- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.08.08.
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. augusztus. 8.
Kossuth rádió, 13.05

 

 

- Szoktatok-e a szüleiddel beszélgetni csak úgy?

- Igen. Én, én anyukámmal élek együtt, mert az én apukám meghalt, de, de anyukámmal nagyon sokat, hogy milyen voltam én kicsinek, hogy az õ fiatal kora milyen volt, gyerekkora, rengeteget, nagyon sokat.

R.: - Te szoktál kérdezni is?

- Igen, igen, igen, és akkor jönnek elõ a dolgok, és akkor, vagy, vagy egy aktuális dolog kapcsán, egy, egy óramárka, amit meglátunk, egy, egy régi fénykép, amit, amit valahonnan elõszedek a süllyesztõbõl, akármi kapcsán elõjönnek a dolgok.

R.: - És mi az, ami téged érdekel ilyenkor?

- Hát engem érdekel a gyerekkor, tehát hogy õk, õk hogy, hogy éltek, milyen gyerekek voltak, mivel foglalkoztak, meg hát persze a fiatal kora a szüleimnek, hogy, hogy hogy szórakoztak, hogy éltek, a barátaik, a szerelmeik. Az otthoni problémákat is meg szoktuk ezért beszélni természetesen, minden, mindenrõl lényegében.

R.: - Miért jók ezek a beszélgetések, miért szereted õket?

- Megismerem a szüleim, az anyukám véleményét, hogy õ hogy lát engem, hogy látja a barátaimat, és, és nagyon sokat tanulok belõlük, hogy, hogy milyen a világ, hogy, hogy kéne látnom a világot.

R.: - S olyannak lát téged anyukád, mint amilyen vagy, vagy másmilyennek lát?

- Is-is. Azért nagy részben ismer, nagy részben tudja, hogy milyen vagyok, ismeri az érzéseimet, a barátaimat, azért vannak apróságok, amikrõl nem tud, de többnyire mindenrõl.

R.: - Mi az, amit Te nem mondasz el neki?

- Hát azért vannak ilyen bensõséges dolgok, a baráti társaságunkban a szerelmekrõl, amit úgy egyszerûen nem szeretnék neki elmondani, de hát általában mindent mást igen.

R.: - És õ ezt nem veszi észre, hogy ezt nem mondod, nem kérdezget?

- Nem kérdezget, szerintem biztos, hogy tudja, hogy vannak dolgok, amiket nem mondok el neki, azt szerintem türelmesen kivárja, hogy én elmondjam. Kérdezget is néha, de ha látja, hogy nem szeretném, nem szeretném ezt most neki elmondani, vagy nem vagyok olyan lelkiállapotban, akkor békén hagy.

R.: - Nektek jó a viszonyotok az édesanyáddal?

- Én úgy érzem, igen, én úgy érzem, nagyon jó.

R.: - És ez miért van szerinted?

- Szerintem ez miatta is van, mert szerintem õ nagyon jó anyuka, és nagyon-nagyon jól nevel, tudja, hogy mi az, amit meg szabad nekem engedni, tudja, hogy mi az, amit nem, és, és hát igazából én is mindent elmondok neki, tényleg.

R.: - Mi az, amit neked nem szabad megengedni?

- Úristen, hát tudja, hogy mikor, mikor szabad otthonról elengedni, melyik buliba, mikor, mikor, meddig és, és, és akármennyire lázadok ilyenkor ellene, utólag mindig belátom, hogy igaza volt.

R.: - Ezeket egyébként meg szoktátok egymással beszélni, ezeket a konfliktusokat?

- Többnyire igen, tehát van, amikor bevágom a durcát, és, és elvonulok, és akkor késõbb, de vagy, vagy nem is, mert inkább nem akarok veszekedni, de többnyire meg szoktuk beszélni a problémákat.

R.: - És Te olyankor elmondod neki utólag, hogy anya, mégiscsak neked volt igazad?

- Ez egy jó kérdés, de ha belegondolok, nem mindig, de, de szerintem õ tudja, hogy én belátom késõbb, hogy, hogy neki volt igaza. Persze van, amikor nem, és õ belátja, hogy, hogy én tényleg vagyok annyira felnõtt, vagyok annyira komoly, hogy ne legyen semmi bajom, hogy felelõsségteljesen viselkedjek, de többnyire hát nekem kell belátni, hogy neki volt igaza.

R.: - És szokott olyan lenni, hogy valamit nem enged meg, és Te mégis megteszed?

- Hát ezt én nem hiszem, szerintem ilyen nem volt.

R.: - Tehát ezek szerint még szót fogadsz neki.

- Mondjuk, többnyire.

R.: - És lesz olyan, amikor már nem fogsz?

- Hát, ha idõsebb leszek, és hát igazából kilépek a családi körbõl, a családi fészekbõl, akkor, akkor õ is be fogja majd látni. Meg tudom, hogy tudja, hogy akkor már nem parancsolhat, vagyis hát, hogy parancsol, hát nem mondhatja meg, hogy mit szabad, és mit nem, persze tanácsokat fog adni, fog, fog kicsit terelgetni az élet útján, de, de tudni fogja, hogy akkor, akkor ezek már az én döntéseim.

R.: - Várod már azt az idõt, amikor már a te döntéseid a te döntéseid lesznek?

- Igen, végül is ezt mindenki várja, hogy szabad legyen, és ne mondják meg a szülei, hogy mit szabad, és mit nem, de én szerintem mindannyian, fiatalok, félünk is ettõl, hogy, hogy milyen lesz, ha majd nem lesz ott az anyu, és nem kérdezhetem meg, hogy, hogy most mit csináljak, mert ez egy nagyon nehéz idõszak, amikor fel kell nõni.

R.: - De hát azért ott lesz anyu!

- Persze, ez így van, de amikor már õ nem mondja meg, hogy mit szabad, és mit nem, hanem, hanem magamtól döntöm el, hogy hova menjek el, hogy, hogy mit veszek föl, hogy, hogy mit szeretnék csinálni, hogy mi a véleményem a barátaimról, akkor ez már teljesen más lesz. Ez is jó, ez az idõszak is jó nagyon, mert mindig ott áll mögöttem, és sajátok a döntéseim, de õ mindig terelget, és, és azért, azért fogja a kezem, de lesz majd idõszak, amikor elengedi, és akkor már más lesz, és az is jó lesz.

 

 

 

R.: - Ingmar Bergman: Vasárnapi gyerekek


Apa elõrehajol, rákönyököl a combjára, és összekulcsolja kezét, figyelmesen nézi a fiát. Ha apa beszélget valakivel, bárki legyen is az, egyenesen a szemébe néz, és figyelmesen hallgatja.
- Apa, miért nem szeret velünk lenni Dafnesban?
- Nem nagyon szeretem Dafnest, ennyi az egész. Anyát és a gyerekeimet szeretem, Dafnest nem.
- És miért nem szereti, apa, Dafnest?
- Bezártnak érzem itt magam. Nem tudom, érted-e, mire gondolok?
- Nem.
- Nem vagyok a magam ura, nem én döntöm el a dolgokat.
- Nagyanya dönti el?
- Hát talán így is lehet mondani.
- És gyûlöli, apa, nagyanyát?
- Gyûlölöm? - Apa leheletnyi mosolyra húzza száját, és összekulcsolt kezét nézi.
- Dag szerint apa és nagyanya gyûlöli egymást.
- Nagyanya és én sok mindenben másképp gondolkodunk, igen, szinte mindenben, és ezért dühösek vagyunk, ezt meg kell értened, igen. Néha ezt nagyon nehéz elviselni, különösen nyaranta, ilyenkor túlságosan közel lakunk egymáshoz, és ezért könnyen összekülönbözünk. Télen egyszerûbb az élet, amikor nagyanya Upszalában van, mi meg Stockholmban.
- Én szeretem nagyanyát!
- Ezután is szeresd a nagyanyádat! Õ is szeret téged, te is szereted õt, ez így van rendjén.
- Apa, örülne, ha nagyanya meghalna?
- Hogy mondhatsz ilyet, miért örülnék? Egyrészt tudom, hogy te és anya és Dag, és még nagyon sokan szomorúak lennének, másrészt az ember ilyesmire nem is gondol.
Pu töpreng, ez most nagy erõfeszítést igényel, és fontos is, azonkívül nem mindennapi dolog, hogy apának van ideje beszélgetni, vigyáznia kell.
- Hát lehet - mondja Pu szomorúan -, én mégis sokaknak azt kívánom, hogy haljanak meg, és legyen belõlük történelem, Emma néninek és Dagnak és...
- Az egészen más - szakítja félbe apa -, nem gondolsz rá, hogy mit jelent a halál, csak elragad a képzeleted, de nem kívánod komolyan, amit kívánsz!
- Hát, ha néha arra gondolok, hogy anya meghal, akkor szomorú vagyok.
- Néha talán azt is kívánod, hogy apád meghaljon, amikor nagyon dühös vagy például? - Apa mosolyog, a szája és a szeme is, hangjában nincs semmi fenyegetés, ez tehát most igazi beszélgetés! - gondolja Pu.
Beszélgetni vagy eszmét cserélni Pu egyébként nagyanyával szokott néha esténként Upszalában, amikor a karácsonyi szünidõt nála töltik, anyának és apának soha nincs ideje beszélgetésre!
- Soha nem kívántam, hogy apa meghaljon - hazudja Pu ártatlan képpel.
Apa megveregeti Pu arcát, és továbbra is mosolyog.
- Ne haragudj rám, Pu, de néha olyan butaságokat tudsz kérdezni!
Pu egyetértõen bólogat, és viszonozza apa mosolyát.

 

 

 

R.: - Vannak barátaid?

- Vannak, jó sokan, szerencsére.

R.: - Hányan vannak?

- Hú, hát ezt nem tudom megmondani, mert vannak a jó barátaim, akik úgy tényleg a legjobbak, meg összejárunk hétvégenként, õk vannak 5-10-en, mert benne vannak a lányok is, akikkel szoktunk barátkozni, meg elmenni helyekre. Aztán még van egy rengeteg, rengeteg sok haverom van, nemcsak a saját osztályomból, sõt, hát, egészen más évfolyamokból is, például nyolcadikos haverjaim is vannak, én most ötödikes vagyok. Sõt, van egy-két alsós haverom is, szóval nagy a skála.

R.: - Mit szoktatok csinálni a barátaiddal?

- Nagyon sokat szoktunk beszélgetni, sportolni szoktunk, néha programokkal elmegyünk például moziba, moziba sajnos ritkábban, de az SMS-en mindig vannak jó filmek, aztán Görzenálba szoktunk elmenni, meg ilyen helyekre.

R.: - S mirõl szoktatok beszélgetni a barátaiddal?

- Általában a következõ óráról, magánvéleményét tanárokról, vagy éppen a leckérõl beszélgetünk, de sajnos, most bejött ez a politika is, úgyhogy, most, ahogy felmegyünk, sajnos arról is, arról is szokott szó lenni. Jelenleg a szüleim nem nagyon örülnek, hogy már ilyen korban politizálunk, de mi szeretjük megbeszélni a dolgokat.

R.: - Mit beszélgettek a politikáról?

- Hát most ugye a választások, ki kire szavazott, de ezt is titkosan, mert mondom, mindenkire rákötõdik, hogy ne mondják el, mert hát rosszat gondolhatnak rólunk, meg mindenkinek megvan a saját véleménye, de ezt mi titokban megbeszéltük.

R.: - Az alapján választotok barátot, hogy kinek kire szavazott az anyukája vagy az apukája, vagy ez a barátságot nálatok nem befolyásolja?

- Egyáltalán nem, az a lényeg, hogy õ milyen, hogy milyen a stílusa, milyen rendes, hogy ne legyen bunkó, és tökmindegy, hogy kire szavaztak a szülei, mindenkinek meglehet a saját véleménye.

R.: - Mirõl szoktatok még beszélni, például könyvrõl szoktatok beszélgetni?

- Már ritkábban, de amíg olvasgatni szoktunk, meg hogy például most, általában, most van itt a névnapom, szülinapom, de mindig kapok az unokatesóméktól egy csomó könyvet, amit olvasgatni szoktam, s arról szoktunk beszélni, hogy olvastad ezt, olvastad azt, jó volt, nem volt jó, tetszett?

R.: - A barátaid is olvasnak könyveket?

- Igen, van egy barátom, Váncza Zsombornak hívják, aki rengeteget olvas, nincsen tévéjük, mert nem szeretnek tévézni, anyukája festõmûvész vagy valami ilyesmi, renováló, apukája, meg õ is ilyesmi, ilyen mûvész.

R.: - És ajánlott már neked könyvet, amit Te aztán elolvastál?

- Még régebben, így második körül, akkor volt az Egri csillagok, amit õ nagyon szeretett, például a Végtelen történet-et tõle hallottam, amit negyedikben olvastam, s tõle is kaptam kölcsön.

R.: - S a lányokról mit szoktatok beszélni, hogy ki tetszik neked, meg ki miért szép, vagy mit lehet a lányokról beszélni?

- Hát igen, ki szoktuk õket elemezni, belsõleg, külsõleg, hogy milyenek, bunkók, mert vannak sajnos bunkó lányok is, ezt meg kell vallani.

R.: - Mit jelent az, ha egy lány bunkó?

- Hát hogy gonosz, meg cikiz másokat, csúfolja a másikat, kigáncsolja, amikor nem figyel, lökdösi, szóval minden, ami rossz, és senkivel sem kedves.

R.: - Aztán mirõl szoktatok még beszélni?

- Például arról, hogy eljössz hozzám hétvégén?

R.: - Na jó, de amikor hétvégén találkoztok, egy jót dumáltok, na akkor mirõl dumáltok?

- Hát akkor is általában mindig a lányokról, szóval mindig õk vannak a középpontban, lassan ebbe a korba érünk, úgyhogy, szóval róluk, meg hogy na, milyen napod volt, mit csinálsz most ezután, ha elmész, van valami programod jövõ hétvégén, vagy, és, és ennyi, és zenét hallgatunk.

R.: - És a problémáitokat meg szoktátok egymással beszélni, hogyha valami gond van a szüleitekkel vagy a testvéretekkel?

- Igen, ezt meg szoktuk beszélni, ezt el is felejtettem hirtelen, igen, ezt mindig megbeszéljük, kibeszéljük a dolgokat, aztán segít az emberen, hogyha ki tudja magát beszélni.

R.: - Neked is volt már olyan gondod, amit megbeszéltél egy barátoddal, és úgy akkor megkönnyebbültél?

- Igen, volt ilyen biztosan, biztosan tudom, de most hirtelen nem tudnék mondani sajnos.

R.: - És olyan barátod, aki kiöntötte neked a szívét, hogy valami gondja van a szüleivel vagy a testvérével, ilyen is volt már?

- Igen volt, õ is Zsombor volt, hogy anyukájáék milyen keveset keresnek, meg hogy, amikor a régi kormány volt parlamentben, akkor, hogy milyen kevés volt a fizetésük, s még ez, pontosan ezt mondta, hogy azelõtt még azt is meg kellett néznünk, hogy az öt forinttal olcsóbb fogkrémet vegyük meg, vagy a drágábbat.

R.: - És ilyenkor Te tudsz valami tanácsot adni?

- Hát nem igazán, csak átérzem a dolgot, támogatom, hát úgy értem, hogy barátilag, szóval hogy nyugi, lesz ez jobb is.

R.: - És ez segít?

- Szerintem, segít, mert úgy lelkileg akkor, úgy megnyugszik az ember. Hogyha például egy intõt kap egy haverom, aki mondjuk így, rosszabb fajta, kevesebben vannak õk, de akkor úgy kiönti a lelkét, hogy mit csináltam, jaj, Szabó, most meg képzeld el, mi történt, milyen hülye voltam, ilyenkor ez is segít szerintem. Nekem is volt olyan már, hogy intõt hoztam haza, s elmeséltem a Zsombornak, mert egyszerûen, nem õ a legjobb haverom többek között, hogy hú képzeld el - mondom -, nem kellett volna csinálnom, most mondd meg, milyen hülye vagyok, és akkor megnyugtat, hogy nyugi, a szüleid is meg fogják érteni, ahogy én is, szerintem segíthet.

R.: - Szükség van a barátokra?

- Biztosan, szóval barátok nélkül nem lehet élni.

 

R.: - Nagyon sokszor mondják a szakemberek is, de maguk a szülõk is tudják ezt, hogy ahhoz, hogy egy problémát meg tudjanak oldani, ahhoz le kell ülni, és beszélni kell a gyerekekkel, de nem olyan könnyû, nem olyan egyszerû beszélni a gyerekekkel, fõként a kamaszokkal, mert hát õk nem mindig akarnak szóba állni a szülõkkel. Mit tudnak tenni a szülõk, van-e valami technika arra, hogy hogyan lehet beszélni akkor a gyerekekkel, ha õk nem akarják?

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Ha nem is pontosan konkrét technikának neveznénk, egy megközelítési módot lehetne ilyenkor javasolni.

R.: - Dr. Varró Gábor pszichiáter.

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nagyon fontos, hogy a gyerek azt érezze, hogy a szülõ bármilyen problémáról is van szó, nem erõszakkal, és minden esetben õszintén közelítse meg a gyereket. Mindenképpen azokból az impulzusokból, azokból az adatokból induljon ki a szülõ, amit a gyerek nyújt! Mik lehetnek ezek? A gyerek konkrét viselkedése egy adott problémában, konkrét hangulata, véleménye bizonyos dolgokról, akkor is, hogyha ezt õ spontán mondja el, és nem a szülõ kérésére. Nagyon fontos, hogy a szülõ figyelme a gyerekre irányuljon, a gyerek egyrészt ezt érezze, másrészt pedig a szülõ ezt a figyelmet komolyan gondolja.

R.: - Célszerû minden nap vagy legalábbis a hét jó néhány napján keresni az alkalmat arra, bemenni a szobájába, leülni, meg se szólalni, hanem várni, hogy hátha õ kezdeményez egy beszélgetést?

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Valóban az egyik módja az, hogy alkalmat teremtünk. Manapság, amikor sokkal kevesebb idõnk van arra, hogy egymásra figyeljünk, nagyon fontos az, hogy a gyerek azt érezze, hogy abban a periódusban, amire korábban nem volt példa, hogy a szülõ szentelt rá akár öt vagy tíz percet is, ezt az öt vagy tíz percet megtoldjuk akár ugyanennyivel, vagy egy félórára növeljük! Borzasztó fontos, hogy a gyerek érezze azt, hogy ez az idõ az övé, még akkor is, ha õ konkrét információt nem szolgáltat, hiszen a kamaszok nagyon hajlamosak arra, hogy egy konkrét kérdésre elutasító vagy néma választ adjanak.

R.: - Nagyon sokszor hárítanak, igen, és nem akarnak szóba állni, akkor mit tud tenni a szülõ? Nyilván erõszakos nem akar lenni, mert azt maga is mondja, hogy ez nem jó, de hát akkor nem sok lehetõsége maradt!

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Azt gondolom, hogy az a nem sok lehetõség nagyon sok, hogyha hosszú távon sikerül elfogadtatnunk saját magunkkal, mint szülõkkel azt, hogy a mi kapcsolatunk a legfontosabb, akkor igenis sikerülni fog idõt szánni, figyelmet szánni erre a gyerekre. Nyugodtan föltehetünk egészen konkrét kérdéseket, lehet, hogy a konkrét technika abban rejlik, hogy ezeket a kérdéseket ritkábban tesszük föl, amennyiben esetleg azt vesszük észre, hogy irritálja a gyereket. Odafigyelünk arra, hogy melyek azok a nyitottabb idõpontok, amikor feltehetjük, tehát ez is a figyelmünket fejezi ki. Na most, abban az esetben, hogy a gyerek elzárkózik, tehát tényleg nem válaszol ezekre a kérdésekre, más technikákat is lehet alkalmazni, nem a konkrét kérdések technikáját, hanem a helyzetteremtés technikáját. Vannak olyan kérdések, amit csak bizonyos helyzetekben lehet feltenni, és más szituációkban nem lehet. Vannak olyan kérdések, amit fel lehet tenni akkor a gyereknek, hogyha jelen van olyan személy, akitõl õ biztonságot remél, és abban a helyzetben könnyebb kialakítani vele a kommunikációt, van, amelyik kamasz azt kívánja, hogy csak kizárólag egy kettes...

R.: - Tehát egy négyszemközti beszélgetés.

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - ...kizárólag egy négyszemközti szituációban. Nagyon fontos az, hogy bizonyos kérdéseket egy kamasz az egyik szülõvel, bizonyos kérdéseket esetleg szívesebben a másik szülõvel beszél meg. A legfontosabb talán az, hogy azt a határt megérezzük, amikor egy kamasznál meg kell húznunk azt a vonalat, amin túl az õ legbelsõbb lelki világába nem szeretne betekintést engedni, ugyanakkor egy nem annyira felszínes, de egy mélyebb problémáról szívesen beszélne, ez csak akkor lehet, hogyha mi is folyamatosan bizalommal vagyunk a gyerek számára, és hogy...

R.: - Beszélünk saját magunkról, tehát azzal segítjük hozzá ahhoz, hogy elmondjuk, hogy bizony nekünk is vannak problémáink, bizony nekünk is egy csomó dolog rosszul esik, nem úgy sikerül, akkor õ könnyebben meg tud nyílni?

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nagyon sokszor tanácsoljuk azt a kamaszok szüleinek, hogy üljenek le a gyerekekkel, anélkül, hogy viszontválaszt várnának a kamasztól, meséljenek saját gyerekkorukról! A kamaszoknak ugyanúgy, mint egy kisgyereknek, nagyon fontos a bizalom, a bizalmat avval tudjuk elérni, ha elõször mi adjuk, avval, hogy mi mesélünk saját kamaszkorunkról, olyan mértékû bizalmat adunk a gyereknek, el tudjuk érni azt, hogy a gyerek elgondolkozzon, hogy valójában õ hol húzza meg azt a bizalmi határt, amit velünk között. Valószínûleg több ilyen beszélgetés után ezt a határt õ el tudja mozdítani abba az irányba, hogy olyan problémákat is képes megbeszélni velünk, vagy akar megbeszélni velünk, amire korábban nem érezte képesnek magát, nem akarta, titkolni akarta, borzasztó fontos ezért az, hogy azt érzékeltessük, hogy az elsõ lépés a miénk. Volt egy konkrét esetem, amikor a szülõk magatartás-, viselkedésproblémákkal hozták el a kamasz fiút, ugyanakkor kiderült, hogy ennek a kamasz fiúnak kapcsolatteremtési problémái is vannak, az iskolában, ahova járt, igen gátlásos, visszahúzódóként viselkedett a lányokkal kapcsolatban. Na most, mellékes problémának látszott a viselkedészavar mellett, ugyanakkor a szülõkkel többször beszélgettünk róla, hogy ez a gyerek számára egy igen fontos probléma. Megemlítettem a szülõknek, hogy otthon, amikor beszélgetnek, nyugodtan beszélgessenek arról, hogy milyen volt a papa gyerekkora, azért ajánlottam ezt, mert a macsós megjelenésû papa, akivel én többször találkoztam a beszélgetések során, úgy éreztem, hogy túl messze lehet ettõl a kamasz fiútól, túlságosan fölötte érezheti saját maga fölött ezt a papát...

R.: - Tehát a fiút nyomasztotta az, hogy az õ apja egy ilyen nagyon férfias ember, és õ úgy érezte, hogy õ soha nem tud ilyen lenni, ezért nem is mert próbálkozni a lányoknál?

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Valószínûleg ez volt a háttérben, miután a szülõkkel beszélgettem arról, hogy hogyan telt az õ gyerekkoruk, kamaszkoruk, kiderült, hogy a papának voltak ugyanilyen problémái gyerekkorában, arra biztattam õket, hogy beszélgessenek ezzel a fiúval, akár pedig mint férfi a férfival. És kiderült, hogy egyszer fényképeket is elõvettek, ahol a papa vézna kisfiúként jelent meg a fiú számára, és nemcsak a fénykép ereje, hanem maga a beszélgetés, amikor a papa elmondta, hogy õ ugyanolyan félszeg, gyámoltalan legény volt fiatal korában, adott egy olyan biztatást, egy olyan lökést a fiú számára, hogy többé nem érezte olyan magasan, elérhetetlenül magasnak ezt a papát.

R.: - Sokkal emberibb lett a saját édesapja.

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Sokkal emberibb, sokkal fiúsabb lett a saját számára, miközben a papa mindennapi képe nem változott a szemében. Tudta, hogy hol dolgozik, hogy akár a kolléganõi körében is, mint férfi is tiszteletnek örvend, tehát ez a képe nem változott, ugyanakkor megváltozott az a dinamika, amit õ arról képzelt el, hogy honnan és hova juthat el egy fiú férfi korában. És nem zárta ki egyáltalán már azt a lehetõséget, hogy õ mint félszeg gyerek egyszer eljuthat oda, hogy a lányokkal normális kapcsolatba léphet, normális kapcsolatokat tud kialakítani.

R.: - S volt egy ilyen áttörés, tehát kiderült az, hogy innentõl kezdve akkor ez a fiú a papájával meg tudta beszélni az õ nagy problémáját?

Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Igen. Az áttörést ne mindig abban keressük, hogy harmadnapra a fiú hozza haza a lányok skalpját az iskolából, ez egy folyamatbeli áttörés. Ez a beszélgetés nemcsak azzal az eredménnyel járt, hogy késõbb, hónapok múlva valóban a fiú olyan visszajelzéseket adott, amennyiben könnyebb volt ismerkednie, hanem a többi területen is könnyebb volt megtalálni a kapcsolatot, már nemcsak a lányokról tudott beszélgetni a papával, hanem tudott azokról a viselkedésproblémákról beszélni, ami a papával ugyanúgy elõfordult kamaszkorában, és a jelenkori, az aktuális viselkedésproblémákat is jobban tudták átbeszélni a családon belül. Természetesen a viselkedésproblémák a gyereknél nem szûntek meg, hiszen a személyisége adott volt, de ugyanakkor azok a csatornák kinyíltak, amik odavezethetnek, hogy ezeket a problémákat kezelni tudják mind az iskolában, mind az otthonban.

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?