- BabaNet
#baba#anya
Babanet - Vendég a Háznál  02.07.24
   Mûsorarchiv
   Mûsortörténelem
   Stáblista

Vendég a háznál
2002. július. 24.
Kossuth rádió, 13.05

Mv.: - Jó napot kívánok, Vendég a háznál.

- Jó napot kívánok, én K. A.né vagyok. A bébikompokkal kapcsolatosan jutott eszembe egy kérdés, hogy mi a véleménye ilyen ortopédiai szempontból errõl a kismotorról, amit lábbal hajtanak a gyerekek. Ez mûanyag kis motor, amit lábbak kell a földön hajtani. Tehát nem tekerni, hanem önmagát rúgja el a gyerek.

Mv.: - Ez még sose jutott eszembe, hogy ez bármilyen aggodalmat kelthet az emberben.

- Mert én hallottam már, meg azt hiszem olvastam valamilyen kismamás újságban vagy nem tudom, hogy ez sem annyira jó.

Mv.: - Miért nem jó?

- Mert természetellenesen veszi igénybe a lábát, a mozgását. Nem tudom pontosan tehát igazából azért voltam kíváncsi, hogy van-e errõl valami véleményük vagy hallottak-e róla.

Mv.: - Nekem nem nem volt véleményem és nem hallottam róla. Emlékszik doktor úr, a holdkomp volt az, aminek a hátrányairól hosszan beszéltünk és akkor hívott fel az édesanya. Lát ebben valami aggodalomra okot adót?

Dr. Szamosfalvi Imre gyermekorvos: - Én még idáig nem fedeztem föl ebben semmi ilyet. A gyereknek saját magának kell gondoskodni az egyensúlyáról, tehát az egyensúlyi érzékének a fejlesztését érzésem szerint nem gátolja ez. Még a mozgáskoordinációját is javíthatja, mert egy újabb föladatra, a kormányzásnak a feladatára kényszeríti a gyereket. Az, hogy nem viseli az alsó végtag ebben az esetben a gyerek teljes testsúlyát ez nem tûnik nekem olyan veszedelemnek ami miatt én azt mondanám, hogy tilos vagy kártékony ennek a használata. Persze néha gyalogoljon is az a gyerek, de hogy ha naponta kétszer félóra hosszat ezzel lökdösi magát, keresztül kasul a játszótéren vagy pedig a nagyszobában akkor ez nem hiszem, hogy különös veszélyt jelentene.

Mv.: - Én se gondolom. Szóval ugye a holdkompnál indultunk és csak mondom doktor úrnak, hogy ami még nagyon nagy visszhangot keltett korábbi válaszaink közül az a hálós járóka ügye volt. Annál több rossz tapasztalatot, mint a hálós járókáról ritkán mondtak el szülõk.

Dr. Szamosfalvi Imre: - Nagy örömömre szolgál, hogy ha amit mondok az valamilyen úton, módon találkozik a racionalitással és a gyakorlatnak a tapasztalataival.

- B. E. vagyok, jó napot kívánok. Múltkor hallottam az adásban a hálós járókának a veszélyeit. Még egy ilyen abszurd veszélyre szeretném felhívni a figyelmet. A kisfiam most három éves, csecsemõkorában történt. Márkás csecsemõjátékkal, ilyen kulccsomószerû, egymásba vannak fûzve és annak egy ilyen szögletes darabját átpréselte a száján és nem tudta kihúzni és belül a csücsök leért a torkáig. Ha történetesen nem vagyok mellette meghal. Elkékült, és nekem is nehezemre esett kihúzni a szájából azt a játékot. És ez nem valami mit tudom én nylon zacskó vagy ilyesmi. Valami márkás csecsemõjáték. Tehát bármi olyan játékkal megtörténhet, ami befér a szájba. Az ember jóhiszemûen föltételezi, hogyha az ember játékot vesz a gyerekének a boltban és nem a nylon zacskót adja oda vagy ilyesmi, akkor nyugodtan egyedül hagyhatja a kiságyban. A hátamon égnek állt a szõr, amikor ez történt, hogy hányszor volt egyedül ezzel a játékkal, amíg én fõztem.

Mv.: - És ezt csecsemõjátékként árulják?

- Biztos is, mert kulcsnak hívják ezt vagy mi a csuda. Egymásba fûzött különbözõ alakú ilyen csillag meg szivecske. Olyan kisujj vastagságú rudakból van hajlítva és egymásba vannak fûzve. Ha ez esetleg elhangozhatna a mûsorban azt hiszem ez egy olyan veszély, aminek minden csecsemõ ki van téve.

- Jó napot kívánok. F. T.né vagyok, a járóka kérdéshez szólnék én is. Nekem négy gyermekem van és nagyon mozgékonyak voltak, mindegyik 10 hónapos körül indult el, úgyhogy én egy picikét szigorból is meg hát a saját magam megnyugtatására is elõször járókában tartottam õket és utána a lakás különbözõ részeit választottuk le járóka oldalával, rácsokkal. Lehet kapni a boltban is ilyen kisajtókkal. Mi régimódi lakásban vagyunk, ahol iszonyú nagyok a szobák, úgyhogy nem nagyon lehet õket szabadon ereszteni, mert mindent elérnek. Én nagyon szigorú voltam és nagyon jól bejöttek a járókák.

Mv.: - Szigorú voltam az azt jelenti, hogy bizony, bizony berakta õket.

- Nagyon sokszor. Hát a konyha az egy jó 10 másodpercnyi sétára van a szobától. Ami nagyon jó, hogy nagy a lakás, csak hát biztonság kedvéért jobb, ha a gyerek biztos helyen van, nem a könyvespolc alatt. Viszont volt egy munkás történetünk. Mindegyik gyerek nagyon gyorsan indult meg, meg nagyon jól mozogtak már méhen belül is és a negyedik babánál szétesett már az elõzõ járóka, gondoltuk, hogy veszünk egy hálós járókát, hátha nem fog olyan gyorsan elindulni a gyerek. Gyógypedagógusok vagyunk, kicsit játszani akartunk az idõvel és hát megvettük a hálós járókát, olyan régebbi fajta, aminek még olyan igazi háló az oldala nem ez vékony kis mûanyag rács és a gyerek 10 nap múlva a háló oldalán állt. Fölborulni nem tudott, mert azért jó kis súlya van, de a háló oldalába szépen belekapaszkodott és ott álldogál, úgyhogy a gyermek visszafogása nem igazán sikerült.

Mv.: - Eladták a járókát.

- Nem. Megvan, utazó ágynak használjuk.

Mv.: - Világos és vettek egy rácsos járókát ismét?

- Igen. Családban ide-oda mennek a járókák, úgyhogy ki lehet használni õket.

Mv.: - És a gyerek artistának készül azóta?

- Nem. Azóta most 19 hónapos, most már be tud mászni a saját ágyába, rendes rácsos ágyba. Érdekes kimászni még nem tud. A többiek fordítva csinálták. Most éppen tányért próbál törni.

Mv.: - Hallom. Mind a négy otthon van?

- Nem. Iskolás, óvodás és a mai nézetekkel szemben a harmadik bölcsõdés és nagyon élvezi.

Mv.: - Mikor adta be bölcsõdébe?

- Két és félévesen. Egy leányzó. Irtó sokat beszél, nagyon mozgékony és nem tudtam összeegyeztetni az õ két és féléves napirendjét az öcsikéje egyéves napirendjével. Egész nap ettünk meg aludtunk. Úgyhogy beadtam a bölcsibe és nagyon élvezi.

Mv.: - A nagyobbak is bölcsõdések voltak?

- A második igen, az elsõ még élvezte az egykeséget.

Mv.: - Meg maga is élvezte még azt, hogy gyereke van ugye.

- Most is élvezem, hogy egy van itthon és akkor vele tudok lenni.

Mv.: - És akkor a legkisebb is megy majd bölcsõdébe, ha jön az ötödik?

- Az az igazság, hogy igen, ez így van egészen pontosan. Az ötödik az jön és majd õsszel megy õ is bölcsibe, de addigra betölti a 2 évet.

Mv.: - Nem tudom, milyen tapasztalata van a bölcsödével.

- Nagyon-nagyon jó. Nekünk az óvoda, bölcsõde nagyon jó. Az egész család, bátyámnál is négy gyermek van, úgyhogy az egész család egy óvodába jár meg járt. Az iskola sajnos nem jött be. Mi az egyszerû megoldást választottuk, a legközelebbi iskolát, úgyhogy másfél év után most átmentünk egy kisebb, barátságos iskolába, ami szintén nem különös, egy egyházi iskola. Úgy hogy a gyerek megnyugodott. Máshogy érzi magát az új iskolában, mint a régiben.

Mv.: - És maga szerint mitõl?

- Hát nem voltunk igazán kibékülve a tanító nénivel.

Mv.: - Tehát a tanító nénivel volt a gond.

- Az iskolaválasztás körül én babát vártam, úgyhogy nem tudtam igazán beleélni magam, meg nem is nagyon tudtam elmenni megnézni iskolákat, úgyhogy hát a szokásos, bedõltünk egy kicsit a Zsolnainak. Nem jött be neki.

Mv.: - De akkor most úgy gondolja, hogy sínen vannak.

- Igen.

- Jó napot kívánok, én egy kétségbeesett nagymama vagyok. Nagyon-nagyon régen hívom Önöket. Nem tudtam Önökkel beszélni. Az én unokám 8 éves, elsõ osztályos tanuló. Még mindig bekakil. Bekakil. Ilyet még Önök nem hallottak.

Mv.: - Dehogynem, ne higgye. Nagyon sok van.

- Még WC-be nem kakilt.

Mv.: - Soha életében?

- Soha. Egyszer talán valamennyire úgy sikerült, hogy a lányom berohant vele mert észrevette, hogy bekakil.

Mv.: - Fiú vagy lány?

- Fiú. Elsõs tanuló, kiváló tanuló, dicséretes, könyvet kapott. Most volt elsõs. És nem bírjuk. Azt mondja, hogy fél a WC-tõl. A családi életük rendezett. Minden rendezett és nem tudunk vele mit csinálni. Tessék mondani, kihez menjünk. Voltunk orvosnál, az orvosnõ azt mondta, hogy magatartászavar. Egyik pszichológustól a másikhoz vittük. Beszéltek a lelkére, beszélgettek vele, tanácsokat adtak. Amit mondtak, mindent megtettünk. Nem bántjuk a gyereket, nem büntetjük. Kihez forduljunk?

Mv.: - Szorulásos egyébként?

- Nem.

Mv.: - Soha nem is volt?

- Nem.

Mv.: - Tehát amikor az õ szobatisztasága kezdõdött, mert ezek szerint ugye hát nem pisil be.

- A pisilésével is nagyon sokáig gond volt. 3-4 éves koráig nem pisilt WC-be. Akkor abba nem pisilt. Én a nagymamája vagyok, akkor kitaláltam azt egyszer nálunk, mert majdnem hogy együtt lakunk, hogy egy kis vödörbe pisiltettem, és akkor megtört a jég, aztán nagy nehezen elfogadta a WC-t. De a kakilásnál. Tessék elhinni, elsõs kisfiú.

Mv.: - És egyébként õ egy ilyen kicsit szorongásos, visszahúzódó gyerek?

- Nem, egy kis csacsogós. Van egy bátyja az ugyanolyan értelmes, az inkább visszahúzódó, inkább olyan gátlásosabb. Ez mindenhol szerepel, ez magyarórát tartott az iskolában, sõt inkább élénkebb. Még azt se mondhatom, hogy visszahúzódó.

Mv.: - És naponta egyszer van széklete?

- Ez teljesen bizonytalan. Van amikor végre sikerül kakilnia a bugyikája vagy az alsó kisnadrágja az mindennap foltos. Széthypózzuk már az alsó kisnadrágjait, mert mindig van benne kevés valami. Hol több, hol kevesebb és borzalmasan zavarja.

Mv.: - Azt elhiszem és ez az állapot azt hiszem nehezen is fenntartható. Ahogy a pszichológusok mondják, szoktak a gyerekek attól félni, hogy mintegy õk is lemennek a csõbe.

- Jaj már ott ülök vele, kapaszkodik a nyakamba, segítek, ez most már évek óta így megy. Megbeszéljük, csúnya kaki hadd menjen le. Mindenki oda kakil, a gyerekek. Minden ilyesmit megpróbálunk, hogy fogd a nyakam, látod, csak a víz megy le meg a csúnya kaki és nem. Iskolában is vannak pszichológus, tanítónõk. Olyat mondott, hogy büntessük a gyereket. Én nem büntetem. Az elsõ perctõl kezdve gond volt vele, tetszik érteni. Úgyhogy elsõ perctõl kezdve mert mi próbálgattuk volna, hogy most már õneki WC-be kellene kakilni meg bilibe, a bilit például soha semmilyen szempontból nem fogadta el. Pisilés szempontjából se soha.

Mv.: - Mi állhat a kisfiú félelmének a hátterében, tehát mi okozhatja azt, hogy õ ennyire fél a WC-tõl?

Kozek Lilla pszichológus: - Többek között az is okozhatja ezt a félelmet, hogy tart attól amit nem lát, amit nem tud fölmérni, ami a háta mögött van. Egy érdekes kísérlet lehet erre, hogy megfigyeljük, hogy szeret-e fogócskázni ez a kisfiú. Hogyha egyáltalán nem zavarja, hogy õ szalad, miközben õt hátulról üldözik és bármikor utolérhetik, mert ugye ezt a helyzetet nem tudja kontrollálni minden pillanatban, hogy hol tart az üldözõ, tehát hogyha a fogócskázás nem zavarja, akkor valószínûleg más állhat a WC-tõl való félelem hátterében. De gyakori az, hogy azok a gyerekek akik nem mernek ráülni a WC-re tartanak attól, hogy õket megfogják, tehát hogy valami nagy baj éri õket hátulról, amit õk nem tudnak megakadályozni vagy nem tudnak kontrollálni.

Mv.: - Tehát valami rossz élmény alakítja ki vagy egyszerûen ez magától kialakul bizonyos típusú gyerekeknél, mondjuk ennél a típusú kisfiúnál.

Kozek Lilla: - Azt nehéz megmondani, hogy van-e olyan kulcsélmény, amire ez a szorongás ráépül. Nem feltétlenül van, viszont azt gondolom, hogy a másik oldala ennek a szorongásnak pedig a teljesítménnyel lehet kapcsolatos. Tehát amit a nagymama rögtön ki is emelt, hogy már elsõ osztályban jutalomkönyvet kap, kiemelkedõ, sõt szerepel, magyarórát tart a többieknek, tehát nagyon sok olyan adalékot adott a nagymama, hogy ennek a kisfiúnak rendkívül fontos az, hogy jól teljesítsen.

Mv.: - Minden pillanatban nagyon meg akar felelni.

Kozek Lilla: - Igen, és hogy nagyon magasak a saját magával szemben támasztott elvárásai. Tehát a székelésnek végül is az egész folyamata amikor a szobatisztaságot tanulja a gyermek az maga a teljesítmény. Tehát ez az elsõ olyan igazi találkozás a szülõi elvárásokkal meg a saját képességeivel, ezeknek az összehangolódásával, ami meghatározhatja, hogy õ hogyan viszonyul a késõbbiekben a teljesítményhez.

Mv.: - Tehát itt arról lehet szó, hogy mivel neki ezt a dolgot nem sikerül teljesíteni, ezért más területen sokkal magasabb mércét állít föl magának.

Kozek Lilla: - Én inkább fordítva fogalmaznám meg. Tehát hogy valószínûleg ennek a kisfiúnak nem az iskolába lépéstõl fogva voltak ilyen magasak a mércéi, hanem már korábban is, intelligens, kiemelkedõ, nagyon jó képességû gyereknek ismerte õt meg a környezete és hogy mindenben nagyon ügyes és okos gyerek lehetett azt gondolom az eddigiek alapján. Viszont nem lehet mindig mindenhol 100 százalékosan teljesíteni és valószínûleg ez az a terület ahol meg lazít, már csak azért is, mert van vagy lehetséges ez a szorongása az eltûnéstõl a WC-tõl. Nem tudom, hogy próbálták-e a családban azt, hogy õ mûködteti a WC-t. Tehát hogy semmi mást nem kell neki, se kakilni. Tehát saját teljesítményét felejtse el, meg felejtsük el az egész kakilást, hanem kezdjük azzal, hogy hogy mûködik a WC és akkor beledobál dolgokat amiket a család megfelelõnek ítél, hogy ez a WC-be dobható majd lehúzza és megnézi. Bedobja, lehúzza. Tehát egy ilyen játék és köze nincs ahhoz, hogy neked most oda bele kéne kakilnod, egyszerûen megnézni azt, hogy mindez hogy mûködik. Hogy uram bocsá, ezt csak nagyon halkan és félve mondom, de hogy látott-e már embereket WC-n ülni, ha mást nem a bátyját, tehát hogy nem történik ott igazából semmi, de hogy õ ezt megtapasztalhassa, hogy más rá mer ülni, mert az egy nagyon nehéz és kellemetlen dolog, amikor a gyerek ráül és hiába van ott az egész család, hiába kapaszkodik a nyakába azért mégiscsak az õ feneke van azon a WC deszkán.

Mv.: - Nem lehet tudni, hogy onnan ki fog fölnyúlni vagy mi történik fölfelé.

Kozek Lilla: - Így van, tehát soha nem lehet tudni, hogy onnan ki kerül elõ, egy szörny, egy nem tudom mi. Tehát hogy ezt a szorongást nem tudjuk helyette átélni vagy tõle átvenni. Akkor se, hogy ha fogjuk a kezét, de hogyha egyszer lát a családból valakit, hogy hát bizony õ rá mer ülni akkor ez egy indulás lehet. Tehát a két végpont, amit most a kisfiú életében össze kéne érinteni, hogy a WC-ig eljusson, meg az, hogy a székelési inger valahogy összekapcsolódjon ezzel az egésszel, de ez egy hosszú út. Tehát a nadrágtól a WC-ig még nagyon sok lépés van. Azt gondolom, hogy nem egybõl kell ezt a hosszú utat megtenni, hanem föl kell osztani. Itt a nyár. Lehet egy olyat csinálni, különösen, hogy ha van lehetõségük, hogy kakiljon a kertbe, kakiljon olyan helyre ami nem a WC-vel kapcsolatos, de akkor megtanulja azt, hogy amikor jön az inger akkor õ elmegy arra a helyre ahova szokott, letolja a nadrágját és szépen elintézi. Megkapja azt a visszajelzést, azt a pozitív megerõsítést, hogy megmarad a komfortérzete. Tehát a nagymama is mondja, hogy ez õt végtelenségig zavarja. Lesz egy olyan komfortérzete, amiért talán érdemes lesz még egy lépést tenni és közben a másik oldalról is közelítünk ezzel a WC játékkal, illetve a személyes példamutatással és a kettõ talán összeérhet.

Mv.: - De mindenképpen meg kell várni azt a pillanatot, amikor a kisfiú saját maga mondja azt, hogy akkor most én megpróbálom. Tehát most ráülök, legyél itt, fogd a kezem, de kipróbálom.

Kozek Lilla: - Igen, tehát legyünk türelemmel és még van az egésznek egy háttérvonulata, amit viszont sokkal hosszabb ideig tart majd megoldani és sokkal nehezebb is lesz talán, ez a teljesítményelvárás a család oldaláról. Nem tudom, hogy mennyire jön a családból ez az elvárás a teljesítmény iránt, az iskola és a többi teljesítmények iránt, illetve ez mennyire a gyermek sajátja, de általában a szülõk jó képessége és a szülõ jó teljesítménye húzza a gyereket és hogyha a szülõ tudja azt mondani, hogy kisfiam örülök a négyesednek, kisfiam örülök, hogy vagy akkor is, ha hármast hoztál, azzal együtt örülök neked akkor talán ez a teljesítménykényszer oldódik a gyerekben és tudja kontrollálni a testének ezeket a funkcióit is. 

- Jó napot kívánok. Én egy nagymama vagyok és van egy nagy problémám 13 éves a kislányka unkám és körülbelül egy jó éve, másfél éve állandóan rágja a körmét. Ha tanul akkor is rágja, ha olvas akkor is rágja, a TV-t néz akkor is. De nemcsak a körmét, hanem ami a keze ügyébe akad. A kis zsebkendõjét, már lyukas. A kis hálóinge mikor lefekszik még egy kicsit nézi a tévét az is lyukasra van rágva és olyan értelmes gyerek, hát rendkívül jó tanuló gyerek. És mondom kicsi lányom, hát nem lehet csúnya, egészségtelen. Nagyikán azt mondja, észre se veszem, csak rágnom kell, úgy érzem, hogy rágnom kell.

Mv.: - Pont azt akartam kérdezni mikor el tetszett kezdeni mondani, hogy ugye ez a kislány nagyon jó tanuló.

- Jól igen jó. Nem azt mondom, hogy színötös, de nincs hármasa sose. Ha egy picit jobban odafigyelne a színötös tanulók között a legeslegjobb lehetne.

Mv.: - Nem akarom én a nagymamát bántani, de sok ilyen mondat, hogy ha egy kicsit jobban odafigyelnél színötös lehetnél pont elég ahhoz, hogy egy gyerek súlyosan elkezdje rágni a körmét.

- Én sose bántom õt ezért, én egy pedagógus özvegye vagyok. Sose bántom õt ezért. 6 éves koráig mi neveltük, akkor elvitték a szülõk Budapestre mert én Budakalászon lakom és akkor közben én láttam a gyereken, hogy örökké feszült ezért vagy azért, a szülõk korholják, hogy ilyet hozzál, olyat hozzál, mert ha nem ilyet hozol. Szóval ott megy ez az örökös valami és én hiába mondom, tanult, diplomás szülõk és hiába mondom, hát mit tudom én, kinevetnek és látom ezen a kicsi lányon, hát mondom kicsikém már mindent mondok neki, csúnya lesz a körmöd, mindent összerágsz, meg észre se veszed és a társaságban hogy fogsz kinézni, hát milyen hölgy lesz belõled. Úgyhogy én olyan szomorúan nézem és nem tudom mit csináljak. A menyemnek én már mondtam, hogy fiam, hát hogy képzeled, hát a menyem orvos. És mondom neki, hogy hát édesem, hát el kellene vinni azt a kislányt pszichológushoz, azt mondja majd kinövi. Hát nem tudom.

Mv.: - Hát nagymama tessék nézni, azt gondolom, hogy mindenre tudjuk a választ ugye. Mindenre tudjuk a választ, tudjuk azt is, maga is meg én is, hogy a körömrágás akár ugyanúgy mint a többi meg ez a rágcsálgatás ezek tünetek. Olyan belsõ szorongások, olyan belsõ feszültségek megjelenése, amelyekrõl például Ön beszél ugye. Hogy talán nem kellene annyira hajtani ezt a kislányt, talán nem kellene minden áron neki a legtökéletesebbnek lennie, de ha egy gyerek és a kislányok általában ilyenek azonosulnak azzal a felfokozott elvárással, amit velük szemben táplálnak és aminek esetleg nem tudnak a nap minden percében megfelelni, akkor bizony szorongókká, idegesekké lesznek és rágni kezdik a körmüket.

- Hát azért döbbentett meg. Amíg nálunk volt, ez nem volt. Mi neveltük 6 éves koráig.

Mv.: - Addig azért nem járt iskolába ugye, tehát addig nem kellett neki hogy mondjam állandó produkciókat végrehajtania, nem kellett neki színkitûnõnek lenni, addig elég volt egyszerûen az, hogy van.

- És akkor vitték el a szülõk, pont hatéves korában.

Mv.: - Hát ez történt nagymama. A szülõk vagy belátják ezt a dolgot és vagy fontosabb nekik a gyerek lelki egészsége vagy a bizonyítvány a fontosabb, ezt el kell dönteni. Most nagyon keményen fogalmaztam, én ezt tudom, de röviden szólva errõl van szó.

- Értem. Jaj, édes jó istenem úgy aggódom ezért a kislányért. Azt már mondta egy párszor, hogy azt mondták, hogy úgy kikapok meg így kikapok, de nem bántják, csak mondja, hogyha hármast merek hozni így kikapok, úgy kikapok. És ezeket a jegyeket nem is azzal éri el, hogy magol. Õ egy nagyon értelmes gyerek.

Mv.: - De hát nem lenne fontos kitûnõnek lenni és különösen nem kellene egy gyereket ilyen dolgokkal fenyegetni, mert hiába nem bántják a fenyegetés legalább annyi.

- Hát ez sajnos, tényleg látom. Látom. Hát a szülõket kellene megnevelni igaz?

Mv.: - Vagy a szülõkkel kellene beszélni. Sajnos a diploma mellé pszichológiai mûveltséget nem adnak.

- Igen. Ez igaz.

Mv.: - Nagymama, mi egyetértünk. Maga jól látja, próbáljon meg esetleg a fiával nagyon finoman beszélni. Nem úgy hogy szidja a menyét, csak mondja el, hogy maga hogy látja ezt a dolgot. Kérje a fiát hátha elgondolkodik rajta. És maga nyugodtan rontsa ezt a kislányt, ahogy bírja. Nyugtassa meg.

- Jaj, nagyon köszönöm ezt a tanácsot. Kiváló rajztehetség is meg ilyen számítástechnikai tehetség is a gyerek. Bámulatos.

Mv.: - Maga ezt mondja neki, dicsérje.

- Na, ez amit otthon nem kapott sose.

Mv.: - Ezért kapja meg magától. Nagyon fontos szerepe van magának. Viszonthallásra.

 

 

 


 

Szakértõink
  e-mail

 

X
EZT MÁR OLVASTAD?