- Fõleg olyan jövõt szeretnék nekik, amit õk választanak,
tehát az õ döntésük és én inkább csak abban szeretnék nekik
segíteni, hogy a tehetségüknek megfelelõ döntést hozzanak.
Olyan pályát válasszanak, ahol biztos teljesíteni tudnak és
jól érzik magukat, mert az sok mindenre kihat ha olyan munkát
csinálnak, ami tulajdonképpen hobbi.
Mv.: - Lehet már azt tudni, hogy mi lesz a pálya a két
gyereknél?
- A fiamnál biztos, hogy valami történelemmel kapcsolatos.
Politológia, nagyon érdekli a politika is. Az sem
elképzelhetetlen, hogy tanár lesz. Az öcsém például
történelem tanár, tehát van példa a családban. A lányom
inkább törekszik az exhibicionizmusra. Õ egy más tipus, õ a
színpadi ember vagy inkább a kommunikatív képességeivel fog
szerintem, ezeket fogja kamatoztatni.
Mv.: - Különbözõ egyéniségek a fiaid?
- Igen. Tényleg õk is kis emberek és nagyon jó érzés, hogy
mi ezt megélhetjük, hogy két teljesen különbözõ kis embert
láthatunk magunk körül. Vannak alapvetõ tulajdonságok, amit a
gyerekek továbbvisznek vagy örökölnek. Ez igaz szerintem, de van
egy biztos hátterük és biztonságban érzik magukat a gyerekek
általában, akkor szerintem kibontakozik az õ saját
egyéniségük és ez egy csodálatos dolog, hogy látjuk, hogy
hogyan rakódik össze az ember, mibõl. Nem arra gondolok, hogy
hogyan növekszik és hogy változik a haja színe, hogyan kezd
beszélni. Ezek is nagyon szép dolgok, de hogy a lélek és az
emberség meg egyáltalán az emberiessége hogyan tevõdik össze,
mikbõl áll össze.
Mv.: - Milyen most Benedeknek és Benjáminnak ez az embersége?
- Hát nagyon vicces. Egyszer így fogalmaztuk meg, hogy Benedek
egy szellemi ember és Benjámin egy izomember. Benedek aki 3 éves
lesz és õ az elsõszülött pici, csecsemõ kora óta rengeteg
mesét és éneket és beszédet hallott. Nagyon szívesen fordul
ebbe az irányba. Benjámin, akire egy kicsit kevesebb idõnk jutott
õ egy bár egy borzasztó taktilis ember, tehát õ
nagyon-nagyon igényli azt, hogy öleljék, simogassák,
ránézzenek, megfogják, fölemeljék. Ellentmondásos lehet,
mégis életrevaló. Nagyobb az önbizalma és öntudatosabb. Igen
én így látom és azt hiszem, hogy ezek megmutatkoznak nem ebben a
korban, hanem már néhány napos korukban.
Mv.: - Hogy tudtál a másodikkal foglalkozni? Ugye egyszer már
végigélte az ember a terhességet, egyszer már végigélte az
elsõvel azt, hogy itthon van, hogy ellátja, hogy szoptatja,
hogy pelenkázza és aztán jön egy teljesen ugyanolyan egy év
vagy másfél év és abban van az ember, hogy ez esetleg unalmassá
is válhat és csak ismétlõdik minden.
- Azt a pici csecsemõkort, amikor Nóri ugye megszületett az az
elsõ néhány hónap az tényleg olyan volt, hogy Marciról kerül,
fordul rengeteg fénykép készült, rengeteg videófelvétel
készült. Nórikáról alig van egy-egy képünk, mert valahogy
annyira természetes volt, amiket csinált, hogy elfelejtettünk
ilyeneket csinálni. És az igaz, hogy már alig várom, hogy annyi
korú legyen, mint Marci, hogy tudjon beszélni, ne legyen a
pelenkázás meg ilyen dolgok. Valahogy tényleg jobban kívánom,
hogy most már legyen 2-3 éves inkább mint ez a pici, de most már
kezd õ is olyan dolgokat csinálni, amit másképp csinál,
mint Marci annak idején és ez újdonság és ennek is megvan a
varázsa. Arra számítottam, hogy egyforma lesz, de teljesen
különbözõk. Másképp viselkednek, másképp reagálnak minden
dologra. Marci egy jobban, inkább magának való kisfiú, Nóri
viszont egy kis felszabadult, vidám, minden lében kanál kislány,
akit meg kellett szokni nekem Marci után, de éppen ezért valahogy
nem volt az a monoton dolog, hanem úgy az újdonság erejével
hatott ez is.
Mv.: - Volt egy ilyen elhatározásod, hogy azért igyekszel majd
mindent ugyanúgy csinálni és ugyanannyit foglalkozni vele és
ugyanazokat a játékokat, ugyanazokat az énekeket, stb. tehát
hogy egyformán.
- Volt, de nem megy. De egyszerûen azzal, hogy Marci ugye már
más meséket vár, más énekeket vár, valahogy Nórival már
ezeket tanuljuk mert ugye egyszerre külön a kettõt nem lehet. Ha
mesélek akkor mind a kettõ, egyik a jobbomon, másik a balomon.
Nóri még ki akarja venni kezembõl, Marci meg azért harcol, hogy
maradjon ott és hadd lássa a képeket, de tényleg nem lehet úgy,
mint az elsõt. Szóval az egészen másképp lehet foglalkozni.
Most Nórival akkor tudok vele foglalkozni úgy kettesben, hogy
meglegyen ami neki is kell, amikor Marci bölcsibe van. De ha Marci
itthon van akkor már szinte azt mondhatom, hogy õk együtt vannak
és én bemegyek abba a körbe, de nem lehet külön foglalkozni a
kettõvel.
Mv.: - És ez szerinted baj, tehát hogy mondjuk Marcinak jobb
attól, hogy veled többet tud lenni, tehát csak vele foglalkozni,
vagy Nórinak ez hátrányosabb?
- Annak nem látom hátrányát, hogy Nóri nem kapta meg
mindazt, amit esetleg Marcival megcsináltam. Azt viszont látom,
hogy Nóri rengeteg mindent nem tõlem, hanem Marcitól tanul és
amit Marci sokkal késõbb kezdett el csinálni azt Nóri amiatt,
hogy Marcitól ellátja már most próbálja és tõle tanul
inkább, nem tõlem.
Mv.: - És ez rosszul esik neked?
- Hát hogy rosszul esik-e - nem tudom. Néha úgy próbálnék
esetleg mást mutatni Nórinak, mint amit a Marci tanítana neki, de
néha viszont annyira jó látni õket, ahogy Marci magyaráz,
Nórika meg figyel és próbálkozik és próbálja utánozni akár
csintalanságban, akár rosszaságban, akár valami szépet
csinálnak, de például ha Marci énekel akkor Nóri is vagy
táncol hozzá vagy próbál énekelni és annyira utánozza a
bátyját, hogy az hihetetlen néha. Tündériek.
Mv.: - Legtöbb családban - hogy is mondjam - még vadidegenek
is látják, hogy az egyik szülõ az egyik gyereket kedveli jobban,
a másik meg a másikat, vagy hogy az egyik gyerek az inkább az
egyik szülõhöz húz, hogy ezt te hogy tudod megoldani?
- Marci nagyon anyás és inkább hozzám ragaszkodik, viszont
Nóri meg ilyen vegyes. Hol az apjához, hol hozzám, de egyre
inkább az apjához ragaszkodik, úgyhogy olyan, mintha nem én
választottam volna ezt a rendet, hanem õk. Valahogy ha
valami baj van akkor Marci hozzám fut elõször, ha Nórika elesik
akkor az apjához. Lehet, hogy én is befolyásolom õket azzal,
hogy én hogy viselkedek, hogy reagálok egy-egy problémára, de
mintha õ maguk választanák ki ezt a rendet.
Mv.: - Hogy van az, hogy egyformán szeretni, tehát lehet-e a
két gyerekemet egyformán szeretni, vagy azért ez másként
szeretem az egyiket mint a másikat.
- Egyformán szeretni nem lehet. Tehát azt mind a két gyerek
más és nem azt mondom, hogy egyiket jobban szeretem, mint a
másikat mert ez így nincs, de mégis másképp. Mind a két
gyereknek megvan a saját egyénisége és nem tudom egyformává
tenni õket. Nem is szeretném és valahogy úgy szeretem õket,
amilyenek. Ezen én is nagyon sokat gondolkoztam, nem is tudom
megmagyarázni igazából, de nem lehet egyformán szeretni, de én
úgy gondolom, hogy nem szeretem ettõl az egyiket jobban, mint a
másikat. Valahogy nehéz ezt megmagyarázni.
Mv.: - És mégis hogy van, tehát hogyan szereted az egyiket
vagy a másikat.
- Marcit, õt imádom a szövegéért. Azt is nagyon szeretem,
hogy anyás meg az, hogy õ már ugye 4 éves lesz és amiket
csinál az olyan tündéri, nagyon szeretem, úgy a viselkedését
és mindenét, viszont Nórikát nagyon. Én mindig kislányt
szerettem volna annak ellenére, hogy jó, hogy a fiú az elsõ, de
én már Marcinál is inkább kislányt szerettem volna és amikor
kiderült, hogy Nóri kislány, hát annak nagyon-nagyon örültem.
Nórit is imádom, meg Nórika egészen más. Õ folyamatosan
mosolyog, folyamatosan karattyol, beszél, és minden lében kanál,
míg Marci úgy szeret leülni magának és úgy játszogatni. De
mind a kettõ amit csinál azt szeretem. Nem tudok különbséget
tenni a kettõ között, de mégis más a dolog.



- Azt hiszem, hogy nagyon fontos a gyermeknevelésben az
elfogadó légkör. Akármilyen hozott tulajdonságokkal is
rendelkezik egy gyerek, nagyon fontos, hogy érezze, hogy
mindezekkel együtt élvezi a szülei szeretetét és
elfogadását. De amúgy azt is gondolom, hogy akármilyen
tulajdonságokkal születik is egy gyermek, annyira negatív
azért nem lehet.
Mv.: - Saját gyerekeinél ezt hogyan tapasztalata például?
Voltak-e olyan alkati tulajdonságok, amiktõl meglepõdött,
amire azt mondta, hogy hát én ezt nem szeretném, jó lenne ha a
neveléssel ezt le tudnám faragni nála.
- Természetesen minden gyermekemnél vannak olyan
tulajdonságok, amelyek nem kifejezetten élvezik a teljes
tetszésemet.
Mv.: - Mik ezek például?
- Én eléggé visszafogott vagyok, úgyhogy nem nagyon
szeretem amikor a játék mondjuk ilyen durvulássá csap át vagy
olyan határok nélkül elborulásba vezet és az egyik lányomnak
vannak ilyen tulajdonságai, hogy szereti elveszteni a fejét és
belemenni olyasmibe is, amit amúgy tiszta fejjel nem csinált
volna meg. Ez például nem kifejezetten tetszik, de hát azért
igyekszem ezt is valamennyire elfogadóan viselni.
Mv.: - Csak elfogadja vagy pedig tesz is valamit azért, hogy
ez ne olyan legyen mint amilyen?
- Hát ha igyekszem valami tenni akkor azt általában nagyon
rosszul csinálom, úgy hogy ezek az ilyen hagyományos
rászólós na hát, izé, ne veszd már el a fejed, stb. úgy
hogy jobbnak tûnik az, amikor inkább próbálom elfogadni és
valami más tevékenységgel elterelni a figyelmét és valami
más dologba bevonni, amelytõl elszakad tõle.
Mv.: - A többi gyerekénél is tapasztalt hasonló dolgokat?
- Természetesen mindenkinek azt hiszem megvannak a rossz
tulajdonságai, így például nekem is, úgy hogy.
Mv.: - Ezt a szülei hogyan tolerálták?
- Általában eléggé toleránsak voltak a szüleim, nem
igyekeztek minden erõvel megváltoztatni. Bár azt hiszem, hogy
pont ezt a visszafogottságot a szülõi házból hozom, ahol nem
nagyon volt divat úgy üvöltve rohangálni meg durvulós
dolgokat játszani meg birkózni meg ilyesmi, úgyhogy ezeket
viszonylag nehezebben tudom elfogadni, de minden gyermeknél azt
hiszem elõfordulnak olyan dolgok. Már a középsõ lányomnál
jobban örülnék, ha barátkozósabb lenne és nem lenne annyira
visszahúzódó.
Mv.: - És mit tud tenni ennek érdekében?
- Én úgy látom, hogy nagyon nehéz a gyerekek viszonyaiba
beleszólni. Az ember tudja valamennyire irányítani azt, hogy
mondjuk felnõtt közegben vagy családi közegben hogy
viselkedjen egy gyerek és milyen legyen, de gyerekek viszonyaiba
felnõttnek beleszólni azt hiszem az egy élet-halál
nehézséggel küzd. Nem lehet egy gyereknek azt mondani, na
gyere, itt van a sok gyerek, gyere te játsszál. Azt hiszem, hogy
hagyni kell neki idõt hogy ráérezzen hogy ilyen a gyerekek
közti élet, ami nagyon kemény szerintem, tehát én ahogyan
látom, mondjuk ezt a hat gyereket együtt játszani, mindennap
megküzdenek azzal, hogy kinek hol a helye, kinek ki a barátja,
ki kivel, ki mellett ül. Ez egy állandó probléma, úgyhogy azt
hiszem, hogy konkrétan ebben a dologban, hogy
gyerekközösségben hogy boldoguljon el egy gyerek egy szülõnek
nagyon nehéz belelépni.
Mv.: - Mitõl fél amikor látja, hogy az egyik lánya
hangosabb, durvulósabb?
- Tényleg ez is jó kérdés, mitõl félek. Nem tudom én se
megmagyarázni, hogy mitõl félek. Talán attól félek, hogy
nehogy magában vagy a másik gyerekben kárt okozzon, nehogy
megüsse. Tulajdonképpen lehet, hogy ezek ilyen abszolút
hülyeségek, hogy valamiféle ilyen viselkedési mintához
próbálom õt kötni, hogy hát nem illik a másikat megverni,
vagy megütni vagy nem tudom. Különben nem különösebben
verekedõs, inkább az fordul elõ, hogy az ilyen eszement játék
közben valaki valamilyen sérülést szenved. Talán ezektõl
próbálom.
Mv.: - És a csendesebb, visszahúzódó lányánál mitõl
tart?
- Persze az minden szülõnek a rémálma, hogy nehogy
magányos legyen a gyermeke és nehogy barátok nélkül maradjon
és nehogy nehézsége legyen a kapcsolatteremtésben. Hiszen hát
azt hiszem, hogy ennek a századnak az egyik legfontosabb ismérve
az, hogy az ember kapcsolatokat teremtsen és hogy a kapcsolatai
milyenek ennél fontosabb talán nincs is ebben a mai korunkban,
úgyhogy valahogyan ettõl tartok egy kicsit. Még elõttünk van
igazából a közösségbe való bevezetés, õ még nem járt
eddig óvodába. Most fogjuk majd elkezdeni az óvodát, úgyhogy
nagyon kíváncsian várom, hogy mi lesz ennek az eredménye, hogy
esetleg félrehúzódóbb lesz vagy pedig inkább feloldódó a
gyerekközösségben.
Mv.: - Érdemes változtatni ezeken az alkati tulajdonságokon?
- Amikor egy gyereket megítélünk, vagy a gyerek
viselkedését megítéljük, akkor ezeket mindenképpen
figyelembe kell venni, tehát ami az egyik gyerektõl már nem
tolerálható viselkedés az a másik gyereknél esetleg
elfogadottabb, tehát hogyha ismerjük a habitusát, akkor talán
könnyebben tudjuk elfogadni bizonyos viselkedéseit.
Mv.: - Feszültségeket, nehézségeket okoz, hogy bizonyos
dolgokat, tulajdonságokat lát a gyerekeiben, amiket nem olyannak
szeretne?
- Igen, azért bennem okoz feszültséget alkalom adtán, de
amikor más dolgokban jónak látom, akkor meg is nyugtat. Minden
gyereknek megvan az az oldala, amelyben erõs és amelyben jó. Az
egyik jobban igényli a babusgatást és aztán néha idegesítõ,
hogy állandóan hurcolni kell jobbra, balra, pedig már nagy
gyerek, de más részrõl pedig több gyöngédséget nyújt és
több szeretetet és jobban kimutatja az érzelmeit, ami pedig
örömet okoz. Tehát ezek az alkati tulajdonságok nem
feltétlenül csak negatívumban jelentkeznek, hanem egy másik
oldalon valamilyen pozitívumban.
Mv.: - Magában hogyan könyveli el ezeket a tulajdonságokat,
amik "negatívak" az Ön számára?
- Nem feltétlenül örülök neki, de alapvetõen elfogadom a
gyerekeimet olyannak, amilyenek. Nem igyekszem kiirtani, hanem
inkább ha most nagyon szép dolgot akarnék mondani azt
mondanám, hogy ezeket valahogy meg kell próbálni ezeknek az
energiáit másfelé csoportosítani, de hát azért ez nem mindig
sikerül nekem.



Mv.: - Elégedettek veled a szüleid?
- Határozottan állíthatom, hogy igen. Elégedettek.
Mv.: - Mi az amit várnak tõled?
- Mindenekelõtt a kiegyensúlyozottság, mindenre tudjam
beosztani az idõmet, mindenben megfelelõ mennyiségû energiát
fektessek és hogy szabadon, boldogan élhessek. Rendesen járjak
iskolába, tanuljak rendesen ahogy azt kell. Úgy alakítsam a
baráti körömet, úgy alakuljon a magánéletem, hogy saját
magamnak úgy számolhassak el, hogy igen, ezt így kell csinálni
és jó úton vagyok.
Mv.: - Régen is mindig így volt? Mindig elégedettek voltak
veled?
- Igen, mondhatni azt. Hát nem voltam sosem egy nagyon jó
gyerek, egy csöndes, magába forduló. Mindig szerettem izegni,
mozogni, sokat jártatom a számat bizony. Óvodában általában
a sarokban álltam. Ez volt a jellemzõ. Volt olyan is, mikor
megkérték az óvónõk a szüleimet, hogy mikor bemutatás volt,
jöttek látogatók az óvodába, hogy engem ha lehet ne vigyenek
aznap óvodába, mert hogy valahogy nem igazán emelném az óvoda
színvonalát.
Mv.: - Ez még akkor is, még az óvodában is elégedettek
voltak veled ennek ellenére?
- Az óvodában még nem igazán. Nem biztos, hogy kiderül az
minden gyerekrõl, hogy komoly problémák lesznek-e vele vagy
sem. Szerintem elégedettek voltak, mert úgy vannak vele, hogy
egy gyerek még legyen 3-6 éves korig, tehát nem kell
feltétlenül leülni az asztalhoz egy szóra és pontosan mindent
úgy csinálni, ahogy az elõ van írva. Én játszottam, én jól
éreztem magam. Nem bántottam másokat, nem verekedtem, nem
beszéltem csúnyán. Komoly probléma nem volt velem. Eleven
gyerek voltam mint az fiúknál jellemzõ.
Mv.: - Van-e különbség édesanyád és édesapád között,
mást várnak-e el tõled?
- Nagyjából ugyanazt várják el mind a ketten. Különbözõen
értékelnek engem. Édesanyám tényleg nagyon büszke, tehát
mint egy magyar anya a fiára, aki egyetlen kis fiára mert csak
egy nõvérem van, nagyon büszke. Akármit csinálok, akárhogy
is sikerül, de mindig azt mondja, hogy igen kisfiam ezt így kell
csinálni, ügyes vagy. Édesapám szerint a legjobbat kell mindig
magunkból kihozni és ha csillagos ötöst is viszek haza azt
mondja, hogy hát ez a minimum, de természetesen ezt viccesen
kell felfogni, mert õ is nagyon büszke rám és én ezt nagyon
jól tudom. Csak õ úgy van vele, hogy ezt nem szabad nagyon
kimutatni, mert akkor nehogy az történjen velem, hogy
túlságosan is elégedett leszek magammal és akkor már csak
ülök a babérjaimon utána.
Mv.: - Kire büszkébbek rád vagy a nõvéredre?
- Egyenlõen büszkék mind a kettõnkre. Hál Istennek mind a
kettõnknek sínen van az élete, hogy ha lehet így fogalmazni, nõvérem
diplomázni fog a Mûszaki Egyetemen, építészmérnök
hallgató, hát én pedig bejutottam abba a gimnáziumba ahova
szerettem volna járni és már tervezem a jövõmet és tudom,
hogy mi szeretnék lenni.
Mv.: - Van-e olyan dolog, amiben azt szeretnék, hogy te
megváltozz?
- Talán picit jobban örülnének annak, hogy ha nem
csinálnék annyi mindent és több idõt fordítanék arra, hogy
picit magammal foglalkozzam fizikailag. Járjak el többet
sportolni, fussak, járjak el uszodába, egy kicsit erõsítsek
és hogy ne csak a munka, mert ugye nagyon szívesen tanulok.
Több programban is részt veszek. Táncolok például vagy
eljárok barátokkal rendszeresen ide-oda, részt veszünk egy
országos, egész éven át tartón vetélkedõn, levelezõsön
és elég sok idõt vesznek ezek igénybe. Bizony van olyan, hogy
reggel találkozunk és csak este lefekvés elõtt jóéjszakát
elintézzük az aznapi kommunikációt és ez az, amit egy picit
talán nehezményeznek és úgy látják, hogy szakítsak magamra
több idõt.
Mv.: - Egyetértesz velük?
- Talán 20-25 év múlva majd mikor nekem lesz ennyi idõs
gyerekem és ugyanilyen beállítottságú lesz, mint én és
ennyit foglalkozik majd mindenfélével és kevés idõt szentel
magára akkor én biztos ezt fogom mondani, hogy fiam szentelj
magadra több idõt és sportolj és érezd magad jól és ne csak
munka és ne csak idegeskedj. De az az igazság, hogy olyan
egyéniségem van, hogy nagyon hiányoznának ezek a dolgok az
életembõl. Tehát ha én most elmennék focizni a fiúkkal a
pályára minden nap két órát és tudom, hogy sokkal inkább
csinálnám az egyéb programjaimat és nem jutna mind a kettõre
idõ, akkor nem a focit hiányolnám jobban.
Mv.: - Mit jelent az, hogy foglalkozz többet magaddal. Én azt
gondolom, hogy te ezeket a dolgokat azért csinálod, mert te
ebben vagy önmagad.
- Jó meglátás.
Mv.: - Mi az amit valójában várnak tõled?
- Próbáljak meg szabadabban élni, hogy ne kelljen még
ennyire kötõdnöm mindenhez. Fölhívnak telefonon, hogy menjek
el velük moziba és én azt mondom, hogy most sajnos erre nincs
idõm, ami elég sûrûn és gyakran elõfordul. Akkor
mindig mondják, hogy kell ez, hogy jó ez, miért nem inkább
élsz.
Mv.: - Mit válaszolsz erre?
- Mert ez hiányozna.
Mv.: - És a mozi meg nem hiányzik ugye?
- Az nem feltétlenül. Az nem annyira és nem vagyok annyira
fizikailag jól felépített. Ez a fõ indoka annak, hogy gyakran
tanácsolják azt, hogy inkább sportoljak és legyek a levegõn,
éljek természetesebben, mint ahogy élek.
Mv.: - Nem szeretsz sportolni?
- De nagyon szeretek sportolni, de sajnos az idõm az nem
engedi.
Mv.: - De hát ez egy döntésed, hogy az idõdben mit
csinálsz. Sportolsz vagy közösségi munkát végzel és te a
közösségi munkát valószínûleg jobban szereted és azért
választod.
- Azt részesítem elõnyben. Hiányzik a sport emellett, de el
kellett döntenem és a közösségi munkák mellett tettem le a
voksomat.


