- Tavasztól õszig az állatkert az egy állandó program, õsszel,
télen, tavasszal szoktunk inkább múzeumba járni, színházba,
koncertre megyünk a gyerekekkel.
R.: - Hány éves gyerekekrõl van szó?
- A legkisebb Balázs négy és fél éves, Panni nyolc, Bence
tizenegy éves.
R.: - És például hogy lehet kiválasztani, hogy mi az a
hangverseny, amit egy kicsi gyerek és egy nagyobb, iskolás gyerek
is elfogad, megért?
- Tavaly próbaképpen vettem az általános iskola alsósainak
készített hangversenysorozatra bérletet, mert azt gondoltam, hogy
a két nagyobbikat az leköti, és gondoltam, megpróbálom, hogy a
kicsi élvezi-e? Nagyon tetszett neki.
R.: - Milyen koncert volt ez?
- Ezek komolyzenei koncertek voltak, zenekari koncert volt az elsõ,
a második egy betlehemest játszott egy gyerekkórus, a harmadik
meg egy népzenei hangverseny.
R.: - Amikor ezen a komolyzenei hangversenyen voltak, akkor a
kisebbik fia hány éves volt?
- Amikor elõször voltunk, három és fél éves volt a Balázs.
R.: - És hogyan ülte végig, hogyan hallgatta, hogyan reagált
ezekre a komolyzenékre?
- Jól végigülte, az ölemben ült végül is, kétszer
negyvenöt perc körülbelül a hangverseny idõtartama, közben egy
szünettel. Mi otthon is szoktunk hallgatni komolyzenét, valamint
én régen jártam kórusba énekelni, és oda is próbára
egyszer-egyszer elvittem.
R.: - Mit szólnak a gyerekek a komolyzenéhez? Milyen
kapcsolatban vannak vele?
- Azt ugyanolyan szívesen hallgatják otthon kazettáról, mint
a másmilyen zenét.
R.: - Nagyobbik fia hány éves?
- Tizenegy éves.
R.: - Nem szokott õ már néha fujjolni az osztálytársai
hatására, hogy ez ma nem divat, hú, milyen zenét hallgatsz, ez
dedós?
- Nem, nem szokott ilyet. Hangversenyen ilyet nem szokott
mondani, inkább ha nem elég mozgalmas, például múltkor voltunk
egy hangversenyen, ami nem volt látványos, nem sok zenész
játszott, akkor mondta, hogy egy kicsit unta, mert hogy nem
történt semmi, de a zene az nagyon tetszett neki. A legkisebb az
egyértelmûen szereti nézni, ahogy zenélnek az emberek, a
zenészek. Mondja is, hogy neki a dob vagy a cintányér vagy a
hegedû vagy melyik hangszeren játszó zenész tetszik a legjobban.
A nagy az már tudja élvezni a dallamot. Persze, ezeken a
hangversenyeken általában ilyen népszerûbb, fülbemászó
dallamú zenéket játszanak. Legutóbb a nagy el is lalázta, hogy
neki mi tetszett a hangversenyen a legjobban.
R.: - Az elõbb beszélt róla, hogy nemcsak komolyzenei, hanem
másféle hangversenyre is járnak.
- Gryllus-hangversenyen, Kaláka-koncerten voltunk, Szélkiáltó
együttesnek a mûsorát néztük meg.
R.: - Miért jár ennyit hangversenyekre, koncertekre
gyermekeivel?
- Én is kisgyerek koromtól kezdve jártam komolyzenei
hangversenyekre az iskolával, mert hogy zenei általános iskolába
jártam, és azt gondoltam, hogy ha kiskoruktól hozzászoknak
ezekhez, akkor késõbb önállóan is el fognak menni színházba,
hangversenyre.
R.: - És hozzászoktak már most a gyermekei a komolyzenéhez, a
Gryllus-, Kaláka-féle versfeldolgozásokhoz, zenékhez?
- Ezeket otthon nap mint nap hallgatják, igaz, hogy én nagyon
szeretem a Kalákát, tehát én is mondjuk húsz éve veszem a
kazettáikat. Tehát otthon van, be kell csak tenni, és én mindig
mondom, hogy ezt szeretem, ezt hallgassuk inkább, ne a Hupikék
törpikéket.
R.: - És mit szólnak ehhez a gyermekei, nem lesz ebbõl vita?
- Nem szokott vita lenni. Hogyha már nagyon szeretnék
hallgatni, akkor mondom, hogy jó, rendben van, hallgassák! Én
jobban szeretem a másikat, de ha ahhoz van kedvük, akkor azt
hallgassák!



Huzella Péter dalszerzõ: - Azért írok a gyerekeknek, hogy
játszhassak a gyerekeknek, mert ha nem írnék, akkor nem lenne mit
játszani. Én pontosan tudom, hogy milyen hangulatokra vágynak a
gyerekek, vagy milyen hangulatra vágyom én, amikor a gyerekekkel
együtt vagyok. Úgyhogy én azért írok a gyerekeknek, hogy jól
érezzem magam.
R.: - Hogy lehet meghatározni ezt a zenei stílust, amiben
írsz?
Huzella Péter dalszerzõ: - Dalszerzõ, a német az
liedermachert mond, ugye dalcsináló, az angol songreuter. Ezek a
dalszerzõk, balladaénekesek, igricek, bárd, kobzos. Nem tudom
én, még millió neve van. De én azt hiszem, ez a dalszerzõ az
viszonylag a legjobb, aki maga elõ is adja. A mûfaj nagyon nehezen
meghatározható, de ez mint dal, mint elõadói mûfaj, szerzõi mûfaj
színpad nélkül nem él meg.
R.: - Ezeken a dalokon fölnõ egy nemzedék vagy több
nemzedék. Nyilvánvalóan ezek a dalok ugyanúgy, mint mondjuk a
Halász Jutka-dalok meghatározzák a gyerekek zenei nevelését és
zenei ízlését. Ennek a felelõsségét azt föl lehet vállalni?
Huzella Péter dalszerzõ: - Hogyne! Én elég sokat tanultam
zenét, elég komoly alapjaim vannak, én is el tudnék menni rossz
irányokba. Meg is mondom, miért. Mert például a színpadon nagy
sikere van teátrális gesztusoknak, olyan zenei fordulatoknak
akár, amik zeneileg nem állják ugyan meg a helyüket, de a
színpadon nagyon hatásos. Tartok ilyen váratlan szüneteket, a
fortét és a pianót váltogatom, ez nem elegáns dolog zenében.
Most itt kell megtalálni az egyensúlyt, hogy zeneileg is
vállalható legyen és elegáns legyen, ugyanakkor elég könnyû
ahhoz, hogy befogadható legyen, egyszerû dalokat kell írni. Nem
baj, ha ezek a dalok a népzenének bizonyos törvényszerûségeihez
alkalmazkodnak, mert a népzene az egy kipróbált mûfaj. Én elég
magabiztos vagyok, ami a vállalhatóságot illeti, de ugyanakkor
nagyon sok dalt szelektálok.
R.: - Ez a zene ez utat nyit a gyerekek klasszikus zenei
nevelése felé, vagy ez esetleg elzár egy utat?
Huzella Péter dalszerzõ: - Nem hiszem, hogy elzárná õket a
klasszikus zenétõl, éppen hogy arrafele nyit. Már csak azért
is, mert ma már szinte csak a klasszikus zene az meg mondjuk a
dzsessz, ahol élõzene van, ahol igazi zenészek játsszák a
zenét, az össze többi mûfajban már a gépek veszik át a
hatalmat. Hozzám nagyon sokan jönnek oda, hogy szeretnének
tanulni gitározni, mert láthatólag nagyon könnyû. És én
minden esetben a kerületi zeneiskola klasszikus gitár tanárához
küldöm õket, mert pontosan tudom azt, hogy én is ott kezdtem el,
és ez egy nagyon jó kezdés volt. Úgyhogy én azt hiszem, hogy a
mi mûfajunk az éppen, amelyik a klasszikus zene vagy a
zenetanulás felé irányítja õket, de ugyanígy a klasszikus
irodalom felé. Én nagyon komolyan szelektálok, én tényleg csak
a legjobb költõktõl énekelek. Ez meg is köti a kezemet, de nem
baj. A legjobb költõktõl, a legjobb irodalmat, és igyekszem a
legjobb zenéket írni hozzá.
R.: - Az óvodákban van egyfajta zenei nevelés. Ez hogy
viszonyul azokhoz a dalokhoz, amiket te írsz?
Huzella Péter dalszerzõ: - Kodály rengeteg dalt írt az
óvodai nevelés számára, és azok kiválóak. És Weöres
Sándortól kezdve Csukás István is segített a
szövegírásokban. Mi a rádióban a "Ki kopog?" címû
sorozatban nagyon sok ilyen Kodály-Weöres közös dalt dolgoztunk
föl még a Kalákával. Ez egyfajta zenei világ. Az én zenei
világom többõl táplálkozik, abból, amit én befogadtam.
Édesapám zeneszerzõ volt, hát nagyon sok klasszikus zene volt,
de fõleg a franciák, tehát Debussy, Ravel. Ugyanakkor apám
nagyon szeretette a reneszánsz szerzõket, Monteverdi Poppea
megkoronázása az az országban elõször otthon nálunk volt
hallható, valami becsempészett magnószalagon, mert ilyen zene
akkor nem volt hivatalosan a hatvanas években. Most én ezeken nõttem
föl, és ami megmaradt a fejemben, azok dolgoznak most bennem,
mikor zenét írok. Úgyhogy én otthon nem is hallgatok könnyû
zenét, szinte csak Mozartot, Verdit, Puccinit, Gershwint, a
Bernsteint, szóval akik nagyon tudták a vokális zenét. Meg most
folyton a Goldberg-variációkat hallgatom és nem gyõzök betelni
vele. Sokat kell ilyeneket hallgatni.
R.: - Létezik-e a gyermekdalok körében olyan, hogy kommersz
meg klasszikus? Kettéválik-e ez, vagy ez még nincs is ez a mûfaj
kikristályosodva ennyire?
Huzella Péter dalszerzõ: - Hát, ez nagyon izgalmas dolog. Ez a
mûfaj nem tud olyan erõs lenni, mint a többi mûfaj. Félek, hogy
a gyerekdalok hamarabb mennek feledésbe, a mi gyerekdalaink,
mintsem hogy ez a szétválasztódás megtörténhetne. Ha
tévednék, akkor végtelenül boldog lennék, és ha egy dalom is
benne lenne ebben a legjobb százban, akkor hát, madarat lehetne
velem fogatni.
R.: - Így zeneileg ez mennyire értékes dolog, egy-egy
gyerekdal?
Huzella Péter dalszerzõ: - Semennyire. Nem is kell, hogy
zeneileg legyen értékes, ne legyen hazug, ne legyen becsapós, ne
legyen ízléstelen. A gyerekdaloknak a lényege az, hogy a
gyerekekben indítson el valamit, hogy a gyerek érdeklõdését, a
gyerek kreativitását keltse fel, a gyerek közben jól érezze
magát, ez a lényeg. A gyerekek aztán majd úgyis felnõttek
lesznek, és ezekre már nem nagyon fognak emlékezni, de ha kicsit
jobb felnõttek lesznek, mert akkor jól érezték magukat, a
tudatalattijukban valami jó leülepszik, akkor betöltötte a
hivatását ez a mûfaj is.
R.: - Milyen zenei nevelést kapnak azok a gyerekek, aki Huzella
Péter dalain nõnek fel?
Huzella Péter dalszerzõ: - Hát, én nagyon remélem, hogy
nemcsak az én dalaimon nõnek föl. Tehát akiket elhoznak az én
elõadásaimra vagy az én lemezeimet megveszik, azok megveszik a
Kaláka-lemezeket, Gryllus Vili lemezeit, azoknak már otthon
megvannak a Halász Jutka-dalok is, ott azért komolyzenét is
hallgatnak. Ezek a dolgok összefüggenek. Tehát azok nem a
rajzfilmsorozat-slágert forgatják otthon, hanem ezek a gyerekek
általában kapnak egy kultúrát.
R.: - Ez azt is jelenti, hogy ha mondjuk az én gyerekem
Kalákát hallgat vagy Halász Jutkát, akkor ne vegyem meg neki a
rajzfilmslágerek címû zenei összeállítást?
Huzella Péter dalszerzõ: - Igen, ne legyen meg neki, mert
ezeket én nem szeretem, mert a rajzfilmet én a Jankovics
Marcellnél húzom meg a vonalat, szóval ahol a rajzfilm egy mûalkotás.
Mikor a rajzfilm mellé oda kell tenni még slágereket is, hogy
eladja a rajzfilmet, vagy a rajzfilm eladja a slágert, az már
üzlet. Slágert írni nagyon könnyû, ilyen rajzfilmslágert, mert
elég, ha huszonötször lemegy a televízióban, és az már
sláger lesz. Szóval, rajzfilmslágernek lenni nem egy nagy dicsõség.
Az mennyiségi eredmény, ezekkel én nem értek egyet. De meg lehet
venni a gyerekeknek, mert nyugodtan megbízhatunk a gyerekek
ízlésében is. A gyerekek a jó és a rossz közül mindig a jót
fogják választani.
R.: - Mikor veszik ezt ki belõlünk, mert akkor bennem is bennem
volt, amíg gyerek voltam, de hány éves koromig vagyok én ilyen
tévedhetetlenül jó ízlésû?
Huzella Péter dalszerzõ: - Hú, ez nagyon hamar elmúlik
sajnos. Én azt hiszem, az óvodások még tökéletes jó
állapotban vannak, de már azok sincsenek annyira, a születés
utáni néhány perc már mindent elront ugye. De én azt hiszem, az
iskola amikor már verseny van, már ront rajtuk. Én úgy látom,
hogy nagyon hamar elvesztik a gyerekek ezt.



R.: - Mikor használod a zeneterápiát?
Dr. Konta Ildikó iskolapszichológus: - Fokozatosan kezdtem
beépíteni, úgy, mint amikor a farkas ment a malackákhoz, hogy elõször
csak a lábam, aztán egyre több foglalkozást iktattam be, hiszen
ez egy még a klinika területén is egy újszerû dolog. Sokan úgy
tartják, hogy úri huncutság. Hát, még az iskolában, és hát,
úgy fokozatosan becsempésztem. Elõször az egyéni
foglalkozásoknál ilyen drámai, pozitív értelemben drámai
hatás volt, amikor egy ..... kislány, aki csak otthoni
környezetben beszélt, és ide került az iskolába, õvele kezdtem
el foglalkozni ugye, olyan alapon, hogy csinálj vele valamit, hát,
mi legyen vele, hát, ilyen normál iskolába nem járhat, de nem
értelmi fogyatékos. És akkor hát, persze velem sem beszélt,
mert én is idegen voltam neki, de elkezdtünk egy triambulumot
ütögettem, aztán õ a szék lábához ütögette, aztán én is
odaütögettem, és akkor így egyszer csak elkezdtünk ilyen módon
kommunikálni, amibõl pár hét után beszélgetés lett. Hát ezt
a rajzot is például õ készítette. Ez sajnos ugye, a
rádióban nem látszik, de szép vidám kis ötletes rajz. A mentõmacik,
valamilyen mesefilmbõl emelte ki, és a maga módján õ ezt
lerajzolta. Alsó tagozatos korában inkább rajzokkal fejezte ki
magát. Most viszont már itt az iskolánkban nyolcadikos, és hát
a pályaválasztása is remélem, hogy sikerül. Több tanárral is
beszél, osztálytársaival beszél, úgyhogy valamelyest sikerült
oldani ezt az elszigetelõdését.
R.: - Mennyi idõ után szólalt meg elõször az iskolában?
Dr. Konta Ildikó iskolapszichológus: - Három hét után. Ez is
ékes bizonyítéka annak, hogy zenével mennyivel közelebb elérni
az emberekhez, hiszen az a szavak elõtti és a szavak nélküli
világban nagyon képes a befogadásra és a közlés kapuit is
megnyitni. Tehát már magzati korban is, amit most már a tudomány
is egyértelmûen igazol, hogy reagálnak a magzatok a hangra és a
dallam élményére, a ritmusra, és hát, azt követõ idõszakra a
világra kiszületéstõl meg mindenféleképpen.
****************************************
R.: - Milyen az, amikor az Ildikó néninél zenéltek, akkor mit
kell csinálni?
Név nélkül: - Hát, például egyszer volt, Ildikó néninél
voltunk három fiúval, elõször olvastattuk a fiúkat Ildikó
nénivel, és énekeltünk is meg számoltunk hangszerekkel. Meg
Ildikó nénivel így ütemtapssal így tapsoltunk, meg megtanultuk,
hogy hogy kell a zeneszerszámokat így használni, meg mindent
szoktunk vele csinálni. És aki nem tud rajzolni vagy nem olyan
jól rajzol, annak ide kell jönni Ildikó nénihez.
(Ének)
Név nélkül: - Én szeretem ezt a foglalkozást, és tetszett,
amit csináltunk, mert én nagyon szeretem a zenét meg a zenével
kapcsolatos dolgokat. Mindenki választ magának egy hangszert, és
zenélgetünk meg kopácsolunk.
R.: - Olyat szoktatok-e csinálni, hogy Ildikó néni föltesz
valamilyen zenét, és akkor ti arra rajzoltok?
Név nélkül: - Igen, ezt én nagyon szeretem. Ildikó néni
behoz egy ilyen kazettát, azt meghallgatjuk az elsõ órán, utána
lekapcsolják, kapunk egy rajzlapot meg festéket, és azt kell
lerajzolni meg festeni, amilyen hangok voltak benne, és hogy milyen
érzés jut róla eszünkbe. Én legtöbbször úgy szoktam
lerajzolni vagy lefesteni, hogy ilyen piros meg halványkék meg
néha egy pindurit olyan feketés, szóval inkább színekben ilyen
melegségszínek vagy ridegség, például a nagyon halványkék
vagy a narancssárga, ami olyan jó érzés jut róla az eszedbe.
Még egyszer se volt úgy, hogy valami mese jutott róla eszembe.
R.: - Milyen az a zene, amirõl melegség jut eszedbe, ezt el
tudod-e mondani?
Név nélkül: - Hú, ez nehéz! Volt olyan, hogy Haydn
valamelyik szimfónia, valamelyik zongoraszimfónia, meg volt olyan,
hogy annak nem tudtuk a szerzõjét, de olyan volt, mintha ló ment
volna benne, meg madarak így szálltak volna benne, szóval
ilyenek. Nem ilyen mese, hanem inkább ilyen hangok jutottak eszembe
róla, ami a valós életbõl van. Amikor hallottam ezt a zenét,
akkor a háttérben valami zaj hallatszott, és az jutott eszembe
róla, mintha templom így bimm-bammozna. Volt olyan zene, ami olyan
volt, hogy az elején még olyan nagyon meleg érzés jutott
eszembe, de amikor már közepe felé ért, akkor hirtelen olyan
nagyon rideg lett, és akkor a papíron is úgy csináltam, hogy a
közepe felé így megszakítottam a piros színeket, és akkor egy
kicsi fehér csíkot hagytam, és akkor utána egy kicsi olyan
halványkéket meg narancssárgát egy pindurit, meg olyan lilát,
meg ilyen színeket.
R.: - Mire jók ezek a játékok, ezek a gyakorlatok?
Név nélkül: - Hát, szerintem azért, hogy megismerjük a zene
világát, és hogy tapasztaljuk, hogy errõl milyen érzés jut
eszünkbe, és hogy milyen érzékünk van ehhez.
R.: - Volt már olyan, hogy hallottál egy zenét az Ildikó
néni óráján, és utána újból meghallottad valahol?
Név nélkül: - Nem, mert ezek ugye, legtöbb szimfónia vagy
ilyesmi, és én otthon inkább a könnyûzenét szeretem meg a
rockot, nem a szimfóniákat. De például a zongoraszimfónia az
nekem nagyon tetszett, és szerettem volna még egy ilyen festményt
készíteni róla, de sajnos már nem volt idõnk rá.
R.: - És azt nem lehet, hogy otthon föltedd magadnak ezt a
zongorás szimfóniát? Mondjuk anya megveszi, és akkor otthon
festesz rá, erre nem gondoltál?
Név nélkül: - Gondoltam, meg ez jó lenne, csak nem biztos,
hogy kapnánk olyan szimfóniát, ami pont ugyanaz. Mindenesetre
úgy vagyok vele, hogy amit én egyszer megszeretek, azt meg tudom
tartani az emlékezetemben.
R.: - Mire jó ez a zeneterápia? Milyen célja van?
Dr. Konta Ildikó iskolapszichológus: -
Személyiségfejlesztésben nagyon fontos, aztán a korrekció.
Olyan részképességeknek a fejlesztésére, ami mondjuk elmarad
egy gyerek többi képességéhez viszonyítva. Az életkori
sajátosságtól ha eltér valaki, vagy például értelmi
fogyatékos gyerekeknél gyógypedagógiában is, vagy valamilyen
érzékszervi sérülésnél. Nagyon érdekes, hogy még a
nagyothalló gyerekeknél is, mivel a zenéhez a rezgés, a ritmus
is hozzátartozik, ugye hát a hang az maga rezgés, tehát ott is
lehet ilyen rezgésélményt adni. Aztán a gyógyításban lehet
használni épp azért, mert a jobb agyféltekét célozza meg elsõdlegesen,
ezért a hangulati és az érzelmi életen keresztül jutnak be
információk. A rehabilitációban is lehet használni, nemcsak a
pszichiátriai rehabilitációban, hanem a mozgásrehabilitációban.
Azért ezt tudjuk a fittneszprogramokból is, hogy a jó dinamikus
zenére való tornázás sokkal könnyebb, mint csak úgy hangok
nélkül. Tehát ezért van az például, hogy a diszlexiás
gyerekeknél is a dal, dallam, ritmikai kísérések, tapsolás, az
olvasmányok tapssal való kísérésére, akkor elmozgunk egy
verset, az egész testtel ritmizáljuk, ennek az élménye segít
annak az átélésében, hogy a beszéd is ritmus, legalábbis arra
épül, és akkor már könnyebben tudja magának kialakítani a
saját beszédét akár olvasásnál is, az írásnál is meg
magában a beszédben.
R.: - Egyre több a hiperaktív vagy viselkedési zavarral küzdõ
gyerek. Azokkal mit lehet tenni?
Dr. Konta Ildikó iskolapszichológus: - Azoknál nagyon jó
feszültséglevezetõ, és úgy vettem észre, hogy koordinálja a
mozgásokat. A hiperaktívnak nevezett gyerekeknél nem mindig
összerendezett a mozgás. És azért hogyha hagyjuk egyrészt
levezetni a feszültségeiket, a nagymozgásokkal közelíthetünk a
finomabb mozgás felé, onnan vissza nagymozgáshoz, tehát a
mozgás kontrollját is kialakíthatjuk, ezzel egy kicsit a célszerûségét,
mindamellett olyan programokat is bevezethetünk, mint a kreatív
tánccsoportomban volt a szabad tánc, ahol egy zenére kiélheti
magát. Tehát a mozgásnak nemcsak egy ilyen öncélú l'art pour
l'art nyüzsgés, feszengés lehet a tartalma, hanem lehet valami,
amivel alakot kifejez, és egy célszerû területre irányítva ez
az önkifejezésnek egy módja lehet.
R.: - Hogy lehet a feszültséget levezetni?
Dr. Konta Ildikó iskolapszichológus: - Eszembe jutott egy
másik példa is. Gergõ egy felnõttek által meg nem értett,
korábban favorizált kisfiú volt, nagyon feszült volt, sok
mondanivalója volt, de minden rosszul sült el. És már nekem úgy
mutatkozott be, hogy én a rossz gyerek vagyok. Hát szóval ugye
már azonosult ezzel a rásütött bélyeggel. És akkor még nem
voltak dobjaim, de láttam, hogy ezeket a kis hangszereket az apró
és finom fogás miatt ez türelmet igényelt volna tõle, hát
fogtam két puffot, és azt mondtam, hogy gyere, most doboljunk! Én
adtam egy ilyen egyenletes ritmust, és õ erre azt dobolhatott,
amit akart. Olyan fergeteges dobszólót vert el azon a puffon, hogy
én teljesen visszavonultam. És akkor közben mondtam, hogy most
dobold ki magadból az iskolát, dobold ki a rosszaságot, mindent,
amit csak akarsz, verd, üsd, ahol csak éred. És addig játssz,
amíg úgy érzed, hogy belül feszült vagy. És egy negyedóráig
ütötte-verte a puffot, folyt a halántékán a víz, és mikor
abbahagyta, fölnézett rám, azt mondta, hogy ez jólesett, na ide
máskor is jövök. Tehát például ez is egy példa, ugye, az
akarat és az ösztönélethez nagyon jó hangszer a dob. Vagy egy
másik példa, a fém és fa ritmushangszerek között, hogy az
egyik dallamos. Azt mondják rá a fémhangokra, hogy olyan, mintha
harang szólna, csengõ jégcsapok, és amikor a fa meg a kereplõszerû
hangokat, hogy akkor ez olyan rossz csikorgás, ez a feszültség.
És akkor megint mondhatom, hogy játszd el, mi az, ami neked rossz,
mi az, aminél úgy érzed, hogy olyan, mint amilyen hangja ennek
van. Volt olyan kisgyerek, aki éjszaka fölébredt, árnyakat
látott a falon, és a dörgés-villámlás okozta feszültséget el
tudta játszani. Négy alkalommal járt hozzám ez ügyben
foglalkozásokra, és mindig eljátszattam vele a
dörgést-villámlást. Negyedik alkalommal már egyre lanyhább
volt, és azt mondja, hogy ez már nem is annyira érdekes, mert
rájöttem, hogy hát ez az esõvel együtt jár, nem csinál
rosszat. Tehát megfogalmazta, megszelídítette, ugye
tárgyiasította, kézzelfoghatóvá tette, és ez a misztikus, nagy
varázslatos jelensége, ami egy ilyen elektromossággal teli levegõben
való dörgés-villámlásnak van, az egy kicsit enyhült nála.
Tehát egy kicsit uralni tudta, ezt a hatalmát át tudta tenni a
természeti valóság szintjére. De ugyanezt meg tudják csinálni
például, amikor azt mondom, játsszál nekem valamilyen mesét!
Játszd el a te hangodat, az anyu hangját, az apu hangját! És
akkor egyszer csak ezekbõl a hangutánzásokból azért, hogy az
anyu meg az apu hangja együtt, és lemegy a mély hangokhoz, és
akkor ott nagyon disszonánsan, félhangokat gyorsan váltogatva,
és akkor kérdezem, hogy hát, Danikám mi volt ez? Hát, ez amikor
az anyu meg az apu veszekszik. El tudja játszani. Nem biztos, hogy
el tudja mondani, hogy miért nem tud otthon tanulni vagy miért nem
tudott figyelni a leckéjére, de már eljátssza és beszélünk
errõl, hát akkor így könnyebb.
B.: - A Vendég a háznál címû mûsort Mohácsi Edit, Uhrin
Csaba és Horváth Ida készítette.


