


R.: - Gyakran nyúlsz versekhez, versesköteteket gyakran
veszel le a polcról?
- Csak amikor a nagymamám, mert õ tanár, akkor, amikor õ
azt mondja, hogy tanuljak meg egy verset, akkor meg szoktam
tanulni.
R.: - És õ miért mondja, hogy most tanulj meg egy verset.
- Hát mert õ szokott így külön foglalkozni velünk vagy a
testvéreimmel, mert õ történelem és magyar tanár.
R.: - És akkor ti választjátok ki, hogy milyen vers legyen
az, vagy õ ajánlja?
- Nem, õ ajánlja. Mondja, hogy tanuljuk meg.
R.: - És jókat szokott választani?
- Mondjuk jókat.
R.: - És van olyan, amit nincs kedved megtanulni közülük?
- Mondjuk a hosszúakat.
R.: - Lehet ezt valamire használni vagy fordítanunk? Miért
jó az, hogy az ember verseket tanul meg?
- Azt nem tudom, én is ezt kérdeztem a nagymamámtól.
R.: - És õ mit válaszolt?
- Kisebb koromban kérdeztem meg tõle és azt mondta, hogy
nagyobb koromban könnyebben fogok verseket tanulni.
R.: - Tényleg könnyebben megy?
- Hát igen, mondjuk.
- Valamit memoriterként tudni azért jó, mert késõbb az
élet folyamán beugranak ezek a fontos gondolatok vagy fontos
mondatok még akkor is, hogyha az ember esetleg felejt azokból
és csak körülbelül tud idézni. Tehát lerakódnak az
értékes gondolatok, mûvészi megfogalmazás formájában.
R.: - Divat ez még manapság?
- Nagyon sokszor hallja az ember a parlamentben, hogy idéznek
rossz helyen, rosszul, úgyhogy az ember csak elmosolyodik, amikor
azt mondja az egyik állami vezetõ, hogy sziszifuszként
dolgoztunk. De ugye tudjuk, hogy Szisziphus nemcsak nehéz munkát
végzett, hanem eredménytelent is. Hát ugye ez önbeismerés,
vagy öngól.
- Vagy vallomás.
- Nem árt, hogyha az ember ezeket a szövegeket, amiket
idézni akar érti is és némi biztonsággal tudja használni. Fõként
a klasszikusokat divat idézni és nagyon gyakran helytelenül.
Tehát mondjuk nagyon sok oldala és összefüggése van ennek, de
én a versmondást még arra is használtam az iskolában, hogy a
gyerek fellépni tanuljon. Hallja vissza a saját hangját, mert
nagyon sok embert ugye az megriaszt, amikor õ váratlanul arra
kényszerül, hogy hangosan beszéljen. Hát elõször a kötött
szöveggel tanulom meg a fellépést, amikor nem kell azzal törõdnöm,
hogy magam fogalmazzam meg a gondolataimat, mert az készen van.
Bizonyos fokig ez nehezebb is, meg igazodni kell egy más
gondolatmenethez, nem a sajátomhoz. Késõbb aztán ugye saját
beszámoló, amikor a gyerek összefüggõen felel az órán, de
valamennyire elõ lehet készíteni azzal. Nem tudnak a gyerekek
mit csinálni a kezükkel, nem tudják hogy tartsák magukat, stb.
Minderre alkalom az, fõként úgy, hogy kijön a katedrára és
onnan az osztállyal szembe beszél, tehát valamiféle
fellépést tanul ezáltal.
- Mikor olvasott utoljára verset?
- Hát igen, ez nagyon nehéz kérdés. Hát évekkel ezelõtt
az biztos. Az újságokban ezért a mai magyar költõknek a
verseit el szoktam olvasni, de versesköteteket mikor vettem le
utoljára, hát azt nehéz megmondani.
R.: - Voltak az életének olyan szakaszai, amikor azért
gyakrabban olvasott verseket?
- Természetesen, én a fõiskolán magyar-angol szakon
végeztem és hát akkor természetesen több verssel is
kapcsolatba kerül az ember. De mivel nem tanítom a magyart, csak
az angol részét, így azóta talán kevesebbet. Néha-néha ha
helyettesítek magyar órát, akkor újból a régi ízeket
felelevenítem magamban és akkor érzem igazából a hiányát,
hogy de kár, hogy ezzel nem foglalkozom, vagy evvel kevesebbet
foglalkozom.
R.: - Miért marad ez ennyire ki az életünkbõl?
- Azt hiszem a mai világban sok minden más van, ami leköti
az embereket, fõképp a felnõtteket, de talán a gyerekeket is.
Egyre inkább a verseknek az üzenete háttérbe szorul a jelen
üzeneteivel, a sok információbombával szemben és gyakran én
egy kicsit úgy érzem, hogy az érzelmi világunk is beszûkûlt
és kevesebbet tud talán a mai ember számára mondani.
R.: - Mire lehetne használni a verseket, ha mondjuk jobban az
életünk része lenne vagy mire lennének jók?
- Én úgy gondolom, hogy a költészet, az a múltnak az
üzenete a mindenkori jelenhez és amit akkor költõk megéltek,
átéreztek és gondoltak, az mindig fontos üzenet minden
korosztály és minden generáció számára. És leggyakrabban
ezeket a mély érzéseket igazából és a költészetben és
lírában lehet legjobban utolérni. És talán a magunk lelkét
is jobban megismerhetjük, ha a mások lelkét ismerjük, ahogy
Babits is ugye mondta. Viszont akinek igénye van és ez a
legfontosabb, hogy az igényt kineveljük a gyerekekben, azok
biztos, hogy el fognak egy-egy verset olvasni a mai költõktõl
is.
- Szerinted mire jó az, hogy megtanul az ember egy-két
verset?
- Hát legalább a mûveltségét fejleszti, meg legalább egy
verssel többet tud és hát ezáltal érdekesebbé válik.
R.: - Nem divat az most már, hogy így a gyerekek maguktól is
verseket olvassanak?
- Hát nem hinném, nem, nem. Egyáltalán nem.
- Inkább a zene szövegeket tanulom meg.
R.: - Mert azok is ilyen versszerûek?
- Hát olyasmi igen, abban is van rím.
R.: - És az miért jobb, mint ezek a klasszikus versek?
- Nem tudom, én a zenét jobban szeretem, mint a verseket, az
biztos.
- Sokféle ilyen verset nehezebb megtanulni, mert túl sokáig
tartanak és picit olyan régimódi is a beszédük és hát újak
és azért nehezebb megtanulni.
R.: - De azért egy ilyen klasszikus vers és egy dalszöveg
között azért éreztek valami különbséget.
- Például a hangnemen, akkor a szépségek.
R.: - De nektek jobban tetszenek a dalszövegek?
- Én szerintem azért jobb a dalszöveg, mert azt sokkal
könnyebb megtanulni, mert átjárja a füledet, a ritmika berögzõdik
az agyadba és akkor már megy.
- Viszont ha valamit olvasunk, akkor azt nehezebb megtanulni,
hiszen hosszú ideig tart, hosszú ideig kell elolvasni, utána
még egyszer, sokszor és ez jó sok órát vesz igénybe.
R.: - Te nagyon elfoglalt vagy és nincs erre idõd.
- Általában mással szoktam foglalkozni.
R.: - Mivel szeretsz foglalkozni?
- Idõjárás figyeléssel.
- Nagyon szeretek verset mondani, középiskolában is
többször voltam szavalóversenyen és hát elég sok verset is
tudok. Földrajz-biológia szakos vagyok.
R.: - Ön szerint mitõl függ az, hogy valakihez közel
állnak a versek vagy nem?
- Én úgy gondolom, hogy a nevelés. A gyerekkorból hoztam
én például a versek szeretetét, mert az édesapám az
magyar-történelem szakos tanár, nagyon sok verset tanultunk
együtt gyerekkoromban és középiskolában is. A középiskola
is nagyon sokat segített. Akkor humán szakos voltam, úgyhogy
mindenki meg van lepve, hogy most ilyen reálszakot tanítok. De
hát szerintem minden embernek szeretni kell a verset, mert hát
ez hozzátartozik az élet szépségeihez.
R.: - Miért, mit adnak a versek ön szerint?
- Hát elõször is szellemi felfrissülést, aztán örömet,
a játékosságot, a gondolatok mélységét, gondolkodni segít.
Hogy is mondjam, szóval ebben a rohanó világban megnyugvást is
nyújtanak ezek a versek, nekem legalábbis így van.
R.: - Én örülök, hogy ön azért elég gyakran nyúl még
most is versekhez, de azért tudjuk, hogy általában nem ez a
jellemzõ, hanem nagyon-nagyon keveset olvasnak a gyerekek is
verset, miért lehet ez?
- Hát nagyon sokféle magyarázat lehet rá. Én úgy
gondolom, hogy azért, mert az embereknek általában nincs
ilyesmire ideje és ezáltal, ha a gyerek látja azt, hogy a
szülei nem ülnek le, nem olvasnak, nem beszélgetnek errõl,
akkor ehhez kevés az iskola, hogy ezt megszerettesse velük.
Szóval nagyon-nagyon fontos a családi háttér és a nyugodt
családi háttér és a nyugalomhoz szerintem a versek, meg a
szépirodalom az teljesen hozzátartozik. Én ebben látom a dolog
nyitját. Hát ezen nagyon-nagyon el kéne gondolkodni, hogy
legyen idõnk olvasni, legyen idõnk verset olvasni és mondani
is.



- Neked mi a hobbid?
- Biciklizisés, olvasás, komputerezés.
R.: - Melyik a leginkább a három közül?
- Biciklizés és olvasás.
R.: - Mi az, amit olvasni szeretsz?
- Nagyon érdekes könyveket, ami nem unalmas, hanem történik
benne sok minden.
R.: - Mi az a könyv, amelyik unalmas, melyik az, amelyikben
semmi nem történik?
- Olyat én még nem olvastam, de egy-két könyvben fordul elõ.
R.: - Azt, ami unalmas, azt rögtön le is teszed?
- Azért végigolvasom.
R.: - Akkor mondj olyan könyvet, ami tetszett.
- Harry Potter, Nóra titkos társasága, Stanley, a szerencse
fia.
R.: - Ezek miért tetszenek neked?
Én, a másfajta világot fel lehet ismerni.
R.: - Más világ, mint a tiéd?
- Igen.
R.: - Milyen a te világod?
- Hát olyan semmilyen.
R.: - Milyen az a világ, amit olvasol?
Például a Stanleyben, hogy egy ilyen elhagyatott helyen
ásnak a fiúk, Nóra titkos társaságában is van egy hely, ahol
mindig gyülekeznek, Pál utcai fiúk is abban az volt az
érdekes, hogy olyan más volt, az nem volt különös, de mégis
jó volt. De az volt benne kár, hogy a vége szomorú volt, de
ettõl is jó volt. Az emlékek õre, ott egész más világ van,
ahol nincs kábítószer, meg ilyesmi ...mindig olyan dolgokat
mondott a kisfiúnak, amiket nem ismert és mindig nagyon meglepõdött,
mert mi is át tudtuk vele élni azokat az élményeket. A
Stanley-ben, hogy lehetett látni, hogy Amerikában milyen lehet
az iskola, meg hogy a Bradley-nek milyen lehet a sorsa, meg az
élete, szerintem ez lenne az érdekes.
R.: - Érdekesebb egy amerikai iskola, mint egy magyar iskola?
- Az még érdekesebb, amit nem ismerünk azért, mert más,
mint az én iskolám, olyan nagyon-nagy lehet, mert sok folyosó
van, mert a Bradlyiben is volt, hogy majdnem eltévedt.
R.: - Te szeretnél olyan iskolába járni, ahol eltévedsz a
folyosókon?
- Kíváncsi lennék, hogy milyen, kicsit kalandos, érdekes.
R.: - A te életedben nincsenek érdekes dolgok?
- Hát néha. Például, amikor megvettük a Szuszit a
kutyánkat, meg a születésnapjaim, meg elmegyünk nyaralni.
R.: - Azért jó olvasni, mert az ember olyan kalandokat él
át, amit egyébként az életében nem?
- Maga a történet különös, izgalmas.
R.: - Azokat a dolgokat szereted, amik különösek, amik
mások, mint a te életedben?
- Igen.
R.: - Jobban szereted a vidám könyveket?
- Én a kettõ közöttit.
R.: - Hogy se nem vidám, se nem szomorú?
- Igen, az olyan könyveket szeretem.
R.: - És hogy választasz könyvet? Hogy döntöd el, hogy ezt
a könyvet most elolvasod vagy sem?
- Hát mindig elolvasom a hátulján, hogy mit írnak róla és
ha érdekel, akkor megveszem.
R.: - Sok könyved van?
- Igen, sok van. Valami ötven-hatvan.
R.: - És könyvtárba jársz-e?
- Régebben jártam, de most már nem járok, nincs rá
idõm, mert úszok, meg sportolok.
R:. - És a sportolás mellett még van idõd olvasni, mikor
szoktál olvasni?
- Este lefekvés elõtt, fél órát.
R.: - Te azokat a könyveket szereted, amik tinédzserekrõl
szólnak vagy nem baj, hogyha nem tinédzserekrõl szól egy
könyv?
- Hát olyan gyerekekrõl, tinédzserekrõl szólókat olvasok.
R.: - Olvastál már olyat, amelyik nem arról szólt?
- Olvastam, például a Tüskevárban is nem az volt a Tutajos
is, meg a Matula is és ott még a természet is volt.
R.: - És az érdekel?
- Igen, érdekel.



R.: - Az Olvastad már? címû kötet gyerekek könyvkritikáit
tartalmazza. Ebben a könyvben gyerekek írnak azokról a
könyvekrõl, amelyeket legizgalmasabbnak találták, amelyeket
elolvastak.
- Szávai Ilona, a PONT Könyvkiadó vezetõje: - Nos
hát ebbõl egyrészt azt látjuk, hogy a gyerek bizony szeret
olvasni, hogyha van mit olvasson. Ebbõl egy könyvkiadó is leszûrheti
a tanulságokat, hogy mivel kellene bõvíteni a gyerekeknek
szánt könyvek palettáját. Hiszen nem hivatkozhatunk
állandóan arra, hogy azért nem olvas a gyerek, mert
televíziót néz, vagy azért, mert fel van pörögve
körülötte a világ és nem látja a szüleit olvasni. Hát
igenis, akkor olyan könyvet kell a kezébe adni és olyan sok
könyvet kell eléje teríteni és nem vásárlásra gondolok,
hanem könyvtárra, iskolára, pedagógusra, szülõre, tehát
terítsen olyan könyv-sorozatokat eléje, hogy élmény legyen
számára az olvasás. Könyvek közellétében olykor gyerekeknek
pályázatokat írunk ki, hogy fogalmazzák meg azokat a
kérdéseket és ebbõl újabb könyvek születnek majd, hiszen
ötleteket adnak a gyerekek is, hogy mivel bõvítse a kiadó a
programját.
R.: - Vannak jó könyvek, amiket a gyerekek kezébe lehet adni
és sok van? Tehát úgy teríteni lehet?
Sz.I.: - Most már abban a boldog helyzetben van a magyar
könyvkiadás, hogy el tudja ezt magáról mondani. Két-három
évvel ezelõtt még nem tudta volna elmondani, de hál istennek
beindult. Egész sorozatokban jelennek meg kamaszregények,
pontosan az a hiányterület ez, ami nagyon-nagyon fájó pontja
volt a magyar könyvkiadásnak, hiszen a kisgyerek az nagyon
érdeklõdõ és kisgyerekeknek szóló könyvünk rengeteg volt
mindig. Képeskönyvek, mesék, mondókák, tehát a szülõ a
kicsi gyerekkel nagyon sokat foglalkozik, szinte minden szülõ.
De amikor a gyerek megtanul olvasni és egyedül kezdené venni a
könyvet a kezébe, akkor egy hiátus mutatkozott a magyar
könyvpiacon. A könyvtárakban lévõ könyvek már nem
szólítják meg a gyerekeket és azok a modern életünk, modern
problémáit felvezetõ regények olvasmányos történetek,
amelyek a mai gyereket ténylegesen a könyv felé csábítanák,
azok hiányoztak. Ma már nem. Kapásból tíz olyan címet
tudnék felsorolni, ami az utóbbi két évben jelent meg és ami
olyan olvasmányélményt nyújt a gyereknek, hogy egész biztos,
hogy az egyiket a másik után, egyik könyvet a másik után
veszi kézbe.
R.: - Ajánljunk fel néhányat a gyerekeknek, hátha ezek
után kedvet kapnak.
Sz.I.: - Mi magunk is szerettünk volna elindítani egy ilyen
sorozatot, csak a gyerekkönyv nagyon drága. Most az ünnepi
könyvhéten jelent meg a Lélegezz! címû könyv, amit maga is
kamaszlány írt, 30 ezer példány fogyott el belõle. Hogy
magyar olvasók mennyire fognak ráharapni, azt nem tudhatjuk.
Vagy a Cseregyerek címû könyv, vagy ez az egész kamaszoknak
szóló sorozat, amit az Anomis Kiadó nagyon leleményesen
elindított, ez mind ebben a pillanatban.
R.: - A Fordulópont sorozatban van egy könyv, hogy
Válságban az olvasás? kérdõjel a végén. Válságban az
olvasás?
Sz.I.: - Válságban van egy picit az olvasás szerte a
világon. És Európában és a tengerentúlon egyaránt. És
mindenütt tesznek ezt vagy azt, hogy ebbõl a válságból
kibillentsék a társadalmakat. Való igaz, hogy a képernyõrõl
a televízióból sokan olcsóbban, úgy értem, hogy sokkal
kisebb erõfeszítéssel fogadhatunk be információkat,
élményeket, miért bibelõdjünk az apróbetûk olvasásával?
Viszont Középkelet-Európában ugyanazokkal a problémákkal
küzd ilyen szempontból a világ, mint a Skandináviában vagy
Amerikában, de lényeg és ez a kérdõjelnek a lényege, ami a
Fordulópont címeknek végén van, hogy újabb kérdések
feltevésére serkentjük az olvasót. És nem váteszkedni
akarunk és megválaszolni örökérvényûen egy kérdést, hanem
arra késztetni az olvasót, aki megpillantja, hogy benne is
merüljön fel ez a kérdés és tartson önvizsgálatot. Tartson
önvizsgálatot a könyvtáros, hogy õ maga mennyit olvas,
miközben egész nap a könyvek kiajánlásával foglalkozik.
Tartson önvizsgálatot a kiadó, hogy milyen szempontból kellene
bõvítse könyveinek a kínálatát és a pedagógus elsõsorban,
meg a szülõ, hogy õ milyen példát nyújt a gyereknek az
olvasáshoz vagy nem olvasáshoz. Nem az információk halmaza
függ attól, hogy tudunk-e olvasni, hanem az életünk minõsége.
Mert az elmélyült, azt a lecsendesült hangulatot, amit az
olvasás folyamán tehetünk meg, azt a képernyõ elõtt nem
éljük át és pont azért van szükség az olvasásra és azért
nem szabad hagyni, hogy kialudjon ez a láng.