- 3 éves volt áprilisban.
R.: Megy óvodába?
- Igen, szeptemberben kezdi.
R.: - És hogyan barátkozik ennek a gondolatával a fia, hogy
óvodás lesz?
- Amikor kérdezem tõle, idõnként azt mondja, hogy nem akar,
de úgy látom rajta, hogy szeretne, szüksége van már
közösségre.
R.: - Õ még sosem járt közösségbe?
- Játszóházba jártunk, idõnként egyszer-kétszer, tehát
van valami élménye, de igazából nem.
R.: - Hogyan telt el a három év, amit együtt töltött a
kisfiával?
- Végig vele voltam ugye, minden idõt együtt töltöttünk és
igyekeztem minél tartalmasabban eltölteni otthon. Sokat
játszottunk, de õ egy elég jó személyiségû vagy elég jó a
személyisége, szeret egyedül magában sokat játszani, de sokat
olvastunk, játszótérre délelõtt, délután mindig szántam idõt
arra, hogy játszótérre jártunk. Nagyon szeret segíteni,
rögtön hozza a székét ha látja, hogy a konyhában vagyok
mosogatni, mindent. Könnyû vele azt kell mondjam, tehát akárhol
vagyunk türelmesen elviseli, hogy beszélgessek. Ha türelmetlen,
akkor mondja, hogy menjünk már és akkor mondom, hogy egy kicsit
várunk és vár még. És akkor ha ketten sokat sétáltunk, ugye
itt közel van a Duna-part oda lementünk, gyûjtöttünk ezt, azt
és mindig kérdez, kérdezget, nagyon sokat kérdezget. De olyan
okos.
R.: - Egy ilyen jól összeszokott együttlétbõl milyen lesz az
õszi óvodakezdés, az elválás egymástól?
- Ez egy nehéz kérdés, mert most úgy érzem, hogy nem lesz
nehéz. Van egy nõvére, aki óvodába jár, mivel Marci is mindig
jár, szinte már ide szokott õ is. De azért félek egy kicsit,
hogy amikor rájön arra, hogy tényleg itt kell maradnia
nélkülem, akkor problémák lesznek.
R.: - Maradt õ már valahol ott egyedül közösségben vagy
nagyszülõknél?
- A szüleimmel nagyon sokat van együtt, így a testvérével
együtt, hát viszonylag sokat, hétvégeken, idõnként ott
alszanak náluk, tehát az nem jelent gondot.
R.: - Felkészítette kisfiát az óvodára?
- Amennyi tõlem telik valamennyire igen, tehát beszélgettünk
az óvodáról idõnként, már többször meséltem neki, hogy mi
fog történni és azt nagyon érdeklõdve hallgatta.
R.: - Ilyenkor ezek igazi mesék vagy csak beszél az
óvodáról?
- Igazából úgy kezdem van amikor úgy kezdem, hogy egyszer
volt, hol nem volt és akkor mesét is adok neki, de van, amikor
csak úgy beszélgetünk és közben kérdez.
R.: - És mennyire veszi az adást, mennyire fogja, hogy mirõl
van szó?
- Szerintem van valami elképzelése, de nem fogja fel igazán,
nem érzi át annak a jelentõségét, hogy õ egyedül itt marad.
De azt tudja, hogy maga az óvoda micsoda, hogy reggeli van, hogy
játszanak, az udvarra ki lehet menni, de ezt nem tudom, hogy
tényleg felfogja-e.
R.: - És õ maga beszél az óvodáról?
- Volt már, hogy mondta valakinek, hogy fog menni óvodába, de
nem igazán. Azt mondom, hogy nem.
R.: - Hogyan képzeli az elsõ idõszakot, amikor a fia óvodába
fog járni, milyen lesz a beszoktatás?
- Én szeretnék vele itt lenni egy, maximum két hetet és akkor
délelõtt végig lenni, hogyha lesz rá lehetõség, aztán
fokozatosan egyre kevesebbet a vége felé és akkor gondolom, hogy
ennyi elég lesz neki.
R.: - A lányával így csinálta, bevált ez a módszer?
- Igen, abszolút bevált. Az nagyon tetszett, hogy az óvónõk
is tettek azért, hogy kedve legyen, tehát volt sírás, de már
sírás közben is azt figyelte, hogy az óvó nénik mit
csinálnak, annyira érdekes volt és ez nagyon sokat segített. Én
gondolom, hogy Marcsánál is így lesz.
R.: - És magának mennyire lesz könnyû leválni-elválni a
gyermekétõl?
- Szerintem nekem se lesz könnyû. Rékánál is, a nagyobbik
gyerekemnél is átéltem ezt, hogy már nem tudok minden lépésérõl,
olyan rossz érzés és ugyanazt ezt érzem most is Marcellal
kapcsolatban.
R.: - Akkor ezt hogyan dolgozta föl?
- Feldolgoztam igazából, az ember hozzászokik a gondolathoz.
Átértékeltem magamban, hogy ez az élet rendje.
(mesedarab részlet)
R.: - Mit szóltak a gyerekek, amikor óvó nénik elõadtátok
ezt a darabot?
- Nagyon örültek és nagy élmény volt számukra, hogy pont
az óvó néniket látják - szerintem - ilyen szerepben. Nagyobb
élmény, mintha idegenektõl látták volna ezt a mesét.
R.: - Lehet, hogy akkor még a boszorkánytól se félnek
annyira, mint amennyire féltek volna?
- Biztos, hogy nem.
R.: - Nem volt ez baj, hogy akkor nem tudták igazán magukat
annyira beleélni ebbe a mesébe, mert hiszen tudták, hogy úgy
is ott a Kati néni meg a Csilla néni.
- Beleélték õk magukat, sõt az elejét nagyon komolya
nézték, nem tudták, hogy most mi fog következni és igazán a
csúcspontja a mesének akkor volt, amikor a szamár elkezdte
utánozni a Palkót.
R.: - Na a Csilla néni.
- Igen, a Csilla néni, fõleg az én csoportom õk voltak
teljesen tágra nyílt szemmel és tátott szájjal néztek, hogy
a Csilla néni a csacsi.
R.: - Mi is az a mese?
- Kolontos Palkó.
R.: - Ismerték már régebbrõl is a gyerekek, foglalkoztatok,
elmeséltétek nekik ezt a mesét, vagy csak úgy hirtelen
látták?
R.: - Erre nem készítettük fel a gyermeket, végül is ez
egy meglepetés mese volt a számukra, hogy mi elõadunk nekik egy
mesét, és nagyon-nagyokat kacagtak a mese közben, fõleg a
nagyobbak értették is már, jobban megértették, mint a
kisebbek. Hosszú ideig kezdtek el tapsolni és kiabálták, hogy
vissza! Vissza! És nekünk vissza kellett vonulni és hosszú
ideig tapsoltak. Nagyon-nagy élményt jelentett ez a számukra.
R.: - Te játszottad a Kolontos Palkót vagyis kisfiút. Na
most ez gondolom, hogy érdekes lehetett a számukra, hogy a
szoknyás óvó nénibõl hogy lesz egy nadrágos kisfiú?
- Igen, végül is nagy élmény volt ezt nekik így látni,
hogy óvó néni hirtelen átváltozott Kolontos Palkóvá, de
megismertek sokan és azóta is van, aki úgy hív, hogy szia
Kolontos Palkó, amikor találkozunk a folyosón.
R.: - Más lett a kapcsolat az óvó néni és a gyerekek
között? Jelent egy szorosabb kapcsolatot óvónõ és gyerek
között, hogy az óvónõ megengedte magának azt, hogy
szamárrá változzon ott a gyerekek elõtt?
- Ezt nehéz így megítélni, mert eddig is, amíg meséltem a
gyerekeknek, azért próbáltam úgy beleélni a szerepekbe, hogy
a hangomat változtattam, próbáltam, hogyha állathangon
kellett, akkor állat hangon, igazából jobban figyelnek a
mesére. És minden mese végén megkérdezik, hogy majd egyszer
ezt is megtanuljátok és elõadjátok nekünk?
R.: - Miért jó az, hogy az óvó néni játszik egy mesében?
Miért nem jó az, hogyha valahová elmennek színházba vagy
valakik jönnek ide játszani?
- Az óvó nénit ismeri és az óvónõhöz nagyon közel áll
a gyermek és ezzel még többet tud nyújtani.
- Szerintem a gyermekek nap, mint nap látnak bennünket itt az
óvodában és ha meglátják a mese szereplõit, akkor mindjárt
kötik ahhoz a meséhez, amit egy héttel, két héttel, egy
hónappal, akármikor láttak és rögtön beugrik nekik, hogy jaj
te voltál a szamár abban a mesében, vagy te voltál a mesélõ
és milyen gyönyörû ruhád volt, emlékszel rá óvó néni? Na
most ha egy idegen kívülálló jön hozzájuk, nem találkoznak
vele nap, mint nap. Mondjuk megjelenik fél év múlva, akkor nem
emlékeznek rá. Mélyebb az élmény azáltal, hogy a szeretett
személy játssza el azt a szerepet.
R.: - Lehet ahhoz hasonlítani ezt, hogy otthon szülõk
gyakran elõkapunk régi göncöket, egy-egy kalapot, cipõt,
jellegzetes karakteres kabátot fölvesszük és akkor hirtelen
mások leszünk és elmehetünk különbözõ fantáziaországba.
- Pont itt van a probléma, hogy otthon szülõként nem
igazán játszunk már a gyerekkel. És épp ezért van az, hogy a
gyereknek a fantáziája megkötõdik, mivel nem nagyon játszunk
már otthon vele, mert nincs idõnk, anya fáradt, stb. stb.
Vannak kifogások és a gyerek inkább magára van utalva, vagy a
játszótársaira és biztos, hogy ez fejlesztené a
fantáziáját, ha anya is vagy apa is otthon is csinálná vele
ezt.
- A gyermekek már hozzá is vannak szokva, hogy mi nap, mint
nap játszunk velük, tehát az óvónõi hivatás az egész
életünk egy játék, végül is játék. Mert játszunk a
gyermekkel, mi hozzá hasonulunk, ugyanúgy négykézláb mászunk
a szõnyegen, építünk vele együtt akár állatkertet,
mesélünk, verselünk, énekelünk velük együtt bábozunk és
ugyanúgy bármilyen szerepbe is szívesen õt
megszemélyesítjük.
R.: - Ez egy újfajta kapcsolat a gyerek és az óvónõ
között.
- Igen, de ez nekünk természetes és a gyereknek is
természetes.
R.: - Õsszel majd óvodába megy a fia, hogyan készülnek
erre az eseményre?
- Különösebben igazából lelkileg készülünk, tehát nem
annyira tevékenységekkel, mint inkább érzelmileg készítjük
elõ Áront az óvodára. Nagyon nem hangsúlyozzuk azt, hogy
menni fog. Tehát amikor õ beszél errõl, hiszen óvodás nõvére
és bátyja van, akkor mi ebben megerõsítjük. Meglátogattuk az
óvodát, megnéztük az óvó néniket vagy legalábbis akikhez
szeretnénk, hogy kerüljön.
R.: - Hogyan nézte meg? Vagy hogyan választott óvó nénit?
- Nyílt napot szervezett az óvoda, ahova mi bementünk vagy
inkább nyílt délutánt, ahol szabadon játszogathattak a
jövendõ óvodások, meg az anyukák a gyerekek közt, köztük
voltak az óvó nénik és azt néztük, hogy az óvó nénik hogy
mozognak a gyerekek között, mennyire szeretetteljes az, ami ott
történik, mennyire - ha ennyibõl látható - akkor mennyire
empatikus az óvó néni és mennyire tud odafigyelni az egyes
kisgyerekre. Egyáltalán milyen a személyisége. Aztán a nyílt
órán kívül vagy a nyílt délutánon kívül én külön is
mentem hospitálni, engedélyt kérve egy-két óvó nénihez.
R.: - Ez mit jelent, hogy hospitált egy óvodában, mint
anyuka?
- Hát azt jelentette, hogy egyszerûen bementem a vezetõ
óvónõhöz és megkérdeztem, hogy milyen módja van vagy lehet
annak, ha én az óvó néniket meg szeretném nézni. Ez nem
biztos, hogy így szép dolog vagy támogatható, de õ nyílt
volt erre és kijelölt egy délelõttöt, amikor három-négy
óvó néni csoportjába bemehettem.
R.: - Mit szóltak ehhez az óvó nénik, hogy egy anyuka
úgymond az utcáról bejön és nézi õket?
- Az óvó nénik tudták, hogy aznap várható valaki és azt
is, hogy milyen céllal fog ott ülni, õk teljesen nyitottak
voltak, tették a dolgukat, amit minden nap szoktak, ez látszott
is egyébként azon, ahogy ott mozogtak és ahogy a gyerekekhez
viszonyultak. Teljesen természetesen fogadták, nem hiszem, hogy
ez olyan nagyon újszerû volt a számukra.
R:: - Miért volt arra szükség, hogy három-négy óvónõt
megnézzen?
- Mert lehet, hogy én ilyen túlzó anyuka vagyok vagy
túlzott igényeket támasztok szegény óvó nénikkel szemben.
Emögött sok minden van, de én úgy gondoltam nem mindegy, hogy
ki az, akivel négy évet el fog tölteni a kisfiam az óvodában
és nem mindegy, hogy mennyire tud figyelni rá az, akivel a napja
nagyon jelentõs részét fogja tölteni.
R.: - Mi alapján választott, mi volt a mérvadó a fontos?
- Hát igen, a személyisége volt a fontos, tehát hogy õ
mennyire kedves meleg egyéniség, mennyire elfogadó és végül
is a döntésben az segített, hogy az egyik óvó néninél
megtaláltam ezt, amire vágytam, a melegséget, a nyitottságot,
nem a terelgetést, hanem a támogatást és ami különösen
tetszett és nem igazán általános, hogy tele volt az a
foglalkozás lendülettel, ritmussal, zenével, mondókával,
kicsit úgy fogalmaznék, hogy külön varásza volt annak a
foglalkozásnak, ahol mi õt választottuk.
R.: - A kisfia is ugyanezt az óvónõt választotta?
- Az az igazság, hogy a kisfiam nem volt ezen a bizonyos
foglalkozáson, õ a nyílt délután volt, de e körül az óvó
néni körül játszadozott és nekem ez is jelzett valamit.
R.: - Dadus néniként egy óvodában milyen a kapcsolata a
gyerekkel, hogyan bánik velük?
- Én azt gondolom, hogy nagyon jó szerintem a kapcsolat a
gyerekekkel, én nagyon szeretem õket és szerintem a szeretet
az, ami összeköt minket. De tulajdonképpen a szeretet, attól,
hogy én szeretem õket és imádom merem mondani, azért
következetes is vagyok. És ezt onnan gondolom és úgy tudom,
azt sejtem, hogy a kisfiam, amikor ilyen korú volt körülbelül,
mint a mostani óvódásaink, az 5 évesek, sajnos nem tudtam,
tehát én tulajdonképpen most ilyen idõs, ilyen fejjel és
ennyi idõs nagyfiúval jöttem rá összehasonlítva a régi
énemet, hogy mennyi mindent rosszul csináltam akkor. Itt
szeretet is kell, de ugyanakkor következetesség, akkor nagyon
más valahogy
R:. - Valójában az óvodás gyerekektõl tanulta meg azt,
hogy hogyan kell nevelni a gyerekeket?
- Igen. Én azt gondolom, hogy igen, hogy tulajdonképpen az,
hogy véletlenül én idekeveredtem, munkahelyet keresvén, ez
valahogy nem a véletlen mûve volt, hanem a sors különös
iróniája. Mert a kisfiam most kiskamasz korban van és most
tudom azt, hogy mennyire másképp kell, mennyire hiányzik a
gyerekek, tehát mivel egész nap gyerekek között vagyok,
mennyire a szeretet a legfontosabb, nem az erõszak, merthogy én
vagyok a fõnök. És otthon a fiammal sajnos megtörtént,
elrontottam ott, hogy egyszer mondtam, kétszer mondtam,
harmadszor ordítottam, kiabáltam, esetleg oda is csaptam,
merthogy én vagyok a fõnök. Viszont most rájöttem a
gyerekekkel és sokszor igenis, meg is szóval az élet a
gyerekeket igazolja, meg a mostani önmagamat, hogy szólok nekik
szépen egyszer, másodszor és halkan és akkor harmadszor is
még mindig tréfásan ugyan, de most kicsit, de nem haragosan,
nem mérgesen és érti a gyerek. Tehát nem szabad mindjárt
ordítani másodszor és kihasználván azt, hogy én fõnök
vagyok és neki azt kell csinálni és kutyakötelessége.
R.: - Milyen stílusban beszél a gyerekkel?
- Hát akkor úgy, úgy fölnõttesen, beszél, olyan
aranyosan, jópofásan.
R.: - Például miket mond nekik?
- Hát tréfát, rengeteget tréfálkozunk. Például
reggelente, amikor kezdõdik a napunk általában betolom a
reggelis kocsit és én viszem a kis kávécskámat, az igazi
fölnõtt kávét és a gyerekek bármi van, tea, kávé, kakaó,
karamella, teljesen mindegy, mindig mondom, hogy na meg kell inni.
És igyuk meg ezt energisert szóval úgy hívom az én kávémat
és ti is, energisert, persze ez gyerek energiser és az nekik
úgy tetszik, mert sajnos nem mindig kedvelik a karamellát, ezt
kap, ezzel a kávét de valahogy így tréfásan így megisszák.
Például volt olyan is, mivel én mindig általában 99
százalékig tréfálok, jó kedélyû vagyok elõfordult, hogy
ágyazásnál délután még ilyen régi vaságyaink voltak és
hétvége is volt, egyáltalán úgy elfáradt az ember és nem
szekrény felé indultam a hónom alatt a vasággyal, hanem a
kijárati ajtó felé és az egyik kis aranyos kisfiú a Petike
után kiabált, hogy Judit néni olyan tréfás vagy, hova viszed
az ágyat? És akkor megrebbentem, úristen, hova is viszem
kifelé? Egyik gyereknek se tûnt föl, hogy ilyen szétszórt
vagy valami rosszat csinálok, hanem hogy milyen tréfás,
tréfára gondoltak.
Tehát bármit úgy teszek, úgy nem is tudom, tény és való,
hogy annyira nem vesznek engem komolyan, tehát a szó olyan
értelmében.
R.: - Nem fogadnak szót?
- De szót fogadnak, de szeretnek engem csak, én nem tudok
olyan nagyon szigorú, nagyon kemény lenni, mert nem szabad.
R.: - Hogyan szokott még tréfálkozni velük bizonyos
szituációban?
- Van egy olyan szállóige féle, az egyik óvó nénivel
szoktuk így mondani, ha egy kicsit a gyerek el van, szórakozott
vagy szét van esve, akkor mindig azt mondjuk, hogy be van
havazva. És most én ezt átvittem úgy, hogy nem azt mondjuk,
hogy be van havazva, kis Havas Henrik. Így titulálom, vagy mit
tudom én és akkor úgy aranyosan nevetnek rajta. Vagy például
R.: - És õk ezt értik, fogják?
- Hát van, van egy-kettõ, aki úgy érti és veszi az adást,
a többség az lehet, hogy nem egészen érti, hogy mit jelent az,
hogy Havas Henrik, azt se tudják, hogy ki az, de úgy kacagnak
rajta. Vagy a Péter, én Pitörnek hívom és akkor úgy kacagnak
rajta ezen és van a Vészhelyzet ugye a televízióban egy-kettõ
már azért elég nagyok nézik. Akkor mondom neki, hogy Peter
Benton és kis és akkor megkérdezik egyik-másik, hogy ki az és
akkor mondom neki, hogy egy híres színész, ez egy másik híres
énekes, úgyhogy tetszik nekik ez a dolog.
R.: - Miért jó az, hogy ilyen viccesen, ilyen tréfásan
szól hozzájuk, így neveli õket és nem úgy, mint egy komoly
meglett felnõtt.
- Talán a komoly nevelés, a felnõtt hogy mondjam csak az
óvodapedagógusok feladata az, hogy komolyan. Jó, nem vagyok
tulajdonképpen itt, tehát a dadus nénit én egy nagymamához
tudnám most hasonlítani, hogy a szülõknek ugye feladata a
gyermeket szigorúan következetesen, egy nagyikának csak
bolondozni, csak szeretgetni, elkényeztetni, pontosan így van.
Én azt gondolom, hogy az óvodapedagógus feladata, hogy
aranyosan megokosítsák õket, ugyanakkor tényleg õk egy
kicsikét úgy szigorúak legyenek és neveljék az szó
értelmében. Én azt gondolom, hogy én ilyen nagyi szerepet
töltök itt be, én azt hiszem és én inkább olyan kicsit olyan
szóval mindig úgy a tréfa felé, tehát én úgy érzem, hogy
nekem az csak. Persze természetesen ebédnél, amikor ebédelünk
azért aranyosan csak rájuk szólok, amikor nem olyat csinálnak,
de azt is mindig csak tréfásan, viccesen.
Vannak olyan dolgok, amik ebédnél mondjuk nem illenek. Na
most én tréfásan úgy szoktam mondani nekik, hogyha
észreveszem, hogy hát van neked bányászengedélyed? És akkor
mindenki kacag, õ is kacag és érti. Viszont - tehát ez klassz,
mert a gyerekek is nem azért, nem nevetik ki, én nem sértettem
õt meg. Ugyanakkor tudja, hogy valami nem olyan, szóval rossz
dolog, amit nem kell majd máskor csinálni.
R.: - Sose szokott mérges lenni a gyerekekre, mindig van a
zsebében egy tréfa, amit elõ tud húzni?
- De szoktam, szoktam, nagyon-nagyon ritkán szokott elõfordulni,
de vannak sajnos szintén olyan gyerekek, amikor munkáról van
szó, olyan, hogy amit segíteni kell szétpakolás, asztal, ez,
az, amaz, akkor úgy nem hallják. Valahogy úgy elhallják a kis
fülük mellett és akkor szólok egyszer, kétszer, háromszor,
akkor van, hogy egy picit hangosabban, erélyesebben, de
általában egy-két gyerek van csak ilyen, a többi azért elsõ
szóra aranyosan tudja, sõt segítenek szó nélkül. Van, aki
nem. Akkor egy picit úgy de nem szoktam akkor sem, szóval
végül is nálunk semmit nem muszáj csinálni, aki nem akar, nem
segít. Szóval széket vagy bármit pakolni. Van, aki önként
jelentkezik. Ez szerintem attól is függ, hogy otthon mennyire
vonják be a házimunkába, mennyire nem engedik vagy mit lát
otthon a mamájától.
R.: - Könnyebb vagy jobb tréfásan nevelni, mint szigorral?
- Persze, hogyne, hogyne, mint már mondottam én nem nevelem
õket én csak úgy szeretgetem õket, persze könnyebb. Hát
hiszen a gyermek nem sértõdik meg, nem haragszik rám, persze
van olyan, hogy például nagyon jóban vagyok egy-két
kislánnyal, fiúval és akkor eleinte majdnem elkövettem azt a
hibát, amit a kisfiammal, hogy ó nem szabad szigorúan
rászólni, mert akkor nem fog engem szeretni. Dehogynem.
Rájöttem, hogy igenis, igenis fog a gyerek, tudja, hogy akkor
azért mondtam azt, amit tehát akit én nagyon, mindegyiket
imádom, úgy egy-kettõ azért egy kicsit úgy a liblingem és
akkor annak is muszáj mondanom és rájöttem, hogy attól õ
ugyanúgy fog szeretni, ha én azt mondom, hogy nem, azt pedig nem
lehet, mert vannak dolgok, megmagyarázom, amit az életben nem
szabad, így kell csinálni, attól én ugyanúgy szeretem õt.
Becézgetem õket, hogy kismókusom, stb. ezt most nem. És õ
tudja. Elég sok idõt töltenek az óvodában. Valaki elõttem
érkezik, tehát én nyolcra jövök és négyig, van aki elõttem
érkezik és bizony utánam megy haza. Hát hiszen a napjuk több,
mint felét lehet mondani itt töltik, nekik jó környezet kell,
aranyos nyugalom, szeretet, béke, ha én most egy nagyon
szigorú, nagyon kemény nem is tudom, biztos vannak ilyen emberek
is, vagy nem is tudom, például nem tudnám megállni, még ha
egy kicsit úgy rosszabb kedvû is vagyok, rosszabb kedvû nem
szoktam lenni, csak mérgesebb a fiammal reggel együtt indulunk
és fölbosszant egy picit, de mihelyt én beérek levetkõzök,
átmegyek a csoportba, már ott már egyszerûen nem is arra
gondolok, ami rosszaság történt, valahogy nem tudom, én talán
azt gondolom, hogy mintha mindig ezt kellett volna csinálni.