- Én nem tanácsot kérek már, mert mi sajnos túl vagyunk egy,
egy traumán, most mentünk el egy iskolából.
R.: - Mennyi idõs gyerekkel?
- Hát másodikos a gyerek, és hát én, mint szülõ nem
gondoltam volna, hogy ilyet átélek, amit ebben az iskolában
átéltünk. Tehát egy idõs, nyugdíj elõtti tanár néni van,
aki mosoly nélküli oktatást csinál, olyanokat éltünk át, hogy
este tizenegykor az addig vidám és kifejezetten kisfiús gyerek,
tehát nem azért mondom, mert a mi gyerekünk, csak mondom, hogy
tényleg semmilyen torzulást vagy nem tudom mit nem tapasztaltunk,
olyanokat csinált, hogy fölsírt, és azt mondja, hogy apa gyere,
gyere, fogd meg a kezemet, apa gyere, beszélgessünk. És most,
amikor mi elhoztuk õt végül is az iskolából, azért hoztuk el,
mert odajutottunk, hogy egyszer azt mondta egy ilyen éjszakai
beszélgetésen, hogy az a vén kövér disznó megint azt mondta,
és mitõlünk biztos, hogy ilyet nem hallott, tehát mi soha nem
bátorítottuk arra, hogy a tanárnõrõl bármit gondoljon,
mondjon, vagy, vagy valami, hanem, tehát olyan hihetetlen
indulatok, szóval azt mondtam akkor a feleségemnek is, már egy
éve el akartuk hozni, mert a tanárnõvel beszéltünk, tanárnõ
mi baj van, elvigyük a gyereket? Õ még ilyet nem tapasztalt, hogy
pszichésen problémás a gyerek, meg minden, soha ilyet nem. Már
négyéves korában azt mondták, táborokban voltunk, hogy a gyerek
az átlagtól fejlettebb, értelmesebb, nincsen tévénk, együtt
reggelizünk, együtt vacsorázunk, együtt van a család, nem úgy
van, hogy berakom a tévé elé a gyereket, aztán bármi. És
odafajult már ez a dolog, ez a leválasztás, tehát az iskolán
vagy az osztályon belüli leválasztás, hogy már hoztak a fiúk
egy olyat, hogy mindenkivel barátkozunk, csak vele nem, tehát ez
volt ilyen barátsági szerzõdés, és a tizedik pontja az az volt,
hogy õvele nem barátkozunk, tehát annyira meg vannak nevelve,
hogy ugye ha én jobb vagyok, hát én azért azzal a rosszal nem
fogok beszélni...
R.: - Igen.
- ...és játszani. Hogy történhet ez meg? Hát úgy, hogy a
feleségem lelkész egyébként, tehát abszolút pedagógiában
képzettek vagyunk, tehát úgy történhet meg, hogy bátorítja
állandóan a tanárnõ az átlagot, vele játsszatok...
R.: - Ez borzasztó!
- ... hát olyan történt, hogy nyíltan azt mondta, hogy ne
játsszatok vele, aki ilyen rossz, azzal ne játsszatok!
R.: - De mit mondtak, hogy miért nem?
- Nem tudom, egyszerûen ha azt mondom, hogy az elsõ héten,
miután fölvették három ötössel, mert ez egy elit iskola, zenei
általános iskola, tehát ilyen zenei felvételi volt, a gyerek
olyan lelkesedéssel ment, mert a zene tanárnõje úgy viselkedett,
hogy zenei elõkészítõbe járt két évig, soha nem énekelt
itthon, elment ebbe az iskolai zenei elõkészítõbe, egy hét
után énekelt itthon...
R.: - Igen.
- ...olyan hatással volt rá itt a zene tanárnõ. És hát
elment, azt mondtuk, hogy akkor adjuk oda, hiszen nem is mi mondtuk
neki, hogy készüljön föl, hanem apa gyere, apa gyere, énekeld
el. Õ maga annyira belelkesedett, olyan tele volt azzal a vággyal,
azzal az érdeklõdéssel, hogy megyek az iskolába, és az elsõ
héten azt mondta ez a tanárnõ - mondom - mosoly nélkül,
szenvtelenül, soha mosolyogni, igazán derültnek soha nem láttam,
felszabadultnak, azt mondta az elsõ héten, akkor kellett volna
elhoznunk, ez a gyerek nem ide való. Tessék elképzelni, hogy azt
mondta a tanárnõ, hogy mertem az igazgatóhoz elmenni? Mondom: ha
a gyerekem így is, úgy is tönkremegy, itt már nincs mese,
akkor...
R.: - Persze.
- ...akkor itt nincs védelem, én akkor, tehát ha már ennyire
hazaköltözik az iskola, akkor elõbb-utóbb én is beköltözök,
és elkezdek gonoszokat mondani a tanárnõnek a kapuba, és akkor a
tizedik nap majd õ is gyomorideggel volt bejönni. Hát a gyereket,
minden nap tusa volt már, hogy menjél. De hadd mondjam, hogy nem a
mi kisfiunk ugyanilyen, ott van a másik, a harmadik, a negyedik,
csak mindenki attól fél, hogy a gyerekét tönkreteszik, és
egyszerûen most is úgy érezzük, hogy a gyerekünket szétvágjuk
ezzel...
R.: - Miért?
- Mert elmegyünk valahova, hát...
R.: - Miért?
- ...azzal vágjuk szét, hogy, hogy nem ott marad, két év,
elszakadnak, a volt óvodástársai odajárnak, tehát ez eldõlt.
Amikor jön haza a kisfiunk, és akkor azt mondja, hogy apa mondd
meg, mit jelent az, hogy hazudni...
R.: - Igen?
- ...mert ha én belerúgok õbelé, õ odamegy, akkor engem
letolnak, ha fordítva van ez, és én odamegyek a tanárnõhöz,
azt mondják, hogy te ne árulkodj. Van olyan osztálytársa a
kisfiamnak, akinek azt mondta az apja, hogy a kisgyerek
gyomorideggel megy, és olyan módon csinálják, minden nap
feketét, pirosat vagy kéket kap a gyerek.
R.: - Szörnyû, szörnyû.
- Egész nap attól retteg a gyerek, hogy na mit fogok kapni, és
akkor egyszer a tanár néni mondja szülõi értekezleten, hogy
hát képzeljék, az a kis gonosz kislány mit mondott, amikor
egyszer kéket kapott, hogy na végre, hát de tanárnõ nem tetszik
érteni, hát végre, elege van ebbõl a félelembõl, hát végre
átléptük, most már van kék is.
R.: - Így van, nem hiszik el a tanárok, hogy valami olyan
módon csökkenti a teljesítményt az, hogy állandóan
osztályozunk, állandóan pontokat adunk...
- Borzasztó.
R.: - ...ami hát ebbe a helyzetbe kergeti a gyereket.
- Elsõ hónapban, iskola elsõ év elsõ hónapjában kapott
osztályfõnökit a fiam, mert összegyûlt az öt fekete, az öt
fekete után az osztályfõnöki, öt osztályfõnöki után az
igazgatói, ez a fenyegetés folyik elsõtõl. Azt mondta színlelve
a tanárnõ a feleségemnek, hogy hát igen, nem sikerült betörni
a - aztán mondta a nevét -, nem sikerült betörnünk, de kedves
tanárnõ, a kisfiunk nem ló...
R.: - Igen.
- ...és nem kutya! Hát nem, egyszerûen azt mondtam, hogy ilyen
nincsen.
R.: - És most sikerült jó helyet találniuk?
- Máshova mentünk, mindegy, tehát egyszerûen...
R.: - De hát más iskolába, úgy érzi...
- Más, igen, tehát nem tudjuk...
R.: - ...hogy ez jó lesz?
- Hát nem tudom.
R.: - Nem tudja.
- Én, tehát beszéltünk a tanár nénivel, tehát egyáltalán
ugye egy emberre ránéz az ember, már az is sok benyomást kelt,
nagyon sokat kelt. Egyszerûen tényleg az van, hogy hát ellopták
az illúzióját ennek a gyereknek, aki odament, õ maga
választotta ezt az iskolát, elloptak tõle két évet, azt az
illúziót, hogy, hogy rajongani, azt gondolta, hogy van nyolc év,
ugye nyolcvan év az emberi átlag életkor, az egytizedét el
fogjuk itt tölteni, töltsük el jól. Én azt nem tudom, mit
lehetne tenni, hát ott maradt még 26 gyerek?



Részlet egy hallgatónk levelébõl: "Elõször is
elnézését kérem, hogy levelemmel zavarom, de hátha tud Ön
segíteni, nekem ebben a nagyon nehéz helyzetemben. Megírom õszintén,
azért nem telefonálok, mert a mondandómnak egy kicsi részét sem
tudnám elmondani a sírástól, inkább leírom. Van egy lassan 14
éves kislányom, hetedik osztályos. Az osztálytársai egyszerûen
kiközösítik, és minden, ami történik, azt csak a Reginára
kell ráfogni, és azután a végén mindig kiderül, hogy Reginek
az egészhez semmi köze. Beszéltem már az osztályfõnökével
is, férfi, de úgy látszik, hogy egyszerûen õ sem tud rendet
teremteni az osztályban. Például most tavasszal oda voltak
kirándulni Balatonszárszón, azt mondja elég szörnyen érezte
magát. Itthon az egyik lány azt híreszteli róla, hogy Regina
négy napig nem fürdött. Sírva jött haza az iskolából, hogy
Rita ezt híreszteli róla az egész iskolában. Sajnos ez az egész
nagy lelki teher, nagyon nyomja, és sajnos a tanulása rovására
megy. Mit tegyek, hogyan tudnék rajta segíteni, vagy hova
forduljak segítségért? Remélem, van valami megoldás."
R.: - Mitõl válik egy osztályban alappal vagy alap nélkül,
de mégiscsak kirekesztetté egy gyerek?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nagyon sok oka lehet annak,
hogy egy bizonyos közösségben valaki áldozattá válik. 14 éves
kor pontosan az a kor, ez a nyolcadik osztályra tehetõ
általában, amikor igazán kinyílik a kamaszkor. Na most mivel
konkrét adatok nem derülnek ki, nézzük sorba! Nem ismerjük a
gyerek pontos családját, noha az édesanya írt, de nem ismerjük
a családi viszonyokat, nem ismerjük azt a helyzetet, hogy a gyerek
milyen viszonyban van a szülõkkel, noha erre a mama érzelmi
állapota valamiféle következtetést enged arra nézve, hogy õ
valószínûleg jó viszonyban van evvel a gyerekkel, tehát az
anya-gyerek kapcsolat valószínûleg jól mûködik. Az apa-gyerek
kapcsolatról nem kaptunk konkrét adatokat, arra sem volt igazán
utalás, hogy milyen lehet a szülõk kapcsolata. Lehetséges lenne,
hogy felfedeznénk olyan tényeket, amit a gyerek bevisz az
iskolába, a gyerek azokat a lelki terheket, amit otthon kap a
rosszul mûködõ házastársi viszonyból, egy rosszul mûködõ
testvéri kapcsolatból, vagy egy rosszul mûködõ apa-gyerek
kapcsolatból, ezeket a terheket beviheti, és akár látványosan,
akár pedig tudattalanul, tehát anélkül, hogy õ tudna róla,
olyan viselkedést tanúsít, ami okot szolgáltathat az
osztálytársainak arra, hogy õt kiközösítsék, ugye a divatos
szóval rászálljanak. Na most a gyereknek lehet egy olyan
személyisége, vagy lehetett egy olyan személyiségfejlõdése,
ami nyolcadik osztályig nem jutott el pontosan arra a szintre
érzelmileg, akár más szempontból, hogy õ be tudott volna
illeszkedni ebbe a közösségbe, tehát miközben a többi gyerek
egy olyan kamaszkori fejlõdésnek, lelki fejlõdésnek lépett az
útjára, amit õ nem tudott követni, elõfordulhat az, hogy
amiatt közösítették ki, mert õ nem tudta követni, vagy akár
nem akarta követni azokat az értékrendeket, amit ez a
kamasztársaság kikövetel magának, hiszen azt tudjuk, hogy egy
csoportban mindig a csoport domináló tagjai azok, akik
meghatározzák a csoportban való viselkedésnek a mintáját.
Amennyiben ezt valaki nem tudja, vagy nem akarja követni, abban az
esetben áldozattá válik szintén, hiszen kimarad ebbõl a
közösségbõl, ebbõl a csoportból. Lehetséges az is, hogy a
gyerek tagja egy másik olyan gyerekközösségnek, ami az elõbb
említettek szerint pontosan ellentétes vagy más
értékrendszerrel fogadta õt be, és õ semmiképpen nem akar
változtatni azon az értékrenden, pláne nem, hogyha az a
közösség õt biztonságban tartja, és ezáltal válik
áldozattá a gyermek.
R.: - Mondta, hogy itt az iskolának is ugye komoly szerepe van.
Milyen szerepe lehetett ebben a tanárnak? Ugye erre vonatkozóan is
tett említést a mama, ugye azt mondta, hogy mintha a férfi
osztályfõnök nem védené meg az õ lányát, tehát ez is
belejátszhat, tehát hogy egyszerûen úgy érzik az
osztálytársak, hogy mivel már maga a tanár sem áll mellé,
akkor aztán bátran lehet õt bántani?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Természetesen egy 14 éves
gyereknél még reménykedhetünk abban, hogy noha a mai
iskolarendszerben ez sajnos egyre kevésbé látható, hogy a
tanárnak van befolyása a gyerekekre, nemcsak direkte,
tehát külsõ jegyekben rá tud kényszeríteni egy közösségre
egy olyan viselkedést, ami esetleg egy kiközösített gyereknek
elfogadható lesz, hanem belsõ értékrend szerint is tud ezekre a
gyerekekre hatni. Ez manapság elég nehéz - ahogy halljuk a
visszajelzéseket a szülõktõl, a pedagógusoktól és a gyerekektõl,
valóban az utóbbi években, évtizedekben olyan változások
mentek végbe, amik megnehezítik a pedagógusoknak is azt, hogy
megfelelõen reagáljanak egy ilyen kiközösítésre. Konkrét
adatunk itt sincs, általánosságban hogy mi fordulhat elõ, azt
gondolom, hogy manapság is nagyon nagy szüksége van a gyereknek
arra, hogy a pedagógusok megfelelõ módon ismerjék azt a
problémát, amivel szembesülünk ebben a helyzetben is, tehát
hogyha egy osztályfõnök vagy akár nem az osztályfõnök, de
bármelyik pedagógus tudomást szerez arról, hogy egy gyerek
kiközösített az adott közösségben, azt hiszem, hogy a
pedagógusnak feladata lenne, nemcsak külsõdleges munkaköri
kötelessége, hanem nevelési szempontból belsõ kötelességként
is fontosnak érezheti azt, hogy a gyerek helyzetfelmérése után
megpróbálja korrigálni az ilyen helyzetet.
R.: - Most ebben az esetben az segítséget jelentene ennek a
kislánynak, hogyha a mama beszélne az osztályfõnökkel, és
közösen kitalálnák azt, hogy akkor végül is hogyan tovább?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Itt egy kamasz gyerekrõl van
szó, ahol mindig felvetõdik a probléma, hogy mennyire szóljunk
bele, milyen mértékben lehet beleszólni. A jelentkezõ mama
érzelmi reakciói mindenképpen abba az irányba mutatnak, hogy
neki szükséges megbeszélni a pedagógusokkal ezt a helyzetet,
hiszen valóban õ akkor tud pozitívan segíteni a gyereknek,
hogyha önmaga is egyensúlyba kerül, hiszen az õ egyensúlya
elromlott avval, hogy egyedül képtelennek érezte magát arra,
hogy segítsen a saját lányának.
R.: - Tehát a mamának kell elõször megerõsödnie ahhoz, hogy
segíteni tudjon a lányának, aki majd ezáltal remélhetõen megerõsödik,
vagy legalábbis felvértezõdik?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Azt gondolom, hogy minden szülõnek
meg kell erõsödnie, a riportban szereplõ mamának egy kicsit
jobban meg kell erõsödnie, hiszen nagyobb tanácstalanságot okoz
az õ cselekedeteiben az, hogy õ mit tegyen, hiszen õ sokkal
érzékenyebb erre a problémára, mint egy átlagszülõ. Most
nemcsak ebben az esetben, hanem bármely szülõrõl azt gondolom,
hogy a tanárt kell megkeresnie, hogy olyan közös megoldást
találjanak ki, ami végsõ soron a gyereknek jó, de megnyugtatja a
szülõt, és a pedagógusnak is azt az érzetet adja, hogy mindent
megtett annak az érdekében, hogy rendezze a gyerek helyzetét az
osztályban.
R.: - Na most ha ez nem sikerül, akkor végsõ megoldásként az
is fölmerülhet, hogy egyszerûen fogja a szülõ, kiveszi ebbõl
az osztályból vagy ebbõl az iskolából, és átviszi egy másik
iskolába? Ez már egy komoly kudarcélmény!
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nagyon komoly kudarcélmény
lehet a gyerek számára, sõt a szülõ számára is, nem mondok
újat akkor, ha azt mondom, hogy a pedagógus számára is, ezt
nagyon alaposan meg kell fontolni. Nagyon sok ilyen problémával
jelentkeznek nálunk, hogy peremhelyzetben vannak a iskolában.
Minden ilyen helyzetben én azt javaslom, hogy pontosan azért kell
a szülõnek megkeresni a pedagógust, hogy ez a kör körbeérjen,
ha jó a kapcsolat a gyerek és a szülõ között, akkor õszintén
mindent elmond a gyerek, nemcsak azokat a tényeket, ami történik
vele, hanem azokat az érzéseket, amik az õ lelkében történnek
egy ilyen helyzetben. Ha a szülõ megkeresi a tanárt, akkor plusz
információra tesz szert ugyanebbõl a konfliktushelyzetrõl. Itt
is beszélhetünk érzelmi kapcsolatról, hiszen arra szövetkezik a
szülõ és a pedagógus, hogy a gyereknek segítsenek a
beilleszkedésben, vagy adott esetben valóban az iskolából való
kilépésben. Beszéljen a gyerekkel, tájékoztassa õt is azokról
az információkról, amik a gyerek adott problémájával
kapcsolatosak és esetleg a gyerek nem tud róla, és ugyanakkor a
gyerek és a tanár között is megerõsödik az az érzelmi
kapcsolat, ami segítheti annak az eldöntését, hogy mi legyen a
teendõ. Az esetek kisebb részében szokott arra sor kerülni, hogy
a gyereket át kell vinni mindenképpen másik iskolába, de ez elõ
szokott fordulni, mindenképpen azt javaslom, hogy az elõbb
említett hármas szövetséget hozzuk létre, mert borzasztó sok
olyan ilyen információt kaphatunk ebbõl, amibõl sokkal
könnyebben eldönthetjük, hogy mi legyen, megpróbáljuk a
gyereket ott tartani az iskolában, vagy esetleg gondolkozzunk azon,
hogy másik iskolába vigyük. Nagyon sok tapasztalat van arra, hogy
sokszor hónapokig, évekig húzódik a problémafelmérés.
Valójában hogyha a gyereknek csak húzzuk az idejét, nagyon
rosszul érzi magát a közösségben, valódi változást nem
tudunk elérni, és mindig várunk, várunk és várunk, ezzel
rosszat okozhatunk a gyereknek is, a pedagógusnak is, egy negatív
élmény és a szülõnek is, hogy nem tudja megoldani a
problémát, tehát abban az esetben, hogyha ezek nagyon súlyos és
komoly problémák, erre kellenek a konkrét információk, ezekben
az esetekben azt javaslom, hogy minél hamarabb meg kell tenni a
változtatást.



R.: - És az iskola az jobb, mint az óvoda?
- Szerintem jobb lesz, mert ott írni is kell, nemcsak játszani,
meg hát meg az óvodában mindig csak játszani lehet, és
azt mindig megunom, mindig leülök rajzolni, meg ebbe rajzolni is
kell sokat, meg írni, és írni is szeretek.
R.: - Unod már a játékot?
- Aha, eléggé.
R.: - S helyette inkább tanulnál?
- Aha.
R.: - S miért kell tanulni?
- Szerintem azért, hogy okos legyek, meg minden virág nevének
meg a betûket el tudjam olvasni.
R.: - És miért jó az, hogyha valaki okos?
- Tud olyan a dolgokat, amit hogyha nem lenne okos, nem tudna.
R.: - S Te mi leszel, ha nagy leszel?
- Én? Tubás.
R.: - Mi az a tubás, az mit csinál?
- Az ilyen nagy rézfúvós hangszer, fújni kell, és az nagyon
hangos, meg mély a hangja, és azt fújja. Például nagyon mély
hangon tud mindenféle néhány hangon tud, kell közepes, mély,
nagyon magas és a legkisebb mély meg ilyen hangokon.
R.: - Tetszik a hangja, azért választottad, vagy pedig maga a
hangszer tetszik?
- Nekem a hangszer is meg a zenéje is.
R.: - De nagyon nehéz a tuba, nem?
- Aha, most akkora, mint én.
R.: - Mikor fogsz tudni rajta játszani?
- Hát hogyha hetedikes leszek vagy nyolcadikos vagy tizedikes.
R.: - Sok iskola ma nagyon sokat vár el a gyerekektõl és az
óvodák és az iskolák között egyre nõ a szakadék.
Rick Istvánné tanítónõ: - Amikor a szülõ választ
iskolát vagy tanítónõt, így lehetõsége van arra, hogy azt a
fajta, ha ilyen fajta szorongása van, akkor lehetõsége van arra,
hogy azt a fajta iskolát vagy azt a típusú iskolát válassza ki,
ahol nincs olyan mértékû terhelés, amitõl õ tart. Bár a
terhelésrõl az én véleményem az, hogy mindenképpen kell
a gyereket terhelni, hiszen hogyha nem terheljük, akkor nem is fejlõdik
a gyerek. Itt azt hiszem a túlterhelést kell megszüntetni, és
valamilyen módon egy egyensúlyt, egy helyes arányt fölállítani
a gyerek terhelhetõsége és az iskolai terhelés között. És
ennek is a kulcsa azt gondolom, hogy a tanítónõ, hiszen van
egyfajta tananyag meg kerettanterv meg számtalan lehetõség, de
azért arra is megvan a lehetõség a pedagógus kezében, hogy a
saját osztályára szabja úgymond ezt a tananyagot vagy ezt a
terhelést vagy terhelhetõséget.
R.: - De vannak akkor olyan iskolák, ahol túlterhelik a
gyerekeket, a kis elsõsöket?
Rick Istvánné tanítónõ: - Elképzelhetõ, hogy vannak ilyen
iskolák, de vannak olyan szülõk is, akik kimondottan azt az
iskolatípust keresik, ahol rengeteg mindennel foglalkozhat a
gyerek, tehát nyelvet tanulhat, sportolhat, mindenféle más egyéb
szakkörökre járhat a gyerek, különbözõ úgymond iskolán
kívüli foglalkozásokat nyújtanak a gyereknek. És van egy másik
szülõtípus, aki viszont azt szeretné, hogy az elsõ osztályos
tananyagon kívül mással ne terheljék a gyereket, hiszen a
gyereknek még az is elegendõ.
R.: - Hogyan kell felkészülni egy óvodásnak az iskolára,
vagy egyáltalán fel kell-e készülnie?
Rick Istvánné tanítónõ: - Azt gondolom, hogy nem kell
felkészülnie az iskolára, hiszen ha jár óvodába, akkor az
óvodában megkapja mindazt a felkészítést, ami egy iskolához
szükséges, azokat a képességeket, készségeket fejlesztik az
óvodákban, ami az iskolába lépéshez szükséges. Tanulni az
iskolára nem kell, hiszen hogyha valaki elkezdi tanítani olvasni
vagy írni a gyerekét, akkor elveszi tõle azt az élményt, hogy
az iskolában tanulja meg ezeket a dolgokat. Persze ha a gyerek
érdeklõdik valamilyen módon, akkor annak az érdeklõdésnek nem
szabad gátat szabni, de azt mindenképpen, minden körülmények
között a gyerek érdeklõdése szabja meg, de nem szükséges az,
hogy most leüljön a szülõ, és úgymond iskolás módon tanuljon
a gyerekkel. Majd ha már iskolás lesz, akkor kell vele
foglalkozni, nem azért, hogy rátanuljon az iskolás tananyagra,
hanem azért is, hogy tapasztalja a gyermek a szülõ részérõl
azt az érdeklõdést, hogy õ most igenis a figyelem
középpontjában van, hiszen õ egy nagy dolgot csinál, õ
iskolába jár. Ez a gyermek pszichéjének is egy fontos dolog,
hogyha a szülõt vagy a hozzátartozót érdekli az, hogy õ mivel
foglalkozik és mit csinál az iskolában.
R.: - Hogyan látja, mi okozza a legnagyobb problémát az új
elsõsöknél?
Rick Istvánné tanítónõ: - Mindenképpen egy
életformaváltás történik náluk, hiszen bármennyire
próbálunk is az óvodához közelíteni, azért egy radikális
változás a kisgyermek életében az, hogy iskolássá válik.
Egészen más lesz a napirendje, sokkal inkább szükség van a
gyerek és a szülõ részérõl is a rendszerességre, mint amíg
óvodába járt, vannak feladatok, kötelességek, amiknek meg kell
felelni, amiket el kell végezni. Fizikai leterhelést is jelent az,
hogy naponta egy meghatározott idõt ott az iskolában tölt, az idõbeosztás
is megváltozik a gyerek és a család életében egyaránt, és
hát kötelessége van, a mindennapi felkészülés, ami korábban
kimaradt még az életébõl. De ezt is lehet oldani azzal, hogyha
fokozatosan vezeti be az iskolai életbe a tanítónõ a gyerekeket,
a fokozatosság elvét követve toleránsabb a gyerekekhez, és nem
rögtön 45 perces tanítási órákkal kezd, hanem rövidebb
órákkal, és csak néhány hét elteltével lesz az a tanóra 45
perc, és a tanórán esetleg különbözõ lazító játékokat
iktat be, de ez már a pedagógia területe.
R.: - És a szülõk hogyan tudnak kedvet csinálni gyereküknek
az iskolához?
Rick Istvánné tanítónõ: - Mindenképpen a pozitív
hozzáállással, a pozitív motivációval, ha elmesélik a saját
pozitív iskolás élményeiket a gyerekeiknek, esetleg elsétálnak
az iskola felé, megnézik azt az épületet, és szép az udvara,
valami, mindenképpen valami pozitívumot kiemelni az iskolából.
Hiszen csak a pozitív dolgok azok, amik elõreviszik az embert,
akár egy felnõttet is, nemcsak egy gyereket, és csak a siker az,
ami ösztönzõleg hat az emberre.