- A szülõvé válás az nem a gyermek
megszületésével kezdõdik. Abban a pillanatban, amikor
megöleljük és meglátjuk és belélegezzük ezt a kis életet,
meg is ijedhetünk ettõl. Ez nem álom és ez nem egy
múló dolog, ez mindig így lesz. Tényleg felelõsek
vagyunk érte és borzasztó nagy súllyal nehezedik ránk és
hogyha nincs meg a kellõ ismeretünk vagy a kellõ
felkészültségünk, akkor ettõl megijedhetünk. Avval
együtt, hogy kismama tornára járunk, meg hogy odafigyelünk a
táplálkozásunkra, ami nagyon fontos dolog egészségtani
szempontból, az önbizalmat és a derût és a mindenféle
jó és pozitív dolgot kell megerõsíteni és akár azt
is, hogy szülõk vagyunk, emberek vagyunk. És a
felelõsségünk nem azt jelenti, hogy betegesen ahhoz
ragaszkodjunk, hogy a gyerekünket semmi rossz és semmi oda nem
illõ dolog érje, hiszen ez együttjár az élettel és
erre is nekünk kell majd õket felkészíteni. Tehát
nekünk is felkészültnek kell lenni ezekkel szemben. Tehát az
lenne jó, hogy amikor a kisbaba megszületik, akkor élvezni
tudjuk azt, hogy õt most világra segítettük és most mi
hárman együtt válunk egy családdá és õ beleszületett
a mi életünkbe, mert ezt mi így szerettük volna. De fogadjuk
el azt is, hogyha nehézségekbe ütközünk, hogyha megrekedünk
egy-egy idõszakban, vagy egy-egy életszakasznak a
feldolgozásában, elfogadásában. Egy egyensúlyt kell
teremteni. Tehát egy állandó egyensúly teremtésrõl
szól ez szerintem. Ebben sok rugalmasság van, sok türelem és
nagyon sok szeretet és talán, hogyha ez megvan akkor már nem
ragaszkodunk a Spock bácsi hatalmas igazságaihoz, amik
szenzációs dolgok. De lehet, hogy akkor az ösztöneink is
nagyon sok mindenben segítenek. Azért szeretnék én nagy
családot, mert amit közben megtapasztalunk, az folyamatos és
egymásra rakódik. Amit az elsõ gyerek által kapunk vagy
nyerünk, a második tökéletesíti és a harmadik ehhez még
hozzáad. Tehát azt hiszem, hogyha valaki képes lenne sok
gyereket szülni és nevelni és ehhez lenne elég szellemi és
fizikai energiája, akkor ez mind tökéletesebb és
tökéletesebb lenne és az anyák ezáltal nagyobb és nagyobb
sikerélményeket élnének meg, a félelmeik csökkennének, meg
a bizonytalanságérzetük kisebb lenne. Tehát én is Benjámin
után úgy érzem, hogy már nem rettegek annyira tõlük,
mint amikor Benedek megszületett, viszont akkor nagyon féltem.
Nem mertem hazajönni a kórházból, pedig borzasztó nagy
szerencsém van, hogy ilyen férfi a párom. Szerintem tökéletes
volt. Ennek ellenére nagyon féltem, mert tökéletesen
mûködött a kilenc hónap, amíg vártuk a kisbabát,
gyönyörû volt a kapcsolatunk is ez alatt. Ezelõtt
is, de ez alatt is tökéletesedett, kerekedett szóval szebbé
vált. Viszont éppen ezért nagy volt a sokk, amikor
megszületett és megijedtem. Lehet, hogy õ is meg volt
ijedve, valószínû, de várakozó álláspontra
helyezkedett, õ arra gondolt szerintem, hogy az ösztönök
azok segíteni fognak. Hát ehhez nekünk nagyon jó lett volna,
hogyha a kilenc hónap alatt beszélgethettünk volna gyakorlott
anyukákkal, akik fõállású anyukák, ezt úgy értem,
hogy szívvel-lélekkel és teljes valójukkal élik meg az
anyaságukat. Tehát ez lett volna egy nagy segítség. Nem arra
gondolok, hogy elõadásokat kellett volna nekünk
végighallgatni errõl, de tapasztalni és átvenni egy jó
anyának az energiáit és a kisugárzását és ez az, ami a
lényébõl árad, egy ilyen érzékeny idõszakban,
mint amilyen az áldott állapot, ez lenne egy igazi jó
segítség a kismamáknak, meg a kispapáknak.



R.: - Azt tudnám a legnehezebben megmagyarázni, amit a
legtöbbször mondunk. Azt szoktuk mondani, hogy egy anya feladata
az, hogy biztonságot adjon a gyerekének. Ez olyan fõ
feladat, ezen belül vannak alfeladatok, hogy mi mindenben kell
egy anyának biztonságot adni. És bizony hallom is mamáktól
sokszor a kérdést, hogy kell elfogadni, hogy kell biztonságot
adni? No ezekre nagyon nehéz felelni. Még akkor is nehéz lenne,
hogyha a mamákat valami módon képeznénk, ahogy manapság erre
nem képzik az anyákat. Éva mit tanítana elsõsorban a
mamáknak?
Szomor Éva a Nyelv, Beszéd és Kommunkációs
Fejlesztõ Központ vezetõje: - Én
legeslegelõször azt tanítanám nekik, hogy anyának lenni
mit jelent és nem ilyen nagy szavakkal, hogy szeretni kell, meg
elfogadni minden körülmények között, meg az enyém az az
enyém, meg az anyafeladat, meg ilyen szépeket szoktunk mondani.
Hanem egyszerûen, hogy mit jelent az, hogy velem van egy
másik élõlény. Egy másik ember, akit én alig-alig
ismerek és akinek millió gondolata, érzése, mozdulata van,
amit nekem ki kell ismernem. Felelõsséggel tartozom, ez
teljesen természetes, ezt is mindenki tudja és már unosuntig
mondták, hogy az anya felelõssége. Mi az, hogy az anya
felelõssége? Hát azt se tudja, hogy avval a gyerekkel,
mit vagy hogy, az egy törékeny kis lény, akire õ vágyott, akire
õ várt. Akirõl õ rajzolt egy
képet, akit õ elképzelt és az vagy olyan vagy
másmilyen.
R.: - Pont azt akartam mondani, hogy ez így nem teljesen igaz,
hogy nem tudja, hogy milyen, hiszen a hasában van és már tudja,
meg mondják is neki. Nagyokat rúg, ó minden, fiú lesz ez, apja
is ilyen volt, mondja sokszor a nagymama. Vagy ó, ez egy
csöndesebb, nyugodtabb gyerek lesz, tehát még nem is tudom,
hogy fiú-e vagy lány, bár manapság többször tudom, mint nem,
mégis van már egy képem nemcsak az arcáról, ami majd
hasonlít az én õseimre, hanem az egyéniségérõl
is.
Sz.É.: - Ez veszélyes és tulajdonképpen nem is jó ilyet se
kérdezni, se gondolni, hogy jó vagy rossz, mert hiszen ez alól
sem kivétel, ez így mûködik. Hát egy dolog, hogy bennem
van egy élõlény, aki az enyém, aki rám fog
hasonlítani, aki arra fog hasonlítani, akit én nagyon szeretek
és ez az apja. Hát ugye ez a következõ kérdés, hogy
mit látok abban a gyerekben, hogy kitõl várom az a
gyereket, miért attól várom, akitõl várom. Ez
rettentõ sok dolgot hoz magával. És akkor egyszercsak van
egy élõlény, akit nem értek. Van egy élõlény,
akitõl félek, akitõl olyan mértékben, nem
tõle félek, hanem az, hogy történik valami.
R.: - Nem merem megfogni, nem merem megfürdetni.
Sz.É.: - Meg se merem fogni, el fog törni a kezemben és
akkor még csak nem is gondoltunk arra, hogy hát ennek van egy
feje, abban a fejben majd egyszercsak gondolatok lesznek. Aztán
van egy lelke, amit ugye nagyon furcsán szoktunk fogalmazni, úgy
is mondhatnánk, hogy van egy szíve. No de van egy
érzékenysége, az az érzékenység a bõre. És én
hozzáérek és õ fogja tudni, hogy én értem hozzá. És
van egy füle, amivel hallani fogja a hangomat és fogja tudni,
hogy én szóltam hozzá. És akkor most sokat szóljak? Keveset
szóljak? Hangosan szóljak, halkan szóljak?



- Rengeteg könyvet szoktunk olvasni, nagyon kicsik voltak,
gondok voltak és neki állltam könyveket olvasni.
R.: - Mármint, hogy pedagógiai szakkönyveket?
- Igen, meg hogy a gyerekkel mit kell csinálni, köhög,
beteg, mi a problémája. Egyetlenegy gond van, most már hét és
félévesek, úgyhogy okos tudok lenni, a gyerekek nem olvassák
ezeket a könyveket.
R.: - Én meg gyakran azt tapasztalom, hogy mintha olvasnák
ezeket a könyveket.
- Én nem tudom, lehet, hogy az enyémek mûködnek más
rugóra, de nem láttam sok esetben ugyanazokat a dolgokat
viszaköszönni. És nagyon sok szülõ szinte
szakácskönyvnek, teljes elõírásnak veszi, hogy annak a
gyereknek mikor kell fölállni, mikor kell kijönni a fogának,
mikor minek kellene történni. Ha még szülnék, ami nem fog
bekövetkezni, nagyon sok mindent másként csinálnék.
R.: - Például mit?
- Nem mérném azt a gyereket, hogy mennyit eszik.
R.: - Hogy mennyit szopik ugye?
- Igen, mert attól nem evett az egy kiló hetven dekás
gyerekem egy grammal se többet, hogy én megmértem vagy nem
mértem meg. Nem tartanám annyira szigorúan az
idõhatárokat. Jó, nekem, hogy ikreim vannak, én azért
be voltam határolva. De nagyon sok mindent könnyebben kellene
venni és én csak azt az egyet éreztem, hogy kell hallgatni az
ösztöneinkre. Annyira jól vagyunk nõk kódolva. Ez a mi
feladatunk, ezt meg kell tudnunk csinálni és képesek vagyunk
rá és szerintem a szülõknek ezt kell magukban
erõsíteni, hogy alkalmasak rá. És ha pedig úgy érzi,
hogy mégsem, nagyon jó szakemberek vannak. Lehet, hogy egy-két
szülõnek már az is segít, hogyha önnel vagy bárkivel
is beszélget. De vannak olyan orvosok, olyan pszichiáterek,
olyan akár pedagógusok óvodákban, iskolákban, akikhez
biztos, hogy lehet fordulni.
R.: - Az is nagyon sokat segített, a mûsorban
tapasztalom, amikor egy szülõ azt hallja, hogy másnak is
az a problémája, ami nekem. Mert már nem érzi magát annyira
egyedül.
- Igen. És nagyon sokat tud segíteni egy igazi
barátnõ vagy egy igazi barát, akivel meg lehet beszélni.
Tehát az én barátnõm, nekünk hasonló korú gyerekeink
vannak és rengeteget segített az, hogy meg tudtuk beszélni. Az
a gyerek éppúgy sírt tõle, éppúgy voltak problémái,
de mi megkönnyebbültünk. Ki kellett beszélnünk a gondjainkat.
És ezek a gyerekek pontosan tudják, hogy mikor, mit kell nekik
csinálni.
R.: - Igen, ez így van. Csak mikor elkezdte mondani, hogyha
újra gyereke lenne másként csinálná, az jutott eszembe, hogy
bizony a gyerekek is jobban járnának, hogyha nem elsõ
gyerekként születnének meg.
- Sok minden mással is így van, hogy így utólag már
okosabbak vagyunk és másként tennénk. De ennek is megvan a
szépsége. Az elsõ gyereknek is, a másodiknak is, a
harmadiknak is. Én inkább vidámabban és kevésbé ilyen
kötöttnek venném a gyereknevelést.



Szomor Éva a Nyelv, Beszéd és Kommunkációs
Fejlesztõ Központ vezetõje: - Általában, -
szerencsénkre - a gyerek olyan, amilyenek mi vagyunk. Tehát ha
mi beszédesek vagyunk, hangosak vagyunk, akkor a gyerekünk is
egy ilyesmi gyerek lesz. Nagy baj van, ha a gyerek nem ilyen. Nagy
baj van, hogyha például van egy nagyon élénk emberpárnak
mondjuk egy hangra kicsit rosszul reagáló gyereke. Ha van egy
túlérzékenysége a gyereknek, hogy õ nem szereti a
hangos dolgokat, nem szereti a zajokat és a papa, mama pedig
imád eljárni, imád jönni-menni.
R.: - Különbözõségek vonzzák egymást, szokták
mondani. Akkor ez a gyerekben nem igaz?
Sz.É.: - Hát ez nem. Ez így nem igaz. Ez így nem igaz, de
maradjunk mondjuk az átlagnál. Maradjunk annál, hogy a gyerekem
olyan, mint mi vagyunk, ez általában így szokott lenni, de még
akkor is az van, hogy én elképzeltem, nekem okos lesz a
gyerekem, nekem szép lesz a gyerekem, nekem kommunikáló
gyerekem lesz, nekem olyan gyerekem lesz, akire mindenki
mosolyogni fog és õ mindenkire vissza fog mosolyogni. És
az én gyerekem nem olyan. Akkor két dolog van, rögtön keresek
egy mentséget,
R.: - Hogy kire hasonlít például?
Sz.É.: - Hogy például kire hasonlít, hogy például ja, ez
okosabb, mint ahogy gondolnánk és ettõl nem megy bele
butaságokba. És számtalanszor olyanokat, hogy például
megkérdezem egy 2 éves, 2 és féléves gyerek szüleitõl,
hogy mivel szeret játszani a gyerek, mert hiszen látom, hogy
amivel neki játszania kéne, kisedény, orvosi táska, kisautó,
azzal nem játszik. És akkor azt mondják a szülõk, hogy
ja, hát ilyen butaságokkal õ nem szeret, õ csak az
okosságot szereti, a testvére kirakósát szoktak összerakni.
És akkor én azt szoktam mondani, hogy hát ez bizony nem olyan
jó. Mert keresünk valamit, amitõl meg tudjuk magyarázni,
hogy miért nem olyan, mint amilyennek az átlagnak lenni kell.
És ne féljünk attól, hogy valami átlag, mert egy kicsit
félünk. Mert egy kicsit a mai szülõk, a mai nagyon
fiatal anyákban az van, hogy nem beszélek gügyögve a
gyereknek, mert az butaság, nem veszek a gyereknek kis
mûanyag tányérkát, mûanyag kanalat mûanyag
poharat, mert ugyan már! Hát ötszáz forintért nem fogok venni
valamit, majd megveszem a 3500 forintos nem tudom micsodát.
R.: - Csicsergõt.
Sz.É.: - Igen. És az a legfontosabb. És mi az, hogy az én
gyerekem nem játszik el egyedül? Hát játszom vele én is, de
aztán hát menjen a szobájába és játsszon. Hát erre nem
alkalmas ez a kisgyerek.
R.: - Szóval akkor mit kell nekem csinálnom, aki mint hallom
nem vagyok képes elfogadni, hogy valaki nem olyan, amit
elképzeltem? Hát az egyik gondolom, amit nem kell tennem
megpróbálni olyanhoz hasonlóvá tenni, mint amilyet
elképzeltem. De hogy mûködik akkor annak az elfogadása,
hogy valami vágy ezek szerint nem teljesült?
Sz.É.: - Én inkább úgy fogalmaznék, hogy hagyjuk.
Ismerjük meg, hogy milyen õ. Ismerjük meg, hogy ki õ és menjük utána.
Õ meg fogja mutatni, hogy
õ milyen, hogy õ mire képes, õ mit tud és
énnekem utána kell mennem. Nekem segítenem kell ezt egy kicsit
továbbfejleszteni, ha kell. De mindenképpen hagyni, hogy õ legyen.
R.: - Tehát vezessen õ engem tulajdonképpen arra,
amerre menni akar?
Sz.É.: - Pontosan.
R.: - Igen, de én félek ettõl a fajta
passzivitástól, hiszen azt szeretném, hogy a gyerekem ha már
egyszer olyan, akkor olyanabb legyek.
Sz.É.: - Ez nem passzivitás, ez nem passzivitás,
megerõszakolni nem szabad senkit. Õ megmutatja a
tempót, õ megmutatja, hogy neki milyen a tempója. Lehet,
hogy én egy borzasztó mozgékony vagyok, õ pedig nem az.
Hát nem lehet rohangáltatni, ha õ nem szeret. Õ meg fogja mutatni. Egyébként ez a passzivitás ez egy érdekes
dolog, nem lehet egy gyerek mellett passzívnak lenni. Egy gyerek,
ha hagyják, akkor rettenetesen élénk fantáziával,
rettenetesen sok mindennel meg fogja mutatni. Én láttam már
olyan gyereket is, aki egy nagyon fa házaspárnak volt a gyereke,
- most a fa házaspár alatt azt értem, hogy egy nagyon kedves,
aranyos fiatal pár, akik mindig csöndesek voltak, mindig
nyugodtak voltak és egy kicsit ilyen pókerarcúak voltak. És
született egy gyerekük, aki vágyott a viccre, vágyott a
nevetésre, úgy kiprovokálta és úgy megváltoztatta a
szüleit, mert egyszerûen nem lehet, hátha én együtt
vagyok a gyerekemmel, õ nekem mindent meg fog mutatni, hogy
mit szeretne, csak figyelni kell és ez a legfontosabb. És nem
elhatározni, hogy majd én. Nincs majd én. Õ és én
megyek mellette.



R.: - Hogyan változik meg a nézõpontja,
szemléletmódja, hogyha gyermekeivel együtt megy sétálni?
- Teljesen másképp látom a világot, ki kell zökkennem a
felnõttek rohanó világából, meg kell állnom megnézni
a bogarakat, a fákat, hangyákat, madarakat, mindent részletesen
meg kell figyelnünk. Körbenézni, föltekinteni egy fára, én
ezt nagyon szeretem.
R.: - Azt mondta, hogy meg kell, muszáj?
- Kisgyerekkel muszáj. Szerintem igen, ez hozzátartozik
ahhoz, hogy egy kétéves vagy egy ötéves kisgyerek minden
iránt érdeklõdik, amit lát, amit hall maga körül és
én ezt természetesnek tartom, hogy ez az õ kis életének
egy új szakasza, egy felfedezõ szakasz. Egy információ,
tapasztalatokat gyûjtõ idõszak és ez
természetes, hogy ilyenkor ezt nekem támogatnom kell, mint
édesanya, hogy minél többet tapasztalhasson meg.
R.: - Hány évesek a gyermekei?
- Kisebbik kislányom kettõ, nagyobbik pedig ötéves
lesz hamarosan.
R.: - És minden egyes séta alkalmával mindenütt megállnak?
- Természetesen nem, azért vannak korlátok, azért
kismamáknak is kell idõnként sietni esetleg boltba vagy
más elintézni valókat megoldani, de természetesen azért
megvan a napnak egy bizonyos idõszaka, amikor nyugodtan
sétálhatunk és nézelõdhetünk.
R.: - Ilyenkor hogyan állnak meg, vagy hogyan történnek meg
a rácsodálkozások, mit mond a kislánya, hogyan kell
végignézni egy bogarat vagy hogyan kell ránézni a
felhõre, a napocskára?
- Most már ez kialakult, hogy vagy õ egyszerûen
csak megáll és elcsodálkozik és mondja a kisebbik most már,
hogy nézd csak anyu, itt egy bogár. De van úgy, hogy én
irányítom rá a figyelmet, beállunk egy-egy fa alá, egy
fûzfa alá, nagyon szép hogyha föltekintünk, nagyon jól
néz is, és azon el lehet jó pár hosszú percen át
nézelõdni, hogy mi történik egy fán, nemcsak a fákat,
az ágakat, merre hajlanak, mikor repül oda egy kismadár. Ez
már úgy kialakult, hogy vagy õ vagy én. Hogyha én
látok érdekes dolgot, ami úgy gondolom, hogy neki még
újdonság, akkor megállunk és megnézzük.
R.: - Amire maga hívja fel a figyelmüket, arra hogyan
figyelnek, abból mit vesznek észre?
- Általában én fel szoktam hívni a figyelmet arra, hogy
nézd csak ott egy madár, felhívom a figyelmet arra, hogy
például egy madár esetében, hogy hogyan énekel, hogyan mozog,
mi a különbség mondjuk, egy kutya között és akkor már egy
alap, elindul egy beszélgetés és így kifejtjük ezt a témát
pár szóban, pár mondatban.
R.: - És õk, a gyerekek maguktól mire csodálkoznak
rá?
- Általában arra, ami mozog, meg ami furcsa hangot hallat.
Most nemcsak állatok, növények jöhetnek itt szóba, hanem egy
kukásautó, egy nagy teherautó, egy kamion vagy egy motor, ami
ugyanolyan boldogsággal tölti el õket, hogy õk ezt
most felismerték, megismerik a hangjáról már, oda se kell
nézni vagy egy repülõ, az nagyon-nagyon izgalmas tud
lenni. Egy kisgyerek tényleg másképpen figyel föl dolgokra,
mint a felnõttek. Mai világban én úgy érzem, hogy
eléggé rohanós a felnõtt élet. Nekik a saját kis
közegükben van rá idejük és szerintem kell is hagyni nekik
idõt arra, hogy körbenézzenek, megfigyeljenek mindent.
Alapvetõen szerintem ez mondjuk a magasságukból is
adódik, hogy közelebb vannak mondjuk a földhöz és sokkal
érzékenyebbek az ott látható dolgokra, egy-egy kavics, hát ez
nagyon-nagyon szép tud lenni. Nálunk nagyon-nagy szezonja van a
most a kavicsgyûjtésnek, szebbnél szebb kavicsokat lehet gyûjteni és nagyon kedves, ahogy megmutatja a kislányom,
hogy nézd anyu ennek szív alakja van, ennek körte alakja van
mintha az jelen volna. Mindig köt valamihez. Tehát hogyha
valamit észrevesz, például itt a kövek kapcsán, vagy egy
faág, egy falevél, mindig eszébe jut róla valami. Kapcsolja a
maga kis eseményeihez, amit megélt az elmúlt napokban.
R.: - Mi felnõttek is ilyen asszociatívan nézünk rá
a dolgokra? Például hogyha mi találunk egy kavicsot, mi is a
saját életünkhöz próbáljuk hasonlítani vagy nekünk más
miért tetszik egy kõ, egy ásvány?
- Úgy gondolom ez alkati kérdés. Van, aki igen, van aki nem.
Van aki a felnõttek közül van, aki annak örül, hogy egy
súlyos követ talál, amit jól meg lehet fogni, el lehet
hajítani jó messzire be a Dunába. Én mondjuk asszociatív
ember vagyok, én is ha találok egy követ, egy faágat, egy
levelet, eszembe jut róla valami, de szerintem rám is nagy
hatással vannak a gyerekek. Tehát én már ilyen szemmel
közelítem meg a dolgokat.
R.: - Mit vesznek észre lányai a természetbõl, mi
tûnik föl nekik a leginkább?
- Alapvetõen a mozgékony, mozgó, zajt keltõ
dolgok kötik le õket, arra kapják fel a fejüket, ha
megszólal egy madár, akkor a kislányom rögtön kérdezi a 2
éves, hogy mi ez anyu, mi volt ez? Bármi zajt hall, rögtön
rákérdez, hogy mi volt? Ha kutyaugatást hall, rögtön jelzi,
hogy ez most kutya ugat. Lent sétál az utcán. De ha mi is kint
sétálunk, akkor is nagyon figyel a zajokra, hangokra, de amit én
nagyon szeretek bennük, hogy nagyon el tudnak nyílni. Sokszor
lejárunk a Duna partra kavicsozni, nagyon szeretem õket
figyelni, ahogy elbogarásznak kavicsok, csigahéjak között.
Aprólékos kis mozdulatokkal fölemelik, megnézegetik. Aztán van
a másik véglet, amikor a lapáttal zúdítják bele a vízbe a
kavicsokat, nagyon el tudnak nyílni és szerintem ez nekik nagyon
jó, hogy meg tudják ezt tenni, hogy így a kis maguk világába
bebújva, eltûnik a külvilág szinte lezárják magukat és
nagyon jó szerintem, hogy oda tudnak figyelni, egy dologra
koncentrálva, akár legyen az egy kavics, egy falevél.
R.: - Hogyan gondolja, másképp látják õk ilyenkor a
világot, hogy lehet ezt megtudni vagy megérezni felnõtt
szemmel?
- Nehéz megfogalmazni ezt, de én úgy érzem, hogy õk
sokkal nyugodtabbak, sokkal jobban oda tudnak figyelni, nem jár
az eszük még azon, hogy most utána rohanni kell ebédet
fõzni, vásárolni, ügyeket elintézni, nyugodtabb kis
életük van, mint nekünk felnõtteknek. Legalábbis én
ezt támogatom és szeretném, hogyha tényleg ez valósulna meg a
gyerekeknél.