


- Jó napot kívánok. F. T.né vagyok, a járóka kérdéshez
szólnék én is. Nekem négy gyermekem van és nagyon
mozgékonyak voltak, mindegyik 10 hónapos körül indult el,
úgyhogy én egy picikét szigorból is meg hát a saját magam
megnyugtatására is elõször járókában tartottam õket és utána a lakás különbözõ részeit
választottuk le járóka oldalával, rácsokkal. Lehet kapni a
boltban is ilyen kisajtókkal. Mi régimódi lakásban vagyunk,
ahol iszonyú nagyok a szobák, úgyhogy nem nagyon lehet õket szabadon ereszteni, mert mindent elérnek. Én nagyon
szigorú voltam és nagyon jól bejöttek a járókák.
Mv.: - Szigorú voltam az azt jelenti, hogy bizony, bizony
berakta õket.
- Nagyon sokszor. Hát a konyha az egy jó 10 másodpercnyi
sétára van a szobától. Ami nagyon jó, hogy nagy a lakás,
csak hát biztonság kedvéért jobb, ha a gyerek biztos helyen
van, nem a könyvespolc alatt. Viszont volt egy munkás
történetünk. Mindegyik gyerek nagyon gyorsan indult meg, meg
nagyon jól mozogtak már méhen belül is és a negyedik
babánál szétesett már az elõzõ járóka,
gondoltuk, hogy veszünk egy hálós járókát, hátha nem fog
olyan gyorsan elindulni a gyerek. Gyógypedagógusok vagyunk,
kicsit játszani akartunk az idõvel és hát megvettük a
hálós járókát, olyan régebbi fajta, aminek még olyan igazi
háló az oldala nem ez vékony kis mûanyag rács és a
gyerek 10 nap múlva a háló oldalán állt. Fölborulni nem
tudott, mert azért jó kis súlya van, de a háló oldalába
szépen belekapaszkodott és ott álldogál, úgyhogy a gyermek
visszafogása nem igazán sikerült.
Mv.: - Eladták a járókát.
- Nem. Megvan, utazó ágynak használjuk.
Mv.: - Világos és vettek egy rácsos járókát ismét?
- Igen. Családban ide-oda mennek a járókák, úgyhogy ki
lehet használni õket.
Mv.: - És a gyerek artistának készül azóta?
- Nem. Azóta most 19 hónapos, most már be tud mászni a
saját ágyába, rendes rácsos ágyba. Érdekes kimászni még
nem tud. A többiek fordítva csinálták. Most éppen tányért
próbál törni.
Mv.: - Hallom. Mind a négy otthon van?
- Nem. Iskolás, óvodás és a mai nézetekkel szemben a
harmadik bölcsõdés és nagyon élvezi.
Mv.: - Mikor adta be bölcsõdébe?
- Két és félévesen. Egy leányzó. Irtó sokat beszél,
nagyon mozgékony és nem tudtam összeegyeztetni az õ két
és féléves napirendjét az öcsikéje egyéves napirendjével.
Egész nap ettünk meg aludtunk. Úgyhogy beadtam a bölcsibe és
nagyon élvezi.
Mv.: - A nagyobbak is bölcsõdések voltak?
- A második igen, az elsõ még élvezte az egykeséget.
Mv.: - Meg maga is élvezte még azt, hogy gyereke van ugye.
- Most is élvezem, hogy egy van itthon és akkor vele tudok
lenni.
Mv.: - És akkor a legkisebb is megy majd bölcsõdébe,
ha jön az ötödik?
- Az az igazság, hogy igen, ez így van egészen pontosan. Az
ötödik az jön és majd õsszel megy õ is bölcsibe,
de addigra betölti a 2 évet.
Mv.: - Nem tudom, milyen tapasztalata van a bölcsödével.
- Nagyon-nagyon jó. Nekünk az óvoda, bölcsõde nagyon jó.
Az egész család, bátyámnál is négy gyermek van, úgyhogy az
egész család egy óvodába jár meg járt. Az iskola sajnos nem
jött be. Mi az egyszerû megoldást választottuk, a
legközelebbi iskolát, úgyhogy másfél év után most
átmentünk egy kisebb, barátságos iskolába, ami szintén nem
különös, egy egyházi iskola. Úgy hogy a gyerek megnyugodott.
Máshogy érzi magát az új iskolában, mint a régiben.
Mv.: - És maga szerint mitõl?
- Hát nem voltunk igazán kibékülve a tanító nénivel.
Mv.: - Tehát a tanító nénivel volt a gond.
- Az iskolaválasztás körül én babát vártam, úgyhogy nem
tudtam igazán beleélni magam, meg nem is nagyon tudtam elmenni
megnézni iskolákat, úgyhogy hát a szokásos, bedõltünk egy
kicsit a Zsolnainak. Nem jött be neki.
Mv.: - De akkor most úgy gondolja, hogy sínen vannak.
- Igen.



- Jó napot kívánok, én egy kétségbeesett nagymama vagyok.
Nagyon-nagyon régen hívom Önöket. Nem tudtam Önökkel
beszélni. Az én unokám 8 éves, elsõ osztályos tanuló.
Még mindig bekakil. Bekakil. Ilyet még Önök nem hallottak.
Mv.: - Dehogynem, ne higgye. Nagyon sok van.
- Még WC-be nem kakilt.
Mv.: - Soha életében?
- Soha. Egyszer talán valamennyire úgy sikerült, hogy a
lányom berohant vele mert észrevette, hogy bekakil.
Mv.: - Fiú vagy lány?
- Fiú. Elsõs tanuló, kiváló tanuló, dicséretes,
könyvet kapott. Most volt elsõs. És nem bírjuk. Azt
mondja, hogy fél a WC-tõl. A családi életük rendezett.
Minden rendezett és nem tudunk vele mit csinálni. Tessék
mondani, kihez menjünk. Voltunk orvosnál, az orvosnõ azt
mondta, hogy magatartászavar. Egyik pszichológustól a másikhoz
vittük. Beszéltek a lelkére, beszélgettek vele, tanácsokat
adtak. Amit mondtak, mindent megtettünk. Nem bántjuk a gyereket,
nem büntetjük. Kihez forduljunk?
Mv.: - Szorulásos egyébként?
- Nem.
Mv.: - Soha nem is volt?
- Nem.
Mv.: - Tehát amikor az õ szobatisztasága
kezdõdött, mert ezek szerint ugye hát nem pisil be.
- A pisilésével is nagyon sokáig gond volt. 3-4 éves
koráig nem pisilt WC-be. Akkor abba nem pisilt. Én a nagymamája
vagyok, akkor kitaláltam azt egyszer nálunk, mert majdnem hogy
együtt lakunk, hogy egy kis vödörbe pisiltettem, és akkor
megtört a jég, aztán nagy nehezen elfogadta a WC-t. De a
kakilásnál. Tessék elhinni, elsõs kisfiú.
Mv.: - És egyébként õ egy ilyen kicsit szorongásos,
visszahúzódó gyerek?
- Nem, egy kis csacsogós. Van egy bátyja az ugyanolyan
értelmes, az inkább visszahúzódó, inkább olyan
gátlásosabb. Ez mindenhol szerepel, ez magyarórát tartott az
iskolában, sõt inkább élénkebb. Még azt se mondhatom,
hogy visszahúzódó.
Mv.: - És naponta egyszer van széklete?
- Ez teljesen bizonytalan. Van amikor végre sikerül kakilnia
a bugyikája vagy az alsó kisnadrágja az mindennap foltos.
Széthypózzuk már az alsó kisnadrágjait, mert mindig van benne
kevés valami. Hol több, hol kevesebb és borzalmasan zavarja.
Mv.: - Azt elhiszem és ez az állapot azt hiszem nehezen is
fenntartható. Ahogy a pszichológusok mondják, szoktak a
gyerekek attól félni, hogy mintegy õk is lemennek a
csõbe.
- Jaj már ott ülök vele, kapaszkodik a nyakamba, segítek,
ez most már évek óta így megy. Megbeszéljük, csúnya kaki
hadd menjen le. Mindenki oda kakil, a gyerekek. Minden ilyesmit
megpróbálunk, hogy fogd a nyakam, látod, csak a víz megy le
meg a csúnya kaki és nem. Iskolában is vannak pszichológus,
tanítónõk. Olyat mondott, hogy büntessük a gyereket.
Én nem büntetem. Az elsõ perctõl kezdve gond volt
vele, tetszik érteni. Úgyhogy elsõ perctõl kezdve
mert mi próbálgattuk volna, hogy most már õneki WC-be
kellene kakilni meg bilibe, a bilit például soha semmilyen
szempontból nem fogadta el. Pisilés szempontjából se soha.
Mv.: - Mi állhat a kisfiú félelmének a hátterében, tehát
mi okozhatja azt, hogy õ ennyire fél a WC-tõl?
Kozek Lilla pszichológus: - Többek között az is
okozhatja ezt a félelmet, hogy tart attól amit nem lát, amit
nem tud fölmérni, ami a háta mögött van. Egy érdekes
kísérlet lehet erre, hogy megfigyeljük, hogy szeret-e
fogócskázni ez a kisfiú. Hogyha egyáltalán nem zavarja, hogy
õ szalad, miközben õt hátulról üldözik és
bármikor utolérhetik, mert ugye ezt a helyzetet nem tudja
kontrollálni minden pillanatban, hogy hol tart az üldözõ,
tehát hogyha a fogócskázás nem zavarja, akkor
valószínûleg más állhat a WC-tõl való félelem
hátterében. De gyakori az, hogy azok a gyerekek akik nem mernek
ráülni a WC-re tartanak attól, hogy õket megfogják,
tehát hogy valami nagy baj éri õket hátulról, amit õk nem tudnak megakadályozni vagy nem tudnak
kontrollálni.
Mv.: - Tehát valami rossz élmény alakítja ki vagy
egyszerûen ez magától kialakul bizonyos típusú
gyerekeknél, mondjuk ennél a típusú kisfiúnál.
Kozek Lilla: - Azt nehéz megmondani, hogy van-e olyan
kulcsélmény, amire ez a szorongás ráépül. Nem feltétlenül
van, viszont azt gondolom, hogy a másik oldala ennek a
szorongásnak pedig a teljesítménnyel lehet kapcsolatos. Tehát
amit a nagymama rögtön ki is emelt, hogy már elsõ
osztályban jutalomkönyvet kap, kiemelkedõ, sõt
szerepel, magyarórát tart a többieknek, tehát nagyon sok olyan
adalékot adott a nagymama, hogy ennek a kisfiúnak rendkívül
fontos az, hogy jól teljesítsen.
Mv.: - Minden pillanatban nagyon meg akar felelni.
Kozek Lilla: - Igen, és hogy nagyon magasak a saját magával
szemben támasztott elvárásai. Tehát a székelésnek végül is
az egész folyamata amikor a szobatisztaságot tanulja a gyermek
az maga a teljesítmény. Tehát ez az elsõ olyan igazi
találkozás a szülõi elvárásokkal meg a saját
képességeivel, ezeknek az összehangolódásával, ami
meghatározhatja, hogy õ hogyan viszonyul a
késõbbiekben a teljesítményhez.
Mv.: - Tehát itt arról lehet szó, hogy mivel neki ezt a
dolgot nem sikerül teljesíteni, ezért más területen sokkal
magasabb mércét állít föl magának.
Kozek Lilla: - Én inkább fordítva fogalmaznám meg. Tehát
hogy valószínûleg ennek a kisfiúnak nem az iskolába
lépéstõl fogva voltak ilyen magasak a mércéi, hanem
már korábban is, intelligens, kiemelkedõ, nagyon jó
képességû gyereknek ismerte õt meg a környezete
és hogy mindenben nagyon ügyes és okos gyerek lehetett azt
gondolom az eddigiek alapján. Viszont nem lehet mindig mindenhol
100 százalékosan teljesíteni és valószínûleg ez az a
terület ahol meg lazít, már csak azért is, mert van vagy
lehetséges ez a szorongása az eltûnéstõl a
WC-tõl. Nem tudom, hogy próbálták-e a családban azt,
hogy õ mûködteti a WC-t. Tehát hogy semmi mást nem
kell neki, se kakilni. Tehát saját teljesítményét felejtse
el, meg felejtsük el az egész kakilást, hanem kezdjük azzal,
hogy hogy mûködik a WC és akkor beledobál dolgokat amiket
a család megfelelõnek ítél, hogy ez a WC-be dobható
majd lehúzza és megnézi. Bedobja, lehúzza. Tehát egy ilyen
játék és köze nincs ahhoz, hogy neked most oda bele kéne
kakilnod, egyszerûen megnézni azt, hogy mindez hogy
mûködik. Hogy uram bocsá, ezt csak nagyon halkan és
félve mondom, de hogy látott-e már embereket WC-n ülni, ha
mást nem a bátyját, tehát hogy nem történik ott igazából
semmi, de hogy õ ezt megtapasztalhassa, hogy más rá mer
ülni, mert az egy nagyon nehéz és kellemetlen dolog, amikor a
gyerek ráül és hiába van ott az egész család, hiába
kapaszkodik a nyakába azért mégiscsak az õ feneke van
azon a WC deszkán.
Mv.: - Nem lehet tudni, hogy onnan ki fog fölnyúlni vagy mi
történik fölfelé.
Kozek Lilla: - Így van, tehát soha nem lehet tudni, hogy
onnan ki kerül elõ, egy szörny, egy nem tudom mi. Tehát
hogy ezt a szorongást nem tudjuk helyette átélni vagy
tõle átvenni. Akkor se, hogy ha fogjuk a kezét, de hogyha
egyszer lát a családból valakit, hogy hát bizony õ rá
mer ülni akkor ez egy indulás lehet. Tehát a két végpont,
amit most a kisfiú életében össze kéne érinteni, hogy a
WC-ig eljusson, meg az, hogy a székelési inger valahogy
összekapcsolódjon ezzel az egésszel, de ez egy hosszú út.
Tehát a nadrágtól a WC-ig még nagyon sok lépés van. Azt
gondolom, hogy nem egybõl kell ezt a hosszú utat megtenni,
hanem föl kell osztani. Itt a nyár. Lehet egy olyat csinálni,
különösen, hogy ha van lehetõségük, hogy kakiljon a
kertbe, kakiljon olyan helyre ami nem a WC-vel kapcsolatos, de
akkor megtanulja azt, hogy amikor jön az inger akkor õ elmegy arra a helyre ahova szokott, letolja a nadrágját és
szépen elintézi. Megkapja azt a visszajelzést, azt a pozitív
megerõsítést, hogy megmarad a komfortérzete. Tehát a
nagymama is mondja, hogy ez õt végtelenségig zavarja.
Lesz egy olyan komfortérzete, amiért talán érdemes lesz még
egy lépést tenni és közben a másik oldalról is közelítünk
ezzel a WC játékkal, illetve a személyes példamutatással és
a kettõ talán összeérhet.
Mv.: - De mindenképpen meg kell várni azt a pillanatot,
amikor a kisfiú saját maga mondja azt, hogy akkor most én
megpróbálom. Tehát most ráülök, legyél itt, fogd a kezem,
de kipróbálom.
Kozek Lilla: - Igen, tehát legyünk türelemmel és még van
az egésznek egy háttérvonulata, amit viszont sokkal hosszabb
ideig tart majd megoldani és sokkal nehezebb is lesz talán, ez a
teljesítményelvárás a család oldaláról. Nem tudom, hogy
mennyire jön a családból ez az elvárás a teljesítmény
iránt, az iskola és a többi teljesítmények iránt, illetve ez
mennyire a gyermek sajátja, de általában a szülõk jó
képessége és a szülõ jó teljesítménye húzza a
gyereket és hogyha a szülõ tudja azt mondani, hogy
kisfiam örülök a négyesednek, kisfiam örülök, hogy vagy
akkor is, ha hármast hoztál, azzal együtt örülök neked akkor
talán ez a teljesítménykényszer oldódik a gyerekben és tudja
kontrollálni a testének ezeket a funkcióit is.



- Jó napot kívánok. Én egy nagymama vagyok és van egy nagy
problémám 13 éves a kislányka unkám és körülbelül egy jó
éve, másfél éve állandóan rágja a körmét. Ha tanul akkor
is rágja, ha olvas akkor is rágja, a TV-t néz akkor is. De
nemcsak a körmét, hanem ami a keze ügyébe akad. A kis
zsebkendõjét, már lyukas. A kis hálóinge mikor
lefekszik még egy kicsit nézi a tévét az is lyukasra van
rágva és olyan értelmes gyerek, hát rendkívül jó tanuló
gyerek. És mondom kicsi lányom, hát nem lehet csúnya,
egészségtelen. Nagyikán azt mondja, észre se veszem, csak
rágnom kell, úgy érzem, hogy rágnom kell.
Mv.: - Pont azt akartam kérdezni mikor el tetszett kezdeni
mondani, hogy ugye ez a kislány nagyon jó tanuló.
- Jól igen jó. Nem azt mondom, hogy színötös, de nincs
hármasa sose. Ha egy picit jobban odafigyelne a színötös
tanulók között a legeslegjobb lehetne.
Mv.: - Nem akarom én a nagymamát bántani, de sok ilyen
mondat, hogy ha egy kicsit jobban odafigyelnél színötös
lehetnél pont elég ahhoz, hogy egy gyerek súlyosan elkezdje
rágni a körmét.
- Én sose bántom õt ezért, én egy pedagógus
özvegye vagyok. Sose bántom õt ezért. 6 éves koráig mi
neveltük, akkor elvitték a szülõk Budapestre mert én
Budakalászon lakom és akkor közben én láttam a gyereken, hogy
örökké feszült ezért vagy azért, a szülõk
korholják, hogy ilyet hozzál, olyat hozzál, mert ha nem ilyet
hozol. Szóval ott megy ez az örökös valami és én hiába
mondom, tanult, diplomás szülõk és hiába mondom, hát
mit tudom én, kinevetnek és látom ezen a kicsi lányon, hát
mondom kicsikém már mindent mondok neki, csúnya lesz a
körmöd, mindent összerágsz, meg észre se veszed és a
társaságban hogy fogsz kinézni, hát milyen hölgy lesz
belõled. Úgyhogy én olyan szomorúan nézem és nem tudom
mit csináljak. A menyemnek én már mondtam, hogy fiam, hát hogy
képzeled, hát a menyem orvos. És mondom neki, hogy hát
édesem, hát el kellene vinni azt a kislányt pszichológushoz,
azt mondja majd kinövi. Hát nem tudom.
Mv.: - Hát nagymama tessék nézni, azt gondolom, hogy
mindenre tudjuk a választ ugye. Mindenre tudjuk a választ,
tudjuk azt is, maga is meg én is, hogy a körömrágás akár
ugyanúgy mint a többi meg ez a rágcsálgatás ezek tünetek.
Olyan belsõ szorongások, olyan belsõ feszültségek
megjelenése, amelyekrõl például Ön beszél ugye. Hogy
talán nem kellene annyira hajtani ezt a kislányt, talán nem
kellene minden áron neki a legtökéletesebbnek lennie, de ha egy
gyerek és a kislányok általában ilyenek azonosulnak azzal a
felfokozott elvárással, amit velük szemben táplálnak és
aminek esetleg nem tudnak a nap minden percében megfelelni, akkor
bizony szorongókká, idegesekké lesznek és rágni kezdik a
körmüket.
- Hát azért döbbentett meg. Amíg nálunk volt, ez nem volt.
Mi neveltük 6 éves koráig.
Mv.: - Addig azért nem járt iskolába ugye, tehát addig nem
kellett neki hogy mondjam állandó produkciókat végrehajtania,
nem kellett neki színkitûnõnek lenni, addig elég volt
egyszerûen az, hogy van.
- És akkor vitték el a szülõk, pont hatéves
korában.
Mv.: - Hát ez történt nagymama. A szülõk vagy
belátják ezt a dolgot és vagy fontosabb nekik a gyerek lelki
egészsége vagy a bizonyítvány a fontosabb, ezt el kell
dönteni. Most nagyon keményen fogalmaztam, én ezt tudom, de
röviden szólva errõl van szó.
- Értem. Jaj, édes jó istenem úgy aggódom ezért a
kislányért. Azt már mondta egy párszor, hogy azt mondták,
hogy úgy kikapok meg így kikapok, de nem bántják, csak mondja,
hogyha hármast merek hozni így kikapok, úgy kikapok. És ezeket
a jegyeket nem is azzal éri el, hogy magol. Õ egy nagyon
értelmes gyerek.
Mv.: - De hát nem lenne fontos kitûnõnek lenni és
különösen nem kellene egy gyereket ilyen dolgokkal fenyegetni,
mert hiába nem bántják a fenyegetés legalább annyi.
- Hát ez sajnos, tényleg látom. Látom. Hát a
szülõket kellene megnevelni igaz?
Mv.: - Vagy a szülõkkel kellene beszélni. Sajnos a
diploma mellé pszichológiai mûveltséget nem adnak.
- Igen. Ez igaz.
Mv.: - Nagymama, mi egyetértünk. Maga jól látja,
próbáljon meg esetleg a fiával nagyon finoman beszélni. Nem
úgy hogy szidja a menyét, csak mondja el, hogy maga hogy látja
ezt a dolgot. Kérje a fiát hátha elgondolkodik rajta. És maga
nyugodtan rontsa ezt a kislányt, ahogy bírja. Nyugtassa meg.
- Jaj, nagyon köszönöm ezt a tanácsot. Kiváló
rajztehetség is meg ilyen számítástechnikai tehetség is a
gyerek. Bámulatos.
Mv.: - Maga ezt mondja neki, dicsérje.
- Na, ez amit otthon nem kapott sose.
Mv.: - Ezért kapja meg magától. Nagyon fontos szerepe van
magának. Viszonthallásra.