- Nem. Nagyon jó ilyen korán kelni, mert jobb itt lenni, mint
hogyha otthon unatkoznánk. Sokkal érdekesebb.
Mv.: - Miért jöttetek ide a táborba, miért jelentkeztetek?
- Mert nagyon szeretjük az állatokat és szeretnénk róluk
több mindent megtudni.
Mv.: - Melyik állat a kedvenced?
- Nekem az elefánt.
Mv.: - És megtudtál róla valami plusz dolgot, amit eddig nem
tudtál?
- Persze, hogy miben különbözik az ázsiai elefánttól, az
afrikaitól, hogy néznek ki, mit esznek, élõhelyük, ilyesmi.
Mv.: - Mi volt a legnagyobb felfedezésed az elefántokkal
kapcsolatban, amire nem gondoltál volna, hogy ez így van?
- Hogy az ázsiai elefántnak is van fogóujja. Az ormányából
kinõ és olyan, mint egy kis kéz.
Mv.: - Ti miért jöttetek ide a táborba, miért jelentkeztetek?
- Hogy megnézzük az állatokat, meg etessük õket.
Mv.: - Na, de hogy ha eljössz az állatkertbe egy látogatásra,
akkor is megnézheted õket és megetetheted õket.
- Igen, de hát ez olyan különleges, hogy az állatokról
megtanulunk mindent például. Kérdezték, hogy a Természet
Szépségei Házban, hogy hány teknõsbéka van, és azt mondták,
hogy egy sincs, mert csak teknõs van és ez nagyon sokat jelentett
nekem.
Mv.: - Közben elindulunk. Tudjátok most, hogy hová mentek,
melyik lesz az elsõ foglalkozás ma reggel?
- Igen, az oroszlánketrecbe.
Mv.: - Bementek az oroszlán ketrecébe, és nem féltek majd?
- Nem mert úgy tudom, hogy az oroszlánok be lesznek csukva.
Szóval nem lesz veszélyes.
Mv.: - És izgultok, láttátok már ilyen közelrõl az
oroszlánokat?
- Hát úgy igazán még nem. Ennyire közelrõl még nem .
Békési Nándor állatgondozó: - Az oroszlánok most már
egy új kifutón vannak, illetve új házban. Mindjárt átmegyünk
meglátjátok.
Mv.: - Mi kell, hogy valaki az oroszlánok gondozója legyen -
bátorság?
Békési Nándor: - Nem. Inkább az, hogy szeresse az állatokat,
vonzódjon a macskákhoz, nagymacskafélékhez.
Mv.: - De nem veszélyes dolog ez?
Békési Nándor: - Megvannak a maga veszélyei, de hát
vigyázni kell. Megvannak a megfelelõ óvintézkedések és akkor
nyugodtan lehet.
Mv.: - Tudnának valami rosszat csinálni?
Békési Nándor: - Régebben, az elõbb láttuk a régi belsõ
ketrecekben, ugye ott a rácsok között ki tudtak nyúlkálni és
esetleg elkapják az ember kezét, lábát.
Mv.: - Volt ilyen helyzetben?
Békési Nándor: - Nem hála Istennek. Én itt vagyok 30 éve
lassan, de nem. Pillanatnyilag három oroszlánunk van egy nõstény
és két hím. Mibõl tudjátok megítélni, hogy melyik a nõstény
és melyik a hím elsõ ránézésre.
- A hímnek sörénye van.
Békési Nándor: - Így igaz. Azt tudjátok, hogy az oroszlánok
ugye mit esznek.
- Húst.
Békési Nándor: - Húst, mert húsevõ, ragadozó állatok. Itt
nálunk takarmány az fõleg marhahús, de a változatosság
kedvéért kapnak idõközönként nyulat, kecskét, nyers tojást.
A húsra rá úgynevezett ragadozó premixet, amiben vitaminok,
ásványi sók vannak, hogy megfelelõ legyen a táplálék.
Mv.: - Mit tapasztal, amikor bejönnek ide a gyerekek valóban
érdeklõdnek vagy csak úgy össze-vissza szaladgálnak?
Békési Nándor: - Gyerekek, hát a nagyobbak érdeklõdnek,
kérdéseket tesznek föl, a kisebbek azért csak szaladgálnak.
Mv.: - Lehet látni a gyerekeken, hogy ki az, aki szokott
állathoz és ki az, aki messzirõl elkerüli, most nemcsak az
oroszlánokra gondolok.
Békési Nándor: - Igen, értelmesebb kérdéseket tesznek föl,
aki már foglalkozott állattal vagy tart otthon állatot.
- Eddig a sörényt azt nem igazán értettem, hogy az miért van
ott, azt hittem az csak egy ilyen megkülönböztetõ jelzés.
Mv.: - Hogy attól hím oroszlán?
- Igen. De most tudtam meg, hogy attól van sörénye, hogy az
megvédje a nyakát.
Mv.: - Arról mit tudsz, hogy az« oroszlánok közül ki
vadászik, a hím oroszlán vagy a nõstény?
- A nõstény oroszlán. Kicsit nem fair, mert amíg a nõstény
oroszlán vadászik, addig a hím csak otthon fekszik és hûsöl.
Mv.: - Megváltoztatnád te ezt a fajta életmódot?
- Persze, hát a hím szolgálja ki a nõstényét.
Mv.: - Téged nem érdekelnek az oroszlánok?
- De érdekelnek, csak egy kicsit félek.
Mv.: - Mi történhet rossz?
- Nem tudom. Mások fölingerelhetik az oroszlánokat, aztán
támadhatnak.
Mv.: - De nem tudnak átjönni az üvegablakon, azt mondják.
- Hát, semmi sem biztos én azt mondom.
Békési Nándor: - Ez a fehér drót amit itt láttok
körbe, ez az úgynevezett elektromos pásztor. Ez azért van, hogy
a növényzetet megvédjük az állatoktól, ne bántsák. Amint
lehet látni az egyiken van villanypásztor, annak megvan a kérge,
a másikon nem volt rátéve, arról leszedték az oroszlánok a
kérget. Ezek a nagy fák is azért vannak nekik betéve, mert egy
az, hogy szeretnek ráfeküdni, másik pedig ezen koptatják a
körmüket.
Mv.: - Mit kerestek ilyen nagyon erõsen?
- Fogakat, mert állítólag itt vannak ezek a koptatófákon.
Oroszlánfogak.
Mv.: - Nem körömdarabok:
- Azok is lehetnek, nem tudom. Én még nem találtam. De mindent
megteszek, hogy találjak.
Mv.: - Mit csinálnál vele ha találnál egy ilyen
körömdarabot?
- Nem tudom, eltenném emlékbe vagy ilyesmi. Vagy az
emlékkönyvemben beragasztanám. Nem tudom. Most találtam éppen
egy körömdarabot a koptatófákon. Most meg fogom tartani és
hazaviszem.
Mv.: - És ez értékes darab lesz a gyûjteményedben?
- Szerintem elég értékes, mert hát azért nem mindenki kap
oroszlánkörmöt bármelyik nap.
Bali Anita, a Zoo tábor vezetõje: - Azok a gyerekek, akik
nagyon szeretnek állatkertbe járni, nagyon szeretik az
állatkertet, minél többet lehetnek itt, a másik pedig az, hogy
olyan felfedezéseket tehetnek az állatkertben, amit mint
látogatók nem tehetnek. Tehát bemehetnek az elefánt kifutóba.
Hogyha találnak, akkor oroszlánszõrt is vehetnek. Tehát minden
olyan kis apró dolgot, amivel még közelebb hozhatják az
állatokat a gyerekekhez. Ez a cél.
Mv.: - Mi a tapasztalat? Azok a gyerekek jönnek el ide ebbe a
táborozóba, akik egyébként is szeretik az állatokat és plusz
információkat akarnak megtudni róluk vagy azok a gyerekek, akik
esetleg egy kicsit tartanak az állatoktól, nincs közvetlen
kapcsolatuk mert éppen városban, panelben nõnek fel.
Bali Anita: - Változó. Tehát nagyon sok olyan gyerek
táborozik idén is, akik már tavaly is voltak és tetszett nekik
ez a közelség. Ugye van kígyósimogatás is a programunkban és
attól nagyon irtóznak vagy esetleg a rovarházba is bemenni. A
választék az nagyon bõ. Parasztudvarban állatgondozással
kapcsolatos munkákat látnak el, meg a simogató is. Aztán a
takarmánykonyhát látogatták eddig. Itt az állatoknak az
eledelét készítik elõ. Hemperegtek a búzában és megnézték
az erdei életközösséget. Jegesmedve barlangban voltak, aztán
etették is õket, tehát halat dobáltak le nekik. Fóka-mókát
néztek. Kézmûves foglalkozások vannak, agyagot használnak,
papírt hajtogatnak, arcfestés van.
Mv.: - Gondolom állatarcot festetnek maguknak.
Bali Anita: - Igen, fõképpen pillangó, tigris, ilyeneket.
Háromdimenziós mozi van, egyébként van a Mûcsarnokban. Itt
Magyarország szép tájait láthatják, úgy mintha ott lennének
Mv.: - Különbözõ színû csoportok vannak. Én látok itt
kéket, sárgát pirosat, zöldet. Miszerint vannak színekre osztva
a gyerekek?
Bali Anita: - 7-9 éves korig van két csoport, ez a zöld és a
sárga, és 9-13 éves korig ez a piros és a kék. Tehát
általában úgy csoportosítottuk a gyerekeket, hogy egy csoportban
legyenek, hogy az elõadók nekik mérten mondják el a dolgokat.
Mv.: - Hogy tanít másképpen egy zoopedagógus? Hát ez biztos
különbség, hogy õ itt az állatkertben az élõ állatokat
mutatja be, míg az iskolában ugye ez nem történhet meg.
Zentai Zita zoopedagóus: - Élõ állatot egyszerûbb
bemutatni, másabb, de az állatkertben dolgozó zoopedagógusnak
sokkal nehezebb dolga van, hiszen az óvodáskorosztálytól kezdve
a középiskoláig, felsõoktatásig minden korosztályhoz értenie
kell. Folyamatos kapcsolattartásban vagyunk a pedagógusokkal,
minket bármikor hívhatnak, feladatlapokkal próbáljuk segíteni
az õ munkájukat, hogyha kijönnek állatkertbe. Az óvódásoknak
inkább egy ilyen játszóház jellegû szakkörünk van, aminél
ismertetik az állatokkal kapcsolatos információkat a kollegák
és utána valamilyen játékos feladattal próbálják rögzíteni
a tanultakat. A nagyobb korosztályok számára már bõvebb
információlehetõségeket nyújtunk. Minél közelebbrõl
megismerhessék az állatokat, minél több információt gyûjthessenek
be mind az állatkerti állatokról, mind azoknak az élõhelyérõl.
Pedagógusok számára is vannak ám programjaink. Egyrészt a
zoopedagógiai módszertant tanítjuk, illetve állatvédelmi
továbbképzésen is részt vehetnek.
Mv.: - Ma az utolsó nap van itt a táborban. Ha visszagondoltok
egész hétre melyik program tetszett a legjobban?
- Nekem az elefántfürdetés és az elefántoknak a bemutatása,
mert az ember aki mondta nagyon jól elemezte és az tetszett benne.
Meg szeretem az elefántokat.
Mv.: - És neked?
- Nekem tulajdonképpen minden tetszett és várom a mai napon
lesz a jegesmedve etetés, de nekem is az elefántok tetszettek
eddig a legjobban.
- Nekem a zsiráfok is nagyon tetszettek, fõleg a kicsik, nagyon
szép állatok. Etettük is õket. Én meg szeretem a zsiráfokat
is.
Mv.: - Mi az, ami nem tetszett?
- Az állati találkozásokban volt egy rovarbemutató is. Nekem
nem volt szimpatikus.
Mv.: - Irtózol a bogaraktól, a rovaroktól?
- Hát igen, eléggé. Ilyen botsáska meg ilyen amerikai
csótányokat mutattak be és hát azért nem volt olyan szerintem
olyan nagyon szalonképes látvány. Nagyon jó volt a tábor,
nagyon élveztem csak hát már bánom kicsit, hogy vége van, már
így összeszoktunk. Megszoktuk a tábort. Azért volt jó még a
tábor számomra, mert nagyon közeli kapcsolatba lehetett kerülni
az állatokkal, meg lehetett õket simogatni, sõt itt fogok
dolgozni két hétig.
Mv.: - Mit fogsz csinálni?
- Még nem tudom valamelyik állathoz majd beosztanak és ott
takarítani kell, etetni kell õket, sõt közvetlen kontaktusba is
kerülhetünk az állattal.
Mv.: - És õk döntik el, hogy melyik állathoz mehetsz vagy te
választod ki?
- Megkérdezték, hogy hova szeretnék menni, még nem
döntöttem el. Valamelyik emlõs állathoz szeretnék kerülni.
Mv.: - Esetleg a késõbbiekben te ilyennel akarsz foglalkozni?
- Nem, ez csak ilyen hobbi számomra.
Mv.: - Otthon vannak állataid?
- Volt igen, volt kutyánk, meg papagájunk meg nagyon szeretem a
lovakat. Lovász is vagyok egyben, de nagyon élvezem az állatokkal
való munkát. Én azért szeretem az állatokat, mert feltétel
nélkül szeretik az embert, nem beszélnek vissza, nem
kritizálnak, csak azt szeretnék, hogy szeressük õket és
hagyják magukat szeretni.
Mv.: - Neked vannak otthon állataid?
- Igen vannak. Van egy magyar vizslám, egy fiú, és egy
hörcsögpárom.
Mv.: - És te gondozod õket?
- Igen, nagyrészt. Most a nagymamámnál vannak, de úgy
egyébként én szoktam róluk gondoskodni.
Mv.: - Egy hét elteltével ért-e benneteket valami olyan
érzelmi hatás, hogy másképp viszonyultok ezentúl majd az
otthoni állataitokhoz meg a többi állathoz, mert itt jöttetek
rá valami nagyon fontos dologra, amely ahhoz kell, hogy egy állat
jól érezze magát nálatok.
- Igen, az állatsimogatóban, ahol a kecskék, szamarak meg a
lámák találhatók ott az emberek csak simogatják az állatokat
és arra nem gondolnak, hogy reggel a gondozók feltakarítják az
ürüléküket meg ételt adnak nekik, csak simogatják az
állatokat.
Mv.: - Nem tudják, hogy milyen sok munka van amögött, hogy õk
bemehessenek oda megsimogatni az állatokat.
- Igen, az állatkertben sok mindenbõl lehet tanulni, hogy hogy
lehet gondozni még az állatokat. Mert például az elefántoknál
is azért gondol arra az ember, hogy még az õ állata is szereti a
vizet. Mindig is tudtam, hogy az állatokkal foglalkozni kell meg
törõdni kell velük, de ez a hét ez még erõsebbé tette bennem
ezt az érzést, hogy igenis törõdni kell az állatokkal és
fontosak.



- Régi húsvéton kaptunk két nagy nyuszit és már nagyon
nagyok és lánynak született 6 kis nyuszija és három meghalt
és három maradt és már mind kinyitotta a szemét. A Menyusnak,
a tesómnak is van egy kisnyuszija és nagyon szeretjük õket
mert már nagy bundájuk van. Csak a kicsiknek még nem nagyon.
Mv.: - Szoktatok velük játszani?
- Hát a nagyokhoz be lehet menni, de a kicsikhez még nem,
mert még be vannak zárva mert még kicsik és a Kocka megeszi õket.
Mv.: - Ki az a Kocka?
- A kutyánk.
Mv.: - És hol laknak ezek a nyuszik?
- Egy ilyen nagy házban. Ketrecben.
Mv.: - És mióta laknak a nyuszik nálatok?
- A kicsik most egy pár hét óta születtek és a nagyok meg
már húsvéton kaptuk.
Mv.: - Szeretitek, hogy itt laknak veletek a nyulak?
- Nagyon, csak anya azt mondta, hogy nem maradhatnak nálunk a
kisnyulak, mert nekünk csak kettõ nyuszi kell, azt mondta anya.
Mv.: - És te ezzel nem értesz egyet?
- Nem.
Mv.: - Te mit szeretnél?
- Azt, hogy az anyukájukkal maradjanak a nyuszik. Mert úgy a
jó. Úgy már tudják nagykorukban, hogy õ az anyukájuk meg
még az apukájukat is látják.
Mv.: - És nem próbáltad anyát megkérni, hogy mégis
inkább hadd maradjanak?
- De próbáltam és õ meg még azt mondta, hogy még
gondolkozik rajta. Azt mondta, hogy fölneveljük õket és addig,
de az még sokáig tart.
Mv.: - Mennyi ideig tart fölnevelni egy kisnyuszit?
- Sok hét.
Mv.: - És akkor utána mi lesz velük szerinted?
- Elajándékozzuk. Mondjuk lehet, hogy anyukámnak a
tesójának adjuk oda, mert úgy sokszor látjuk, hogy ha
elmegyünk hozzájuk.
Mv.: - És mi lesz akkor, ha ezeknek a nyulaknak újból
születik kisnyuszijuk?
- Lehet az is, hogy ha mi nagyobbak leszünk és felnõttek
akkor lehet, hogy már minekünk lesznek ezek a kisnyuszik és
akkor néha eljövünk anyáékhoz, elhozzuk a kis nyuszikat és
akkor összerakjuk egy pár hétre.
Mv.: - Más állatok is vannak itthon?
- Igen. Van kutya, õ a Kocka és van egy teknõsünk még. És
még van galambunk is, aki iderepült csak itt csinált fészket
és azért hívjuk ami galambunknak. Annak is van kicsinye
Mv.: - És van olyan állat amit szeretnél még, hogy itt
lakjon veletek?
- Igen. Mondjuk a Kockának születne kiskutyája. Mert neki,
már öreglány és még egyszer se született kiskutyája. Mert
nem tüzelt. Egy madarat, amelyik rá tud szállni az ujjamra és
nagyon értené, hogy hívom és akkor a mi madarunk lenne.
Mv.: - Van ilyen madár, amelyik rá tud szállni az ujjadra?
- Nekem nincs, csak a sasok, van ilyen sas megõrzõ vagy mi
és azoknak rá tud.
Mv.: - Szeretnéd, ha itthon lenne sasotok?
- Hát nem sas, hanem inkább valami aranyos kis madárka, mert
a sasok az olyan ragadozó és nem szeretem ha bogarak meg ilyenek
meghalnak. Inkább amelyik magot eszik meg kukacokat.
- Nekem most az a fontos, hogy vehetek egy tengerimalacot.
Olyan aranyos. Lehet vele törõdni.
Mv.: - Mióta vágysz egy tengerimalacra?
- Egy éve, fél éve. Láttam egyszer egy állatkereskedésben
és nagyon megtetszett.
Mv.: - És mit fogsz vele csinálni?
- Gondozom, leviszem magammal Pécsre.
Mv.: - Tudod-e hogy hogy kell vele bánni, mit kell vele
csinálni, mi tetszik, hol lakik, hogy kell gondozni.
- Tudom, mert sok könyvet elolvastam róla. Úgy döntöttem,
hogy ahogy ki fog nézni úgy adok hozzá nevet.
Mv.: - Volt már állatod?
- Nem volt eddig még. A kutyánk, Sziszi õ közös.
Mv.: - Nem vágytál idáig soha állatra?
- Vágytam, de csak most tudtam rávenni az anyuékat. Azt
mondták, hogy a kutya miatt nem lehet, mert megeszi.
Mv.: - És akkor most?
- Nagyon fogok rá vigyázni.



Mv.: - Nagyon sokan ajándékoznak kisállatot a gyerekeknek.
Jó ez, hogy az állatok így gyakorlatilag ajándékká válnak?
Hiszen egy állat azért nem egy plüssmaci, amit fölrakunk a
polcra, hogyha megunjuk, ha kedvünk van akkor meg levesszük.
Sós András a Fõvárosi Állatkert állatorvosa: - Nem
egy plüssmaci, de nagyon sok gyerek tényleg vágyik ezekre az
állatokra és hogyha szülõ tudja, hogy a gyerek gondozni fogja
azt az állatot és szeretni azt az állatot, akkor az egy jó
ajándék. Itt is az a fontos, hogy milyen állatot
ajándékozunk. A tengerimalac egy ideális ajándék, mert
viszonylag egyszerû a tartása, a takarmányozása, ideális kezdõ
hobbiállat lehet egy kisgyerek számára. Sok gyerek nem
feltétlenül kutyához vagy macskához ragaszkodik, hanem egy
ilyen pici szõrös állat ugyanolyan kedves lehet a számára,
ugyanúgy megtanulja azt, hogy ezeket az állatokat rendszeresen
gondozni kell, figyelni kell õket. Meg kell nézni, hogy minden
rendben van-e nálunk mindennap. Tehát egy rendszerességre
szoktatja, oktatja a gyereket. Egészen különbözõ állatokat
is lehet szeretni, mert tartás során új dolgokat tanul meg az
állatról, hogy hogyan viselkedik esetleg, hogy ha párban
tartjuk, akkor hogyan szaporodik. Akár a halak tartása, amivel
aztán tényleg nem lehet sok kommunikációt kialakítani és
nagyon érdekes és nagyon sok kalandot rejtõ dolog lehet.
Mv.: - Megférnek különbözõ állatok egymással? Itt ugye a
kislány azt mondta, hogy neki van otthon kutyája. Megfér ez a
két típusú állat egymással vagy itt valóban van az a
félelem, amirõl Ön is beszélt, hogy megeheti.
Sós András: - A kutya és a tengerimalac nem igazából fér
meg egymással. Persze van olyan kutya, ami valószínûleg nem
bántaná ezt az állatot, de nem érdemes próbálkozni. Hogyha
többféle állatot tartunk együtt, akkor gondoskodni kell
arról, hogy ezek az állatok biztonságosan el legyenek zárva
egymás elõl, fõleg, hogyha esetleg az egyik állat másiknak a
zsákmányállata lehet. Erre jellemzõ például még kalitkás
madártartás és mondjuk a macskáknak az esete, de vannak olyan
állatok, amelyeket gond nélkül együtt lehet tartani,
például, hogyha valaki hüllõket tart akkor egyre többen
tartanak zöld leguánt vagy szárazföldi teknõsöket. Ezeket
gond nélkül együtt lehet tartani, mert növényevõ
állatokról van szó.
Mv.: - És ezek nem igényelnek különösen nagy odafigyelést
vagy különös gondozást, mert hát gondolom ami probléma lehet
az az , hogy ha nem megfelelõen gondozzák ezeket az állatokat
akkor elõbb utóbb megbetegszenek és elpusztulnak, vagy akár
betegséget is terjeszthetnek?
Sós András: - Természetesen gondozást igényelnek és
odafigyelést. Vannak olyan állatfajok, amelyekkel érdemes
úgymond kezdeni és meg lehet tanulni az állattartás
fortélyait és utána lehet továbblépni. Hogy ha mondjuk a
papagájokat nézem, akkor egy hullámos papagáj vagy esetleg egy
törpepapagáj ideális kezdés lehet és a másik dolog, hogy
ezekrõl a gyakran tartott állatokról sok szakirodalom
beszerezhetõ, tehát utána lehet olvasni az igényeiknek.
Ugyanezt el lehet mondani például a rágcsálókra, ahol egy
tengerimalac vagy egy aranyhörcsög tartásával el lehet kezdeni
és utána esetleg tovább lehet lépni. Lehet Magyarországon ma
már burundukat kapni ami egy csíkos mókus, de másféle
rágcsálókat is, amelyek kényesebbek, nagyobb odafigyelést
igényelnek, esetleg többféle dolgot kell nekik adni. Nem
érdemes ilyen állattal kezdeni mert fõleg a gyerekben egy olyan
kudarc alakulhat ki, hogyha az állat elpusztul vagy megbetegszik,
ami késõbb eltántorítja más állatok tartásától.
Mv.: - Azzal együtt, hogy ezt az állatot ugye a szülõk nagy
része a gyereknek veszik, arra nyilván nekik is fel kell
készülni, hogy nem lehet elvárni azt a gyerekektõl, hogy
minden helyzetben vagy minden pillanatban megfelelõen gondozzák
az állatot, hiszen ez valószínû egy túl nagy felelõsség
számukra, tehát itt elsõsorban a szülõknek kell felkészülni
arra, hogy hogy kell az állatot gondozni.
Sós András: - Fõleg a kisebb gyerekek esetében
mindenképpen, mert a gyerek igényli azt a segítséget vagy
legalábbis a szülõi odafigyelést és útmutatást. Aztán késõbb
amikor már a gyerek nagyobb lesz vagy akár kamasz lesz akkor
jellemzõ az, hogy õ fogja hozni az állatokat és a szülõi
ráhatás az sokkal kisebb lesz, de az elején mindenképpen
fontos az, hogy a szülõ is beleszóljon és felmérje azt, amit
a gyerek esetleg nem tud. A család felkészült-e ennek az
állatnak a tartására vagy sem.
Mv.: - Meg lehet azt határozni, hogy hány éves kor alatt
semmiképpen nem szabad állatot tartani vagy kisállatot tartani
otthon?
Sós András: - A gyerek fejlõdésével talán változik.
Nekem van egy kisfiam, aki 5 éves kora óta tart állatot.
Mv.: - Milyen állatot tart?
Sós András: - Neki aranyhörcsöge van és vannak a
szárazföldi teknõsei, amelyek ugyan az enyémek voltak, de most
már õ legalább annyira gondozza õket. Tehát ez alatt a kor
alatt legalábbis a mi esetünkben biztos, hogy a gyerek nem
igazából tudta volna ellátni az állatokat.
Mv.: - Hogyan lehet kialakítani azt az életkörülményt az
állatoknak amire nyilván szükségük van ahhoz, hogy ne
betegedjenek meg.
Sós András: - Hogy ha megfelelõ nagyságú terem, ami az
állatnak egy viszonylagos mozgáslehetõséget biztosít, akkor
utána berendezésen kell gondolkozni. Fontos az, hogy az állat
megfelelõ számú, milyenségû búvóhelyet találjon magának,
fontos az, hogy ez a terrárium vagy akvárium ez lehetõleg ne
legyen minden oldalról körüljárható, hogy az állat ne
érezze úgy, hogy õ állandóan egy kiállítási tárgy és
mindenhonnan megközelíthetõ. Hogyha mondjuk a madarakat
nézzük fontos figyelni arra, hogy nagyon sok madár érzékeny a
huzatra, figyelni kell ilyen dolgokra, hogy mondjuk árnyékos és
napos részek is legyenek abban a terráriumban. fontos elhelyezni
a megfelelõ számú növényeket.
Mv.: - Milyen jelei vannak annak, hogy ha egy állat nem érzi
jól magát. Ezt gondolom, hogy fajonként eltérõ, de biztos
vannak azért általánosítható jelek.
Sós András: - Hüllõ esetében például lehet a folyamatos
menekülés, hogy ha terráriumban kapar, az üvegnek ütközik
és folyamatosan mozgásban van. A nem evés, ez például hüllõknél
nagyon jellemzõ lehet, egy madárnál egészen mások a tünetek.
Egy madárnál az ápolatlan tollazat, a borzoltság, a
gubbasztás, az emlõs állatoknál viselkedésbeli
rendellenességek, amikor az állat hasonló útvonalon mozog, a
fejét tekergeti, rágja magát valahol, ezek mind-mind jelek,
amelyek arra utalnak, hogy az állat nem érzi jól magát és a
baj az, hogy általában ezek a viselkedésbeli anomáliák,
problémák elõbb-utóbb szervi bajokhoz is vezetnek és akár
fertõzõ betegségek úrrá lehetnek az állaton és
megbetegedhet az állat annak következtében, hogy a
pszichéjével valami nincsen rendben.
Mv.: - Nagyon sokan vagy nagyon sok gyerek nyilván nagyon
szeretne állatot, aztán eltelik egy kis idõ és hát bizony
megunja. Akkor mit csinálhatnak a szülõk vagy hova vihetik el
ezt a kisállatot, hogy ha nekik mondjuk nincsen erre már idejük
meg energiájuk?
Sós András: - Ez egy nagyon lényeges kérdés és egy nagyon
nagy probléma. Nálunk az állatkertben naponta kapunk olyan
telefonokat, hogy megunt hullámospapagájt, ékszerteknõst
szeretne valaki behozni. Nincsen erre kapacitása az
állatkertnek. A múltban befogadott ilyen állatokat és most
már megteltek a mi helyeink is. Hogy ha valóban kialakult egy
olyan helyzet, hogy nem tudjuk tovább tartani az állatot akkor
ésszerûbb megpróbálni ezt az állatot elajándékozni vagy
találni a saját ismeretségi körünkben gazdát, illetve szóba
kerülnek még a különbözõ állatvédõ szervezetek, akik
esetleg tudnak segíteni, bár õk inkább kutyára és
macskára vannak felkészülve. Lehet próbálkozni ezenkívül
kereskedõknél, amire megint csak azt tudom mondani, hogy a
legelején a vásárlás elõtt alaposan gondoljuk át, hogy ezt
az állatot tudjuk-e vállalni és tudjuk-e élete végéig
megfelelõ szinten gondozni.


