Vendég a háznál
2002. augusztus. 2.
Kossuth rádió, 13.05
Sándor Ildikó néprajzkutató: -
Hallatlan nagy szerepe volt a régi tanításban és játszásban az
elsõ 2-3 életévben az ölbeli játékoknak, hiszen hát
amikor egy gyerek megszületik, nem tudja, hogy meddig tart, hol
kezdõdik a külvilág. Elõször is ezt kell
megtanulni, hogy ki vagyok én, hol vannak a határaim, ezért
ilyenek a legelsõ játékok, hogy megnevezik a végtagokat,
valahogyan utalnak a törzsre, és a fejen pedig részletezik az
érzékszerveket, nem tudom én, van ilyen, hogy itt a keze, itt a
lába, itt meg a kis hasikája, itt a füle, itt az orra, itt pedig
a tátogója, és akkor így mutogatjuk is, és mondjuk közben, és
amikor már a saját egész testével és az õ határaival
tisztában van, utána egy következõ lépés, hogy ezeknek a
testtájaknak a mozgatását, hogy mi mire való, azt tanulja. Ölbe
ültetjük a gyereket, és jobbra-balra ringatjuk, és közben
mondunk egy olyan szöveget, sõt éneket, hogy szita, szita,
szolgáló, van-e liszted eladó, van, van, de nem jó, beleesett a
pondró. Szó sincs kézrõl, lábról, fejrõl, hanem a
szitálásról, a lisztrõl van szó, tehát valamilyen
munkamûveletrõl, errõl is tanul ugye miközben
ezt a szöveget hallja, a körülöttünk lévõ valóság
dolgairól, de a mozgás, amit vele végzünk, ez a ringató mozgás
tudjuk, nagyon-nagyon fontos egy kisgyermek számára mindenfajta
ringatás, minden fajta kibillentés az egyensúlyi
helyzetébõl. Ez közben ugyanolyan mozgás, mint amit a
szitával végzünk, tehát a szöveg meg a mozgás között mindig
nagyon szerves, nagyon fontos kapcsolat van ezekben a játékokban.
R.: - Pedig a szülõk nagyon sok esetben azt gondolják, hogy
hagyni kell a gyereket, amíg még nem forog, meg nem ül fel, meg
nem mozog, hadd feküdjön, és legföljebb a szeme elé tesznek
színes rongyokat, vagy a keze ügyébe kis tárgyakat, tehát
odáig már nem jutnak el, hogy - mint ahogy mondtad az elõbb, hogy
- kibillenteni a gyereket az egyensúlyából, tehát megmozgatni
valamilyen irányba.
Éppen gyermekeim kapcsán hadd mondjak el erre egy példát: a
legnagyobbik életében elõször magától fordult meg, nem is
ügyességbõl, hanem dühében vagy fájdalmában sírt, és
hirtelen átbillent, na ettõl még jobban megijedt, úgyhogy teljes
volt a pánik, még hangosabban sírt. És aztán a késõbbi idõkben
nagyapám megtanított nekem egy olyan játékot, amit a kisebb
gyerekeimmel játszottam, a háton fekvõ csecsemõt, de még
kéthónapos kora elõtt is, tehát egész pici korában a
térdénél fogva nagyon szelíden hintáztatni kell, és azt
mondjuk, hogy öregapám szántogatott, szántogatott,
szántogatott, a sor végén meg kifordította az ekét, és erre a
hátán fekvõ gyereket átbillentjük hirtelen hasra. Mielõtt még
õ forogna megtapasztaltatjuk vele a forgás élményt, tehát mire
õ már azt magától megcsinálja, nem egy ismeretlen dolog
történik vele, hanem az élmény az már ismerõs, nem ijed meg
attól, ami történik. Számtalan ilyen példát látunk, hogy a
bukfencezést hogyan készítik elõ, vagy pedig olyan játék is
van, amikor a hol fölül rendesen az ölemben, hol a feje a föld
felé lóg le, tehát fönt, lent billentjük ki, borogatjuk azt a
gyereket.
R.: - Erre is rá szokták mondani a szülõk, hogy jaj, nem
szabad fejjel lefelé lógatni, mert a fejébe megy a vér!
Sándor Ildikó néprajzkutató: - Hát nem, nyilván nem tartom
úgy hosszú idõn keresztül, az csak egy pillanat, de bizony
akkorákat lehet kacagni tõle! Ez egy jó élmény a számukra, és
egy nagyon fontos élmény megismerni, megtapasztalni, ez egy nagyon
jó bizalomjáték, hát amikor én már tudom, hogy hogy várja,
hogy én lebillentsem, ugye sima út, sima út, göröngyös út,
göröngyös út, göröngyös út, kátyú, kátyú, és úgy az
elsõ részében höcögtetem, billegtetem oldalra, és a
kátyúnál pedig lelógatom egy pillanatra és fel, és ugye a
göröngyös útnál lehet húzni az idõt, hogy már mondom
ötödször, hatodszor, és tudja, hogy mi következik, és már
õ feszíti magát hátra, és tudja, hogy bármikor ha õ
elengedi magát, én megfogom. Ez a szülõ és a gyerek közötti
kapcsolatot is nagyon-nagyon jól ápolja, fejleszti tovább, ez egy
ilyen szempontból is egy nagyon fontos játék, hogy a szülõ és
a gyerek közti érzelmi biztonság kialakuljon vagy tovább
épüljön.
R.: - Akkor mikortól is lehet játszani a gyerekkel, milyen idõs
korától, hány hetes, hány napos korától?
Sándor Ildikó néprajzkutató: - Hát erre én azt szoktam
mondani, hogy, hogy a parasztgyerekekkel születésük
pillanatától játszottak. Nyilván megvolt, hogy mikor milyen
játékot, de az, hogy beszélnek hozzá, nem gügyögve, hanem azt,
ami körülöttük van, és hogy ehhez hozzátartoznak ilyen
simogatós, érintõs játékok. Még egy nagyon fontos dolog van,
ami a mai világban elég rossz gyakorlat: amikor ezeket a régi
mondókákat könyvek segítségével tanulják vissza a gyerekek,
nagyon jó szándékúak azok a szülõk, és tényleg többet
akarnak adni a gyermekeiknek, akik megvesznek ilyen könyveket, és
leülnek, kinyitják a könyvet, és már nem a gyermekükön
mutogatják végig a testtájakat, hanem a könyvben, a gyerek a
mondókaszöveget megtanulja, de pontosan az a része, amikor ez a
sokfajta érzékelés összekapcsolódik a kicsi fejében, hogy õt
megérintették, hogy õ hallott valamit, és még látta is azt a
dolgot, vagy megmozgatták, és aztán van az a mozgása, érzete
is, és ez együtt tudatosodik, ugye ilyenkor kimarad, hiszen egy
kivetített képet, ráadásul nem egy térbeli domború valamit,
hanem egy síkbeli képet lát, ugye ezek nem fotók valóságos
emberi testekrõl, biztos, hogy mások lesznek benne az arányok...
R.: - Vagyis akkor az kell inkább, hogy tanulja meg a szülõ
abból a könyvbõl, vegye ölébe a gyereket, és vele együtt
csinálja?
Sándor Ildikó néprajzkutató: - Egészen pontosan így van.
R.: - Van-e olyan gyûjtemény, olyan könyv, amelyet
ajánlhatunk az anyáknak, a szülõknek, hogy szerezzék be és
tanulják meg ezeket a mondókákat?
Sándor Ildikó néprajzkutató: - Vannak nagyon régi
kiadványok, ami, amelyek nagyon kiválóak ilyen szempontból. Az
1970-es években jelent meg például Forrai Katalin Jár a baba,
jár könyve, vagy a másik a Cinege, cinege kismadár, ez szintén
a hetvenes évekbõl való. Tulajdonképpen jó szöveganyag
dallammal együtt igazándiból megbízhatóan itt található.
Aztán vannak olyan kiadványok, mint például Lázár Katalin
Népi játékok címû gyûjteménye, amelyben nem az egész könyv
ölbeli játék, de kis részt kitesznek benne az ölbeli játékok,
és azért ez is egy nagyon változatos anyag, ez egy újabb
kiadás. Összefoglaló újabb munka, ami általánosan közkézen
forogna, egyelõre nincsen.
R.: - Sok helyen tanítod ezt szülõknek, nevelõknek,
gyerekeknek, ezt a kincset, amit Te tudsz. Nem gondoltad, hogy
megjelenteted?
Sándor Ildikó néprajzkutató: - De igen, már készül ez a
munka, elöl van róla egy leíró rész, éppen az, hogy hogyan
használjuk és mire jó ez a mai ember életében, és utána van
egy nagy szöveggyûjtemény, amelyben maguk a játékok, a
mondókák és dallamaik és hozzá az, hogy azt az adott játékot
éppen hogyan kell eljátszani, az van leírva. Ez a kiadvány
várhatóan az õsszel jelenik meg.
  
- Kerekecske, gombocska, ide szalad a nyulacska, erre szalad,
itt megáll, itt egy ... csinál, ide bújik, ide be, kicsi gyerek
kezébe. Fáj a kutyámnak a lába, megütötte a szalmába,
ördög vigye a szalmáját, miért bántotta kutyám lábát!
Látod, be van kötve!
R.: - Látom, igen, szegény kutyuska, most fáj a lába, igaz?
- Még...
R.: - Most szomorkodik.
- Csip, csip csóka, vak varjúcska, komámasszony kéreti a
szekerét, nem adhatom oda, tyúkok ülnek rajta, hess pipija,
ángyom... égy járjuk, mint a...
R.: - Mitõl áll közelebb a báb a gyerekekhez?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Mert sokkal jobban el tudnak vonatkoztatni, egy bábbal sokkal
jobban tudnak azonosulni, vagy megszeretni, vagy közelebb
kerülni hozzá, mint egy élõ színész játszotta szerephez.
Talán könnyebb azonosulni a bábokkal, úgy mégis kívül
maradok. Sokkal absztraktabbak, mivel egy báb egy külön
világot teremt, vagyis sokkal jobban el lehet vonatkoztatni egy
bábbal az élettõl, sokkal könnyebben lehet világot teremteni,
és egy gyereknek - gondolom -, meg talán felnõttnek is az a
fontos, hogy egy új világ teremtõdjön és egy új világba
tudjon belépni, s új világot teremteni bábokkal sokkal, de
sokkal egyszerûbb és könnyebb, mint színészekkel.
R.: - Lehet, hogy azért, mert a báb kicsi, a gyerekekhez
ezért is közelebb áll?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Lehet, lehet, hogy ez a nyitja, hogy a gyerek mivel kisebb, kicsik
a bábok, ezek a gyerekek nem félnek tõlük. Az a fantasztikus
az egészben, attól, hogy a báboknak egy arcuk van, a gyerek
magában festi meg a több arcot neki, és ahogy mozog a báb, a
gyerekben nem egy arcként él a báb, hanem a bábnak az élete,
s ahogy változna mondjuk egy az arca, az szerintem belül mûködik
benne, és ugyanúgy, ahogyan a meséket hogyha olvassa az ember a
gyerekeknek, meg mindenkinek, megteremti a világát saját
magában, ugyanígy van szerintem a bábban is, és hiába egy
arca van a bábnak, a mozgatástól megteremtõdik az ezer arc.
Azt a világot, amit mi teremtünk a színpadon, õk magukban
továbbépítik, ez az, ami elragadtatja õket, hogy õk is részt
vesznek, és nem kapnak mindent készen. Ugye elég rossz
helyzetben vagyunk, mert ugye a képmagnó meg a számítógép
itt mindent, televízió, itt mindent készen kapnak az emberek,
mint a McDonald's-ban becsomagolva, csak meg kell enni, de még
mindig megvan a varázsa, a mostani elõadáson is nagyon csodás
volt az, hogy a gyerekek egyre közelebb, egyre-egyre közelebb
jöttek, és úgy nézték a bábot, hogy közben megfogták, s
mikor úgy reagáltam rá, akkor megilletõdtek, így kicsit
jobban odafigyeltek, válaszoltak, hogyha hozzájuk szóltam.
Persze ezekbe nem szabad nagyon belemenni, mert akkor ez
elharapózhat, és akkor nem tudjuk a történetet
továbbmesélni, de az a csodálat, ahogy nézik, arra ad
reményt: azért csak mi gyõzünk a számítógép és a videó
ellen.
R.: - Egy bábos érzi azt, hogy a gyerekek is beleuntak a
bábba, vagy ezt Ti még nem érzitek?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
De, de, ezt nagyon, ezt lehet érezni. Például ennél a
bábjátéknál nem vagyunk elbújva, ezért muszáj éreznünk
azt, hogy mi történik, hogy és hol kell, hol kell
harsányabbnak lenni, hol kell egy kicsit felpörgetni a dolgot,
mert el-elunják, elunják, sajnos már annyira gyorsak ezek a
gyerekek, olyan gyorsan gondolkodnak, mint talán a legújabb
számítógépek, s nagyon-nagyon le kell kötni õket.
R.: - Miért könnyebb egy bábbal a kezünkben elmesélni egy
történetet?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Egy az, hogy egy bábbal mindent meg lehet csinálni. Régen
Japánban mikor nagy rivalizálás volt a bábjátszás és a
színészek között, és a bábok, a Burako bábok, ezek ilyen
fél méter, másfél méter magas bábok, amiket három ember
mozgat, olyan dolgokat csináltak meg, amit élõ emberek nem
tudtak megcsinálni, és az élõ emberek felvették a bábokkal a
harcot, s mivel sok ember meghalt, hogy nem tudták azokat a
trükköket megcsinálni, mint amit a bábok, és pont ezért
sokkal jobban el lehet rugaszkodni velük a földtõl, sokkal
nagyobbakat lehet gondolni, mindent meg lehet egy bábbal
csinálni, bármit meg tud csinálni.
R.: - Mit szimbolizálnak a bábok a gyerekek számára?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Szerintem a játékot, a lehetõségek kitágítását, azt, hogy
világot teremtenek, egy másikat, nem azért, mert ez rossz,
hanem csak az, hogy van több, s hogy kerek világot alkotnak.
R.: - Hogy bábozzon a szülõ a gyerekének?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Játékkedvvel, hihetetlen játékkedvvel és nyitottsággal, és
belemerüléssel, nem szabad lenézni azt a dolgot, hanem életre
kell kelteni, és ahhoz, hogy valaki életre keltsen egy bábot,
bármilyen bábot, akár lehet az egy fakanál, nagy alázatnak
kell benne lennie, és nem szabad azt gondolni, hogy õ akár
több annál a fakanálnál. Ez néha paradox dolog, mert ugye mi
emberek hát mit képzel egy fakanál magáról, ez nem úgy van,
mert akkor nem lesz játék a dologban, tehát nem fogja a
gyereket lekötni, nem fogja tudni megtölteni élettel, és
nagy-nagy figyelemmel, alázattal, s hihetetlen játékkedvvel
nyúljon a bábhoz, bármihez!
R.: - Azért ezt hallgatva nekem mint gyakorló szülõnek
kicsit elment a kedvem a bábozástól, megijedtem tõle!
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Nem, nem szabad, szerintem a gyerekek abszolút indukálják az
emberben ezt a dolgot, mert ez nagyon egyszerû dolog, mivel a
gyerekek kíváncsiak, ezt a kíváncsiságot lehet úgy
kielégíteni, hogy olyan játékkedvvel játszani, ahogy a gyerek
figyeli a dolgokat, amilyen kíváncsian õ tekint a
bábokra. Teljesen mindegy, hogyha esetleg bugyuta, mindegy, a hit
a fontos, az, hogy én elhiggyem, hogy játszom, és örüljek
annak, hogy játszom, és azonosuljak a játékkal, és ne
reflektáljak magamra. Ez nagyon fontos, hogyha az ember játszik,
akkor ne reflektáljon sose magára, menjen bele, minél jobban
belemegy, annál felszabadultabb lesz, és a gyerek annál jobban
fogja élvezni a játékát!
R.: - Szoktál bábozni a gyerekednek?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Még nem, mert õ másfél éves, még õ kicsi ahhoz,
hogy lekösse a báb, hát viccelõdni szoktam vele, de annyira
sok dolga van még a világban, hogy, hogy nem tudja fél
másodpercnél tovább nézni.
R.: - Készülsz arra, hogy majd bábozol neki?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Természetesen, természetesen.
R.: - Mit fogsz neki elõször eljátszani?
Varga Péter Róbert, a Pécsi Bóbita Bábegyüttes tagja: -
Lehet, hogy az lesz az elsõ, hogy bábozva fogunk enni, vagy nem
tudom.
  
- Nem szoktunk színházba járni, legalábbis egyelõre,
egyszer mentünk el együtt a bábszínházba, az nagy élmény
volt, mondhatnám, hogy nekem is, nekem is nagyon tetszett az elõadás.
R.: - Mit láttak akkor?
- A legkisebb boszorkány címû darabot, ez egy jópofa mese
volt, röviden arról szólt a történet, hogy volt egy
boszorkány anya három lánnyal, s meg akarták akadályozni,
hogy a királyfi eljusson a szerelméhez, nem emlékszem, hogy
kiszabadítsa valahonnan /?/, és a legkisebb lány szerelmes volt
a királyfiba, és emiatt segítette az útján, és hát persze
aztán megtalálta a királyfi a király- vagy a hercegnõt, nem
emlékszem már pontosan, viszont soha nem tudta meg, hogy a
legkisebbik boszorkány segített abban, hogy ezt a célt elérje,
aki titokban szerelmes volt bele. Ez nagyon jó kis megható
darab, a lényeget a gyerekeim elõször is nem értették,
úgyhogy igazából felnõtteknek is ajánlhatom.
R.: - Hány évesek voltak akkor a gyerekei, amikor megnézték
ezt az elõadást?
- Hát most nyáron történt, tehát kisebbik lányom
négyéves, a nagyobbik pedig öt és fél éves volt.
R.: - És miért nem érthették õk a mesét?
- Végsõ mondanivalóját nem érthették, tehát apróbb
részleteket szerintem értettek, mert itt az óvodában is már
láttak színházi elõadást, meg hát persze tévét is idõnként
nézünk, ilyen szempontból azért fölfogható volt az elõadás
legnagyobb része, de igazából hát szerintem a mondanivaló az
nem.
R.: - Mit szóltak a gyermekei a darabhoz, hogyan reagálták
le?
- Alapvetõen nagyon tetszett nekik, persze tapsoltak, amikor
tapsolt a közönség, és még hazafele útközben azért
beszéltünk róla, meg még egy jó ideig beszédtéma volt
otthon, apukájuknak elmesélték, mert õ nem volt ott velünk az
elõadáson, tetszett nekik nagyon.
R.: - Mit szóltak a színház világához, a székekhez, a
függönyhöz, a színpadhoz, a sötétséghez, a rengeteg
emberhez?
- Természetesen nagyon tetszett nekik a környezet, mert -
amint említettem - már járt, vagyis volt, láttak színházi elõadást
itt az óvodában, de hát persze ez egészen más, mint egy
valódi színházban. Szünetekben kihasználták a lehetõséget,
ott volt egy ovistársuk, futkostak, és persze nagyon tetszett,
hogy széken ülünk, és szünetekben lehet a büfébe menni, idõnként
elsötétül a színpad, ezek mind nagyon-nagyon megható dolgok
voltak számukra.
R.: - Mit szóltak a lányai ahhoz a varázslathoz, hogy most
nem a tévében látnak egy mesét, amin át lehet ugrani,
bármikor lesz, hanem ott abban a pillanatban egy
megismételhetetlen varázslat van?
- Biztos nagymértékben hatott rájuk, ahogy rám is, mert
bevallom, én is elég rég voltam színházban, élõ elõadáson,
és nagyon trükkös, érdekes megoldásokat használtak, sok
játék volt a fényekkel, a fény...
R.: - Azóta miért nem volt a lányaival színházban?
- Egyrészt amikor jó idõ van, valahogy mindig más program
akad, tehát akkor inkább kinn vagyunk a természetben, és az
úgy elmaradt, másrészt elég nehézkesek tudunk lenni, tehát
felöltözni, elmenni a belvárosba, tehát igazából egyrészt
kényelmi okok miatt maradt ez el.
R.: - És akkor szívesebben megnéznek egy szombat vagy
vasárnap délelõtt valamilyen kereskedelmi tévén
rajzfilmsorozatokat ahelyett, hogy valamilyen nagyobb élményt
adjanak maguknak egy gyermekszínházban?
- Sajnos ez így van, egyszerûbb a dolog, dolgozunk mind a
ketten, és hétvégén jól esik egy kicsit lazítani, és nem
programokat szervezni.
  
R.: - Mi az, ami rombol egy rajzfilmben, és mi az, ami épít?
Jankovics Marcell filmrendezõ: - Én azért a rajzfilmeket
korántsem tartom olyan rombolónak, mint amilyennek a
közvélekedés tartja, már a számomra egyébként antipatikus
rajzfilmekrõl beszélek. Én azt mondom, hogy a gyerek ne döntse
el, hogy õ mit akar nézni a televízióban, a gyerek sok mindent
nem dönthet el az életben. Azok a szülõk, akik úgy nevelik a
gyerekeket, hogy a gyerek egy bálvány, aki azt csinál, amit
akar, borzalmas felnõtteket produkálnak ezekbõl a gyerekekbõl.
Túlnyomó többsége a filmeknek bugyuta a végtelenségig,
vannak persze univerzális televíziós rajzfilmek, mind
rettenetesek, primitívek, úgy egyáltalán nem az a baj, hogy erõszakosak,
egyszerûen rossz ízlésûvé teszi a gyerekeket, ez a fõ bajom,
és olyan világot mutatnak, aminek se szimbolikus, se valóságos
tartalma, értelme, jelentõsége nincs.
R.: - Tehát ezek azok, amik rombolnak?
Jankovics Marcell filmrendezõ: - Ez egy igazi rombolás, mert
buta, az életre nem nevelt felnõttek lesznek belõlük,
igénytelen embereket nevelnek. Ez sokkal nagyobb baj, mert
ugyanis amit alapvetõen szoktak mondani, hogy a rajzfilm erõszakos,
hát minden erõszakos, minden, egy olyan világban élünk, ahol
egy trabantos kiszáll a kocsijából, és lelövi azt a kamionsofõrt.
Hát ha egy ilyen világban élünk, akkor én fölteszem a két
kezem, és azt mondom, hogy ezt nem lehet a rajzfilmekre fogni,
tehát itt a rajzfilm egy összetevõ, egy szempont, ami az én
felelõsségemet megnöveli, és azt mondatja velem, hogy hiába
szól arról a mese, hogy levágja a sárkány hét fejét, én
nem azt ábrázolom az illusztráción, amikor levágja, nem
hagyom ki a szövegbõl, mert miért hagynám ki, hiszen lényeges
eleme, de nem azt mutatom, keresek egy olyan képet, ami
ugyanolyan misztikus, ugyanolyan sokat ad, összefoglalja a mese
hangulatát és egészét abból, ami hátborzongatás, de mégsem
egy az egyben. Valaki megkérdezte tõlem, hogy hát a Piroska és
a farkas, hát mégiscsak megeszi a farkas Piroskát, mondom igen,
de nem azt ábrázolom, amikor a farkas véres fogai közül
kiáll Piroska két lába, hanem azt ábrázolom, amikor egy, egy
fenyegetõ lény, mondjuk egy farkas, amelyik ebben az esetben
miután beszélõ lény, két lábon jár, megszólítja egy
sötét, hátborzongató környezetben, egy erdõben megszólít
egy kislányt, ez arra hívja föl a figyelmet, ami sokkal
fontosabb a mesében, hogy óvakodj az idegenektõl, és nem arra
hívja, hogy a farkasok veszélyesek, mert szegény farkasok alig
vannak már. Tehát egy mesét a modern korban úgy kell
értelmezni - egyébként régen is errõl szólt! -, ez a farkas
nem közönséges farkas, tehát beszélni tud, ez több, mint egy
farkas, de ez a természet vadságát éppúgy kifejezi, mint
minden olyan emberellenes vagy gyermekellenes fenyegetõ sötét
erõt, ami ellen jobb óvatosnak lenni. Éppen bebizonyosodik,
hogy nem az akció lényeges, a félelemkeltés az teszi
óvatossá az embert, a megijesztés az meg tönkreteszi az
idegeit. A saját filmjeimben én nem mellõzöm az élet
tényeit, de nem ezekre helyezem a hangsúlyt. Ugye a filmjeim
erotikusabbak, mint amit a gyerekeknek szoktak szánni, de inkább
hangulatukban erotikus, nem nemi aktust mutatok, hanem úgy
ábrázolom, hogy érzékeltessem az érzékiségnek a
fontosságát. És megmutatom a halált, mert a halál az része
az életünknek, de nem variózok rá, nekem ugyanolyan drámai.
Ha azt látom, hogy elütnek egy embert tõlem száz méterre, nem
megyek oda nézni, hogy hogyan folyik el a vére, nem tagadjuk le,
hogy van halál, de nem egyfolytában mutatjuk a halál
különbözõ módozatait. Arányok kérdése az egész, a
gyerekeket becsapni azzal, hogy az élet csupa tejföl, krém,
fagyi és cukimuki, az ugyanakkora hiba, mint, mint csak az
undorító, riasztó és véres dolgokkal traktálni a
szerencsétleneket csak azért, hogy felcsigázzuk az érdeklõdésüket.
Ez egy külön mûvészet megtanulni szelektálni, megtanulni az
önmérsékletet magunk számára is, és úgy nevelni a
gyerekeinket.
|