Mv.: - Mit szoktál
csinálni az állatkertben?
- Hát rá szoktam ülni, meg etetni.
R.: - És milyen állatokra szoktál ráülni?
- Oroszlánokra, tigrisekre, pacikra, gepárdokra.
R.: - Hogyan kell ráülni az oroszlánra, meg
a tigrisre?
- Mondani kell nekik, hogy maradsz, és akkor így megáll, és
akkor így beakasztja magát.
R.: - És te nem félsz, amikor ráülsz egy
tigrisre?
- Nem, amikor egyszerûen így belenyúlok a szájába, akkor csak
így megnyal. Mert tökaranyos, úgy hívják tigris, hogy - van benne
egy nagyobb anyuka, egy apuka, meg egy kicsike - tigrisjei vannak,
és van neki ilyen izéi, és akkor úgy tudják, így szopogatni a
tejet belõle.
R.: - Amikor fönnülsz az oroszlán hátán,
akkor mit csinálsz, hova mentek?
- Hát akkor lehet elmenni állatkertbe, ahol pacik vannak.
R.: - És mit mondasz az oroszlánnak?
- Azt, hogy aranyos.
R.: - És a tigrisnek?
- Annak is azt mondom.
R.: - Amikor rajta ülsz a gepárd hátán, nem
volt olyan, hogy megindult veled, elkezdett szaladni?
- Hát de, volt olyan és akkor így nem estem le.
R.: - Hogy lehet az, hogy én még sose hallottam
róla, hogy ezekre a vadállatokra kicsi gyerekek ráülhetnek?
- Tényleg ráülhetnek, csak általában nagyon vigyázni kell vele.
R.: - Felnõttek voltak ott veled, amikor
ráültél ezekre az állatokra?
- Nem, mert az apu
R.: - Csak te ültél a gyerekek közül erre
az állatra, vagy mások is rá szoktak ülni?
- Csak más kisgyerekek.
R.: - Anya mit szólt hozzá, amikor meglátott
téged az oroszlán hátán?
- Azt szólt, hogy Dórika, nagyon vigyázzál, mert ilyenkor az
oroszlánok is, nagyon félelmetes, mert ilyenkor a piciket is szokott
megharapni, de nem olyan sokat, de azért úgy szokták.
R.: - És megengedte, hogy felüljél a hátára?
- Hát nem nagyon, de
R.: - és akkor te miért tetted meg?
- Azért, mert oroszlán nem harap, és akkor olyan aranyos állatok.
R.: - Itt az óvodában a gyerekek azért félnek
ezektõl az állatoktól, a tigristõl, a gepárdtól, az oroszlántó,
sõt még a kutyától is félnek, hogy lehet, hogy te akkor mégis
ilyen bátor vagy, miért van ez így?
- Azért, mert amikor nem félek, akkor már lehet, megengedi nekem,
hogy felüljek a párduc hátára, vagy a tigrisre, vagy az állatkertbe
bemenni, vagy a tigrisek nem akarják, hogy engem megharapjanak,
meg hát olyankor szoktak megharapni engem.
R.: - Haraptak már téged a vadállatok?
- Egyszer a Klári néninél itt egy pici kutyus így megkarmolt
engem, de nem a kutyus általában, és akkor nagyon fájt és
R.: - ha te ilyen bátor vagy, hogy ráülsz
a vadállatok hátára, akkor te semmitõl se félsz?
- Semmitõl.
R.: - Sötétben se szoktál félni?
- Hát, azt szoktam, de most már nem. Meg képzeld el, amikor
voltunk valahol, ott volt olyan boszorkány, ami akkor ott is lakott.
R.: - És attól féltél?
- Attól már féltem.
R.: - És még mitõl szoktál félni?
- A vadállatoktól, akik nagyon vadak.
R.: - És a tigris, meg az oroszlán, az nem
vadállat?
- Az nem. Az általában nem vadállat.
R.: - Mi a vadállat, mondj egy ilyen állatot,
ami vad.
- A rossz állatok vadak.


- Nekem két kislányom
van, a 2 éves álmairól még nem nagyon tudok, néha-néha õ föl szokott
kiáltani álmában. Volt olyan eset, amikor hát mondjuk akkor beteg
is volt, hogy behívott, hogy anyu, anyu gyere. Bementem és fölvettem
a kiságyból, de valójában rá kellett jönnöm, hogy õ alszik. Aztán
fölébredt és lökött el magától, hogy menjek el tõle. Nagyobbik
kislányom 5 éves, õvele már másfél éve körülbelül, elkezdtünk
arról beszélgetni, hogy mi is az az álom, hogy az egy más világ,
más, mint amit valóságban megélünk. Úgy vezettük be ezt a dolgot,
hogy reggelente szoktam tõle kérdezni, hogy mit álmodott, illetve
én is el szoktam neki mesélni az én álmaimat, ebbõl is õ látja
már, hogy azért ez tényleg egy különálló világ. Más, amit éjszaka
csukott szemmel megélünk és más, amit nyitott szemmel, aktívan
napközben átélünk. És õ most már ezt magától is el szokta mondani,
immáron 5 évesen, hogy képzeld anyu, ma ezt és ezt álmodtam, ez
történt. De ilyenkor azért látnivaló az is, hogy sokszor mesél.
Tehát már ébrenléti állapotában kitalál történeteket, és úgy adja
elõ, mintha õ azt álmodta volna. De ez nem baj, mert én örülök
neki, hogy jár a kis esze, gondolkodik és mesékkel áll elõ.
R.: - Nagyobbik lánya, hogyan fogadja a mama
álmait, egy felnõttnek az álmát?
- Szívesen hallgatja, és mint minden mást, ezt is a saját kis
életéhez próbálja kötni, kapcsolni. Ha éppen furcsa dolgot mondok
el neki, például, ami lehetetlen dolog, hogy én repülõgépet vezettem,
ezeket õ nagyon jól megérti és nagyokat nevet rajta, hogy jaj,
de vicces volna, ha ez tényleg így lenne. Szereti hallgatni. Szereti
azt megtudni, hogy mi jár az én fejemben. Egyébként ez a valóságban
is így van, hogy én szeretem elmondani neki, hogy éppen most mit
érzek, mit látok, mit gondolok, hogy ezzel is segítsem õt abban,
hogy õ is fogadja el magában azokat a dolgokat, amik elõjönnek,
gondolatokat, érzéseket, merje fölvállalni saját magában is.
R.: - És a lánya el tudja fogadni ezeket
a gondolatokat?
- Én úgy gondolom, hogy igen. Segít neki ez a beszélgetés, és
így le tudja rendezni magában a furcsa dolgokat és el tudja fogadni.
R.: - Miért nem tudja igazából a lánya elmesélni
az álmait, miért mond helyettük történeteket?
- Szerintem, még most van nála kialakulóban egyrészt, hogy meg
tudja fogalmazni kerek mondatokban a mondanivalóját, másrészt
nála összemosódik erõsen, ilyen kisgyereknél nem válik el élesen
az, hogy most valóság, nem valóság, mi az, amit álmodtam, mi az,
amit kitaláltam. Õ rengetegszer mesél is, és szerintem ez így
helyénvaló, hogy neki van egy saját kis gyermekvilága, mesékkel,
amik néha átcsúsznak a valóságba és az nem baj, valahogy tovább
játsszuk együtt.
R.: - Mit játszanak tovább együtt?
- Tovább játsszuk azokat a történeteket, amiket õ elkezd mesélni,
elkezd egy álmot, lehet, hogy onnan indulunk el egy játékba. Elkezd
egy álmot a babájáról, hogy õ éppen most iskolába jár már, mi
ezt szépen tovább kerekítjük egy teljes történetté.
R.: - Ez az álom a babáról ez egy fantázia
vagy pedig egy valóságos álom a lányánál?
- Szerintem egy valóságos álom. Úgy éli meg, mintha valódi lenne,
továbbjátsszuk, és akkor õ azt érzi, amikor vége van, és kiszállunk
belõle.
R.: - Van, hogy megrettenek álmaikból a gyermekei,
vannak rémálmaik?
- Ilyet még nem tapasztaltam náluk.
R.: - És azok a furcsaságok, az a furcsa
történetvezetés, ami az álomban van, mûködik, arról õk mit tudnak,
vagy mit mondanak?
- Nem tudják még õk ezt megfogalmazni, úgy gondolom, a nagyobbik
lányom se tudja még igazából megérezni ezt, hogy tudat az álomban.
Hát, mi, felnõttek azért tudjuk sokszor, hogy igen, én ezt most
álmodom, miközben álmodom, de szerintem õ nála ez még nincsen
meg, tehát neki, amikor álmodik, úgy éli meg az álmokat, mintha
valódi lenne és amikor fölébred, akkor szerintem rövid idõbe azért
beletelik, míg visszajön úgymond a valóságba.
R.: - Amikor este
van, akkor elõjönnek a szörnyek? Te szoktad õket látni?
- Nem.
- A sötétben szoktak elõjönni?
- Igen.
R.: - Ott szoktak lenni a szobádban?
- Ott nem, a világûrben.
R.: - A világûrben ott vannak a szörnyek,
és te félsz tõlük?
- Igen.
R.: - És ilyenkor ki véd meg téged?
- Anyukám.
R.: - Mit szoktál csinálni, odaszaladsz anyához?
- Igen.
R.: - És mit mondasz neki?
- Hogy ott egy szörny.
R.: - És akkor õ mit csinál?
- Hát látja.
- Nekem két kislányom
van, és hát, mi is végigéltük ezt a problémát.
- Mind a két kislánnyal?
- Mind a két gyermeknél, igen. És a körzeti doktor néni nem
mondta, hogy a fejlõdés során a vegetatív idegrendszer és a testi
fejlõdés nincs összhangban, és ilyen problémákat okoz. Lefektettük,
és egy fél óra múlva felébredt, és teljesen nem volt magánál a
kislány, és nem tudta elmondani, hogy mitõl és mi volt. Mi is
nagyon féltünk, hogy mi lesz, és hát egy kis idõ múlva elmúlt.
Tehát probléma nélkül.
R.: - Tehát teljesen magától.
- Igen, igen.
R.: - És azóta sem tért vissza, tehát nincs
ilyen problémájuk.
- Azóta egyáltalán nincs.
- Kozek Lilla pszichológus: - Arról szeretnék kérdezni, hogy
változtattak-e a rémálmokkal kapcsolatban valamit a lefektetés
körülményein?
- Nem.
K.L.: - Akkor nem attól múltak el a rémálmok, hogy esetleg zenét
kapcsoltak be, vagy meséltek, vagy valami ilyen.
- Nem, mindenképpen jobban figyeltünk rá, vagyis a gyerekekre,
mert mind a két kislányomnál ez körülbelül ilyen óvódás korban,
igen, olyan 4 éves korban, mind a kettõnél megvolt. Nagyon rossz
volt, mert az ember látja a gyerekét, hogy pánikban van, és nem
tud segíteni, mert szinte nem is lehet kontaktust teremteni, mert
nincs magánál.
R.: - Biztos önt is érdekli, nekem az jutott
eszembe, hogy visszatérhetnek-e ezek a rémálmok késõbb?
K.L.: - Az az igazság, hogy az idegrendszerünknek a felfokozott
állapota kiválthat újra rémálmokat, de azok már nem abba a korszakba
tartoznak, amit ez az anyuka is említett, hogy az óvódás kor elején
ez gyakoribb.
R.: - Tehát, ez inkább csak egy napnak a
zaklatottsága, ami így
K.L.: - akár, meg a szorongások fölgyûlnek, de még nincsenek
rá igazán szavai, meg eszközei a gyereknek, hogy ezt a nappali
tevékenységében valahogy átdolgozza magából, hanem az álmaiban
térnek ezek vissza. És ahogy nõ, mondjuk 5-6 éves, már rajzol,
gyurmázik, mûködik, játszik õ olyan fokon, hogy ezek ne az álomban
dolgozódjanak föl, ezeket a feszültségek vagy tudattalan szorongások.
R.: - De hát azért, lehet gondolom, segíteni
is, hogy ez könnyebben földolgozódjon.
K.L.: - Igen, és szerintem az a kulcsszó, amit ez az anyuka
is mondott, hogy figyeltünk a gyerekre.
- Én, mint tapasztalt
nagymama, azt tudnám még az anyukának ajánlani, hogy egyrészt
figyeljen rá, hogy milyen tévémûsort, milyen mesét vagy esetleg
esti híradót lát a gyerek a tévében. Mert ezek is okozhatnak rémálmokat.
R.: - Magának volt ilyen tapasztalata az
unokáival kapcsolatban?
- Nem, de volt ilyen kezdõdõ dolog, és én akkor azt találtam
ki az unokámnál, hogy olyanokat meséltem neki este, egy kirándulásról,
egy közös élményrõl és mondtam neki, hogy ilyen szép dolgokra
gondoljon, mielõtt elalszik. Virágzó fákra, kedves cicára, kiskutyára,
és ilyen harmonikus meséket meséltem neki elalvásnál.
R.: - És ettõl megnyugodott?
- Ez egy kezdõdõ dolog volt, és teljes mértékben elmúlt és soha
többet nem jött vissza.
K.L.: - Ez egy nagyon ötletes megoldás, ez egy spontán relaxáció,
amit a nagymama bevezetett. Hogy tematikusan olyan harmonikus,
és a gyermek számára is érdekes és megnyugtató dolgok felé terelni
a figyelmet elalvás elõtt, amik kilazítják az idegrendszert, nemcsak
a gondolatokat, hanem tényleg vérnyomást, szívritmust, légzés,
stb., ez mind helyreáll. És akkor nem egy feszült állapotban érkezik
meg a gyerek az álomszakaszba.
R.: - Ez a feszültség, ez egy ilyen izomfeszültség,
ez egy ilyen izomfeszültség.
K.L.: - Így is lehet, hogy izomfeszültség úgy, hogy a másik
lehetséges dolog, hogy a testmasszázshoz visszatérnék, most egyre
nagyobb divat a kismamák között a bébimasszázs, de miért ne lehetne
ezt megcsinálni 3-4 éves gyerekeknél is?


- Relaxáció. Ezt
a szót úgy gondolom, mindenki ismeri, ez ellazulást jelent és
egy ilyen megváltozott tudatállapotot hoz létre az emberben.
dr.Hadas Katalin gyermekpszichológus, pszichoterapeuta: Eredetileg
a régi francia szó azt jelentette, hogy kiengedte a rabot. Ez
azt jelenti, hogy bizonyos feszültségek bennünk rabként el vannak
fojtva, és ezeket szeretnénk kiengedni, ezeket a energiákat, ami
elvész az ember számára, hogyha ott leszorítva tartjuk. A szakirodalom
eddig úgy vélte, hogy 8-9 éves kortól lehet a gyerekeknél alkalmazni
a relaxációt. Kolléganõmmel azon törtük a fejünket, hogy hogyan
lehetne profitálni a kisebb gyerekeknél is ebbõl a módszerbõl,
hogy nagyon sok problémával küszködnek a kicsik is. Akkor jöttünk
rá arra, hogy a gyerekhez legközelebb a mese áll, így próbáltuk
összekapcsolni a mesét a relaxációval, és így született meg az
új gyermek-relaxációs módszert, amely a mesét használja fel.
R.: - A mesét terápiás eszközként használják?
Ez itt egy meseterápia?
dr.H.K.: - Nem meseterápia, hanem pszichoterápia, amelynek egyik
segédeszköze a mese. Ugyanis ennél a terápiás módszernél arról
van szó, hogy feldolgozzuk az élményeket, amiket a relaxáció során
az ember átél. Ezeket az élményeket megpróbáljuk képbe áttenni,
és keresni a hasonlatokat, hogy mikor, és hol élt át hasonló élményt,
mivel tudja ezt összekapcsolni. Most a gyerek ilyen bonyolult
munkára képtelen. Sokkal kevesebb élménye van, kisebb a szókincse,
nem tudja kifejezni magát, és nagyon jól tudjuk, hogy a mesékben
sok mindenen keresztülmennek a hõsök. Sokféle állapotba kerülnek,
a gyerek, hogyha megismerkedik ezekkel a mesékkel, akkor össze
tudja hasonlítani saját élményét, amit relaxáció alatt átélt,
olyannal, hogy melyik mesehõs, melyik mesében mit élt át.
R.: Belehelyezik a gyereket egy-egy mesehõs
szerepébe, helyzetébe?
dr.H.K.: - Házi feladatnak is megkapja a gyerek azt, hogy meséket
keressen, amiben õ hasonló állapotokat talál egyes mesehõsnél.
4 éves gyerek azért már reprodukálni tudja a mesét, hogy mi történt
benne, mit élt át a mesehõs, és hogyha otthon a mamával gyakorolja
ezt a relaxációt, ami nagyon leegyszerûsített szöveg, és szintén
egy mesehõs élményeire épül maga a relaxációs szöveg is, és akkor
õ már relaxáció alatt is tulajdonképpen azzal próbál azonosulni,
hogy olyan ez, mint amikor ez, meg az történik a mesében. És nagyon
jó, hogy a mamával közösen végzik ezt, mert egy biztos pont a
gyermek számára mama, és nagyon jól megjavul a gyermek-anya kapcsolat
is, kialakul egy nagyon jó spontán viszony gyermek és anya között,
ami lehet, hogy elegendõ ahhoz, hogy a meglévõ problémákat eltörölje.
R.: - Arról van szó itt a terápia folyamán,
hogy az ember jobban tud beszélni arról, ami nem õvele történik?
Tehát kívülrõl lát valakit egy bizonyos szituációban?
dr.H.K.: - Természetesen, sokkal könnyebb nekünk véleményt mondani
másokról, a legnehezebb munka az emberben magában folyik, és ugyanígy
a gyerekkel is ez van. De hogyha látja a gyerek, hogy valakivel,
valami hasonló történt, és ez nem valami olyan egyedi dolog, hogy
csak vele, akkor könnyebben összekapcsolja a két dolgot. Elõször
semleges szinten elmondja, vagy átéli, és aztán megpróbálja magára
vonatkoztatni, és tulajdonképpen ezzel már elértük a célt. Amikor
már magára tudja vonatkoztatni. És hogyha valamit összehozunk,
egybevetünk, akkor ez már maga megnyugvással jár.
R.: - Tanfolyamot hirdetnek a szülõknek is,
vagy az anyukáknak is, ahova el lehet jönni, vagy pedig elmennek
õk egy szakemberhez, aki végigjátssza ezt velük kettõjükkel, mert
gondolom nemcsak a gyerek van ott egyedül.
dr.H.K:. - A szülõ jön a gyerekkel, hogy valamilyen probléma
van, és akkor megajánljuk ezt a terápiás módszert azzal, hogy
elõször a szülõt bevezetjük a relaxációba, és tulajdonképpen õk
naponta dolgoznak a gyerekkel. Aki ezt felvállalja, az alkalmas
is rá. Bárki képes megtanulni.
R.: - Milyen problémával jelentkeztek a szülõk,
illetve a gyerekek, milyen alkalmakkor szokták önök ezt a lehetõséget
megajánlani?
dr.H.K.: - Hát, nagyon jó eredményeket lehet elérni hiperaktív
gyerekeknél, különféle szomatikus betegségben szenvedõ gyerekeknél.
És ez az egész foglalkozás úgy kezdõdik, hogyha a gyereknek azt
mondjuk, hogy most el fogsz lazulni, hát szegénynek, egy 4 éves
gyereknek mondjuk, ez nagyon elvont fogalom, mi az, hogy ellazulni.
De ha elolvassuk például a Hamu Pepejke címû mesét, ez egy szlovák
népmese, ami magyar nyelven is megjelent, aki tulajdonképpen egy
ilyen lusta, henyélõ legényke volt, aki egész nap a kemencepadkán
heverészett, elolvassuk a gyereknek ezt a mesét, hogy hogyan telt
a Hamu Pepejke napja, és akkor õ mit érzett a kemencénél, akkor
a gyerekben kialakul egy kép, hogy tulajdonképpen mi is az, hogy
ellazulni. És aztán kereshet otthon a gyerek újabb meséket, ami
szerinte ezt az élményt fejezi ki. És akkor a gyerekek ilyen meséket
hoznak, mint a Holle anyóban, amikor megrázza a párnát a lány,
és akkor repülnek a pelyhek a párnából, a hópelyhek, hogy ez egy
ilyen kellemes ellazulás. Vagy amikor az elnehezedést gyakoroljuk,
akkor ez olyan, mint a Piroska és farkasban ugye, a vadász belevarrja
a köveket a farkas hasába, és ettõl nehéz lesz a farkas. Vagy
az átmelegedésnél, hogy a 12 hónapban, amikor ugye változtatni
a hónapokat, mikor van a meleg, mikor van a hideg, tehát ezekre
az ellentétekre hozunk példát a gyerekeknél, és a gyerek maga
is keres aztán otthon a mamával újabb és újabb meséket, egyre
gazdagabban tudja kifejezni a saját belsõ élményét.
R.: - Van-e olyan mesekönyv, vagy olyan mesegyûjtemény,
amelyet odaadnak az anyának vagy ajánlják, hogy keresse meg vagy
vegye meg boltban?
dr.H.K.: - Mi a klasszikus mese hívei vagyunk, és ezeket ajánljuk.
Nagyon sok archetipust tartalmaznak ezek a mesék, olyan dolgokat,
amik mindenkiben megtalálhatók, és ha nem is beszélnek róla, de
beépül a gyerekbe. A meséknek régen is ez volt a szerepük, hogy
útmutatást adjanak az embereknek, és például szolgáljanak az életükben.
- Nagyon nehéz korosztályi határokat megszabni, így az elsõ
kérdés tulajdonképpen az, hogy mikor kezdenek a gyereknek mesélni
a szülõk. De próbáljunk meg mégis átlagot közelíteni.
- Nagy Attila olvasáskutató: - Ritmusosok, rímes varázslatok
után jöhetnek a prózai szövegek, és itt Benedek Elek, Illyés Gyula,
Mórának csodálatos kis rövid történetei, és nemcsak a Kincskeresõ
kisködmön van, be kell menni bármely gyerekkönyvtárba, és az ember
kapásból hat-hét kötetet lát, és ezekbõl bõven lehet válogatni,
és nagyon jóízûeket lehet beszélgetni. És Lázár Ervinnel el lehet
kezdeni a Nagyravágyó feketerigót, 3 éves gyerek is tátott szájjal
hallgatja, és a 40 éves felnõtt is megrendül a történettõl. Az
igazán jó meséknek éppen, tulajdonképpen ez a titka. És majdnem
ugyanezt mondhatom el, 6-7 éves gyereknek bõven el lehet már mesélni
a Kis herceget, de a Kis herceg majd 14 éves korban is gyönyörûséget
okoz, mert akkor újabb tartalmakat fedez fel benne. És mondhatom
a meseregényeket. Szabó Magda: Sziget kékjét, vagy Tündér Laláját,
ezt sem lehet tulajdonképpen elég korán elkezdeni, mert nem tudjuk
pontosan, hogy a gyerek mit ért meg belõle, és majd két év múlva,
négy év múlva õ fogja kérni, hogy vegyük elõ, mert meglepõ, hogy
mi mindenre emlékszik rá. És most ismételve õ fog a legjobban
csodálkozni, hogy azonkívül, amire emlékezett, még mennyi mindennel
több is van benne. Benedek Eleket se lehet elég korán kezdeni,
és elég sokáig, a gyerekek a legegyszerûbb, legrövidebb Benedek
Elek mesénél kezdik, de még 8, 9, 10 éves korában is. A Magyar
Mese és Mondavilágot miért ne lehetne nekik olvasni, élvezettel
és izgalommal hallgatják, és olvassák. De bibliai történeteket,
Münchausen bárót, Alíz Csodaországban, Óz, a Pinocchio, ezek is
olyan történeteket, amelyeket a 6 évestõl 10 éves korig szinte
bármikor elõ lehet venni, mert megint újabb és újabb rétegek tárulnak
fel. A Tücsök. Ugye, eleinte az csak tücsök, és csak sokkal késõbb
derül ki, hogy ó istenem, ez a tücsök, ez valójában a lelkiismeret.
Ez a mindnyájunkban ott ülõ igazságérzet, a jóra való, a tisztességre
figyelmeztetés. De kell hozzá egy tücsök, akinek a hangját halljuk,
csak nem mindig akarjuk megérteni, hogy mit is mond. Lázár Ervinnek
Szegény Jonny és Árnikája, a Hétfejû Tündér, melyek többször elõvehetõk,
és a gyerekeknek újra, meg újra élvezetet fog okozni. Sõt, mi
több, manapság az iskolában, szerencsére, hála a korszerûsítõ
továbbképzéseknek, egyre több pedagógus rátanul arra, hogy ne
csak meghallgathassák, hanem el is játszhassák a gyerekek variációkkal.
Ne megismételjék a történetet, hanem a történet csak kiindulópont
ahhoz, hogy a saját életüket belevetítve a történetbe, a megírt
történetbe, valami egyedi alkotást hozzanak létre, és ezzel még
inkább élményükké legyen az a gondolkodásmód, az a szemléletmód,
amit Gyurkovics Tibor, amit Lázár Ervin, amit Békés Pál, amit
Szabó Magda és sok mindenki más átad a mai magyar gyerekeknek
és szülõknek.