- Hné vagyok és egy csecsemõnek a szemészeti problémájával
szeretnék érdeklõdni. Mégpedig az a problémám, hogy 3 és
félhónapos és a doktornõ beutalt minket a Heim Pál Kórházba,
hogy a könnycsatornáját át kellene mosni. Nekem van egy 2 és
féléves kislányom, akinél ezt már átéltük. Igazából ezzel
nincs semmi problémám. Azzal van problémám, hogy a nagyobbik
lánynak tényleg láttam, hogy erre szükség van. Minden reggel csipás
volt, beragadt a szeme, ki kellett mosni kamillával stb. A
kicsinél igazából csak akkor váladékos a szeme, hogyha elõtte
egy kicsit sírdogált. Nincs az a mindennapos reggeli állandó
probléma. Na most én annyit szeretnék csak megkérdezni, hogy ha
amennyiben mégis átmosnák a könnycsatornáját, ez ha nem lenne
rá szükség, akkor ez nem lenne probléma. Végül is én
elviszem, mert tényleg az lenne jó, hogy ha nem lenne ezzel
semmiféle gond, csak fölöslegesen nem szeretném elvégeztetni
vele. Igazából úgy éreztem, hogy nem fogják megvizsgálni,
hanem berakják mint a sorozatba és akkor átmossák, mert hogy ez
a kórismérve, amit a doktornõ fölírt. Nem érzem azt, hogy ezt
megvizsgálnák, hogy tényleg szükség van-e erre az átmosásra
vagy nem.
Mv.: - Ennek az anyukának gyakorlata van könnycsatorna ügyben,
de azért nem minden mama van így, úgyhogy mondjuk el nagyon
röviden, hogy mirõl van itt szó. Elzáródnak a könnycsatornák?
Dr. Szamosfalvi Imre gyermekorvos: - A megszületés után
nagyon sok gyereknél alakul ki esetleg a szülõcsatornán való
áthaladás során kötõhártya gyulladással való fertõzöttség.
Ezeket általában egy néhány napig, egy-két hétig tartó
kezeléssel rendezni tudjuk. Máskor az alsó szemhéj belsõ
szélén elhelyezkedõ könnycsatorna nyílás az olyan duzzadt
marad vagy maga a könnycsatorna, ami az orrba vezeti el a
fölösleges könnyet az olyan szûk marad, hogy könnynek az
elvezetésére nem alkalmas és ennek aztán az a következménye,
hogy sorozatosan ismétlõdnek a kötõhártya gyulladásai a
gyerekeknek. Ezt egyszer, kétszer, háromszor megpróbálja az
ember szemcseppekkel rendezni és várja, hogy mégis egy kicsit a
növekedéssel, a gyulladásos duzzanatnak a lecsökkenésével,
lecsökkentésével rendezni lehet-e. Hogy ha ez nem következik be
akkor jön számításba, nehéz idõpontot meghatározni mert a
kötõhártyagyulladások gyakoriságától, súlyosságától függ
az, hogy végül is mikor kerül szemész szakorvosnak a kezébe ez
a probléma és mikor válik indokolttá a könnycsatorna
átmosása. Két dolog, az egyik az az, hogy én még nem láttam
olyat, hogy ez ártott volna bármelyik gyereknek.
Mv.: - Tehát ha esetleg nem indokolt az átmosás, de
megtörténik.
Dr. Szamosfalvi Imre: - Igen, egyre kíméletesebbek ezek a
módszerek és egyre nagyobb gyakorlattal végzik a szemész
kollégák.
Mv.: - Rosszul hangzik, hogy úgy átmossák a gyerek
könnycsatornáját.
Dr. Szamosfalvi Imre: - Én mikor elõször hallottam, akkor
frászt kaptam, hogy hogy lehet ezt sérülésmentesen
végrehajtani, de még egyszer mondom, soha nem láttam semmiféle
káros hatását ezeknek a beavatkozásoknak és azt is tudom, hogy
a technikák is javulnak, tehát most már nem egészen ugyanazzal
módszerrel csinálják, mint ezelõtt 15 vagy 20 évvel.
Mv.: - Most hogy csinálják?
Dr. Szamosfalvi Imre: - Sok helyen csak átpumpálják a
könnycsatornát. Nem vezetnek bele semmiféle eszközt, hanem oda
illesztenek egy arra alkalmas eszközt és átnyomnak egy kis levegõt
rajta és ez végképp kisebb veszélyekkel jár.
Mv.: - Nem kell altatni, nem kell érzésteleníteni.
Dr. Szamosfalvi Imre: - A másik az pedig az, hogy azt meg nem
hiszem el, hogy elegendõ lenne, a szerepünknek egy kicsikét
túlbecsülését is magában rejti ez a mondat az anyuka részérõl,
hogy én ráírom, hogy átmosás vagy olyan diagnózist írok rá,
ami átmosást tehet szükségessé és akkor a szemész kollega az
nem néz se jobbra, se balra, elõkapja az átmosó szerkezetet és
átmossa. Nem kell azt hinni, hogy ez így történik, nem is lenne
jó. A szemész szakorvos elé azért kerül evvel a gyanúval
tulajdonképpen a gyerek, hogy õ eldöntse, hogy fönnáll-e,
megalapozott ez a gyanú és olyan stádiumban van-e a gyerek, hogy
erre az átmosásra föltétlenül szükség van. Végül is
összefoglalva az anyukának azt tanácsolom, hogy menjen be szépen
a szemészeti rendelésre, ott meg fogják vizsgálni a gyereket,
meg fogják állapítani, hogy valóban szükség van-e az
átmosásra és ha valóban szükség van rá akkor engedje azt
megcsinálni.



- Nekem az a gondom, hogy az én fiam már öt éves és amikor
valami nem úgy van, ahogy neki tetszene akkor nekiugrik válogatás
nélkül az apjának, nekem, a nagyszüleinek.
Mv.: - Bumm nekiugrik és üt?
- Igen. És itthon sose bántjuk tényleg, meg hát nem lehet
ilyen verekedés meg ilyesmit.
Mv.: - És mi a helyzet az óvodában? Gondolom óvodás.
- Igen. Az a helyzet, hogy különben õ egy nagyon, tehát a
koránál szerintem annyiból értelmesebb, hogy négy éves kora
óta olvas, most már hogy ötéves most már keresztrejtvényt
fejt, számítógépezik. Az óvodában is azt mondják, hogy nagyon
fegyelmezett. Amikor hazajön akkor pedig mondom, teljesen
kiszámíthatatlan, hogy mi váltja ki belõle ezt a reakciót.
Mv.: - Értem, tehát az óvodában nem fordul elõ, hogy akár a
társainak, akár az óvó néninek nekiugrana.
- Nem.
Mv.: - És az óvodában azt, hogy például ennyivel fejlettebb,
mint a többi, hogy négyéves kora óta olvas, azt hogy fogadják
el?
- Érdekes, tehát ott nem feltûnõ, mivelhogy nincsenek ilyen
feladatok. Mondjuk a számolási feladatokat jól megoldja meg
ilyesmi, de ugye nincs olyan, hogy most megmutathatná, hogy õ hogy
tud olvasni. Nincs rá lehetõség.
Mv.: - Nem is tudják az óvónõk?
- De tudják, mert én elmondtam, de az elsõ nap azt mondták,
hogy jó, meg nagyon kedves meg fegyelmezett meg látják, hogy
milyen okos, meg hogy szépen rajzol, jó a kézügyessége, szóval
látják, hogy egy tehetséges kisfiú és õk azt mondják,
hogy nagyon, tehát hogy szófogadó és szelíd, sõt egy kicsit
túl csendes is.
Mv.: - És vajon miért nem adnak az óvodában lehetõséget
arra, hogy õ megmutassa azt amit tud?
- Hát ez nem is merült föl bennem ez a kérdés, végül is
egy vegyes csoportba jár, tehát kiscsoportosok, nagycsoportosok
és középsõsök együtt vannak és igaziból kevés. Például
rajzolnak sokszor, bábokat készítenek, ilyesmi, de olyan
feladatuk nincs, amiben õ kibontakozna szerintem.
Mv.: - Én gondolom, hogy õ magától tanult meg olvasni és nem
az Önök erõfeszítései nyomán.
- Nem. Abszolút, tehát õ jött mindig, hogy ez milyen betû.
Nagyon érdeklõdött és minden új nagyon érdekli. Mindent nagyon
hamar felfog. Csak azért aggaszt engem ez a dolog, mert mielõtt
óvodába járt három éves kora körül, akkor szinte mindennapos
volt a mûsor, csak akkor nem verekedett, hanem torka szakadtából
ordított. Akkor még azt mondtam, hogy jó ez dackorszak, rendben
van és akkor kezdett elmúlni és aztán persze még az is
hozzátartozik, hogy most egyéves a kishúga, tehát most
született nemrég kistestvére. Nyilván én próbáltam megoldani
ezt a problémát, hogy ne érezze magát háttérbe szorítva, de
biztosan nem tudtam. Itthon még pluszba még jött ez is. Már
kezdtek elmúlni ezek a rohamok és most megint és én nem tudom
hogy hogy kell ezt kezelni, megijedjek, vagy szakembert keressek
mert néha tényleg és az a baj, hogy nem látom összefüggésben
a kiváltó okot az intenzitásával. És akkor még egy kérdés,
hogy akkor hogy reagáljak amikor így üt, ver, csíp, rúg?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - A mama legutolsó
kérdésére mindenképpen az elõzõ kérdéssel lehetne
válaszolni. A mama azt kérdezte, hogy megijedjek vagy szakemberhez
forduljak. Én azt hiszem, hogy mindenképpen forduljon
szakemberhez. A következõ okok miatt. Ebbõl a riportból az
derült ki, hogy valószínûleg a gyermek kistestvérének a
születésével, illetve nevelési problémákkal állunk szemben.
Azonban nagyon fontos, hogy további részleteket is tisztázzunk
ilyen esetekben. Elõfordul, hogy hasonló problémával jelennek
meg pszichológusnál, pszichiáternél a szülõk, hogy a gyerek
agresszív, akár otthon, akár az óvodában, iskolában. Kevésbé
az egyik helyen, jobban a másik helyen. Ugyanakkor egy igen
értelmes, koránál talán még értelmesebb gyerekrõl is szó
van. A gondolkodási funkciói minden esetre a koránál egy kicsit
fejlettebbnek tûnnek. Na most ezek azok a tipikus hiperaktív
aktív gyerekek, akikrõl azt gondolom, hogy ebben a konkrét
esetben nincs szó, azonban nagyon fontos éppen azért szakemberhez
fordulni, hogy kizárjuk azt, hogy itt nem egy hiperaktív gyerekrõl
van szó, aki esetleg az óvodában is úgy viselkedik, csak errõl
kevés az információnk, hogy pontosan mi ez a viselkedés amit az
óvodában tanúsít. A konkrét esetünkben a mama azokat a
szavakat használta, hogy szófogadó, szelíd, csendes. Általában
egy hiperaktív gyereknél ezeket a szavakat nem hallhatjuk az
óvónõtõl sem, hogyha otthon ez a gyerek túlmozgásos és ennek
következtében egy agresszív vagy egy nehezen irányítható
viselkedést tanúsít. Tehát azt gondolom, hogy a jelen esetben
kizárható ez a hiperaktivitás, de nagyon sok olyan esetünk van,
amikor nagyon nehezen elválasztható, hogy egy
viselkedésproblémás gyereknél nevelési hibáról vagy esetleg
valami olyan egyéb szindrómáról, állapotról van szó, amit a
szakember segítségével tudnak kizárni.
Mv.: - Sokkal inkább arról van szó, hogy ez a kisfiú tele van
indulattal. Az a kérdés persze, hogy miért van tele indulattal,
amit az óvodában mert hogy tudja, hogy ott jónak kell lenni,
visszafojt magában, de onnantól kezdve, hogy hazaér, ez nyilván
dupla erõvel mint egy vulkán tör ki.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Ezért is fontos lenne
szakemberhez fordulni, hiszen részletesebben tisztázni lehetne,
hogy valójában milyen az óvoda és a gyerek viszonya. A
telefonáló hangnemébõl, hanglejtésébõl lehetett érezni, hogy
õ mindenképpen egy odafigyelõ típusú anya, tehát szeretne
segíteni ennek a gyereknek, dilemma elé került, hogy mit
csináljon. Nézzük meg, hogy valóban óvodabeli csendes, szelíd,
szófogadó viselkedés minek tudható be, ott egy elzárkózásnak,
visszafogottságnak, magába zárkózásnak vagy esetleg annak, hogy
a óvónõk jobban értik, jobban tudják kezelni az aktuális
problémát, ami nem jelenti azt, hogy a mama nagyon rosszul tudja
kezelni, de lehet, hogy az otthoni probléma, lásd a kistestvér
születését vagy a korábbi dackorszak rossz lezárását tényleg
a gyereknevelése egy rossz irányba ment el, amit viszont egy jó
irányból jövõ és a részletekre kiterjedõ tanácsadás
kompenzálhat.
Mv.: - De hogy fajulhatott ideáig ez a helyzet, tehát min
múlik az, hogy ez a kisfiú ennyire agresszív otthon. A mama azt
mondja, hogy õk soha nem ütötték meg, õk mindig próbálják
rendesen kezelni ezt a helyzetet, de hát ugye nem tudják, tehát
valamiért mégiscsak idáig fajult, hogy naponta csíp, rúg, és
harap.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Harmadik oka annak, hogy
szakemberhez kell fordulniuk, hiszen annak a konkrét feltárása,
hogy a mindennapos viszonyuk milyen a gyerekhez és a mindennapos
reakcióik milyenek ezt igazából csak szakembernek a konkrét
esetek elemzésével deríthetõ ki, hogy mi az amit a kistestvér
születésével kapcsolatban másképp kellett volna csinálni,
illetve a kistestvér felnövekedésével kapcsolatban máskép
kellene. Mindennapos pedagógiai, pszichológiai tanácsadás az,
ami a konkrét szituációkban segíthet a mamának, illetve a szülõknek
abban, hogy azokban a helyzetekben mit csináljanak, milyen legyen
az érzelmi viszonyuk a gyerekhez, hogyan készítsék elõ a
konkrét beavatkozást amikor nekik reagálni kell.
Mv.: - Mit csináljon amikor a gyerek megindul felé és már
megint csíni, rúgni, ütni fog? Tehát mit tud ebben a helyzetben
csinálni a mama? Fogja le a kezét, rakja hidegvíz alá, szóval
van itt egy csomó jó és nyilván rossz technika.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Régen nagyon bevált technika
volt, ma is elég sokszor találkozunk, sajnos, pontosan ezzel a
hidegvízzel való leöntéssel. Na most két irányba lehet
konkrétan gondolkozni. Bármilyen kicsi is legyen az a gyerek
mindenképpen meg kell beszélni vele. Meg kell beszélni vele azt a
szituációt ami történt az õ reakciója elõtt. Meg kell
beszélni vele azt a szituációt, azt a reakciót, amit õ adott
és azt a választ amit mi fogunk adni rá. El kell magyarázni azt
a konkrét helyzetet, hogy mi történt abban a helyzetben. A gyerek
ezáltal nemcsak, hogy konkrét megoldást kap arra, hogy bizonyos
helyzetekben mit lehet és mit nem lehet csinálni, hanem egy
vízelöntés vagy egy nyakleves adott esetben egy agresszív
kiabálás helyett az erõsödik meg benne, hogy egy
konfliktushelyzetben a szülõ nem egy negatív reakcióval reagál,
hanem egy pozitív reakcióval, magyarul megbeszéljük,
átbeszéljük, elemezzük az adott szituációt.
Mv.: - Azt mondja a mama, hogy semmi olyan konkrét dolog nem
történik ami kiváltó okként szerepelhet. Egyszerûen egyik
pillanatról a másikra elõjön belõle ez az agresszió, nem tudja
a mama, hogy miért.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Ilyen esetekben nem valószínû,
hogy ne lenne ennek konkrét kiváltó formája. Egy nevelési
problémánál számtalan olyan helyzet adódik amikor nem ismerjük
fel a szituációt. A szülõ úgy minõsíti, mintha abban a
helyzetben semmi nem történt volna a gyerek szempontjából,
ugyanakkor a gyerek mélyen igen is nagy konfliktusként éli át.
Mv.: - Itt nagy konfliktusként élheti át azt a gyerek, hogy
született egy kistestvére és ebbõl õ esetleg hátrányosan jön
ki, hiszen akkor õ a valamikori elsõrendû gyerekbõl most lehet,
hogy úgy érzékeli, hogy egy másodrendû gyerek. Tehát
gyakorlatilag magával van baja és ez jön ki ebben az
agresszióban?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Ez egy nagyon gyakori
konfliktus. A lényege ennek az, hogy ezt õ konkrét
mindennapos otthoni családi történésekben és cselekvésekben
éli meg. Ezért borzasztó fontos, hogy a szülõk azt a konkrét
cselekvést beszéljék meg a gyerekkel, hogy mi az, amit egy
egyéves gyereknek meg lehet csinálni és nem lehet. Mi az amire
szüksége van annak az egyéves gyermeknek, mi az, amire szüksége
van õneki, mint a nagyobb testvérnek. Ezeket végig lehet
beszélni a saját szintjén a gyerekkel és ehhez viszont a
felismerés a legfontosabb, hogy egy kisgyerek akinek egy csecsemõkorú
testvére van nagyon sok olyan helyzetbe belekerül, amit mi nem
élünk át konfliktushelyzetként. Nagyon fontos az, hogy
próbáljunk a gyerek helyzetébe belehelyezkedni. A kis herceg címû
csodálatos mûben szerepel két rajz. Az egyik azt szemlélteti,
hogy mi az amit a gyermek gondol egy bizonyos helyzetrõl, egy
bizonyos dologról, egy tárgyról. A másik azt szemlélteti, hogy
mi az amit a felnõttek gondolnak.
Mv.: - A kalap és az elefánt?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Pontosan a kalap és az
elefánt hasonlatra gondolok. Ez a két kép csodálatosan fejezi ki
azt a kettõsséget, ami a gyermeki lélekben, illetve a felnõtt
gondolatában különbség lehet, viszont ha tudunk errõl a kettõségrõl,
ismerjük ezt a hasonlatot, szem elõtt tartva ezt bele tudunk
helyezkedni az õ szemszögébe. Meg tudjuk vizsgálni, hogy az a
probléma, ami nála egy agressziót váltott ki, számunkra miért
nem volt probléma, miért nem értettük meg, hogy pontosan mi az
ami konfliktus lehet az õ számára. Akkor az adott rossz
cselekvést ami adott esetben tényleg negatívnak minõsíthetõ az
õ részérõl a mi szempontunkból a megoldás irányába vezethet.
Mv.: - De itt egyébként arról is szó lehet, hogy miután
egészen idáig ezt valahogy mégiscsak eltûrték a szülõk vagy
elviselték, hogy õ idõnként verekszik, rúg, harap. Azon is
múlik, hogy õk végül is hagyják, viselik azt, hogy õ így
reagáljon.
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nem tudjuk, hogy mi áll a
hátterében annak, hogy õk hagyják ezt a viselkedést. Lehet,
hogy egy túlzott engedékenység, ugyanakkor lehet, hogy ellenkezõleg.
Pontosan az, hogy a családban is láthat hasonló reakciókat egy
problémás helyzetre.
Mv.: - Meg lehet egyébként ilyen esetben nyugtatni a
gyerekeket? Például ha lefogják a kezét, magukhoz szorítják,
megpróbálják simogatni, vagy az már egy túlzott
engedékenység?
Dr. Varró Gábor pszichiáter: - Nyilvánvaló itt mérlegelni
kell. Az utcán való átkelést szoktam fölhozni példának. Egy
forgalmas útkeresztezõdésben nyilvánvaló mindenfajta fizikai erõ
megengedett annak érdekében, hogy egy közlekedési balesetet
elkerüljünk. Ez azért jó hasonlat, mert azt hiszem, hogy minden
esetben csak az ilyen extrém helyzetek elkerülésében indokolt,
hogy fizikai erõvel maximális felnõtti visszatartó erõvel
akadályozzuk meg a gyereket ebben a viselkedésben. Minden egyéb
esetben a megnyugtatás a megbeszélés az, ami eredményre
vezethet. És az, hogy higgyünk abban, hogy ezek a szituációk, ha
elégszer ismételjük a gyereknél akkor mintaként ugyanúgy be
tudnak épülni mint akár egy negatív viselkedési minta.



- Jó napot kívánok, van egy egyéves kisfiam és alul meg
fölül is kijött gyönyörûen a négy fogacskája és az az egy
gondom van, hogy amikor összecsukja a fogait akkor az alsó
fogsora, illetve állkapcsa elõbb van mint a felsõ. Ezzel kell-e
foglalkozni vagy lehet egyáltalán korrigálni vagy szabad-e és
hogy késõbb az esztétikai oldalán kívül lesz-e ennek jelentõsége,
mert az az igazság, hogy engem zavar.
Mv.: - Mert nagyon csúnyának találja?
- Tudom, hogy vannak ilyen emberek csak nekem szokatlan és
amúgy nagyon szépen tud enni, rágni.
Mv.: - Tehát tud azért ezzel rágni.
- Persze, hát nem olyan vészes csak úgy gondolom, hogy még
most lehetne valahogy segíteni mert kicsit úgy mozgatható neki,
tehát van-e erre olyan fogszabályzó, létezik-e.
Mv.: - Õ még azért nagyon picike egy fogszabályzóhoz.
- Igen, picike. Csakhogy késõbb meg még nehezebb lesz mert
most majd megszokja ezt a tartást akkor utána már gondolom, hogy
még nehezebben tudná azt elviselni, hogy ezen változtasson.
Mv.: - Egyéves a gyerek - hangsúlyozom ismét.
Dr. Czukor József gyermekfogorvos: - Itt tisztázni kellene,
hogy van-e a családban hát, hogy fejezzem ki magam úgynevezett
buldog harapásos. Tehát akár apuka, anyuka vagy rokon vagy stb.,
mert az öröklõdhet. Sokszor szokták emlegetni a Habsburg
családot ugye, ott végig öröklõdött a buldog harapás. Na most
egyéves gyereknek olyan laza állkapocsizülete van, hogy ha
teljesen normális a harapás, a fogak állása akkor is sokszor 1
centivel elõre tud harapni a fölsõ fogak elé. Játszani is tud
vele. Nekem az a véleményem evvel kapcsolatban, hogy most még
eldönteni, hogy ebbõl lesz buldog harapás vagy nem lesz az nagyon
nehéz, de mindenképpen oda kell figyelni és amikor már az
oldalsó fogai is megjelentek, ugye, mondjuk úgy 2 éves kor
körül, akkor mindenképpen szakorvoshoz el kell vinni aki meg
tudja állapítani, hogy ez egy rossz szokás vagy pedig valóban
kezelésre szorul. Késõbbiek folyamán mikor már kialakulta a
tejfogazat durván ugye közel 3 éves korra, akkor már elég jól
megállapítható ez és akkor valóban, ha ilyesmi van, még hogy
ha nem is kifejezett buldogharapás, hanem úgynevezett
álbuldogharapás, akkor már kezelés szükséges aminek a
legegyszerûbb formája az, hogy máskép kell fektetni a gyereket.
Tehát laposabban kell fektetni, hogy az alsó állcsontja ne
csússzon elõre és hát megszokott oldódni. Nem olyan könnyû,
de úgynevezett álsapkát kell viseltetni a gyerekkel. Ez egy külsõ
berendezés, ami mondjuk egy speciális kötéssel a fejen rögzül.
Nem ritka, hogy ezt kell alkalmazni. Szülõket jól ki lehet
oktatni és ez már mondjuk 4-5 éves korban szokott elõfordulni
ennek a használata ha feltétlen szükséges és tényleg ilyesmirõl
van szó, illetve hát minimális kis beragasztott készüléket is
már 4-5 éves korban szoktak elhelyezni a fogszabályzónak.
Mv.: - Ez az álsapka ez állandó viselésre való?
Dr. Czukor József: - Hát nem állandó, általában éjszakára
szokták ezt, szóval ez nem állandó. Azért kicsit furcsa lenne,
de mindenképpen szakembernek kell eldönteni. Én az egyéves kort
egy kicsit korainak tartom, úgyhogy meg kell várni míg az
oldalsó fogak szemfog, illetve a tej rágó fogak megjelennek és
akkor lehet valóban eldönteni, hogy csak játszik a gyerek mert
tud játszani, vagy pedig tényleg arról van szó, hogy kezelésre
szorul.
Mv.: - Ezzel együtt azt gondolom nem baj, hogy az anyuka már
most...
Dr. Czukor József: - Nem baj, figyeljen is oda és a
továbbiakban is azt kérem, hogy figyeljen oda és a megfelelõ idõben
szakorvoshoz forduljon.
Mv.: - Na most ha a gyerek csak játszik akkor elképzelhetõ,
hogy ha nincs is erre hajlama vagy nem is örökölte, ez
kialakíthat egy ilyen rossz tartást?
Dr. Czukor József: - Kialakíthat, de általában az oldalsó
fogak megjelenése, ami egy nagy változást jelent a gyerek
életében, az nagyon sokszor spontán errõl a játékról
leszoktatja.



- Jó napot kívánok, 16 hónapos kisfiam van és az lenne a
gondunk, hogy már körülbelül 6 hónapos kora óta állandóan
piros, érdes az arca és máshol nem találtak milyen problémát
és legutóbb most januárban voltunk allergiavizsgálaton.
Mindenféle táplálékra vizsgálták és nem találtak semmit. És
nem tudom, hogy most menjünk-e tovább másfajta
allergiavizsgáltatra.
Dr. Török Éva bõrgyógyász: - Nem, nem. De
megfelelõ krémet kell alkalmazni.
- Igen, kapott õ.
Dr. Török Éva: - Mifélét, tudja-e?
- Kapott egy zsírozó krémet, amivel esténként szoktam meg
napközben is bekenni az egész testét meg az arcát és van még
egy speciális keverék.
Dr. Török Éva: - Arra vagyok kíváncsi.
- Nem tudom, mert a receptet a gyógyszerésznek adtam oda.
Dr. Török Éva: - Na de a blokkot visszaadja és azon rajta
van az összetétel, a kis blokk tudja. El kell tenni, legközelebb,
mert akkor az megmarad mint dokumentum és meg tudja mutatni az
orvosnak, hogy mit kapott elõzõleg. Nézze én azt hiszem, hogy ha
bõrgyógyász írta, akkor nagyon megfelelõ lesz az, de talán
többször kellene kenni a gyógykrémmel, naponta, nem tudom mit
mondtak egyszer vagy kétszer?
- Egyszer szoktam bekenni.
Dr. Török Éva: - De én azt hiszem a zsírozóval kéne
többször és evvel a hatóanyagtartalmúval kétszer. Tehát
kétszer legalább avval a zsírozóval és kétszer a
hatóanyagtartalmúval.
- Értem, és az lenne még a gondom, hogy kisfiam még akkor
ilyen piros leginkább az arca, mikor hideg helyrõl melegre
megyünk.
Dr. Török Éva: - Nézze, ez természetes, tudja az erek
tágassága változik, ugye akkor hidegre összehúzódik egy kicsit
és amikor a hidegrõl bemegy a melegre, akkor kitágul és akkor
nyilvánvalóan vörösebb az az arcocska. Ez természetes, ennek
semmiféle korjelzõ ereje nincs, úgyhogy ez természetes dolog, de
ha úgy látja, hogy nem javul visszaviszi ahhoz az orvoshoz aki
írta neki ezt az arckrémet. Nem tudhatja, hogy nem használ, csak
úgy tudjuk meg, hogy ha visszajön a beteg és tessék nézni most
már használom három hete, két hete és nem változott. El kell
mennie.
- Nem változik, sajnos igen.
Dr. Török Éva: - Tessék elmenni.