- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.09.02
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. szeptember. 2.
Kossuth rádió, 13.05

R.: - Hová kísér ezután a tollad meg a ceruzád Gábor?

Gábor: - Az iskolába.

R.: - Csak nem iskolás leszel?

G.: - De.

R.: - Mit gondolsz, milyen lesz az életed majd az iskolában? Milyen lesz az iskola, olyan, mint az óvoda?

G.: - Nem. Tanító nénik vannak, meg tanítanak, nagy terem van, nagy lépcsõ, nagy udvar, nagy focipálya, van ilyen lépcsõ, hogy ilyen mozog és nincs korlát.

R.: - Voltál már abban az iskolában, ahová fogsz járni?

G.: - Már nagyon sokszor, tesót beíratni, meg érte mentünk.

R.: - Akkor tudod, hogy hová fogsz járni.

G.: - A Kossuth Lajos általános iskola, rajta van a képe a Kossuth Lajosnak.

R.: - Na és mit tudsz arról, hogy mit fogsz te ott csinálni az iskolában?

G.: - Tanulni, írni, olvasni, matekozni, énekelni.

R.: - Mit vársz a legjobban?

G.: - Hogy ott játsszak a focipályán. Rúgjak gólt.

R.. - Ezt várod a legjobban az iskolában?

G.: - Igen.

R.: - Mit szólsz ahhoz, hogy lehet, hogy ott erre csak nagyon kevés lehetõség lesz, mert tanulni fogtok inkább.

G.: - Már nagyon várom, hogy tanuljak én angol nyelvet, mert a tesóm már tud angolt nyelvet, szavakat.

R.: - Jó, jó, hogy te nagyon örülsz már, hogy mész iskolába és várod és mondd csak, de nem félsz azért egy kicsit?

G.: - Hát izgulok, fekete pontot adnak, sarokba állítnak, az egyes és ha jól tanulok, akkor csillagos ötös, nevetõ ötös.

R.: - Megvan már az a hely, ahol tanulni fogsz otthon?

G.: - Van egy szobám, itt egy ilyen hosszú és akkor ott van az ágyam, ott van a szekrény és ott pedig asztal a másik felénél, sarokban áll az asztalom.

R.: - És az nem baj, hogy ott áll a sarokban, olyan, mintha rosszat csinált volna?

G.: - Hát úgy néz ki.

R.: - Aztán táskád van-e már?

G.: - A tesóm meghozta az iskolakönyveimet.

R.: - Már megvannak az iskolakönyveid?

G.: - Igen, hát a táska azért már megvan, láttam ott egyet.

R.: - Az iskolakönyveidbe belenéztél már vagy még nem?

G.: - De belenéztem.

R.: - Na és melyik tetszett?

G.: - Az olvasás, meg a matek, az írás.

R.: - Tényleg új iskolába kerül a Tibike? A másodikat másik iskolában kezdi?

- Sajnos igen. Jelenleg ide járt a helyi általános iskola kislétszámú osztályába, azonban a tanító néni azt mondta, hogy nem vállalja õt másodikra.

R.: - Hogy hogy kislétszámú osztály?

- Ez azt jelenti, hogy bizonyos fogyatékossággal rendelkezõ gyerekek járnak ide, nem súlyos értelmi fogyatékosok, hanem vagy beszédhibásak, vagy a magatartásuk zavaros.

R.: - És a te kisfiadnak mi volt a problémája, hogy ide került?

- Ez akkor kezdõdött, amikor megszületett, mert õ úgy született, hogy a köldökzsinór egyszer a nyakán volt, ezért valószínû egy oxigénhiányos állapot állhatott fönn nála, ezért hiperaktivitása van, mozgáskoordinációs zavarai, diszlexiás, diszgráfiás és a beszédével is problémák vannak. Elég késõn, 5 éves volt mikor elõször megszólalt.

R.: - Mint ahogy õneki ezek voltak a problémái, a másik gyereknek más egyéb problémája volt ebben az osztályban, mindegyiknek volt valami gondja.

- Mindegyiknek van valami kis problémája ezeknek a gyerekeknek, azonban a fiam problémáját nem tudta tolerálni a tanító néni. Április végén tudtam meg, hogy másik iskolát kell keresnünk. A tanító néni szólt, hogy a Tibi zavarja az órát, gyakran föláll, kijár óráról.

R.: - Szeptembertõl kezdve csak áprilisban kezdte zavarni az órát?

- Nem tudom, mivel mi eljártunk minden fogadó órára és szülõi értekezletre, ott a tanító néni ezt nem jelezte felénk, hogy bármi probléma is legyen, lenne. Itthon pedig azt láttuk, hogy õ szépen halad a tanulással, nagyon szorgalmas, megtanult írni, olvasni, számolni, amit végül is mi meg voltunk vele elégedve a haladásával.

R.: - És akkor egyik pillanatról a másikra kiderült, hogy valami mégsincs rendben és akkor nem kérdezted meg a tanító nénit, hogy ezt miért nem jelezte hamarabb?

- De megkérdeztem, de õ úgy gondolta, hogy õ ezt majd fogja tudni a Tibinél ezt a problémát kezelni, azonban hát mostanra derült ki, hogy nem fog sikerülni.

R.: - Na és akkor ez áprilisban volt, tehát akkor biztos volt már ugye, hogy mindenféleképpen másik iskolába kell vinni.

- Igen és akkor kezdtünk keresni iskolát. Mivel a tanító néni azt mondta, hogy speciális iskolába kell õt vinni, ahol a beszéd problémáit tudják orvosolni, tehát logopédus tud vele foglalkozni kellõ óraszámban. Ezért mi szétnéztünk, mi itt Pest mellett egy kis faluban élünk, hát legközelebb Budapest van hozzánk, ott a kerületi általános iskolákat megkerestük, ahol azt mondták, hogy sajnos nagyon-nagy igény van ezekre az iskolákra és a kerületi önkormányzati iskolákban az ilyen kislétszámú osztályokba csak a kerületi gyerekeket veszik föl. Esetleg ha hely marad, akkor tudnak fölvenni máshonnan gyereket. Azonban hely nem szokott maradni.

R.: - Akkor most hol kezd õsszel?

- Találtunk egy magániskolát Budapesten, ami elég közel van a munkahelyünkhöz, mivel a férjem és én is Budapesten dolgozunk. Ez a magániskola elvállalta azt, hogy a Tibi szeptembertõl hetente háromszor egyórás egyéni logopédiai foglalkozást kap, emellett speciális gyógytornát tudnak biztosítani számára és egész napos elhelyezés.

R.: - No de miután ez nem önkormányzati iskola, biztosan nem ingyen kapja ezeket a lehetõségeket.

- Sajnos nem, nagyon sokba került ez, havonta negyvenezer forint, ami hát nekünk elég húzós összeg, mivel három gyerekünk van, Tibi a középsõ. Mellette van egy nagyobb és egy kisebb gyerek is. Az önkormányzattól kértünk segítséget, õk fölajánlották a felét a tandíjnak decemberig, mivelhogy önkormányzati választás lesz és õk nem tudnak tovább biztosítani pénzt.

R.: - Ez annyit jelent, hogy decemberig a felét, húszezret kifizetnek, utána pedig ki tudja mi történik?

- Sajnos ez van, megpróbáljuk valahogy kigazdálkodni, vagy pedig próbálunk még valahonnan kérni pénzt.

R.: - Akárhogy is nézem tízszer negyvenezer vagy tízszer húszezer, ez kétszázezer, hogyha még egész tanévben kifizeti az önkormányzat a félhavi összeget, no de utána mi lesz? Hogy bírjátok ezt majd, mert mondtad ugye, hogy három gyereketek van és nagyon nehéz ezt a pénzt is összehozni. Hogy bírjátok ezt majd nyolc évig?

- Nem tudom, hogy ez hogy lesz. Most ez hirtelen ilyen tûzoltásszerû dolog volt, hogy valahova menni kell neki. Még egy lehetõség lett volna, amit fölajánlottak, az  Vácon egy bentlakásos iskola, amit én nem szeretnék õt bentlakásos iskolába adni. Én úgy gondolom, hogy a fejlõdéséhez az kell, hogy a családban maradjon.

R.: - Pedig ez nem kis gond, mert a legnagyobbik fiad is bejár Pestre iskolába, hatodikos most már?

- Igen, most lesz hatodikos, nagyon jól tanul, most csak négyes, ötöse volt a bizonyítványban év végén, úgyhogy nagyon meg voltunk vele elégedve és hát a kislány az pedig óvodába jár, õ is szintén Pestre, a munkahelyünk melletti óvodába.

R.: - Hát akkor mindegyik gyereket bevittétek, illetve most már a Tibit is kénytelenek voltatok bevinni, de az elõnye az, hogy ott szép sorban fölveszitek majd hazafelé menet, de hát majdnem, hogy akkor egész életetek Pesten zajlik amellett, hogy itt laktok vidéken szép kertes házban.

- Igen, ez egy kicsit furcsa, de sajnos ez a megoldás jutott csak eszünkbe, tehát csak így tudjuk ezt megoldani.

R.: - Nagyon sok gond volt eddig is Tibivel ugye, amióta megszületett?

- Igen, sajnos õvele állandóan problémák voltak. Három évig hordtuk õt Pestre logopédiai óvodába, ez naponta jelentett utazást, reggel vittük, délután hoztuk, õneki ez most már egy megszokott dolog, úgyhogy õneki ez nem nagy megterhelés lesz, hogy mindennap utazik, de hát szerintem az iskolánál azért ez rosszabb lesz, mert itt csak kell tanulni is.

R.: - És hogy viszonyulnak a testvérei a nagyobbik fiad meg a kislány ahhoz, hogy örökösen a Tibivel kell foglalkozni és mindig õt hozzátok, viszitek és mindig õvele van a gond.

- A nagyfiú az megérti, sõt próbál nekünk segíteni. Megígérte, hogy ahogy tud, õ elmegy a Tibiért, segít nekünk hazahozni, bár én nem szívesen bízom még õrá, mert még õ is kicsi. A kislány az kevésbé érti meg ezt a dolgot, õ még kicsi, csak azt látja, hogy mindig a Tibivel van valami foglalkozás, mert õt visszük mindig vagy logopédushoz vagy gyógytornára, tehát mindig vinni kell õt.

R.: - De azért szeretik a testvérüket?

- Igen, nagyon szeretik, állandóan együtt játszanak mind a hárman, nagyon jól kijönnek egymással.

R.: - Te hogy bírod ezt a nem kis terhet most már nagyon sok éve, mert hát azért hiába segít az apa, nagyszülõk, azért nem itt laknak a környéken, hanem messze. Az, hogyha idõnként segítenek az ilyen tõzoltás szinten van, tehát minden gond a nap minden egyes pillanatában rád szakad, a te feladatod.

- Hát az igazat megvallva, én is most már belebetegedtem ebbe az állandó utazgatásba, az állandó gond, valami elõjön, amit, szóval mindig van valami és most sajnos belebetegedtem ebbe a dologba. Egy pánikbetegség nevezetû dolog jött ki rajtam, ami hát nagyon megterheli a családot.

R.: - Miben nyilvánul?

- Éjszakai rosszullétekben, halálfélelem, hogy alig kapok levegõt és nagyon-nagyon rossz közérzetben.

R.: - Mit gondolsz Éva, hogy lesz ez majd a késõbbiekben?

- Nem tudom. Nagyon elõre még nem gondolkodom, mert mindig a pillanatnyi gondokat kell megoldani és olyan nagyon elõre, nem tudom, hogy hogy lesz.

R.: - Azon gondolkodtál-e már, hogy mennyi ideig járatjátok oda Tibikét, hogy ez egy év, amíg esetleg olyan szintre jut tudják fejleszteni, hogy esetleg egy másik iskolába, tehát normál általános iskolába visszaíratjátok. Egyáltalán járhatna õ normál általános iskolába, hogyha eljut egy fejlõdési szintre, vagy soha nem éri el ezt a szintet?

- Mi reméljük, hogy el fogja érni, sõt ebben bízunk, ezért teszünk meg mindent, hogy õ egyszer normál általános iskolát el fog tudni végezni. Remélem, hogy ez az iskola a reményeinket beváltja és tényleg fog sikerülni ezt elérnünk, azt, hogy egy normál általános iskolába õ be tudjon illeszkedni, elfogadják a társai minden problémájával együtt.

- Nem tudom már kihez forduljak, komolyan mondom, van egy nagyon értelmes negyedik osztályos, persze minden szülõ ezt mondja, fiam. Aki kreatív, én magam matek szakos vagyok, szóval látom, hogy mit tud matematikából. És a tanító néninek, ugyanabba az iskolába jár, ahol én tanítok, én is mondom, hogy milyen ötletei vannak. Sorra lehurrog engem is, mint kollégáját. Érti mit mondok?

R.: - Tehát elégedetlen a maga fiával a kolléganõje?

- Nem, azt mondja, hogy ügyes, de a kreativitását sorban letöri.

R.: - És ez látszik a fián is, tehát a fia is ettõl megkeseredett?

- Látszik, tehát például mondok egy példát. Ugye én nagyon haragszom a képletekre, szóval én, mint matektanár én azt mondom, hogy nem az a lényeg, hogy a képletet bevágja, hanem az a lényeg, hogyha ott van elõtte, azt tudja használni, hogy mire való.

R.: Tehát, hogy értse?

- Igen. Tehát mondjuk egy kerületet 2x(a+b) szerintem negyedikben teljesen fölösleges, ezt mondtam is a kolléganõnek, a másik matek szakos is ezt mondta. Ha a gyerek nem úgy oldja meg a feladatot, hogy fölírja, hogy 2x(a+b)=

R.: - Hanem, hogy maga kitalálja a logikáját, hogy hogyan lehet erre rájönni, akkor ez ugyanolyan jó?

- Igen, igen, pontlevonás. Vagy mondom neki, hogy õ magától rájött már egész pici korában, hogy öttel úgy szoroz, hogy megszorozza tízzel és annak a felét veszi. Vagy ha valaminek elköltötte háromötödét, akkor azt mondja egyszerûbb kiszámítani azt, hogy mennyi maradt, hogy akkor a kétötöde maradt és akkor nem kell kivonni plusz egy mûveletet. Hozzátartozik, hogy borzasztó figyelmetlen, szóval egy hiperaktív, egy diszgráfiás gyerek. Még a kolléganõmrõl, hogy a diszgráfiát egyenlõvé teszi a butasággal. Szóval egyszerûen nem érti meg, hogy aki diszlexiás vagy diszgráfiás, az a gyerek még lehet nagyon értelmes.

R.: - És foglalkozik valaki emiatt, hogy õ diszlexiás, tehát jár logopédushoz?

- Igen, foglalkozik, logopédus jár hetente kétszer, fejlesztõ az iskolába és azok a gyerekek õnála, akik járnak a logopédushoz, azok automatikusan buta kategória, holott mondom, hogy matek versenyt nyer is, meg ötödik. Látom a gyereken, hogy elkeseredik néha, hogy toronymagasan megnyeri a körzeti matek versenyt és annyi se kap érte, hogy kisfiam ügyes voltál. És ezt nem tudom, hogy azt látom komolyan mondom, hogy amíg nem tanult valamit az iskolában, addig tudja. És amint az iskolában ez a merev, ez a szemellenzõs dolog elõjön úgy, úgy is tudja a maga módján, de ahogyan a tanító néni kéri, úgy nem istenigazából.

R.: - Maga úgy érzi, hogy ez a hagyományos iskolarendszer végül is a maga fia fejlõdését nem biztos, hogy úgy szolgálja, ami a képességének megfelel, tehát egy más típusú iskolában lehet, hogy jobb eredményeket tudna elérni vagy

- Pontosan. Hozzátartozik a dologhoz egyébként, hogy matematika versenyeken nagyon szépen szerepel. Szóval megyei versenyen ötödik helyezett.

R.: - És akkor miért nem elégedett vele a maga kollégája, aki tanítja?

- Nem tudom. Szóval õneki az nem felel meg, ahogyan a gyerek a saját gondolatmenetét, mert õ nem így tanítja.

R.: - És miért nem viszi át akkor egy másik iskolába?

- Ez már a második iskola. Az elsõ iskolában még szörnyûbb volt a helyzet. Szóval van egy másik fiam, aki egy évvel fiatalabb, õ nem ilyen kreatív, õ inkább megcsinálja azt, amit, és mindig õt dicsérik. Nekem megmondom õszintén fáj, hogy azt a gyereket, aki magától kitalál dolgokat, aki magától rájön, szóval én azt többre értékelem, mint azt, aki megtanulja, itt van fiam, ezt meg kell tanulni. Érti, hogy mi a problémám?

R.: - Értem. Csak ez azt gondolom, hogy valahogy mégis csak egy megoldhatatlan helyzet, mert nyilván a másik iskolába másik pedagógushoz nem akarja elvinni, akkor itt marad, de hát maga meg a kollégáját nem tudja arra rákényszeríteni, hogy más szemüvegen keresztül nézze a fiát.

- Hát nemcsak az én fiam miatt beszélek önnel, hanem azt látom, hogy a többi ilyen típusú gyerekkel is ugyanez a helyzet. És látom hetedik, nyolcadik osztályra elfelejtenek gondolkodni.

R.: - Maga fölsõ tagozatban tanít?

- Igen, igen. Szóval iszonyú elkeserítõ, hogy mennyire csak a bemagolt dolgokra, saját gondolatuk a gyerekeknek hetedik, nyolcadik osztályra nincs. És ezért harcolok azért, hogy a saját gondolat az többet ér tíz bemagoltnál.

- Tényleg egy valós veszély a gyerekeknél, hogy egyszerûen le tudnak szokni a gondolkodásról mire mondjuk befejezik az általános iskolát?

-dr.Varró Gábor pszichiáter: Hát szerencsére azt gondolom, hogy a gondolkodásról nem tudnak leszokni, de mindenesetre egy nehézséget kapnak evvel a nyakukba. Na most azt a riporteri kérdést nagyon jónak tartom, hogy miért nem viszi át másik iskolába, hiszen itt két szálon lehetne válaszolni erre a felvetett problémára. Egyrészt nem jó, ha ilyen típusú gyerekek ilyen típusú tanárokkal találkoznak. Tehát jó lenne, ha a tanár másképp tudna bánni ezzel a gyerekkel. Valójában egy ilyen gyerek egy ilyen közegben hátrányt szenved azáltal, hogy nem az õ logikai rendszerének megfelelõ oktatásban részesül. Valójában lehetséges az, hogy ennek a gyereknek másfajta pedagógiai rendszerre lenne szüksége.

R.: - Hát itt a mama arról beszél, aki ugye maga is pedagógus, hogy õ azt tapasztalja, hogy itt gyakorlatilag mire fölsõ tagozatba kerülnek a gyerekek, nagyrészt ugyanezzel a helyzettel találja magát szembe. Tehát, hogy egyszerûen nem gondolkodnak.

dr.V.G.: - Van egy társadalmi oktatáspolitikai összefüggése is a dolgoknak. Én azt gondolom, hogy nem feltétlenül azok kerülnek megfelelõ pozícióba a pedagógián belül, akik képesek lennének felismerni ezeket a gyerekeket és differenciált módon akár egy osztályon belül nevelni.  Hiszen Magyarországon is vannak a hagyományostól eltérõ megközelítésû iskolák, azonban azt hiszem, hogy ezek még mindig kevesen vannak, hiszen az oktatáspolitika nem támogatja kellõképpen ezeket a hagyományostól eltérõ módon mûködõ iskolákat. És a hagyományos iskolákban meg nem mindig sikerül pontosan azokat a pedagógusokat kiválasztani a megfelelõ posztra, akik képesek lennének végrehajtani azt, hogy abban az osztályban igenis részben annak a következtében, hogy nincs elég alternatív iskola, különbözõ gondolkodásmódú, személyiségû gyerekek járnak és erre valójában nagyon nehezen képesek azok a pedagógusok, akik ezeken a területeken dolgoznak. Hogy ne sértsük meg õket hangsúlyozni kell, hogy ugyanakkor nagyon sokan vannak, akik ezt megpróbálják, nagyon soknak sikerül is. De azt kell mondjuk, hogy nagy számban ez sajnos nem mindig jön be. Bizonyos személyiségû gyerek nem mindig találkozik a neki megfelelõ személyiségû és módszerû pedagógussal.

R.: - Itt arról van szó, hogy akkor egyszerûen az ilyenfajta gondolkodásra való képességét ezek a gyerekek elveszítik az elsõ négy év után, tehát mire fölsõ tagozatba kerülnek?

dr.V.G.: - Abban az esetben, akár az osztálylétszám nagysága, akár a pedagógus képzettsége, vagy annak hiányossága miatt nem képes egy más gondolkodási rendszerben mûködõ gyereknek a saját rendszerében segítenie, hanem megpróbálja a saját rendszerében oktatni ezt a gyereket, akkor én azt gondolom, hogy a gyerek nem szokik le a saját rendszerérõl, csak egyszerûen nehezítettebbé válik az a rendszer számára, amit korábban elsajátított, ugyanakkor ugyanilyen görcsösen próbálja meg elsajátítani a pedagógus által használt rendszert. Ez az, ami nehézséget okoz. Tehát azt hiszem, hogy véglegesen nem szûnik meg, csak nehezítetté válik a saját gondolkodási rendszeres. Ezért lenne szükséges az, hogy differenciáltabban oktassuk a gyereket és mindegyik olyan pedagógussal találkozhasson vagy olyan iskolával találkozhasson, ami az õ logikai rendszerének sokkal inkább megfelel.

R.: - Hiszen így akkor nincsen sikerélménye sem ugye, ami motiválhatná arra, hogy akkor még több energiát fektessen be?

dr.V.G.: - Egyrészt a logikai rendszerben is egy nehézség áll fenn, másrészt pedig az érzelmi rendszerben. Ahogy ezt ön kérdezte valójában szintén egy nehezítettség keletkezik azáltal, hogy õneki rá kell hangolódnia akarata ellenére egy bizonyos másik rendszerre, tehát pszichésen is lelki értelemben is nehezítettebbé válik ilyen módon a mûködés. 

- Tisztelt Szerkesztõség! Amikor csak tehetem, érdeklõdéssel figyelem mûsorainkat. Igen szükségesek, hasznosak és tanulságosak. Ugyancsak nagy a keserûségem, amikor az úgymond még aktív kollégáim pedagógushoz nem méltón járnak el bizonyos esetekben. És én mindent csak kívülrõl, rokkantnyugdíjasként szemlélhetek. Szomorú vagyok, amikor hallom, hogy nincs differenciálás, amikor a gyermeket mással hasonlítják össze és nem egykori önmagával. Amikor nincs következetesség, folytonosság és mértéktartás. Amikor sikertelenségre kényszerítenek, amikor merevségrõl, rugalmatlanságról hallani. Amikor is a tanterv, mint Demoklész kardja lebeg a különbözõ iskolai tevékenységek felett. Úgymond nincs idõ megállni és kimeríteni egy-egy témát, lezárni egy-egy felmerülõ kérdést. Non multa sed multum, tartották a régi bölcsek. Nem sokat, tartalmasat. Nem megszégyeníteni, hanem bátorítani, segíteni. Munkám során találkoztam olyan gyerekkel is, aki az órán sok esetben nem szólalt meg, de ez természetesen nem jelentette azt, hogy nem tanult otthon vagy nem figyelt az órán. Kiderítettem, hogy ez a gyermek otthon sem szólalt meg mindig, tehát vétek lett volna megfosztani az iskolai sikerélménytõl. Ettõl a kis szófukartól írásban, meg rajzban kértem a feleleteket, válaszokat. Ilyen esetekben eltekintettem a helyesírási szabályoktól, a tartalom meg a megnyilatkozás volt a fontos és vele együtt a munka, a haladás, az eredmény, az örvendõ gyermeki tekintet. Ez a kisdiák sajnálatos módon sokat kínlódott az iskolában, miután a kezem közül kikerült annak ellenére, hogy természetesen az õ tudta nélkül úgymond jegyzõkönyvvel adtam át kollégáimnak, elmaradt a differenciálás és egy kis segítõ jóindulat a továbbiakban, ami igazán nem került volna sokkal több energiába. Azt tudom, hogy a fõiskolán, az egyetemen nem lehet mindent megtanítani, megtanulni, de az iskolában vétek természetellenesen dolgozni. A pedagógus olyan, mint egy szobrász, csak élõ anyaggal dolgozik. Tisztelettel. Huczler Vilmos, Debrecen.

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?