Gábor: - Az iskolába.
R.: - Csak nem iskolás leszel?
G.: - De.
R.: - Mit gondolsz, milyen lesz az életed majd az iskolában?
Milyen lesz az iskola, olyan, mint az óvoda?
G.: - Nem. Tanító nénik vannak, meg tanítanak, nagy terem
van, nagy lépcsõ, nagy udvar, nagy focipálya, van ilyen
lépcsõ, hogy ilyen mozog és nincs korlát.
R.: - Voltál már abban az iskolában, ahová fogsz járni?
G.: - Már nagyon sokszor, tesót beíratni, meg érte mentünk.
R.: - Akkor tudod, hogy hová fogsz járni.
G.: - A Kossuth Lajos általános iskola, rajta van a képe a
Kossuth Lajosnak.
R.: - Na és mit tudsz arról, hogy mit fogsz te ott csinálni az
iskolában?
G.: - Tanulni, írni, olvasni, matekozni, énekelni.
R.: - Mit vársz a legjobban?
G.: - Hogy ott játsszak a focipályán. Rúgjak gólt.
R.. - Ezt várod a legjobban az iskolában?
G.: - Igen.
R.: - Mit szólsz ahhoz, hogy lehet, hogy ott erre csak nagyon
kevés lehetõség lesz, mert tanulni fogtok inkább.
G.: - Már nagyon várom, hogy tanuljak én angol nyelvet, mert a
tesóm már tud angolt nyelvet, szavakat.
R.: - Jó, jó, hogy te nagyon örülsz már, hogy mész
iskolába és várod és mondd csak, de nem félsz azért egy
kicsit?
G.: - Hát izgulok, fekete pontot adnak, sarokba állítnak, az
egyes és ha jól tanulok, akkor csillagos ötös, nevetõ
ötös.
R.: - Megvan már az a hely, ahol tanulni fogsz otthon?
G.: - Van egy szobám, itt egy ilyen hosszú és akkor ott van az
ágyam, ott van a szekrény és ott pedig asztal a másik felénél,
sarokban áll az asztalom.
R.: - És az nem baj, hogy ott áll a sarokban, olyan, mintha
rosszat csinált volna?
G.: - Hát úgy néz ki.
R.: - Aztán táskád van-e már?
G.: - A tesóm meghozta az iskolakönyveimet.
R.: - Már megvannak az iskolakönyveid?
G.: - Igen, hát a táska azért már megvan, láttam ott egyet.
R.: - Az iskolakönyveidbe belenéztél már vagy még nem?
G.: - De belenéztem.
R.: - Na és melyik tetszett?
G.: - Az olvasás, meg a matek, az írás.



R.: - Tényleg új iskolába kerül a Tibike? A másodikat
másik iskolában kezdi?
- Sajnos igen. Jelenleg ide járt a helyi általános iskola
kislétszámú osztályába, azonban a tanító néni azt mondta,
hogy nem vállalja õt másodikra.
R.: - Hogy hogy kislétszámú osztály?
- Ez azt jelenti, hogy bizonyos fogyatékossággal
rendelkezõ gyerekek járnak ide, nem súlyos értelmi
fogyatékosok, hanem vagy beszédhibásak, vagy a magatartásuk
zavaros.
R.: - És a te kisfiadnak mi volt a problémája, hogy ide
került?
- Ez akkor kezdõdött, amikor megszületett, mert õ úgy született, hogy a köldökzsinór egyszer a nyakán
volt, ezért valószínû egy oxigénhiányos állapot
állhatott fönn nála, ezért hiperaktivitása van,
mozgáskoordinációs zavarai, diszlexiás, diszgráfiás és a
beszédével is problémák vannak. Elég késõn, 5 éves
volt mikor elõször megszólalt.
R.: - Mint ahogy õneki ezek voltak a problémái, a
másik gyereknek más egyéb problémája volt ebben az
osztályban, mindegyiknek volt valami gondja.
- Mindegyiknek van valami kis problémája ezeknek a
gyerekeknek, azonban a fiam problémáját nem tudta tolerálni a
tanító néni. Április végén tudtam meg, hogy másik iskolát
kell keresnünk. A tanító néni szólt, hogy a Tibi zavarja az
órát, gyakran föláll, kijár óráról.
R.: - Szeptembertõl kezdve csak áprilisban kezdte
zavarni az órát?
- Nem tudom, mivel mi eljártunk minden fogadó órára és
szülõi értekezletre, ott a tanító néni ezt nem jelezte
felénk, hogy bármi probléma is legyen, lenne. Itthon pedig azt
láttuk, hogy õ szépen halad a tanulással, nagyon
szorgalmas, megtanult írni, olvasni, számolni, amit végül is
mi meg voltunk vele elégedve a haladásával.
R.: - És akkor egyik pillanatról a másikra kiderült, hogy
valami mégsincs rendben és akkor nem kérdezted meg a tanító
nénit, hogy ezt miért nem jelezte hamarabb?
- De megkérdeztem, de õ úgy gondolta, hogy õ ezt majd fogja tudni a Tibinél ezt a problémát kezelni, azonban
hát mostanra derült ki, hogy nem fog sikerülni.
R.: - Na és akkor ez áprilisban volt, tehát akkor biztos
volt már ugye, hogy mindenféleképpen másik iskolába kell
vinni.
- Igen és akkor kezdtünk keresni iskolát. Mivel a tanító
néni azt mondta, hogy speciális iskolába kell õt vinni,
ahol a beszéd problémáit tudják orvosolni, tehát logopédus
tud vele foglalkozni kellõ óraszámban. Ezért mi
szétnéztünk, mi itt Pest mellett egy kis faluban élünk, hát
legközelebb Budapest van hozzánk, ott a kerületi általános
iskolákat megkerestük, ahol azt mondták, hogy sajnos
nagyon-nagy igény van ezekre az iskolákra és a kerületi
önkormányzati iskolákban az ilyen kislétszámú osztályokba
csak a kerületi gyerekeket veszik föl. Esetleg ha hely marad,
akkor tudnak fölvenni máshonnan gyereket. Azonban hely nem
szokott maradni.
R.: - Akkor most hol kezd õsszel?
- Találtunk egy magániskolát Budapesten, ami elég közel
van a munkahelyünkhöz, mivel a férjem és én is Budapesten
dolgozunk. Ez a magániskola elvállalta azt, hogy a Tibi
szeptembertõl hetente háromszor egyórás egyéni
logopédiai foglalkozást kap, emellett speciális gyógytornát
tudnak biztosítani számára és egész napos elhelyezés.
R.: - No de miután ez nem önkormányzati iskola, biztosan nem
ingyen kapja ezeket a lehetõségeket.
- Sajnos nem, nagyon sokba került ez, havonta negyvenezer
forint, ami hát nekünk elég húzós összeg, mivel három
gyerekünk van, Tibi a középsõ. Mellette van egy nagyobb
és egy kisebb gyerek is. Az önkormányzattól kértünk
segítséget, õk fölajánlották a felét a tandíjnak
decemberig, mivelhogy önkormányzati választás lesz és õk nem tudnak tovább biztosítani pénzt.
R.: - Ez annyit jelent, hogy decemberig a felét, húszezret
kifizetnek, utána pedig ki tudja mi történik?
- Sajnos ez van, megpróbáljuk valahogy kigazdálkodni, vagy
pedig próbálunk még valahonnan kérni pénzt.
R.: - Akárhogy is nézem tízszer negyvenezer vagy tízszer
húszezer, ez kétszázezer, hogyha még egész tanévben kifizeti
az önkormányzat a félhavi összeget, no de utána mi lesz? Hogy
bírjátok ezt majd, mert mondtad ugye, hogy három gyereketek van
és nagyon nehéz ezt a pénzt is összehozni. Hogy bírjátok ezt
majd nyolc évig?
- Nem tudom, hogy ez hogy lesz. Most ez hirtelen ilyen
tûzoltásszerû dolog volt, hogy valahova menni kell
neki. Még egy lehetõség lett volna, amit fölajánlottak, az
Vácon egy bentlakásos iskola, amit én nem szeretnék õt bentlakásos iskolába adni. Én úgy gondolom, hogy a
fejlõdéséhez az kell, hogy a családban maradjon.
R.: - Pedig ez nem kis gond, mert a legnagyobbik fiad is bejár
Pestre iskolába, hatodikos most már?
- Igen, most lesz hatodikos, nagyon jól tanul, most csak
négyes, ötöse volt a bizonyítványban év végén, úgyhogy
nagyon meg voltunk vele elégedve és hát a kislány az pedig
óvodába jár, õ is szintén Pestre, a munkahelyünk
melletti óvodába.
R.: - Hát akkor mindegyik gyereket bevittétek, illetve most
már a Tibit is kénytelenek voltatok bevinni, de az elõnye
az, hogy ott szép sorban fölveszitek majd hazafelé menet, de
hát majdnem, hogy akkor egész életetek Pesten zajlik amellett,
hogy itt laktok vidéken szép kertes házban.
- Igen, ez egy kicsit furcsa, de sajnos ez a megoldás jutott
csak eszünkbe, tehát csak így tudjuk ezt megoldani.
R.: - Nagyon sok gond volt eddig is Tibivel ugye, amióta
megszületett?
- Igen, sajnos õvele állandóan problémák voltak.
Három évig hordtuk õt Pestre logopédiai óvodába, ez
naponta jelentett utazást, reggel vittük, délután hoztuk, õneki ez most már egy megszokott dolog, úgyhogy
õneki ez nem nagy megterhelés lesz, hogy mindennap utazik,
de hát szerintem az iskolánál azért ez rosszabb lesz, mert itt
csak kell tanulni is.
R.: - És hogy viszonyulnak a testvérei a nagyobbik fiad meg a
kislány ahhoz, hogy örökösen a Tibivel kell foglalkozni és
mindig õt hozzátok, viszitek és mindig õvele van a
gond.
- A nagyfiú az megérti, sõt próbál nekünk
segíteni. Megígérte, hogy ahogy tud, õ elmegy a
Tibiért, segít nekünk hazahozni, bár én nem szívesen bízom
még õrá, mert még õ is kicsi. A kislány az
kevésbé érti meg ezt a dolgot, õ még kicsi, csak azt
látja, hogy mindig a Tibivel van valami foglalkozás, mert õt visszük mindig vagy logopédushoz vagy gyógytornára,
tehát mindig vinni kell õt.
R.: - De azért szeretik a testvérüket?
- Igen, nagyon szeretik, állandóan együtt játszanak mind a
hárman, nagyon jól kijönnek egymással.
R.: - Te hogy bírod ezt a nem kis terhet most már nagyon sok
éve, mert hát azért hiába segít az apa, nagyszülõk,
azért nem itt laknak a környéken, hanem messze. Az, hogyha
idõnként segítenek az ilyen tõzoltás szinten van,
tehát minden gond a nap minden egyes pillanatában rád szakad, a
te feladatod.
- Hát az igazat megvallva, én is most már belebetegedtem
ebbe az állandó utazgatásba, az állandó gond, valami
elõjön, amit, szóval mindig van valami és most sajnos
belebetegedtem ebbe a dologba. Egy pánikbetegség nevezetû
dolog jött ki rajtam, ami hát nagyon megterheli a családot.
R.: - Miben nyilvánul?
- Éjszakai rosszullétekben, halálfélelem, hogy alig kapok
levegõt és nagyon-nagyon rossz közérzetben.
R.: - Mit gondolsz Éva, hogy lesz ez majd a
késõbbiekben?
- Nem tudom. Nagyon elõre még nem gondolkodom, mert
mindig a pillanatnyi gondokat kell megoldani és olyan nagyon
elõre, nem tudom, hogy hogy lesz.
R.: - Azon gondolkodtál-e már, hogy mennyi ideig járatjátok
oda Tibikét, hogy ez egy év, amíg esetleg olyan szintre jut
tudják fejleszteni, hogy esetleg egy másik iskolába, tehát
normál általános iskolába visszaíratjátok. Egyáltalán
járhatna õ normál általános iskolába, hogyha eljut egy
fejlõdési szintre, vagy soha nem éri el ezt a szintet?
- Mi reméljük, hogy el fogja érni, sõt ebben bízunk,
ezért teszünk meg mindent, hogy õ egyszer normál
általános iskolát el fog tudni végezni. Remélem, hogy ez az
iskola a reményeinket beváltja és tényleg fog sikerülni ezt
elérnünk, azt, hogy egy normál általános iskolába õ be tudjon illeszkedni, elfogadják a társai minden
problémájával együtt.



- Nem tudom már kihez forduljak, komolyan mondom, van egy
nagyon értelmes negyedik osztályos, persze minden szülõ
ezt mondja, fiam. Aki kreatív, én magam matek szakos vagyok,
szóval látom, hogy mit tud matematikából. És a tanító
néninek, ugyanabba az iskolába jár, ahol én tanítok, én is
mondom, hogy milyen ötletei vannak. Sorra lehurrog engem is, mint
kollégáját. Érti mit mondok?
R.: - Tehát elégedetlen a maga fiával a kolléganõje?
- Nem, azt mondja, hogy ügyes, de a kreativitását sorban
letöri.
R.: - És ez látszik a fián is, tehát a fia is ettõl
megkeseredett?
- Látszik, tehát például mondok egy példát. Ugye én
nagyon haragszom a képletekre, szóval én, mint matektanár én
azt mondom, hogy nem az a lényeg, hogy a képletet bevágja,
hanem az a lényeg, hogyha ott van elõtte, azt tudja
használni, hogy mire való.
R.: Tehát, hogy értse?
- Igen. Tehát mondjuk egy kerületet 2x(a+b) szerintem
negyedikben teljesen fölösleges, ezt mondtam is a
kolléganõnek, a másik matek szakos is ezt mondta. Ha a
gyerek nem úgy oldja meg a feladatot, hogy fölírja, hogy
2x(a+b)=
R.: - Hanem, hogy maga kitalálja a logikáját, hogy hogyan
lehet erre rájönni, akkor ez ugyanolyan jó?
- Igen, igen, pontlevonás. Vagy mondom neki, hogy õ magától rájött már egész pici korában, hogy öttel úgy
szoroz, hogy megszorozza tízzel és annak a felét veszi. Vagy ha
valaminek elköltötte háromötödét, akkor azt mondja
egyszerûbb kiszámítani azt, hogy mennyi maradt, hogy akkor
a kétötöde maradt és akkor nem kell kivonni plusz egy
mûveletet. Hozzátartozik, hogy borzasztó figyelmetlen,
szóval egy hiperaktív, egy diszgráfiás gyerek. Még a
kolléganõmrõl, hogy a diszgráfiát egyenlõvé teszi a butasággal. Szóval egyszerûen nem
érti meg, hogy aki diszlexiás vagy diszgráfiás, az a gyerek
még lehet nagyon értelmes.
R.: - És foglalkozik valaki emiatt, hogy õ diszlexiás,
tehát jár logopédushoz?
- Igen, foglalkozik, logopédus jár hetente kétszer,
fejlesztõ az iskolába és azok a gyerekek õnála,
akik járnak a logopédushoz, azok automatikusan buta kategória,
holott mondom, hogy matek versenyt nyer is, meg ötödik. Látom a
gyereken, hogy elkeseredik néha, hogy toronymagasan megnyeri a
körzeti matek versenyt és annyi se kap érte, hogy kisfiam
ügyes voltál. És ezt nem tudom, hogy azt látom komolyan
mondom, hogy amíg nem tanult valamit az iskolában, addig tudja.
És amint az iskolában ez a merev, ez a szemellenzõs dolog
elõjön úgy, úgy is tudja a maga módján, de ahogyan a
tanító néni kéri, úgy nem istenigazából.
R.: - Maga úgy érzi, hogy ez a hagyományos iskolarendszer
végül is a maga fia fejlõdését nem biztos, hogy úgy
szolgálja, ami a képességének megfelel, tehát egy más
típusú iskolában lehet, hogy jobb eredményeket tudna elérni
vagy
- Pontosan. Hozzátartozik a dologhoz egyébként, hogy
matematika versenyeken nagyon szépen szerepel. Szóval megyei
versenyen ötödik helyezett.
R.: - És akkor miért nem elégedett vele a maga kollégája,
aki tanítja?
- Nem tudom. Szóval õneki az nem felel meg, ahogyan a
gyerek a saját gondolatmenetét, mert õ nem így tanítja.
R.: - És miért nem viszi át akkor egy másik iskolába?
- Ez már a második iskola. Az elsõ iskolában még
szörnyûbb volt a helyzet. Szóval van egy másik
fiam, aki egy évvel fiatalabb, õ nem ilyen kreatív, õ inkább megcsinálja azt, amit, és mindig
õt
dicsérik. Nekem megmondom õszintén fáj, hogy azt a
gyereket, aki magától kitalál dolgokat, aki magától rájön,
szóval én azt többre értékelem, mint azt, aki megtanulja, itt
van fiam, ezt meg kell tanulni. Érti, hogy mi a problémám?
R.: - Értem. Csak ez azt gondolom, hogy valahogy mégis csak
egy megoldhatatlan helyzet, mert nyilván a másik iskolába
másik pedagógushoz nem akarja elvinni, akkor itt marad, de hát
maga meg a kollégáját nem tudja arra rákényszeríteni, hogy
más szemüvegen keresztül nézze a fiát.
- Hát nemcsak az én fiam miatt beszélek önnel, hanem azt
látom, hogy a többi ilyen típusú gyerekkel is ugyanez a
helyzet. És látom hetedik, nyolcadik osztályra elfelejtenek
gondolkodni.
R.: - Maga fölsõ tagozatban tanít?
- Igen, igen. Szóval iszonyú elkeserítõ, hogy
mennyire csak a bemagolt dolgokra, saját gondolatuk a gyerekeknek
hetedik, nyolcadik osztályra nincs. És ezért harcolok azért,
hogy a saját gondolat az többet ér tíz bemagoltnál.
- Tényleg egy valós veszély a gyerekeknél, hogy
egyszerûen le tudnak szokni a gondolkodásról mire mondjuk
befejezik az általános iskolát?
-dr.Varró Gábor pszichiáter: Hát szerencsére azt
gondolom, hogy a gondolkodásról nem tudnak leszokni, de
mindenesetre egy nehézséget kapnak evvel a nyakukba. Na most azt
a riporteri kérdést nagyon jónak tartom, hogy miért nem viszi
át másik iskolába, hiszen itt két szálon lehetne válaszolni
erre a felvetett problémára. Egyrészt nem jó, ha ilyen
típusú gyerekek ilyen típusú tanárokkal találkoznak. Tehát
jó lenne, ha a tanár másképp tudna bánni ezzel a gyerekkel.
Valójában egy ilyen gyerek egy ilyen közegben hátrányt
szenved azáltal, hogy nem az õ logikai rendszerének
megfelelõ oktatásban részesül. Valójában lehetséges
az, hogy ennek a gyereknek másfajta pedagógiai rendszerre lenne
szüksége.
R.: - Hát itt a mama arról beszél, aki ugye maga is
pedagógus, hogy õ azt tapasztalja, hogy itt gyakorlatilag
mire fölsõ tagozatba kerülnek a gyerekek, nagyrészt
ugyanezzel a helyzettel találja magát szembe. Tehát, hogy
egyszerûen nem gondolkodnak.