Vendég a háznál
2002. szeptember. 16.
Kossuth rádió, 13.05
Bederna Judit járványügyi felügyelõ: -
El szeretném mondani, hogy gyakorlatilag nincs egészségtan
oktatás jelenleg az iskolákban és borzasztóan fontos lenne, hogy
az egészségtan oktatás keretén belül a gyerekek megtanulják,
hogy mi az egészséges táplálkozás, mi az elõnye a sok
mozgásnak, vissza kellene állítani a tornaórákat, hogy
mindennap tornázzanak. Mit egyenek. Tudjuk, hogy mennyi elhízott
gyerek van. Egy egészséges táplálkozási modellt adni nekik vagy
akár a leggyakrabban elõforduló fertõzõ megbetegedésekrõl
beszélni, hogy hogy lehet azoknak a megelõzését, milyen fontos a
kézmosás, a WC használat utáni kézmosás, egyáltalán az
összes higiéniés rendszabály betartása, beleértve a
fogmosástól kezdve a fogkezelésig mindent ahhoz, hogy valóban
változzon az egészségi állapotuk a gyerekeknek. Nagyon sok szülõ
nem tudja, hogy ha vásárol egy akár egy földes zöldséget,
gyümölcsöt vagy egy baromfit, hogy azok milyen nagy százalékban
lehetnek szalmonellával vagy egyéb kórokozóval fertõzöttek.
Tehát ezt is meg lehetne tanulni, hogy egyrészt vásárlásnál
hogyan szállítom haza, mennyire ér hozzá mondjuk a kenyérhez
vagy a felvágotthoz a fertõzött élelmiszer, hol tárolom. Ne az
legyen, hogy legfölül van a legfertõzöttebb és aztán alul
csöpög rá a húslé a felvágottra. Amellett a feldolgozásnál,
hogy lehetõleg úgy pucolja meg azt a csirkét meg egyebeket, hogy
külön deszkával, külön késsel utána a helyét lemosom, fertõtlenítem.
Az ételeket alaposan át kell sütni, fõzni, mert a kórokozók
egy jó része elpusztul. Nem szabad heteken keresztül tárolni és
szabálytalanul kiolvasztani a mirelit dolgokat. Tehát tudnék
nagyon sok mindent fölsorolni amire oda kell figyelni és ezt mind
meg lehetne tanítani a gyerekeknek, mert azért késõbb
emlékezzenek rá, amikor családanyák lesznek, hogy ezt hogy kell
csinálni.
Mv.: - Miért nincs ez most benne az oktatási rendben?
Bederna Judit: - Hát ezt talán az Oktatási Minisztérium
tudná megmondani. Mi mint egészségügy ezt mindenképpen
szeretnénk bevezetni.
Mv.: - Ilyenkor mindig az szokott lenni a kifogás, hogy vannak
dolgok, amiket nem az iskolának kellene megtanítani, hanem a
családnak.
Bederna Judit: - Igen, hát sajnos tudjuk, hogy a családban a
higiéniés szemlélet nem egységes. Viszont ha jól képzett
óvónõk, védõnõk, iskolaorvosok, pedagógusok, akik tudják egy
jó tematikából, hogy mit kell elõadni akkor egy egyforma képet
kapnának a gyerekek és nemcsak az otthonról hozott dolgokat
tudnák elmondani, elsajátítani, hanem talán egy kicsit
tudatosabban lennének nevelve.
Mv.: - Mi az amiben nagyon nagy a lemaradásunk?
Bederna Judit: - Borzasztó egészségtelenül élnek a
gyerekeink. Nem mozognak, ülnek a tévé elõtt, a számítógép
elõtt. Eszik a McDonalds ételeket és az egyéb dolgokat ahelyett,
hogy zöldséget, gyümölcsöt ennének. Rossz példa, hogy
dohányoznak sokszor a környezetükben a szülõk, a pedagógusok.
Tehát mind ezeken kellene összességében javítani és akkor
biztos, hogy a felnövekvõ generáció is sokkal egészségesebb
lenne.
Mv.: - Fölmerül a kérdés, hogy mást tanulunk a iskolában
és más van körülöttünk, más példát mutatnak a szülõk és
a pedagógusok. Akkor vajon nem falra hányt borsó-e ez a
tevékenység?
Bederna Judit: - Hát talán nem, mert a gyerek minél több
helyen hallja és ugyanazt hallja többször, már elkezdve az óvodától
végig az általános és a középiskoláig akkor azért csak
megjegyzi magában, hogy nem az otthoni példa jó, ha már nekem
ennyiszer elmondták, hogy azt hogy kéne másképp csinálni.
- Inkább az idõ, az ami szerintem függvénye az egészséges
táplálkozásnak, hogy tényleg a nõk szakítsanak is rá idõt
meg hát megtehessék, hogy fõznek otthon meg meg is tegyék. Na
most még egy másik kérdésem lenne, nagyon rövid leszek, hogy az
óvodákban és a bölcsõdékben bizonyos élelmiszereknek az
adása szerencsés-e vagy nem szerencsés, mert van egy konkrét elõírás,
hogy olyan például, hogy nem ajánlott például fekete teának az
adása óvodákban vagy bölcsõdékben. Na most ezt az óvodák és
bölcsõdék nagyon gyakran nem tartják be és a gyerekek sajnos
fekete teát kapnak és nem frisset hanem állottat is. Nem tudom,
hogy esetleg föl lehetnek hívni, hogy van-e rendeletben
szabályozni, hogy olyan jellegû élelmiszereket ne kapjanak
óvodások és bölcsõdések ami kifejezetten nem szerencsések az
egészségük szempontjából. Sokat veszekedtem emiatt az
óvodában meg a bölcsödében annak idején. Felajánlották a
szülõk is, hogy visznek be gyümölcsteát és azt készítsék el
a gyerekeknek, de azt mondták, hogy ennek az elkészítések
túlságosan problémás és az óvodai dolgozóknak ez külön
problémát jelent. Na most szerintem ez annyira nem jelent
problémát.
Mv.: - Igen, erre fognak mindenütt hivatkozni és arra, hogy ha
elmegy a vendéglátóhoz ahova milliószor elmentünk, hogy miért
nem tartják be azokat a normákat amelyek léteznek. Azt szokták
mondani, hogy anyagi problémák miatt kapnak a gyerekek tésztát
tésztával, és pörköltet pörkölttel, mert sajnos erre futja.
- Meg a töpörtyûkrém, meg egyéb ilyen teljesen felesleges
élelmiszerek. Azért kérdeztem, hogy lehetne-e valamiféle
szabályozásra rávenni ezeket a gyermekétel készítõ
intézményeket, hogy ne károsítsák a gyerekek egészségét.
Tudom, hogy van egy minisztériumi szabályozás erre a kérdésre
vonatkozólag és hiába hivatkoztam erre a szabályozásra az
óvoda vezetõnél. Azt mondta, hogy ha nem tetszik vigyem a
gyereket másik óvodába vagy bölcsödébe.
Ginzner Zénó élelmiszerkémikus: - Tudomásul kell venni
azt, hogy a közétkeztetés egy üzlet. Tehát ott mindig hiába
vannak rendeletek és szabványok, gyakorlatilag ott mindig az
üzleti haszon is egy nagyon erõteljes szempont. Tehát amit itt a
kérdezõ fölvetett arra sajnos azzal együtt, hogy most kár a
teáról beszélni mert a fekete tea valóban izgató hatású. Az,
hogy állott az természetesen a nemtörõdömség, illetve a
spórolásnak az egyik jele és önmagában a fölvetett étkezés
minõsége, a kicsi gyerekek étkezésének a minõségére
óvodában, bölcsödében az valóban olyan amilyen. Ennek sajnos
csak egyetlen megoldása van, az, hogy nem járatom bölcsödébe
és óvodába a gyerekemet.
Mv.: - Ez azért nagyon sokan nem tudják megtenni, tehát
muszáj elvinni, hiszen nem tudnak vele otthon lenni, dolgozniuk
kell, pénzt kell keresni.
Ginzner Zénó: - Világos, ezt ilyen provokációnak szántam,
de valóban csak ez a megoldás. Egyébként meg el kell fogadni
azt, hogy ott olyan a rendszer, amilyen. Hiába van bármilyen
szabályozás, gyakorlatilag mindig az határozza meg azt, hogy ott
mit lehet csinálni, hogy az egész mûködtetõ érdekeltségek hol
húzzák meg az optimumot. Ez most nagyon ilyen filozofikusan
hangzik, de magyarul ez azt jelenti, hogy mindaddig, amíg az
érdekeltség nem ott van, hogy a gyerekek egészséges,
kiegyensúlyozott ételeket kapjanak, addig ezt nem is lehet
elvárni. Kényszeríteni sem lehet, mert akkor jönnek azok a
válaszok, amit szintén itt hallottunk ó, hogy kérem szépen
ennyi pénzbõl nem lehet, ilyen felszereléssel és ilyen
munkatársakkal nem lehet. Tehát az anyuka jobban teszi, hogyha
elviszi a gyerekét egy másik óvodába.
Mv.: - Azzal egyetért az anyuka, hogy ha mondjuk úgy viszi,
hogy a reggelit azt otthon megkapja, hátha nem lesz éhes 10
órakor, és akkor csak az ebédet kell elfogyasztania, mert ha meg
tudja tenni akkor idõben elhozza délután.
Ginzner Zénó: - Én tudom, hogy ez sakkmatt helyzet. Tehát ez,
amit mond ez mûködik de ez megint annyi macerával jár és annyi
munkával, hogy akkor megint ott van a szülõ, választhat, hogy ha
már ennyi munkát belefeccölök akkor egyszerûbb, hogyha itthon
marad vagy valami vagy másképp megoldom. Ez megint egy olyan
probléma, aminek a gyökerei nagyon messze nyúlnak a mai
életformánkkal, a mai értékrendünkkel, a mai igényeinkkel,
vágyainkkal és élethelyzetünkkel függ össze és ez bizony egy
dilemma és egy nagy probléma minden szülõnek. Ezzel meg kell
küzdeni, hiszen a gyerekét látja. Tehát föl van háborodva,
mert hiszen látja, hogy a gyerek olyasmiket kap, amitõl nem
mondom, hogy beteg lesz, de nem válik az egészségére.
Mv.: - Ez a töpörtyûkrém ez például egy ilyen, amit ugye a
mama fölhozott.
Ginzner Zénó: - A töpörtyûkrém az csak szimbolizálja azt,
hogy valami konzervált élelmiszert kapjon, valamit ami olcsó,
nagy mennyiségben tárolható, könnyen kiszállítható, könnyen
szétosztható és úgy tápláló, hogy megfelelõ zsír,
szénhidrát, energia és egyéb tápanyagok kerüljenek a
szervezetébe, de semmi más szempont nem játszik itt szerepet.
Mv.: - És mi az, amit még nem lenne szabad adni akkor a
gyerekeknek - óvodás, kisiskolás, bölcsõdés gyerekeknek?
Ginzner Zénó: - Itt rengeteg probléma van, ez a jéghegy
teteje ez a fekete tea. Gyakorlatilag ugyanis az étkezés, én
láttam néhány ilyen jól összeállított, illetve klasszikusan
összeállított óvodás étrendet. Részben mint szülõ én is
érdekelt voltam. Alapvetõen itt mindent a norma határoz meg.
Tehát hiába van például zöldségleves vagy fõzelék, ha az
vagy mirelit vagy konzerv vagy pedig a legsilányabb minõség, vagy
a hús. Hiába van ott hús, hogy ha senki nem eszi meg, mert olyan
silány a minõsége, hogy már nem is nevezném étrendnek. Vagy
ott van a krumpli, aminek a fele rossz vagy nincs megfõzve. Tehát
amit kérdez arra nem lehet úgy válaszolni, hogy ez helytelen,
ezen javítani kell mert az egész rossz.
Mv.: - Akkor végül is egyet tehet a szülõ, hogy megnézi
mindennap, hogy aznap mit evett a gyerek, hogy legalább otthon ne
adja ugyanazt a nem biztos, hogy jó. Tehát ha tészta volt aznap,
akkor este ne adjon ugyancsak tésztát.
Ginzner Zénó: - Nézze adhat, itt az a baj, hogy a minõséggel
van a baj. Tehát az, hogy kap egy sárgarépafõzeléket az úgy
rossz, ahogy van. Tehát ha otthon kap egy friss sárgarépából
készült ízesen elkészített fõzeléket fasírozottal, azt
ugyanúgy megeheti, mert az a táplálék. Az a probléma, hogy az
ételek minõsége az nem üti meg azt az értéket, azt a
tápértéket, amire szüksége lenne, hiszen itt nem kicsi
állatokról van szó, ahol be kell pumpálni a kalóriát és a
fehérjét, hanem kicsi gyerekekrõl és ha az a gyerek nem szereti,
nem szokott hozzá, akkor nem fogja megenni, akkor megy az egész a
moslékba, akkor marad a kenyér, a kóla, a rágcsálnivaló, mert
éhes. Ez egy kicsit mondhatnám azt, hogy ez majdnem nem is
kimondottan táplálkozástani kérdés. Mert sok óvodában
megpróbálták, ugye divatos volt a reformétkezés egy idõben
vagy most is az talán, de egy idõben nagyon divatossá vált, és
akkor sok óvodában bevezették azt, hogy kaptak ilyen
reformételeket a gyerekek. Sok salátát meg egyebeket és mindenki
azért panaszkodott és a programok kudarcot vallottak, hogy a
gyerekek nem eszik meg fúj, nem kell és minden ottmaradt, ment a
moslékba. Így van. Miért? Mert a gyerek nem szokott hozzá. Ha
nem szokott hozzá, akkor miért rágcsáljon õ sárgarépát és
miért egyen kását. Nem tudja mi az, az ízét nem ismeri és
akkor nem is beszélek arról, hogy esetleg nem volt úgy
elkészítve, ahogy kellene, de a hagyományos étel sincs úgy
elkészítve, ahogy kellene, hiszen ipari konyhákban fõzik õket,
óriási mennyiségben és amíg mondjuk egy privát cég dolgozói
azok esetleg megkövetelhetik azt, hogy jól fõzzenek vagy
váltanak egy közétkeztetés céget, addig az óvoda ezt nem
teheti meg, mert maximum azt mondja nem eszem meg, de õk
gyerekek. Ezért a vezetõ óvónõ lenne a felelõs. De hát õ is
fölsorol legalább 25 problémát, ami miatt azt mondja, hogy ezzel
már nem tud foglalkozni.
  
Mv.: - Szeptembertõl dolgozol?
- Igen, újra belevágok. Félállásban.
Mv.: - Várod?
- Igen. Mondjuk vannak olyan típusú anyukák, ezt mindig úgy
tiszteltem és becsültem, aki képes úgy 10 évig vagy
bármeddig és élvezi is örömmel. Bennem öt év után is
nagyon ott volt, hogy én vágytam már vissza. Éljeneztek a
kollegák, a gyerekek. Mindenki kérdezi, hogy miért megyek
vissza, meg nehéz, meg nem fizetik, meg stb.. De nekem mondjuk az
a második otthonom. Nekem hiányzik.
Mv.: - Én szerintem a gyerekek is rosszul járnának, hogy ha
úgy maradnál otthon, hogy hiányozna, ugyanakkor az iskola.
- Igen, mert hogy ha én nem vagyok kiegyensúlyozott, én nem
kapom meg azt, hogy én is megtettem azt, ami nekem jólesik.
Akkor esetleg rajtuk vezetem le, vagy rajtuk akarom behajtani azt
a hiányérzetet.
Mv.: - Attól nem félsz, hogy akkor most a nagyfiúk már nem
fognak délben hazajárni és nem tudsz nekik ebédet adni, hanem
napközisek lesznek?
- Attól félek és lelkiismeretfurdalásom is van, hogy én
milyen gonosz vagyok, hogy a gyereknek majd a menzán kell enni, a
férjem is már egy kicsit kezd aggódni, neki se lesz betéve a
dobozba a napi ebéd.
Mv.: - Komolyan mondod, hogy lelkiismeretfurdalásod van?
- Igen. Szóval mások ezt lazán és reggeltõl estig.
Beadják a gyereket, eszik majd valami, sõt adnak neki egy
huszast, hogy vegyen még tízórait is. Nem tudom, én ezt nagyon
komolyan veszem vagy talán túl lelkiismeretesen akarom csinálni
és azért úgy nehéz egyeztetni. Én azért mondtam a
munkahelyemen, csak úgy jövök vissza, hogy ha félállásba
visszavesznek. Tehát teljesen azt úgy nem adnám fel, hogy a
gyerekek reggeltõl estig bent legyenek. Mondjuk nekem más, mert
nekem a szakmám is olyan, hogy a pedagógusok délelõtt
dolgoznak az intézetben. Tehát én délután hazajövök.
Úgyhogy nem kell nekik napközibe menni, csak megebédelnek a
menzán és utána hazajöhetnek.
Mv.: - És akkor fõzhetsz nekik újra ebédet.
- Igen, már ez is megfordult a fejemben. Elõször úgy
beszéltük meg, hogy egész hétre majd õket beiratom, de már
így gondolkodom, hogy csak a hétfõ, szerda, péntek, amikor
dolgozom és kedd, csütörtökön fõzök, de végül is azért
azt gondolom, hogy õk már iskolások, tehát nekik azért
valamennyire ezt meg kell szokni. Most már egyedül közlekednek,
egyedül jönnek haza, egyedül el tudnak menni reggel, úgyhogy
egy kicsit edzõdnek õk is.
Mv.: - Igen, ezen mindig úgy el lehet gondolkodni, hogy
tulajdonképpen ezek az elszakadások, hogy a gyerek óvodába
megy vagy a gyerek menzás lesz. Ezek tulajdonképpen a mamának
okoznak-e nagyobb lelkiismeretfurdalást vagy a gyereknek
okoznak-e nagyobb sérülést?
- Igen, de a gyerektõl is függ egyébként, mert nekem a
nagylányom az nagyon nehezen szakadt el tõlem, mivel hogy õ
volt az elsõ. Három évig utált oviba járni. A fiamat, hamar
született utána, és õ elsõ naptól csak befutott az óvodába
és attól kezdve nagyon szeretett járni és most megint
aggodalmaskodva várom az óvodát, hogy most mi lesz. Én vagyok
szerintem az egyetlen mama, aki már elkezdett bejárni, már most
beszoktatni a gyereket, egy órát bemegyünk játszani, hogy majd
szeptembertõl szegénynek ne legyen olyan nagy trauma.
Mv.: - Pedagógus mamáktól nem bántja az Isten az óvodát
meg az iskolát nem?
- Igen. Igen. Van elõnye is meg hátránya is.
Mv.: - De hát egy harmadik gyerek, aki igazából megszokta,
hogy gyerekek között él, annak mi a csuda baja lenne a
óvodában?
- Nem tudom, mert én is azt gondoltam, hogy õ majd
megszületik, úgy rászántuk magunkat a férjemmel, hogy na
akkor hosszú idõ után szülessen meg a harmadik. 8 éves volt a
nagy, 6 éves a kisebb és gondoltuk, hogy majd vele, hát itt
már én automatikusan fog minden menni és egész más, mint a
másik kettõ volt. Szóval a kettõ nekem a kisujjamból. Biztos,
hogy fiatalabb is voltam 10 évvel és azért is, de valahogy a
Gyöngyinél már így betetõzõdött volna ez az egész, hogy õ
sokkal betegesebb volt, rossz alvó. Nekem a másik kettõ
átalussza az éjszakát, ahogy a könyvben szokták írni, hogy a
gyerek hathetes kora után átalussza. Ezt mondták a többiek,
hogy ilyen nincsen. Nálam ez megvalósult. Jól ettek. A
Gyöngyinél minden másképp volt. Õ nem alszik éjszaka még ma
is felkel. Az ember fáradtabb és akkor mellette meg van két
iskolás, akikkel foglalkozni kell.
Mv.: - Eszembe jut, hogy az elsõ egy picit más mert õ volt
az elsõ. És lehet, hogy a Gyöngyi az utolsó?
- Azt hiszem igen.
Mv.: - Ezért aztán mindent bele?
- Hát nem tudom. Nehéz. Úgy gondolom, hogy azért mi
eléggé felelõsek vagyunk ahhoz, hogy tudjuk azt, hogy anyagilag
mi az, ami még belefér. Szóval hogyha én az alkalmas idõt
vártam volna meg, azt hogy mi gazdagok legyünk akkor nekem egy
gyerekem se volna, ezt tudom mondani, mert a férjem katona volt
mikor az elsõt szültem. Már megvolt az Eszter, mikor katonának
ment Feri, a másodikkal úgy lettem terhes, hogy a férjem katona
volt. Közben õ elkezdett egyetemre járni, úgyhogy hat éven
át járt le Szegedre, úgyhogy én a három gyerekkel itt voltam
egyedül, de azt gondolom, hogy ezt még felelõsségteljesen fel
tudom vállalni, úgyhogy még mindegyikre oda tudok figyelni.
Még a család együttmûködik. Én úgy gondolom, hogy ennyi
elég.
  
|