Vendég a háznál
2002. július. 2.
Kossuth rádió, 13.05
R.: - Hogyan derült ki a kislányról, hogy Williams
szindrómás?
- Kaptam egy újságot az egyik barátnõmtõl, egy Baba Mama
Magazint, abban egy kétoldalas cikk volt a Williams szindrómáról
és ahogy olvastam a tünet leírását egybõl a gyermekemre
ismertem.
R.: - Hány éves volt õ akkor?
- 7 éves. A születésétõl fogva jártunk vizsgálatokra,
merthogy szívproblémát is tapasztaltak nála és soha nem vették
észre, hogy ez a betegsége.
R.: - Mitõl gyanakszik egy szülõ, hogy valami nincs rendben?
- A legelsõ tünet az volt, hogy nem akart úgy enni, a
szoptatás sem úgy zajlott, mint a másik két gyermekemnél,
nagyon nehezen történt mindent és nagyon sokat sírt. Hónapok
teltek el úgy, hogy éjjel-nappal sírt és ringatni kellett és
nem tudtuk az okát. De nem mi, az orvosok sem. Most már tudjuk,
hogy miért sírt.
R.: - Milyen volt a kislány környezete, segítették-e önöket
vagy sem?
- Azért kellett óvodát váltanunk, mert ahova elkezdtünk
járni, ott nem igazán tudták kezelni ezt a problémát.
Átkerültünk egy másik óvodába és ott az óvónõ nagyon jól
nevelte Annát és nagyon sok mindent elért nála, nem tudatosan,
õ azt mondja, hogy csak a dolgát végezte, ért el nagyon sok
mindent Annával. Befogadták a gyerekek és nem hagyták magára
és játszott és sikerült Annát integrálni. Õ az óbudai
Waldorf óvodába jár, most elsõ osztályos és nagyon jól halad
a többiekkel. Még olyan szinten is, hogy sok feladatot a többiek
nem tudnak megoldani, õ viszont hibátlanul. Ez is bizonyítja azt,
hogy az óvoda is nagyon jó alap volt és hogy az integrálás
nagyon fontos a Williams szindrómásoknál.
R.: - Mit gondol a gyermeke jövõjérõl, hogyan képzeli?
- Nem tudok még a jövõre gondolni. A mindennapi problémákat
kell megoldanunk és lépésrõl-lépésre haladunk elõre.
R.: - Mi az, amiben nagyon jó a kislány és mi az, amiben
elmaradt, amiben nehézségek vannak?
- Az iskolában a ritmikus részeket, a zenei részeket
nagyon-nagyon jól csinálja, kimagasló. A rajz megy egy kicsit
nehezebben.
R.: - Milyen segítség kellene a környezettõl?
- Elfogadni azt, hogy Anna egy kicsit másképp viselkedik, mint
az átlag, hogy egy picit másképp néz ki és elfogadni az õ
szeretetét. Mert ezek a gyerekek nagyon-nagyon szeretik az
embereket és nagyon nyíltak és mindenkit elfogadnak és ez nagyon
furcsa a mai ember számára, hogy valaki tud ilyen tisztán
szeretni. A legfontosabb, amit tehetnek, hogy ne különböztessék
meg az egészséges gyerekektõl a Williamses gyerekeket vagy a más
gyerekeket, hanem ugyanolyan elvárásokat, követelményeket
állítsanak és ezzel ösztönözzék õket arra, hogy minél
többet teljesítsenek. Így tudnak igazán a társadalomba
beilleszkedni.
- Magyarországon ma jelenleg hány Williams szindrómás gyerek
van?
-Bojtor Zsuzsa, a Magyar Williams Szindróma Társaság elnöke:
Ezt csak becsülni tudjuk, a világon mindenütt körülbelül 20
ezer szülésbõl egy Williams szindrómás gyerek jön a világra.
Ez azt jelenti, Magyarországon körülbelül 500 családban van
ilyen gyermek. Ezzel szemben pillanatnyilag körülbelül 40
diagnosztizált egyén van, a többi tagunkat keressük.
R.: - Miért olyan nehéz felfedezni ezt a betegséget?
B.Zs.: - Pont a ritkasága miatt, mivel egy orvos a saját
praxisában jó ha egy gyermekkel találkozik, emiatt nagyon nehezen
felismerhetõ, hiszen az orvosi könyvekben nagyon rövid cikkely
foglalkozik ezzel a betegséggel. Egyébként elég jellegzetes
problémák adódnak.
R.: - Mire figyeljenek a szülõk?
B.Zs.: - A legfontosabb talán a külsõ jegyek, úgynevezett
manócska arcuk van a gyermekeknek, nagyon szociábilisak,
borzasztóan nyitottak. Ezen kívül a mozgásproblémáik nagy és
kis mozgásokban egyaránt elõjönnek, valamint szervi problémáik
vannak, bizonyos helyeken érszûkületek alakulhatnak ki a
gyerekeknél, többek között a szívnél, esetleg a vesékhez
vezetõ artériákon, merevebbek az izületeik, mint az
átlagembereké és ugyanakkor az izmaik pedig tónustalanabbak,
tehát lazábbak, mint az átlagemberé.
R.: - A gyerekek milyen iskolába kerülnek általában?
B.Zs.: - Nagy részük valamilyen speciális iskolában tanul,
mivel a magyar oktatásban még nem megoldott az integrált
oktatás. Egyébként alkalmasak lennének az integrált oktatásban
való részvételre, csak ennek semmiféle pedagógiai háttere
sajnos a magyar oktatási rendszerben nincs.
R.: - Vannak-e olyan képességeik, amire lehet építeni, amit
érdemes fejleszteni?
B.Zs.: - Amiben jók, elsõsorban a fülük, nagyon jól
taníthatók idegen nyelvekre és nagyon fogékonyak a zenére.
Sokkal magasabb százalékban fordul elõ köztük például
abszolút hallású, mint az átlagos populációban. Ugyanakkor
gyengébb területeik is vannak. Ez elsõsorban a térben való
tájékozódás és a matematikai alapokon nyugvó területek.
Ugyanakkor ezek a gyenge területek is jól fejleszthetõk az erõsségeiken
keresztül. A gyerekek fejlesztését beindítottuk több úton. Az
egyik a mozgásfejlesztés, amit hidroterápiás rehabilitációs
gimnasztikával végzünk. Beindítottuk a speciális angol
oktatásukat, folynak a fejlesztések gyógypedagógiai úton.
Zeneterápiával, zeneoktatásra is járnak.
R.: - Hogyan kerülhetnek a szülõk a Magyar Williams Szindróma
Társaságba?
B.Zs.: - Akár az Interneten elolvashatják a honlapunkat, de azt
hiszem a legegyszerûbb út az, hogyha minket felhívnak telefonon a
326-7492-es telefonszámon. Szeretnénk megoldani a gyerekek késõbbi
helyzetét, hogy mi lesz velük, majd ha megnõnek, illetve amikor
mi már nem leszünk. Részben foglalkoztatási szempontból
keresünk megoldásokat, részben pedig kiscsoportos lakóotthonok
kialakításával, ahol nemcsak lakni, hanem fejleszteni is lehetne,
szabadidõs tevékenységet is meg lehetne oldani, illetve munka,
foglalkoztatás szintû tevékenység is folyhatna.
R.: - A Williams szindróma gyógyítható vagy mindig megmarad
majd a gyerekeknél?
B.Zs.: - Tekintettel arra, hogy ez genetikai alapú betegség a
tudomány mai állása szerint nem gyógyítható. Hogy a
géntechnológia majd késõbb mit hoz, azt nem tudom.
- Urbánné Deres Judit fejlesztõ pedagógus: - Az egyéni
fejlesztésre azért van szükség, mert a Williams szindrómás
kisgyerekek eltérõ képesség struktúrával rendelkeznek, mint a
hasonló értelmi szinten álló más fogyatékossággal élõ
gyermekek. Hogyha ezeket a képességeket figyelembe vesszük és
ezekre támaszkodunk a fejlesztés során, akkor nagyobb eredményt
tudunk elérni. A másik hozadéka ennek a foglalkozásnak az, hogy
a gyerekek a szüleikkel együtt vesznek részt a foglalkozáson, az
alatt míg õk nézik a gyerekeket, hogy mit csinálnak és hogyan
dolgoznak, magyarázatot kaphatnak a miértekre és tovább vihetik
azokat az ismereteket, amiket itt elsajátítottak, hogy hogyan kell
a gyerekeikkel foglalkozni. A Williams szindrómás gyerekeknek
minden zaj tulajdonképpen majdnem hogy fájdalmat okoz, mert olyan
éles a hallásuk, hogy élesebben érzik ezeket a zörejeket. A
legnagyobb siker az, amikor a szülõ rájön arra, hogy hogyan kell
a gyereket továbbfejleszteni és hogy milyen öröm van abban,
hogyha egy gyerek megtanul valamit és tovább tudja vinni.
R.: - Milyen speciális módszerekkel fejlesztik a gyerekeket?
Itt körülnézve a szobában rengeteg színes tárgyat látok,
fából készült minden. Ezek a Montessori módszernek az
eszközei, itt is alkalmazhatók?
Uné.D.J.: - A Montessori eszközök alkalmasak az érzékelés
fejlesztéséhez, alkalmasak a súlyérzés, az izomérzés, az
emlékezet, minden olya momentumnak a fejlesztésére, amire a
kisgyereknek szüksége van ahhoz, hogy el tudjon jutni az egyik
fejlõdési fokról a másikra. A Williams szindrómás kisgyerekek,
amikor még nagyon kicsik, akkor nehezebben tanulnak meg beszélni,
de utána sokkal nagyobb iramban tud fejlõdni a beszédük és
árnyaltan, szépen beszélnek. Azonban nem mindig van tartalom a
beszédük mögött, oda kell hatnunk, hogy a beszédüket, a
gondolataikat úgy fogalmazzák meg, hogy azt fejezzék ki vele,
amit akarnak is mondani. Ebben tudunk nekik segíteni, ami verbális
kommunikációt illeti. Az írásbeli kifejezõkészség ennél
sokkal nehezebb, mert összeszedettebb gondolkodást és egy
árnyaltabb súlypontozását a mondanivalónak igényli és azon
kívül náluk az írás is, mint technika nagyon nehéz amiatt,
hogy a kéz izületeknél érintve vannak azok a mozgató elemek,
amik a rugalmas rostok zsugorodásával nehezebben mozognak. Nehéz
minden olyan manuális tevékenység, amihez finom motorika
szükséges. Hogyha a nyomtatott betûvel elkezdtem tanítani írni
õket, akkor legalább annyit el tudunk érni, hogy bizonyos
információkat meg tudjon hagyni írásban és ezáltal könnyebb a
kommunikáció és a helyzeteknek a megoldása.
R.: - Mi az, ami nagyon nem megy nekik, ami nagyon nehezen
tanítható?
Uné.D.J.: - Ugyancsak a Williams szindrómásoknak a
sajátossága, hogy nem tudják adaptálni az ismereteiket, tehát
az egyik szinten szerzett ismeretüket nem tudják felhasználni
más kapcsolatokban. Matematikai képességeknél van talán a
legnagyobb elmaradás, ez valószínûleg abból adódik, hogy
nehezen jegyzik meg a téri helyzeteket, nehezen tudnak
tájékozódni, saját testüket is nehezen tudják elhelyezni a
térben. Hogyha nem egy szabályos elrendezésben vannak a
mennyiségek, akkor nem tudják felismerni.
R.: - Akik Budapesten élnek, azok szerencsések, hiszen
eljöhetnek ide a Tûzoltó utcába a fejlesztésre, de mi a helyzet
vidéken?
Uné.D.J.: - Vannak vidéki gyerekeink is, akik nagyon
szerencsések és megtehetik azt, hogy hetente feljönnek 100-150
kilométerrõl, azok is feljönnek. Akik kevésbé, azok is
eljönnek egy hónapban egyszer, azon kívül telefonos kapcsolatban
vagyok azokkal a gyógypedagógusokkal vagy fejlesztõkkel, akik
fejlesztik ezeket a gyerekeket és ha valami szükséges, akkor
szívesen segítek.
  
-Hámori József agykutató: Tudományos vizsgálatok is
kimutatták, hogy valóban növeli a kreativitást, az
alkotóképességet a zene nemcsak a passzív, hanem elsõsorban
az aktív zenélést, de mind a kettõt. Tehát a zene hallgatása
maga is hozzájárulhat ahhoz, hogy például sokkal könnyebben
megold problémákat.
R.: - De mi történik az agyban ilyenkor?
H.J.: - Ilyenkor az agyban az történik, hogy például most
én itt beszélek és ezt a bal féltekémmel teszem, bal
féltekés a beszédközpont. Na most mit csinál a jobb félteke?
Ez egy régi probléma, hogy mire való a jobb félteke, hiszen mi
beszélõ lények vagyunk, hogy így mondjam elég, ha
beszélünk, de nem elég kérem szépen. Arról van szó, hogy a
jobb félteke sok olyan tulajdonságot koncentrál magában,
amelyre legalább olyan szükségünk van, mint a beszédre.
Furcsának tûnhet ez a megállapítás, de csak gondoljunk arra,
hogy például humorérzék nélkül érdemes-e tulajdonképpen
nagyon élni? Nem érdemes. A humorérzék jobb féltekés. De
tovább megyek. Egy emberi tulajdonság a kreativitás, tehát az
alkotókészség, az elõbb már említettem. Ez megint elsõsorban
vagy kizárólag jobb féltekés és ide fûzhetõ, amirõl most
beszélünk a muzikalitás, a zene, az ének is. Ez is jobb
féltekés. Ennek az élvezete kizárólag az, amikor valaki
komponál, az már egy kicsit más, mind a két féltekéje
egyformán közremûködik. De ezt is szokták mondani, hogy a bal
féltekével beszélünk, ez a beszélõ félteke, a jobb félteke
kommunikáció beszéde, hogy így mondjam pedig maga a zene és
az ének.
R.: - Van egy iskola, ahol megpróbálták azt, hogy matematika
és fizika órák közé zeneórát tettek be és arra az
eredményre jutottak, hogy ezek a gyerekek, akiknél a zeneóra a
két óra közé került, sokkal jobb eredményt értek el. Most
nem tudom, hogy egyszerû magyarázat-e az, hogy ez egyszerûen
csak relaxálja az embert, vagy tényleg tudatosan tudja
serkenteni az agyat?
H.J.: - Nahát itt nem relaxációról van szó, épp pontosan
fordítva, egy nagyon aktív pihenésrõl, másról van szó,
összehoz olyan dolgokat, amik egyébként nem hozhatók össze.
Példának okáért az absztrakt gondolkodást. Az absztrakcióban
gondolkodás, hiszen matematikai példáról volt szó, ez megint
csak olyasmi, ami jobbféltekés. Ha ez összekötõdik valamilyen
formában a jobb félteke más tulajdonságával, mint példának
okáért a zene, az ének, akkor kölcsönösen elõsegítik
egymást. Én azt hiszem, hogy az eredeti a Kodály módszer
pontosan ebbõl indul ki, hogy a személyiségünknek ez a
képessége, hogy tudunk, élvezzük a zenét vagy aktívan tudunk
zenélni és énekelni, ez tulajdonképpen legalább annyit ér,
mint a bal féltekés beszélõ képességünk és a kettõ
együtt tudja kihozni azt, ami szükséges ahhoz, hogy például
egy matematikai példát könnyebben oldjunk meg. Én azt hiszem,
hogy éppen a keleti kultúrákban lehetett azt észrevenni, hogy
a jobb félteke és a bal félteke közös használata és nem
olyan aszimmetrikus használata, mint nálunk európaiaknál és
amerikaiaknál, tehát a közös használata mennyivel teljesebb
személyiséget tud megalkotni.
R.: - Ez azt jelenti egyébként, hogyha nagyon egyszerûen akarjuk
megfogalmazni, tehát azt szeretnénk, hogy a gyerekünk jól
tanuljon, akkor miközben tanul otthon, aközben tegyünk be egy
Mozartot.
H.J.: - Azt is meg lehet csinálni, egyébként sokan
csinálják, én például a magam példáját, én nagyon
szerettem úgy tanulni, hogy közben ment a zene. De hogy ne csak
hallgatva élvezzem a zenét éppen az egyetemi vizsgáim során
az volt - én hegedültem valamikor, tehát megtanultam hegedülni
valamelyest - úgy, hogy két óra tanulás után mindig egy jó
20 perces hegedülés volt. Improvizálgattam, ezt, azt, amazt és
ennek következtében felfrissítettem magam és tovább tudtam
folytatni a tanulást.
  
-Suba Sándor zenetanár: A sérült gyerekekkel, tehát
a Down kórosokkal, valamint a vakokkal külön foglalkozunk,
tehát nekik vannak különóráik. Értelemszerûen másfajta
bánásmódot igényelnek a hangszertanulás során. Pontosabban a
kezdetekben, hiszen a késõbbiekben nagyon könnyedén tudnak
alkalmazkodni. De akik nehezebben dolgoznak föl új
információkat, ott külön dolgozunk. Viszont nagyon fontos,
hogy a koncerteknél közös munka folyik és ez, ami az
iskolában lényeges, hogy itt mindenfajta akár korosztály,
akár képességû ember összejöhet, tehát egy zenekaron
belül, nemcsak a fogyatékosságra értem ezt, nagyon sokszor elõfordul,
hogy mondjuk egy dobos az nem áll azon a szinten, viszont a
zenekar többi tagjainak tolerálni kell, hogy hát õ fogja
ellátni azt a feladatot, tehát úgy kell együtt játszanunk
más képességû emberekkel is, akik nem vagyunk egyformák
zeneileg se esetleg. Na most ezen belül nyilván egy Down-osokkal
vagy vakokkal együttdolgozni szintén egy másfajta dolog, de azt
kell mondjam, hogy a zene egy fantasztikusan jó közeg, hogy
ezeket a különbségeket egyrészt eltünteti, feloldja. Ugyanis
hát itt nem egy matematikai feladatot kell megoldanunk, hanem egy
érzelmi hozzáállás van elsõdlegesen. Az ember a zenélés
során egy olyan érzelmi állapotba kerül, amikor ezek a dolgok,
ahogy ezt a gyerekek mondták, természetessé válnak számukra.
Hiszen kinyitunk, olyankor nem tudunk mesterkélni, nem
alakoskodunk, amikor zenélünk, hiszen annyira oda kell hogy
adjuk magunkat. De a rockzene az hozzájuk nagyon közelálló
dolog, általuk választott zenékrõl van szó, tehát még csak
azt se, hogy mi nagyon irányítanánk a dolgot. Pontosabban
irányítjuk, de nem szólunk bele. Tehát egy ilyen
lelkiállapotban én úgy gondolom, hogy ezek a fajta dolgok
feloldódnak ösztönszerûen, automatikusan és pillanatok alatt
barátokká válnak olyan emberek, akik korábban nem is ismerték
egymást.
R.: - Nem nagy teher ez a normális gyerekeknek, hogy
különbözõ fogyatékossággal rendelkezõ gyerekekkel kell
együttdolgozni? Föl lehet õket erre készíteni, vagy erre
nincs is szükség igazán?
S.S.: - Az iskolán belül alakult korábban egy csoport, az
talán nem szerénytelenség az én tapasztalatom, vagy ötletem
alapján jött, hiszen én Belgiumban megtapasztaltam egy ilyen
zenei tábort, ahol fogyatékosok és egészségesek együtt
dolgoztak. Én akkor úgy gondoltam, hogy az iskola befogadó,
tehát hogyha mi kitalálunk valamit és úgy gondoljuk, hogy
abból akarunk valamit csinálni, akkor az megteremthetõ.
Mivelhogy ez egy zeneiskola, én elhatároztam, hogy szervezek egy
ilyen csoportot, tehát a kezdeti lépcsõk azok voltak, hogy
igyekeztem találni fogyatékosokat, õk hívták a barátaikat
és igyekeztem találni egészséges embereket, akiknek lehetõség
volt, hogy együtt zenéljenek ezekkel a fiatalokkal és akkor
úgy kialakult egy ilyen kis komplett zenekar, amibe aztán itt a
hat-hét év alatt, ez körülbelül 7 éves múltra tekint
vissza, elég nagy jövés-menés volt mind fogyatékos, mind
egészséges oldalról. De mindig ez volt a cél, hogy
körülbelül azonos arányban legyenek benne. Mi külön zenekarként
mûködtünk így az iskolán belül és külön órák voltak
úgymond, de most nagyon örülök neki, hogy eljutott olyan
szintre ez a dolog, hiszen ez a zenekar az a félévi, évvégi
koncerteken ugyanúgy játszott és mai napig is ugyanúgy
játszik. És ezáltal a gyerekek, akik csak úgy jöttek mint
átlagosan egy iskolába, látták, hogy itt vannak fogyatékosok.
Most nagyon jól ott tart a dolog, hogy például volt olyan
zenekar, aki választott, hát õk mondták, õk nagyon
szeretnének ezzel a vak fiúval együtt dolgozni, mert nagyon
szépen énekel. Vagy van egy másik fogyatékos srác, aki
választott egy számot, de mindenképpen kellenének ügyes
gitárosok, akik segítik õt ebben és megkérdeztem, hogy milyen
csoportot, szintén lányok voltak, mondták, hogy természetes
és nagyon szívesen játszanának vele együtt, mert emlékeztek
rá korábbi kocertrõl. Tehát ez most automatikusan szervezõdik
és ennek nagyon örülök, hogy nem kell õket ilyen helyzetbe
hozni, illetve ha ilyen helyzetbe hozzuk õket, akkor én mindig
figyelem, hogy van-e valaki akit zavar esetleg ez a dolog. Mert
természetesen van olyan ember, aki egy kicsit idegenkedik és
látom, hogy nem jut túl ezen az elsõ próbákon.
R.: - És akkor azzal mit lehet tenni?
S.S.: - Egyrészt nem hozom ilyen helyzetbe legközelebb,
másrészt mivel többen vagyunk egy zenekarban, tehát nem arról
szól, hogy egy fogyatékos és egy egészséges embernek most
együtt kell dolgozni. Szóval ez feloldódik. De azért érzem a
reakcióból, hogy valaki ezt nagyon szívesen csinálja, sõt
örül, hogy õ ilyen helyzetbe került, hogy van, aki elfogadja,
nem tesz érte vagy van, akit esetleg zavar is. De az esetek
nagyon-nagyon nagy százalékában arról szól a dolog, hogy ez
egy természetes folyamat, aminek kellene, hogy mûködjön a
társadalom egészére nézve, illetve amit mi csinálunk, ennek
nagyon szeretném, hogy elinduljon a fiatal gyerekekben egy ilyen
gondolkodás, hogy másképp gondolkozzunk a fogyatékosságról.
Õk abszolút olyan emberek, mint mi vagyunk, más szûrõn át
élik az életüket, egy más rendszeren, például egy vak
esetében, vagy a Down kórosnak a gondolati, a szellemi
képességei más szinten mûködik. Gyerekek. Tehát
gyakorlatilag életük végéig gyerekek, gyerekes csínyeket
követnek el 30-40 éves korukban, ez szerintem bájos és nagyon
jó és szeretünk velük együtt lenni. Tudjuk, hogy ezek a
korlátok, de ezen belül nagyon jól lehet velük együtt
dolgozni.
R.: - Bármilyen fogyatékossággal lehet ide jönni?
S.S.: - Így van. Tehát bármilyen fogyatékossággal.
R.: - Süket is jöhet?
S.S.: - Volt rá példa, igen. Hát egyszer voltunk a Siketek
és Nagyothallók Szövetségének a klubépületében, ugyanis
egy rock-zeneiskola hova máshova mehet jobb helyre. És egyszer
jött egy olyan program, hogy hogyan lehet a siketekkel zenét
hallgattatni, hogy hogy lehet egyáltalán a zenéhez bekapcsolni
õket? És van egy olyan módszer, hogy ritmus hangszereken,
tehát a dobon a kéz, a tapintás útján a rezgések
átadhatók. Tehát bizonyos ritmus dolgokat meg lehet velük
tanítani, talán más kódok is vannak, az az igazság nem én
foglalkoztam ezzel a programmal, de elindult egy ilyen. Tehát
volt több kísérlet rá, én úgy érzem, hogy nem a mi hibánk,
hogy ez aztán megszakadt, tehát elindult egy hozzá kell tennem,
hogy ingyenes, mert általában a fogyatékosok számára is
ingyenes az oktatás, de abszolút nagy lehetõségeket gondoltunk
mi is benne és élvezték is a fogyatékosok, hogy õk is
zenélhetnek a siketek, de lehet. Tehát vannak ilyen
kezdeményezések is.
R.: - Azért választottad a dobot, mert az az egész testedet
megmozgatja?
-Pál Zsolt egyetemi hallgató: Elképzelhetõ, nem
tudom. Egyébként azt mondják, hogy vakon nehéz dobolni, mert
ugye egy gitár az egyszerû, ugye fogja az ember és akkor
reszeli a sajtot, tehát az egyfajta manuális mozgás. De amikor
egy dobfelszerelésen kell úgy eligazodni és bizony elég
gyakran van úgy, mivel nincs saját dobfelszerelésem, hogy
idegen dobfelszereléseken kell dobolni, hogy ekkor föl kell
fedezni ráadásul igen gyorsan azt, hogy melyik oldaldob hol
helyezkedik el, hogyan kell oda ütni, egyebek, tehát ez egy
összpontosított figyelmet kíván.
R.: - Te kikkel szeretsz inkább együtt lenni, vakokkal vagy
látókkal?
P.Zs.: - Én a barátaimmal.
R.: - Ilyen szempontból nincs különbség számodra?
P.Zs.: - Nem, szerintem értelmes ember van, illetve hülye
ember van.
R.: - Az, aki lát, az tudja, hogy kell viszonyulni egy vakhoz?
P.Zs.: - Akiknek már volt közük vakhoz, az valószínûleg
idõvel megtapasztalta azt, hogy semmi különbség nincs kettõnk
közt, csak annyi, hogy mondjuk te látod a pirosat én meg nem.
Ettõl függetlenül még ugyanúgy lehetnek közös témáink.
Akik pedig még nem találkoztak vakokkal, õk pedig
alapértelmezésként egy kicsit félnek, nem igazából a
vaktól, hanem a vakságtól, vagy talán önmaguktól és ezeket
a gátlásokat valamilyen módon le kell küzdeni. Többek
között ezt is szeretnénk valahol úgy a háttérben célként
kitûzni, amikor ugye kiállunk a színpadra zenélni, vagy
mondjuk amikor én egy rádióban mûsort vezetek, hogy nem arról
szól a dolog, hogy most kiállt elétek egy vak és tessék
sajnálni vagy tessék csodálkozni, hogy hû a mindenét! mennyit
meg tud csinálni annak ellenére, hogy vak. Én nem sajnálatra
vágyom, illetve nem erre az annak ellenére, hogy vak, hanem
kezét csóklom ennyit teljesített, ez nekünk kell, vagy nem
kell. Ha jól teljesítettem, akkor szeretném ha elismernék, ha
pedig rosszul tessék megmondani, hogy mi volt az, amiben nem volt
jó.
R.: - Meg kell tanítani az emberek, hogy hogy kell viszonyulni
a fogyatékosokhoz?
P.Zs.: - Tanítani, ez talán egy kicsit rossz szó, de jobbat
nem tudok én sem mondani, mondjuk azt, hogy szoktatni igazából
nem hinném, hogy csecsemõkrõl van szó, az a lényeg, hogy
nekünk kell nyitni a társadalom felé ahhoz, hogy megszokják
azt, hogy bizony mi itt járunk köztük.
R.: - Ilyen nyitás volt nemrég egy kiállítás a Globe
Színházban, ezek segítenek?
P.Zs.: - Igen. Ezt pontosan jól érzed, ugyanis ezek nem
megoldják, ezek csak segítenek, a megoldást igazából mindig
az ember ott belül oldja meg magának. Tehát én nem tudok
senkiben feloldani gátlásokat, én nem pszichológus vagyok, én
egy egyszerû normál hétköznapi ember vagyok, tehát nekem nem
is az a feladatom és nem is akarom én ezt. Tehát miért akarjam
én föloldani benned a gátlást, amikor ugye én sem ismerlek,
tehát megadnak kell megoldani.
A mûsort Mohácsi Edit, Sándor Kata és Horvát Ida
készítette.
  
|