompromisszumot kötni a két gyerek szükségletei
között, ami harmóniát teremt. Megkapja a nagyobb is a szülõi
figyelmet és támogatást, nyilván nem többet, mint amennyire
szüksége van, tehát hogy azért önjáró maradjon és az
óvodás kislány is megkapja azt a figyelmet és a lehetõséget az
otthonlétre, aminek a hiányától esetleg most szenved. Ezt
hangsúlyozom, hogy esetleg, lehet, hogy valami más gondja van.
R.: - Hogyan lehetne kellemesebbé tenni számára a reggeleket?
Mert amennyire kivehetõ ebbõl a riportból, úgy tûnik, hogy itt
azért elég zaklatottak a reggelek.
Kozek Lilla: - Igen, most megint visszakanyarodnék oda, hogy ha
ez az iskolakezdés óta vannak ezek a zaklatott reggelek, akkor az
is lehet, hogy elõbb kell kelni. Hiszen maga az iskolába járás
az egész családra terhel egyfajta teljesítménynyomást. Tehát
nemcsak az éppen adott 7 éves gyerek akar megfelelni az iskolában
és mindent elvinni, ami az órarend szerint kell és nem
elfelejteni megírni a leckét, stb, hanem ez a szülõnek ugyanúgy
fontos, hogy amikor a gyereke bemutatkozik az iskolában, akkor az
egy jó bemutatkozás legyen, akár az elsõ félévben vagy az elsõ
évben is. És lehet, hogy emiatt zaklatottak a reggelek, hogy
nagyon sok idõ megy el az iskolára való koncentrálással és
ezért rohanós az óvodai felkészülés. Tehát ha egy kicsit elõbb
kelnek, akkor lehetne készülõdni arra is, hogy és akkor mi most
az óvodába megyünk. Esetleg már elõzõ este kikészíteni a
ruhákat, amiket majd az oviban felveszel.
R.: - Jó az, hogy a mama egyébként, amikor odaérnek az oviba
akkor azzal próbálja megnyugtatni a kislányt, hogy elmagyarázza
neki, hogy mindenkinek van munkája és neked ugye ez a dolgod, hogy
itt kell maradnod?
- Valamiféle magyarázat az érzelmi támogatás mellett
mindenképpen szükséges. Az, hogy a kellt hangsúlyozzuk, tehát
mint egy külsõ kényszerítõ körülményt, én ezt nem érzem
nagyon szerencsésnek. Mert a kislány úgy érzi, hogy az anya is
áldozata valaminek, én is áldozata vagyok valaminek, akkor miért
nem bújunk össze és maradunk otthon és sokkal jobb lenne. Ez
nyilván a gyerekek egyszerûen meg tudják oldani a problémákat,
nem bonyolítják túl a helyzetet, mint mi felnõttek. Szóval,
hogy próbálják meg együtt megkeresni azokat a dolgokat, amik
jók az óvodában. Tehát ilyenkor esetleg lehet, hogy ilyesmikrõl
is szó esik, de akkor ez legyen a hangsúlyosabb, hogy ki az,
akivel szeretsz játszani, mi az, amit szeretsz az óvodában? Most
melyik játékok éppen a kedvenceid? Vagy mit fogtok ma rajzolni?
Oh, te nagyon ügyesen tudsz énekelni, majd légy szíves tanítsd
meg nekem is azokat az énekeket, amiket tanultatok. Apa is biztos
kíváncsi lesz rá. Tehát hogy valamit abból a teljesítménybõl
és abból a munkából, amit az anyuka egyébként fontosnak tart
az óvodás lánya életében a pozitívumokat kihozni és
értékké tenni a család életében is akár. S a másik, ami
ilyenkor elgondolkoztató és ami miatt ezt a videofelvételt
nemcsak viccesen, hanem tényleg valamelyest komolyan mondtam, hogy
a metakommunikatív jeleket fontos lenne értékelni. Nagyon nehezen
látunk rá a saját metakommunikációnkra. Arra, hogy ránézünk
a gyerekre, ahogy megfogjuk vagy elengedjük a kezét, ahogy
öltöztetjük az óvodai ruhájába. Ezek mind hordozhatják azt az
üzenetet, hogy nem szívesen hagylak itt, hogy neked igazából itt
nem olyan nagyon jó. Tehát hogyha a gyerek nem érzi azt a
biztonságot, hogy a szülõ jó helyen tudja õt, akkor nyilván
tiltakozni fog. Egyfajta, hogy mondjam büntetést vagy fekete
pontot ír be a szülõnek ezekkel a reggeli nehezítésekkel.
Tehát nemcsak arról szólnak ezek a, az anyukat így fogalmazza,
hisztik, hogy vagy cirkuszok, hogy figyelj már rám, hanem az, hogy
akkor szenvedj te is. És ezt erõsíti az is, amikor a kislány nem
szívrepesve rohan az anyukája felé vagy már alvás után
rögtön a kerítésnél ácsingózik, hogy mikor jön már anya és
lesi az utcán, hanem amikor megérkezik, akkor még váratja is.
R.: - Ez is egy büntetés?
Kozek Lilla: - Hát hogy egy kicsit te is akkor mostan
szenvedjél és várjál rám, hogy legyen már egy kicsit neked is
rossz, amíg nekem viszont jó és én játszom a többiekkel.
Szóval hogy egy puszi, egy simogatás, tehát valamiféle olyan
rituális elköszönés, amire a gyerek mindennap számíthat és
azon túl pedig ez az elengedem, mégis visszamegyek, ez csak
bizonytalanná teheti a gyereket. Nem tudom, hogy ez fennáll-e
ebben a családban vagy hogy ez tapasztalható-e? Ahol igen, ott a
gyerek bizonytalansága ebbõl is származhat.



R.: - Vendég a háznál, jó napot kívánok.
- Jó napot kívánok. Érdeklõdnék, 5 hónapos kislányom van
és kötött a cipõje, a jobb és tornásztatom ugyan, de most már
úgy egy hónapja, meg járunk ortopédiára is ellenõrzésre,
tehát egy hónapja most már, ahogy combosodik, meg hízik szépen,
nem tudom már annyira tornásztatni. Sõt hát már szenvedés
együttdolgoznunk. Szóval elég sok nehézségbe, míg valamit
tudok csinálni vele. Hogy végül is mik ennek a következménye,
hogyha kötött marad, ill. hát egyáltalán mi történik?
R.: - Ez azt jelenti, hogy nem tud vele tornázni, hogy maga nem
tudja csinálni vagy neki fáj?
- Hát ugye, mert elég nem azt mondom, hogy makacs vagy
akaratos, de tehát megfeszíti a lábait, már nem tudom úgy
szétterpeszteni a lábait. Tehát erõszakos annyira azért nem
akarok lenni. Szóval nem tudom, hogy.
R.: - Milyen pelenkát hord õ?
- A terpeszpelenkát.
R.: - A terpeszpelenkát.
- Azt már nem. Azt az elején csináltam, de az az igazság,
hogy hason fekve nagyon szétteszi a lábát. Tehát én nem láttam
annak értelmében, hogy az sokban javítana. Nem tudom, hogy lehet,
hogy rosszul gondolom, hogy kéne mindig a terpeszpelenka. Na most
újabban elkezdte a duplapelenkát, mert mondom, annyira széttette
mindig így a lábát, meg hanyatt is elaludt, akkor teljes
terpeszben aludt. De lehet, hogy az, mert csak anyatejet kap, tehát
hogy kezdett hízni, combosodni, úgy be-be, kicsit bekötõdtek
még jobban az izmok. Nem tudom.
R.: - Az úszással nem próbálkoztak?
- Nem, babaúszásra még nem vittem el. Hogy az lehet, hogy
segítene?
R.: - Hát akkor maradjunk az utolsó kérdésnél. Lehet, hogy
segítene, kérdezi a mama?
dr. Balla Mária, ortopéd orvos: - Elõször is meg kellene
gondolnunk, hogy min kell segíteni.
R.: - Kötöttek az izmok, megállapították a csípõszûrésen.
dr. Balla Mária: - Az egyik csípõjét. Tehát csak az egyik
csípõjét találták kötöttnek. Na most el kellene dönteni és
ez, amit nem tudok sajnos pontosan, hogy a csípõszûrésen
készült-e olyan röntgen vagy ultrahangos felvétel, amibõl
megállapították, hogy a csípõizületnek a fejlõdésében semmi
probléma nincsen.
R.: - Minden csípõszûrésnél készül felvétel is? Nemcsak
úgy az, hogy úgy beviszi az ember és akkor megtornásztatják a
baba bokáját, lábát, azt mondják rendbe van?
dr. Balla Mária: - Igen, ez attól függ, hogy hol végzik a
csípõszûrést. Tulajdonképpen a gyakorló vizsgáló, klinikai
vizsgálattal, tehát csak a baba megmozgatásával precízen meg
tudja mondani, hogy talált-e bármilyen olyan gyanújelet, ami arra
utal, hogy a csípõizület nincs rendben és akkor, ha nincsenek
olyan terhelõ körülmények, akkor se röntgenfelvételre, se
ultrahangra nincs szükség. A terhelõ körülményekre gondolok,
arra, hogyha rendellenes a csecsemõnek tartósan a méhen belüli
fekvése, tehát farfekvés, harántfekvés, ez az egyik tényezõ.
A másik, ha a családban fõleg egyenes ágon, édesanyának,
nagymamának, apukáknál kezelendõ csípõficam volt, amelyik
öröklõdhet, ezekben az esetekben módszertani levél alapján
vagy az ultrahang elvégzése kötelezõ vagy a röntgenfelvétel.
R.: - Értem.
dr. Balla Mária: - Most abban az esetben, hogyha tulajdonképpen
semmilyen egyéb gyanújel nincs és vizsgálat alapján
megállapítható, hogy normálisan fejlõdik a csípõizületnél,
tehát a kötöttségnek nincs a csípõizülethez köze,
lehetséges, hogy a kötöttség csak attól jött létre, hogy a
babának volt egy ún. ferde fekvési szokása, ami azt jelenti,
hogy a születése után elég sokáig, egyik oldalon szeretett
feküdni tulajdonképpen örvendõ a méhben elfoglalt helyzetet.
Ezek a csecsemõk általában fejükkel is, egész törzsükkel
kicsit féloldalasan fekszenek és ennek a fekvésnek megfelelõen
az a lábacskájuk, amelyik felül van, azok közelített,
állandóan közelített helyzetbe kerülnek, kialakul egy csípõkötöttség.
R.: - Mennyi idõs korra alakul ez már ki?
dr. Balla Mária: - Néhány hetes kor után kialakulhat már
egyébként.
R.: - Tehát már az elsõ ortopédiai vizsgálatnál akkor ez.
dr. Balla Mária: - Hát ha kb. mondjuk már az elsõ ortopédiai
vizsgálat mondjuk az 3 hetes kortól ideális, 6 hetes kor szokott
az átlagérett, akkor már érezni ezt a ferde tartást. Na most
ezt hiába tornáztatom, ezt hiába adok neki betétes nadrágot,
ezt csak tulajdonképpen a megfelelõ szimmetrikus fektetéssel
lehet megszûntetni.
R.: - De ezt miért nem mondta el az ortopéd orvos a mamának
akkor?
dr. Balla Mária: - Én nem tudom, hogy mit mondott. Szóval ez
egy rövid információ volt a szülõ részérõl. Na most az, hogy
tornásztatni kell, ez általában egy kis csecsemõt valóban
igazán az anyukának lehet tornásztatni. Egy 4-5 hónapos, 6
hónapos csecsemõt, amelyik már önállóan mozog, kezd oldalra
fordulni, kezd ugye spontán mozgásokat végezni, kezd önálló
akarattal rendelkezni, ezeket a gyerekeket igazán tornásztatni
már nem lehet és abban az esetben, ha nincs mögötte semmiféle
kóros elváltozás, békén kell hagyni õt, majd õ mozog saját
maga.
R.: - És az, hogy a mama elhagyta ezt a terpeszbetétes
pelenkát, ezzel rosszat tett?
dr. Balla Mária: - Nem tett neki rosszat, kivéve akkor, hogyha
valami kezelendõ elváltozás lett volna.
R.: - Jó lenne megint elvinni az ortopéd orvoshoz megmutatni?
dr. Balla Mária: - Nekem általában az a tanácsom, hogyha
bármilyen kétsége van a szülõnek, ha nincs meggyõzõdve akár
egyik vizsgálatnak az eredményérõl, ha bizonytalan, kérdezze
meg a szakember véleményét. Dátum
: 2002.09.18. Adó
: Kossuth M:
Vendég a háznál Credit:


