Vendég a háznál
2002. augusztus. 8.
Kossuth rádió, 13.05
- Szoktatok-e a szüleiddel beszélgetni csak
úgy?
- Igen. Én, én anyukámmal élek együtt, mert az én apukám
meghalt, de, de anyukámmal nagyon sokat, hogy milyen voltam
én kicsinek, hogy az õ fiatal kora milyen volt, gyerekkora,
rengeteget, nagyon sokat.
R.: - Te szoktál kérdezni is?
- Igen, igen, igen, és akkor jönnek elõ a dolgok, és akkor,
vagy, vagy egy aktuális dolog kapcsán, egy, egy óramárka,
amit meglátunk, egy, egy régi fénykép, amit, amit valahonnan
elõszedek a süllyesztõbõl, akármi kapcsán elõjönnek a dolgok.
R.: - És mi az, ami téged érdekel ilyenkor?
- Hát engem érdekel a gyerekkor, tehát hogy õk, õk hogy,
hogy éltek, milyen gyerekek voltak, mivel foglalkoztak, meg
hát persze a fiatal kora a szüleimnek, hogy, hogy hogy szórakoztak,
hogy éltek, a barátaik, a szerelmeik. Az otthoni problémákat
is meg szoktuk ezért beszélni természetesen, minden, mindenrõl
lényegében.
R.: - Miért jók ezek a beszélgetések,
miért szereted õket?
- Megismerem a szüleim, az anyukám véleményét, hogy õ hogy
lát engem, hogy látja a barátaimat, és, és nagyon sokat tanulok
belõlük, hogy, hogy milyen a világ, hogy, hogy kéne látnom
a világot.
R.: - S olyannak lát téged anyukád, mint
amilyen vagy, vagy másmilyennek lát?
- Is-is. Azért nagy részben ismer, nagy részben tudja, hogy
milyen vagyok, ismeri az érzéseimet, a barátaimat, azért vannak
apróságok, amikrõl nem tud, de többnyire mindenrõl.
R.: - Mi az, amit Te nem mondasz el neki?
- Hát azért vannak ilyen bensõséges dolgok, a baráti társaságunkban
a szerelmekrõl, amit úgy egyszerûen nem szeretnék neki elmondani,
de hát általában mindent mást igen.
R.: - És õ ezt nem veszi észre, hogy
ezt nem mondod, nem kérdezget?
- Nem kérdezget, szerintem biztos, hogy tudja, hogy vannak
dolgok, amiket nem mondok el neki, azt szerintem türelmesen
kivárja, hogy én elmondjam. Kérdezget is néha, de ha látja,
hogy nem szeretném, nem szeretném ezt most neki elmondani,
vagy nem vagyok olyan lelkiállapotban, akkor békén hagy.
R.: - Nektek jó a viszonyotok az édesanyáddal?
- Én úgy érzem, igen, én úgy érzem, nagyon jó.
R.: - És ez miért van szerinted?
- Szerintem ez miatta is van, mert szerintem õ nagyon jó
anyuka, és nagyon-nagyon jól nevel, tudja, hogy mi az, amit
meg szabad nekem engedni, tudja, hogy mi az, amit nem, és,
és hát igazából én is mindent elmondok neki, tényleg.
R.: - Mi az, amit neked nem szabad megengedni?
- Úristen, hát tudja, hogy mikor, mikor szabad otthonról
elengedni, melyik buliba, mikor, mikor, meddig és, és, és
akármennyire lázadok ilyenkor ellene, utólag mindig belátom,
hogy igaza volt.
R.: - Ezeket egyébként meg szoktátok
egymással beszélni, ezeket a konfliktusokat?
- Többnyire igen, tehát van, amikor bevágom a durcát, és,
és elvonulok, és akkor késõbb, de vagy, vagy nem is, mert
inkább nem akarok veszekedni, de többnyire meg szoktuk beszélni
a problémákat.
R.: - És Te olyankor elmondod neki utólag,
hogy anya, mégiscsak neked volt igazad?
- Ez egy jó kérdés, de ha belegondolok, nem mindig, de,
de szerintem õ tudja, hogy én belátom késõbb, hogy, hogy neki
volt igaza. Persze van, amikor nem, és õ belátja, hogy, hogy
én tényleg vagyok annyira felnõtt, vagyok annyira komoly,
hogy ne legyen semmi bajom, hogy felelõsségteljesen viselkedjek,
de többnyire hát nekem kell belátni, hogy neki volt igaza.
R.: - És szokott olyan lenni, hogy valamit
nem enged meg, és Te mégis megteszed?
- Hát ezt én nem hiszem, szerintem ilyen nem volt.
R.: - Tehát ezek szerint még szót fogadsz
neki.
- Mondjuk, többnyire.
R.: - És lesz olyan, amikor már nem fogsz?
- Hát, ha idõsebb leszek, és hát igazából kilépek a családi
körbõl, a családi fészekbõl, akkor, akkor õ is be fogja majd
látni. Meg tudom, hogy tudja, hogy akkor már nem parancsolhat,
vagyis hát, hogy parancsol, hát nem mondhatja meg, hogy mit
szabad, és mit nem, persze tanácsokat fog adni, fog, fog kicsit
terelgetni az élet útján, de, de tudni fogja, hogy akkor,
akkor ezek már az én döntéseim.
R.: - Várod már azt az idõt, amikor már
a te döntéseid a te döntéseid lesznek?
- Igen, végül is ezt mindenki várja, hogy szabad legyen,
és ne mondják meg a szülei, hogy mit szabad, és mit nem, de
én szerintem mindannyian, fiatalok, félünk is ettõl, hogy,
hogy milyen lesz, ha majd nem lesz ott az anyu, és nem kérdezhetem
meg, hogy, hogy most mit csináljak, mert ez egy nagyon nehéz
idõszak, amikor fel kell nõni.
R.: - De hát azért ott lesz anyu!
- Persze, ez így van, de amikor már õ nem mondja meg, hogy
mit szabad, és mit nem, hanem, hanem magamtól döntöm el, hogy
hova menjek el, hogy, hogy mit veszek föl, hogy, hogy mit
szeretnék csinálni, hogy mi a véleményem a barátaimról, akkor
ez már teljesen más lesz. Ez is jó, ez az idõszak is jó nagyon,
mert mindig ott áll mögöttem, és sajátok a döntéseim, de õ
mindig terelget, és, és azért, azért fogja a kezem, de lesz
majd idõszak, amikor elengedi, és akkor már más lesz, és az
is jó lesz.
  
R.: - Ingmar Bergman: Vasárnapi gyerekek
Apa elõrehajol, rákönyököl a combjára, és összekulcsolja kezét,
figyelmesen nézi a fiát. Ha apa beszélget valakivel, bárki legyen
is az, egyenesen a szemébe néz, és figyelmesen hallgatja.
- Apa, miért nem szeret velünk lenni Dafnesban?
- Nem nagyon szeretem Dafnest, ennyi az egész. Anyát és a gyerekeimet
szeretem, Dafnest nem.
- És miért nem szereti, apa, Dafnest?
- Bezártnak érzem itt magam. Nem tudom, érted-e, mire gondolok?
- Nem.
- Nem vagyok a magam ura, nem én döntöm el a dolgokat.
- Nagyanya dönti el?
- Hát talán így is lehet mondani.
- És gyûlöli, apa, nagyanyát?
- Gyûlölöm? - Apa leheletnyi mosolyra húzza száját, és összekulcsolt
kezét nézi.
- Dag szerint apa és nagyanya gyûlöli egymást.
- Nagyanya és én sok mindenben másképp gondolkodunk, igen, szinte
mindenben, és ezért dühösek vagyunk, ezt meg kell értened, igen.
Néha ezt nagyon nehéz elviselni, különösen nyaranta, ilyenkor túlságosan
közel lakunk egymáshoz, és ezért könnyen összekülönbözünk. Télen
egyszerûbb az élet, amikor nagyanya Upszalában van, mi meg Stockholmban.
- Én szeretem nagyanyát!
- Ezután is szeresd a nagyanyádat! Õ is szeret téged, te is szereted
õt, ez így van rendjén.
- Apa, örülne, ha nagyanya meghalna?
- Hogy mondhatsz ilyet, miért örülnék? Egyrészt tudom, hogy te és
anya és Dag, és még nagyon sokan szomorúak lennének, másrészt az
ember ilyesmire nem is gondol.
Pu töpreng, ez most nagy erõfeszítést igényel, és fontos is, azonkívül
nem mindennapi dolog, hogy apának van ideje beszélgetni, vigyáznia
kell.
- Hát lehet - mondja Pu szomorúan -, én mégis sokaknak azt kívánom,
hogy haljanak meg, és legyen belõlük történelem, Emma néninek és
Dagnak és...
- Az egészen más - szakítja félbe apa -, nem gondolsz rá, hogy mit
jelent a halál, csak elragad a képzeleted, de nem kívánod komolyan,
amit kívánsz!
- Hát, ha néha arra gondolok, hogy anya meghal, akkor szomorú vagyok.
- Néha talán azt is kívánod, hogy apád meghaljon, amikor nagyon
dühös vagy például? - Apa mosolyog, a szája és a szeme is, hangjában
nincs semmi fenyegetés, ez tehát most igazi beszélgetés! - gondolja
Pu.
Beszélgetni vagy eszmét cserélni Pu egyébként nagyanyával szokott
néha esténként Upszalában, amikor a karácsonyi szünidõt nála töltik,
anyának és apának soha nincs ideje beszélgetésre!
- Soha nem kívántam, hogy apa meghaljon - hazudja Pu ártatlan képpel.
Apa megveregeti Pu arcát, és továbbra is mosolyog.
- Ne haragudj rám, Pu, de néha olyan butaságokat tudsz kérdezni!
Pu egyetértõen bólogat, és viszonozza apa mosolyát.
R.: - Vannak barátaid?
- Vannak, jó sokan, szerencsére.
R.: - Hányan vannak?
- Hú, hát ezt nem tudom megmondani, mert vannak a jó barátaim,
akik úgy tényleg a legjobbak, meg összejárunk hétvégenként, õk
vannak 5-10-en, mert benne vannak a lányok is, akikkel szoktunk
barátkozni, meg elmenni helyekre. Aztán még van egy rengeteg,
rengeteg sok haverom van, nemcsak a saját osztályomból, sõt, hát,
egészen más évfolyamokból is, például nyolcadikos haverjaim is
vannak, én most ötödikes vagyok. Sõt, van egy-két alsós haverom
is, szóval nagy a skála.
R.: - Mit szoktatok csinálni a barátaiddal?
- Nagyon sokat szoktunk beszélgetni, sportolni szoktunk, néha
programokkal elmegyünk például moziba, moziba sajnos ritkábban,
de az SMS-en mindig vannak jó filmek, aztán Görzenálba szoktunk
elmenni, meg ilyen helyekre.
R.: - S mirõl szoktatok beszélgetni a barátaiddal?
- Általában a következõ óráról, magánvéleményét tanárokról,
vagy éppen a leckérõl beszélgetünk, de sajnos, most bejött ez
a politika is, úgyhogy, most, ahogy felmegyünk, sajnos arról is,
arról is szokott szó lenni. Jelenleg a szüleim nem nagyon örülnek,
hogy már ilyen korban politizálunk, de mi szeretjük megbeszélni
a dolgokat.
R.: - Mit beszélgettek a politikáról?
- Hát most ugye a választások, ki kire szavazott, de ezt is
titkosan, mert mondom, mindenkire rákötõdik, hogy ne mondják el,
mert hát rosszat gondolhatnak rólunk, meg mindenkinek megvan a
saját véleménye, de ezt mi titokban megbeszéltük.
R.: - Az alapján választotok barátot, hogy
kinek kire szavazott az anyukája vagy az apukája, vagy ez a barátságot
nálatok nem befolyásolja?
- Egyáltalán nem, az a lényeg, hogy õ milyen, hogy milyen a
stílusa, milyen rendes, hogy ne legyen bunkó, és tökmindegy, hogy
kire szavaztak a szülei, mindenkinek meglehet a saját véleménye.
R.: - Mirõl szoktatok még beszélni, például
könyvrõl szoktatok beszélgetni?
- Már ritkábban, de amíg olvasgatni szoktunk, meg hogy például
most, általában, most van itt a névnapom, szülinapom, de mindig
kapok az unokatesóméktól egy csomó könyvet, amit olvasgatni szoktam,
s arról szoktunk beszélni, hogy olvastad ezt, olvastad azt, jó
volt, nem volt jó, tetszett?
R.: - A barátaid is olvasnak könyveket?
- Igen, van egy barátom, Váncza Zsombornak hívják, aki rengeteget
olvas, nincsen tévéjük, mert nem szeretnek tévézni, anyukája festõmûvész
vagy valami ilyesmi, renováló, apukája, meg õ is ilyesmi, ilyen
mûvész.
R.: - És ajánlott már neked könyvet, amit
Te aztán elolvastál?
- Még régebben, így második körül, akkor volt az Egri csillagok,
amit õ nagyon szeretett, például a Végtelen történet-et tõle hallottam,
amit negyedikben olvastam, s tõle is kaptam kölcsön.
R.: - S a lányokról mit szoktatok beszélni,
hogy ki tetszik neked, meg ki miért szép, vagy mit lehet a lányokról
beszélni?
- Hát igen, ki szoktuk õket elemezni, belsõleg, külsõleg, hogy
milyenek, bunkók, mert vannak sajnos bunkó lányok is, ezt meg
kell vallani.
R.: - Mit jelent az, ha egy lány bunkó?
- Hát hogy gonosz, meg cikiz másokat, csúfolja a másikat, kigáncsolja,
amikor nem figyel, lökdösi, szóval minden, ami rossz, és senkivel
sem kedves.
R.: - Aztán mirõl szoktatok még beszélni?
- Például arról, hogy eljössz hozzám hétvégén?
R.: - Na jó, de amikor hétvégén találkoztok,
egy jót dumáltok, na akkor mirõl dumáltok?
- Hát akkor is általában mindig a lányokról, szóval mindig õk
vannak a középpontban, lassan ebbe a korba érünk, úgyhogy, szóval
róluk, meg hogy na, milyen napod volt, mit csinálsz most ezután,
ha elmész, van valami programod jövõ hétvégén, vagy, és, és ennyi,
és zenét hallgatunk.
R.: - És a problémáitokat meg szoktátok egymással
beszélni, hogyha valami gond van a szüleitekkel vagy a testvéretekkel?
- Igen, ezt meg szoktuk beszélni, ezt el is felejtettem hirtelen,
igen, ezt mindig megbeszéljük, kibeszéljük a dolgokat, aztán segít
az emberen, hogyha ki tudja magát beszélni.
R.: - Neked is volt már olyan gondod, amit
megbeszéltél egy barátoddal, és úgy akkor megkönnyebbültél?
- Igen, volt ilyen biztosan, biztosan tudom, de most hirtelen
nem tudnék mondani sajnos.
R.: - És olyan barátod, aki kiöntötte neked
a szívét, hogy valami gondja van a szüleivel vagy a testvérével,
ilyen is volt már?
- Igen volt, õ is Zsombor volt, hogy anyukájáék milyen keveset
keresnek, meg hogy, amikor a régi kormány volt parlamentben, akkor,
hogy milyen kevés volt a fizetésük, s még ez, pontosan ezt mondta,
hogy azelõtt még azt is meg kellett néznünk, hogy az öt forinttal
olcsóbb fogkrémet vegyük meg, vagy a drágábbat.
R.: - És ilyenkor Te tudsz valami tanácsot
adni?
- Hát nem igazán, csak átérzem a dolgot, támogatom, hát úgy
értem, hogy barátilag, szóval hogy nyugi, lesz ez jobb is.
R.: - És ez segít?
- Szerintem, segít, mert úgy lelkileg akkor, úgy megnyugszik
az ember. Hogyha például egy intõt kap egy haverom, aki mondjuk
így, rosszabb fajta, kevesebben vannak õk, de akkor úgy kiönti
a lelkét, hogy mit csináltam, jaj, Szabó, most meg képzeld el,
mi történt, milyen hülye voltam, ilyenkor ez is segít szerintem.
Nekem is volt olyan már, hogy intõt hoztam haza, s elmeséltem
a Zsombornak, mert egyszerûen, nem õ a legjobb haverom többek
között, hogy hú képzeld el - mondom -, nem kellett volna csinálnom,
most mondd meg, milyen hülye vagyok, és akkor megnyugtat, hogy
nyugi, a szüleid is meg fogják érteni, ahogy én is, szerintem
segíthet.
R.: - Szükség van a barátokra?
- Biztosan, szóval barátok nélkül nem lehet élni.
R.: - Nagyon sokszor mondják a szakemberek
is, de maguk a szülõk is tudják ezt, hogy ahhoz, hogy egy problémát
meg tudjanak oldani, ahhoz le kell ülni, és beszélni kell a
gyerekekkel, de nem olyan könnyû, nem olyan egyszerû beszélni
a gyerekekkel, fõként a kamaszokkal, mert hát õk nem mindig
akarnak szóba állni a szülõkkel. Mit tudnak tenni a szülõk,
van-e valami technika arra, hogy hogyan lehet beszélni akkor
a gyerekekkel, ha õk nem akarják?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Ha nem is pontosan konkrét
technikának neveznénk, egy megközelítési módot lehetne ilyenkor
javasolni.
R.: - Dr. Varró Gábor pszichiáter.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nagyon fontos, hogy a gyerek
azt érezze, hogy a szülõ bármilyen problémáról is van szó, nem
erõszakkal, és minden esetben õszintén közelítse meg a gyereket.
Mindenképpen azokból az impulzusokból, azokból az adatokból
induljon ki a szülõ, amit a gyerek nyújt! Mik lehetnek ezek?
A gyerek konkrét viselkedése egy adott problémában, konkrét
hangulata, véleménye bizonyos dolgokról, akkor is, hogyha ezt
õ spontán mondja el, és nem a szülõ kérésére. Nagyon fontos,
hogy a szülõ figyelme a gyerekre irányuljon, a gyerek egyrészt
ezt érezze, másrészt pedig a szülõ ezt a figyelmet komolyan
gondolja.
R.: - Célszerû minden nap vagy legalábbis
a hét jó néhány napján keresni az alkalmat arra, bemenni a szobájába,
leülni, meg se szólalni, hanem várni, hogy hátha õ kezdeményez
egy beszélgetést?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Valóban az egyik módja az,
hogy alkalmat teremtünk. Manapság, amikor sokkal kevesebb idõnk
van arra, hogy egymásra figyeljünk, nagyon fontos az, hogy a
gyerek azt érezze, hogy abban a periódusban, amire korábban
nem volt példa, hogy a szülõ szentelt rá akár öt vagy tíz percet
is, ezt az öt vagy tíz percet megtoldjuk akár ugyanennyivel,
vagy egy félórára növeljük! Borzasztó fontos, hogy a gyerek
érezze azt, hogy ez az idõ az övé, még akkor is, ha õ konkrét
információt nem szolgáltat, hiszen a kamaszok nagyon hajlamosak
arra, hogy egy konkrét kérdésre elutasító vagy néma választ
adjanak.
R.: - Nagyon sokszor hárítanak, igen, és
nem akarnak szóba állni, akkor mit tud tenni a szülõ? Nyilván
erõszakos nem akar lenni, mert azt maga is mondja, hogy ez nem
jó, de hát akkor nem sok lehetõsége maradt!
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Azt gondolom, hogy az a nem
sok lehetõség nagyon sok, hogyha hosszú távon sikerül elfogadtatnunk
saját magunkkal, mint szülõkkel azt, hogy a mi kapcsolatunk
a legfontosabb, akkor igenis sikerülni fog idõt szánni, figyelmet
szánni erre a gyerekre. Nyugodtan föltehetünk egészen konkrét
kérdéseket, lehet, hogy a konkrét technika abban rejlik, hogy
ezeket a kérdéseket ritkábban tesszük föl, amennyiben esetleg
azt vesszük észre, hogy irritálja a gyereket. Odafigyelünk arra,
hogy melyek azok a nyitottabb idõpontok, amikor feltehetjük,
tehát ez is a figyelmünket fejezi ki. Na most, abban az esetben,
hogy a gyerek elzárkózik, tehát tényleg nem válaszol ezekre
a kérdésekre, más technikákat is lehet alkalmazni, nem a konkrét
kérdések technikáját, hanem a helyzetteremtés technikáját. Vannak
olyan kérdések, amit csak bizonyos helyzetekben lehet feltenni,
és más szituációkban nem lehet. Vannak olyan kérdések, amit
fel lehet tenni akkor a gyereknek, hogyha jelen van olyan személy,
akitõl õ biztonságot remél, és abban a helyzetben könnyebb kialakítani
vele a kommunikációt, van, amelyik kamasz azt kívánja, hogy
csak kizárólag egy kettes...
R.: - Tehát egy négyszemközti beszélgetés.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - ...kizárólag egy négyszemközti
szituációban. Nagyon fontos az, hogy bizonyos kérdéseket egy
kamasz az egyik szülõvel, bizonyos kérdéseket esetleg szívesebben
a másik szülõvel beszél meg. A legfontosabb talán az, hogy azt
a határt megérezzük, amikor egy kamasznál meg kell húznunk azt
a vonalat, amin túl az õ legbelsõbb lelki világába nem szeretne
betekintést engedni, ugyanakkor egy nem annyira felszínes, de
egy mélyebb problémáról szívesen beszélne, ez csak akkor lehet,
hogyha mi is folyamatosan bizalommal vagyunk a gyerek számára,
és hogy...
R.: - Beszélünk saját magunkról, tehát
azzal segítjük hozzá ahhoz, hogy elmondjuk, hogy bizony nekünk
is vannak problémáink, bizony nekünk is egy csomó dolog rosszul
esik, nem úgy sikerül, akkor õ könnyebben meg tud nyílni?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nagyon sokszor tanácsoljuk
azt a kamaszok szüleinek, hogy üljenek le a gyerekekkel, anélkül,
hogy viszontválaszt várnának a kamasztól, meséljenek saját gyerekkorukról!
A kamaszoknak ugyanúgy, mint egy kisgyereknek, nagyon fontos
a bizalom, a bizalmat avval tudjuk elérni, ha elõször mi adjuk,
avval, hogy mi mesélünk saját kamaszkorunkról, olyan mértékû
bizalmat adunk a gyereknek, el tudjuk érni azt, hogy a gyerek
elgondolkozzon, hogy valójában õ hol húzza meg azt a bizalmi
határt, amit velünk között. Valószínûleg több ilyen beszélgetés
után ezt a határt õ el tudja mozdítani abba az irányba, hogy
olyan problémákat is képes megbeszélni velünk, vagy akar megbeszélni
velünk, amire korábban nem érezte képesnek magát, nem akarta,
titkolni akarta, borzasztó fontos ezért az, hogy azt érzékeltessük,
hogy az elsõ lépés a miénk. Volt egy konkrét esetem, amikor
a szülõk magatartás-, viselkedésproblémákkal hozták el a kamasz
fiút, ugyanakkor kiderült, hogy ennek a kamasz fiúnak kapcsolatteremtési
problémái is vannak, az iskolában, ahova járt, igen gátlásos,
visszahúzódóként viselkedett a lányokkal kapcsolatban. Na most,
mellékes problémának látszott a viselkedészavar mellett, ugyanakkor
a szülõkkel többször beszélgettünk róla, hogy ez a gyerek számára
egy igen fontos probléma. Megemlítettem a szülõknek, hogy otthon,
amikor beszélgetnek, nyugodtan beszélgessenek arról, hogy milyen
volt a papa gyerekkora, azért ajánlottam ezt, mert a macsós
megjelenésû papa, akivel én többször találkoztam a beszélgetések
során, úgy éreztem, hogy túl messze lehet ettõl a kamasz fiútól,
túlságosan fölötte érezheti saját maga fölött ezt a papát...
R.: - Tehát a fiút nyomasztotta az, hogy
az õ apja egy ilyen nagyon férfias ember, és õ úgy érezte, hogy
õ soha nem tud ilyen lenni, ezért nem is mert próbálkozni a
lányoknál?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Valószínûleg ez volt a háttérben,
miután a szülõkkel beszélgettem arról, hogy hogyan telt az õ
gyerekkoruk, kamaszkoruk, kiderült, hogy a papának voltak ugyanilyen
problémái gyerekkorában, arra biztattam õket, hogy beszélgessenek
ezzel a fiúval, akár pedig mint férfi a férfival. És kiderült,
hogy egyszer fényképeket is elõvettek, ahol a papa vézna kisfiúként
jelent meg a fiú számára, és nemcsak a fénykép ereje, hanem
maga a beszélgetés, amikor a papa elmondta, hogy õ ugyanolyan
félszeg, gyámoltalan legény volt fiatal korában, adott egy olyan
biztatást, egy olyan lökést a fiú számára, hogy többé nem érezte
olyan magasan, elérhetetlenül magasnak ezt a papát.
R.: - Sokkal emberibb lett a saját édesapja.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Sokkal emberibb, sokkal fiúsabb
lett a saját számára, miközben a papa mindennapi képe nem változott
a szemében. Tudta, hogy hol dolgozik, hogy akár a kolléganõi
körében is, mint férfi is tiszteletnek örvend, tehát ez a képe
nem változott, ugyanakkor megváltozott az a dinamika, amit õ
arról képzelt el, hogy honnan és hova juthat el egy fiú férfi
korában. És nem zárta ki egyáltalán már azt a lehetõséget, hogy
õ mint félszeg gyerek egyszer eljuthat oda, hogy a lányokkal
normális kapcsolatba léphet, normális kapcsolatokat tud kialakítani.
R.: - S volt egy ilyen áttörés, tehát kiderült
az, hogy innentõl kezdve akkor ez a fiú a papájával meg tudta
beszélni az õ nagy problémáját?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Igen. Az áttörést ne mindig
abban keressük, hogy harmadnapra a fiú hozza haza a lányok skalpját
az iskolából, ez egy folyamatbeli áttörés. Ez a beszélgetés
nemcsak azzal az eredménnyel járt, hogy késõbb, hónapok múlva
valóban a fiú olyan visszajelzéseket adott, amennyiben könnyebb
volt ismerkednie, hanem a többi területen is könnyebb volt megtalálni
a kapcsolatot, már nemcsak a lányokról tudott beszélgetni a
papával, hanem tudott azokról a viselkedésproblémákról beszélni,
ami a papával ugyanúgy elõfordult kamaszkorában, és a jelenkori,
az aktuális viselkedésproblémákat is jobban tudták átbeszélni
a családon belül. Természetesen a viselkedésproblémák a gyereknél
nem szûntek meg, hiszen a személyisége adott volt, de ugyanakkor
azok a csatornák kinyíltak, amik odavezethetnek, hogy ezeket
a problémákat kezelni tudják mind az iskolában, mind az otthonban.
|